Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Huiswerk stress op de middelbare school

Ysenda schreef op 02-10-2025 om 13:51:

maar gaat dit over hetzelfde kind dat een trage verwerking heeft uit een ander draadje van je TO? Want dat verandert de zaak natuurlijk, want dan kun je wennen wat je went, maar je verwerking blijft traag, waar een ander 5 minuten over doet, doe jij dan al snel 15, dat telt natuurlijk wel op.
Dan komt eerder een gesprek met de mentor aan de orde om te kijken of deze specifieke leerling bepaalde dingen minder hoeft te doen: niet 40 wiskunde sommen maar 20. Niet een boek van 300blz lezen en verwerken maar bv 150.

Creativiteit bevorderen, de andere (creatieve) hersenhelft aanspreken, zodat je ook dat deel actief inzet en traint. Voor mensen die al creatief zijn komt zo de lesstof beter binnen.

Zeespiegel schreef op 02-10-2025 om 22:00:

[..]

Dat lijkt toch wat op toetsen omwille van toetsen. Wat is er gebeurd met 1 toetsweek per semester en bij enkele vakken 1 tussentijdse toets?

1 geen 20 ofzo.

Dat is hip tegenwoordig. Niet uit het jaar kruik, maar weer een nieuwe onderwijsinnovatie. Ze noemen het programmatisch toetsen; heel veel toetsen (en werkstukken, verslagen etc) die dan in theorie een heel compleet beeld geven van iemands ontwikkeling en voortgang. 
in de praktijk werken de leerlingen zich halfdood, is er veel minder tijd om les te geven, en werken de docenten zich ook halfdood met al dat nakijkwerk. 
Het treurigste is nog hoe dat laatste wordt opgelost: dan kijken we gewoon niet alles na, maar slechts een deeltje van alles wat er is ingeleverd. Dus de leerling/student heeft een aanzienlijk deel voor de kat z’n viool gemaakt (oh nee, want het is heel nuttig voor zijn eigen ontwikkeling) en de docent geeft een cijfer dat dus is gebaseerd op een steekproef. 
Maar het staat wel weer hip in de folder, dat er met de nieuwste onderwijskundige inzichten optimaal zicht is op de ontwikkeling van de leerling. 

Zeespiegel schreef op 02-10-2025 om 22:00:

[..]

Dat lijkt toch wat op toetsen omwille van toetsen. Wat is er gebeurd met 1 toetsweek per semester en bij enkele vakken 1 tussentijdse toets?

1 geen 20 ofzo.

Vmbo tl 2e jaar: 11 vakken, 2 toetsmomenten per blok: 22 toetsen per blok, 4 blokken per jaar: 88 toetsen per jaar.

Het voordeel aan zoveel testen is wel dat als je 1 test verknalt je hele jaar tenminste niet om zeep is. Je hebt nog mogelijkheden om je punten op te trekken bij volgende testen.

Ginevra schreef op 02-10-2025 om 22:10:

[..]

Dat is hip tegenwoordig. Niet uit het jaar kruik, maar weer een nieuwe onderwijsinnovatie. Ze noemen het programmatisch toetsen; heel veel toetsen (en werkstukken, verslagen etc) die dan in theorie een heel compleet beeld geven van iemands ontwikkeling en voortgang.
in de praktijk werken de leerlingen zich halfdood, is er veel minder tijd om les te geven, en werken de docenten zich ook halfdood met al dat nakijkwerk.
Het treurigste is nog hoe dat laatste wordt opgelost: dan kijken we gewoon niet alles na, maar slechts een deeltje van alles wat er is ingeleverd. Dus de leerling/student heeft een aanzienlijk deel voor de kat z’n viool gemaakt (oh nee, want het is heel nuttig voor zijn eigen ontwikkeling) en de docent geeft een cijfer dat dus is gebaseerd op een steekproef.
Maar het staat wel weer hip in de folder, dat er met de nieuwste onderwijskundige inzichten optimaal zicht is op de ontwikkeling van de leerling.

O nee😫 echt? 

En wij als ouders maar steunen en het kind kopjes thee brengen en troost bieden bij de huilbuien. 

Op de school van mijn kinderen was het (nog) niet zo erg maar soms was de werkdruk wel hoog (een beetje puberale puber die te lang wachtte met beginnen en moest ik wel de huilbuien opvangen en troosten. 

