Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Huiswerk stress op de middelbare school

Steenbokje28 schreef op 01-10-2025 om 09:33:

[..]

Hoi Labyrinth, precies dat. Men normaliseert 6-7 dagen huiswerk terwijl dat volgens mij voor veel kinderen de oorzaak is van uitval, burn-out etc. Ik zie het ook bij vriendinnen van mijn dochter die vrijwel geen tijd meer hebben om af te spreken. We leggen in deze maatschappij zo de nadruk op het leren en prestaties maar kijken niet naar het sociaal-emotionele stukje. We krijgen inderdaad een hypernerveuze samenleving waar prestaties en individualisme de boventoon voeren.

https://nos.nl/artikel/2584474-onderzoek-hypernerveuze-samenleving-leidt-tot-mentale-druk-meer-lege-tijd-nodig

Huiswerk hoort erbij maar zijn we als maatschappij niet wat doorgeschoten. Waarom niet 3 x in de week huiswerk en 3-4 avonden tijd voor jezelf, je sociaal leven en andere dingen. Ze zitten immers al 6-8 uren dagelijks op school. Op de Havo/Hbo va 2e-3e jaar snap ik dat de huiswerkdruk toeneemt maar in het eerste jaar mavo vind ik dit echt overdreven. Sowieso vind ik dagelijks huiswerk absurd. Dat is niet normaal!

En nu is mijn dochter ook best gevoelig dus ze moet ontprikkelen. De een heeft misschien aan een uurtje of twee genoeg maar de ander misschien wel een hele avond.

Ik probeer vanmiddag te kijken of ze haar huiswerk meteen uit school wil doen. Ze heeft 3 vakken te doen. Gisteren niet naar sportles geweest ze was pas 17u thuis want ze waren op themadag en het was uitgelopen. Ze moest ook nog huiswerk doen. Om 21u was ze echt kapot en ging het licht uit in d'r kamer.

Ik weet dat sommige kinderen heel vlot leren en niet zoveel moeite hebben met al dat huiswerk maar zo zijn ze niet allemaal.

Als je dochter drie dagen per week al om 14:45 thuis is, zit ze die dagen echt geen 6-9 uur op school.  
Je kind lijkt eerder een probleem te hebben met plannen dan een teveel aan huiswerk.  En als jij tegen haar net zo praat over huiswerk als hier op het forum dan help je haar daar niet mee.  Krijgt ze op school (bijv bij de mentorles) hulp met plannen? Of: zitten er in de buurt huiswerkinstituten die opstartcursussen geven voor brugklassers? 

Wat veel vinnige reacties zeg, en maar rekenen of dat meisje wel voldoende uren in een week maakt. Alsof naar school gaan op die leeftijd aangenomen werk is. Wie zegt dat het gezond en redelijk is om als je 12 of 13 bent, 8 uur per dag aan school en huiswerk te besteden? Hoezo moet je verplicht zoveel uren werken? Een beginnende puber moet ook nog heel veel slapen, groeien en door de puberteit heen. Dat vraagt veel energie en tijd. Dat ooit bedacht is dat mensen 8 uur kunnen werken komt uit de industrialisatie, om de machines nooit stil te hoeven laten staan werd berekend dat arbeiders dan in drie ploegen konden werken. Mens volgt machine. En om het redelijk te laten klinken werd het aangeduid als 8 uur werk, 8 uur slaap, 8 uur ontspanning. Dat die laatste 8 uur natuurlijk volledig opgaan aan reistijd, eten en drinken, huishouden en sociale verplichtingen (waaronder mantelzorg, kerk, burenhulp, you name it) en er van spel dus maar weinig terecht zou komen, wordt gemakshalve altijd weggelaten. Dan definieer je al die dingen gewoon als spel, en ledigheid is maar des duivels oorkussen, en van hard werken is nog nooit iemand dood gegaan etc. Onze cultuur is doorspekt met dit soort propaganda, alles maar om kapitaal te genereren voor de fabriekseigenaren.
De gemiddelde scholier die om 8 uur weg fietst en dan om half 9 op school zit tot 3 uur en dan weer naar huis fietst, maakt niet de keurige 8 uur vol daar. Maar waarom zou dat eigenlijk moeten? Wie zegt dat dat goed is voor kinderen? Leren ze zoveel meer als je ze maar volplempt met huiswerk? Is dat wel eens onderzocht? Is het niet al heel vermoeiend om een hele dag op school door te brengen in de herrie, de chaos en alle sociale uitdagingen die daar zijn?
Zo makkelijk om af te geven op de jeugd van tegenwoordig, deden ze ook al toen ik jong was en wij hadden geen mobieltjes of internet maar wel tv en telefoon. En in mijn moeders tijd deed men dat ongetwijfeld ook, want zij had geen tv of telefoon maar wel een bibliotheek kaart en ze sportte graag. Ook allemaal luiheid natuurlijk.
Wat zou de wereld leuker zijn als we meer keken naar waar mensen behoefte aan hebben, en wat minder naar wat wij vinden dat zij moeten doen.
Neemt niet weg dat het handig is om te leren plannen en te leren leren. Het huidige systeem blijft immers zoals het is, met veel overspannen leerlingen en burnouts en depressies en andere psychische klachten die we gewoon voor lief nemen en wijten aan die verwende jeugd die niks gewend is en oh, natuurlijk ook aan de mobieltjes. 

