Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Juf praat over het pesten heen

Beste lezers, ik heb vandaag iets op het schoolplein gezien wat ik liever niet had willen zien.
Het gaat om mijn kind van 5, hij werd door twee jongens aan beide armen getrokken en vervolgens doken er drie jongens op hem. Dit gebeurde tot drie maal toe. Toen was voor mij de maat wel vol en ben ik het schoolplein ingelopen.
Ik heb de juf hierop aangesproken en was best duidelijk in mijn boodschap. Dit tolereerde ik niet en ze moest dit van mij oplossen. 
Volgens de juf heb ik het verkeerd gezien en zou mijn zoon ook een boef zijn. En daarmee is het verhaal afgedaan als over emotionele moeder. Helaas vertel mijn zoon vaker over dit soort incidenten en ik had vertrouwen dat de school dit op een prettige manier met de kinderen oploste. 
Maar nu komt die, de juf wil dit als een incident zien die eigenlijk door mijn kind is uitgelokt. Nou worden mijn zorgen en probleem wat eigenlijk al een jaar afspeelt niet serieus genomen. 
Het pesten zou aan hem zelf liggen, hij lokt het pesten uit 😕en hier kan ik dus weinig mee. Als een juf meteen in de verdediging schiet, kan ik hier heel niets mee. Want ik begin me ook te verdedigen en het wordt dus een welles nietes spelletje. Bah, daar heb ik totaal geen zien in, maar ik wil wel dat dit probleem wordt opgelost. 
Hoe kan ik het beste met een juf praten, zonder dat ze zich aangevallen voelt. Ik geef toe, toen ik zag hoe mijn kind als boxzak werd gebruikt, werd ik vurige. Niet naar de kinderen, maar wel naar de juf. Ik vond dat dit pestgedrag een keertje moest stoppen en dat zij dit snel moest gaan oplossen. 
Ben benieuwd naar jullie ervaringen en hoe zouden jullie het gesprek ingaan?
 


Bah wat naar zeg. Ik zou een mail opstellen met daarin: 
- wat er gebeurt
- wat het gevolg daarvan is, bijvoorbeeld kind voelt zich op school niet veilig
- wat je van de school verwacht hierin, sowieso dat ze niet de schuld bij hem leggen

Pesten is nooit de schuld van het slachtoffer. Zelfs als hij wel iets zou hebben gezegd of gedaan, is dat geen reden om met vijf anderen een kleuter als boksbal te gaan gebruiken. Als de juf die mate van geweld oké vindt is dat bijzonder kwalijk. Ze stelt namelijk dat pesten 'onder voorwaarden' mag, terwijl dat een absolute nee zou moeten zijn. 

Konkonie

Konkonie

23-04-2022 om 00:01 Topicstarter

MamaE schreef op 22-04-2022 om 23:50:

Bah wat naar zeg. Ik zou een mail opstellen met daarin:
- wat er gebeurt
- wat het gevolg daarvan is, bijvoorbeeld kind voelt zich op school niet veilig
- wat je van de school verwacht hierin, sowieso dat ze niet de schuld bij hem leggen

Pesten is nooit de schuld van het slachtoffer. Zelfs als hij wel iets zou hebben gezegd of gedaan, is dat geen reden om met vijf anderen een kleuter als boksbal te gaan gebruiken. Als de juf die mate van geweld oké vindt is dat bijzonder kwalijk. Ze stelt namelijk dat pesten 'onder voorwaarden' mag, terwijl dat een absolute nee zou moeten zijn. 

dat laatste voelde ik ook zo, alsof dit gedrag mag omdat….
Ik wist ook niet wat ik hiermee moest, maar we hebben na de vakantie een gesprek hierover. Daar had ik namelijk behoefte aan. 
😉ik zal je punten zeker inbrengen in het gesprek. 

Wanneer een leerkracht niet capabel is zelf in te grijpen vraag je een gesprek aan met juf én directrice/directeur. 

Goede tips hierboven. Maar heb ook de rol van je eigen zoontje duidelijk. Begrijp me goed, dat rechtvaardigt het gedrag van de anderen niet, maar wel eerlijk en objectief kijken óf hij een aandeel heeft in het geheel en zo ja, welk aandeel. Heeft hij andere kinderen getreiterd en hebben die tot een gezamenlijk tegenoffensief besloten? Of wordt hij echt zonder enige reden of aanleiding door zijn schoolgenootjes onder vuur genomen?

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

23-04-2022 om 07:44

Ik zou een stap verder gaan. Na de juf naar de directeur

Heel leuk van die juf om naar sociale mechanismen en een schuldvraag te kijken, maar als opvoeder heeft ze in eerste instantie grenzen te bewaken. Pas daarna kan ze zo'n situatie gebruiken als leermoment door het te evalueren met de betrokkenen of de hele klas.  

Ik zou haar dus om te beginnen vragen hoe ze deze situatie zelf zag en waarom het zo liep. 

Had ze het eigenlijk niet door en probeerde ze zich er tegenover jou uit te redden? Dan kan ze beterschap beloven. Misschien ben je het wel met elkaar eens, maar heeft zij een steekje laten vallen. 

