Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
dorle

dorle

25-09-2012 om 16:27

Klassenouder nodig?

Hier wordt op school de klassenouder ingevoerd. Ik vraag me af wat de meerwaarde ervan is. Ik heb het nog nooit gemist. Is het niet overdreven?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

04-10-2012 om 13:14

Amk (ot)

Als je dochter ziek is hoef je geen vrij te nemen maar kun je max twee weken kortdurend zorgverlof opnemen.

amk

amk

04-10-2012 om 13:20

Liora (ot)

voor dat op het bedrijf geregeld is huppelt mijn dochter al weer rond. En kortdurend zorgverlof krijg je hier niet zo heel makkelijk rond, niet voor een kindergriep.
(Ben ik het niet mee eens, wettelijk bladiebladiebla weet ik, ik heb het al bij de or gelegd)
Calamiteitenverlof daarentegen zijn ze heel makkelijk in.

dorle

dorle

04-10-2012 om 18:27

Charlotte

"het is wel jammer dat het altijd dezelfde ouders zijn die ergens aan meehelpen. Vaak is de smoes, dat ze moeten werken."
Dat is dus waarom ik dit draadje startte. Het bewijst dat school door klassenouders in te zetten, in de hand werkt dat de ene ouder de andere ouder gaan veroordelen. Charlotte, je hebt geen flauw idee, wat er leeft bij die mensen.
"Verder heb je ook wat meer contact met de juf dan normaal en dat kan ook wel eens makkelijk zijn." Mag toch hopen dat mijn kind net zoveel aandacht van de juf krijgt dan degene wiens moeder elk jaar! klassenouder is.

Opgelost

Ik zou het liefste zien dat klassenouders overbodig zouden zijn, zoals ze in mijn jeugd overbodig waren: omdat er niks georganiseerd wordt. Wij hadden Sinterklaas en dat was het. Geen zomerfeest, galafeest, kerstontbijt, herfstknutsel, klasseshow of andere ongein.
Mijn ouders werkten allebei en hadden vijf kinderen, die hadden daar helemaal geen tijd voor.

Loes

Fiorucci

Fiorucci

05-10-2012 om 07:35

Waarom moet je ervaring hebben om met vier kleuters een park in te gaan?

Fiorucci

Fiorucci

05-10-2012 om 07:40

Emerence

Zie je zelf hoe je nu ongemerkt toch weer een waardeoordeel afgeeft? Je moet mensen persoonlijk benaderen, want dan weigeren ze minder! Je ziet ouders toch weer als wezens die lekker makkelijk mailtjes negeren, en zich ergens achter verschuilen. Gatverdamme.

Ely

Ely

05-10-2012 om 08:58

Wauw

Laat ik nou helemaal geen moeite hebben gehad met klassenouders tot ik dit draadje las. Als ik het goed begrijp zijn er klassenouders die vinden:
- dat ik werken als smoes gebruik om geen klassenouder te hoeven zijn. Persoonlijk gun ik mijn kinderen eerder een stabiel gezinsinkomen dan dat ik met ze door de Efteling huppel maar dat zijn mijn prioriteiten. En als ik dan lees dat 1 van de toegewijde klassenouders die zoiets schrijft zelf alleenstaand en werkend zou zijn hoop ik toch wel dat die het realiteitszin heeft dat zo'n situatie uniek is: werken, je gezin draaiende houden en ruim de tijd hebben voor zo'n taak. Dan bof je toch gewoon? Maar je kunt anderen toch niet veroordelen dat ze niet zo boffen (sorry, ik weet even geen naam meer van wie dit schreef)
- dat het goed is om klassenouder te zijn vanwege het kortere lijntje met de leerkracht. Maar dan geef je toch aan dat het wel handig is dat de leerkracht meer aandacht heeft voor jouw kind? Dat riekt naar voortrekken. Of snap ik het nou niet?

Gelukkig heb ik (tot nu toe) nooit gemerkt dat klassenouders bij ons op school deze meningen delen. Ik hoop dat zo te houden want krijg hier de kriebels van.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

krin

krin

05-10-2012 om 09:06

Berber

Eens! Op onze school hebben we ook klassenouders zoals jij, en ik kan er geen nadeel van bedenken.
Veel opmerkingen die hier over ko's worden gemaakt, lijken me erop te wijzen dat mensen niet zozeer een hekel hebben aan klassenouders, maar aan bedilzieke, betweterige roddeltantes. Goh, ik ook.

