Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Suus

Suus

23-02-2019 om 11:17

Hoe pakt jouw kind leerwerk aan?

Ik ben even benieuwd hoe jouw kind leerwerk aanpakt?
Ik zet even ‘hij”, maar bedoel natuurlijk net zo goed ‘zij’.

- schrijft hij woordjes/zinnen voor de talen ? En dan dus uit zichzelf? (Al dan niet met wrts of gewoon ouderwets schrijven)
- wordt het ook nagekeken?
- laat hij zich overhoren? Door de ouder opgelegd of vraagt hij dit uit zichzelf?
- maakt hij gebruik van extra online oefenopgaven t.b.v. toetsen? Staan bijv. in Magister.
- maakt hij zelf samenvattingen bij vakken als biologie, geschiedenis etc ?
- voor vakken die lastig zijn, wordt er extra in geïnvesteerd? Als in bijv. oude oefeningen opnieuw maken, tekstverklaren oefenen bij talen of boeken daarvan lezen, extra opgaves wiskunde oefenen etc. etc.

Gewoon nieuwsgierigheid, hoe zulke dingen bij anderen gaan.
Hier is het simpel: bovenstaande gebeurt nauwelijks hier. En ik vraag me dus af of het hier een uitzondering is of dat het overal zo gaat of dat anderen dit wél doen (en vooral: uit zichzelf).


Merel

Merel

23-02-2019 om 12:39

hier

Hoe het hier ging:

- schrijft hij woordjes/zinnen voor de talen ? En dan dus uit zichzelf? (Al dan niet met wrts of gewoon ouderwets schrijven)

Ik deed dat wel toen ik nog op school zat (en dat werkte HEEL erg goed, mijn kinderen wilden er niet aan, deden wrts, ging ook wel prima, maar mijn ouderwetse manier vond ik beter werken, maar daar wilden ze niet aan dus)
- wordt het ook nagekeken? (hoe ging dat met wrts? Dat weet ik niet meer, mijn papieren systeem was meteen nakijken, woordjes op kaartjes ene kant nederlands, andere kant andere taal, en dan die kaartjes de hele tijd doornemen,voor- en achterzijde)
- laat hij zich overhoren? Door de ouder opgelegd of vraagt hij dit uit zichzelf? (eerste jaar wel, daarna niet meer)
- maakt hij gebruik van extra online oefenopgaven t.b.v. toetsen? Staan bijv. in Magister. (NEE)
- maakt hij zelf samenvattingen bij vakken als biologie, geschiedenis etc ? (deed ik wel, en raadde ik mijn kinderen aan, maar ze deden dat niet, wel met arceerstiften wat aanduiden)
- voor vakken die lastig zijn, wordt er extra in geïnvesteerd? Als in bijv. oude oefeningen opnieuw maken, tekstverklaren oefenen bij talen of boeken daarvan lezen, extra opgaves wiskunde oefenen etc. etc. (mijn dochter heeft gevraagd aan ons of ze examentrainingen mocht volgen op een huiswerk instituut, dat hebben we gedaan en dat heeft haar echt geholpen en ze is in een keer geslaagd, zoon had dat niet nodig, hem lukte het uit zichzelf)

Suus

Suus

23-02-2019 om 13:42

Fijn

Het lijkt me zo fijn als je kind zíet dat het iets oplevert en er dus vervolgens naar handelt. Zelf.
Hier een eigenwijze dwarse puber, die met goede cijfers thuiskomt als IK alle woordjes opschrijf (want teveel moeite voor kind), en kind maakt het. Ik kijk na, want kind heeft het zo bekeken en kijkt maar half na. Maar leert er wel van, want vervolgens dus goede cijfers.
Overhoren, alleen als wij het zeggen, zelden omdat kind erom vraagt.
Extra oefenen voor een vak....neuh....
Zucht. Zo frustrerend.

Lou

Lou

23-02-2019 om 14:00

Dan niet

Nou, dan zou ik er snel klaar mee zijn, met die woordjes opschrijven. Je leert het gewoon sneller als je ze zelf opschrijft. Wil je dat niet, dan doe je het niet maar ik doe het ook niet, zou ik zeggen. Dus gewoon minder mee bemoeien en dan eens kijken wat er voor cijfers binnendruppelen?