Ik werk als docent weliswaar met oudere kinderen/jongeren, maar ik zie wel een aantal problemen met leren. En dat zie je pas als je er als ouder echt bovenop zit, want van jezelf merk je niet wat je fout doet. Wat ik bv zie bij zelfstudie: 

- alles veel te serieus en zwaar oppakken. "Bekijk dit artikel even om te zien waar het over gaat" is bedoeld om alleen even een indruk te krijgen, maar bij sommigen wordt het grondig doorlezen, samenvatten en markeren. Of studenten die gaan studeren voor een formatieve toets (die dus bedoeld is om het niveau in te schatten, niet voor een cijfer)

- niet de aanwijzingen lezen. Gewoon maar rambam beginnen en doorbuffelen in plaats van even goed te kijken wat er echt verwacht wordt. En dan later pas doorkrijgen dat ze veel te veel tijd besteden aan details die niet terzake doen. Eindeloos zitten knutselen aan de layout van een werkstuk bijvoorbeeld in de fase dat ze alleen nog maar bezig moeten zijn met de grote lijn van wat er in komt te staan. 

- steeds afgeleid zijn. Elke paar minuten "even iets googlen" en dan ondertussen uit de flow raken. Je hoeft er niet eens voor te tiktokken of te appen, alleen al dat je per se vindt dat je even iets moet googlen (terwijl dat niet écht nodig is voor de opdracht) en dan ook nog even iets anders aanklikken.....

- met het moeilijkste beginnen. Meteen de opdracht willen maken, in plaats van eerst de tekst nog eens door te nemen. Meteen aan de som gaan zitten puzzelen, in plaats van je eerst af te vragen wat je al weet en in hoeverre het lijkt op sommen die je eerder hebt gemaakt. Dat lijkt efficienter maar dat is het niet. 

Kortom, in veel gevallen kan het makkelijker en sneller, maar als je je kind ziet zwoegen achter een bureautje dan zie je dat niet altijd. 

Huiswerk is op de middelbare school normaal. Ik kreeg vroeger bijna elke les wel huiswerk voor alle vakken en vaak was er in de les geen tijd om daar aan te werken. Maar het was wel gedoseerd. Als je voor 2-3 vakken twee uur bezig bent, is dat zo'n 45 minuten tot een uur per vak. Dat is wel lang. 
Ik zou dus ook kijken naar het efficiënt leren. Na school even wat drinken en chillen, daarna aan het huiswerk. Dat hoeft niet na het avondeten of laat in de avond pas. 
Stoppen met sport zeker niet doen, vooral niet als het maar een keer per week is. Als je nu elke dag zou sporten, kan ik me voorstellen dat je iets laat vallen. Maar er moet tijd zijn voor sport en ontspanning. Een dag met een excursie je training skippen kan ik inkomen, maar helemaal stoppen niet.

Je kan wel je dochter dit met de mentor laten bespreken; dat ze veel stress heeft van het huiswerk en er vaak lang mee bezig is en of de mentor daar misschien bij kan helpen qua plannen/organiseren. 
Het is ook nog even wennen aan de middelbare school. Die tijd moet ze ook krijgen.

Gaat je vorige onderwerp over hetzelfde meisje, TO?

Ik maakte/leerde vroeger ook 5 dagen per week huiswerk, alleen op vrijdag en zaterdag niet. Dus maar 3 dagen huiswwerk zou ik raar vinden. Afstromen zoals ook ergens gesuggereerd wordt helpt niet, ook daar is huiswerk, waarschijnlijk net zoveel ook, alleen minder moeilijk. Maar je moet nog steeds die 30 sommen maken of die 50 woordjes leren voor een toets. 
Sporten zeker niet opgeven, dan krijgt ze nog een grotere hekel aan huiswerk, want daardoor kan ze niet meer sporten! En ze gaat maar 1 keer per week, moet makkelijk kunnen.
De een heeft meer moeite met leren dan de ander, misschien kost het haar meer tijd dan een klasgenoot, dat is dan zo. Betekent niet dat ze minder slim is, de klasgenoot het afgeraffeld heeft of wat dan ook. 
Je zegt dat je het bij haar vriendinnen ook ziet, dat die minder tijd hebben om af te spreken omdat ze huiswerk hebben. Ze is dus niet de enige. Zou het dan niet voor iedereen zo zijn dat het meer tijd kost dan ze verwacht hadden?