Blijft ze bij haar verhaal, dan zou ik vragen naar wat zij toelaatbaar vindt en wat ontoelaatbaar. Waar ligt de grens volgens haar en waarom daar? Hoe ziet ze haar eigen verantwoordelijkheid mbt het bewaken van die grens? Vervolgens zou ik aangegeven waar de grens volgens jou moet liggen en wat jouw kind van haar nodig heeft om erop te kunnen vertrouwen dat zij de grenzen bewaakt. 

Konkonie

Konkonie

23-04-2022 om 08:17 Topicstarter

Pejeka1 schreef op 23-04-2022 om 07:40:

Goede tips hierboven. Maar heb ook de rol van je eigen zoontje duidelijk. Begrijp me goed, dat rechtvaardigt het gedrag van de anderen niet, maar wel eerlijk en objectief kijken óf hij een aandeel heeft in het geheel en zo ja, welk aandeel. Heeft hij andere kinderen getreiterd en hebben die tot een gezamenlijk tegenoffensief besloten? Of wordt hij echt zonder enige reden of aanleiding door zijn schoolgenootjes onder vuur genomen?

Ik ken de situatie al een tijdje en ja tuurlijk doet mijn kind ook iets terug, maar het blijkt echter een sfeer te zijn die al vanaf het begin van dit jaar heerst. Het gaat hierom de zelfde jongens, de groep is nu groter geworden en het begint op pesten te lijken. 

Mijn zoon is helaas niet de enige die in deze situatie zit. 

Ouders zijn ook op de hoogte, maar het lijkt mij fijn dat we tot een oplossing komen. Met als doel een veilige en leuke schoolplein sfeer. Misschien dat de juf iets rondom het thema samenspelen kan organiseren, ik noem maar wat. 

Het was ook wel duidelijk dat de juf het erg vervelend vond dat ik haar direct erop aanwees. Eigelijk wil ik dat de juf de kinderen beter begeleid bij het samenspelen. 

Dan spreek dat letterlijk uit. En spreek ook meteen af hoe jullie dat gaan evalueren.

Hier hebben de juffen het redelijk onder controle ze zien natuurlijk niet alles. Je merkt daarin wel verschil tussen de docenten. Er zijn er een paar die echt heel adequaat reageren en het goed oppakken. Je hebt er ook bij die echt de kop in het zand steken. Pas nu in groep 6 wordt het pesten bij mijn zoon aangepakt, in groep 5 kom de meester er met een bepaalde jongen niet onderuit om voor hem aan de slag te moeten maar mijn zoon werd nog genegeerd het is niet erg. Met de andere jongen kon hij er niet onderuit omdat hij in zijn blote kont voor de klas werd gezet door de pestkop! En even later door een stunt van de pestkop met een gebroken arm rondliep.

Je moet dus echt geluk hebben met welke docent je treft! Zelfs in de huidige groep 6 merken we een groot verschil, de ene juf zit er echt bovenop de andere juf ziet ook wel veel maar is er duidelijk minder alert op. Maar bij ons werd op een gegeven moment het hele bovenbouw team geïnformeerd mede omdat we er bij een "rare" week (beide juffen afwezig en dus invallers) de directie maar hebben ingelicht. Na dag 3 had meneer 8 incidenten met hetzelfde groepje kinderen. De juf van een andere groep heeft toen op dag 4 iets in de making gesignaleerd en kon onze zoon nog net vastgrijpen alvorens hij van de stalen buitentrap werd gesodemieterd.

Decembermamma schreef op 23-04-2022 om 09:49:

Hier hebben de juffen het redelijk onder controle ze zien natuurlijk niet alles. Je merkt daarin wel verschil tussen de docenten. Er zijn er een paar die echt heel adequaat reageren en het goed oppakken. Je hebt er ook bij die echt de kop in het zand steken. Pas nu in groep 6 wordt het pesten bij mijn zoon aangepakt, in groep 5 kom de meester er met een bepaalde jongen niet onderuit om voor hem aan de slag te moeten maar mijn zoon werd nog genegeerd het is niet erg. Met de andere jongen kon hij er niet onderuit omdat hij in zijn blote kont voor de klas werd gezet door de pestkop! En even later door een stunt van de pestkop met een gebroken arm rondliep.

Je moet dus echt geluk hebben met welke docent je treft! Zelfs in de huidige groep 6 merken we een groot verschil, de ene juf zit er echt bovenop de andere juf ziet ook wel veel maar is er duidelijk minder alert op. Maar bij ons werd op een gegeven moment het hele bovenbouw team geïnformeerd mede omdat we er bij een "rare" week (beide juffen afwezig en dus invallers) de directie maar hebben ingelicht. Na dag 3 had meneer 8 incidenten met hetzelfde groepje kinderen. De juf van een andere groep heeft toen op dag 4 iets in de making gesignaleerd en kon onze zoon nog net vastgrijpen alvorens hij van de stalen buitentrap werd gesodemieterd.

