Paddington
17-01-2011 om 10:56
Hoeveel mag een school verwachten van het oefenen thuis?
Ik wil graag wat andere meningen horen over het volgende. Dochter is 9 en zit in groep 5. Van school uit is het verzoek gekomen dat je met je kind thuis de tafels oefent, dan doen we dan ook geregeld. Daarnaast heeft ze, omdat ze in een combi-groep zit, om de drie/vier weken een topotoets. Het leren voor deze toets moeten ze thuis doen.
Nu is onze dochter zwak met lezen en spellen. Ze moet dus ook elke dag lezen (iets wat ze niet leuk vindt). Voor spelling gebruiken ze naast de methode ook BLOON. Vanwege het feit dat mijn dochter zwak is met spellen moet er ook elke dag BLOON worden geoefend.
Als ik alles elke dag met haar zou moeten oefenen is ze elke dag al een uur kwijt aan huiswerk. We oefenen vaak, maar op sommige dagen schiet het er wel eens in (sporten, speelafspraakjes) en dan moet je keuzes maken. Dit naast de gebruikelijke dingen zoals: nieuwskring, boekenbeurt en spreekbeurt.
Nu kreeg mijn man afgelopen vrijdag de vraag of dochter wel haar BLOON oefent. Afgelopen vrijdag had ze precies weer een topotoets.
De vraag zelf begrijp ik wel, maar de manier waarop deze gesteld werd. Mijn man kreeg echt het idee van, het gaat niet goed met de spelling van dochter en dat komt omdat ze thuis te weinig oefent.
Nu is mijn vraag, hoeveel vinden jullie dat een kind naast school kan oefenen?
Ik ben erg benieuwd naar de reacties.

Leen13
02-02-2011 om 14:53
Orthopedagogisch bureau
Zelf laten testen kan jezelf geld kosten maar kan mogelijk wel voorkomen dat maatschappelijk werk het probleem bij je thuissituatie gaat leggen.
Dat is fijn voor school dan hoeven ze zich zelf niet in te spannen.
Ondanks diagnoses en trajecten heb ik dat toch regelmatig op mijn boterham gehad.
Maatschappelijk werk heeft geen idee van leerstoornissen of achterstanden en kijkt naar jou en niet naar de situatie in de klas. Mag je straks van hen opvoedtips krijgen.

Paddington
02-02-2011 om 21:48
We hebben haar drie jaar
geleden laten testen bij een orthopedagogisch bureau. Op school liep het toen al niet lekker. Het rapport hebben we ingeleverd op school, er werd niets mee gedaan. De juffen die we gisteren hebben gesproken wisten niets van dat rapport en hebben het meteen opgevraagd. Toen mijn man dochter vanmorgen wegbracht vertelde juf dat ze het rapport gisterenavond nog gelezen heeft(dit was trouwens de andere juf, dus niet degene die aan het zeuren was geweest) vertelde ze dat het rapport heel veel duidelijk heeft gemaakt. Man en ik blijven er bovenop zitten. De opmerkingen die jullie hebben gemaakt, hebben me aan het denken gezet. Ik moet nu echt de vinger aan de pols houden, dus elke week even overleg met de juffen, al is het maar telefonisch.

josephine*
02-02-2011 om 22:32
Alsof je zelf geen leven hebt
Paddington, je eerste posting is mij uit het hart gegrepen.
Ik kan mij blauw ergeren aan het nonchalante beroep dat school op ouders doet. Oefenen met lezen, Bloon, boekenbeurt, spreekbeurt, werkstuk, topo etc. Het moet allemaal thuis gebeuren. Maar of je wel onder schooltijd (en werktijd!) kan komen opdraven om de klas te begeleiden naar theater, museum of leuke workshops op school, kerst of paas ontbijt, playbackshow, klas versieren. Het gaat maar door. Alsof je als ouder niet gewoon zelf de kost moet verdienen en een eigen leven hebt. En waar is die school nou voor????
Ik heb de pech dat het maal drie gaat. De oudste dyslect redt zich inmiddels zelf (maar ook jaren thuis geoefend) en nu heb ik 2 kinderen op de basisschool met taalproblemen. Ik red dat gewoon niet om dagelijks met twee kinderen te oefenen. Dus na 5 jaar oefenen met het ene kind ben ik mij gaan focussen op de jongste toen hij in groep 3 begon en niks van het lezen terecht bracht. Het is heel erg jammer dat zijn grote broer bijna 12 wordt en nog steeds niet AVI uit is, maar ik zie het mijzelf niet oplossen. Vandaag is hij op ons initiatief getest op dyslexie. School ziet het niet en meent dat we gewoon meer met hem moeten oefenen. Ik ben onderhand wel uitgeoefend met hem. Het geniepige van Bloon is dat ze op school kunnen checken of je inderdaad thuis oefent. Als je dan iets zegt over achterblijvende spelling wordt je meteen met de frequentie oefenen op Bloon om de oren geslagen. Heel irritant!

