Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Juf praat over het pesten heen


Thalas schreef op 25-04-2022 om 11:37:

[..]

Precies. Dus geen idee hoe je zoiets zou moeten oplossen. Als ik zie wat mijn kinderen hebben moeten ondergaan was dit zo'n beetje de kern, plus dat leerkrachten éigenlijk vonden dat het niet hun taak was om met dit soort problematiek om te gaan. Dat gebrek aan gevoel van eigenaarschap voor het probleem en daarmee voor een mogelijke oplossing, zorgde ervoor dat gepest niet werd opgelost.

Maar vonden betreffende leerkrachten echt dat het hun taak niet was? Werd dat echt zo uitgesproken? Ik (en collega's die voor en na mee deze jongen in de klas hadden) wilden enorm graag en waren ontzettend gefrustreerd dat ouders elke vorm van hulp weigerden en tegen hielden. Ik gun elk kind een fijne klas en voel me daar verantwoordelijk voor. Mijn collega's ook. 

Konkonie

Konkonie

25-04-2022 om 12:03 Topicstarter

LydiaDietz schreef op 25-04-2022 om 11:28:

[..]

Je weet niet wat er achter de schermen al gaande is.

Ik ben zulke heftige dingen nooit tegengekomen, ik vind dat niet normaal. Maar ik heb wel een leerling gehad die bijzonder intimiderend en agressief gedrag vertoonde, thank god niet met spijkers en aanstekers. Ik zorgde ervoor dat hij altijd dichtbij zat, voelsprieten altijd die kant op, maar dan nog, je draait je om en er ging zonder reden een vuist in iemands buik. En daar zaten uiteraard consequenties aan, maar dan was het al gebeurd. En zo waren er een hoop afspraken en interventies die allemaal niet werkten. Ik kan me heel goed voorstellen dat ouders gedacht hebben dat "die juf niks doet". Ik vond het bijzonder hoe weinig ouders hier over kwamen klagen. En ik had mijn eigen kinderen uit zo'n klas weggehaald.

Ik herken wat je zegt, de juf gaf ook aan dat wanneer ze net even omdraaide de situatie zo kon veranderen. Dit was vorig jaar en ik geloof ook dat het nog steeds eigelijk zo gaat. Ik denk dat de juf echt wel probeert, alleen heb ik moeite met het feit dat ze dit omschrijft als speelgedrag. Ik had graag eigelijk gewoon willen horen dat ze het extra in de gaten zou houden. Dat zou mij persoonlijk een meer geruststellen gevoel geven. Nu dit als spel wordt gezien, mag het blijkbaar. 

Ik lees dat je juf bent☺️Ik zou graag willen weten hoe ik de juf op een prettige en vooral oplossingsgerichte manier dit gesprek in kan gaan. Ik wil de juf niet het gevoel geven dat ze het niet onder controle heeft, maar ik vind het wel belangrijk dat de situatie wordt erkent. 

Dank voor je reactie😉

LydiaDietz schreef op 25-04-2022 om 11:55:

[..]

Maar vonden betreffende leerkrachten echt dat het hun taak niet was? Werd dat echt zo uitgesproken? Ik (en collega's die voor en na mee deze jongen in de klas hadden) wilden enorm graag en waren ontzettend gefrustreerd dat ouders elke vorm van hulp weigerden en tegen hielden. Ik gun elk kind een fijne klas en voel me daar verantwoordelijk voor. Mijn collega's ook.

Ze zeiden onder meer exact wat jij hier ook zegt: dat het niet aan hun was, maar aan de ouders om deze problematiek aan te pakken. Ouders ervoeren echter niet deze problemen met hun kinderen en waren daarom niet geneigd een in hun ogen onbestaand probleem op te lossen. En dus werd er niets opgelost en krijgt mijn kind nu EMDR voor haar basisschoolverleden.

Konkonie

Konkonie

25-04-2022 om 12:17 Topicstarter

LydiaDietz schreef op 25-04-2022 om 11:55:

[..]

Maar vonden betreffende leerkrachten echt dat het hun taak niet was? Werd dat echt zo uitgesproken? Ik (en collega's die voor en na mee deze jongen in de klas hadden) wilden enorm graag en waren ontzettend gefrustreerd dat ouders elke vorm van hulp weigerden en tegen hielden. Ik gun elk kind een fijne klas en voel me daar verantwoordelijk voor. Mijn collega's ook.