Nanda

Nanda

24-02-2019 om 12:32

idd

Ik snap dat je helpt met de woordjes opschrijven als de cijfers niet goed zijn, maar als dat wel het geval is dan zou ik dat aan hem overlaten. Leert ie van.

Overigens heb ik hier ook een luie puber in huis die veel hulp vraagt.

Moederss

Moederss

24-02-2019 om 17:00

Hierzo

M’n dochter (5VWO) schrijft de woordjes eerst een keer op. Daarna zet ze het in een soort wrts (Quizlet) waarmee ze het leert en zichzelf overhoort. Superhandig en zeker een aanrader ! Ik zelf als leraar raadt het ook altijd aan. Dit doet ze uit zichzelf, maar ook deels op aanraden van mij. Overhoren doe ik niet, ze komt meestal uit zichzelf vertellen waar de stof over gaat. Extra opdrachten worden gemaakt en ook oefentoetsen, als die er zijn. Samenvattingen maakt ze zelf , waar ze helaas wel een van de enigen in is. Bij lastige vakken proberen mijn man en ik, waar mogelijk is, haar te helpen. Daarnaast wordt er wel vaak de dag voor de toets nog even door haar met de leraar gemaild over moeilijke dingen.

Bij onze zoon (2Havo) is het helaas nog niet zo geslaagd als bij onze dochter. Maar vaak gaat dit zich in de derde klas echt ontwikkelen. (Wat ik vaak bij leerlingen zie). Leuke vragen, Suus!

Pirata

Pirata

24-02-2019 om 17:43

Nope

Het enige dat zoon (16, mavo4) hier uit zichzelf doet is gamen en skypen. De rest in opdracht van mij, al dan niet met dreigementen. Hij doet wel iéts uit zichzelf, maar dan ongeveer de helft van wat er als huiswerk staat. Daar haalt ie dan 5,2 mee, op de toetsen.
Ik hoop op betere tijden.

Suus

Suus

24-02-2019 om 18:33

Pfttt...

Precies dat Pirata. Gamen en de telefoon kent kind van buiten. Maar komt nooooooit uit zichzelf met overhoren, dat moeten we echt opleggen / dreigen. Ik vind dat dat inmiddels een gepasseerd station moet zijn, maar dat kind het uit zichzelf moet doen. En inzien. En dat geldt ook voor samenvattingen maken, aantekeningen, extra oefenopgaven maken. Zélf bedenken dat dat handig en verstandig is i.p.v. dat IK het (tig x) zeg.
Huiswerk maken is wel altijd in orde, althans daar zie ik geen aantekeningen van of terugkoppeling dat dat niet gebeurt. Maar voor de rest.......kind doet het hoognodige, maar dat is het dan ook.

Wrts/quizlet mag niet van mij, want dat is wéér een scherm in handen en dus gelegenheid om stiekem te zitten gamen/instagrammen of weet ik wat. En ja, dat doen ze hier dus, en daar heb ik een gruwelijke hekel aan. Dus dat mag niet meer, dan ga je maar gewoon ouderwets schrijven, moet in de toets tenslotte ook.
Punt is dat als ik tot schrijven dwing, er voor simpel stampwerk prima cijfers zijn, en anders meestal niet. Dus het is geen kwestie van niet kunnen. Maar gewoon GEEN ZIN IN. Dus ook geen samenvattingen schrijven, want dat is weer werk en kost tijd. Tijd die je ook aan gamen of chillen of weet ik het kan besteden. Terwijl iedereen, ook de mentor, duidelijk is in dat het je uiteindelijk geen tijd kost maar juist oplevert. En ook voor het vervolg, als je grote lappen tekst moet kennen of meerdere hoofdstukken moet je toch echt samenvattingen gaan maken. Maar nee hoor, niet nodig, vindt kind.