Hanne.

Hanne.

05-10-2012 om 09:11

Functie en vragen

Hier hebben we klassenouders en als ik eerlijk ben vind ik het helemaal niets.

Door klassenouder te worden lijk je vooral een soort voorrangspositie te krijgen bij activiteiten. Je mag helpen met kerstdiner, pasen en andere 'leuke' activiteiten en als je niet kan of extra hulp nodig hebt kan je andere ouders vragen. (Let wel, voor rijden naar activiteiten hangt altijd nog een inteken lijstje!).

Netto resultaat is dat de klassenouders vooral in hun eigen 'kliekje' vragen. Zit je daar niet bij word je nooit gevraagd. Ik ben in de afgelopen 5 jaar netto 2x door een klassenouder benaderd. En op die momenten heb ik geholpen. Was ik niet benaderd had ik nieteens van de activiteit afgeweten!

Maar er wordt vervolgens wel mee gepronkt "We vinden het zo fijn dat x heeft geholpen met activiteit y, dat we haar er speciaal voor willen bedanken.".

Wat mij betreft zou er veel opener gecommuniceerd moeten worden. Hang voor alle activiteiten een lijst op (of stuur een mail). Dan kan iedereen die wil reageren.

Hanne.

Hanne.

05-10-2012 om 09:14

Gekruisd

Mijn posting heeft de vorige gekruisd, maar daar ben ik het inderdaad helemaal mee eens.

Roddelzieke, kliekjesvormende, klassenouders dat werkt niet. Ouders die juf wat regelwerk uit handen nemen, en daar de andere ouders ook bij betrekken, is uiteraard niets mis mee.

It's a dirty job

Tja, als een leerkracht een beetje handig is vraagt ze geen roddelzieke, kliekjesvormende moeders als klassenouder natuurlijk. Maar goed, het is ook nog niet altijd zo eenvoudig om überhaupt mensen te vinden die het willen doen.

Kom op, als je geen tijd/zin hebt om op school te helpen, ben je toch gewoon blij dat een ander dat blijkbaar wel heeft. Dat de klassenouders dan bij het voorleesontbijt, kerstontbijt, sinterklaas etc. is gewoon wisselgeld.

Chris

Fiorucci

Fiorucci

05-10-2012 om 14:31

Ha, ja, dat maakt het verschil, je krijgt hier nooit meer dan vier kleuters mee en dat is prima te doen. Niet te vergelijken met TSO, waar je een heel plein vol alleen draait..

Fiorucci

Fiorucci

05-10-2012 om 14:34

Chris

Alhier roepen klassenouders zichzelf uit..)
Ik vind het prima dat er ouders zijn die zin en tijd hebben voor dit soort klussen. Echt. Maar neerbuigend doen over andere ouders, en andere ouders betichten van ontwijkgedrag is toch idioot!

Fiorucci

Waar beticht ik ouders van ontwijkgedrag?

Chris

jeltje

jeltje

05-10-2012 om 16:08

Nooit gemerkt

Ik heb hier nooit wat gemerkt van bedilzucht of voortrekkerij. Ieder doet waar hij zin in heeft en goed in is. Zo moet je mij niet op een sportdag zetten of mee laten gaan met een schoolreisje. Maar ik vind het geen enkel probleem om wat mails rond te sturen en aanmeldingen voor activiteiten bij te houden. Dus ben ik klassenouder. Ik spreek mensen nooit persoonlijk aan en heb dat ook nooit meegemaakt. Meestal zijn er genoeg aanmeldingen, en als er mensen graag iets willen terwijl anderen al heel vaak hebben geholpen, geef ik hen (in overleg) voorrang. En sommigen doen helemaal niets, of zien we alleen op de borrel. Prima toch?
Ik neem juf werk uit handen, laat sommige dingen wat soepeler lopen en lever op een voor mij simpele wijze een bijdrage. Tuurlijk zou het ook zonder kunnen, maar dit werkt prima voor iedereen.
Zie echt het probleem met het fenomeen niet. Wel met bedilzuchtige types.

