Pompedom
14-07-2026 om 06:50
Jaar voorlopen volgens CITO
Mijn dochter is dit jaar in groep 3 begonnen en kreeg vorige week haar eindrapport mee naar huis. Volgens de CITO zit zij met elk getoetst onderdeel al op eind groep 4 niveau.
Het is wel een slimme meid, die al een beetje kon lezen voordar ze naar de basisschool ging. Echter heb ik niet het idee dat ze hoogbegaafd is, eerder gewoon slim met een goede werkhouding. Ze krijgt wat extra werk met rekenen en zit in het "zongroepje" (verschrikkelijke term trouwens). Maar verder heb ik niks vanuit de school gehoord.
Mijn vraag is, hoe vaak gebeurt het eigenlijk dat een kind een klas hoger uitkomt dat het inzit (op elk onderdeel). Gebeurt dit vaker en zijn er ook kinderen die b.v. op onderdelen of elk onderdeel meer dan een jaar vooruitlopen? Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben en zo ja, hoe is de verdere schoolcarriere verlopen?
Izza
16-07-2026 om 11:58
FruitMoeder schreef op 15-07-2026 om 14:24:
[..]
Ik denk zelf dat het kind van TO niet hoogbegaafd is maar ''gewoon'' slim en dat ze voorloopt op haar klasgenoten. Naar mijn mening moet de basisschool de basis leren aan kinderen. Al die extra dingen voor slechts een kleine groep hb kinderen heeft het gevolg dat de gemiddelde leerling de basisdingen (lezen, schrijven en rekenen) niet meer onder de knie krijgt. Dat vind ik erg zorgelijk. Laat de ouders van de hb kinderen maar extra projecten opzetten. Neem dat kind mee naar een museum in het weekend of verdiep jezelf eens in de intresse van je kind. Net zoals de ouders van kinderen die slecht kunnen lezen met hun kind naar de bieb gaan. Leerkrachten moeten zich meer richten op de grote groep gemiddelde kinderen.
Dat klopt echt niet. Leerkrachten richten zich juist op de gemiddelde leerlingen! Daar zijn alle testen en methodes op gebaseerd. Maar een klas heeft 3 niveaus (langzaam, gemiddeld en snel). En snel wil echt niet zeggen HB.
Passend onderwijs is er voor alle kinderen. Er is altijd veel aandacht geweest voor kinderen die achterliepen of die problemen hadden. Dat is natuurlijk terecht. Maar daardoor zijn de snelle kinderen vergeten en moesten die zichzelf maar redden. Maar slim zijn wil niet zeggen dat je alles kunt. Ook die kinderen hebben aandacht en zorg nodig passend bij hun behoeften. En niet een stapel extra werk of de mededeling dat ze maar moeten gaan lezen of tekenen tot de rest klaar is. Ook moeten de meer- of hoogbegaafde leerlingen wel verplicht hele dagen naar school. Waar ze tussen de reguliere kinderen zitten of met kinderen die veel langzamer zijn. Je mag ze als ouder niet een ochtend laten komen omdat ze dan wel klaar zijn. Of dagen thuishouden om naar het museum te gaan. Waar de gemiddelde leerlingen de volle tijd nodig hebben. Dan moet het aanbod dus ook afgestemd zijn op hun niveau.
Het is echt een misverstand dat de gemiddelde leerlingen zaken niet onder de knie krijgen. Hetzelfde zeg je ook niet tegen de langzame leerlingen. Ik zie wel regelmatig jaloerse opmerkingen over leerlingen die niet continu de basis hoeven te doen maar "leuke" activiteiten mogen doen. Die projecten doen, extra activiteiten krijgen en een ander aanbod. Maar dat is voor hun het echte onderwijs en de voorbereiding op het hoger onderwijs waar ze hierna naartoe gaan.
Izza
16-07-2026 om 12:11
Decembermamma schreef op 16-07-2026 om 09:06:
[..]
