Milani
17-06-2010 om 10:57
Leonardo school heeft financiële problemen
Zie http://petities.nl/petitie/goede-scholing-voor-hoogbegaafde-leerlingen
Voor meer informatie en tekenen petitie.
Hoe meer ouders tekenen hoe groter de kans is dat deze scholen niet gaan sluiten!

M Lavell
17-06-2010 om 11:29
Tegen
Wat een suffe petitie.
"dat de overheid in de media naar buiten brengt , geld beschikbaar te hebben voor het onderwijs aan hoogbegaafde kinderen.Het beleid om “de leonardoscholen” te kwalificeren als normale basisschool, is daarmee naar ons idee in tegenspraak"
Welnee. Speciale basisscholen zijn ook reguliere scholen. Extra financiering komt niet van de overheid maar van het samenwerkingsverband.
"Wij vinden dat elk kind recht heeft op passend onderwijs."
Moet je wel eerst weten wat dat is. Onder passend onderwijs zal ook het clusteronderwijs voortaan betaald worden door het samenwerkingsverband. Het financieringsverschil tussen soort onderwijs vanuit de centrale overheid, verdwijnt helemaal.
"1. Leonardoscholen te specificeren als speciaal onderwijs met de daarbij behorende vergoeding voor leerlingen. "
Gaat niet gebeuren, zie boven. Het is bovendien een nogal onbescheiden verzoek: wil jij mijn budget, neem dan ook mijn handicapt (doof, lam, blind, alles tegelijk).
" 2. Vervoer van en naar de Leonardoschool te financieren."
Dat wordt al gefinancierd. Daar moet je wel om vragen. Bij de gemeente. En helaas betekent dat nog al eens een heel gevecht, maar dat is voor gehandicapten niet anders.
"3. Hoogbegaafdheid op zich te kwalificeren als indicatie voor het aanvragen van een rugzakje om goed onderwijs binnen de reguliere basisschool mogelijk te maken "
Hoe durf je het te vragen!
Groet,
Miriam Lavell

ayla
17-06-2010 om 12:12
Miriam
Miriam, even heel nieuwsgierig, waarom mogen hoogbegaafde kinderen geen rugzakje?

ishtar
17-06-2010 om 13:23
Tja...
ik wou dat ik het me kon veroorloven om tegen te zijn! Dan zouden nl die ll gewoon in hun eigen klas kunnen blijven, met extra hulp, ze zouden niet meer vastlopen of leerkrachten hebben die 'toch niks zien', dan zouden Leo's overbodig zijn. Helaas is dit utopisch
Zolang Leo's niet als speciaal onderwijs worden gekwalificeerd, krijgen ze gewoon het budget voor regulier onderwijs, en dan kom je al gauw (veel!) te kort op je budget, zelfs als je hoge ouderbijdrages vraagt en krijgt. Omdat er net als in het speciale onderwijs met kleine klassen worden gewerkt, plus dat er ook apart lesmateriaal (denk alleen al aan de kosten voor laptops) nodig is. Net als met een 'gewone' cluster.
Speciaal onderwijs is ook onderverdeeld in clusters, die krijgen ook niet de hele mikmak door elkaar.
Wat is er mis met een 'cluster hb met problemen' op regulier onderwijs?
Er zitten ook kinderen met ass, zwakbegaafd ed op regulier onderwijs die daar goed functioneren, er zijn ook hb-kinderen die goed functioneren op regulier onderwijs, die kom je niet tegen in dit soort verzoeken.
Dit gaat juist om de kinderen die het niet redden op regulier onderwijs, en die vallen buiten de boot.
Vervoer wordt op kleine schaal gefinancierd. Er staat een lijst van gemeentes die welwillend zijn oa op het hb-kind forum. Er zijn ook gemeentes die het weigeren, erg moeilijk doen, of goedkeuring onder vermelding van 'uitzondering!'geven.
Er is een geval van een rechtszaak van ik meen 8 jaar. Dat is iets meer dan 'een heel gevecht' in mijn ogen.
En een rugzakje aanvragen voor ll die het op regulier onderwijs niet zonder extra aandacht en hulp redden?
Dat durf ik heel goed te vragen. Zolang er kinderen zijn die compleet vastlopen omdat de leerkracht niet verder komt dan: ga jij maar op de gang cijfertjes zitten schrijven (tegen kind in groep 1) 'hij wil niet en ik heb geen tijd (zin, zie het nut niet)om erachteraan te zitten want ik heb er nog zoveel' (ook in groep 1).
Dan zul je dus ergens extra geld vandaan moeten halen om die hulp wel in huis te halen.
En daar is het rugzakje prima voor. (en nee, ik schaam me niet om dit te vergelijken met kinderen die speciaal onderwijs nodig hebben, ik spreek aan beide kanten uit ervaring)
Hoogbegaafdheid is geen handicap, hoeft geen handicap te zijn, maar als er geen passend onderwijs (en wat dat is is inderdaad lastig te omschrijven, maar de Leo's hebben een goede poging daartoe gedaan) wordt het wel een handicap.