Wat erbij ons achter de schermen wordt gedaan, daar heb ik geen kennis van. Wel heb ik ervaren dat ze er graag overheen praten en je bijna het gevoel geven dat het jou schuld is. Als je als juf zegt dat je kind het op een of andere manier een aantrekking heeft om door deze jongen geslagen te worden. Dan leg je naar mijn mening de schuld bij mijn kind neer. Ik kan omdat moment weinig zeggen en blokkeer dan letterlijk. 

Maar het probleem blijft bestaan ook zonder mijn kind. Ik heb door deze opmerking heel lang gedacht dat het misschien wel zo was en dat heeft er ook deels voor gezorgd dat ik verhalen die mijn kind kwam vertellen wegstop en al met plan B was begonnen. 

Ik wil nu wel met ze praten, ook omdat het mijn verantwoordelijkheid is dat ik er alles aan heb gedaan om de laatste maanden op school zo veilig mogelijk wil hebben voor mijn kind.

Ik ben me er wel van bewust dat af en toe zand gooien een duwtje moet kunnen. Daar lig ik niet van wakker. Waar ik wel ernstige moeite mee heb is wanneer ik zie dat er drie jongens veel lol hebben om mijn kind als voorwerp te behandelen en heel duidelijk is dat mijn kind dit spelletje niet als leuk heeft ervaren.

Daar zit dan wel voor mij als ouder de grens.

Konkonie schreef op 25-04-2022 om 12:03:

[..]

Ik herken wat je zegt, de juf gaf ook aan dat wanneer ze net even omdraaide de situatie zo kon veranderen. Dit was vorig jaar en ik geloof ook dat het nog steeds eigelijk zo gaat. Ik denk dat de juf echt wel probeert, alleen heb ik moeite met het feit dat ze dit omschrijft als speelgedrag. Ik had graag eigelijk gewoon willen horen dat ze het extra in de gaten zou houden. Dat zou mij persoonlijk een meer geruststellen gevoel geven. Nu dit als spel wordt gezien, mag het blijkbaar.

Ik lees dat je juf bent☺️Ik zou graag willen weten hoe ik de juf op een prettige en vooral oplossingsgerichte manier dit gesprek in kan gaan. Ik wil de juf niet het gevoel geven dat ze het niet onder controle heeft, maar ik vind het wel belangrijk dat de situatie wordt erkent.

Dank voor je reactie😉


Hi, het is vaak de toon die de muziek maakt. En die eerste toon was vanuit emotie, en dat zie je zelf ook. Kom daar op terug, dat je dat zelf ziet en je hebt alle ruimte om een goed gesprek aan te gaan. Zoals je verder in het topic schrijft lijk je me enorm redelijk, mag je de angst om te zeuren echt van je af zetten. 

Ik heb eerder in dit topic geschreven dat ik 'm met andere ouders samen aan zou vliegen. Want er zijn meerdere ouders met zorgen toch? 

Ga je toch alleen dan zou ik concrete vragen stellen. Juf ziet dit als spel? Jouw zoon komt bont en blauw en angstig thuis. Waar ligt de grens voor juf? Op welk moment zou zij wel instappen? Juf zegt dat kind dit oproept/leuk vindt, kind zegt thuis van niet: hoe kan juf hem helpen aan te geven dat hij dit niet leuk vindt? Wat bespreek jij thuis maar vooral wat doet juf MET hem op school, want (in haar ogen) kind reageert niet adequaat. Leuk dat ze dat constateert maar daar moet ze wat mee. 
En dan maak je een vervolgafspraak! Over 2 weken wil je weer met juf zitten en kijken hoe het gegaan is. Wat ziet juf, wat hoor jij? Evt met kind erbij. 

