ayla
21-10-2008 om 09:53
Leeftijdsverschil in de klas, nadelig?
Mijn oudste zit in groep 1 van een vrij grote school. De school heeft zich tot nu toe duidelijk niet aan de afschaffing van de oktobergrens gehouden. Blijkt wel uit het feit dat we nu al 3 5-jarige in de klas hebben. bijna de helft van de klas wordt voor januari 5. De andere helft is van voorjaar en zomer 2004, net zoals mijn dochter, zij is op 2 na de jongste. Nu heeft mijn dochter niet zo'n probleem met de oudere kindjes, ze is zelf redelijk mondig maar ik hoor van andere ouders dat er jongere leerlingen zijn die toch wel vaak overruled worden door de oudere leerlingen. Ligt dit aan de kinderen of is dat dan toch het leeftijdsverschil wat meespeelt.
Verder vroeg ik me af of er ontwikkelingverschil is, er zit toch soms bijna een jaar tussen, wat vrij veel is op die leeftijd. Meester doet vanwege die reden al geen kringgesprek want hij vind dat kinderen van 5 nu eenmaal meer zitvlees hebben dan kinderen van net 4. Wat is jullie mening hierover.
Er wordt trouwens hier geen cito afgenomen in groep 1, dat doen ze pas in groep 2.

Hanne.
21-10-2008 om 10:00
1/2 vaak combinatie klas
Ik ken alleen maar combinatie klassen 1/2 en daar is het leeftijdsverschil nog veel groter (mijn zoontje is net 4, meisje uit z'n klas is van de week 6 geworden).
Ik zie er geen problemen mee, maar dan kijk ik uiteraard voornamelijk vanuit mijn eigen kind. Ik geloof niet dat hij uberhaupt door heeft dat er 'oudste' en ' jongste' kleuters zijn. Had ik vroeger zelf ook niet. Ontwikkelings verschillen zijn er natuurlijk wel (maar die zijn er ook op kdv, naschoolse, peuterspeelzaal) en dan nog zijn de verschillen groot, ook op latere leeftijd. Waar de ene 11 jarige nog vrolijk met de poppen speelt is de andere al met uitgaan en vriendjes bezig.
Dat er geen kringesprek zou kunnen zijn vind ik wel onzit. Gaan de jongste kinderen dat dan ineens wel kunnen. Zitvlees moet je ook leren krijgen.

angel3
21-10-2008 om 10:01
'slechte' meester
Wat een onzin zeg met name van dat kringgesprek. Mijn kind zit op een jenaplan school dus juist veel leeftijdsverschil in de klas. Hij zit met een combi klas 1 en 2 en daarin varieren de leeftijden van net 4 tot net 7 jaar (kleuter verlenger). En er worden gewoon kringgesprekken gehouden. Dat hoeft toch geen uren te duren??? Tuurlijk kunnen de jongeren wat overruled worden door de ouderen maar daar heeft de meester echt een taak in. Hier wordt juist erg gestuurd op verantwoordelijkheden van de oudere kinderen richting de kleinere kinderen, maar goed daar is het leeftijdsversch bij jullie dan weer niet groot genoeg voor misschien. Toch denk ik dat de meester daar iets mee moet doen.

ayla
21-10-2008 om 10:04
Ja maar
ik vind wel dat er verschil is tussen een combinatieklas 1/2en een groep 1 met een jaar verschil ertussen.Lijkt mij dat in een combinatieklas de groep 2 kinderen andere taakjes krijgen dan de groep 1 kinderne.Hier krijgen ze dezelfde taakjes.Ze moeten allemaal een paddestoel maken maar het lijkt mij dat een 5 jarige betere motoriek heeft dan een 4 jarige. Dat kun je toch niet met elkaar vergelijken?

ayla
21-10-2008 om 10:08
Kringgesprek
ik ben het juist eens met de redenatie over kringgesprek. Meester zei dat een heleboel volwasse4nen al problemen hebben met 3 kwartier stilzitten en naar 15 andere verhalen te luisteren dus voor kleuters is het helemaal moeilijk.
Ik kreeg vorig jaar in de instroomgroep ook al na 4 weken de opmerking dat dochter zich niet kon concentreren in de groep ze kon geen half uur tot 3 kwartier stilzitten. Haar concentratievermogen was dus niet goed.
Ik vond dat toen al onzin,een half uur stilzitten is heel moeilijk voor ene 4 jarige.
Deze meester traint het wel op een andere manier, ze krijgen speciale concentratiepuzzeltjes en spelletjes en die moeten ze afmaken, ze mogen dus niet afhaken na 10 minuten. Dat is ook zitvlees creeeren.