M Lavell
17-06-2010 om 13:44
Tragisch misverstand
ayla:"Miriam, even heel nieuwsgierig, waarom mogen hoogbegaafde kinderen geen rugzakje?"
Het tragisch misverstand zit in je vraag besloten. Gehandicapte kinderen krijgen ook niks. De school krijgt op basis van leerlingindicatie een extra budget (rugzakje genoemd). Dat is er niet om aan het kind uit te geven. Wel aan een invalidelift, een luierverschoonjuf, een bijlesjuf of een cursus voor de gewone leerkracht.
Wat wil je met dat rugzakje?
Ishtar:"Dan zouden nl die ll gewoon in hun eigen klas kunnen blijven, met extra hulp, ze zouden niet meer vastlopen of leerkrachten hebben die \'toch niks zien\', dan zouden Leo\'s overbodig zijn."
Vanwaar het recht op niet vastlopen bij hb lln?
Ishtar:"Zolang Leo\'s niet als speciaal onderwijs worden gekwalificeerd, krijgen ze gewoon het budget voor regulier onderwijs, en dan kom je al gauw (veel!) te kort op je budget, zelfs als je hoge ouderbijdrages vraagt en krijgt. "
Dat zitten twee verwarringen in. De ene gaf ik al eerder aan en dat is dat speciaal basisonderwijs ook geen extra geld krijgt. Toch zijn er kleinere klassen en is de doelgroep het moeilijk lerende kind.
De tweede verwarring is: hoe is de handicap hb met geld te verhelpen?
Ishtar:"Wat is er mis met een \'cluster hb met problemen\' op regulier onderwijs? "
Met welk recht? Waarom geen cluster 'onderpresteren'? Of een cluster 'vervelen'? Of een cluster faalangst? Waar is het eind?
Waarom die broodnijd naar gehandicapten? Hoe haal je het in je hoofd om ook maar de schijn te wekken hb net zo'n beperkende kwaal is als blindheid? Of nierkanker?
Ishtar:"Dit gaat juist om de kinderen die het niet redden op regulier onderwijs, en die vallen buiten de boot. "
Waarom dan geen 'buiten de boot' cluster? Ja, er vallen kinderen buiten de boot, maar doen alsof dat een typische hb kwaal is getuigt vooral van een wat krap blikveld.
Ishtar:"Er staat een lijst van gemeentes die welwillend zijn oa op het hb-kind forum. Er zijn ook gemeentes die het weigeren, erg moeilijk doen, of goedkeuring onder vermelding van \'uitzondering!\'geven. "
Maar dat is een gewoon probleem dat ook bij gehandicapten voorkomt. De hele teneur van die petitie is 'zij krijgen het wel en wij niet'. Maar dat is niet waar. Zij krijgen het ook niet en zijn ook nog blind of doof en of hebben er een ernstige ziekte bij.
"Er is een geval van een rechtszaak van ik meen 8 jaar. Dat is iets meer dan \'een heel gevecht\' in mijn ogen. "
Maar die heeft wel gewonnen. Het enige wat je aan moet tonen is dat kind is aangwezen op onderwijs dat in de gemeente niet voor handen is. Dat lijkt me een eitje voor iedereen die meent dat er ook nog een rugzak bij moet.
Ishtar:"Hoogbegaafdheid is geen handicap, hoeft geen handicap te zijn, maar als er geen passend onderwijs (en wat dat is is inderdaad lastig te omschrijven, maar de Leo\'s hebben een goede poging daartoe gedaan) wordt het wel een handicap."
Nee. Het wordt nooit een handicap. Alle andere kwalen die er wo uit voortkomen, komen ook onder alle andere soorten kinderen voor. Ik zie nog steeds niet waarom van overheidswege iets apart gefinancierd zou moeten worden op het kenmerk hb.
Je kunt natuurlijk wel je eigen priveschool stichten.
Groet,
Miriam Lavell

