Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Huiswerk groep 6


Giggly schreef op 20-04-2022 om 07:55:

Er is geen sprake van dwang. Er is geen sprake van weinig of geen vertrouwen.
Dit is onderdeel van opgroeien in onze ogen.
Er schrijven hier mensen die regulier huiswerk al abnormaal vinden, logisch dat die elke stap extra afschrijven als vreemd of zelfs mishandeling.
Hier (en in de gezinnen die wij kennen) is dat echt “normaal”. Niks geks aan. Letterlijk onderdeel van opvoeding.
Het is niet zo dat ons kind uren zit te blokken. Of dat er andere dingen voor worden gelaten of niet door kunnen gaan. Nee hoor, ons kind is kind. Op alle fronten.
Waar de een kind op hoog niveau laat sporten met alle bijkomende afspraken van dien, doet ons kind wat extra’s voor school.

Maar waarom? Basisschoolstof is zo simpel dat dit gewoon niet nodig is.

Zoals ik al schreef…..wij zien dit als onderdeel van de opvoeding. 
Het leren plannen, bewustzijn dat je ergens iets voor doet wanneer je iets wil bereiken, ambitie, verbeteren, etc.

Alle dingen dus, en nog meer, die anderen in dit topic blijkbaar juist verfoeien.

MamaE schreef op 19-04-2022 om 22:27:

Ik vind externe bijles in het weekend en de vakanties wel van de zotte. Een beetje huiswerk niet. Hier is dochter er misschien twintig minuten per week mee bezig, vind ik geen ramp.
Lezen in de vakantie wordt wel gestimuleerd maar dat is in het belang van het kind. Want lezen moet je echt bijhouden, zeker in het begin. Dochter leest uit zichzelf al graag.

Rekenen net zo goed!

Bijtje82

Bijtje82

20-04-2022 om 09:32

Ik laat m'n kinderen ook leren tijdens de vakanties. Niet altijd bewust, maar soms krijgen ze ongemerkt toch les. 
Afgelopen dagen nog. Mijn vriend is gelovig en wij van huis uit niet.
De kinderen zitten op een openbare school en leren niets over Pasen. Terwijl het voor mijn vriend wél een belangrijk deel van zijn leven is. 
Hij heeft het met de kinderen nooit over de kerk of godsdienst, maar ik vind het belangrijk dat zij hem ook begrijpen.
Pasen is niet alleen maar lammetjes eitjes en de Paashaas. 
Dus heb ik ze een tekenfilm voorgeschoteld met het Paasverhaal en zo af en toe zet ik de live kerkdienst aan waar mijn vriend op dat moment dan bij is.
Ze hoeven dan echt niet in keurslijf verplicht te luisteren, maar krijgen zo toch eea mee. Ze hoeven van mij niet gelovig te worden, maar wil wel dat ze respectvol naar hem zijn op dat gebied. 

En op deze manier Leer ik ze meer dingen. Wij praten heel veel met elkaar, doen sowieso veel meer met elkaar sinds ik geen TV meer heb. 

Aiden schreef op 20-04-2022 om 08:19:

[..]

Rekenen net zo goed!

Klopt. Maar ze krijgt geen werk mee vanuit school voor de vakantie.
We doen dat wel spelenderwijs. Bijvoorbeeld aan haar vragen hoe laat het is, hoe lang ze dan nog heeft om x te doen, kleine bedragen uitrekenen etc. 

Ik vind in het weekend en de vakantie dagelijks opdrachten maken thuis geen onderdeel van de opvoeding en ik ken ook niemand die dat wel doet. Ik vraag me wel af in welke omgeving Giggly dan woont.

Het geloof krijgt onze dochter wel mee vanuit huis. Ik heb dat nooit als huiswerk of leren gezien overigens. Eerder als deel van het leven en de opvoeding.

Decembermamma

Decembermamma

20-04-2022 om 10:22 Topicstarter

MamaE schreef op 20-04-2022 om 09:47:

[..]

Klopt. Maar ze krijgt geen werk mee vanuit school voor de vakantie.
We doen dat wel spelenderwijs. Bijvoorbeeld aan haar vragen hoe laat het is, hoe lang ze dan nog heeft om x te doen, kleine bedragen uitrekenen etc.

Ik vind in het weekend en de vakantie dagelijks opdrachten maken thuis geen onderdeel van de opvoeding en ik ken ook niemand die dat wel doet. Ik vraag me wel af in welke omgeving Giggly dan woont.

Het geloof krijgt onze dochter wel mee vanuit huis. Ik heb dat nooit als huiswerk of leren gezien overigens. Eerder als deel van het leven en de opvoeding.

Hier precies zo! Als iets ter sprake komt leg ik dingen uit en als we in de winkel staan doen we ook wel rekenen met de prijzen in de winkel. Of ik geef hem iets te verdelen en dat hij van te voren even te bedenken hoeveel ieder krijgt. Maar ieder weekend en vakantie verplicht taken maken echt niet.

Decembermamma

Decembermamma

20-04-2022 om 10:25 Topicstarter

Giggly schreef op 20-04-2022 om 07:55:


Er schrijven hier mensen die regulier huiswerk al abnormaal vinden, logisch dat die elke stap extra afschrijven als vreemd of zelfs mishandeling.

Regulier huiswerk is ook niet het probleem maar het is een soort stapeling. In groep 5 begon het met 1 vak maakwerk, dat liep op naar 3 vakken. Nu 3 vakken en een toets elke week inclusief de vakanties en dergelijke. En zoals ik het lees is het geen regulier huiswerk want op andere scholen is het er niet of zelfs minder. 