Eerste alinea: wat is niet erg? En wie is hij?

Alinea 2: wie is meneer?


Heb je het nu steeds over je eigen zoon? Of een ander kind?

Giggly schreef op 23-04-2022 om 10:01:

[..]

Eerste alinea: wat is niet erg? En wie is hij?

Alinea 2: wie is meneer?


Heb je het nu steeds over je eigen zoon? Of een ander kind?


Dat werd tegen mijn zoon gezegd en tegen ons, wat er gebeurde was niet erg en warm losse incidenten.

Meneer was mijn zoon ja! Hij werd steeds door kinderen uit hetzelfde groepje gepakt. 

De gebroken arm en blote kont waren een ander kind. Verder ging het over mijn zoon.

Ik snap je verontwaardiging, maar als jij de leerkracht aanspreekt zoals je hier schrijft (dit tolereer IK niet, jij MOET het oplossen) begrijp ik ook dat zij in de verdediging schiet. Ze heeft geen ogen in haar rug, ze is niet jouw personeel.

It takes a village to raise a child. Wat belet jou om ZELF de kinderen aan te spreken als je zoiets signaleert zodat het meteen stopt? En dan zou het eigenlijk in mijn ogen moeten uitmaken of je eigen kind of een ander kind het slachtoffer is.

In beide gevallen is het natuurlijk wel de toon die de muziek maakt.

Konkonie schreef op 23-04-2022 om 08:17:

[..]

Ik ken de situatie al een tijdje en ja tuurlijk doet mijn kind ook iets terug, maar het blijkt echter een sfeer te zijn die al vanaf het begin van dit jaar heerst. Het gaat hierom de zelfde jongens, de groep is nu groter geworden en het begint op pesten te lijken.

Mijn zoon is helaas niet de enige die in deze situatie zit.

Ouders zijn ook op de hoogte, maar het lijkt mij fijn dat we tot een oplossing komen. Met als doel een veilige en leuke schoolplein sfeer. Misschien dat de juf iets rondom het thema samenspelen kan organiseren, ik noem maar wat.

Het was ook wel duidelijk dat de juf het erg vervelend vond dat ik haar direct erop aanwees. Eigelijk wil ik dat de juf de kinderen beter begeleid bij het samenspelen.

Als er al een tijdje een negatieve spiraal aanwezig is, zou ik dat zeker met de schoolleiding bespreken. Wel zou ik juf daarvan in kennis stellen.

Wat je laatste alinea betreft: ik denk niet dat het goed is als kinderen (door de juf) gedwongen samen moeten spelen. Er is niks mis mee als een kind het ene klasgenootje leuker/aardiger/liever vindt dan het andere. Dat is menselijk. Als ik jou in een zaal met 25 mensen zet elke dag, zul je ook je voorkeuren hebben en zul je ook niet met iedereen even goed kunnen opschieten. En daar is niks mis mee, zo lang je de mensen met wie je minder goed kunt opschieten niet onheus behandelt.

Je letterlijke vraag:'hoe kan ik de juf aanspreken, zonder dat zij zich aangevallen voelt', is volgens mij nog niet beantwoord.
De manier waarop je juf aanspreekt kan inderdaad meespelen. Je toon is namelijk onprettig als je begint met 'Juf moet van mij...'. Daarvan gaan mijn haren ook meteen overeind staan.

Daarmee wil ik op geen enkele manier suggereren dat het gedrag wat jij gezien hebt door de beugel kan. Dat vind ik zeker niet. Maar om antwoord te geven op je vraag; als je naar de juf toe gaat niet beginnen met wat zij van jou moet maar vertel nu eens gewoon wat je hebt zien gebeuren. En vraag dan uitleg aan juf hoe dat kan gebeuren. Als je er daarmee niet uitkomt dan zou ik rustig aankondigen dat je met de directeur in gesprek wil hier over omdat dit gewoon echt niet kan.
Anderzijds mag een juf ook wel begrip hebben voor een moeder die net heeft staan kijken hoe haar kind mishandeld wordt; logisch dat je niet rustig en   weloverwogen reageert.

Konkonie

Konkonie

23-04-2022 om 12:02 Topicstarter

Pejeka1 schreef op 23-04-2022 om 10:43:

[..]

Als er al een tijdje een negatieve spiraal aanwezig is, zou ik dat zeker met de schoolleiding bespreken. Wel zou ik juf daarvan in kennis stellen.

Wat je laatste alinea betreft: ik denk niet dat het goed is als kinderen (door de juf) gedwongen samen moeten spelen. Er is niks mis mee als een kind het ene klasgenootje leuker/aardiger/liever vindt dan het andere. Dat is menselijk. Als ik jou in een zaal met 25 mensen zet elke dag, zul je ook je voorkeuren hebben en zul je ook niet met iedereen even goed kunnen opschieten. En daar is niks mis mee, zo lang je de mensen met wie je minder goed kunt opschieten niet onheus behandelt.

Mee eens, ze moeten idd niet met elkaar verplicht spelen. Leuk met elkaar omgaan zou ook prettig zijn voor ieder kind. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.