Barbara1
15-03-2026 om 00:09
Hoe lang doorgaan met deze school?
Ik heb 2 kinderen, de oudste zit al op het VO (vmbo/havo) en de jongste in groep 6.
De jongste loopt wat voor op andere leerlingen. De juffen willen haar niet extra uitdagen met plus werk of dergelijke. Dat is niet perse mijn probleem. Wel dat mijn dochter steeds meer weerstand vertoont.
Eerst begon het met thuis klagen dat ze andere leerlingen dom en langzaam vindt. Ik heb gezegd dat ze dat voor zich moet houden, en toen was het klaar.
Inmiddels vindt ze de werkjes zo repetitief dat ze in plaats van een opdracht met meermaals hetzelfde de opdracht dan 1x maakt en een beschrijving geeft van hoe de rest dan ook gedaan moet worden. De juffen klagen daar steeds over tegen mij. Intussen met alle LVS-toetsen haalt dochter steeds de maximale scores.
Ik kan haar natuurlijk op een andere school zetten mits daar plaats is... Maar ik houd er rekening mee dat ik niet 100% zeker kan weten of de school haar dan wel meer uitdaagt. Als ik voor een andere school kies is dat eerder omdat er misschien meer aansluiting is bij klasgenootjes dan bij de lesstof.
Wat zouden jullie doen?
tsjor
16-03-2026 om 14:02
Dat gesprek is al geweest. Uit het openingsbericht: 'Ik heb gezegd dat ze dat voor zich moet houden, en toen was het klaar.'. Lijkt mij een duidelijk signaal.
AnnaPollewop
16-03-2026 om 14:11
FruitMoeder schreef op 16-03-2026 om 11:18:
[..]
Er zit ook een HBer in mijn dochters klas en die is zo neerbuigend. Zegt heel vaak dan semi-verbaasd ''Kan jij dit niet/weet je dat niet? Dat weet zelfs een kleuter.'' Dat heeft trouwens minder met hoogbegaafd te maken en meer met zijn ouders die ook zo doen.
Het is natuurlijk pas echt neerbuigend als je weet wat neerbuigend is. Een kind van 5 of 6 heeft geen idee dat anderen anders denken, kan zich niet in een ander verplaatsen en kan oprecht verbaasd zijn dat iemand iets niet snapt of weet.
Dan kunnen volwassenen dat aanzien voor arrogantie en dat het kind in kwestie kwalijk gaan nemen maar eerlijk is dat niet.
Overigens bedenk ik me dat het apart is dat je kinderen die minder snel leren niet dom mag vinden, maar als je niet kan zingen of tekenen of sporten wordt dat wel openlijk voor de klas tegen je gezegd. Dus slim zijn is een talent dat je vooral voor je moet houden maar netjes schrijven, tekenen, hard lopen of mooi zingen, dat mag dan wel weer iedereen weten. Kan me wel voorstellen dat hoogbegaafde kinderen niet altijd even vrolijk zijn over hun omgeving later.
(net zoals iedereen die dingen niet kan daar waarschijnlijk gefrustreerd over is, maar als je slim bent vindt men dat je dan ook maar zo slim moet zijn om de gevoelens van anderen, met name die van volwassenen, te ontzien. Kun je goed sporten of tekenen dan hoef je niet expres langzamer of slordiger te doen om anderen gerust te stellen).
FruitMoeder
16-03-2026 om 15:47
AnnaPollewop schreef op 16-03-2026 om 14:11:
[..]
Het is natuurlijk pas echt neerbuigend als je weet wat neerbuigend is. Een kind van 5 of 6 heeft geen idee dat anderen anders denken, kan zich niet in een ander verplaatsen en kan oprecht verbaasd zijn dat iemand iets niet snapt of weet.
Dan kunnen volwassenen dat aanzien voor arrogantie en dat het kind in kwestie kwalijk gaan nemen maar eerlijk is dat niet.
Overigens bedenk ik me dat het apart is dat je kinderen die minder snel leren niet dom mag vinden, maar als je niet kan zingen of tekenen of sporten wordt dat wel openlijk voor de klas tegen je gezegd. Dus slim zijn is een talent dat je vooral voor je moet houden maar netjes schrijven, tekenen, hard lopen of mooi zingen, dat mag dan wel weer iedereen weten. Kan me wel voorstellen dat hoogbegaafde kinderen niet altijd even vrolijk zijn over hun omgeving later.