Dus: Moederssss.....helaas zie ik het dus absoluut niet terug hier dat het zich op een gegeven moment wel ontwikkelt.
Wanneer komt dat moment ??!?!?!?!

Pirata

Pirata

24-02-2019 om 18:44

Ik weet het niet

Het lijkt hier erfelijk te zijn (heu, helaas van mijn kant). Zelf kreeg ik pas de geest op mijn 21e... maar toen had ik al 4 jaar een VWO-diploma, dat wel (niks uitgevoerd in die 6 jaar).
Neefje heeft zonder diploma de middelbare verlaten en doet nu MBO, nou ja, doet niks en dreigt er elke paar maanden verwijderd te worden wegens niksdoen.
Mijn puber heeft nog wat etiketten, dus misschien komt het ook daardoor.
Ik blijf dit jaar de politie spelen, want anders zonder diploma van school. Zeur ik wel, haalt ie 7 8 of 9. Anders dus minimaal. Huiswerkcontrole (op maakwerk) heringevoerd... dat is toch de basis.
Ik krijg er een lange baard van.
"Gelukkig" is zijn vriendin ook een drama, dat geeft het idee dat we niet uniek zijn. Misschien peppen ze elkaar nog op, maar vrees van niet. 🙄

Pirata

Pirata

24-02-2019 om 18:45

Hoe oud is

Hoe oud is de jouwe, Suus?

Suus

Suus

24-02-2019 om 19:09

Hier

De mijne is 15 jaar.
En daarom ben ik juist zo benieuwd: hoe pakt jouw kind het aan?
Is het hier zo uitzonderlijk, of juist bekend pubergedrag (grrrr) of is het licht gaan schijnen bij de meesten inmiddels?
Mijn omgeving wekt die indruk van het laatste namelijk. Heb het idee dat ik als enige ouder nog zo moet zeuren. Alle kids van moeders die ik spreek ‘doen toch wel veel uit zichzelf hoor’. En is gemotiveerd om goede cijfers te halen enzo. En dan baal ik zo hè. (Ervan uitgaande dat ze eerlijk zijn en geen mooier verhaal ophangen, dat ik dus niet doe).

En echt, een keer een slecht cijfer kan gebeuren. Want het is moeilijk, of te weinig geleerd, of net niet helemaal het juiste, of wel hard geleerd maar je snapt het gewoon niet ofzo. Maar als je het niet snapt, vraag het de docent in de les, een andere leerling, of ons als ouders, en zorg dat je de stof/formules/begrippen/grammaticaregels/etc. etc. wel kent én dat je dus in elk geval extra oefeningen maakt. Zodat je voor jezelf weet dat je er alles aan gedaan hebt. Zie ik dat dan zó verkeerd?

Maar in de basis moeten voldoendes er bij kind gewoon inzitten. En nee, dat hoeft niet met negens en tienen. Maar een 3 voor een woordjestoets voor een taal hoeft echt niet, vind ik. Dat zijn de momenten waarop je het kunt ophalen, want dat is stampwerk: herhalen, herhalen, herhalen. En dat je dan bij wijze van een 5 of een 4 haalt bij grammatica of luistertoets, alla. Dat ligt je dan kennelijk niet zo. Geen probleem, wel jammer. Maar zet er dan wel een goed cijfer tegenover als je de week ervoor dus simpelweg rijtjes moest leren (en goed kunnen schrijven natuurlijk dus dat oefenen). Al met al sta je dan dus wel gewoon voldoende (al is het een krap zesje). Maar het wil niet beklijven hier. Alles is teveel moeite.

Moederss

Moederss

24-02-2019 om 21:10

Suus

Dat een onvoldoende op een woordjestoets gehaald wordt, ben ik zelf ook niet zo’n fan van. Ik heb leerlingen (gehad) die nog steeds denken dat woordjestoetsen geen zin hebben , maar het heeft juist heel veel zin! De woordjestoetsen zijn de basis om je verstaanbaar te kunnen maken. En dan erna nog zeuren bij me dat ze hun gemiddelde niet meer op kunnen halen ....

