ayla
21-10-2008 om 09:53
Leeftijdsverschil in de klas, nadelig?
Mijn oudste zit in groep 1 van een vrij grote school. De school heeft zich tot nu toe duidelijk niet aan de afschaffing van de oktobergrens gehouden. Blijkt wel uit het feit dat we nu al 3 5-jarige in de klas hebben. bijna de helft van de klas wordt voor januari 5. De andere helft is van voorjaar en zomer 2004, net zoals mijn dochter, zij is op 2 na de jongste. Nu heeft mijn dochter niet zo'n probleem met de oudere kindjes, ze is zelf redelijk mondig maar ik hoor van andere ouders dat er jongere leerlingen zijn die toch wel vaak overruled worden door de oudere leerlingen. Ligt dit aan de kinderen of is dat dan toch het leeftijdsverschil wat meespeelt.
Verder vroeg ik me af of er ontwikkelingverschil is, er zit toch soms bijna een jaar tussen, wat vrij veel is op die leeftijd. Meester doet vanwege die reden al geen kringgesprek want hij vind dat kinderen van 5 nu eenmaal meer zitvlees hebben dan kinderen van net 4. Wat is jullie mening hierover.
Er wordt trouwens hier geen cito afgenomen in groep 1, dat doen ze pas in groep 2.

M Lavell
05-11-2008 om 22:02
Filosofisch?
Wil:"Meer leermaanden geeft idd niet altijd een hogere DL. Daar is de test ook voor bedoeld.Om te meten of het niveau klopt met het aantal leermaanden. Achterstanden worden meteen duidelijk. Ook als je voor loopt.... "
Is dit een filosofische bespiegeling, of moet ik er inhoudelijk wat van zeggen?
Dat laatste dan: Ik vind die DLE redenatie voor geen meter kloppen. De veronderstelling dat een maand onderwijs op elke school en bij elke leerling hetzelfde effect op zou leveren, vind ik bizar. Laat staan dat het een steekhoudend resultaat oplevert als je die gedachte met 60 vermenigvuldigt. Vlek op vlek als je het mij vraagt.
Maar goed, hij is er als dominantie opvatting en ook nog als wettelijk meetinstrument voor extra subsidie (rugzak bijvoorbeeld).
Groet,
Miriam Lavell

wil40
05-11-2008 om 22:07
Kleuter dle`s
Ik wil het best geloven. Over enkele jaren volgen de peuterspeelzaal DLE~s. Of zijn die er ook al? Er is geen leerkracht meer die zelf objectief een kleuter kan beoordelen. Zoals hier een leerkracht eens zei: "Ik zit meer de dossiers dik te schrijven dan te knutselen met de kleuters." Er volgt vast nog een DLE score wanneer je eindelijk je veters kan strikken. Zou zoon hèèèl laag scoren.
Weer geen plaatsing op een gezellig VO. Extra lang mogen kleuteren en dan nog geen strikdiploma.....Hij zit nu op een DLE van -60 voor strikken. Dat komt niet meer goed. Toch een leerachterstand.
Beetje flauwekullen tussendoor....Maar over een paar jaar is het echt zo en piep ik wel anders.

wil40
05-11-2008 om 22:12
Miriam
Ik ben het helemaal met je eens wat betreft de DLE`s. Het is een redelijke graadmeter en meer niet. Maar telt dat niet voor de meeste testen en beoordelingen?
Je moet toch op de èèn of andere manier resultaten/vorderingen/achterstanden vastleggen enz.
Hier moet je trouwens niet op korte termijn om DLE`s vragen als je ze nodig hebt( voor een ander testje). Moeten van diep uit de la komen.

M Lavell
05-11-2008 om 22:21
Aanbod is niet gelijk
Wil:"Ik ben het helemaal met je eens wat betreft de DLE`s. Het is een redelijke graadmeter en meer niet."
Dat vind ik niet eigenlijk. Het zou een redelijke graadmeter zijn als de eisen die die toets aan de leerlingen stelt (dit en dat moet je geleerd hebben), gelijk zouden zijn aan de eisen die aan het onderwijs gesteld worden (dit en dat moet behandeld zijn).
Dat is in Frankrijk zo (alle leerlingen krijgen op dezelfde dag dezelfde stof), maar in Nederland helemaal niet.
Wil:"Je moet toch op de èèn of andere manier resultaten/vorderingen/achterstanden vastleggen enz."
Het lijkt me dat je moet beginnen bij het vaststellen van het aanbod.
Groet,
Miriam Lavell

