verena
15-12-2010 om 09:41
Lager schooladvies door tempo-wat te doen?
Hallo allemaal;
Mijn dochter (11 jaar, groep 8) heeft gisteren haar voorlopig schooladvies gekregen. Het advies luidt: dakpanklas VMBT-HAVO. Wij zijn hier nogal van geschrokken en teleurgesteld, want ze heeft haar hele schooltijd hoge cijfers gehaald(van 7 tot 10), ook op haar rapporten. De Cito-uitslagen op haar rapporten zijn voor spelling, begrijpend lezen en DMT-toetsen altijd hoge A's geweest, voor rekenen soms een A, maar meestal een B. De entreetoets eind groep 7 heeft ze ontzettend goed gemaakt; een percentiel van 91 (hoogste in de klas. Dus wij gingen uit van VWO, of toch minstens HAVO. De school waar ze naartoe wil, heeft een gecombineerde brugklas HAVO/VWO, dus we dachten dat dat geen enkel probleem zou zijn. Sinds groep 4 weet ze al, dat ze dierenarts wil worden, daarvoor is VWO ook nodig.
De jef vertelde dat het advies is gebaseerd op haar lage tempo, ze is snel afgeleid waardoor ze niet altijd even snel doorwerkt. Sinds de herfstvakantie is haar tempo wel vooruit gegaan; er is toen een beloningssysteem in werking gezet: als ze goed heeft gewerkt op school, krijgt ze een stempel en bij 10 stempels mag ze of een half uurtje computeren of een klein cadeautje uitkiezen. Ik heb dat thuis ook ingevoerd: bij 10 stempels mag ze een kleinigheidje kopen. Dus ik dacht dat het wel goed zat inmiddels met haar tempo. Op haar rapport vorige week stond: ga zo door!, dus we zijn nu hoogst verbaasd door dit voorlopig schooladvies.
Eind januari/begin februari krijgen we het definitieve schooladvies. Maar ja, dat is al best snel; er zit ook nog een kerstvakantie tussen.
Ik vraag me nu dus af wat we kunnen doen nu.
Kunnen we haar toch aanmelden (dat is half maart) op de brugklas HAVO/VWO? De school waar ze naartoe wil, is een grote scholengemeenschap met niveau's variërend van VMBO-T tot en met VWO plus.
Ik wacht met veel spanning op reacties.
groetjes van verena

Tihama
16-12-2010 om 13:54
Nee hoor, sancy
Als je een half uur gefietst hebt, dan wil je eerst even een half uur iets gaan doen waar je ZELF zin in hebt. Ik had vroeger na mijn uur fietsen helemaal geen zin om meteen aan het huiswerk te gaan. Dan wilde ik eerst relaxen. Bovendien moet je 's ochtends 3 kwartier eerder weg, want je moet reservetijd hebben om niet te laat te komen. Dat is dus al 1,25 uur per dag. Dat is
En mijn neef (op mijn oude school) die nu dagelijks 2,25 uur mag fietsen (dat is dus meer dan 11 uur per week, dat is dus bijna 1,5 werkdag per week), doet voor het eten echt niets meer aan zijn huiswerk. Hij vertrekt 's ochtends om 7.15 uur en komt 's avonds om 17 uur thuis. Zoals mijn broer laatst zei: mijn kind maakt veel langere dagen dan ik.
Ik pleit voor een school dichtbij huis.
Tihama

Sancy
16-12-2010 om 14:24
Tihama
"Ik had vroeger na mijn uur fietsen helemaal geen zin om meteen aan het huiswerk te gaan. Dan wilde ik eerst relaxen."
Ik had na mijn half uur enkele reis genoeg aan een kop thee, een koekje en 5 minuten kletsen met mijn moeder. Daarna ging ik aan de slag. Dan vroeg eten, trainen, en daarna bankhangen

Geerke
16-12-2010 om 17:15
Gewoon aanmelden
Ik heb alleen de openingposting gelezen dus weet niet of eht al gezegd is. Meld gewoon je kind aan. De scores liegen er niet om, je kind wordt waarschijnlijk zo aangenomen. Hangt een beetje van de school af.
Oja, ga wel even een gesprek aan. Ze moeten je even kennen, je kind gezien hebben, je verhaal gehoord hebben. En de motivatie om (HAVO-) VWO te doen en de scores erbij, nou dan denk ik echt dat het gaat lukken.