Hanne.

Hanne.

05-10-2012 om 16:11

Chris

Hoe kom je er bij dat de niet klassenouders geen tijd/zin hebben om op school te helpen?

Soms zijn de omstandigeheden er alleen niet naar om iets te kunnen doen. Door persoonlijke omstandigheden of door starheid van een school. Ik heb bijvoorbeeld geen auto tot mijn beschikking. Dan blijft er dus vrijwel niets over, want de activiteiten in school zijn al voorbehouden aan de klassenouders.

Dus waarom moet ik blij zijn dat er iemand is die én helpt bij het voorleesontbijt én het kerstontbijt én sinterklaas? Waarom kunnen die taken niet verdeeld worden over alle ouders? Dat zijn dingen die waar ik best eens bij zou willen helpen.

En ja, ook het schoolreisje zou ik best mee willen, maar ja, omdat ik niet kan rijden heb ik niet genoeg gedaan om dat 'verdiend' te hebben...

Hanne, misverstand

Hier op school zorgen de klassenouders alleen maar dat er voor activiteiten en educatieve uitjes van school ouderhulp wordt geregeld. De klassenouders zijn (gelukkig) niet verplicht daar zelf altijd aan mee te doen of altijd te rijden. Als klassenouder word je door de leerkracht vaak wel gevraagd of je bij de activiteiten wilt zijn, maar dat hoeft dus niet en het betekent ook niet dat er geen andere hulp meer nodig is.

Net als bij Berber op school, wordt alle ouders aan het begin van het schooljaar gevraagd waarmee ze willen en kunnen helpen en die mensen worden dan vrijblijvend benaderd voor hulp.

Als jij zelf eigenlijk best wel zou willen helpen met aciviteiten op school (waarvoor geen auto nodig is), kun je toch opgeven dat je daarvoor beschikbaar bent? Zijn er bij jou op school dan zoveel klassenouders dat er geen andere ouders meer nodig zijn? Wie er mee 'mag' op schoolreisje wordt hier overigens bepaald door de leerkrachten zelf.

Chris

Fiorucci

Fiorucci

06-10-2012 om 09:02

Chris

Ik zeg toch nergens dat jij dat zegt? Ik reageer op jouw stelling dat we blij moeten zijn dat sommigen hier tijd voor hebben. Dat vind ik ook. Maar in deze draad wordt her en der tamelijk neerbuigend gesproken over niet helpenden. En dat vind ik niet kunnen. Ik vind ook niet dat je als klasseouder recht hebt op de leukste klussen. Ik denk zelfs dat je meer ouders zult werven als je anderen ook de leuke klussen geeft. Ik vind het onzin dat je dat zou moeten verdienen.

Grappig

hoe fel mensen hier kunnen reageren en inderdaad een paar dingetjes eruit halen en daar op door gaan. Het feit dat ik zeg, dat het wel eens makkelijk kan zijn, dat ik de juf vaker zie, heeft volgens mij helemaal niets te maken met dat mijn kinderen, of ik, voorgetrokken worden.
Hetzelfde is, dat ik zeg, dat men werken als smoes gebruikt, dan wordt er meteen bijgehaald, dat sommigen mensen 's avonds moeten werken of alleenstaand zijn. Tuurlijk weet ik dat, ik kom ook niet uit een ei gekropen. Ik zeg helemaal niet dat iemand vrij moet nemen, of oppas moet regelen. Het zijn de mensen die zeggen, ja helaas, ik kan overdag niet, dus ik kan nooit helpen. Maar als je dan bij ze komt om te vragen of ze een keer iets op een avond kunnen, maakt niet uit welke, dan geven ze ook niet thuis. Dus ja, dan gebruiken ze werken als smoes. Maar ze staan wel vooraan in de rij als er iets leuks wordt georganiseerd, want dan kan alles wel ineens.
En ja, ik vind het leuk om mee te helpen op school, want dan voel k me extra betrokken bij mijn kinderen. Als die naar het voortgezet onderwijs gaan, zullen ze me vast minder nodig hebben op die gebieden, dus zolang het nog kan, doe ik het nu.

