Steenbokje28
30-09-2025 om 19:05
Huiswerk stress op de middelbare school
Mijn dochter zit in groep 1 van de mavo en het valt mij op dat ze nu al elke dag huiswerk krijgt. Vaak 2 tot 3 vakken per dag en daarnaast nog iets van 2-3 SO / proefwerken p.w. Het gaat in een erg hard tempo. Ma en vrij begint ze om 08.30 en is ze om 16.05u uit en tegen 17.00u thuis. De rest van de week is ze meestal tegen 14.45u thuis. Dinsdagavond doet ze aan sport en is ze na school, even uitrusten en eten en dan naar haar sportles pas rond 20.00 thuis. Dan is ze echt wel moe en heeft ze geen puf en zin om ook nog eens huiswerk te doen.
Als ze thuis komt van school heeft ze sowieso geen zin om meteen het huiswerk te doen dus proberen we het rond 19u na het eten zeg maar te doen maar dan heeft ze zeker 1,5 soms 2 uren nodig om al het huiswerk (2-3 vakken) te doen en te leren voor eventuele SO's en proefwerken. Dan is het zeg maar 21u wanneer ze klaar is, haar tas heeft ingepakt voor de volgende ochtend en dan heeft ze vaak minder dan een uur voor haar zelf. De bedoeling is dat ze dan ook nog uit haar boek leest want ja er moeten ook boekverslagen worden gemaakt.
In de weekenden probeert ze wat meer te leren voor de SO's maar het valt mij op dat de huiswerkdruk te hoog is. Dat kind moet zeg maar 7 dagen in de week leren maar wil soms ook wel gewoon een of twee avonden in de week vrij hebben, even niks doen, een film kijken, chillen etc. Maar dat zit er nu niet in.
Nu was het laatst ook in het NOS nieuws dat veel jongeren prestatiedruk en huiswerkdruk ervaren. Er blijft te weinig tijd over voor rust en leuke dingen met als gevolg burn outs, depressies, minderwaardigsgevoel, drop outs etc.
Ik overweeg zelfs mijn dochter's sportles op dinsdag op te zeggen want tsja huiswerk!
Ik heb zelf de mavo gedaan, daarna de mbo en hbo deel certificaten en elke dag leren in de avonden herken ik eigenlijk alleen van de hbo zo maar dat was zeker niet het geval op de mavo/mbo.
Herkennen jullie dit en hoe gaan jullie hiermee om? Tips zijn welkom. Ik ga kijken of mijn dochter wat meer in de weekenden wil studeren en hopelijk blijft er dan wat meer tijd over doordeweeks. Ik vind het best lastig plannen en soms zetten ze huiswerk pas 2 dagen vantevoren in de app.
Maar maak me eigenlijk zorgen over of dit goed is voor kinderen en als het nu al zo is in groep 1 hoe is het dan straks in groep 2-4.
In de media wordt elk jaar weer aandacht besteed aan de problematiek rondom huiswerkdruk en prestatiedruk maar toch lijkt er niets te veranderen.
Ik wil haar zo graag wat meer vrijheid geven maar hoe! Het niveau kan ze m.i. prima aan maar de huiswerkdruk staat haar tegen. Ik vrees dat dit op den duur zelfs demotiverend kan werken.
Ben benieuwd naar jullie tips, ervaringen en meningen.

Rosehip
30-09-2025 om 21:23
Twee uur huiswerk per dag is toch echt niet zo heel gek.
En als ze ´s avonds vrij wil zijn, dan kan ze natuurlijk best de dagen dat ze vroeg thuis is van 16-18u aan de slag gaan. En de andere dagen in het weekend compenseren.
Mijn kinderen sporten 3x per week en doen het meeste huiswerk/leren op de dagen dat er geen sport is en in het weekend.