Marty1984 schreef op 02-10-2025 om 22:25:

Het voordeel aan zoveel testen is wel dat als je 1 test verknalt je hele jaar tenminste niet om zeep is. Je hebt nog mogelijkheden om je punten op te trekken bij volgende testen.

Dat kan je ook anders zien. 

Met minder toetsen heb je voldoende tijd om ze voor te bereiden en goed te scoren. 

Mijn kinderen zaten op een school met 1 proefwerk, 1so per periode per vak. Gedurende het jaar nog 1 andere grote opdracht.  En dat was meestal nog net te doen. 

Bakblik schreef op 02-10-2025 om 22:31:

[..]

O nee😫 echt?

Ik zeg het wat ongenuanceerd nu hoor. Soms moet ik even mijn eigen frustratie eruit gooien.  Ik kan natuurlijk niet echt zeggen hoe het op andere onderwijsinstellingen gaat. 

Ginevra schreef op 02-10-2025 om 22:10:

[..]

Wat is het nut als elke vorm van feedback ontbreekt?

Ysenda schreef op 02-10-2025 om 22:11:

[..]

Vmbo tl 2e jaar: 11 vakken, 2 toetsmomenten per blok: 22 toetsen per blok, 4 blokken per jaar: 88 toetsen per jaar.

Ik wilde ongeveer zelfde typen: zeker 9 vakken in de brugklas (als ik niks vergeten ben), in de 2e kwamen daar nog 2 bij en in de 3e nog 1. 4 toetsweken en als je dan nog 1 toets (so of proefwerk) hebt zit je al  boven de 70. En aan zijn er idd ook nog vakken waar je meer toetsen of een PO voor hebt. 

Overigens....nu in de bovenbouw heeft kind nog steeds 10 vakken (maar dat hadden er 8 kunnen zijn). Ook dan heb je met 2 toetsmomenten zeker tussen de 70 en 80 cijfers 

Ginevra, mijn zon zat op HBO-lerarenopleiding wiskunde. Die ging er letterlijk aan onderdoor hoeveel reflecties hij moest schrijven: zelf vragen bedenken, eigen reflectie op de vragen en reflectie op de reflectie en dan had je nog niets 'af', want het was een onderdeel van een groter geheel. Het ging inderdaad om je eigen voortgang volgen, er kwam geen nieuwe input die je kon leren. 
Zodat een cursist een werkstuk terugkreeg met onvoldoende, de 'fouten' in groen -rood mag niet is te confronterend- gemarkeerd, hetzelfde nog een keer inleverde, weer onvoldoende, nu met andere 'fouten' gemarkeerd, toen nog keer ingeleverd en toen was het voldoende. Of de cursist die schreef: 'wie dit nog leest krijgt een krat bier van mij'. Je raadt het al, hij heeft de krat bier nog steeds in huis. 
Ik heb er echt een probleem mee als aanstaande docenten dit leren over onderwijs op hun opleiding. Mijn tweede probleem is dat in die klas de vrouwen hier goed mee overweg konden en dus ook op tijd klaar waren, maar de mannen niet, de hele groep mannen deed er jaren langer over (mijn zoon ook, ook door andere redenen) en uiteindelijk is mijn zoon de enige van de groep mannen die ook echt voor de klas heeft gestaan. Met andere woorden: als je nog wil weten waarom het onderwijs geen jongens trekt, kijk dan eens hiernaar. Ik heb mijn zoon één keer geholpen met het schrijven van een brief aan school, omdat hij volledig vast liep, ook met het schrijven van de brief zelf. Ik zei: zeg maar wat je wil zeggen. En dan maakte ik daar goede zinnen van. De reactie was: als je je werkstukken ook zo gaat schrijven slaag je. Hoezo? leraar wiskunde! Nu staan we voor het vraagstuk waarom meisjes het beter doen dan jongens, vooral op school. Hmmmmm, we gaan eens nadenken wat er aan de hand is met de jongens. Nou niet zoveel, ze maken vooral de nieuwe dingen die nog niet in het onderwijs geleerd worden, zoals computerprogramma's en hebben daarmee een goede baan. 
Mijn dochter (VMBO-K) kon overigens ook goed die werkstukken schrijven en heeft daarmee een HBO-opleiding associate degree gehaald. We praten wel eens over haar generatie (20-30) en de mentale problemen die er zijn in die generatie. Ik verwijs dan vaak naar het onderwijs, waarin de kinderen leeggelepeld werden in plaats van dat ze input kregen: wat wil jij, wat zijn jouw vragen, wat is jouw voortgang. En alles is goed, als je het maar goed presenteert, creatief of schriftelijk. Dodelijk voor de hersenen. 