Ik zou je dochter lekker vrijlaten in hoe ze dingen leert. Ze komt er zelf wel een keer achter of ze het goed/fout doet ! Ennuhh iemand vindt z’n eigen manier altijd het beste Wens je dochter maar veel succes van me en je hoeft echt niet te balen over hoe het nu is, als het voor haar maar goed is. Veel succes verder !

Ad Hombre

Ad Hombre

24-02-2019 om 22:31

De nieuwe tijd

"Ik heb leerlingen (gehad) die nog steeds denken dat woordjestoetsen geen zin hebben , maar het heeft juist heel veel zin! "

Woordjestoetsen, staartdelingen, tafels, allemaal zo ouderwets! Daar hebben de nieuwetijdskindertjes geen geduld meer voor. Die willen het liefst direct zelfrijdende auto's gaan programmeren...

Moederss

Moederss

24-02-2019 om 22:39

Ad Hombre

Als de ‘nieuwetijdskindertjes’ zouden gaan programmeren moeten ze daar toch echt eerst een taal voor leren. En hoe leer je een taal? Juist ja, door woorden te leren en te praten. Aan de andere kant snap ik wel wat je bedoeld hoor. Fijne avond nog.

Suus

Suus

25-02-2019 om 08:05

Zeker

Oh die woordjes zijn zo nuttig! Gewoon om simpelweg es goed te kunnen scoren op een SO en je cijfer een beetje te compenseren. Maar juist ook bij luistertoetsen en wat dacht je van leesvaardigheid ? Dáár doe je tenslotte examen in, in het maken van (lange) teksten. En dan heb je dus woordenschat nodig. En dat moet je dus blijven herhalen en bijhouden, maar dat is tegen dovemansoren gezegd hier.

Yanea

Yanea

25-02-2019 om 08:44

Quizlet

Hier wordt tegenwoordig quizlet gebruikt, omdat je bij wrts geen Griekse letters kunt invoeren. De lijsten worden gezamenlijk (met wat klasgenoten) ingevoerd en daarna geleerd. Dat leren doen ze tussendoor, dus op hun mobiel in een tussenuur. Zeggen ze ☺

Voor vakken met veel feiten (geschiedenis) worden tijdbalken gemaakt of samenvattingen. En het heeft even geduurd (een paar jaar) maar ze zijn er inmiddeld achter dat je voor bijvoorbeeld economie echt de kernbegrippen moet stampen. Dan snap je de vragen beter ☺

Overhoren doen we eigenlijk niet meer. Wel denken we soms mee over argumenten als er een betoog geschreven moet worden voor Nederlands.

Ad Hombre

Ad Hombre

25-02-2019 om 10:09

Moederss

"Als de ‘nieuwetijdskindertjes’ zouden gaan programmeren moeten ze daar toch echt eerst een taal voor leren. En hoe leer je een taal? Juist ja, door woorden te leren en te praten. Aan de andere kant snap ik wel wat je bedoeld hoor. Fijne avond nog."

En dan als lerares doodleuk 'bedoeld' met een d schrijven waar het met een t moet...

Fransien

Fransien

25-02-2019 om 13:24

slak...zout

laat het toch eens met het corrigeren van iedere taalfout, het maakt een op zich interessant draadje (ik heb twee pubers die niet graag leren) een stuk minder leesbaar

Ad Hombre

Ad Hombre

25-02-2019 om 13:48

Fransien

De slak in kwestie is blijkbaar een schooljuf die zich erover beklaagt dat kinderen niet goed leren. Ik leg echt geen zout op ieder d/t-tje, maar hiervoor maak ik graag een uitzondering.

People who live in glass houses shouldn't go around throwing stones.

Lydia

Lydia

25-02-2019 om 14:55

antwoorden

Ik heb de 3e klas VO voor ogen genomen:

- schrijft hij woordjes/zinnen voor de talen ? En dan dus uit zichzelf? (Al dan niet met wrts of gewoon ouderwets schrijven)
Ja, met Quizlet. Dit moest van ouder. En daar ging hij met frisse tegenzin in mee.