Solomio
21-10-2008 om 10:09
Datum maakt niet uit
Of school zich nou aan de 1 oktober grens houdt, of aan de wet, uiteindelijk maakt dat voor het leeftijdsverschil in een klas weinig uit. Want ofwel alle kinderen van 1 oktober tot 30 september zitten in 1 klas (leeftijdsverschil dus max 1 jaar), ofwel alle kinderen van bijv 1 januari tot 31 december zitten bij elkaar in de klas (leeftijdsverschil dus max ook 1 jaar).
En idd is het op de meeste scholen zo dat groep 1 en 2 bij elkaar zit, waarbij de leeftijden dus nog veel meer uit elkaar lopen.

*bella*
21-10-2008 om 13:42
Overruled worden
Natuurlijk ligt daar een taak van de leerkracht, en kun je juist prachtig gebruik maken van de leeftijdsverschillen tussen kinderen.
Maar ik heb moeite met de betutteling van vandaag de dag, er is geen ruimte meer voor de natuurlijke pikorde van kinderen. Natuurlijk overheersen over het algemeen de oudere kinderen, dat is altijd al zo geweest en zo moet het ook gewoon.(omdat het zo nu eenmaal gaat) En wij proberen daar maar steeds in in te mengen, mijn idee dan. Dat zie ik ook steeds in speeltuinen ed, ouders die hun 3-jarige nauwlettend in de gaten houden, en gelijk voor hen in de bres springen als een ouder kind de baas wil spelen. Of hun kind steeds maar weer aanmoedigen voor zichzelf op te komen, allemaal gelijkheid. Die gelijkheid is er doorgaans niet, en dat voelen kinderen haarfijn aan, maar ze raken in de war door de tegengeluiden van ouders ed. Kinderen vinddn het heel gewoon dat een ouder kind meestal ook sturender is. Die kleintjes kijken vaak op tegen de groteren, heerlijk toch? Daar leren ze veel van, niet alleen wij ouders zijn rolmodel, al eigenen we ons die rol heel graag toe.
En het leuke is, op een bepaald moment (zeker als er een combi klas is) zijn ze zelf juist de meer groteren, en da´s een heel andere rol.

Bastet
21-10-2008 om 18:56
Hier....
Op de school van mijn kinderen zijn al sinds jaar en dag combiklassen 1/2.Compleet met kringgesprekken.Kinderen van vier wordt zo ook wel geleerd om een beetje zitvlees te kweken.Dat gebeurt overigens op de speelzaal al...
Grortjes,Bastet

Vera*
21-10-2008 om 19:55
Zitvlees
krijg je toch ook als je 'gewoon' op je beurt moet wachten? Dat begint ook al op kdv of speelzaal.

ayla
21-10-2008 om 20:16
Niet gerealiseerd
dat er idd meestal wel een verschil van een jaar is. Bij ons is de oudste van aug 2003 en de jongste van oktober 2004 en dan zullen er nog wel instromen komende maanden. Vroeg me al af wat dat aug kindje nog in groep 1 oet, maar ja niet mijn kind dus niet mijn probleem.
Tja zitvlees, mij komt het nu even goed uit, dochter kan dit jaar nog wat zitvlees krijgen voordat ze volgend jaar een juf krijgt waarbj het wel moet Ik geloof trouwens dat meester zei dat hij aan het einde van het jaar het wel een paar keer zou doen zodat de inderen volgend jaar niet wat dat betreft in het diepe worden gegooid. Ik hoef niet te zeggen dat het de meest geliefde meester van de hele school is

picobello
21-10-2008 om 21:07
Hier
gaat mijn kind ( net 2.5 jaar) naar een kleuterschool waar alle kinderen bij elkaar zitten, leeftijd varierend van 2.5 tot ruim 6 jaar. Als ik zie wat ze al oppikt van het werken met de "groten" is geweldig. Tellen tot 20, de dagen van de week ect. Ze doen ook veel werkjes op de verschillende niveau's. Ook sociaal gezien is het een pluspunt, kinderen werken veel samen, leren elkaar te helpen bv broodtrommels open te maken voor elkaar of iets aangeven wat te hoog ligt voor de een ect, jas / rits helpen vast maken. Maar ook het samen spelen of bv bouwen van hutten, lego of puzzelen.
Waarom zou een leeftijd verschil een probleem geven ?

Tango
21-10-2008 om 22:05
Picobello
2,5 jaar, echt waar. Dat is wel heel jong om al naar school te gaan. Wat voor school is dat dan?