En heb je na het gesprek het gevoel dat je niet gehoord wordt geef dan aan dat je het met de directie op gaat nemen. 
Soms vinden leerkrachten dat heel fijn. Ik heb in mijn voorbeeld over die jongen ook bij de directie gezeten. Hier heb ik hulp bij nodig. Ik wil een veilige klas voor iedereen. Maar werd weggewuifd. Als ouders gaan klagen kan er ineens een hoop meer 😉

School moet hier wel wat mee. Ze zijn verantwoordelijk voor een veilige leeromgeving. Er komen hier gewoon kleuters bewapend naar school. Dan bel je die ouders én voor mijn part ook de politie. Niet normaal maken wat niet normaal is. 
Een juf die zegt dat je kind pesten over zich afroept of een aantrekkingskracht heeft op pesters om in elkaar geslagen te worden. Gewoon nee. Ze legt de schuld bij jouw zoontje en daarmee is ze onderdeel van het probleem en het in stand houden er van.
Ik zou hier in ieder geval ook melding van maken bij de inspectie.
Kinderen moeten leren, maar bepaald basisfatsoen mag je echt wel verwachten vanuit thuis, de opvoeding begint niet pas met vier jaar. En ze dienen gecorrigeerd te worden. 
Voor dergelijk verregaand wangedrag zou ik zelfs in staat zijn om kei en keihard te zijn.

yette schreef op 25-04-2022 om 10:46:

[..]

Nou, ik ben wèl onder de indruk. Op de 3 basisscholen die ik goed ken (wegens groot gezin en verhuizingen) werd er ingegrepen en dan was het klaar.

Waarom heb jij jouw kinderen op zo'n school gelaten?

De omliggende scholen in de wijk boden ook weinig vertrouwen. Het was natuurlijk niet elke dag raak en kind kende ook genoeg dagen dat het met anderen speelmiddagen kende. Verder was het heel belangrijk wie voor de klas stond. 

Paar jaar later is kind alsnog van school veranderd en kwam het in een klas met een supermeester op een school met een gedegen directeur.

Konkonie schreef op 25-04-2022 om 11:21:

[..]

Waarom?
heeft te maken dat we het gevoel hadden niet te moeten zeuren.
Onze zoon moest ook weerbaar worden en de situatie zag ik als dikke pech. Het werd opgelost, dus ik was dol gelukkig.

Ik zeg niet dat je niet moet zeuren. Zeuren is niet wat ik vind dat je doet. Maar houdt je kind buiten de schijnwerper. Als hem wel iets naars gebeurt, zorg dan dat je met feiten kan komen. Dan kunnen ze niet wegkijken.’ Pick your battles’, in belang van je kind.

Wat betreft de waslijst. Juist de ouders die veel binnen school doen, zien of horen van die voorvallen. Je kan als ouder dat niet naar je toe trekken omdat je kind daar dan ook indirect bij betrekt. De meeste lln gaan dansend door de tijd op de basisschool heen, zonder gedoe. Kijk of je dat ook voor jouw kind kan bereiken.

Ik ging vroeger ook snel op de barricade. Doorr diverse activiteiten neer te leggen, kon ik meer afstand nemen en puur energie in mijn kind stoppen.

Thalas schreef op 25-04-2022 om 12:16:

[..]

Ze zeiden onder meer exact wat jij hier ook zegt: dat het niet aan hun was, maar aan de ouders om deze problematiek aan te pakken. Ouders ervoeren echter niet deze problemen met hun kinderen en waren daarom niet geneigd een in hun ogen onbestaand probleem op te lossen. En dus werd er niets opgelost en krijgt mijn kind nu EMDR voor haar basisschoolverleden.

Het is wel degelijk aan school om in te grijpen zeker als de ouders niet doorpakken. Hier in de omgeving is de wijkagent zelfs richting school gegaan in een situatie waarbij een kind anderen meermaals mishandelde (in en buiten school) en waarbij duidelijk was dat de ouders het kind niet wilde aanpakken. Er zijn dus vanuit school en vanuit de wijkagent zorgmeldingen gedaan. Met die meldingen kan gedwongen worden om hulp in te schakelen.


Konkonie schreef op 24-04-2022 om 20:54:

[..]

Die gedachte kwam wel even door me hooft, had ik maar….
tegelijkertijd maak ik daar geen vrienden mee op school.