- wordt het ook nagekeken?
Quizlet kijkt het na

- laat hij zich overhoren? Door de ouder opgelegd of vraagt hij dit uit zichzelf?
Ja, opgelegd door de ouder. Alleen voor de vakken waar hij onvoldoendes haalde, bijvoorbeeld Frans. Dan namen we samen de oefenzinnen door en de grammatica. Woordjes ging via Quizlet.

In 1e en 2e klas sowieso voor een aantal vakken omdat hij toen nog moest leren hoe je vragen AK, GS, BI beantwoordt.

- maakt hij gebruik van extra online oefenopgaven t.b.v. toetsen? Staan bijv. in Magister.
Nee
- maakt hij zelf samenvattingen bij vakken als AK, biologie, geschiedenis etc ?
Nee. Wel een keer geleerd van ouder hoe dat werkt (opgelegd), hoe haal je de essentie. uit een tekst.

- voor vakken die lastig zijn, wordt er extra in geïnvesteerd? Als in bijv. oude oefeningen opnieuw maken, tekstverklaren oefenen bij talen of boeken daarvan lezen, extra opgaves wiskunde oefenen etc. etc.
Nee, m.u.v. de beta vakken als er onvoldoendes vielen. Opgelegd

Suus

Suus

25-02-2019 om 16:30

Lydia en Yanea, wat fijn dat jullie kinderen Quizlet gebruiken waarvoor het bedoeld is. Komen zij niet in de verleiding om te gaan zitten gamen?

En Lydia, dus ook deels opgelegd overhoren. Kind hier maakt zich niet druk, weer een 3 voor een vak binnen en nu gezakt naar een 5.8. Terwijl er een dikke 6 stond. En dan moet er nog een vak binnenkomen, waar ik hetzelfde verwacht.

Yanea

Yanea

25-02-2019 om 16:49

Blijkbaar niet

Ze staat voor alle vakken (ruim) voldoende, dus blijkbaar leert ze genoeg naast het gamen (wat ze ook veel doet).

Lydia

Lydia

25-02-2019 om 17:02

De regel was hier in de 3e klas dat

als kind onvoldoende stond, dan mochten wij (ouders) bepalen wat kind moest doen aan leerwerk/maakwerk voor dat vak (niet voor de rest!). En dat werd ook gecontroleerd.
Als kind niet onvoldoende stond (dus ook bij een 5,5) dan moesten wij het loslaten. Dit was in de 3e klas VWO zo. In de 2e klas hanteerden we dat ook bij een onvoldoende voor een toets, ook al was het gemiddelde nog een voldoende.

Gamen in plaats van Quizlet kan altijd. Alleen als de regel hierboven gold, keken we ook na in Quizlet of hij geoefend had. En wat de resultaten waren.
Maar de regel werkte best goed.

In welke klas zit je kind eigenlijk? Is de profielkeuze al geweest? Want dat maakt veel verschil.
Vanaf de 4e klas hebben wij het losgelaten. En met succes. Kind doet nu alles zelf.

Misschien maak je je te druk om dreigende consequenties. Maar voor een puber is een 5,8 geen dreigende situatie. Dat is een voldoende. Dan is er niets aan de hand.
Als je alles gaat/wilt bepalen, gaat je kind juist achteruit hangen. Die hoeft zelf niet meer na te denken. En dan raak jij nog gefrustreerder. En hij ook. Dat is een verlies-verlies situatie. De kunst is om er een win-win van te maken.

Yanea

Yanea

25-02-2019 om 17:12

5,8

Voor sommige pubers is een 5,8 zelfs een teken dat ze te veel hebben gedaan. Alles boven de 5,5 is zonde ☺

Suus

Suus

25-02-2019 om 18:45

Jaja

Dat is mooi gezegd Lydia, maar hoe doe je dat, ombuigen naar een win-win?