Wat het punt vaak is, is dat er alles aan gedaan wordt op de pluskinderen erbij te houden en de kinderen die minder goed presteren toch dat niveautje hoger te krijgen. Kinderen die normaal meedoen en daardoor geen extra begeleiding krijgen en op dat mavo/havo niveau uit gaan komen zouden wellicht met ook dat kleine beetje extra ook in plaats van op mavo op havo kunnen uitkomen of inderdaad ipv op havo op vwo niveau. Nou hoeft natuurlijk niet iedereen op vwo niveau uitkomen maar het is een beetje krom om van bepaalde kinderen wel te willen dat ze net even wat beter presteren omdat dat wellicht met extra hulp lukt terwijl we het prima vinden dat anderen kinderen geen extra boost krijgen omdat ze prima sukkelen op het niveau dat ze zitten.
De uitval bij pluskinderen is behoorlijk groot. Een basisschool vormt geen uitdaging dus je krijgt frustratie, gedragsproblemen en niet leren studeren. Want alles lukt altijd. Daar lopen ze uiteindelijk op vast. De gemiddelde leerling heeft dat helemaal niet. Die functioneert prima (en wees daar blij mee). Pluskinderen wil je dus niet beter laten presteren. Je wilt dat ze leren studeren en aangehaakt blijven in het onderwijs. Je wilt problemen voorkomen en bijvoorbeeld ook te snel doorstromen.
Daarnaast zie ik kinderen die toch met veel hulp naar de hogere niveaus gaan uiteindelijk uitvallen in het vervolgonderwijs. Als jij een TL leerling bent en extra hulp nodig hebt is de havo niet jouw niveau. En die hulp valt op de middelbare ook weg. Waar ouders soms dure particuliere huiswerkbegeleiding gaan inzetten om ze maar op niveau te houden. Hier zijn ze zelfs afgestapt van kansrijke adviezen. De uitval onder deze leerlingen was enorm, teleurstelling daardoor groot en kinderen konden dat hogere niveau niet aan wat voor problemen zorgde voor de kinderen die wel gewoon het juiste niveau hadden.
Temet
16-07-2026 om 12:40
TO, ik heb niet alles in dit draadje gelezen, maar als je dochter fors voorloopt en dat blijft doen kan je ook eens vragen of ze op school specifieke methodes hebben die zijn toegespitst op de echt snelle leerlingen. Bij rekenen heb je bijvoorbeeld Rekentijgers, hoe het bij taal heette weet ik niet meer. Dat is dan materiaal dat qua inhoud passend is bij de leeftijd, maar qua moeilijkheid van de opdrachten verder gaat dan het standaardaanbod.
Decembermamma
16-07-2026 om 20:58
Izza schreef op 16-07-2026 om 12:11:
[..]
De uitval bij pluskinderen is behoorlijk groot. Een basisschool vormt geen uitdaging dus je krijgt frustratie, gedragsproblemen en niet leren studeren. Want alles lukt altijd. Daar lopen ze uiteindelijk op vast. De gemiddelde leerling heeft dat helemaal niet. Die functioneert prima (en wees daar blij mee). Pluskinderen wil je dus niet beter laten presteren. Je wilt dat ze leren studeren en aangehaakt blijven in het onderwijs. Je wilt problemen voorkomen en bijvoorbeeld ook te snel doorstromen.
Daarnaast zie ik kinderen die toch met veel hulp naar de hogere niveaus gaan uiteindelijk uitvallen in het vervolgonderwijs. Als jij een TL leerling bent en extra hulp nodig hebt is de havo niet jouw niveau. En die hulp valt op de middelbare ook weg. Waar ouders soms dure particuliere huiswerkbegeleiding gaan inzetten om ze maar op niveau te houden. Hier zijn ze zelfs afgestapt van kansrijke adviezen. De uitval onder deze leerlingen was enorm, teleurstelling daardoor groot en kinderen konden dat hogere niveau niet aan wat voor problemen zorgde voor de kinderen die wel gewoon het juiste niveau hadden.
