Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoeveel klusjes doen jullie op school?


Dat alles maar door moeders opgepakt moet worden is echt een denkfout op de basisschool.
Bij de eindschoonmaak (zo blij dat ik geen kleuters meer heb en dus geen eindschoonmaak) kreeg je een bak speelgoed mee als je niet op school kwam helpen. Dat werd ook van te voren gecommuniceerd. Maar uiteindelijk kregen er dan ouders twee bakken mee, want die moeder was ziek, de ander had een verstuikte enkel enz. Dan moest een ander maar extra doen, maar er zijn toch ook vaders die dan die bak kunnen schoonmaken?!? Ik heb toen gewoon een zak teruggegeven. Kom op zeg, niet zo ouderwets denken. 

Een heleboel dingen lijken mij leuk om mee te helpen en wil ik ook wel gaan doen straks. Maar als er opeens een bak speelgoed aan de deur staat of ik word "gewoon" ingedeeld om te rijden, dan hebben ze aan mij echt de verkeerde. Ik ben ook niet echt gevoelig voor groepsdruk. 

Mijn man heeft inderdaad minder op school geholpen dan ik. Voor zijn werk was hij 5 dagen per week +/-12 uur per dag van huis en daarnaast moest hij regelmatig (weken tot maanden) naar het buitenland. Dus dan blijft er niet zoveel over, behalve eens in de zoveel tijd een 'tuindag' op zaterdag of een kastje schilderen.  

Op de Nederlandse basisschool van mijn kinderen was denk ik maar 25-30% van de hulpouders mannelijk. In de VS was dat nog veel minder. 

Man doet niks op school want hij werkt 40 uur en vindt het niks aan. Hij neemt er dus geen vrij voor.
Ik vind het heel erg leuk, ik ben van origine onderwijs assistent ik heb alleen nu een andere richting gekozen.

Tja, zo schiet het lekker op met die vaders.

Waarom aan kinderen beginnen als je er toch nooit bent en de verantwoordelijkheid niet aankunt? 

Ik denk altijd maar zo, er zitten 25 kinderen in de klas, dus dat zijn 50 ouders. Als iedereen 1-2x per jaar helpt, dan hebben ze al 50-100 taakjes uitbesteed, dat is  heel wat. 

Ik doe dus 1x, max 2x per jaar iets voor school en ik kies iets uit wat ik leuk vindt en wat mij goed uitkomt met mijn werk. Mijn man doet hetzelfde. 

Daardoor is het geen grote belasting en ik weiger meer op me te nemen, alleen maar omdat ik een vagina heb een 50% van de ouders het vertikt iets te doen, omdat er iets anders in hun broek zit 

Bakblik schreef op 12-07-2021 om 16:54:

Heel veel jaar vanalles gedaan. Luizenpluizen, avondvierdaagse organiseren, verkeerslessen, mee wandelen naar de bieb, boeken kaften met dat $$%#÷ plakfolie en nog veel meer inclusief het schoonmaken aan het eind van het jaar.
Het jaar dat mijn jongste oudste kleuter was was ik in de laatste schoolweek zo beroerd, hoge koorts, hoofdpijn, spugen; alles. Mijn vader ging jongste uit school halen (ik kon het echt niet) hij bracht een bak auto's mee die niet in de vaatwasser of wasmachine konden, terwijl ik had gezegd dat ik echt niks kon doen die 2 dagen waarop er werd schoongemaakt.
De volgende ochtend de bak teug laten brengen door mijn man met een briefje erbij waarom het niet schoon was. Kreeg ik een keurig briefje terug. Alle ouders moesten iets doen aan de schoonmaak.
Na de vakantie nog even gepraat met de jonge juf. Zij vond dat ik genoeg had gedaan maar de juf uit de andere kleuterklas had gezegd dat de moeder van Xx ook wat moest doen. Zo zot.

Misschien was die bak bedoeld voor je man /de vader van het kind? Had hij al iets gedaan het hele jaar voor school? 

LawfulLark45

LawfulLark45

12-07-2021 om 18:01

Cookielover schreef op 12-07-2021 om 15:57:

Man en ik gingen wel mee met excursies, ook in de bieb/ouderraad ed gezeten, maar schoonmaken en het plein vegen?

Ja precies. Ik maakte sowieso al scholen schoon bij wijze van bijdrage in het levensonderhoud van de kinderen, no way dat ik dat ook in mijn vrije tijd nog eens gratis ging doen 

Ik heb wel een paar jaar de bieb gedaan, en incidenteel begeleiding bij spelletjesmiddagen en overblijf als ze heel erg omhoog zaten. Want dat vond ik leuk dus waarom niet. 

LawfulLark45

LawfulLark45

12-07-2021 om 18:02

PinkFlower schreef op 12-07-2021 om 17:50:

Man doet niks op school want hij werkt 40 uur en vindt het niks aan. Hij neemt er dus geen vrij voor.

Thuis heb je het zeker ook wel zwaar?