En zoals ik geloof Berber het ook al zei: De pot verwijt de ketel....klassenouders worden hier net zo hard veroordeeld door degene die zeggen dat de klassenouders hen veroordelen.

Overigens vind ik sommigen erg negatief over de uitjes en andere dingen die op school worden georganiseerd. Willen jullie dan echt, dat de kinderen naar school gaan, daar het een en ander uit de boeken leren en weer naar huis komen. Volgens mij horen daar ook educatieve uitstapjes bij, door ergens op lokatie, bv een bos, of zo te gaan kijken. Dat maakt de hele schoolperiode een stuk interessanter.

groetjes van Charlotte

Charlotte / uitjes

Ik vind uitjes op school helemaal niet nodig of zelfs maar wenselijk. Ik voel me regelmatig voor het blok gezet door de groep ouders die dat wel leuk vinden en het dan organiseren voor alle kinderen, maar dan wel wensen dat wij meehelpen of faciliteren dat ons kind op afwijkende tijden kan.
Er gaat geen week voorbij dat ons kind niet met 1 van ons op een boerderij is, in de bieb, in een museum, in de trein of noem maar op.
Ze zit maar 4 1/2 korte dagen op school. Laat haar daar gewoon binnen de muren leren.
Loes

Fiorucci

Fiorucci

07-10-2012 om 08:57

Charlotte/berber

Ik reageer fel op SOMMIGE klassenouders, vanwege de aannames die zij menen te mogen doen op grond van hun positie. Dus ja, dan word ik fel, omdat je nooit precies weet waarom iemand zich afmeld en ook omdat ik vind dat ouders geen verantwoording schuldig zijn naar de klasseouders toe. En natuurlijk kom ik naar evenementen op school, omdat mijn kind het fijn vindt dat ik op die manier betrokken ben bij mijn kind en school. En omdat niet of minder meehelpenden daar net zo welkom zijn.

Tirza G.

Tirza G.

07-10-2012 om 11:40

Principe

Ik denk dat ik met een klassenouder zoals Berber best door één deur zou kunnen. Sterker nog, ik zou geen moeite hebben om met haar een jaarplanning te maken onder het genot van een kopje koffie. Dat schat ik zomaar in adhv wat ze hier schrijft.
Met een klassenouder (kunnen we hier trouwens gewoon moeder van maken?) a la Emerence of Charlotte1 zou ik binnen een week rode vlekken hebben.
En dáár gaat het wat mij betreft mis: op een school heb je al verrekte weinig te kiezen (docent, kinderen in de klas, lokaal, tijden): het wordt allemaal voor je geregeld. Nou goed, daar voeg je je dan in. Iedereen heeft wel eens een jaar met een moeilijke meester of juf, als in grote lijnen de school je aanspreekt overleef je dat ook wel weer. Zo niet met de klassenouder. Dat is een soort kunstmatig aangelegde tussenlaag die van alles regelt en doet, waar je blijkbaar door en op beoordeeld wordt, maar waar je verder helemaal niks mee kunt. Als school het principe heeft omarmd zit je er gewoon mee opgezadeld en met een beetje pech jaaaaaarenlang. Terwijl je normaal gesproken de ouders van de kinderen in de klas waar je *niks* mee hebt gewoon links kunt laten liggen.

Tirza

Mea Proefrok

Mea Proefrok

07-10-2012 om 16:53

Pfff

Charlotte, van mij hoeven uitjes niet. Ik kan ook met mijn kind naar het bos, daar heb ik de juf niet voor nodig. En mensen die werken, moeten 's avonds vaak nog thuis dingen voor hun werk doen, of dingen in hun eigen huishouden. Of ze vinden het fijn om die paar uur te besteden aan hun eigen gezin. Al zitten ze de hele avond op hun kont voor de tv met paprikaribbelchips en Aldibier, al proberen ze elke avond een bladzijde uit de Kama Sutra uit, het doet er niet toe. Het gaat jou hoe dan ook geen snars aan en ik vind het een gotspe dat jij over smoezen begint.
Ik ben zelf docent en er is geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om ouders lastig te vallen over hulp bij uitjes, schoonmaken en knutselen. Laat staan dat ik een of andere hulpsheriff inschakel om KGB'tje te spelen. De goeie niet te na gesproken (ik zou Berber wel als sidekick willen), dit klassenoudersysteem deugt gewoon niet.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