Hier staat kind nu voor één vak een 4.6 dus afgerond één tekort. Maar nog niet zolang geleden was dat een 4.3 en dan is dus hoppa al twee tekorten. Dat tikt lekker aan dus.
Maar daarnaast zijn er nog 2 vakken (en de 3e dus in zicht) waar het net aan is, dus een 5.5 en 5.7. Die vakken worden in de profielkeuze niet gekozen, dat niet. Maar goed, tellen nu gewoon mee en kun je dus best op blijven zitten.
En meestal haalt kind in de proefwerkweek dikke onvoldoendes voor die vakken, die dan ook nog es 3x meetellen. Dus tel maar uit hoe hard je dan weer naar beneden schiet. Dus dan zijn díe twijfelgeval-vakken alsnog wéér onvoldoende. En dan in de tussenliggende periode klimmen we weer een paar tienden, tot net aan voldoende en dan komt er weer een proefwerkweek. Het schommelt continue.

En dan die telefoon en gamen wat zó belangrijk is. Kind heeft deze week 3 toetsen. Is nog geen uur boven geweest, had ook nog wat maakwerk en vindt dat er dan genoeg gewerkt en geleerd is en er dan best gegamed kan worden. Dan kan er bij mij niet in. Hoezo in nog geen uur tijd 3 toetsen geleerd? Oja, er moet deze week ook nog een werkstuk af (samen met een klasgenoot), er staat nóg een werkstuk dat over 1,5 week ingeleverd moet worden, én er moet over enkele weken een boekverslag ingeleverd worden, waarvoor het dikke boek nog opengeslagen moet worden. Dus hoezo denk je klaar te zijn ?? En dan hebben we nog niets overhoord, of oefenopgaven gemaakt voor toetsen van deze week of extra geoefend voor het vak van die 4.6.

Echt, zie ik het dan zo fout dat ik denk dat dit alles niet in minder dan een uur kan? Hoelang zijn jullie kinderen dan bezig met zo’n programma? Natuurlijk zijn er kinderen die 2 dagen vantevoren beginnen, het een paar keer overkijken en met een 6-7 wegkomen. Dat is hier niet het geval, er moet echt wel geleerd worden en op tijd begonnen.

Die strijd continue, ik vind het zo moeilijk. Het moet een keer komen zegt iedereen. Jaja, denk ik dan.

Lydia

Lydia

25-02-2019 om 19:23

Waarschuwing: botte reactie

Als ik jouw kind zou zijn, zou ik er ook moe van worden, die continue strijd. Maar daar heb jij ook een belangrijk deel in.
Je beschrijft niet alleen de beren die er al zijn (de 4,6) maar ook de beren die al snel komen en ook nog de beren die er over enkele weken komen.
Als je zo ook met je zoon communiceert, snap ik wel dat hij zich niets aantrekt van jouw beren.

Mijn tip is om met je zoon (en vader) te bespreken wat zoon de beste aanpak vindt. En dan alleen maar luisteren! Noteer zijn oplossingen. Niet voor al die beren, meld vooral dat jij al die beren zie maar dat je begrijpt dat het niet zijn beren zijn. Zijn probleem is niet alleen dat hij nu een onvoldoende staat (en er meerdere dreigen) maar dat jij al drie stappen/beren verder bent.
En je vertelt hem dat jij na melding (bij voorkeur voordat je de beren noemt) alle beren in zult slikken, met uitzondering van de enige onvoldoende.

Je zoon heeft dan ruimte op zijn oplossingen te noemen, zonder commentaar. Jij vraagt hoe jullie als ouders daarbij kunnen helpen.
Je geeft aan dat jij het nodig hebt om wat meer zekerheden te hebben en wat regels te stellen. Regels waar hij last van heeft. Je meldt de opties, bijvoorbeeld dat jullie bepalen wat hij moet doen aan een vak zodra hij onvoldoende staat. Maar verzin er vooral meer dan die. Misschien weet hij nog betere opties die zouden helpen! Vraag daarnaar, met een open houding.

De win situatie die dan ontstaat voor je zoon is:
- hij kan jouw bemoeienissen beperken tot de vakken waar hij onvoldoende voor staat
- hij kan jouw bemoeienissen beperken als hij het aantal vakken met onvoldoende beperkt (oftewel zorgen dat het er niet meer worden).
- hij heeft geen last meer van alle beren die jij erbij bedenkt.