Ben je je bewust dat ook kinderen die niet hoogbegaafd zijn soms gewoon moeten leren leren? Dag als ze dat trucje doorhebben dat ze wellicht ook gewoon beter presteren?
Kampeerder
16-07-2026 om 21:42
Decembermamma schreef op 16-07-2026 om 20:58:
[..]
Ben je je bewust dat ook kinderen die niet hoogbegaafd zijn soms gewoon moeten leren leren? Dag als ze dat trucje doorhebben dat ze wellicht ook gewoon beter presteren?
Ja natuurlijk moeten ze dat, maar dat zit meestal in het programma.
Die hoogbegaafde kinderen doen dat stukje met twee vingers in de neus, dus die hebben daarvoor iets anders nodig.
Izza
16-07-2026 om 23:30
Decembermamma schreef op 16-07-2026 om 20:58:
[..]
Alle kinderen moeten leren studeren. Het verschil is alleen dat lage en gemiddelde kinderen moeite moeten doen voor school. En ervaring opdoen met moeilijkheden, grenzen en motivatie. En dat ze weten hoe het is als iets niet direct lukt. Dat je hulp vraagt bij de juf is heel normaal. Net zoals thuis oefenen of opletten in de klas. Voor de gewone leerstof hebben ze ook gewoon een schooldag en schooljaar nodig. En dat is prima.
Snelle kinderen gaan in een heel ander tempo door de stof heen. Ze pakken het soms verkeerd aan maar de resultaten zijn goed. Ze hoeven daar vaak weinig moeite voor te doen. En lopen veel minder snel tegen een probleem aan. En als dat toch zo is kan het probleem juist groter worden. Ze zijn vaak niet gewend om zich in te zetten. Om fouten te maken of hulp te vragen. Ook hebben ze veel tijd over. Of raken gefrustreerd vanwege continu herhaling van de stof. Zowel in het boek als door de juf. Een gemiddeld of langzame leerling heeft die herhaling juist nodig in zijn leerproces. Het is geen kwestie van trukjes aanleren.
Stimpie
17-07-2026 om 08:28
Izza schreef op 16-07-2026 om 12:11:
[..]
Ik denk dat dat niet leren leren en zo ook wel komt door de aanpak van slimme kinderen die zowel op school als thuis heerst. Deze mogen bijv vaak kiezen wat ze als uitdagend werk willen, rekentijgers op hun eigen tempo maken, krijgen iets anders als het niet lukt. Zodra het niet leuk/lastig wordt toch maar liever met het reguliere (dus veel te makkelijke) programma meedoen. Ze moeten met zijden handschoentjes aangepakt worden.
De tip 'leer een instrument bespelen' (wat vaak ook voor deze kinderen een uitdaging is) wordt zelden doorgezet. (Gaat niet over de muzikale gezinnen waar ieder al vanaf jong met veel enthousiasme 3 instrumenten bespeelt, maar over een kind dat daar nog niet op eigen initiatief of dat van ouders aan begonnen is).
Zelfstandig kleine knoopjes dichtmaken of strikken blijft lastig. Jaaa, dat doe ik voor hem, hij kan daar toch zo door gefrustreerd raken haha. Of juf hier ook even bij wil helpen. Fijne motoriek is gewoon niet zo zijn ding snap je?
Kan in groep 6 nog niet fietsen. Neeee, hij doet pas dingen als hij er helemaal zeker van is dat hij het kan!
Waarom verwachten we van een motorisch zwak kind wel dat er in groep 3 keihard geoefend wordt met fietsen als dat NOG STEEDS niet lukt maar accepteren we dit van een slim kind met deze uitleg wel?? Bijzonder toch?
Bijzonder toch ook dat ze op het PO verwachten dat de leerkracht ondersteuning op tig verschillende niveaus biedt, maar dat VO gewoon zegt 'Dit is niet jouw niveau, je stroomt af!'.