Tango
21-10-2008 om 22:10
Leeftijdsverschillen
Ook bij ons (Montessorischool) zit groep 1 en 2 bij elkaar. Oudste kind in de klas is net 6 jaar geworden, had evt. naar groep 3 gemogen, maar dit was niet de keuze van de ouders. Mijn zoontje is net 4 en vindt zo'n grote jongen reuze interessant. Het was de eerste dag meteen zijn beste vriend, dus van intimideren was w.s. echt geen sprake. Het is wel zo dat de oudere kinderen de jongere kinderen helpen met van alles. Vind ik wel leuk om te zien.
Wat betreft het kringgesprek, dat doen ze hier ook gewoon. Van de jongere kinderen wordt hierin minder verwacht, ze mogen rustig een keertje naar de wc gaan tijdens het kringgesprek als ze het niet volhouden. De oudere kinderen hebben hier ook begrip voor, zegt de juf.

angel3
22-10-2008 om 16:01
Pelle
7 jaar is een jaar langer over kleuterschool gedaan, na ja dan heet dat blijven zitten, maar zeker geen 2 keer. De meeste kinderen worden 6 in groep 2. Als je een jaartje langer blijft dan wordt je 7 in groep 2, als je van eind oktober bent ben je al vrij snel (= nu) 7 geworden en een ander kind is net 4 geworden, allebei in dezelfde klas. Het kan.... en komt regelmatig voor.

angel3
22-10-2008 om 18:11
Alsjeblieft niet zeg
ik hoef geen punt te maken verder hoor. Praktijk is dat er een kind van net 7 in de kleutergroep KAN zitten en dat het leeftijdsversch dan groot is ja maar geen problemen hier daarmee. Verder hoef ik de theoretische achtergronden hiervan niet te weten hoor.

maggietel
22-10-2008 om 19:03
Angel3
Het heeft alles te maken met het hanteren van de oktobergrens (zoals in de praktijk nog héél veel scholen doen) of het hanteren van de januarigrens. Dat is en blijft telkens weer een discussie in deze rubriek.

kaatje43
26-10-2008 om 10:39
Hoezo pelle?
Pelle:"een meisje dat 8 wordt in feb in groep 3. Dat vind ik al erg oud".
Een kind wat in februari 8 wordt in groep 3, heeft gewoon 1 jaar langer gekleuterd. Dat komt zo vaak voor. Vind ik niet bijzonder hoor.

wil40
26-10-2008 om 22:07
Kaatje43
Nee hoor, mijn zoon heeft een jaar langer gekleuterd. Werd in okt. groep 3, 7 jaar oud. Had dus al 3 jaar gekleuterd. Dit kind wordt in feb. al 8. Is dus al 2x blijven zitten. Komt op haar 13e van school als het vanaf nu verder doorstroomt.En heeft dan 10 jaar over de basisschool gedaan. Dat komt echt niet vaak voor. Als het zo is en beter voor het kind, verder geen oordeel. Maar het komt bij ons maar zelden voor. Zelfs het langer kleuteren van herfstkinderen is hier drastisch veranderd. De meeste kleuters tot 1 Jan, gaan nu door naar groep 3. Dus steeds meer 5 jarigen straks in groep 3. Die al snel 6 worden in groep 3.

amk
27-10-2008 om 09:41
Even rekenen
je bent 4 en gaat naar groep 1
je wordt 5 in groep 2 en 6 in groep 3. Normaal verloop.
Blijf je 1x zitten wordt je 7 in groep 3, blijf je 2x zitten of kleuterverlengen = blijven zitten, wordt je 8 in groep 3
Pelle, volgens mij is het meisje wel degelijk 2x blijven zitten.
groet,
Angela

Minnie
27-10-2008 om 10:01
Amk
Je maakt een denkfout. Een kind dat in februari jarig is gaat in februari (4 jaar) naar school, en blijft het volgende schooljaar ook in groep 1 (5 jaar), in groep 2 wordt ze dus 6 en in groep 3 7 jaar. Als ze in groep 3 geen 7 maar 8 jaar wordt is ze dus 1x blijven zitten.
Ze zou twee keer zijn blijven zitten als ze niet van februari, maar van december was.
Minnie

Bibo
27-10-2008 om 10:06
Klopt
Mijn dochter is van februari, zit in groep 3, en wordt in februari 7 en is niet blijven zitten. Mijn andere dochter is ook van februari, zit nu in groep 5, en wordt in februari 9 en is ook nooit blijven zitten!