Maar jij doet dus ook op je vrije dagen elke dag even een half uur tot een uur toch even werken ? 

Rhonda schreef op 20-04-2022 om 07:58:

[..]

Wat een vreemde conclusie. Het kind kan toch in het buitenland geboren zijn met bijvoorbeeld alleen een Nederlandse moeder? Dan heeft het kind toch helemaal geen extra taalles nodig?

Kind is niet in het buitenland (Noorwegen) geboren, maar heeft ook geen extra taalles. Het Engels huiswerk is voor alle kinderen gelijk en hetzelfde geldt voor het Noorse huiswerk (waar ze wel wat langer mee bezig is dan de geboren Noren). 

Decembermamma schreef op 20-04-2022 om 10:25:

[..]

Regulier huiswerk is ook niet het probleem maar het is een soort stapeling. In groep 5 begon het met 1 vak maakwerk, dat liep op naar 3 vakken. Nu 3 vakken en een toets elke week inclusief de vakanties en dergelijke. En zoals ik het lees is het geen regulier huiswerk want op andere scholen is het er niet of zelfs minder.

Maar jij doet dus ook op je vrije dagen elke dag even een half uur tot een uur toch even werken ?

Huiswerk is niet vastgelegd door de overheid of zo. Dus elke school kan zelf bepalen of en hoeveel huiswerk ze geven. 

Decembermamma

Decembermamma

20-04-2022 om 10:31 Topicstarter

MamaE schreef op 20-04-2022 om 10:28:

[..]

Huiswerk is niet vastgelegd door de overheid of zo. Dus elke school kan zelf bepalen of en hoeveel huiswerk ze geven.

Ja precies en middelen deze vraag wilde ik weten wat op andere scholen in NEDERLAND normaal is. Zeker omdat ik om me heen dus ook hoor van minder tot geen huiswerk bij andere kinderen in groep 6. Daarbij kan de juf de zin van de hoeveelheid huiswerk niet uitleggen.

Decembermamma schreef op 20-04-2022 om 10:25:

[..]

Regulier huiswerk is ook niet het probleem maar het is een soort stapeling. In groep 5 begon het met 1 vak maakwerk, dat liep op naar 3 vakken. Nu 3 vakken en een toets elke week inclusief de vakanties en dergelijke. En zoals ik het lees is het geen regulier huiswerk want op andere scholen is het er niet of zelfs minder.

Maar jij doet dus ook op je vrije dagen elke dag even een half uur tot een uur toch even werken ?

Dat stapelen lijkt mij heel logisch al naar gelang de schooljaren oplopen.

Hier twee keer per week huiswerk voor de week erna. Elke maand een toets aardrijkskunde, geschiedenis etc. Eenmaal per drie weken spellingstoets. Eenmaal per jaar boekbespreking, eenmaal per jaar spreekbeurt, eenmaal per jaar nieuwsbericht. En misschien vergeet ik nog wat, maar volgens mij is het dat.


Huiswerk maakt kind hier op de dag dat het dat krijgt, dan is dat af.

De toetsen daarvoor kan kind om de dag leren, wij horen af.

De spellingstoets daar besteden we intensiever tijd aan, liefst elke dag kort 5 tot 10 minuten.


Spreekbeurt, leeskring en nieuwsbegrip smeren we over een langere periode uit. Al naar gelang het moment dichterbij komt kijken we er vaker en intensiever naar.


Ik werk zelf 3 dagen per week, echter ben 5 dagen per week met/voor mijn werk in de weer. Dus ja, ook ikzelf heb een vergelijkbare planning. Het is niet zo dat ik zelf 4 dagen op mijn lauweren rust.

Een school die niet aan huiswerk doet zou ik niet willen als school voor mijn kind. Niet omdat ik kind niet gun geen huiswerk te hebben, maar het hoort er voor ons echt bij. Het bereid voor op oa het vervolgonderwijs. Het zelfstandig aan de slag gaan, ook in tijd buiten school. Stapsgewijs, uiteraard niet a la minute volle pakket.

Decembermamma

Decembermamma

20-04-2022 om 10:55 Topicstarter

Giggly schreef op 20-04-2022 om 10:45:

Een school die niet aan huiswerk doet zou ik niet willen als school voor mijn kind. Niet omdat ik kind niet gun geen huiswerk te hebben, maar het hoort er voor ons echt bij. Het bereid voor op oa het vervolgonderwijs. Het zelfstandig aan de slag gaan, ook in tijd buiten school. Stapsgewijs, uiteraard niet a la minute volle pakket.

Dat is dus het hele punt het bereid niet voor op het vervolgonderwijs! 

Nee, huiswerk op de basisschool bereid helemaal niet voor op dat op de middelbare. Dus daar hoef je het echt niet voor te doen. 
Wat mij betreft: hoe minder hoe beter! 
En natuurlijk leer je je kind continu van alles. Door samen te koken, spelletjes te doen, naar een museum te gaan, samen te lezen, tv te kijken, enz. enz. Maar daar hoef je dus thuis geen schooltje voor te gaan spelen. Liever niet zelfs.

Ik vind mijn mening over wel of niet huiswerk eigenlijk niet zo relevant. School geeft het op en dan heeft ze het te maken.
Mijn kind krijgt een beetje huiswerk. Dat moet ze dan maken. Als ik zeg dat ik het niet nuttig vind of dat ze het niet hoeft, levert dat veel meer problemen op dan er wekelijks twee keer tien minuten aan te besteden. 
Als een kind nu dagelijks ruim een uur bezig zou zijn met huiswerk en toetsen en daardoor weinig tijd meer zou hebben voor vriendjes, sport etc. dan zou ik er wel over gaan praten op school. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.