Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoeveel klusjes doen jullie op school?


Cookielover schreef op 12-07-2021 om 16:12:

[..]

Joh, ik moest zelf ook werken hoor (en alle andere ouders ook). Aan het begin van het jaar kreeg je dat schema en dan zorgde je er maar voor dat je kon. Je nam vrij, of je ruilde je vrije dag om.

Hoe moeten ze dat anders doen?

Belachelijk 

Cookielover schreef op 12-07-2021 om 16:02:

Schoolzwemmen was 1 keer in de week en dan ging de klas met de bus en twee ouders mee. Dat was verplicht en daar werd je als ouder gewoon voor ingedeeld, maar dat snap ik wel.

Ze hadden mooi pech gehad hier.

Sammy70

Sammy70

12-07-2021 om 16:25

Over 10 jaar doet niemand meer wat, 30 jaar geleden deed iedereen wat. Houd voet bij stuk en neem geen vrij voor dit soort dingen van je werk. Je ziet, als er te weinig overblijfouders zijn komt er vanzelf een andere oplossing. Ik ga echt geen ramen lappen of schoolplein vegen. Verplicht mee met zwemles? Ik wil helemaal die onzin niet, ik wil dat mijn kinderen leren lezen en schrijven en een beetje gymmen maar geen natte gymles. 

Schoolzwemmen is nu afgeschaft toch?

Cookielover schreef op 12-07-2021 om 16:27:

Schoolzwemmen is nu afgeschaft toch?

Helaas bij ons wel, maar niet in een kleinerdorp naast ons, maar daar gaan ze vanaf groep 6 met de leerkracht in de bus naar zwembad. Geen ouders voor nodig.

En ik moest vroeger ook gewoon zelf heen, ook pas vanaf groep 5. Ook geen extra ouders voor nodig, toen al niet.

Ik heb al jaren niets meer gedaan. In de lagere klassen hielp ik nog wel bij de sportdag, spelletjesmiddag en in groep 3 met lezen, maar in de hogere groepen was het of op een onhandig moment (en te laat gevraagd), of ik had er het talent niet voor (klas versieren, knutselen, oefenen voor de musical), of er was een auto nodig. 
Ik vond het niet vaak, maar wel vaak te laat en te vaag gevraagd. Bijvoorbeeld wie er a.s. donderdag kon helpen. Maar zelden stond er hoe laat of hoe lang je eraan kwijt was. Dan is het niet gek dat niemand zich opgeeft. Als je geluk had stond er een dagdeel bij, maar wat heb je nou aan 'in de middag' als je best ver weg moet om mee te helpen en je nog een kind van school moet halen? Of 'in de ochtend' - iemand hoeft niet de hele dag vrij te nemen als de hulp van 8.45 tot 9.15 nodig is, maar dat wordt al weer anders als het van 11.00 tot 11.30 is. Ik weet niet of het een dingetje van deze school was om daar niet verder bij na te denken. 

Vind de dingen die in de OP ook wel weer anders dan schoolzwemmen.

Bij ons hadden de onderbouw elke vrijdag spelletjesuurtje. Of er elke vrijdag per klas dan minimaal 5 ouders konden. Liefst meer..Vonden ze het raar dat opgegeven moment dat niet meer lukte.


Ik doe trouwens ook nog gymtasjes en shirtjes bedrukken voor school. Tegen kostprijs, ook best veel werk aan.

LiefsteFeetje schreef op 12-07-2021 om 16:30:

[..]

Helaas bij ons wel, maar niet in een kleinerdorp naast ons, maar daar gaan ze vanaf groep 6 met de leerkracht in de bus naar zwembad. Geen ouders voor nodig.

En ik moest vroeger ook gewoon zelf heen, ook pas vanaf groep 5. Ook geen extra ouders voor nodig, toen al niet.

In groep 6 hebben ze toch allang hun zwemdiploma?

Dochter zit in groep 2 en zelfs nu met de corona ziet het er naar uit dat ze nog ongeveer 1 jaar maximaal naar les zal moeten.

 Klinkt eerder als gezellig samen naar het zwembad dan zwemles. Persoonlijk vind ik schoolzwemmen onzin. Bijna elk kind krijgt zwemles en voor wie dat niet kan betalen is er stichting leergeld. 

Maar goed als school erin wil investeren prima maar als ouder zou ik ervoor passen om mee te gaan. Neem maar een stagiair mee.

Bij ons op school 'mag' je alleen komen helpen als je eerst verplicht hebt gepoetst of versierd. 
Ik denk dat altijd graag of helemaal niet. 
Zou best graag willen helpen maar wel op tijden dat mij dat zelf ook uitkomt. 
Dat is het versieren vaak niet. 

En ik snap heus dat het lastiger is om opruim ouders te vinden dan ouders die mee willen op schoolreisje. 
Maar de toon in de brieven en de verplichtingen die je opgelegd krijgt zorgen bij mij alleen maar voor dat ik denk nou dan maar niet. 

PinkFlower schreef op 12-07-2021 om 16:36:

[..]

In groep 6 hebben ze toch allang hun zwemdiploma?

Dochter zit in groep 2 en zelfs nu met de corona ziet het er naar uit dat ze nog ongeveer 1 jaar maximaal naar les zal moeten.

Klinkt eerder als gezellig samen naar het zwembad dan zwemles. Persoonlijk vind ik schoolzwemmen onzin. Bijna elk kind krijgt zwemles en voor wie dat niet kan betalen is er stichting leergeld.

