Steenbokje28
30-09-2025 om 19:05
Huiswerk stress op de middelbare school
Mijn dochter zit in groep 1 van de mavo en het valt mij op dat ze nu al elke dag huiswerk krijgt. Vaak 2 tot 3 vakken per dag en daarnaast nog iets van 2-3 SO / proefwerken p.w. Het gaat in een erg hard tempo. Ma en vrij begint ze om 08.30 en is ze om 16.05u uit en tegen 17.00u thuis. De rest van de week is ze meestal tegen 14.45u thuis. Dinsdagavond doet ze aan sport en is ze na school, even uitrusten en eten en dan naar haar sportles pas rond 20.00 thuis. Dan is ze echt wel moe en heeft ze geen puf en zin om ook nog eens huiswerk te doen.
Als ze thuis komt van school heeft ze sowieso geen zin om meteen het huiswerk te doen dus proberen we het rond 19u na het eten zeg maar te doen maar dan heeft ze zeker 1,5 soms 2 uren nodig om al het huiswerk (2-3 vakken) te doen en te leren voor eventuele SO's en proefwerken. Dan is het zeg maar 21u wanneer ze klaar is, haar tas heeft ingepakt voor de volgende ochtend en dan heeft ze vaak minder dan een uur voor haar zelf. De bedoeling is dat ze dan ook nog uit haar boek leest want ja er moeten ook boekverslagen worden gemaakt.
In de weekenden probeert ze wat meer te leren voor de SO's maar het valt mij op dat de huiswerkdruk te hoog is. Dat kind moet zeg maar 7 dagen in de week leren maar wil soms ook wel gewoon een of twee avonden in de week vrij hebben, even niks doen, een film kijken, chillen etc. Maar dat zit er nu niet in.
Nu was het laatst ook in het NOS nieuws dat veel jongeren prestatiedruk en huiswerkdruk ervaren. Er blijft te weinig tijd over voor rust en leuke dingen met als gevolg burn outs, depressies, minderwaardigsgevoel, drop outs etc.
Ik overweeg zelfs mijn dochter's sportles op dinsdag op te zeggen want tsja huiswerk!
Ik heb zelf de mavo gedaan, daarna de mbo en hbo deel certificaten en elke dag leren in de avonden herken ik eigenlijk alleen van de hbo zo maar dat was zeker niet het geval op de mavo/mbo.
Herkennen jullie dit en hoe gaan jullie hiermee om? Tips zijn welkom. Ik ga kijken of mijn dochter wat meer in de weekenden wil studeren en hopelijk blijft er dan wat meer tijd over doordeweeks. Ik vind het best lastig plannen en soms zetten ze huiswerk pas 2 dagen vantevoren in de app.
Maar maak me eigenlijk zorgen over of dit goed is voor kinderen en als het nu al zo is in groep 1 hoe is het dan straks in groep 2-4.
In de media wordt elk jaar weer aandacht besteed aan de problematiek rondom huiswerkdruk en prestatiedruk maar toch lijkt er niets te veranderen.
Ik wil haar zo graag wat meer vrijheid geven maar hoe! Het niveau kan ze m.i. prima aan maar de huiswerkdruk staat haar tegen. Ik vrees dat dit op den duur zelfs demotiverend kan werken.
Ben benieuwd naar jullie tips, ervaringen en meningen.

Ginevra
02-10-2025 om 12:22
Overigens heb ik zelf ook heel veel kritiek op bepaalde onderwijsdogma's en ben ik het helemaal niet eens met een aantal manieren waarop we het onderwijs ingericht hebben.
Er moet een heleboel gedaan worden door leerlingen en studenten wat ik volstrekte kolder en tijdverspilling vind. Dus juist daarom vind ik het goed om te kijken bij huiswerk of het niet sneller en efficienter kan. En met sneller bedoel ik niet "de leerling moet harder werken" maar "doe alleen wat nodig is en doe dat op de manier die je het minste tijd kost". Dan hou je meer tijd over voor ontspanning en leuke dingen.