Je zou als ouder ook kunnen kijken en begeleiden of het noodzakelijk is dat AL het huiswerk gemaakt wordt. Voor een toets of een so moet ze alle woordjes van Engels leren, anders kan je de taal niet leren. Of het bij rekenen/wiskunde of andere vakken nodig om alle opgaven te maken dat weet je nog niet.
Mijn oudste moest ooit van 15 driehoeken met de stelling van Pythagoras de schuine zijde uitrekenen. Als blijkt dat ze dat na 5 of 6 foutloos kan zonder hulp dan kan de rest overgeslagen worden. Zeker als er ook nog 10 opgaven zijn over en van de rechte zijdes uitrekenen. Mijn kind maakte alles en dat kostte enorm veel tijd. Dat ze er na een tip van de mentor minder ging maken viel niet echt op bij de docenten.  Er was huiswerk gemaakt en aan alle onderdelen was gewerkt maar niet alle opgegeven vraagstukken stonden in haar schrift.
Dat werd ons op een ouderavond ook uitgelegd.  Bij paragraaf 2.3 horen sommen die thuis gemaakt moeten worden als oefening om te koken of je de stof beheerst. Voor sommige leerlingen is het niet nodig dat ze ook echt alles maken. Als je de formule goed kunt toepassen en de juiste antwoorden weet te vinden dan heb je voor dat moment genoeg geoefend. 

Er is één groot verschil met vroeger toen wij op school zaten, ik in de jaren zeventig en tachtig. De mobiele telefoon, sociale media en internet. O, dat zijn er drie 😀. Vier als we tv met Netflix meerekenen. 
Als ik afgeleid was van mijn huiswerk, dan had ik te lang in Kruistocht in spijkerbroek gelezen, die ik dan later kon gebruiken voor een spreekbeurt of leeslijst. 
Het is voor kinderen nu veel makkelijker om afgeleid te zijn van hun huiswerk. Daarom vermoed ik ook dat dit meisje echt niet twee uur geconcentreerd aan haar huiswerk zit, maar dat wel zo laat lijken voor haar overbezorgde moeder. 

Annaniem2023 schreef op 01-10-2025 om 15:54:

Er is één groot verschil met vroeger toen wij op school zaten, ik in de jaren zeventig en tachtig. De mobiele telefoon, sociale media en internet. O, dat zijn er drie 😀. Vier als we tv met Netflix meerekenen.
Als ik afgeleid was van mijn huiswerk, dan had ik te lang in Kruistocht in spijkerbroek gelezen, die ik dan later kon gebruiken voor een spreekbeurt of leeslijst.
Het is voor kinderen nu veel makkelijker om afgeleid te zijn van hun huiswerk. Daarom vermoed ik ook dat dit meisje echt niet twee uur geconcentreerd aan haar huiswerk zit, maar dat wel zo laat lijken voor haar overbezorgde moeder.

Internet heeft natuurlijk ook voordelen.  Je boeken die als bron dienen voor je werkstuk hoef je niet fysiek te gaan zoeken in de bibliotheek. Met een paar drukken op de knop heb je gevonden wat je nodig hebt en gereserveerd bij de bieb.  Dan haal je dat op onderweg naar huis.

Ik moest naar de bieb, als die al open was. Bij ons 3 middagen in de week. Kwam daar een sportmaatje tegen en was zomaar dik 2 uur verder voordat ik weer aan mijn werk kon. Je kunt nu samen werkstukken maken zonder dat je bij elkaar zit. Mijn werkstukken moesten nog op een antieke typmachine gemaakt worden en om het dan netjes te krijgen ook maar 1 typmachine gebruiken. 

In deze tijd huiswerk maken zonder telefoon erbij is bijna niet meer mogelijk, best veel groepswerk en daarvoor moet overlegd worden en dat gaat via wattsapp.

Wil wel zeggen dat je vanaf dat ze een telefoon hebben moet leren doseren van het gebruik van de telefoon. 