Fraz
16-12-2010 om 18:36
Hier gelukkig nog wel
gemengde brugklassen Havo/VWO alleen vmbo-t/Havo bestaat niet omdat we hier of VMBO scholen hebben voor alle richtingen of HAVO/VWO.
Hier krijg je een voorlopig schooladvies en pas na de Nio uitslag een definitief advies.

Bada
16-12-2010 om 21:55
Verena
Verena, dat is zeker toevallig. Ik woon niet in Helmond zelf maar in één van de omliggende dorpen. Keuze was toen wij gingen kijken, Stiphout(Carolus), Gemert(Commanderij), Einhdoven of in Helmond(Jan van Brabant college). We zijn bij allemaal gaan kijken maar dochter het bij het Knippenbergcollege het beste gevoel. Jan van Brabant stond haar trouwens ook wel aan maar daar kregen we wat minder positief gehoor van nb een lerares zelf.
Ik heb verschillende voorbeelden van mensen die hun kind hoger op de ladder wilden dan schooladvies was en dat dat ook is gelukt. Helaas ook verschillende voorbeelden van kinderen die dat uiteindelijk toch niet haalden en een stapje terug deden maar daar was de aanleiding wel anders dan bij jouw kind, misschien iets te overambitieuze ouders?
Als je vragen hebt over de school, vraag ze gerust, misschien kan ik ze beantwoorden. Mijn dochter zit trouwens al in de 4e, dus wij hebben er al wat jaartjes opzitten. Gaat prima, niks meer te merken van traagheid. Gemotiveerde leerling, begint nu een beetje zin te krijgen in het leren naarmate er gerichtere lessen gekozen zijn.

IngridT
16-12-2010 om 21:58
Hier ook alle mixen mogelijk....
Havo/VWO, TL/Havo, Kader/TL, en Beroeps/Kader of zoiets. Volgens mij het complete dakpansysteem...
Ik vind het wel fijn. Vooral als het op de mix HAVO-TL gaat legt het minder druk op kind, school, ouders om een bepaalde citoscore of advies te moeten 'halen'...er heerst toch vaak een idee dat 'men' liever een HAVO advies wil dan VMBO, ook als het een twijfelgevalletje is. Met deze dakpanbrugklassen maakt het niet zoveel uit.....een net aan HAVO leerling gaat naar de TL/Havo klas, een twijfelachtig VWO advies wordt HAVO/ VWO. Is voor alle partijen prettig. Leerkrachten krijgen minder gezeur van ouders over het advies, er ligt minder druk op het CITO gebeuren, en kinderen kunnen fijn op de middelbare school laten zien waar ze nu echt thuishoren. ja, ik heb nog maar 1 VO kind, maar ik ben wel een voorstander van dit systeem geloof ik.
Ingrid

verena
16-12-2010 om 22:03
Bada
Hallo Bada;
Ik vind het fijn om dit van jou te horen.
Ik heb best nog vragen inderdaad; zou je mij je e-mail-adres kunnen geven? Dat lijkt me een prettigere manier om met elkaar te communiceren.
Alvast bedankt en groetjes van verena

Lidewei
16-12-2010 om 22:31
Verena; testen...
Waarom laat je geen IQ-test (orthopedagogisch onderzoek)doen? Dan heb je een extra cijfer in handen zodat je kind daar komt waar het thuis hoort. Ook hier een VMBO advies en uiteindelijk een advies wat tegen de 130 aanliep. Je hebt korte en lange testen, goedkope en dure. Er zijn in groep 8 veel ouders die dat doen. Vraag maar eens rond.
Lidewei

