Steenbokje28
30-09-2025 om 19:05
Huiswerk stress op de middelbare school
Mijn dochter zit in groep 1 van de mavo en het valt mij op dat ze nu al elke dag huiswerk krijgt. Vaak 2 tot 3 vakken per dag en daarnaast nog iets van 2-3 SO / proefwerken p.w. Het gaat in een erg hard tempo. Ma en vrij begint ze om 08.30 en is ze om 16.05u uit en tegen 17.00u thuis. De rest van de week is ze meestal tegen 14.45u thuis. Dinsdagavond doet ze aan sport en is ze na school, even uitrusten en eten en dan naar haar sportles pas rond 20.00 thuis. Dan is ze echt wel moe en heeft ze geen puf en zin om ook nog eens huiswerk te doen.
Als ze thuis komt van school heeft ze sowieso geen zin om meteen het huiswerk te doen dus proberen we het rond 19u na het eten zeg maar te doen maar dan heeft ze zeker 1,5 soms 2 uren nodig om al het huiswerk (2-3 vakken) te doen en te leren voor eventuele SO's en proefwerken. Dan is het zeg maar 21u wanneer ze klaar is, haar tas heeft ingepakt voor de volgende ochtend en dan heeft ze vaak minder dan een uur voor haar zelf. De bedoeling is dat ze dan ook nog uit haar boek leest want ja er moeten ook boekverslagen worden gemaakt.
In de weekenden probeert ze wat meer te leren voor de SO's maar het valt mij op dat de huiswerkdruk te hoog is. Dat kind moet zeg maar 7 dagen in de week leren maar wil soms ook wel gewoon een of twee avonden in de week vrij hebben, even niks doen, een film kijken, chillen etc. Maar dat zit er nu niet in.
Nu was het laatst ook in het NOS nieuws dat veel jongeren prestatiedruk en huiswerkdruk ervaren. Er blijft te weinig tijd over voor rust en leuke dingen met als gevolg burn outs, depressies, minderwaardigsgevoel, drop outs etc.
Ik overweeg zelfs mijn dochter's sportles op dinsdag op te zeggen want tsja huiswerk!
Ik heb zelf de mavo gedaan, daarna de mbo en hbo deel certificaten en elke dag leren in de avonden herken ik eigenlijk alleen van de hbo zo maar dat was zeker niet het geval op de mavo/mbo.
Herkennen jullie dit en hoe gaan jullie hiermee om? Tips zijn welkom. Ik ga kijken of mijn dochter wat meer in de weekenden wil studeren en hopelijk blijft er dan wat meer tijd over doordeweeks. Ik vind het best lastig plannen en soms zetten ze huiswerk pas 2 dagen vantevoren in de app.
Maar maak me eigenlijk zorgen over of dit goed is voor kinderen en als het nu al zo is in groep 1 hoe is het dan straks in groep 2-4.
In de media wordt elk jaar weer aandacht besteed aan de problematiek rondom huiswerkdruk en prestatiedruk maar toch lijkt er niets te veranderen.
Ik wil haar zo graag wat meer vrijheid geven maar hoe! Het niveau kan ze m.i. prima aan maar de huiswerkdruk staat haar tegen. Ik vrees dat dit op den duur zelfs demotiverend kan werken.
Ben benieuwd naar jullie tips, ervaringen en meningen.

Zeespiegel
02-10-2025 om 22:04
Ysenda schreef op 02-10-2025 om 13:51:
maar gaat dit over hetzelfde kind dat een trage verwerking heeft uit een ander draadje van je TO? Want dat verandert de zaak natuurlijk, want dan kun je wennen wat je went, maar je verwerking blijft traag, waar een ander 5 minuten over doet, doe jij dan al snel 15, dat telt natuurlijk wel op.
Dan komt eerder een gesprek met de mentor aan de orde om te kijken of deze specifieke leerling bepaalde dingen minder hoeft te doen: niet 40 wiskunde sommen maar 20. Niet een boek van 300blz lezen en verwerken maar bv 150.
Creativiteit bevorderen, de andere (creatieve) hersenhelft aanspreken, zodat je ook dat deel actief inzet en traint. Voor mensen die al creatief zijn komt zo de lesstof beter binnen.

Ginevra
02-10-2025 om 22:10
Zeespiegel schreef op 02-10-2025 om 22:00:
[..]
Dat lijkt toch wat op toetsen omwille van toetsen. Wat is er gebeurd met 1 toetsweek per semester en bij enkele vakken 1 tussentijdse toets?
1 geen 20 ofzo.
Dat is hip tegenwoordig. Niet uit het jaar kruik, maar weer een nieuwe onderwijsinnovatie. Ze noemen het programmatisch toetsen; heel veel toetsen (en werkstukken, verslagen etc) die dan in theorie een heel compleet beeld geven van iemands ontwikkeling en voortgang.
in de praktijk werken de leerlingen zich halfdood, is er veel minder tijd om les te geven, en werken de docenten zich ook halfdood met al dat nakijkwerk.
Het treurigste is nog hoe dat laatste wordt opgelost: dan kijken we gewoon niet alles na, maar slechts een deeltje van alles wat er is ingeleverd. Dus de leerling/student heeft een aanzienlijk deel voor de kat z’n viool gemaakt (oh nee, want het is heel nuttig voor zijn eigen ontwikkeling) en de docent geeft een cijfer dat dus is gebaseerd op een steekproef.
Maar het staat wel weer hip in de folder, dat er met de nieuwste onderwijskundige inzichten optimaal zicht is op de ontwikkeling van de leerling.