De win voor jou kun je zelf bedenken

Maar de belangrijkste is dat hij zelf de eerste is die zorgt voor de 'win'. Niet jij!

Yanea

Yanea

25-02-2019 om 19:32

Wat hier hielp

Was het besef dat de meiden niet expres slechte cijfers halen. Zij balen er vaak al genoeg van, daar hoef ik niet nog dunnetjes overheen door ze op de onvoldoende te wijzen of te mopperen.
Heb meer vertrouwen in je kind. Ga er vanuit dat onvoldoendes nooit de opzet zijn, dat kinderen daar zelf ook teleurgesteld over zijn. Dat maakt de relatie gelijkwaardiger.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

25-02-2019 om 19:51

Niets van dat alles

Mijn dochter moet van mij de woordjes opschrijven. Dat doet ze soms, maar ze merkt wel dat dat flink punten scheelt op het proefwerk in dezelfde leertijd. Uittreksels voor zaakvakken heb ik haar nooit zien maken. Voor economie moet het van de docent en krijgen ze ook een cijfer voor (heel slim verzonnen). Voor het overige drijft ze op wat ze in de les hoort en hopelijk opschrijft. Overhoren wil ze niet meer.
Jaja, lekker eigenzinnig kippetje... Het resultaat is een 5,4 en een 5,9, de rest boven de 6. Dus ik laat het maar zo.

Nanda

Nanda

25-02-2019 om 20:45

quizlet

Hier werkt Quizlet erg goed. Zoon vindt het dan zowaar leuk om woordjes te oefenen. Voor een toets begint hij een week van tevoren, elke dag alle woordjes doornemen. Er zitten ook spelelementen in. Dan wordt leren een game.
2 dagen voor de toets beginnen we met schrijven. Ik zeg 'we' omdat ik zeg wat hij moet doen, anders ben ik bang dat er niks gebeurt. Maar zoon vindt het prettig zo, wil alles samen doen. Hij zit in de 2e, ik hoop hem volgend jaar wat meer los te kunnen laten want ik vind het zelf erg veel werk.

Suus

Suus

25-02-2019 om 21:06

Tijd

Punt is dat we al meerdere gesprekken op school hebben gehad. Kind geeft dan aan dat overhoren fijn is. Want levert goede cijfers op. Echter, eenmaal thuis wil kind niet meer en is het weer strijd. Ondanks onze herinnering aan de eigen woorden. Soms is kind meegaand en doet wat nodig is. En wij zijn superblij mét kind als er een mooi cijfer is gescoord en wordt ook, in kleine zin, beloond en een compliment en knuffel natuurlijk.

Maar niet mopperen op onvoldoendes... Doe ik niet als ik weet dat er hard geleerd is. Maar bij minimale inzet en dan een 3 voor een woordjestoets? Sorry, maar daar kan ik echt niet blij van worden. Hoe vaak dat wij dan aangeboden hebbem om te overhoren, en niet is gedaan. Geen opzet van kind om een slecht cijfer te halen? Nee, dat zal best. Maar nodig was het ook niet. En kind baalt er niet van, boeit gewoon niet.

Maar nogmaals: hoe veel tijd zijn jullie kinderen kwijt, bij een normale week met 3-4 toetsen en 2 werkstukken in het vooruitzicht?

Lydia

Lydia

25-02-2019 om 21:52

Tijd aan huiswerk e.d.

In 3VWO was dat ongeveer 1-1,5 uur per dag, inclusief de weekenddagen. Vanwege werkstukken e.d. in het weekend soms langer.

Maar aan die vergelijking heb je niets. Mijn kind is niet jouw kind.

Niemand zegt dat je niet mag mopperen over onvoldoendes. Mijn tip ging wel over alleen mopperen/actie als het gemiddelde van een vak onvoldoende is. Zoals jij het hierboven beschrijft, heb je erg veel ergernis. Terwijl je vooraf zoveel tips hebt gegeven maar die volgt je kind niet op. Dat wordt een hele lange reeks van verwijten. En kind haakt af. Probeer uit die negatieve spiraal te komen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.