Zeespiegel
30-09-2025 om 22:50
voor mij was het een stuk motiverender on beneden aan de keukentafel huiswerk te maken, dan boven eenzaam op mijn koude kamer aan mijn saaie bureau. Naar je kind luisteren kan helpen de juiste motivatie voor jouw kind te vinden.
Huiswerk klas werkte bij mij niet, want daar zat iedereen propjes te schieten en dergelijke.
Uiteindelijk op het hbo heb ik mijn huiswerk draai pas echt gevonden.
Het 's ochtends voor school maken, en dus niet 's middags, wanneer ik alle indrukken van die dag moest verwerken. Betekende wel om 6.00uur op, en op tijd naar bed. Dat gaf me iedere ochtend 2 uur voor het huiswerk. Kopje thee erbij, op den duur even pauze om boterhammen te smeren.

troelahoep
30-09-2025 om 23:22
Begin een half uurtje nadat je thuis bent gekomen uit school aan je huiswerk. De telefoon gaat uit en blijft in de woonkamer/keuken uiteraard.
Als je de meeste dagen rond 14.45 thuis komt lukt het met gemak om dan voor het eten klaar te zijn. 1,5 uur per dag of nog wat langer als je voor een toets moet leren is heel normaal, ook in de brugklas.

Annaniem2023
30-09-2025 om 23:25
twee uur huiswerk voor een kind in 1 mavo lijkt me veel. Ik vermoed dat ze nog niet zo goed weet hoe ze het beste kan leren. Zijn er mentoruren waarin ze maak- en leerstrategieen behandelen?
verder ben ik het met anderen eens dat ze niet moet piepen dat ze ‘s avonds iets moet doen als ze de hele middag niks heeft gedaan.
maar de een vindt het fijn om meteen na school huiswerk af te maken en dan vrij te hebben en de ander wil even bijkomen van school en daarna pas aan de slag. Misschien kan ze dat ook uitproberen.
nooit stoppen met sport op deze leeftijd dat moet ze makkelijk naast school kunnen.

Hester83
01-10-2025 om 03:22
ik herken dit niet hoor.
Kind in mavo/havo klas hier.
Rooster eindigt 2 dagen om 15.15 uur en 3 dagen om 14.15 uur. Geen mega lange dagen dus.
Maakt half uur per dag huiswerk (of leert toets) en speelt voor de rest buiten of is aan het sporten. Overigens wel een kind met havo advies die we bewust ivm speelsheid en veel uren sporten in een m/h geplaatst hebben ipv h/v.

Zeespiegel
01-10-2025 om 06:33
ik zou de werkdruk ook opnemen met de mentor. Soms zijn er namelijk leraren die denken dat alle huiswerk tijd van de hele week uitsluitend voor hun huiswerk bestemd is ofzo.
Dus even controleren hoeveel er ongeveer per vak zou moeten zijn.
Verder begon ik voor proefwerken pas te leren wanneer de proefwerk week er bijna aankwam. Voor veel vakken is dat alleen de stof die je tijdens de les behandeld hebt nog een keer doorlezen.
(Uitgezonderd o.a. wiskunde en talen.)

Valeria
01-10-2025 om 07:17
Zeespiegel schreef op 01-10-2025 om 06:33:
ik zou de werkdruk ook opnemen met de mentor.
Moet je een mentor lastig vallen over werkdruk terwijl je kind de eerste 3 uur dat ze thuis is niets doet? Dan *is* er toch geen werkdruk?

duizel
01-10-2025 om 07:30
Valeria schreef op 01-10-2025 om 07:17:
[..]
Moet je een mentor lastig vallen over werkdruk terwijl je kind de eerste 3 uur dat ze thuis is niets doet? Dan *is* er toch geen werkdruk?
Kind ervaart werkdruk. Ik denk dat contact met de mentor wel kan helpen maar op een andere manier als zeespiegel bedoelt.
Misschien kan mentor met haar gaan kijken naar het plannen van het huiswerk maar ook naar hoe pak je het huiswerk aan. Hoe zorg je na school voor ontspanning maar ook voor het huiswerk. Leren leren zeg maar.
Misschien kan ze met hulp van de mentor inzien dat het huiswerk uitstellen tot na het avondeten misschien niet handig is, hoe je huiswerk combineert met sport (ook belangrijk, niet opzeggen, zeker niet als kind dit fijn vindt. Of hoe je efficiënt met huiswerk omgaat enz