Ginevra
02-10-2025 om 12:28
Bakblik schreef op 02-10-2025 om 12:19:
Tijdens het eerste jaar van haar studie aan de unie had ze een wiskundevak en moest daar de staartdeling leren. Toen kreeg ze pas het inzicht dat ze met die kolomsdelingen wel heel veel tijd verknoeid had in al die jaren. Dat realisties rekenen wat ze nu leren op de basisschool is niet voor iedereen de snelste weg naar succes. Helaas is daar geen oog voor binnen de scholen.
Maar dat ben ik volledig met je eens. Ik vind dat kolomrekenen een draak van een ding. En dat vinden heel veel mensen en ook al heel lang. Zie dit artikel bijvoorbeeld uit 2007 (!) . https://www.trouw.nl/voorpagina/de-rekenmethode-van-opa-werkt-altijd~b6efadad/
Ik vind het omslachtig, tijdrovend en niet helpend. En dat geldt voor wel meer vakken en methoden.
Mijn vorige bericht kruiste het jouwe maar dat bedoelde ik dus: de manier waarop je je huiswerk doet, is wat anders dan de lesmethode van school. De lesmethode van school kan een draak zijn en daar kan een individuele docent meestal ook niet veel aan veranderen.
Maar dat neemt niet weg dat er wel strategieën kunnen zijn om je huiswerk sneller en makkelijker af te hebben, en dát is waar ik het over had.
(en "geen oog voor binnen de scholen", breek me de bek niet open. Het raakt totaal offtopic maar er zijn massa's gefrustreerde docenten vertrokken uit het onderwijs, en anderen zitten nog dagelijks in de strijd met collega's, schoolbesturen en onderwijskundigen.)

Lizzyliz
02-10-2025 om 12:28
Ons kind zit in 3vmbo kader en heeft het afgelopen jaar 76 toetsen gehad. Ik heb ze in SOM geteld. En daarnaast ook nog: verslagen maken, powerpoints, boeken lezen, gewoon huiswerk…
Dat geeft zoveel druk en het schiet zijn doel volledig voorbij. Je wilt kinderen iets leren waar ze wat aan hebben, maar het is nu zweten - weten - vergeten. Het onderwijs is helaas nog grotendeels ingericht volgens het jaar kruik.

Poezie
02-10-2025 om 12:32
Ginevra schreef op 02-10-2025 om 12:09:
[..]
Nogmaals, volgens mij hebben we het over verschillende dingen. Even recapituleren: het ging over huiswerk, en ik had het over met het moeilijkste beginnen.
Bijvoorbeeld, ik verzin dit even analoog aan wat ik mijn studenten zie doen: het huiswerk is: "lees dit verhaaltje over Prinsjesdag door, en zoek daarna op of de koning zijn eigen mening vertelt in de Troonrede". Vaak zitten er in het verhaaltje dan al diverse aanwijzingen en trefwoorden naar het antwoord, en kan de leerling daarmee al heel snel zien waar hij het antwoord kan vinden.
Als een leerling dan het verhaaltje overslaat en zelf op zoek gaat in het boek, of gaat googlen, raakt hij verstrikt in bergen informatie die voor het antwoord op de vraag helemaal niet terzake doen. Het wordt te veel en te onoverzichtelijk. En dan zit hij een uur te ploeteren op iets wat in wezen vrij eenvoudig is.
Nou gaat het even niet om specifek Prinsjesdag, maar ik zie het fenomeen bijna dagelijks gebeuren bij mijn studenten. Ze gaan bijvoorbeeld in het wilde weg zoekwoorden intikken op Google, krijgen 20.000 hits en zijn eindeloos bezig uit te zoeken welke relevant is. Terwijl de opdracht heel specifiek ingekaderd was.
Maar als jij het hebt over "geen keuze hebben" en "ze moeten één leermethode" dan heb je het volgens mij over iets anders. Want bij het huiswerk staat er geen docent naast die ze afdwingt hoe ze het moeten doen.
Ik denk dat jij het hebt over een groter kader van hoe het onderwijsproces is ingericht en daar valt van alles over te zeggen en te bespreken, maar dan is het handig als je wat uitgebreider kunt vertellen waar je op doelt.
Even ingaande op dit voorbeeld: wat is het doel van deze opdracht? Is dat erachter komen wat de mening van WA is (sommige mensen hebben die al eens ergens anders gelezen) of lezen en vertalen wat het verhaal je wil vertellen. (Dan kan het ook over wat anders gaan dan de mening van WA)