Bada
17-12-2010 om 06:39
Ook veel dakpan
Op veel scholengemeenschappen in de omtrek ook hetzelfde: vmbo, vmbo/havo, havo, havo/vwo, evt Vwo+ en Dependances met alle vmbo stromingen.
Verena, ook op het knippenbergcollerge met als extra dat je ook nog voor Vwo+(geen gymnasium) kunt kiezen, met vanaf de brugklas Spaans en keuze voor Griek en/of Latijn. Met Vwo advies ga je daar ook naar de combi Havo/Vwo, er is verder geen losse Vwo. Er zijn dan trouwens 2 brugklasjaren, dat vind ik wel weer apart.
Verena, ik maak vanavond even een mailadres aan voor Oudersonline, geef liever niet mijn, te herkenbare, mailadres hier.
Bij dochter in de klas een kind dat brugklas VmboT advies kreeg en daar ook is begonnen maar het jaar daarop in de 2e brugklas Havo/Vwo zat en het daar als één van de beteren deed, was leuk om te zien.

verena
17-12-2010 om 09:37
Bada
Hallo Bada;
Hartstikke fijn dat je een mailadres aanmaakt voor Oudersonline; dat is toch fijner, om rechtstreeks naar elkaar te kunnen mailen.
En wat goed zeg, dat kind dat van VMBOT een jaar later al naar HAVO/VWO ging!
Ik wacht met spanning op je mailadres;
groetjes van verena

Sawo
17-12-2010 om 11:18
Studievaardigheden internet
Hoi verena
Op het internet vindt je mogelijkheden te oefenen:
http://www.leestrainer.nl/Studievaardigheden2/studie2.htm
Studievaardigheden zijn opzoeken van zaken, lezen grafieken, woordvolgorde
Weet je wat ook goed helpt voor cito zijn spreekwoorden leren. Er is een bv een spreekwoordenkwartet en een spreekwoordenboekje waarmee je dochter kan helpen deze te leren. Leuke spelletjes zijn bv uitbeelden of bedenken zoveel spreekwoorden met een woord en ze uitleggen.Worden vaak gevraagd en zelden aangeleerd op school.

verena
17-12-2010 om 14:08
Sawo
Hallo Sawo;
Bedankt voor je reactie.
Leestrainer gebruikt dochter ook af en toe. Ook voor dtudievaardigheden. Maar haar score op de entreetoets eind groep 7 was 67, dus niet slecht, hoewel ze op rekenen en taal een stuk hoger scoorde, respectievelijk 84 en 96.
Een spreekwoordenboek hebben we ook; toen ik dat vorig jaar kocht, vond ze er niet veel aan maar nu vindt ze het wel leuk. Ze kent ook best veel spreekwoorden en als ze een spreekwoord niet (helemaal) kent, weet ze vaak toch de betekenis. Ze heeft een heel goed gevoel voor taal.
groetjes van verena

Nikus
18-12-2010 om 10:36
Astrid
Heel herkenbaar dit. Nou heeft onze zoon er nog een sw ziekte naast dus is hij kampioen slak! Ook de stof op de basisschool boeide onze zoon blijkbaar niet. Nu zijn er namelijk geen klachten over een slechte concentratie die er op de basis school wel waren. Wat ik wel grappig vind is de tijd die hij nodig heeft voor toetsen. Ook zoon mag extra tijd maar benut dit niet. Heeft dat niet te maken met autistisch denken? Oke, ik moet binnen een uur de toets klaarhebben. Dan is dat de opdracht.

Nikus
18-12-2010 om 10:44
Jammer
Onze zoon zit ook in een havo/vwo klas. Wat je hier ziet gebeuren is dat de kinderen die niet goed kunnen meekomen de klas op stelten zetten. Dat heeft als resultaat dat puber niet meer met plezier naar school gaat. Hij verdoet zijn tijd er volgens hem. Ik had puber toch liever in een VWO klas gezien terwijl wij dat weer niet hebben hier in de buurt. Hier zijn het alleen dakpanklassen of je moet al voor 't gymnasium kiezen.