kaatje43
27-10-2008 om 12:56
Minnie
Dit klopt ook niet helemaal. Mijn kind is van december en hij werd 7 in groep 3. Niet langer gekleuterd en niet blijven zitten. Het ligt er maar aan welke grens de school hanteert. Bij ons op school (en ik weet nog meer scholen) hanteren ze de 1 november grens, tenzij het kind dus eerder aan groep 3 toe is. Dus als je na oktober 7 wordt in groep 3 is dit heel normaal. Als je daarna een keer bent blijft zitten, ben je 13 als je naar het VO gaat, ook niets bijzonders hoor.
Op de school van mijn kind zijn alleen maar combinatiegroepen en leeftijdverschil is echt niet nadelig. Ja en soms is dat 2 jaar. Soms nog wel meer, als er een hoogbegaafd kind tussen zit. Juist hierdoor leren ze elkaar te respecteren en laten ze elkaar in hun waarde. Ze leren elkaar dus ook te helpen. Tenminste dat is mijn ervaring.

amk
27-10-2008 om 13:00
Minnie je hebt gelijk.
ik was in de war met de oktober grens die natuurlijk al een tijdje afgeschaft is.
Angela

M Lavell
27-10-2008 om 13:33
Landelijk
Kaatje:"Dit klopt ook niet helemaal. Mijn kind is van december en hij werd 7 in groep 3. Niet langer gekleuterd en niet blijven zitten. Het ligt er maar aan welke grens de school hanteert."
Wel blijven zitten. De wet geldt voor alle scholen, al merken die er vaak niks van. Leerlingen merken het. Als ze naar een andere school gaan, of naar het vo. Of als ze ineens in het gemeentelijk zorgenhoekje belanden omdat ze nog een keer blijven zitten.
Groet,
Miriam Lavell

wil40
27-10-2008 om 22:02
Pelle
Febr.8 jaar oud in groep 3 is toch 2x blijven zitten? Ik schrijf het volgens mij gewoon goed hoor. Mijn zoon is in okt. groep 3, 7 geworden en is dus 1x blijven zitten, onder het mom van "herfstkleuter." En of dat nou door de 1 okt. grens is gekomen of een later jaar op de basisschool doet er toch niet toe? Hij is iig dan wel 12 als hij van school komt, zoals de meeste kinderen uit zijn groep, maar hij is samen met een stuk of 8 andere kinderen uit een eerder geboortejaar. Kortom, is 1x blijven zitten. Als je 2x blijft zitten ben je 13 als je van school komt, dat komt hier zelden voor, zover ik weet. Het kind waar kaatje het over heeft( Febr. 8 worden in groep 3) is dus 2x blijven zitten. Zijn we het eens?

wil40
27-10-2008 om 23:32
Je hebt gelijk pelle
Helemaal gelijk. Langer kleuteren heeft bij mij niet geholpen zo te merken...

kaatje43
29-10-2008 om 09:06
Miriam
Sinds wanneer is die oktober grens afgeschaft dan? Mijn kind zit inmiddels in groep 7, net als bijna alle kinderen van november en december. Hij is dus van december 1997. En toendertijd was het vanzelfsprekend dat hij 2 1/2 jaar kleuterde. Ik heb wat gemist geloof ik.

M Lavell
29-10-2008 om 09:47
1985
Kaatje:"Sinds wanneer is die oktober grens afgeschaft dan?"
In 1985, maar eigenlijk al eerder met allerlei knutselwetjes die aan het maken van de Wet Primair Onderwijs vooraf gingen. Sommige bronnen spreken van 1980.
Kaatje:"Ik heb wat gemist geloof ik."
Ja. Dat is jou niet kwalijk te nemen volgens mij. De school heeft het ook gemist, of expres verszwegen. Dat is ernstiger, want jouw kind zit er mee.
Groet,
Miriam Lavell

kaatje43
29-10-2008 om 10:29
Zo lang al?
Dank je voor je antwoord. Ik zit er niet mee hoor. Ik had er niet aan moeten denken dat hij nu in groep 8 zou zitten. Hij gaat hardstikke goed op school (haalt hoge citoscores) maar werken is toch wel het minst leuke onderdeel van de dag. Nu ik er over na denk hebben ze op school altijd wel puur naar het kind gekeken en versnellen kon altijd. Maar dat was voor deze kinderen dan blijkbaar geen optie. Ook omdat ze op individueel niveau werken misschien. Maar ik ga er in de ouderraad toch wel eens navraag naar doen. Ben benieuwd wat het antwoord is.

M Lavell
29-10-2008 om 10:59
Voorbeeld
Kaatje, zie hier http://www.ouders.nl/mdos2007-kleuters5.htm
Je kunt er de betreffende correspondentie met de inspectie ook downloaden.
Groet,
Miriam Lavell