07-10-2012 om 17:04

Niks tegen op hulp

Ik heb er niets op tegen als een moeder die ruim in haar tijd en energie zit, incidenteel de juf een handje helpt met dingen als het lokaal versieren voor de Kerstviering. Een klassenouder is veel meer dan dat, die heeft een soort onbezoldigde aanstelling en vormt een tussenlaag die niet alleen onnodig is maar zelfs schadelijk kan zijn. Zeker als de klassenouder in kwestie over smoezen begint. Sorry hoor, maar dat woord schoot bij mij zo verkeerd.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

07-10-2012 om 19:52

Berber?

Ik, doordraven? Hoe kom je erbij . Nee joh, dat van die KGB was pure valsigheid, opgeroepen door De Smoes Van de Werkende Ouder. Verder niet op letten. De klassenmoeder van de groep van mijn dochter is een schat. Alleen heet ze geen klassenmoeder, ze heet Moeder van Rafiq en ze heeft zich in twee jaar tijd nog nooit negatief over iemand anders uitgelaten. Of gezeurd over klusjes. Mijn ergernis over de smoes is alweer voorbij, als het al regent bij mij, is het heftig maar kort.

Ely

Ely

07-10-2012 om 21:12

Hè gelukkig

Ik was niet de enige die de smoes in de context van werk een pietsje opmerkelijk vond. Ik ging al aan mezelf twijfelen en zat te overdenken hoe ik het op mijn werk moet uitleggen dat ik de smoes echt niet langer kan gebruiken en binnenkort op schoolreisje zal móeten, of ze het ermee eens zijn of niet.

Voor de goede orde: irl geen negatieve ervaring met klassenouders- hier ook geregeld vaders- maat gaf er tot dit draadje ook niet zoveel aandacht aan, wist ik veel dat het een vak apart is, ik was lekker werken

Wat een gezellig forum

is dit toch. Grappig dat jullie nu al "ruzie' met mij hebben, omdat ik kennelijk een of andere kenau ben....Ben blij, dat mijn kinderen niet bij jullie kinderen op school zitten. Ik heb nl nog nooit ruzie gehad, met geen enkele ouder. Ik ben ook absoluut niet de bemoeizuchtige moeder die jullie me nu toedelen. En dat alleen maar omdat ik vind, dat sommige mensen smoezen verzinnen om ergens niet bij te hoeven helpen.
Ik begin bijna te begrijpen, waarom er mensen zijn die afscheid nemen van dit forum. Alles wordt nogal op de persoon gespeeld.
Maar goed, jullie mening. Ik wens jullie verder veel succes met het discussieren over wel of geen klassenmoeder. Voorlopig blijf ik wel gewoon klassenmoeder en blijf ik het leuk vinden om te helpen bij dingen die georganiseerd moeten worden op school, daar waar een ander geen tijd heeft.

groetjes van Charlotte

Overigens mea

Ik vind jou echt veel te ver gaan met je KGBtje spelen. Dat vind ik dus echt niet kunnen, maar ja, dat zal ik waarschijnlijk ook niet mogen zeggen.

groetjes van Charlotte

amk

amk

07-10-2012 om 23:12

Charlotte

blijkbaar moeten mensen smoezen verzinnen omdat een simpel, "nee, ik kan niet", of zelfs een nog eenvoudiger "nee, ik vind dit niet leuk om te doen", niet geaccepteerd wordt.

Niet iedereen vindt het leuk om met een grote groep kinderen te werken. Zelfs niet als hun eigen kind daar 1 van is.
Laat mensen gewoon hun eigen tijd in delen en accepteer een duidelijk nee gewoon als nee, zonder veroordeling of aanname dat het wel een smoes zal zijn. Ga er vanuit dat iedereen doet wat hij/zij kan en niet van onwil.

Fiorucci

Fiorucci

08-10-2012 om 11:44

Berber

De KO's alhier hebben ook allemaal een baan. Maar eerlijk gezegd vind ik het er niet toe doen wat zij verder om handen hebben. Het gaat mij puur om het gedrag van sommige KO's naar ouders toe. Het is niet aan KO's om te oordelen over anderen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.