Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoeveel klusjes doen jullie op school?


Zelf vind ik het vrij lastig want ik kan eigenlijk nooit onder schooltijd vrij nemen. Ik ben meestal vrij als de scholen ook vrij zijn. In de avonduren iets doen is meestal makkelijker maar dat is er eigenlijk bijna nooit.

Een bak speelgoed thuis schoonmaken zou ik niet zo'n probleem vinden, al zou ik het niet netjes vinden dat het ongevraagd zou gebeuren. Dat wordt hier alleen niet gevraagd. Schoonmaken van kleuterspeelgoed is altijd onder schooltijd want de mogen de kinderen ook 'meehelpen.' Dat vind ik op zich wel een goede filosifie maar zelf kan ik dus niet.

Schoolplein vegen en ramen lappen daar kan de school mensen voor inhuren, net als voor stofzuigen en wc's schoonmaken. Dat ga ik als ouder niet doen. Niet omdat ik het niet kan of teveel werk vind, maar omdat het niet mijn taak en ook niet mijn verantwoordelijkheid is.
Een keertje rijden voor een excursie wil ik best doen, spelletjesmiddag ook nog wel, maar niet elke week (waarom zou je dat elke week doen?), helpen met sportdag doe ik ook (ben ehbo'er). Hier op school gaan ze in de laatste week in de klas speelgoed schoonmaken. Dan doen de kinderen gewoon zelf met een beetje hulp van de juf en een paar ouders. Als je het mee geeft naar huis, wordt een deel weer net zo smerig ingeleverd of er raken dingen kwijt. 
Ik ben allergisch voor scholen die mij dingen gaan verplichten die zij verzonnen hebben zonder dat te vragen. Ik ga niet mijn werkdagen ruilen of vrij nemen omdat school heeft bedacht dat ik per se op die dag activiteit x of y moet komen doen. Nog niet misschien. Mijn kind is leerplichtig en zit op school, ik niet. Mijn man werkt in het voortgezet onderwijs, die kan echt niet zomaar zeggen dat hij niet komt omdat hij spelletjes moet doen met kleuters of mee moet naar een uitje.
Dingen als kerstversiering heb ik talent noch animo voor plus ze vragen altijd expliciet naar moeders en dan wordt het ook een soort principeding om me niet aan te melden.

En mbt dat schoonmaken op school, ik vind het wel heel erg knieperig dat je zelf je emmertje, doekje en schoonmaakmiddel mee moet nemen. 
Dat je moet schoonmaken vind ik al niet best, maar dat je dan nog met een emmer bungelend aan je stuur naar school moet..kom op, regel dat gewoon als school. 

suzy1977 schreef op 12-07-2021 om 16:48:

Ik ben klassenmoeder en biebmoeder. Zeker dat laatste vind ik leuk om te doen. Ik doe het nu al een aantal jaar (eenmaal per twee weken twee uur) en heb de kinderen van kleuters zien groeien naar de bovenbouw.
Onze school vraagt veel hulp aan ouders, meer dan ik om me heen hoor. Voor groep 1/2/3/4 is er een wekelijks schoonmaakrooster. School heeft uit kostenbesparing alleen een schoonmaakster voor de toiletten en vloeren dweilen. Voor de rest worden ouders geacht dat op zich te nemen. In de bovenbouw maken de kinderen zelf schoon. Ik vind daar wel wat van, heb een aantal jaar bij de jaaropening geopperd om allemaal een tientje te lappen en iemand in te huren. Maar nee, dat wilde niemand. En vervolgens niet komen opdagen bij het schoonmaken waardoor de ander in z'n eentje bezig was. Dan duurt het wel wat langer dan samen een kwartiertje.
Bij de kooklessen, technieklessen, knutselmomenten, boekenweek, uitjes, overal wordt hulp gevraagd. Als iedereen 2-3 keer per jaar wat doet heb je blije kinderen en zijn niet altijd dezelfden de klos. Tuurlijk, rekenen, lezen, allemaal belangrijk. Maar kinderen zijn geen robots en vinden het net als volwassenen leuk om eens wat anders te doen. Voor een leerkracht is het ook niet leuk om steeds opnieuw te moeten vragen, bijna smeken, of mensen willen helpen. Doe allemaal een keer wat, dan valt het heus wel mee.
Ik kan echt helemaal niets met mensen die op het schoolplein staan te zuchten dat ze die woensdagochtend echt nodig hebben voor zichzelf, dat ze echt niet kunnen helpen want die zelfontplooing he, en dan gaan de kinderen maar niet op uitje, en vervolgens de groepsapp volspammen na een uitje met 'oh geweldig, wat leuk, duimpjes omhoog bij elke foto'.
Ik wil die ochtend ook graag voor mezelf, maar van een keer iets doen voor een ander word je niet slechter.