Kobalt
18-12-2010 om 11:48
Klas op stelten
Mijn dochter zat in een 'alleen vwo' brugklas. Maar ook in die klas een paar grapjassen die de klas behoorlijk op stelten gezet hebben. Echt doortrapt en gemeen pest gedrag, richting medeleerlingen, maar ook richting docenten. Ik denk dat dit op ieder niveau gebeurt. Nu, in de derde, zijn deze kinderen allemaal afgestroomd naar de HAVO. Dat is op zich heel jammer. Ik weet van een jongen in ieder geval dat hij heel intelligent is, maar door prive omstandigheden, lukt het waarschijnlijk niet om dit om te zetten in serieus schoolwerk. Zonde, maar helaas. Ik vind het op zich wel goed van de school dat ze deze jongen toch de kans hebben gegeven om er iets van te maken. En dat het nu niet lukte, ach, 'Hij komt er nog wel achter,' zou mijn vader zeggen.
Het is inderdaad jammer dat de sfeer in een klas zo negatief beinvloedt kan worden door kinderen met dit gedrag, maar aan de andere kant, dat komt overal voor natuurlijk. Ook in de grote boze buitenwereld. Wij hebben hier vervelende buren, die de sfeer op het pleintje negatief beinvloeden...

Astrid
18-12-2010 om 12:00
Nikus
als ik er zo over nadenk komt het inderdaad door het het van te voren duidelijk is dat die toets binnen een lesuur af moet zijn. Bovendien zit iedereen tergelijkertijd aan die toets en kun je het het niet permiteren om uit het raam te gaan staren. Daarnaast zit er dan nog een docent toe te kijken. Alelmaal lekker duidelijk voor een autist en voor hem werkt dit dus.
Basisschool was Dalton, qua niveau kon hij lekker z'n eigen gang gaan, maar qua wer deed iedereen z'n eigen ding wat het heel rommelig maakte. Het was gewoon voor de juf om op iedereen te letten. Dat het niet af zag zagen ze pas aan het einde van de dag. Ook was er veel geloop in de klas.
Op dit moment hanteer ik ook een strak avond schema voor hem. Eerst het huiswerk af en tas ingepakt en dan pas het 20.00 journaal kijken. Eerst was hij hier boos over omdat hij ook het 19.30 journaal wil zien. Maar dat blijkt niet haalbaar te zijn. Vooral die tas inpakken kost zeer veel tijd. Na het journaal, wat hij in z'n eentje kijkt moet hij naar boven en douchen. Hij is momenteel bezig met een proef van een nieuw medicijn wat hij om 20.30 moet innemen. Dat doet hij u keurig zelf en daaerna douchen en om 21.00 naar bed.
Wij hebben hier altijd discussie, want mijn man vindt dat ik te makkelijk ben en hem zijn gang laat gaan. Maar ik merk dat sinds ik de regie heb omdat man 2 a 3 avonden momenteel niet thuis eet en laat thuis komt dat zoon veel beter luistert en nu opeens wel binnen een bepaald tijdsbestek klaar kan zijn.

Nikus
18-12-2010 om 12:50
Astrid
ow maar dat is een overbekend fenomeen. Hier gaat het ook stukken beter als ik alleen ben met puber. 2 kapiteins op een schip gaat niet.

Annet
18-12-2010 om 18:15
Was hier het argument voor gymnasium
Ik wilde dat dochter in een klas terecht zou komen waar goed/makkelijk leren normaal was. Zodat ze geen nerd meer zou zijn en er makkelijker bij zou horen. En dat betekende: geen dakpanklas.
In onze omgeving zijn niet zoveel vwo-brugklassen en zeker niet met een vwo+ klas. Wel is het brugjaar maar één jaar, dat scheelt.
Het is gymnasium geworden. Latijn en grieks nemen we op de koop toe. Ze zit nu in de 2e en past in de groep. Sociaal gezien zijn wij erg tevreden.