FruitMoeder
17-07-2026 om 08:36
Misschien ben ik wel erg verbitterd als het gaat om ''plus kinderen'' (verschrikkelijke term trouwens, alsof de rest van die kinderen dan ''min kinderen'' zijn). Maar ik zie hoeveel tijd en energie in die kinderen wordt gestoken en dat er speciale regelingen voor komen en dat iedereen zich maar moet aanpassen aan het hbtje in de klas. En dat komt nu wel mijn neus uit. Het voelt echt alsof mijn kind niet speciaal is en daardoor minder waarde heeft.
Kampeerder
17-07-2026 om 08:40
FruitMoeder schreef op 17-07-2026 om 08:36:
Misschien ben ik wel erg verbitterd als het gaat om ''plus kinderen'' (verschrikkelijke term trouwens, alsof de rest van die kinderen dan ''min kinderen'' zijn). Maar ik zie hoeveel tijd en energie in die kinderen wordt gestoken en dat er speciale regelingen voor komen en dat iedereen zich maar moet aanpassen aan het hbtje in de klas. En dat komt nu wel mijn neus uit. Het voelt echt alsof mijn kind niet speciaal is en daardoor minder waarde heeft.
Maar hoe zie jij dat dan? Niet hoe je het zou willen, maar hoe jij dit allemaal weet. Je zit toch niet de hele dag bij je kind in de klas?
FruitMoeder
17-07-2026 om 08:44
Kampeerder schreef op 17-07-2026 om 08:40:
[..]
Maar hoe zie jij dat dan? Niet hoe je het zou willen, maar hoe jij dit allemaal weet. Je zit toch niet de hele dag bij je kind in de klas?
Dat hoor ik van mijn dochter. Er zit 1 jongentje die hb is in de klas en die mag alle speciale dingen doen. Hij mag dan stripboeken lezen als die klaar is, maar als mijn dochter een keertje eerder klaar is met haar werk mag dat weer niet. Ook met het buitenspelen moeten er speciale regels voor hem komen anders is het oneerlijk ofzo iets. Ook noemt hij veel kinderen waaronder mijn dochter dom, maar dat wordt dat niet gecorrigeerd door de juf of zijn ouders omdat hij zich anders uit. Ik word het gewoon zat dat gedrag.
Kampeerder
17-07-2026 om 08:45
FruitMoeder schreef op 17-07-2026 om 08:36:
Het is ook wel heel erg van nu, alles wat minder goed gaat, ligt aan een ander. De ouders van zwakke kinderen vinden dat er te veel aandacht naar de middenmoot gaat. De ouders van de middenmoot vinden dat er te veel aandacht naar de zwakkere en bovengemiddelde kinderen gaat. De ouders van de bovengemiddelde kinderen vinden dat er te veel aandacht naar de gemiddelde kinderen gaat. De ouders van de brave kinderen vinden dat er te veel aandacht is voor gedrag van kinderen die wat anders in de groep zitten. Etc etc.
Kampeerder
17-07-2026 om 08:49
FruitMoeder schreef op 17-07-2026 om 08:44:
[..]
Dat hoor ik van mijn dochter. Er zit 1 jongentje die hb is in de klas en die mag alle speciale dingen doen. Hij mag dan stripboeken lezen als die klaar is, maar als mijn dochter een keertje eerder klaar is met haar werk mag dat weer niet. Ook met het buitenspelen moeten er speciale regels voor hem komen anders is het oneerlijk ofzo iets. Ook noemt hij veel kinderen waaronder mijn dochter dom, maar dat wordt dat niet gecorrigeerd door de juf of zijn ouders omdat hij zich anders uit. Ik word het gewoon zat dat gedrag.
Leer je dochter dat zij moet doen wat goed voor haar ontwikkeling is en dat dat jongetje krijgt wat goed is voor hem. En dat dat dus heel verschillende dingen kunnen zijn.