Ysenda
02-10-2025 om 22:11
Zeespiegel schreef op 02-10-2025 om 22:00:
[..]
Dat lijkt toch wat op toetsen omwille van toetsen. Wat is er gebeurd met 1 toetsweek per semester en bij enkele vakken 1 tussentijdse toets?
1 geen 20 ofzo.
Vmbo tl 2e jaar: 11 vakken, 2 toetsmomenten per blok: 22 toetsen per blok, 4 blokken per jaar: 88 toetsen per jaar.

Marty1984
02-10-2025 om 22:25
Het voordeel aan zoveel testen is wel dat als je 1 test verknalt je hele jaar tenminste niet om zeep is. Je hebt nog mogelijkheden om je punten op te trekken bij volgende testen.

Bakblik
02-10-2025 om 22:31
Ginevra schreef op 02-10-2025 om 22:10:
[..]
Dat is hip tegenwoordig. Niet uit het jaar kruik, maar weer een nieuwe onderwijsinnovatie. Ze noemen het programmatisch toetsen; heel veel toetsen (en werkstukken, verslagen etc) die dan in theorie een heel compleet beeld geven van iemands ontwikkeling en voortgang.
in de praktijk werken de leerlingen zich halfdood, is er veel minder tijd om les te geven, en werken de docenten zich ook halfdood met al dat nakijkwerk.
Het treurigste is nog hoe dat laatste wordt opgelost: dan kijken we gewoon niet alles na, maar slechts een deeltje van alles wat er is ingeleverd. Dus de leerling/student heeft een aanzienlijk deel voor de kat z’n viool gemaakt (oh nee, want het is heel nuttig voor zijn eigen ontwikkeling) en de docent geeft een cijfer dat dus is gebaseerd op een steekproef.
Maar het staat wel weer hip in de folder, dat er met de nieuwste onderwijskundige inzichten optimaal zicht is op de ontwikkeling van de leerling.
O nee😫 echt?
En wij als ouders maar steunen en het kind kopjes thee brengen en troost bieden bij de huilbuien.
Op de school van mijn kinderen was het (nog) niet zo erg maar soms was de werkdruk wel hoog (een beetje puberale puber die te lang wachtte met beginnen en moest ik wel de huilbuien opvangen en troosten.

Bakblik
02-10-2025 om 22:35
Marty1984 schreef op 02-10-2025 om 22:25:
Het voordeel aan zoveel testen is wel dat als je 1 test verknalt je hele jaar tenminste niet om zeep is. Je hebt nog mogelijkheden om je punten op te trekken bij volgende testen.
Dat kan je ook anders zien.
Met minder toetsen heb je voldoende tijd om ze voor te bereiden en goed te scoren.
Mijn kinderen zaten op een school met 1 proefwerk, 1so per periode per vak. Gedurende het jaar nog 1 andere grote opdracht. En dat was meestal nog net te doen.

Ginevra
02-10-2025 om 22:48
Bakblik schreef op 02-10-2025 om 22:31:
[..]
O nee😫 echt?
Ik zeg het wat ongenuanceerd nu hoor. Soms moet ik even mijn eigen frustratie eruit gooien. Ik kan natuurlijk niet echt zeggen hoe het op andere onderwijsinstellingen gaat.

Rekenenisleuktaalook
02-10-2025 om 22:55
Ginevra schreef op 02-10-2025 om 22:10:
[..]
Wat is het nut als elke vorm van feedback ontbreekt?

Marit!
02-10-2025 om 23:25
Ysenda schreef op 02-10-2025 om 22:11:
[..]
Vmbo tl 2e jaar: 11 vakken, 2 toetsmomenten per blok: 22 toetsen per blok, 4 blokken per jaar: 88 toetsen per jaar.
Ik wilde ongeveer zelfde typen: zeker 9 vakken in de brugklas (als ik niks vergeten ben), in de 2e kwamen daar nog 2 bij en in de 3e nog 1. 4 toetsweken en als je dan nog 1 toets (so of proefwerk) hebt zit je al boven de 70. En aan zijn er idd ook nog vakken waar je meer toetsen of een PO voor hebt.
Overigens....nu in de bovenbouw heeft kind nog steeds 10 vakken (maar dat hadden er 8 kunnen zijn). Ook dan heb je met 2 toetsmomenten zeker tussen de 70 en 80 cijfers