Nikus
19-12-2010 om 13:09
Pardon pelle
Ik geef niemand de schuld. Ik vertel een feit. In de klas van mijn zoon zijn de grootste raddraaiers de kinderen die er niet veel van bakken. De kinderen die trots roepen dat ze een 2 hebben en daar hun status aan schijnen te ontlenen.

Fiorucci
19-12-2010 om 15:49
Nikus
Maar dat wil niet zeggen dat het dus havoklanten zijn die te hoog zijn ingeschat natuurlijk. Kan ook onverbeterlijk puberen zijn. Gewoon niks doen, terwijl je het best kunt.

Annet
19-12-2010 om 17:42
Pelle
Ik snap je niet helemaal. Ik vind helemaal niet dat kinderen met een dubbel vwo advies moeten kiezen tussen gymnasium of havo/vwo.
Ik heb wel gezegd dat ik voor mijn kind geen havo/vwo wilde. Daar had ze minder goed tussen gepast. Ik vond dat mijn kind gymnasium of VWO+ moest gaan doen.
Dat zegt overigens niets over andere kinderen met een dubbel vwo advies. Daar heb ik geen oordeel over.

Nikus
19-12-2010 om 17:51
Pelle
Wat haal je toch altijd de woorden uit zijn context! Zoon had niets te kiezen en wij dus automatisch ook niet.

Fiorucci
19-12-2010 om 17:53
En daarbij nikus
Zitten in de klas van mijn zoon, VMBO-t, ook 'raddraaiers' en meer serieuze kinderen. Het blijven pubers, ongeacht welk schooltype. Ik denk dat er weinig klassen zijn zonder 'raddraaiers'.

Mach
19-12-2010 om 20:58
Maar nikus
Je zoon had toch naar een gymnasiumklas kunnen gaan?
Ik denk overigens dat jet raddraaiersschap niets te maken heeft met nivo. Die vind je ook in een gymnasiumklas wel.
En in een VMBO klas

Vic
19-12-2010 om 22:22
Om het even
Volgens mij is het om het even of je een havo/vwo of vwo-brugklas hebt, er wordt sowieso op vwo-niveau les gegeven. Daarbij heb je op alle niveaus lanterfanters die uitvallen, lanterfanters die het makkelijk aankunnen, en harde werkers die het aankunnen dan wel uitvallen. Voor mijn eigen kind heb ik liever een vwo-brugklas. Ze is van het type lui dan moe, dus dan heb ik liever dat ze met zessen en zevens op het vwo blijft, dan met dergelijke cijfers naar de havo moet omdat ze gemiddeld geen 7,5 staat.

Nikus
20-12-2010 om 10:54
Pelle
Jij haalt beweringen uit mijn woorden die er niet staan. Ik zeg dat de raddraaiers bij mijn zoon in de klas de kinderen zijn die niet goed meekomen. Ik! had hem liever op een categoraal VWO gezien. Ik zeg daarmee niet dat alle HAVO en VMBO leerlingen per definitie raddraaiers zijn. Die bewering is voor jouw eigen conto Pelle.
Helaas had mijn zoon geen keuze wegens het feit dat er niet een categoraal VWO is binnen een bereisbaar gebied. Daar zoon niet het Gymnasium maar het Technasium wil doen hadden we niet veel te kiezen! Of we zouden al voor een anderhalf uur reistijd moeten kiezen.

Nikus
20-12-2010 om 11:11
Puberteit
Ik ontken ook niet dat op elk niveau gereld wordt. Pubers zullen altijd de grenzen opzoeken. Persoonlijk denk ik dat het minder is in een klas gelijkgestemden. Wie weet zit ik daarmee fout maar dat kan ik niet uitproberen omdat we die mogelijkheid niet hebben. Ik vertel waar wij tegenaan lopen in de klas van mijn zoon. Dat Pelle er allemaal conclusies aan verbindt is voor rekening van Pelle.

Nikus
20-12-2010 om 11:12
Pelle
Dat zeg ik toch allemaal niet. Dat haal jij eruit. Ja catergorale atheneums zijn er nog wel.