Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Huiswerk groep 6


Giggly schreef op 20-04-2022 om 07:55:

Er is geen sprake van dwang. Er is geen sprake van weinig of geen vertrouwen.
Dit is onderdeel van opgroeien in onze ogen.

Eerder schreef je dat de bijles was voor de cito's en het advies. Ondanks het structureel schoolwerk laten doen in de vakanties scoort je kind dus blijkbaar niet hoog genoeg op die cito's naar jouw wensen, en, nog erger, blijft daar ondanks dat extra werk niet hoog genoeg op scoren, want er komt zelfs bijles bij. Je hebt dus geen vertrouwen in je kind, dat je kind het alleen af kan zonder bijles en structureel vakantiewerk. 
Dat heeft niets te maken met de opvoeding. En al helemaal niets met voorbereiden op de middelbare school. Ik zou eerder zeggen dat je zo juist heel slecht je kind voorbereidt, want als het al zoveel extra moet doen nu het nog simpel is, hoe gaat het het dan redden als er meer vakken komen, en veel moeilijkere vakken?

Decembermamma schreef op 20-04-2022 om 10:55:

[..]

Dat is dus het hele punt het bereid niet voor op het vervolgonderwijs!

Waarom schrijf je eigenlijk met uitroeptekens. Wil je me overtuigen dat ik ongelijk heb mbt mijn keuzes?


Het komt vooral heel erg gefrustreerd op mij over.

Valeria schreef op 20-04-2022 om 11:07:

[..]

Eerder schreef je dat de bijles was voor de cito's en het advies. Ondanks het structureel schoolwerk laten doen in de vakanties scoort je kind dus blijkbaar niet hoog genoeg op die cito's naar jouw wensen, en, nog erger, blijft daar ondanks dat extra werk niet hoog genoeg op scoren, want er komt zelfs bijles bij. Je hebt dus geen vertrouwen in je kind, dat je kind het alleen af kan zonder bijles en structureel vakantiewerk.
Dat heeft niets te maken met de opvoeding. En al helemaal niets met voorbereiden op de middelbare school. Ik zou eerder zeggen dat je zo juist heel slecht je kind voorbereidt, want als het al zoveel extra moet doen nu het nog simpel is, hoe gaat het het dan redden als er meer vakken komen, en veel moeilijkere vakken?

Je vult in en interpreteert. Hetgeen ik schrijf mag je best voor waar aannemen hoor. Dat jij een andere mening hebt, dat kan. Maar dat maakt jouw mening niet beter dan die van mij.


Voor ons, in onze situatie en vanuit onze visie pakken wij het op deze wijze aan. En we zouden het een volgende keer weer zo doen.

Overigens is kind hier een groep 7 leerling en doen wij het sinds dit schooljaar zo. Voorgaande jaren wel nadrukkelijk ingezet op huiswerk. Echter 1 x per week/ 1 x per 2 weken bijles en in vakantie ook lesstof  sinds dit schooljaar.

Decembermamma

Decembermamma

20-04-2022 om 14:24 Topicstarter

Giggly schreef op 20-04-2022 om 11:41:

[..]

Waarom schrijf je eigenlijk met uitroeptekens. Wil je me overtuigen dat ik ongelijk heb mbt mijn keuzes?


Het komt vooral heel erg gefrustreerd op mij over.

Ik wil je niet overtuigen maar jij geeft een argument en dat argument is juist aan alle punten onjuist 

Decembermamma schreef op 20-04-2022 om 14:24:

[..]

Ik wil je niet overtuigen maar jij geeft een argument en dat argument is juist aan alle punten onjuist

Nee hoor. Voor ons is dat punt allesbehalve onjuist.

Bijtje82

Bijtje82

20-04-2022 om 17:31

Als iedereen nu gewoon even voor zichzelf en hun kinderen bepaald wat zij OK vinden, dan hoeven we daar niet over te kibbelen. Geen kind is hetzelfde en de een heeft het niet nodig en de ander wel. Weer een ander doet gewoon graag veel leren en bij anderen kun je drammen tot je een ons weegt. Hoe dan ook, huis werk of extra taakjes zal een kind niet schade, tenzij je het op een hele negatieve dwangmatige manier opdringt. 

Dank Bijtje, prima afspraak.

En on topic tav TO: hier is huiswerk dat zich, al naar gelang de schooljaren, stapelt heel normaal.Ik ken geen school waar dat niet zo is en in deze regio zijn er heel veel scholen. Op loopafstand alleen al 5.

ja, iedereen moet het zelf weten. Maar als je op de basisschool thuis al veel tijd bezig bent met schoolwerk -en ook nog eens in vakanties- dan gaat er serieus iets mis. 
Iets met acceptatie, denk ik dan

Giggly schreef op 20-04-2022 om 17:35:

Dank Bijtje, prima afspraak.

En on topic tav TO: hier is huiswerk dat zich, al naar gelang de schooljaren, stapelt heel normaal.Ik ken geen school waar dat niet zo is en in deze regio zijn er heel veel scholen. Op loopafstand alleen al 5.