Ik heb me heel lang bewust rustig gehouden om maar niet de vervelde zeur ouder te zijn, maar ik ben toch nog uit me slof geraakt 😬

Mijn reactie is ook deels gebaseerd op onmacht. Vorig schooljaar was aan het begin heel heftig. Er zat een kind in de groep die nogal heftig gedrag vertoonde. Mijn zoon was op dat moment de dupe ervan. Na dat we in gesprek zijn gegaan met de IB’er hebben we besloten dat ons kind naar de andere groep mocht gaan. De situatie werd door school gezien en beschreven dat mijn kind dit naar zich aantrok en dat hij weinig kan hebben na 12.00 uur s’middags.

Wij waren allang blij dat onze zoon veilig was, maar nu is het probleem nog steeds niet opgelost. Dit jongetje heeft weer nieuwe slachtoffers gemaakt.


om even in het kort aan te geven welke incidenten er plaats hebben gevonden op deze school en dan praat ik over groep 1/2 en het gaat dan om 3 jongetjes

-messen mee naar school

-aanstekers

-met spijkers een kind in de rug prikken

-kind bewust opsluiten in de wc

-spullen in de plas gooien

-spullen van kinderen in de prullenbak dumpen

-plassen op de stoel als kind zijn zin niet krijgt en dan niet in je broek plassen, maar echt de juf aan kijken en staan plassen🙈

-wc samen met twee andere jongetjes bewust onder plassen 🙈


als ik het zo typ, denkt ik echt is dit normaal😳wij hebben wel al een plan B. Volgend schooljaar zit onze zoon op een andere school. Maar ik hoor ouders al praten dat inspectie moet.

Ik ben dus best boos eigelijk, omdat ik het idee heb dat ze het zelfde weer gaan doen als vorig jaar.

Ik zou als school toch ook willen dat dit opgelost wordt, de juf in de andere groep is er behoorlijk doorheen en soms flapt ze een situatie uit zoals het plassen op de stoel🙈


nou ik hoop dat ik in de vakantie wat afkoel, want wil niet verhit het gesprek in gaan😉


dank jullie wel trouwens, voor al jullie antwoorden.

Heerlijk zo een forum 😊

Ik vind het raar dat na de twee eerste pagina's de toon veranderd van sommige forummers door dit bericht. Wat jij in de OP hebt geschreven is al helemaal geen normaal gedrag. En welke normale weldenkende ouder laat zijn kind nou aanstekers en messen meenemen naar school? Een normale lerares die dit op school ziet bij kinderen zou hier toch ook gelijk fel op moeten reageren.

@Melanie, heel veel ouders weten dat niet eens en gaan naar hun werk met de gedachte dat hun kind op school zit om te leren.
Zo was ook eens een tijd (groep 5) waarin ouders hun kinderen meer zakgeld gaven om zo te leren bewust te worden van omgaan met geld. Ze mochten het zelf bepalen en er werd niet gecontroleerd. Als ik mijn kind zag deelnemen aan een groepje kids die na schooltijd bezoek brachten aan een supermarkt omdat hun ouders hen zakgeld gaven en de kids zich een zak chips of frisdrank gunden, vroeg ik aan mijn kind wie dat betaalde. Kind wist zodoende dat ik niet blij was met dit groepsgedrag. Zo kwam ik in onderonsje met een moeder en vertelde over dat groepsgedrag. Ze vroeg of haar kind ook zak chips kocht want dan begreep ze waarom het ‘s avonds weinig trek in eten had. Ik bevestigde dat het kind ook mee deed. Ze vroeg daarop aan kind of die na schooltijd de supermarkt in ging voor chips etc. Het kind ontkende.

Daarom gaf ik in eerste post aan gebeurtenissen vast te leggen.
Het voorval van TO op een kind op een stoel staat, juf aankijkt en gaat plassen, kan waar zijn. Maar dat kan ook van horen zeggen om een kind zwart te maken. 
Je kan niet als ouder de school veranderen in een veilig leefklimaat; focus daarom wel op de veiligheid van je kind. Dat is je speelterrein waarbinnen je nog iets kan doen want een ‘normale’ juf ontgaat ook veel, net als ouders die niet begrijpen waarom hun kinderen onwenselijk gedrag vertonen.

Wat ben ik blij dat mijn kinderen van de basisschool af zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.