Ginevra
02-10-2025 om 12:52
Poezie schreef op 02-10-2025 om 12:32:
[..]
Even ingaande op dit voorbeeld: wat is het doel van deze opdracht? Is dat erachter komen wat de mening van WA is (sommige mensen hebben die al eens ergens anders gelezen) of lezen en vertalen wat het verhaal je wil vertellen. (Dan kan het ook over wat anders gaan dan de mening van WA)
Het is maar een voorbeeld, ik heb er geen doel bij, zo ver heb ik niet doorgedacht. Maar als ik mijn eigen voorbeelden noem dan weet het hele forum meteen bij welke opleiding ik werk en wie ik ben (ja, je mag ervan uitgaan dat het dusdanig specifiek is). Dat vind ik ook weer niet nodig.
Daarom zei ik ook: het gaat even niet om het voorbeeld, het gaat erom dat als je de instructie overslaat dat je juist die informatie mist die jou het leven makkelijker zou maken. (jou= de leerling)

HAHA!wait..what
02-10-2025 om 13:08
Ik heb niet alle reacties gelezen maar stoppen met sport moet ze echt niet doen! Heel belangrijk om dat te blijven doen. Sociaal en fysiek lijkt me dat heel goed
Het is denk ik echt een kwestie van wennen. Geef haar de tijd en help haar eventueel met de planning.
Mijn dochter zit in 3havo en ik heb me nooit bemoeid met haar huiswerk. Wel het leerwerk in het begin. Dus als ze over een week een toets heeft, 2 dagen daarvoor overhoren vastleggen en dan moet ze het daarvoor dus geleerd hebben.
Huiswerk maken doen ze vooral in de les en tussenuren in het wlc (werkleercentrum) waar een leraar altijd toezicht houdt.
Dochter traint 2 avonden in de week en zaterdag speelt ze een wedstrijd. Daarnaast werkt ze 2 avonden en 1 x in het weekend (in totaal 9 uur).
Tot nu toe houdt ze het vol, terwijl ze ook chronisch ziek is.
Nu wil ik niet zeggen dat je dochter zich niet moet aanstellen maar zo'n brugklas is pittig! Zo'n enorm verschil met de basisschool.
Ik denk dat dit vanzelf wel goed gaat komen.. En anders kan je altijd een gesprek met de mentor aangaan.
Hebben jullie geen startgesprekken op korte termijn?

Bakblik
02-10-2025 om 13:34
Ginevra schreef op 02-10-2025 om 12:22:
Overigens heb ik zelf ook heel veel kritiek op bepaalde onderwijsdogma's en ben ik het helemaal niet eens met een aantal manieren waarop we het onderwijs ingericht hebben.
Er moet een heleboel gedaan worden door leerlingen en studenten wat ik volstrekte kolder en tijdverspilling vind. Dus juist daarom vind ik het goed om te kijken bij huiswerk of het niet sneller en efficienter kan. En met sneller bedoel ik niet "de leerling moet harder werken" maar "doe alleen wat nodig is en doe dat op de manier die je het minste tijd kost". Dan hou je meer tijd over voor ontspanning en leuke dingen.
Breek me de bek niet open. Ik heb het hier in het topic al aangehaald: posters, filmpjes voor talen een kijkdoos voor geschiedenis. Zo volstrekt onzinnig dat kind van mij vaak het ontwerp maakte en benodigde teksten maakte en ik de rest deed.
Oudste moest een tijdlijn maken van de literatuur met daarbij grote historische feiten die het tijdsbeeld weergaven. Uitvinding boekdrukkunst grote oorlogen , start van de industriële revolutie dat soort dingen. Ze had een mooi overzicht gemaakt in een tabelvorm geprint op 8 A4 vellen.
De docent wilde een "poster" op anderhalve meter behang of zo (stond niet duidelijk in de opdracht). De hele klas kreeg uitstel tot de volgende les Nederlands dat waren 2 dagen. Toen heb ik de tabel omgezet naar een poster. De tekst wat groter geprint en blokjes gesneden en die op de rol behang geplakt op een dikke zwarte tijdlijn.
Ik vroeg mij dan echt af: Waarom? Welk leerdoel heeft dit?

Ysenda
02-10-2025 om 13:51
maar gaat dit over hetzelfde kind dat een trage verwerking heeft uit een ander draadje van je TO? Want dat verandert de zaak natuurlijk, want dan kun je wennen wat je went, maar je verwerking blijft traag, waar een ander 5 minuten over doet, doe jij dan al snel 15, dat telt natuurlijk wel op.
Dan komt eerder een gesprek met de mentor aan de orde om te kijken of deze specifieke leerling bepaalde dingen minder hoeft te doen: niet 40 wiskunde sommen maar 20. Niet een boek van 300blz lezen en verwerken maar bv 150.