Maar goed als school erin wil investeren prima maar als ouder zou ik ervoor passen om mee te gaan. Neem maar een stagiair mee.

Ja, klopt. Daarom verdwijnt het ook. Meeste kinderen gaan met 4 al op zwemles. En niet met 6/7 jaar zoals in mijn tijd, en pas 8/9 voor B en C. Dus hebben ze er in groep 4/6 niet zo veel meer aan. Al leren ze in dorp naast ons wel echt goed zwemmen en andere zwemvaardigheden. Kinderen gaan daar wle eerder op zwemles maar b en c en zwemvaardigheid halen ze via school.

Cookielover schreef op 12-07-2021 om 16:12:

[..]

Joh, ik moest zelf ook werken hoor (en alle andere ouders ook). Aan het begin van het jaar kreeg je dat schema en dan zorgde je er maar voor dat je kon. Je nam vrij, of je ruilde je vrije dag om.

Hoe moeten ze dat anders doen?

Maar niet in elk beroep kan je erg makkelijk vrij nemen. Als je bijvoorbeeld zelf in het onderwijs zit dan kan je niet zo makkelijk een vrije dag nemen doordeweeks. Ik werk in het hoger onderwijs en voor mij is dat behoudens noodgevallen eigenlijk niet te doen. Ik ben tijdens het collegejaar heel weinig flexibel dus ik kan gewoon niet vrij nemen. 

De school kan overigens ook gewoon zelf begeleiding regelen.Ik kan me voorstellen dat als er geen enkele vrijwilliger gevonden kan worden de zwemles niet door kan gaan of dat ze er voor moeten kiezen om de zwemles in hogere klassen te doen waar minder begeleiding nodig is.

Dubbel.

Ik heb alleen gedaan waar ik lol in heb en goed in ben. 

Omdat ze steeds moeite hadden met het vinden van voldoende overblijf- en pleinouders, dreigde school alle ouders in te roosteren. Dat ging me te ver. Ik bedacht een rooster voor ze met gefaseerd pauzeren. Daardoor waren er veel minder mensen nodig. Dat rooster doet het inmiddels zo'n 15 jaar, tot ieders tevredenheid.

Met halloween, carnaval en het cabaret schminkte ik de halve school. 

En de laatste jaren voor we naar de USA vertrokken, was ik voorzitster van de oudervereniging. 

In de VS was er op de basisschool veel meer ouderparticipatie. Zo was er in de kleuterklassen altijd minstens een hulpouder aanwezig. Wegens tijdgebrek heb ik daar vooral dingen gedaan die ik thuis kon doen: boeken plastificeren, speelgoed repareren, inzamelingen houden (vaste hulpouders kregen eens in de zoveel tijd bedankjes namens de overige ouders - de bedragen die men gaf, waren ontzettend hoog). 

Terug in Nederland, op dezelfde basisschool, vond ik dat ik genoeg had bijgedragen. Dus de laatste jaren heb ik me elke keer uit de voeten gemaakt - muv het schminken. 

Mijn tip: zorg dat je weet wat er te doen is en regel dat je wat dingen oppakt die in je straatje passen. 

Wijzigen ipv quoten is moeilijk vandaag...

Ik ben klassenmoeder en biebmoeder. Zeker dat laatste vind ik leuk om te doen. Ik doe het nu al een aantal jaar (eenmaal per twee weken twee uur) en heb de kinderen van kleuters zien groeien naar de bovenbouw. 
Onze school vraagt veel hulp aan ouders, meer dan ik om me heen hoor. Voor groep 1/2/3/4 is er een wekelijks schoonmaakrooster. School heeft uit kostenbesparing alleen een schoonmaakster voor de toiletten en vloeren dweilen. Voor de rest worden ouders geacht dat op zich te nemen. In de bovenbouw maken de kinderen zelf schoon. Ik vind daar wel wat van, heb een aantal jaar bij de jaaropening geopperd om allemaal een tientje te lappen en iemand in te huren. Maar nee, dat wilde niemand. En vervolgens niet komen opdagen bij het schoonmaken waardoor de ander in z'n eentje bezig was. Dan duurt het wel wat langer dan samen een kwartiertje. 
Bij de kooklessen, technieklessen, knutselmomenten, boekenweek, uitjes, overal wordt hulp gevraagd. Als iedereen 2-3 keer per jaar wat doet heb je blije kinderen en zijn niet altijd dezelfden de klos. Tuurlijk, rekenen, lezen, allemaal belangrijk. Maar kinderen zijn geen robots en vinden het net als volwassenen leuk om eens wat anders te doen. Voor een leerkracht is het ook niet leuk om steeds opnieuw te moeten vragen, bijna smeken, of mensen willen helpen. Doe allemaal een keer wat, dan valt het heus wel mee. 
Ik kan echt helemaal niets met mensen die op het schoolplein staan te zuchten dat ze die woensdagochtend echt nodig hebben voor zichzelf, dat ze echt niet kunnen helpen want die zelfontplooing he, en dan gaan de kinderen maar niet op uitje, en vervolgens de groepsapp volspammen na een uitje met 'oh geweldig, wat leuk, duimpjes omhoog bij elke foto'.
Ik wil die ochtend ook graag voor mezelf, maar van een keer iets doen voor een ander word je niet slechter. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.