Ik ga toch nog iets vragen hierover want het is me onduidelijk of het huiswerk is vanuit school wat je kind elke week en in de vakanties of vanuit jullie zelf? Lijkt me nog best lastig om zelf aan goed materiaal op het goede niveau te komen.  Of koop je werkboeken dan? 

Hoewel ik jouw aanpak niet zou kiezen zijn deze vragen niet veroordelend bedoelt maar zijn oprechte vragen. 

Oprechte vragen zonder veroordeling zijn prima hoor Duizel.

Het is materiaal volgens de leermethode van de school waar kind op zit. En er is veel, heel veel, materiaal vindbaar/verkrijgbaar. School is ook bereid materiaal beschikbaar te stellen.
Daarnaast bestaat er ook zo iets als Squla en Einstein Junior. Leuke programma’s waarop we abbonementen hebben waarmee een kind op heel speelse wijze aan de slag gaat. Zie het als een dagelijks spelletje dat gedaan kan worden.
Kind start in de ochtend, in vakantie, inplaats van met een half uur TikTok met een half uur Squla of een half uur Einstein Junior. Uit zichzelf inmiddels, nadat we in beginsel wel ertoe hebben aangezet.

Het idee is ontstaan nadat er na diverse lockdowns en lesuitval op scholen achterstanden ontstonden. Wij wilden graag aan de slag met kind, maar ondanks dat wij zelf beiden gestudeerd hebben, bleek les geven aan kind nog best moeilijk. Deze programma’s vervangen geen les, maar zijn aanvullend.

Als kinderen redelijk slim zijn, havo/vwo-ers in de dop, is mijn ervaring dat ze zich een ongeluk vervelen op de basisschool.
Mijn zoon kreeg in groep 8 een werkblad in de klas van rekenen, vond-ie leuk, maakte het in een kwartiertje zelfwerktijd en vroeg de juf om meer. Die werd kwaad op hem, want dat was het werkblad voor de hele week! 
Mijn dochter was aan het vooruitwerken, maar zat in een klas met nogal wat erg slimme kinderen, en er werd een extra programma opgezet. Alleen was er niet voldoende plaats voor haar om ook mee te doen en toen moest ze weer in het langzame tempo van de klas, met stof die ze al beheerste.
Om dan buiten schooltijd extra werk te doen waardoor je je nog harder verveelt tijdens schooltijd, lijkt me geen optie.

Auwereel schreef op 20-04-2022 om 20:34:

Als kinderen redelijk slim zijn, havo/vwo-ers in de dop, is mijn ervaring dat ze zich een ongeluk vervelen op de basisschool.
Mijn zoon kreeg in groep 8 een werkblad in de klas van rekenen, vond-ie leuk, maakte het in een kwartiertje zelfwerktijd en vroeg de juf om meer. Die werd kwaad op hem, want dat was het werkblad voor de hele week!
Mijn dochter was aan het vooruitwerken, maar zat in een klas met nogal wat erg slimme kinderen, en er werd een extra programma opgezet. Alleen was er niet voldoende plaats voor haar om ook mee te doen en toen moest ze weer in het langzame tempo van de klas, met stof die ze al beheerste.
Om dan buiten schooltijd extra werk te doen waardoor je je nog harder verveelt tijdens schooltijd, lijkt me geen optie.

Wat triest voor jouw kinderen dat het de school niet lukte om maatwerk te regelen. Ik hoop echt dat daarin een verschuiving aan de gang is

Ze hebben het overleefd, maar als het nog eens ter sprake komt, zijn ze nog verontwaardigd, niet echt goede oude tijd. En dan zijn ze niet eens hoogbegaafd ofzo.
Dus ik hoop ook dat ieder kind kan werken op zijn/haar eigen niveau. Aan de boven- en onderkant, en alles daartussenin.

Met vanaf groep 7 of 8 wat huiswerk (op niveau dat bij het kind past),  om te wennen voor de middelbare, maar niet teveel, zodat er ook ruimte is voor andere ontwikkeling.

Decembermamma

Decembermamma

20-04-2022 om 21:48 Topicstarter

Auwereel schreef op 20-04-2022 om 21:45:

Ze hebben het overleefd, maar als het nog eens ter sprake komt, zijn ze nog verontwaardigd, niet echt goede oude tijd. En dan zijn ze niet eens hoogbegaafd ofzo.
Dus ik hoop ook dat ieder kind kan werken op zijn/haar eigen niveau. Aan de boven- en onderkant, en alles daartussenin.

Het is een ding die nog speelt hoor! Allen voor de extreem slimme kinderen is er pluswerk. Mijn zoon scoort overal hoge punten voor maar is ook erg jong en daardoor bijna tot meer dan een jaar jonger dan de plusklas kinderen en dan is het wel zo dat het normale werk geen uitdaging geeft maar hij net niet het niveau van de plusklas haalt. Hij verveelt zich ontzettend.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.