EmmaT
01-10-2025 om 07:39
Ik vind 2 à 3 proefwerken/so's per week en 2 uur hw per dag echt belachelijk veel voor een 12-jarige op mavo of vmbot. Ik zou zeker aan de mentor vragen of dat inderdaad verwacht wordt van leerlingen en dan uitzoeken met dochter of het niet wat efficiënter kan.

Labyrinth
01-10-2025 om 07:43
Van mij een heel andere reactie, want ik ben het namelijk helemaal met TO eens, en niet met alle reageerders die dit allemaal maar vinden kunnen. Ik herinner mij middelbare schooltijd ook als een brij aan huiswerk, huiswerk, en so en proefwerken en dan ook nog weken met toetsen. Pas toen ik ging studeren kreeg ik lucht. Ook mijn kinderen hebben hetzelfde ervaren, bij mijn dochter werden de toetsweken achter de vakanties geplakt. Terugdenkend echt hoe kun je dit kinderen aandoen.
Voor kinderen is het normaal dat ze dagen 5 dagen per week werken (want daarmee kan je het vergelijken, noem het WERK), dat ze in de avond en in de weekend ook nog bezig zijn? Daar moeten ze maar aan wennen? En wat heb je aan de ervaring van mensen die nooit hun huiswerk maakte, niets deden en toch over gingen? Of dan maar een kind 1 of 2 niveau's lager zetten, wordt het daar dan veel gelukkiger van? Nee.
Ik vind deze druk die we onze kinderen opleggen, zeer ongezond en stuitend.
De opmerkingen die TO krijgt vind ik ook veelzeggend; oh wee, een kind dat tot 15:00 uur heeft gewerkt, en dan zomaar tot 18:00 uur niets doet?. Dat is toch geen werkdruk??? Ja dat is WERKDRUK... Waarom moeten onze kinderen 5 of 6 of 7 dagen werken?
'Als ze in de avond vrij wil zijn...dan", waarom moeten onze kinderen overdag en in de avond werken? Of om 6:00 uur opstaan en voor het werk al twee uur thuiswerken?
Ik heb geen oplossing gevonden voor mijn kinderen, geen alternatief helaas. En durfde ze ook niet een diploma te onthouden. Heel goed dat er in de media aandacht voor is, maar het zal nog niet zo snel veranderen, we zijn dit zo gewend gaan vinden. Maar heel goed als meer ouders zich hierover verbazen en aan de bel trekken. En uitbreken uit de cognitieve dissonantie.
Blij dat mijn kinderen studeren. Mijn zoon heeft nu op 4 dagen 3 uur les en werkt daarna uiteraard thuis ook verder. Bij ons is die werkdruk eraf.

EmmaT
01-10-2025 om 07:52
Labyrinth schreef op 01-10-2025 om 07:43:
Van mij een heel andere reactie, want ik ben het namelijk helemaal met TO eens, en niet met alle reageerders die dit allemaal maar vinden kunnen. Ik herinner mij middelbare schooltijd ook als een brij aan huiswerk, huiswerk, en so en proefwerken en dan ook nog weken met toetsen. Pas toen ik ging studeren kreeg ik lucht. Ook mijn kinderen hebben hetzelfde ervaren, bij mijn dochter werden de toetsweken achter de vakanties geplakt. Terugdenkend echt hoe kun je dit kinderen aandoen.
Helemaal mee eens. Als je leerlingen zoveel thuis moeten doen dan doe je in je les iets niet goed. Over efficiëntie gesproken.....