Julali schreef op 12-07-2021 om 17:55:

Waarom aan kinderen beginnen als je er toch nooit bent en de verantwoordelijkheid niet aankunt?

Ik denk altijd maar zo, er zitten 25 kinderen in de klas, dus dat zijn 50 ouders. Als iedereen 1-2x per jaar helpt, dan hebben ze al 50-100 taakjes uitbesteed, dat is heel wat.

Ik doe dus 1x, max 2x per jaar iets voor school en ik kies iets uit wat ik leuk vindt en wat mij goed uitkomt met mijn werk. Mijn man doet hetzelfde.

Daardoor is het geen grote belasting en ik weiger meer op me te nemen, alleen maar omdat ik een vagina heb een 50% van de ouders het vertikt iets te doen, omdat er iets anders in zijn broek zit

Wat krom lullen zeg. Omdat je niks op school doet (want vreselijk/geen tijd ivm werk) dan neem je opeens niet je verantwoordelijkheid?

Ik help minimaal 10x per jaar op school, maak ik dan goed dat hij er nooit is? Gezeur zeg. Ik doe dit omdat ik dat leuk vind, staat los van mijn vagina hoor.

Het is niet dat hij niks doet omdat hij een man is maar omdat hij zoveel werkt en er speciaal vrij voor moet nemen. Heeft hij geen zin aan. Dat mag, en dat mag iemand met een vagina ook gewoon. Wij hebben in de klas ook een gezin waarvan vader altijd helpt en moeder nooit.

En ik weet dat er ouders zijn die vinden dat ze hun steentje bijdragen door de hoge "vrijwillige" bijdrage. Die is op de vrije school gewoon een stuk hoger dan een andere school.


Lady-Voldemort schreef op 12-07-2021 om 18:02:

[..]

Ontzettend zwaar...

Nee thuis doet hij dan wel weer heel veel haha. Meer dan ik. 🙈


Mhaw, het blijft een feit dat mannen toch echt in de minderheid zijn qua hulp en dat meestal geroepen word dat ze zo veel werken. Niet alleen jij tikte dat. 
En hij vind het niet leuk... tja nieuwsflash... de meeste ouders met een vagina ook niet. Jij wel misschien maar dat is in mijn beleving eerder uitzondering dan regel. De moeders worden alleen wel vaker verantwoordlijk gemaakt of ze voelen dat gewoon meer zo.

LawfulLark45

LawfulLark45

12-07-2021 om 18:17

LiefsteFeetje schreef op 12-07-2021 om 18:11:

Mhaw, het blijft een feit dat mannen toch echt in de minderheid zijn qua hulp en dat meestal geroepen word dat ze zo veel werken. Niet alleen jij tikte dat.
En hij vind het niet leuk... tja nieuwsflash... de meeste ouders met een vagina ook niet. Jij wel misschien maar dat is in mijn beleving eerder uitzondering dan regel. De moeders worden alleen wel vaker verantwoordlijk gemaakt of ze voelen dat gewoon meer zo.

Nou ja, ik kan me ook wel indenken dat sommige mannen best willen maar niet durven. Voor je het weet word je weggezet als pedo.

LiefsteFeetje schreef op 12-07-2021 om 18:11:

Mhaw, het blijft een feit dat mannen toch echt in de minderheid zijn qua hulp en dat meestal geroepen word dat ze zo veel werken. Niet alleen jij tikte dat.
En hij vind het niet leuk... tja nieuwsflash... de meeste ouders met een vagina ook niet. Jij wel misschien maar dat is in mijn beleving eerder uitzondering dan regel. De moeders worden alleen wel vaker verantwoordlijk gemaakt of ze voelen dat gewoon meer zo.

Ze zullen dat dan wel zo voelen, en dat doen ze dan zelf.

Als je het niet leuk vind snap ik niet dat je het doet. Er is altijd wel hulp te vinden van mensen die het wel leuk vinden. Voor de kinderen ook niet leuk als er duidelijk iemand staat die liever ergens anders was.

Nou veel werken, tja wat is veel. Het is vooral dat hij zijn werk alleen tijdens school uren kan doen. En als je iets niet leuk vind ga je daar toch geen vrije uren voor opgeven als het niet nodig is?

Ik kan mijn uren zelf indelen en ook savonds werken dus geen probleem. 

LiefsteFeetje schreef op 12-07-2021 om 18:11:

Mhaw, het blijft een feit dat mannen toch echt in de minderheid zijn qua hulp en dat meestal geroepen word dat ze zo veel werken. Niet alleen jij tikte dat.
En hij vind het niet leuk... tja nieuwsflash... de meeste ouders met een vagina ook niet. Jij wel misschien maar dat is in mijn beleving eerder uitzondering dan regel. De moeders worden alleen wel vaker verantwoordlijk gemaakt of ze voelen dat gewoon meer zo.

Dit. Ik vind het echt niet meer van deze tijd om te zeggen dat je werkt en daarom voor de rest niks kan doen. 

Bij ons op school werkt 95% van de ouders en iedereen doet iets, dus ook de vaders met een Belangrijke Baan 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.