Chippie
02-02-2011 om 23:35
Josephine
Je kunt als ouders ook afspraken met school maken over het huiswerk. Hier ligt de focus op lezen lezen lezen en 5 x 10 woordjes dictee. Ralfi kost me 10 minuutjes per dag, twee keer in de week. Stillezen kost mij nauwelijks tijd. Tafels laten we zitten (groep 5), dat kan volgend jaar ook nog. En als de werkstukken etc er nog bij komen, dan kun je toch afspreken dat dat teveel is voor hem of haar.
Dyslectische kinderen hebben tot 6 keer zoveel tijd nodig om het lezen onder de knie te krijgen. Dan is het voor mij wel duidelijk dat die extra tijd vooral thuis moet worden gevonden. Op school gaat het ten koste van andere vakken waar dyslecten ook moeite mee kunnen hebben.
Jouw stelling dat school het dus maar op moet lossen, snijdt geen hout. Je zult het samen moeten doen en anders gaat het ten koste van je kind.
Nadat wij een dyslectisch onderzoek hebben laten afnemen, kregen wij en school ook tips mee. De orthopedagoog gaat nu minimaal 1 x per jaar met ons mee naar school om zaken te bespreken.
Onze orthopedagoog heeft school en ons bv uitgelegd waarom Bloon niet werkt voor dyslectische kinderen. Ik wil best wel oefenen, maar wel doelgericht en effectief.

josephine*
03-02-2011 om 17:59
Chippie vertel!
Ik weet uit de praktijk dat Bloon niet werkt(vandaar mijn minimale motivatie), maar weet niet waarom het niet werkt. Ik ben dus heel benieuwd naar de onderbouwing van de orthopedagoog.
Mijn bewering is overigens helemaal niet dat school het maar moet oplossen, maar meer focus op leren en minder op allerlei franje (met ouderparticipatie) zou ik zeker waarderen. Ik wil namelijk ook veel liever met mijn kind leuk naar een museum, dan weer die stomme woordjes oefenen.

Chippie
03-02-2011 om 22:30
Bloon
Kinderen die slecht spellen hebben een slecht woordbeeld. Mijn niet/dyslectische zoon weet dat je ´waatur´ schrijft als ´water´. Hij heeft hierover nog nooit een spellingsregel of what so ever gehad. Hij heeft het een paar gelezen en weet gewoon dat het zo is. Hij zal het niet eens fout kunnen schrijven. Voor mijn dyslectische zoon werkt het geheel anders. Hij kan een woord drie keer goed schrijven en daarna verkeerd. Hij heeft geen enkel idee of het goed is wat hij doet. Hij heeft namelijk geen ´woordbeeld´.
De huidige spellingsmethodes en ook Bloon zijn´op het aanleren van ´woordbeelden´ gebaseerd. Als je weet hoe je ´kippen´ schrijft, weet je ook hoe je ´stippen´ schrijft. Maar voor dyslectische kinderen (of kinderen met bv spellingsmoeilijkheden) gaat dat niet op. Die moet je spellingregels aanleren.
Bloon werkt met woordbeelden. Het is eigenlijk een veredelde overschrijfoefening.
Bij dyslectische kinderen (en waarschijnlijk ook bij kinderen met spellingsmoeilijkheden die wel genoeg spellingsonderwijs hebben gehad) is juist het oefenen van klank/teken combinatie belangrijk. Auditieve training ipv visuele training (Bloon).
Tja, ik leg het niet zo handig uit.
Gisteren las ik iets (google op taalpilots en spelling) over een soort van aangepaste vorm van Bloon. Je begint met het woord te zeggen en dat is een belangrijk verschil en daarna laat je het woord zien. Het laten zien van het woord is wel goed omdat het kind dan minder fouten maakt en minder gefrustreerd raakt. Ik moet het zelf ook even nalezen maar het klonk allemaal wel heel erg logisch.

Paddington
07-02-2011 om 09:18
Intressant
Toch denk ik dat het voor sommige kinderen met dyslexie wel zou kunnen helpen. Bij mij heeft woordbeeld inprenting bijvoorbeeld wel geholpen. Wat ik wel vind, is dat als een kind dyslectisch is, dat een leerkracht niet zo maar dingen moet gaan proberen, maar juist moet overleggen met mensen zoals de orthopedagoog.
Oefenen thuis vind ik op zich ook geen probleem, als het effect heeft en het in een lijn is met extra hulp op school. Op dit moment krijgt dochter op geen enkele manier extra begeleiding op school en als ze dan achterblijft met bepaalde onderdelen ligt dat probleem aan het te weinig oefenen thuis.
Maar goed, we zijn nu eindelijk in gesprek met school, al jaren maken wij regelmatig melding dat het niet goed gaat met onze dochter en doet school er niets mee. Nu hebben we eindelijk een ingang, ik hoop maar dat er iets constructiefs uit komt, waar mijn meisje mee geholpen is.

josephine*
07-02-2011 om 19:44
Opschrijven
Ik heb vandaag een gesprek gehad naar aanleiding van de test van mijn tweede zoon. Hij is inderdaad dyslectisch.
Ik heb haar ook gevraagd over Bloon. Zij zei dat Bloon alleen zin had als je het ook opschreef,. Als een dyslectisch kind alleen typt schiet het niet op.
Waar ik wel pissig over ben is dat er steeds werd verwezen naar niet dramatisch slechte cito resultaten, maar dat ik erachter ben gekomen dat die geoefend worden en dus geen zuiver resultaat opleveren.
Paddington, ik ben achteraf blij dat wij tegen het advies van school zelf zijn gaan testen. Maar wij wisten wel in welke richting we wilden zoeken omdat mijn oudste hetzelfde beeld vertoonde en dyslectisch bleek, maar helaas voor hem pas in de brugklas.