Ginevra schreef op 01-10-2025 om 12:12:

Ik werk als docent weliswaar met oudere kinderen/jongeren, maar ik zie wel een aantal problemen met leren. En dat zie je pas als je er als ouder echt bovenop zit, want van jezelf merk je niet wat je fout doet. Wat ik bv zie bij zelfstudie:

- alles veel te serieus en zwaar oppakken. "Bekijk dit artikel even om te zien waar het over gaat" is bedoeld om alleen even een indruk te krijgen, maar bij sommigen wordt het grondig doorlezen, samenvatten en markeren. Of studenten die gaan studeren voor een formatieve toets (die dus bedoeld is om het niveau in te schatten, niet voor een cijfer)

- niet de aanwijzingen lezen. Gewoon maar rambam beginnen en doorbuffelen in plaats van even goed te kijken wat er echt verwacht wordt. En dan later pas doorkrijgen dat ze veel te veel tijd besteden aan details die niet terzake doen. Eindeloos zitten knutselen aan de layout van een werkstuk bijvoorbeeld in de fase dat ze alleen nog maar bezig moeten zijn met de grote lijn van wat er in komt te staan.

- steeds afgeleid zijn. Elke paar minuten "even iets googlen" en dan ondertussen uit de flow raken. Je hoeft er niet eens voor te tiktokken of te appen, alleen al dat je per se vindt dat je even iets moet googlen (terwijl dat niet écht nodig is voor de opdracht) en dan ook nog even iets anders aanklikken.....

- met het moeilijkste beginnen. Meteen de opdracht willen maken, in plaats van eerst de tekst nog eens door te nemen. Meteen aan de som gaan zitten puzzelen, in plaats van je eerst af te vragen wat je al weet en in hoeverre het lijkt op sommen die je eerder hebt gemaakt. Dat lijkt efficienter maar dat is het niet.

Kortom, in veel gevallen kan het makkelijker en sneller, maar als je je kind ziet zwoegen achter een bureautje dan zie je dat niet altijd.

Dit zie ik ook heel vaak. In groep vijf t/m acht. 

Kruis de sommen aan waarbij het handig is te rekenen met een staartdeling. Maak alleen deze sommen. 

Twintig sommen waarvan je er dus maar zes hoeft te maken. En dan dus kinderen die ze alle twintig maken. Met een staartdeling. 500:2= kunnen ze prima uit het hoofd in groep acht maar dan toch de hele deling uitschrijven. 

To, je geeft in een eerder draadje aan dat je dochter een lagere verwerkingssnelheid heeft.Dat zal ongetwijfeld ook mee spelen dat ze langer bezig is met haar huiswerk. Ik denk dat je haar moet helpen met plannen en dit moet aankijken tot aan de herfstvakantie en anders met mentor in gesprek. Hoe zien zij dochter in de klas? 1 avond sporten zou ik zeker niet laten vervallen. Is ook belangrijk voor haar ontspanning.

Valeria schreef op 01-10-2025 om 13:29:

Gaat je vorige onderwerp over hetzelfde meisje, TO?

Daar lijkt het inderdaad sterk op, dat zet dit hele topic in een ander daglicht. 
Ik bedoel dat niet gemeen. Hier een VWOer met tragere verwerkingssnelheid en dan kost alles toch ook echt gewoon meer tijd.

En dan ons andere kind in de mavo/havo klas met een normale verwerkingssnelheid: met een half uur huiswerk is het gedaan.  

Tuna1968 schreef op 01-10-2025 om 18:52:

To, je geeft in een eerder draadje aan dat je dochter een lagere verwerkingssnelheid heeft.Dat zal ongetwijfeld ook mee spelen dat ze langer bezig is met haar huiswerk. Ik denk dat je haar moet helpen met plannen en dit moet aankijken tot aan de herfstvakantie en anders met mentor in gesprek. Hoe zien zij dochter in de klas? 1 avond sporten zou ik zeker niet laten vervallen. Is ook belangrijk voor haar ontspanning.

Oh, maar als dat aangetoond is met een onderzoek is het dan niet mogelijk dat er voor dochter en uitzondering wordt gemaakt voor de hoeveelheid te maken huiswerk? 

Op het vo gaan zulke dingen vaak lastiger want niet één docent voor de hele week maar meerdere per dag. 

Ik streepte vorig jaar voor een leerling ook vaak de helft van het werk al weg in zijn werkboek. Voor hem was de gemiddelde inoefening te veel. Minder werk zorgde voor meer begrip van de lesstof. 

Gezien je eerdere topics over je dochter vraag ik me af of dit ligt aan de hoeveelheid huiswerk en prestatiedruk die school oplegt. We mogen niks herhalen uit eerdere topics. Maar mijn tip zou zijn eerlijk naar je dochter te kijken en naar welke begeleiding zij nodig heeft. Als een kind vanaf groep 3 op 3 verschillende scholen tegen het zelfde aan loopt dan ligt het wellicht niet aan school.

Hier kind nu 2 vwo, hele weekend huiswerk gemaakt en elke dag na school ook nog 2-4 uur elke dag van 9-15 naar school op de vrijdag na dan tot 12:15. 

Middelbare school is hard aanpoten. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.