(net zoals iedereen die dingen niet kan daar waarschijnlijk gefrustreerd over is, maar als je slim bent vindt men dat je dan ook maar zo slim moet zijn om de gevoelens van anderen, met name die van volwassenen, te ontzien. Kun je goed sporten of tekenen dan hoef je niet expres langzamer of slordiger te doen om anderen gerust te stellen).
Je hoeft slim zijn niet voor je te houden. Maar je kan slim zijn zonder andere mensen dom en sloom te noemen. Daarnaast is intelligentie een skill die je de rest van je leven nodig hebt. Het is enorm belangrijk. Terwijl goed zijn in voetballen/zingen/tekenen is maar voor een heel klein deel van de kinderen bepalend voor hun toekomst. De meeste mensen verdienen hun brood met slim zijn en maar een heel klein gedeelte met die andere talenten. Daarom is het ook minder erg om daar een minachtige opmerking over te maken.
Poezenmeisje
16-03-2026 om 16:01
Is ze doorgetoetst?
Toen de IB'er dat deed in groep 3, bleek zoon pas bij M7 een B te scoren. Hij was eigenlijk klaar met rekenen, maar kon nog niet lezen...
Uitdaging zoeken op andere vlakken, zijn er TechniekTorens o.i.d.?
Handvaardigheid, een leerkracht die een schaakgroepje wil beginnen?
Maria87
16-03-2026 om 21:09
Zelf zou ik gelijk inzetten op verrijken thuis, niet wachten tot andere in beweging komen. En tegelijkertijd het gesprek met school blijven aangaan en eventueel ook alvast rondkijken. Misschien laten testen op HB omdat het dan soms toch wat minder gesprekken en energie kost om verrijking voor elkaar te krijgen.
Maar via andere moeders met ervaringen van een kind wat snakte naar verrijking, dan wissel je van school en denk je nu gaat er meer rust komen, want op de nieuwe school wordt het wel aangeboden, bleek dit in de praktijk ook niet het geval. Uiteindelijk uitgeweken naar HB onderwijs.
larsder
18-03-2026 om 10:45
Ik zou haar laten testen, en ik vind het persoonlijk ook vreemd dat de juffen haar weigeren extra uit te dagen. Wat is hun probleem daarmee?
AnnaPollewop
18-03-2026 om 13:10
FruitMoeder schreef op 16-03-2026 om 15:47:
[..]
Je hoeft slim zijn niet voor je te houden. Maar je kan slim zijn zonder andere mensen dom en sloom te noemen. Daarnaast is intelligentie een skill die je de rest van je leven nodig hebt. Het is enorm belangrijk. Terwijl goed zijn in voetballen/zingen/tekenen is maar voor een heel klein deel van de kinderen bepalend voor hun toekomst. De meeste mensen verdienen hun brood met slim zijn en maar een heel klein gedeelte met die andere talenten. Daarom is het ook minder erg om daar een minachtige opmerking over te maken.
Nou, dat ben ik niet met je eens. Minachtend doen over wat iemand niet goed kan is altijd kwetsend, en kan iemand het plezier in zingen of tekenen danig ontnemen.
Dat jij "slim zijn" het hoogste goed vindt, is jouw mening. Er zijn wel meer talenten en ook wel waardevollere.
FruitMoeder
18-03-2026 om 14:34
AnnaPollewop schreef op 18-03-2026 om 13:10:
[..]
Nou, dat ben ik niet met je eens. Minachtend doen over wat iemand niet goed kan is altijd kwetsend, en kan iemand het plezier in zingen of tekenen danig ontnemen.
Dat jij "slim zijn" het hoogste goed vindt, is jouw mening. Er zijn wel meer talenten en ook wel waardevollere.
Daar ben ik niet mee eens als iemand zegt dat ik slecht kan zingen dan voel ik mij niet gekwetst. Ik kan ook niet zingen. Maar als iemand mij dom noemt... Dan zijn rapen gaar!
Maria87
19-03-2026 om 14:58
AnnaPollewop schreef op 16-03-2026 om 14:11:
Iemand dom vinden is wel iets anders dan zeggen dat je niet goed bent in een bepaald werkwoord.
AnnaPollewop
19-03-2026 om 15:07
Maria87 schreef op 19-03-2026 om 14:58:
[..]
Iemand dom vinden is wel iets anders dan zeggen dat je niet goed bent in een bepaald werkwoord.
Die snap ik niet goed. Als een kind niet goed kan hardlopen of sporten dan zullen andere kinderen daar ook iets ongenuanceerds over zeggen ("slome"). En heb je rare kleren aan of een ander kapsel dan zijn ze ook niet mals. Maar als een kind iets zegt over andermans intellect dan is dat kind ineens een rare afwijking?