Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Huiswerk stress op de middelbare school

Ysenda schreef op 02-10-2025 om 13:51:

maar gaat dit over hetzelfde kind dat een trage verwerking heeft uit een ander draadje van je TO? Want dat verandert de zaak natuurlijk, want dan kun je wennen wat je went, maar je verwerking blijft traag, waar een ander 5 minuten over doet, doe jij dan al snel 15, dat telt natuurlijk wel op.
Dan komt eerder een gesprek met de mentor aan de orde om te kijken of deze specifieke leerling bepaalde dingen minder hoeft te doen: niet 40 wiskunde sommen maar 20. Niet een boek van 300blz lezen en verwerken maar bv 150.

Creativiteit bevorderen, de andere (creatieve) hersenhelft aanspreken, zodat je ook dat deel actief inzet en traint. Voor mensen die al creatief zijn komt zo de lesstof beter binnen.

Zeespiegel schreef op 02-10-2025 om 22:00:

[..]

Dat lijkt toch wat op toetsen omwille van toetsen. Wat is er gebeurd met 1 toetsweek per semester en bij enkele vakken 1 tussentijdse toets?

1 geen 20 ofzo.

Dat is hip tegenwoordig. Niet uit het jaar kruik, maar weer een nieuwe onderwijsinnovatie. Ze noemen het programmatisch toetsen; heel veel toetsen (en werkstukken, verslagen etc) die dan in theorie een heel compleet beeld geven van iemands ontwikkeling en voortgang. 
in de praktijk werken de leerlingen zich halfdood, is er veel minder tijd om les te geven, en werken de docenten zich ook halfdood met al dat nakijkwerk. 
Het treurigste is nog hoe dat laatste wordt opgelost: dan kijken we gewoon niet alles na, maar slechts een deeltje van alles wat er is ingeleverd. Dus de leerling/student heeft een aanzienlijk deel voor de kat z’n viool gemaakt (oh nee, want het is heel nuttig voor zijn eigen ontwikkeling) en de docent geeft een cijfer dat dus is gebaseerd op een steekproef. 
Maar het staat wel weer hip in de folder, dat er met de nieuwste onderwijskundige inzichten optimaal zicht is op de ontwikkeling van de leerling. 

Zeespiegel schreef op 02-10-2025 om 22:00:

[..]

Dat lijkt toch wat op toetsen omwille van toetsen. Wat is er gebeurd met 1 toetsweek per semester en bij enkele vakken 1 tussentijdse toets?

1 geen 20 ofzo.

Vmbo tl 2e jaar: 11 vakken, 2 toetsmomenten per blok: 22 toetsen per blok, 4 blokken per jaar: 88 toetsen per jaar.

Het voordeel aan zoveel testen is wel dat als je 1 test verknalt je hele jaar tenminste niet om zeep is. Je hebt nog mogelijkheden om je punten op te trekken bij volgende testen.

Ginevra schreef op 02-10-2025 om 22:10:

[..]

Dat is hip tegenwoordig. Niet uit het jaar kruik, maar weer een nieuwe onderwijsinnovatie. Ze noemen het programmatisch toetsen; heel veel toetsen (en werkstukken, verslagen etc) die dan in theorie een heel compleet beeld geven van iemands ontwikkeling en voortgang.
in de praktijk werken de leerlingen zich halfdood, is er veel minder tijd om les te geven, en werken de docenten zich ook halfdood met al dat nakijkwerk.
Het treurigste is nog hoe dat laatste wordt opgelost: dan kijken we gewoon niet alles na, maar slechts een deeltje van alles wat er is ingeleverd. Dus de leerling/student heeft een aanzienlijk deel voor de kat z’n viool gemaakt (oh nee, want het is heel nuttig voor zijn eigen ontwikkeling) en de docent geeft een cijfer dat dus is gebaseerd op een steekproef.
Maar het staat wel weer hip in de folder, dat er met de nieuwste onderwijskundige inzichten optimaal zicht is op de ontwikkeling van de leerling.

O nee😫 echt? 

En wij als ouders maar steunen en het kind kopjes thee brengen en troost bieden bij de huilbuien. 

Op de school van mijn kinderen was het (nog) niet zo erg maar soms was de werkdruk wel hoog (een beetje puberale puber die te lang wachtte met beginnen en moest ik wel de huilbuien opvangen en troosten. 

Marty1984 schreef op 02-10-2025 om 22:25:

Het voordeel aan zoveel testen is wel dat als je 1 test verknalt je hele jaar tenminste niet om zeep is. Je hebt nog mogelijkheden om je punten op te trekken bij volgende testen.

Dat kan je ook anders zien. 

Met minder toetsen heb je voldoende tijd om ze voor te bereiden en goed te scoren. 

Mijn kinderen zaten op een school met 1 proefwerk, 1so per periode per vak. Gedurende het jaar nog 1 andere grote opdracht.  En dat was meestal nog net te doen. 

Bakblik schreef op 02-10-2025 om 22:31:

[..]

O nee😫 echt?

Ik zeg het wat ongenuanceerd nu hoor. Soms moet ik even mijn eigen frustratie eruit gooien.  Ik kan natuurlijk niet echt zeggen hoe het op andere onderwijsinstellingen gaat. 

Ginevra schreef op 02-10-2025 om 22:10:

[..]

Wat is het nut als elke vorm van feedback ontbreekt?

Ysenda schreef op 02-10-2025 om 22:11:

[..]

Vmbo tl 2e jaar: 11 vakken, 2 toetsmomenten per blok: 22 toetsen per blok, 4 blokken per jaar: 88 toetsen per jaar.

Ik wilde ongeveer zelfde typen: zeker 9 vakken in de brugklas (als ik niks vergeten ben), in de 2e kwamen daar nog 2 bij en in de 3e nog 1. 4 toetsweken en als je dan nog 1 toets (so of proefwerk) hebt zit je al  boven de 70. En aan zijn er idd ook nog vakken waar je meer toetsen of een PO voor hebt. 

Overigens....nu in de bovenbouw heeft kind nog steeds 10 vakken (maar dat hadden er 8 kunnen zijn). Ook dan heb je met 2 toetsmomenten zeker tussen de 70 en 80 cijfers 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.