Ginevra
02-10-2025 om 14:01
Bakblik schreef op 02-10-2025 om 13:34:
De docent wilde een "poster" op anderhalve meter behang of zo (stond niet duidelijk in de opdracht). De hele klas kreeg uitstel tot de volgende les Nederlands dat waren 2 dagen. Toen heb ik de tabel omgezet naar een poster. De tekst wat groter geprint en blokjes gesneden en die op de rol behang geplakt op een dikke zwarte tijdlijn.
Ik vroeg mij dan echt af: Waarom? Welk leerdoel heeft dit?
Ik zie bij sommige collega's ook dat zo'n vormvereiste een dogma wordt, terwijl dat zelden nodig is.
Als er een poster gemaakt moet worden, dan kan het doel zijn dat ze bedenken hoe ze de informatie moeten visualiseren (zoals een tijdlijn of grafiek maken), dat ze rekening houden met leesbaarheid (dus geen gele letters op een oranje achtergrond), en dat ze leren zich te beperken (alleen de hoofdlijnen, niet alle details). Allemaal nuttige vaardigheden.
Maar dat dat per se op anderhalve meter behang moet? Ik kan me nog voorstellen dat dat nuttig is als je een expositie in de aula wil maken en het ophangsysteem vergt bepaalde maten. Maar als dat niet het geval is lijkt het me dat je daar ook van af kunt wijken, zeker als blijkt dat de hele klas het niet zo had begrepen.
Als ik een opdracht geef van een X-aantal woorden, dan zeg ik er meestal bij dat dat een indicatie is zodat zij weten hoeveel diepgang ik ongeveer verwacht. Het mag ook korter. Het is zelden een harde eis.
Aan de andere kant: soms heeft een vormvereiste een heel praktische technische reden en dan is het bloedirritant als leerlingen zelf bedenken dat dat niet nodig is. Nee, ik ga niet allerlei conversietooltjes downloaden om jouw andere bestandstype te openen als ik om een pdf gevraagd heb. Maar goed, dat moet je dan ook kunnen uitleggen.

Schoondochter
02-10-2025 om 14:06
Bakblik schreef op 02-10-2025 om 12:19:
[..]
Ik denk dat ik snap wat Poezie bedoelt. In het basisonderwijs wordt de leerlingen de kolomsdeling aangeleerd. Zo moeten deelsommen gemaakt worden. Ook op vwo hield mijn dochter vast aan de kolomsdeling en dat was best een hoop werk als ze iets moest uitrekenen met een deling.
Tijdens het eerste jaar van haar studie aan de unie had ze een wiskundevak en moest daar de staartdeling leren. Toen kreeg ze pas het inzicht dat ze met die kolomsdelingen wel heel veel tijd verknoeid had in al die jaren. Dat realisties rekenen wat ze nu leren op de basisschool is niet voor iedereen de snelste weg naar succes. Helaas is daar geen oog voor binnen de scholen.
Ik denk ook dat Poezie dat bedoelt, maar het punt van Ginevra is een totaal andere. Poezie heeft het over een andere leermethode toepassen, terwijl Ginerva bedoelt dat de instructies helemaal niet opgevolgd worden. Dat kan ik toch moeilijk een leermethode noemen.
De een leert beter rekenen door een docent het voor te zien doen en dan na te doen, de ander leert het makkelijker door een filmpje te kijken of een tekst erover te lezen. Maar welke methode je ook kiest: als je de opdracht helemaal niet gelezen hebt, niet door hebt dat het om rekenen gaat en op zoek gaat naar taaltips, dan kom je nergens.