Ik doe zelf echt genoeg voor school, kan je teruglezen maar ik krijg juist jeuk van dit soort geleuter. Ja, het is wel veel en nee niet iederen kan en wil dat. En dat is iedereens goed recht.


Wat doet je partner trouwens allemaal op school?

Heel veel jaar vanalles gedaan.  Luizenpluizen, avondvierdaagse organiseren, verkeerslessen, mee wandelen naar de bieb,  boeken kaften met dat $$%#÷ plakfolie en nog veel meer inclusief het schoonmaken aan het eind van het jaar. 
Het jaar dat mijn jongste oudste kleuter was was ik in de laatste schoolweek zo beroerd,  hoge koorts, hoofdpijn,  spugen; alles. Mijn vader ging jongste uit school halen (ik kon het echt niet) hij bracht een bak auto's mee  die niet in de vaatwasser of wasmachine konden, terwijl ik had gezegd dat ik echt niks kon doen die 2 dagen waarop er werd schoongemaakt. 
De volgende ochtend de bak teug laten brengen door mijn man met een briefje erbij waarom het niet schoon was.  Kreeg ik een keurig briefje terug.  Alle ouders moesten iets doen aan de schoonmaak. 
Na de vakantie nog even gepraat met de jonge juf. Zij vond dat ik genoeg had gedaan maar de juf uit de andere kleuterklas had gezegd dat de moeder van Xx ook wat moest doen.  Zo zot.

Bakblik schreef op 12-07-2021 om 16:54:

Heel veel jaar vanalles gedaan. Luizenpluizen, avondvierdaagse organiseren, verkeerslessen, mee wandelen naar de bieb, boeken kaften met dat $$%#÷ plakfolie en nog veel meer inclusief het schoonmaken aan het eind van het jaar.
Het jaar dat mijn jongste oudste kleuter was was ik in de laatste schoolweek zo beroerd, hoge koorts, hoofdpijn, spugen; alles. Mijn vader ging jongste uit school halen (ik kon het echt niet) hij bracht een bak auto's mee die niet in de vaatwasser of wasmachine konden, terwijl ik had gezegd dat ik echt niks kon doen die 2 dagen waarop er werd schoongemaakt.
De volgende ochtend de bak teug laten brengen door mijn man met een briefje erbij waarom het niet schoon was. Kreeg ik een keurig briefje terug. Alle ouders moesten iets doen aan de schoonmaak.
Na de vakantie nog even gepraat met de jonge juf. Zij vond dat ik genoeg had gedaan maar de juf uit de andere kleuterklas had gezegd dat de moeder van Xx ook wat moest doen. Zo zot.

Je man en je vader konden dat niet schoonmaken?


Bizar dat ze nog steeds de moeders daar verantwoordelijk voor houden trouwens.

Ik proef wat vijandigheid in je antwoord op mij To. Of zit ik daarnaast?

Ik zeg niet dat je niet voldoende doet op school. 

En het is zeker veel, dat ben ik met je eens. Maar het is ook veel omdat het altijd op dezelfde schouders rust.

Mijn partner heeft als het op zijn vrije dag viel altijd meegedraaid in de schoonmaakdiensten, en ook gereden, geknutseld en gekookt enz. 

En wat doet jouw partner?

Mijn man neemt trouwens best vaak echt vrij, mits hij dingen op tijd weet. Werkt in een ziekenhuis en heeft kan niet zomaar weg en heeft ook nog storingsdiensten en nachtklussen ect. Maar als hij op tijd weet, neemt hij vrij om te rijden naar uitjes of om te klussen op school. En vorig jaar om te helpen met Sint feest toen de zwarte pieten niet van hun smink af wilde en de school en de ouderraad en de MR dat wel wilde. Versieren en bellen naar inhuurteams en 2 vrienden opgetrommeld als piet. Hij doet wel minder dan ik, maar als er echt iets moet dan komt hij wel. Ook leeshulp heeft hij wel eens gedaan.

Schoonmaken ect weigert hij net als ik.

Ben erg benieuwd of de vaders net zo vertegenwoordigd zijn als de moeders bij al dat helpen op school, hoe is dat bij anderen?

Bij ons is nog steeds vooral moeders. Af en toe een vader, wel meer dan eerst. En dat is dan nog wel in een grote stad waar beide ouders eigenlijk altijd werken, weinig thuisblijfouders hier, en je dus beter van zou verwachten.

Mijn man heeft op vrijdag vrij en als iets op vrijdag valt dan meldt hij zich wel aan.
Ik heb in principe op woensdag vrij, maar ik kan veel makkelijker mijn vrije dag ruilen (mits geen afspraken op locatie) of een dagdeel thuiswerken. In de praktijk doe ik iets meer op school, omdat dat makkelijker kan. 
Je ziet inderdaad veel vaker hulpmoeder dan hulpvaders op school. 