Wordt minder jaloers, je dochter en jij varen daar wel bij. School is niet alleen maar leuk, het moet schuren. Zonder wrijving geen glans.
Marit!
17-07-2026 om 12:23
[..]
Dat laatste snap ik dan wel dat je daar van baalt. iemand anders dom noemen is gewoon echt niet netjes, daar zou ik mijn kind dus wèl op corrigeren. Maar ik vind dat niet HB gerelateerd, ik vind dat sws niet oké, of je een ander nu lelijk, dom of wat dan ook noemt.
Voor mijn kind was uitdaging op school broodnodig. Als hij thuis ging klieren, zich vervelen of Om de tablet vragen,wist ik al hoe laat t was....dan was school weer saai. Ondanks een 'versnelling'. Ondanks een plusgroep. Ondanks compacten en voortoetsen (soms). Uiteindelijk is hij getest. Bleek hij HB....ik zal het nooit vergeten hoe hij brullend naar bed ging....hij wilde liever 'normaal' zijn. Dat snijd je door de ziel, want lang niet iedereen snapte hem, hoewel hijbest sociaal is. Hij 'moest' van school, want hb onderwijs was beter passend. Vond ie niet leuk en tegelijk bloeide hij daarna op. 'Mam, hier snappen ze mij' zei hij op zn eerste wendag. Dus ja...ik realiseer me dat je ook niet altijd alles ziet van thuis. Dat jeniet altijd de redenen ziet voor gedrag en wat daar thuis over gezegd wordt. En dat wat een kind nodig heeft zoveel verschilt soms (behalve gezien worden, dat is een basis voor iedereen).
Due-scimmie
17-07-2026 om 12:24
[..]
Dat zegt meer over de school, het kind en zijn ouders dan over slimme kinderen in het algemene.
Stimpie
17-07-2026 om 17:24
Marit! schreef op 17-07-2026 om 12:23:
[..]
Dat laatste snap ik dan wel dat je daar van baalt. iemand anders dom noemen is gewoon echt niet netjes, daar zou ik mijn kind dus wèl op corrigeren. Maar ik vind dat niet HB gerelateerd, ik vind dat sws niet oké, of je een ander nu lelijk, dom of wat dan ook noemt.
Voor mijn kind was uitdaging op school broodnodig. Als hij thuis ging klieren, zich vervelen of Om de tablet vragen,wist ik al hoe laat t was....dan was school weer saai. Ondanks een 'versnelling'. Ondanks een plusgroep. Ondanks compacten en voortoetsen (soms). Uiteindelijk is hij getest. Bleek hij HB....ik zal het nooit vergeten hoe hij brullend naar bed ging....hij wilde liever 'normaal' zijn. Dat snijd je door de ziel, want lang niet iedereen snapte hem, hoewel hijbest sociaal is. Hij 'moest' van school, want hb onderwijs was beter passend. Vond ie niet leuk en tegelijk bloeide hij daarna op. 'Mam, hier snappen ze mij' zei hij op zn eerste wendag. Dus ja...ik realiseer me dat je ook niet altijd alles ziet van thuis. Dat jeniet altijd de redenen ziet voor gedrag en wat daar thuis over gezegd wordt. En dat wat een kind nodig heeft zoveel verschilt soms (behalve gezien worden, dat is een basis voor iedereen).
Snap ik helemaal!
Dit geldt voor kinderen aan de bovenkant, maar precies hetzelfde geldt voor kinderen aan de onderkant.
En iemand een stuk hierboven die schreef dat haar kind in de middenmoot geen extra hulp kreeg omdat alle aandacht naar onder/boven gaat: Jouw kind heeft de luxe dat het de hele dag onderwijs op maat krijgt: alle algemene instructies zijn toegesneden op het niveau van de middengroep! Ik geloof niet dat ik nou echt jaloers zou zijn op kinderen waarvoor extra instructie/hulp geboden wordt!