Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Huiswerk groep 6

Wat is een normale hoeveelheid huiswerk voor kinderen in groep 6?

Mijn zoon krijgt momenteel 2 a 3 vakken maak werk per week en een toets te leren en daarnaast 20 woordenschat woordjes mee die hij grotendeels wel al kent. Maar ook de boekbespreking en het werkstuk komt er nog bij.

Ik vind persoonlijk dat het wat veel is, kinderen krijgen huiswerk als doel te leren omgaan met de verantwoordelijkheid en het plannen van werk. Maar dat kan ook met 1 vak maak werk en 1 toets.

Wat is jullie ervaring met huiswerk in groep 6?


Komt mij als heel normaal over. De boekbespreking zal niet gelijk zijn met het werkstuk waarschijnlijk.
Hier werd in het eerste half jaar de boekbespreking gedaan en in het 2e het werkstuk.

De hoeveelheid was zo dat je elke dag wat kon maken, maar met 1 middagje kon je ook je hele weektaak wel af hebben. Ze kregen het op dinsdag op, op maandag moest alles afgetekend zijn. 

Mijn dochter had vorige week 2 bladzijden rekenen, 3 bladzijden Engels, 2 bladzijden overig en nog wat woordjes. En ze moet iedere dag 20 minuten lezen in haar leesboek. Wij wonen in het buitenland, maar ik denk dat het vrij vergelijkbaar is met Nederland. Ze kan in principe alles in 1 middag af hebben, behalve dan natuurlijk het lezen. Naast de 20 minuten verplicht lezen, leest ze nog veel meer, maar dat is eigen keus en in het Nederlands.   

Hier krijgen ze vanaf groep drie huiswerk. Een blaadje rekenen en een blaadje taal/spelling per week. Ze krijgen het op een vaste dag op en een week later moet het klaar zijn. 

Hoe lang is jouw kind daar per dag mee bezig? Heeft hij ook nog genoeg tijd voor andere dingen?

Hier een dochter in groep 5. Ze krijgt elke week een blad voor rekenen mee. En moet 1x per maand woordjes leren (Engels). In groep 6 wordt dit meer.
Ik vind het persoonlijk belachelijk om basisschoolkinderen van huiswerk te voorzien om ze te leren omgaan met huiswerk op de Middelbare school. Dat je dat in groep 8 doet a la. Dat er soms geleerd moet worden voor een toets, prima. 
Maar dom maakwerk (tafels, sommen, deeltafels, klokkijken) doe dat lekker op school.   

Mijn dochter krijgt alleen huiswerk als ze moet leren voor een toets, verder niet. Ze zit nu in groep 8.

Netherfield schreef op 19-04-2022 om 10:57:

Mijn dochter krijgt alleen huiswerk als ze moet leren voor een toets, verder niet. Ze zit nu in groep 8.

Wat heerlijk! 

Decembermamma

Decembermamma

19-04-2022 om 11:05 Topicstarter

LydiaDietz schreef op 19-04-2022 om 10:53:

Hier een dochter in groep 5. Ze krijgt elke week een blad voor rekenen mee. En moet 1x per maand woordjes leren (Engels). In groep 6 wordt dit meer.
Ik vind het persoonlijk belachelijk om basisschoolkinderen van huiswerk te voorzien om ze te leren omgaan met huiswerk op de Middelbare school. Dat je dat in groep 8 doet a la. Dat er soms geleerd moet worden voor een toets, prima.
Maar dom maakwerk (tafels, sommen, deeltafels, klokkijken) doe dat lekker op school.

Dat dus!

Hii is er niet eens zo lang mee bezig hoor maar ik zie er het nut niet van in om inderdaad nog meer van hetzelfde te maken. Hij geeft aan op school vaak te zitten lezen omdat hij zijn werk af heeft en dan mag hij zijn huiswerk niet gaan maken want dat is voor thuis. Hij is 9 en ik vind dat huiswerk maken echt van de zotte! En elke week toets!

We kregen vorige week maandag groots een mail, geen huiswerk Ivm Pasen! Prachtig want de vorige vakanties ging het gewoon door incl toets. En woensdag toch een mail want ze kregen toch een leerblad mee want ze moesten dinsdag toch een toets maken 

Huiswerk leren maken moeten ze dan wel uitleggen/aanleren op school.  Hier had oudste een leerkracht die dat deed,  blaadje rekenen voor over een week, woordjes voor dictee voor over 10 dagen een dan tussendoor vragen hoe het gaat.  Werkstuk en boekbespreking werd ook begeleid.  Die juf was, voordat jongste zover was, van school gewisseld door een (in mijn ogen zeer dom) besluit van het overkoepelend bestuur.  De leerkracht die hij toen kreeg gaf de opdrachten mee en deed er niks mee tot het tijd was om in te leveren.  Dat werd dus "over de schutting gegooid naar de ouders". Ik wist wat de bedoeling was en heb dat zelf maar opgepakt maar dat is niet mijn taak.
Je hebt dan teveel petten tegelijkertijd op.  Je bent moeder en juf en dat werkt niet zo goed, het was toen heel vaak kiezen welke battle ik ging picken.