wil40
05-11-2008 om 23:30
Niveauverschillen
Dus het aanbod is niet gelijk. Dat houdt in dat basisscholen al verschillen van niveau? Er zijn geen minimale eisen aan een lespakket?
Niet: Dat en dat moet een kind aangeboden krijgen in groep 4 en daarop stemmen we de DLE scores af?
Waar worden dan de controles van de onderwijsinspectie op afgestemd?
Alle leerlingen in Ned. op dezelfde dag dezelfde stof vind ik minder belangrijk. Maar als in groep 3 het rekenwerk met sommen tot b.v. 100 moet lopen, is dat dan niet op iedere basisschool? Nee, eigenlijk weet ik dat antwoord al. Laatst was er een draadje over breuken.Toen bleek dat op scholen in verschillende groepen behandeld te worden.
Hmmm, ook geen minimale eisen bij het verlaten van de basisschool? Is dan alleen de cito een graadmeter voor de leerkracht? Veel lage scores bij klokkijken betekend dat dit nog niet voldoende is behandeld..??

M Lavell
06-11-2008 om 09:22
Wil:"Dat houdt in dat basisscholen al verschillen van niveau?"
Ja. Leerkrachten onderling ook trouwens.
Wil:"Er zijn geen minimale eisen aan een lespakket?"
Nee. De Inspectie heeft wel een mening over lespakketten. Zo moeten ze gedrukt staan (niet zelf verzonnen) en zijn er gedrukte die als 'verouderd' of 'zwak' te boek staan. Het werkelijke strijdige met de DLE toets, is dat die toets meet in maanden onderwijs, terwijl de Inspectie er jaren over doet om zelfs maar iets onvriendelijks te zeggen over het lesmateriaal van een school. Een hard oordeel, zwakke school, komt pas als slecht lesgeven inderdaad overwegend en minimaal 3 jaar achtereen tot achterstanden bij leerlingen leidt. Dan zijn er dus al complete leerjaren tot achterstand opgeleid.
Wil:"Waar worden dan de controles van de onderwijsinspectie op afgestemd?"
Natte vinger. Toen mijn kinderen op de basisschool zaten deed de Inspectie er nog alles aan om realistisch rekenen te promoten. Inmiddels is dat weer 'uit' en komen methodes met staartdeling weer in het voorkeurslijstje.
Wil:"Maar als in groep 3 het rekenwerk met sommen tot b.v. 100 moet lopen, is dat dan niet op iedere basisschool?"
Nee. Zo gedetailleerd staat dat nergens. Er zijn de Kerndoelen voor het basisonderwijs. Die zijn zo vaag dat je daar niet uit kunt opmaken wat er precies mee bedoeld wordt en bovendien gelden die als einddoel. Wettelijke tussendoelen zijn er niet. Sommige doelen zijn bovendien zo hoogdravend dat je je afvraagt of kinderen dat ooit wel kunnen leren.
Wil:"Hmmm, ook geen minimale eisen bij het verlaten van de basisschool?"
Nee.
Wil:"Is dan alleen de cito een graadmeter voor de leerkracht?"
Ja. Waarbij de resultaten ook nog eens zelden tot zelfreflexie leiden, maar tot selectie van leerlingen. Zie de discussie met Emma of het afrekenen van leerkrachten op resultaten.
Wil:"Veel lage scores bij klokkijken betekend dat dit nog niet voldoende is behandeld..??"
Het duurt heel lang voordat die conclusie getrokken wordt. En dan nog. Op de basisschool van mijn kinderen was een leerkracht die rekenen niet belangrijk vond. Hij deed het dus niet, met groep 5. Er was voor de ouders toen niets anders dan verontwaardigd doen en hopen dat dat helpt. Dat heeft vier jaar geduurd. De wet is niet veranderd. Als je al ontdekt dat een leerkracht (of school) iets structureel laat liggen, dat had bij deze leerkracht 8 jaar geduurd en bestond bij de gratie van het feit dat hij zijn mening bij navraag niet onder stoelen of banken stak, dan duurt het nog wel even voordat 'iets' helpt. In die tussentijd zijn je kinderen al van school.
De omgang met de DLE toets naar leerlingen toe terwijl het aanbod zo zwak gegarandeerd is, is tekenend voor de dominante mening in het onderwijs: Toetsen zijn in die opvatting eisen waar leerlingen aan moeten voldoen. Het heeft geen relatie met wat de leerkracht of de school moet doen. Juist die houding leidt tot kleuterzittenblijven en bespiegelingen over het kind 'er nog niet aan toe' of 's-e een beetje achter'. Het ligt hoe dan ook aan het kind, bewijst de toets, niet aan het aanbod.
Voor wie nu meent dat het in de praktijk allemaal wel meevalt en dat scholen/leerkrachten heus wel voldoende zullen doen om.... het volgende: Voordat je erachter komt dat dat overwegend of te vaak niet zo is, ben je nog weer jaren verder.
Het archief van deze rubriek (ruim 8 jaar) weerspiegelt de ontdekkingen wel aardig. Eerst schuchter, dan uiteindelijk zeker de uitspraak van de inspectie dat te veel scholen onvoldoende taalonderwijs geven. Over rekenen hadden we het nog niet. Dit jaar dan toch eindelijk iets over rekenen: daarmee is het nog erger gesteld dan met taal.
Een degelijk vergelijkend onderzoek met het onderwijsniveau in je jaren 70 is er niet. In Engeland hebben ze dat onlangs wel gedaan. Het verschil in niveau tussen leerlingen van vandaag en toen is schrikbarend. Er zit wel twee tot drie jaar niveauverschil tussen.
Zij werken ook met leerlingvolgsystemen en toetsen die lijken op DLE toetsen. Wij hebben dat gecopieerd en daarmee inmiddels een stevige generatie leerkrachten opgeleid die niet of nauwelijks de illusie hebben dat _zij_ een factor zijn in wat leerlingen kennen en kunnen.
Het ligt aan de ouders (scholingsniveau) of de afkomst: aan het 'indivuduele verhaal' dat we voordat we besluiten de leerling les te willen geven, wel heel graag willen lezen natuurlijk.
Groet,
Miriam Lavell