Bakblik
02-10-2025 om 14:18
Ginevra schreef op 02-10-2025 om 14:01:
[..]
Ik zie bij sommige collega's ook dat zo'n vormvereiste een dogma wordt, terwijl dat zelden nodig is.
Als er een poster gemaakt moet worden, dan kan het doel zijn dat ze bedenken hoe ze de informatie moeten visualiseren (zoals een tijdlijn of grafiek maken), dat ze rekening houden met leesbaarheid (dus geen gele letters op een oranje achtergrond), en dat ze leren zich te beperken (alleen de hoofdlijnen, niet alle details). Allemaal nuttige vaardigheden.
Maar dat dat per se op anderhalve meter behang moet? Ik kan me nog voorstellen dat dat nuttig is als je een expositie in de aula wil maken en het ophangsysteem vergt bepaalde maten. Maar als dat niet het geval is lijkt het me dat je daar ook van af kunt wijken, zeker als blijkt dat de hele klas het niet zo had begrepen.
Als ik een opdracht geef van een X-aantal woorden, dan zeg ik er meestal bij dat dat een indicatie is zodat zij weten hoeveel diepgang ik ongeveer verwacht. Het mag ook korter. Het is zelden een harde eis.
Aan de andere kant: soms heeft een vormvereiste een heel praktische technische reden en dan is het bloedirritant als leerlingen zelf bedenken dat dat niet nodig is. Nee, ik ga niet allerlei conversietooltjes downloaden om jouw andere bestandstype te openen als ik om een pdf gevraagd heb. Maar goed, dat moet je dan ook kunnen uitleggen.
De middelbare van mijn dochter had voor de béta vakken vanaf de brugklas al een rubric aan het eind van de opdracht staan waardoor heel goed duidelijk was wat de bedoeling was. Aantal woorden voor indicatie hoeveel er verwacht werd, wat je moest bespreken, hoofdstukken verdeeld in paragrafen en subparagrafen inleiding en conclusie soms een samenvatting in een half A4 er ook nog bij, echt als voorbereiding op het later studeren.
Inmiddels is ze eerstejaars master en kan zich enorm ergeren aan medestudenten die bij groepswerk maar wat doen. Kijk maar de rubric, dan weet je wat er verwacht wordt is en regelmatig gehoorde klacht van haar.

Poezie
02-10-2025 om 14:27
Schoondochter schreef op 02-10-2025 om 14:06:
[..]
Ik denk ook dat Poezie dat bedoelt, maar het punt van Ginevra is een totaal andere. Poezie heeft het over een andere leermethode toepassen, terwijl Ginerva bedoelt dat de instructies helemaal niet opgevolgd worden. Dat kan ik toch moeilijk een leermethode noemen.
De een leert beter rekenen door een docent het voor te zien doen en dan na te doen, de ander leert het makkelijker door een filmpje te kijken of een tekst erover te lezen. Maar welke methode je ook kiest: als je de opdracht helemaal niet gelezen hebt, niet door hebt dat het om rekenen gaat en op zoek gaat naar taaltips, dan kom je nergens.
Ik bedoel te zeggen dat de opdracht vaak op meerdere manieren te interpreteren is.

Poezie
02-10-2025 om 14:32
Ginevra schreef op 02-10-2025 om 12:52:
[..]
Het is maar een voorbeeld, ik heb er geen doel bij, zo ver heb ik niet doorgedacht. Maar als ik mijn eigen voorbeelden noem dan weet het hele forum meteen bij welke opleiding ik werk en wie ik ben (ja, je mag ervan uitgaan dat het dusdanig specifiek is). Dat vind ik ook weer niet nodig.
Daarom zei ik ook: het gaat even niet om het voorbeeld, het gaat erom dat als je de instructie overslaat dat je juist die informatie mist die jou het leven makkelijker zou maken. (jou= de leerling)
Vraag is wat jouw doel in geval van dit voorbeeld zou kunnen zijn. Of zou voor jou zo'n dubbel antwoord ook goed zijn?

Ginevra
02-10-2025 om 14:39
Poezie schreef op 02-10-2025 om 14:32:
[..]
Vraag is wat jouw doel in geval van dit voorbeeld zou kunnen zijn. Of zou voor jou zo'n dubbel antwoord ook goed zijn?
Joh je blijft nu hameren op dat voorbeeld, met telkens posts van enkele zinnen. Ik heb in dit topic meerdere keren zeer uitgebreid gereageerd met voorbeelden en uitleg.
Ik heb al meerdere keren gezegd dat dit voorbeeld van Prinsjesdag an sich niet interessant is. Als je per se daarop door wil gaan, neem dan ook eens de moeite om wat uitgebreider uit te leggen wat jij bedoelt.

Poezie
02-10-2025 om 14:46
Ginevra schreef op 02-10-2025 om 14:39:
[..]
Joh je blijft nu hameren op dat voorbeeld, met telkens posts van enkele zinnen. Ik heb in dit topic meerdere keren zeer uitgebreid gereageerd met voorbeelden en uitleg.
Ik heb al meerdere keren gezegd dat dit voorbeeld van Prinsjesdag an sich niet interessant is. Als je per se daarop door wil gaan, neem dan ook eens de moeite om wat uitgebreider uit te leggen wat jij bedoelt.
Naar mijn mening ben ik heel duidelijk, daar hoef ik niet heel veel woorden aan te besteden. Ik wil best uitgebreider reageren maar ik vat niet wat er voor jou onduidelijk is.