Poezenmeisje schreef op 02-10-2025 om 19:16:

Die nieuwe manier van deelsommen begreep zoon niet omdat hij in groep 3 al deelsommen maakte met staartdelingen.

Gelukkig had hij een praktische meester in groep 6 (die zijn er niet veel).
"Laat maar zien hoe je het wél kunt". Prima, maak de sommen dan maar met staartdelingen.

Niemand begrijpt die nieuwe manier van deelsommen maken, het realistisch rekenen. Het is een wonder dat het zo lang aangeboden wordt, bij aantoonbaar falen. Dat heb ik wel gedaan: de staartdelingen leren. 

Rekenenisleuktaalook schreef op 02-10-2025 om 17:43:

[..]

Ik zit dit met stijgende verbazing te lezen. Hoezo ken je als ouder zoveel ins en outs van het huiswerk van je kind?

Als mijn kind er niet uitkwam stuurde ik hem/haar terug naar school. Je docent geeft deze opdracht, dus vraag het daar maar aan. Ik weigerde echt om me zo ver te verdiepen in het huiswerk.

Als juf, heeft mijn opdracht altijd goed omschreven eisen. Komt een kind er niet uit, wil ik helpen. Komt een ouder om hulp vragen zeg ik dat ik het nogmaals met kind zal doornemen.

Mijn leerlingen maken en doen nu boekpresentaties. Wat het kind er van maakt is goed genoeg. Ik baal ervan dat ik perfecte presentaties krijg in groep vijf die duidelijk door de ouder zijn gemaakt. (Werkwoordspelling d/t etc perfect goed of Power Point erbij met binnenvliegende plaatjes)

Je kunt toch niet alles van je kind overnemen?

Maar als juf, ga je dan niet bij jezelf te rade: hoe komt het dat de ouders deze opdrachten gaan maken? In plaats van het verwijten aan de ouders? Overigens herken ik het wel hoor, met werkstukken voor handvaardigheid die mijn zoon zelf met stoffen en naaien in elkaar had gezet, maar de hoogste cijfers gingen naar de werkstukken waarvan de leerlingen zelf zeiden dat de ouders het gemaakt hadden. Frustrerend en demotiverend. En ik deed het niet, hij wilde dat ook niet. 

Marit! schreef op 02-10-2025 om 23:25:

[..]

Ik wilde ongeveer zelfde typen: zeker 9 vakken in de brugklas (als ik niks vergeten ben), in de 2e kwamen daar nog 2 bij en in de 3e nog 1. 4 toetsweken en als je dan nog 1 toets (so of proefwerk) hebt zit je al boven de 70. En aan zijn er idd ook nog vakken waar je meer toetsen of een PO voor hebt.

Overigens....nu in de bovenbouw heeft kind nog steeds 10 vakken (maar dat hadden er 8 kunnen zijn). Ook dan heb je met 2 toetsmomenten zeker tussen de 70 en 80 cijfers

Ik herinner me: maximaal twee aangekondigde proefwerken per week -dus als het derde vak een proefwerk wilde geven kon dat niet-, twee keer per jaar een toetsweek, en tussendoor niet aangekondigde so'tjes om te kijken of je je huiswerk wel gemaakt had. Was te doen. Maar natuurlijk klaagden we. 

Misschien is het niveau te hoog voor je dochter. Als de rest van de klas er minder moeite mee heeft lijkt mij dat het voordehandliggende antwoord.

Frisdrank1972 schreef op 03-10-2025 om 08:15:

Misschien is het niveau te hoog voor je dochter. Als de rest van de klas er minder moeite mee heeft lijkt mij dat het voordehandliggende antwoord.

TO reageert niet meer, ze reageert ook niet op de vraag of dit hetzelfde kind is met de trage verwerkingssnelheid.

Want als dat het geval is is standaard advies niet van toepassing.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.