Ja maar als dezelfde schouders ieder keer alles blijven doen, dan zal school geen andere opties verzinnen. Toen ik op de basisschool zat werd nooit aan mijn ouders gevraagd iets de doen. Volgens mij alleen het rijden voor schoolreisjes en mijn moeder hielp in de schoolbibilotheek een keer per maand. Verder zag ik ook nooit andere ouders, maar er werd ook niet zo heel veel spectaculairs gedaan. Geen speciale spelletjes middagen of andere dingen waar ouders bij nodig zijn.
Mijn schoonzus deed ook altijd alles op school en was echt furieus dat andere ouders 'gewoon naar tennis gingen' want zo kwam alles op haar terecht. 
Haar uitleggen dat ze het ook op deze manier in stand hield, dat kwam niet binnen.
Ik heb alleen zo nu en dan meegereden met schoolreisjes en ik heb geloof ik 1x een bak lego meegekregen. Maar verder heb ik nooit wat gedaan. 
I

LiefsteFeetje schreef op 12-07-2021 om 16:57:

[..]

Je man en je vader konden dat niet schoonmaken?


Bizar dat ze nog steeds de moeders daar verantwoordelijk voor houden trouwens.

Die schoonmaakklus moest in 1 avond klaar volgens school.  Mijn man was in die tijd altijd laat thuis en ik had het met de juf van mijn kind overlegd die vond het prima. De juf van de andere klas besliste anders en had zich nogal dominant opgesteld tegen de jonge ( nog redelijk onervaren) juf van mijn kind.

Mijn vader (de opa van mijn kind) het laten doen vind ik niet nodig.  Jaarrrond deed ik genoeg op school. Het was even een principe dingetje afspraak is afspraak en dat wilde ik de andere juf even laten weten.

Kan best dat de juffen bedenken dat woensdag de schoonmaakdag is en dat alles dan donderdag klaar moet zijn maar ouders hebben ook zo hun verplichtingen en andere bezigheden. 

Bakblik schreef op 12-07-2021 om 17:12:

[..]

Die schoonmaakklus moest in 1 avond klaar volgens school. Mijn man was in die tijd altijd laat thuis en ik had het met de juf van mijn kind overlegd die vond het prima. De juf van de andere klas besliste anders en had zich nogal dominant opgesteld tegen de jonge ( nog redelijk onervaren) juf van mijn kind.

Mijn vader (de opa van mijn kind) het laten doen vind ik niet nodig. Jaarrrond deed ik genoeg op school. Het was even een principe dingetje afspraak is afspraak en dat wilde ik de andere juf even laten weten.

Kan best dat de juffen bedenken dat woensdag de schoonmaakdag is een dat alles dan donderdag klaar moet zijn maar ouders hebben ook zo hun verplichtingen en andere bezigheden.

Zeker eens hoor. Maar denk vraag het toch even. Omdat in een ander geval die vader prima die autootjes had kunnen poetsen. Mist normaal gevraagd word natuurlijk.

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

12-07-2021 om 17:24

0 klusjes, moeders doet daar volgens mij ook niet aan mee.

_Anoniem_ schreef op 12-07-2021 om 17:10:

Ja maar als dezelfde schouders ieder keer alles blijven doen, dan zal school geen andere opties verzinnen. Toen ik op de basisschool zat werd nooit aan mijn ouders gevraagd iets de doen. Volgens mij alleen het rijden voor schoolreisjes en mijn moeder hielp in de schoolbibilotheek een keer per maand. Verder zag ik ook nooit andere ouders, maar er werd ook niet zo heel veel spectaculairs gedaan. Geen speciale spelletjes middagen of andere dingen waar ouders bij nodig zijn.
Mijn schoonzus deed ook altijd alles op school en was echt furieus dat andere ouders 'gewoon naar tennis gingen' want zo kwam alles op haar terecht.
Haar uitleggen dat ze het ook op deze manier in stand hield, dat kwam niet binnen.

Ik heb alleen zo nu en dan meegereden met schoolreisjes en ik heb geloof ik 1x een bak lego meegekregen. Maar verder heb ik nooit wat gedaan.
I

Zo eentje ken ik er ook. Zelfs als je dan toch kwam helpen,  want zo zwaar voor haar als ze alles alleen moest doen kwam je eigenlijk voor niks.

Tijdens de spelletjesdag iedere klas xx bekers en yy liter limonade volgens een lijstje had ik keurig klaar gemaakt.  Toorn ik het rond wilde brengen ging ze alles controleren. Bekers natellen en ook de limonade nog even roeren in de kan,  want ze wist niet of ik dat wel goed gedaan had. 

Na een ietwat ongezellig gesprekje met haar ben ik naar huis gegaan,  ze kon het blijkbaar alleen. 🤪

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.