Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Justine Pardoen (Ouders Online)

Justine Pardoen (Ouders Online)

21-05-2012 om 01:36

Keuze voor vmbo? waarom niet?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Niet 1;1

Manja:"Maar de kans dat je iemand met een IQ van 120\' vindt is op het vwo wel vele malen groter dan op het vmbo!"
Ja. Maar dat kun je niet omdraaien.
De kans dat je zowel op het vwo als op het vmbo een gelijke hoeveelheid/percentage lln met hetzelfde iq vindt, is minstens zo groot.
Manja:"De NIO die gebruikt wordt als test voor verwijzing naar het VO is bijna helemaal gebaseerd op IQ. De drempeltest ook. "
Ook dat zegt niks: de meeste lln krijgen geen nio of drempeltoets (die doen Cito), bovendien is de voorspellende waarde geen 100%. Hooguit een procent of 70-80 Daar mag de firma trots op zijn, maar het betekent ook dat voor 20 tot 30% lln de toetsen veel minder betekenen.
In deze discussie gaat het om een nog kleinere groep leerlingen: zij die 'vroeger' naar mavo gingen en nu naar havo. Dat is maar een procent of 10 van de lln. Wie weet wel precies die leerlingen die een veel hoger iq hebben dan de nio ze toedicht. Of andersom natuurlijk.
Groet,
Miriam Lavell

Fiorucci

Fiorucci

04-06-2012 om 16:54

Albana

Mijn zoon studeert HBO biologie, en rekenvaardigheid en wiskunde zitten gewoon in het lespakket, en niet zo'n beetje ook.

Ja dat snap ik fiorucci

Maar ik bedoel anders HBO opleidingen, al die opleidingen die oudste wil, daarbij heb je géén wiskunde nodig en het word dus ook niet gegeven of getoest. Rekenen wel bij enkele, maar dat heeft ze nu ook en bio ook. Maar of ze die 2 bij haar voorkeurkeuze's HBO wel nodig heeft is maar zeer de vraag, datgene waar zij voor gaat daarbij is zelfs rekenen niet van toepassing.
En ze is afgelopen jaar nog bij open dagen geweest....heb de folders weken in huis gehad, inlcusief elk vakkenpakket, dat dochter uitgebreid bestudeerd heeft...
groeten albana

Fiorucci

Fiorucci

04-06-2012 om 19:25

Albana

Dan begreep ik je verkeerd. Overigens, de HBO waar zoon biologie en medisch labonderzoek studeert, heeft,voordat de opleiding begon, uitgebreid middagen georganiseerd om nog eens uit te leggen wat de opleiding inhield, wat er bij kwam kijken, etcetc. Ook in de hoop hoge uitval in te dammen. Maar helaas, het mocht niet baten, blijkt nu. Dus of het hem in de voorlichting zit..in dit geval zeker niet.

Nee het gaat mij om de voorlichting nóg eerder

Nee ik bedoelde niet de opleiding die jij noemt, ik bedoelde ándere opleidingen, die waar wij zijn wezen kjken....
Qua voorlichting denk ik meer aan véél eerder. Niet pas in je examenjaar..nog 2 jaar ervoor. Hoe kan je nu een weloverwogen keuze maken qua profiel/richting als je geen enkel benul hebt wát je ermee kan 'worden' of alleen 'vaag' ongeveer weet welke richting je opwil? 'Iets met verzorging' of 'iets met cijfertjes en rekenen' of 'met mensen werken' of 'iets dat technisch is' is meestal de omschrijving die ze weten te geven. Maar daadwerkelijk beroepen erbij noemen of vervolgopleidingen kúnnen ze als ze profielen/richtingen kiezen nog helemaal niet. 'Iets met mensen' kan nog álle kanten op...het kan toeristisch zijn, zorg, installatiemonteur, arts,kassa, noem maar op....Nou en voor dat 'iets met mensen' moeten ze een beter beeld krijgen van welke vervolgopleidingen bij dat en dat profiel en die richting ze nog kunnen en wélk beroep je daarmee kunt uitoefenen en wélke evt. vervolgopleiding daarná weer kan. En in het examenjaar (wanneer die voorliching pas écht begint) is het al te laat, want je hébt dat profiel/richting al en kunt niet zomaar meer switschen. Dat idee krijg je alleen als je vervolgopleidingen bezoekt en je verdiept in de beroepen die erbij horen en de vakken die je daar krijgt en dus ook nu moet hebben. Nu kiezen pubers vaak op hele andere basis, omdat ze goed zijn in dat vak...of omdat de leraar altijd zulke makkelijke toetsen afneemt, of omdat ze de pest hebben aan die en die leraar...Om maar wat veelgehoorde argumenten te gebruiken. Oudste kon helemaal niet met de bio-juf....en had een hekel aan wiskunde, maar heeft beide gehouden nadat ze door voorlichting ervan overuitgd was dat ze dat bij vrijwel álle vervolgopleidingen die haar aanspraken bio 'nodig' had en dat wiskunde was vooral 'handig' voor als ze zich zou bedenken, want andere richtingen stelden allemaal dát weer verplicht.
Dat is waarom de uitval op vervolgopleidingen volgens mij zo hoog is....ze komen er pas achter waarvóór ze leren en op school zitten als ze stages gaan lopen op de mbo/hbo. En dan denken ze chips, als ik dát mijn hele leven moet gaan doen....
groeten albana

Heidi*

Heidi*

05-06-2012 om 09:54

Letterlijk ...

Wij hebben letterlijk het verschil gezien tussen een HAVO en VMBO school. De kinderen zijn simpelweg heel verschillend en dat merk/zie je al op het schoolplein.

Het zou ook een goed idee zijn verschillende afdelingen in aparte gebouwen te zetten, nu lopen zoveel verschillende niveaus door elkaar.

Manja

Manja

05-06-2012 om 11:46

Lekker bij elkaar

Hier zitten de kinderen van gymnasium tot vmbo basis gewoon lekker bij elkaar in 1 gebouw. Alle ridhtingen eem eigen gang, maar gezamelijke kantine, kluisjes enz.
Dit gaat prima
Wel is er een scheiding in klas 1 en 2 ( onderbouw noemen ze dat hier ) en klas 3 en hoger van alle nivoos.
De onderbouw heeft zijn eigen pand en de bovenbouw ook met ongeveer 700 meter ( en een boel huizen m sportveld) er tusen.
Het werkt uitstekend en mijn kinderen vinden het heerlik om al hun vrienden die op andere nivoos zitten in de kantine en bij de kluisjes tegen en te komen.

Hier ook hoor

Alle niveau's door elkaar, alleen indeling in bovenbouw en onderbouw. Gaat prima...en verschillende niveau's trekken ook met elkaar op. Maar op deze school zijn ook veel 'gezamelijke' aktiviteiten en dingen, schoolband, vieringen, maatschappelijke stage's, etc.etc. sportdag. Dan husselen ze alle niveau's door elkaar...
Ik zie ook weinig verschil, niveau's trekken ook gewoon met elkaar op. Ja, in leeftijd
Vriendengroepje van oudste is ook qua niveau zeer verschillend van mbo 1 t/m vwo en alles er tussenin, o ook nog 1 hbo-er. En als 'groep' zien ze er net zo uit als alle andere groepen van die leeftijd.
groeten albana

Fiorucci

Fiorucci

05-06-2012 om 16:26

Hier ook

De afdelingen zijn gescheiden kwa lessen, maar in pauzes,tijdens projecten etc niet. En gelukkig maar, want ( de meeste) kinderen zelf maken geen onderscheid in niveau met bijbehorende hokjesgeest.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.