Temet
01-10-2025 om 08:09
Hoe zit het met die toetsen/proefwerken? Er liep hier laatst ook een draadje van een bezorgde ouder wier zoon enorm last had van de werkdruk. Maar al die toetsen bleken voor een flink deel diagnostische toetsen (kan zijn dat een andere term werd gebruikt): geen toetsen waarvoor hard geleerd moet worden en waarvan het cijfer meetelt voor het rapport, maar toetsen om te bekijken wat het niveau van de klas is. Waarvoor je je niet extra hoeft voor te bereiden. Dat deed die jongen wel - geen wonder dat hij het druk had.
Verder: het kost inderdaad een aantal maanden om te wennen aan de brugklas. Mijn oudste (en die leerde makkelijk) ging ineens elke avond uit zichzelf vrij vroeg naar bed, zo moe was hij. Dat duurde tot de kerstvakantie, toen was hij gewend.

Kopjekoffi
01-10-2025 om 09:16
Vervelend dat je dochter zoveel werkdruk van haar huiswerk TO. Ik ben wel benieuwd hoe effectief ze werkelijk is, zowel op school als thuis. Toen mijn kind in de eerste en tweede zat heeft het ook veel werkdruk ervaren, zat volgens eigen zeggen uren aan huiswerk. Dit zagen wij ook als we thuis waren. Ik denk niet dat kind wat deed als wij nog op het werk waren, waardoor alles ‘s avonds en in het weekend gedaan moest worden. Gaf geregeld een heel vervelende sfeer, omdat kind vooral boos was over het huiswerk, hulp nodig had bij het organiseren en tegelijkertijd hulp niet wilde accepteren. Inmiddels is kind een stap verder. Stress is er thuis niet meer om, kind is eerlijk dat het geen huiswerk maakt. In tegenstelling tot eerder krijg ik van school nu echter wel terug dat kind altijd het werk afheeft…
Met andere woorden; kind deed op school NIETS, waardoor huiswerkdruk groot was.

AnnaNiem
01-10-2025 om 09:26
School is een fulltime baan van 40 uur en een deel daarvan wordt als lestijd ingevuld en de rest is thuiswerk. Thuiswerk vraagt om planning in tijd en verdeling van de werklast. Veel docenten geven ruimte in de les om alvast aan het huiswerk te beginnen. Hoeveel huiswerk heeft ze dan thuis nog werkelijk én wat doet ze daadwerkelijk in die uren thuis. Is ze continue aan het werk of is ze afgeleid door telefoon, tv, internet etc. Hoe benut ze haar tijd? Hoe perfectionistisch is ze?
Je zegt dat ze op dinsdag sport, hoeveel huiswerk krijgt ze op dinsdag op dat op woensdag af moet? De rest kan dus ook later of als je het op maandag al op kreeg, eerder als je weet dat je op dinsdag minder tijd hebt. Dat stukje planning kost misschien nog moeite, mist ze overzicht en kan ze hulp bij gebruiken.
Krijgen ze in de mentorlessen hulp bij planning? Maar als dat onvoldoende is, kunnen jullie als ouders helpen. Kijk dagelijks, dus ook in het weekend, wat ze aan huiswerk heeft, wanneer het af moet en plan dat met haar in. En laat haar het huiswerk maken waar je bij bent zodat je ziet of de leerstof echt moeilijk/veel is of dat ze inefficiënt werkt.
Geeft dat na een week of 2 geen verbetering dan zou je eens met de mentor kunnen praten over hoe het op school gaat. Is het te veel wat ze opkrijgt, werkt/plant ze niet effectief, is het niveau/tempo te hoog etc. en wat ziet de mentor op school in haar gedrag, werkhouding, niveau, executieve vaardigheden etc.
Bij mijn dochter op school hadden ze (betaalde) huiswerkbegeleiding. In sommige gevallen werd dat vergoed om te voorkomen dat kinderen vastlopen, extra aandacht nodig hebben etc. Mijn dochter heeft dat het eerste half jaar gekregen omdat ze een zorgleerling is en daar heeft ze veel aan gehad. Misschien kunnen jullie of school dat inzetten als het echt om planning en ondersteuning gaat in het leren leren.