Even anoniem
06-11-2008 om 18:45
Dle en cito voor pelle
Pelle: Dit snap ik niet: Een zittenblijver in groep 2 heeft een DL van 60 ipv 55 maar waarom heeft die toch een achterstand al heeft hij de hoogste cito-score? En hoezo is een DLE van 55 half groep 8 gelijk aan een cito A/B score? Een hoge C is toch gemiddeld, dat zou dan toch een DLE van 55 moeten zijn? En een A een DLE van 60 ofzo? En een D een DLE van 50?
Een C is niet gemiddeld, maar beneden gemiddeld. Het gemiddelde ligt precies op de grens van B en C. Een score precies op die grens (en ook ietsje eronder, dus hoge C) geeft een score van 55. Het dle boek vindt dat meteen de maximale score en geeft bij alle hogere scores alleen een dle van >55. Dit omdat het toetsen wat de basisschool betreft halverwege groep 8 'klaar' gevonden wordt.

Even anoniem
06-11-2008 om 18:48
Beboetbaar?
Miriam: Waar ik uit opmaak dat jij dit als leerkracht schrijft. Je moet je goed realiseren dat in eerste instantie niet de vo school, maar de basisschool verantwoordelijk is voor de gegevensoverdracht en dat die basisschool dus beboetbaar is.
Bedoel je hiermee dat als ik op de vraag naar medische bijzonderheden antwoord 'mij niet bekend' ik niet beboetbaar ben (vraag beantwoord) en als ik antwoord 'niet aan mij om te beantwoorden' (vraag niet beantwoord) ik wel beboetbaar ben? Of ben ik altijd beboetbaar als ik niet het complete medische dossier kan overhandigen aan het V.O.? En op grond van welke wet dan?

M Lavell
06-11-2008 om 20:35
Eigen verantwoordelijkheid
"Bedoel je hiermee dat als ik op de vraag naar medische bijzonderheden antwoord \'mij niet bekend\' ik niet beboetbaar ben (vraag beantwoord) en als ik antwoord \'niet aan mij om te beantwoorden\'"
Nee, ik bedoel dat als jouw school bij ouders handtekeningen afperst voor het overdragen van gegevens door te dreigen met de LPA, dat die school dan beboetbaar is.
Als jij als leerkracht informatie over leerlingen verstrekt die je niet mag verstrekken waar zo'n afgeperste handtekening onder staat, dan ben je zelfs vervolgbaar en strafbaar.
"Of ben ik altijd beboetbaar als ik niet het complete medische dossier kan overhandigen aan het V.O.? En op grond van welke wet dan? "
Jouw school is beboetbaar als er teveel informatie naar het vo gaat. Jij bent strafbaar als dat door jouw handelingen gebeurt. De school kan zich niet verschuilen achter 'maar dat moet van het povo overleg', jij kunt je niet verschuilen achter 'maar dat moet van mijn school'.
In welke regio werk je?
Groet,
Miriam Lavell

jan
06-11-2008 om 21:20
Regio
Beter is: Zou je willen vertellen in welke regio je werkt? Klinkt iets minder gebiedend.
Ik ben er ook nieuwsgierig naar, Even Anoniem. Het zou Utrecht kunnen zijn.
Groet Jan