LydiaDietz schreef op 19-04-2022 om 10:53:

Hier een dochter in groep 5. Ze krijgt elke week een blad voor rekenen mee. En moet 1x per maand woordjes leren (Engels). In groep 6 wordt dit meer.
Ik vind het persoonlijk belachelijk om basisschoolkinderen van huiswerk te voorzien om ze te leren omgaan met huiswerk op de Middelbare school. Dat je dat in groep 8 doet a la. Dat er soms geleerd moet worden voor een toets, prima.
Maar dom maakwerk (tafels, sommen, deeltafels, klokkijken) doe dat lekker op school.

Exact mijn idee. Ze leren er ook niet van plannen, wat vaak als reden wordt gegeven, want in de brugklas krijgen ze voor zes vakken huiswerk  en soms voor de volgende dag. Vroeg genoeg om er dan mee te beginnen.

MMcGonagall schreef op 19-04-2022 om 11:11:

[..]

Exact mijn idee. Ze leren er ook niet van plannen, wat vaak als reden wordt gegeven, want in de brugklas krijgen ze voor zes vakken huiswerk en soms voor de volgende dag. Vroeg genoeg om er dan mee te beginnen.

Dat inderdaad. Niet te vergelijken. En groep 8 lijkt mij een prima jaar om er mee te beginnen. Dan zijn de kinderen zelf ook bezig met het naar de Middelbare gaan. Maar voor mijn dochter duurt dat nog 3 jaar, dus die is daar nog helemaal niet mee bezig. 


Hier krijgen ze voor rekenen wekelijks 1 blad mee wat de week er op af moet. Daarnaast afwisselend een blad woordjes voor Engels, dan weer een blad voor geschiedenis wat ze moeten leren. Boekbespreking was in het eerste half jaar en nu hebben ze een werkstuk moeten maken. Daar hadden ze 4 weken voor en deden ze op school ook wat aan. Niet heel veel huiswerk dus en dat vind ik prima. Lekker veel tijd om te spelen nu dat nog aan de orde is

Hier een huiswerkvrije school. Het enige wat ze vanaf groep 2 al doen in een hobbykring, dan mogen ze in 5 minuutjes wat vertellen over een hobby, dit kan van alles zijn, dochter had het over superhelden destijds en het enige wat ze vertelde was: dit is superman, dit spiderman enz. Dat was helemaal prima, is alleen bedoeld om al te leren omgaan met het in de klas wat vertellen. En ik merk dat mijn kinderen hier dan ook echt naar uitkijken. Zo anders al bij mij destijds dat je opeens in groep 8 een spreekbeurt moet geven terwijl je toch al in een fase van onzekerheid bent aangekomen (tenminste zo was het bij mij hahaha). Verder vanaf groep 3 komt er ook een boekenkring bij, dan vertellen ze over hun favoriete boek en lezen hier een stukje uit voor. Dus vanaf groep 3 2x per jaar een opdrachtje waar je thuis wat op voorbereid en in groep 2 maar 1x. Verder dus geen huiswerk.

Roze_Hommel schreef op 19-04-2022 om 10:25:

Mijn dochter had vorige week 2 bladzijden rekenen, 3 bladzijden Engels, 2 bladzijden overig en nog wat woordjes. En ze moet iedere dag 20 minuten lezen in haar leesboek. Wij wonen in het buitenland, maar ik denk dat het vrij vergelijkbaar is met Nederland. Ze kan in principe alles in 1 middag af hebben, behalve dan natuurlijk het lezen. Naast de 20 minuten verplicht lezen, leest ze nog veel meer, maar dat is eigen keus en in het Nederlands.

Overigens krijgt mijn dochter op maandag het huiswerk en op vrijdag moet het ingeleverd worden. Daar ben ik wel blij mee, zo heeft ze in het weekend tenminste sowieso altijd vrij.

Decembermamma

Decembermamma

19-04-2022 om 16:46 Topicstarter

Roze_Hommel schreef op 19-04-2022 om 15:01:

[..]

Overigens krijgt mijn dochter op maandag het huiswerk en op vrijdag moet het ingeleverd worden. Daar ben ik wel blij mee, zo heeft ze in het weekend tenminste sowieso altijd vrij.

Ik vind dat dus wel veel! Maar ik weet niet in welke groep ze zit/hoe oud ze is.  Hoewel ik me kan voorstellen dat als je in het buitenland woont je wellicht qua taal wat extra krijgt als extra les.

Voor het leerwerk kregen ze hier altijd tijd op school (om de kansen gelijk te trekken, denk ik?) zodat die van mij in ieder geval er thuis niets meer aan hoefden te doen. Maakwerk kwam heel zelden, een tekst van begrijpend lezen of zo. Als het 10 minuten huiswerk per maand was, was het veel. 
En toch wisten ze allebei prima om te gaan met het brugklashuiswerk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.