ishtar
17-06-2010 om 14:28
Nou, vertel dan eens
hoe doen die speciale scholen dat? Waar komt hun geld vandaan? Rugzakjes? Die krijgen hoogbegaafden niet (en al krijgt de school het geld, het rugzakje wordt wel aan het kind toegewezen en de aanvraag door de ouders gedaan, dat mag de school niet eens zelf doen)
Nee, er is geen specifiek recht op niet vastlopen door hb-kinderen, ik vind je stelling vrij sarcastisch. Gemiddelde kinderen lopen doorgaans niet vast. Kinderen voor wie het reguliere onderwijs niet passend is (weer die vage term) wel. En dat kan door hoogbegaafdheid, en door zwakbegaafdheid, ass, doof/blind of andere handicaps.
Mijn krappe blikveld komt doordat ik een buitendebootvallend kind heb. Ik heb geen reden om me te verdiepen in buitendebootvallende kinderen die een andersoortige oorzaak heeft. Dat doen de ouders van die kinderen wel. (egoistisch? Vast wel)
Mijn tweede verwarring :hoe is hb met geld te VERhelpen? Nee, niet VERhelpen, wel helpen, getuige mijn zoon die nu eindelijk weer met plezier naar school gaat en op zijn niveau werkt, daar kon de reguliere school niks mee. En ik vraag me af hoe je de handicap autisme met geld wil VERhelpen, of is gewoon helpen daar wel voldoende?
Mirjam: 'Nee. Het wordt nooit een handicap. Alle andere kwalen die er wo uit voortkomen, komen ook onder alle andere soorten kinderen voor. Ik zie nog steeds niet waarom van overheidswege iets apart gefinancierd zou moeten worden op het kenmerk hb. '
om dezelfde redenen dat er clusters zijn voor kinderen met een (andere )handicap: omdat het nodig is, omdat er ontoereikende kennis is op reguliere scholen, omdat er kinderen zijn die zo depressief worden van niet op eigen niveau kunnen functioneren dat zelfmoord plegen.
Broodnijd naar gehandicapten? Welnee, ik heb ook, naast een hoogbegaafde zoon, een zoon met een erkende dubbele handicap. Dat is ook beperkend. Maar daarvoor is wel allerlei erkende hulp, terwijl ik zie dat dat er niet is voor mijn andere zoon. En ik trek de vergelijking niet door. Ik beweer nergens dat het een even erg is als het ander. Het is geen wedstrijdje wie het het zwaarst heeft. Maar dat wil niet zeggen dat je niet ergens voor kunt vechten omdat iets anders meer beperkend is.

M Lavell
17-06-2010 om 14:51
Niet duurder
Ishtar:"hoe doen die speciale scholen dat? Waar komt hun geld vandaan? Rugzakjes?"
Ik had het over speciale basisscholen. Die krijgen geen rugzakjes. Hun geld komt uit het zorgbudget van de scholen van het samenwerkingsverband.
Ishtar:"Gemiddelde kinderen lopen doorgaans niet vast. "
Ik weet niet wat je bedoelt. Gemiddeld genomen komt een procent of 15 niet tot functioneel lezen (mind you, dat heeft niks met iq te maken), blijft een kwart van de lln in het bo al zitten, is de helft op de een of andere manier zorgleerling en eindigt meer dan de helft met een diploma onder niveau.
Ishtar:"En dat kan door hoogbegaafdheid, en door zwakbegaafdheid, ass, doof/blind of andere handicaps. "
Smakeloos.
Ishtar:"Ik heb geen reden om me te verdiepen in buitendebootvallende kinderen die een andersoortige oorzaak heeft."
Ach, dat is tenminste eerlijk. Geeft niet hoor, maar wie iets van de overheid wil doet er goed aan om helder te krijgen wat de voorwaarden zijn waarop die overheid aan de slag gaat. Ik heb dat wel gedaan. En zo is mij volkomen helder dat voor hb geen extra geld komt. Althans, niet structureel. Er is wel incidenteel extra geld. Projectjes en zo.
Ishtar:"Nee, niet VERhelpen, wel helpen, getuige mijn zoon die nu eindelijk weer met plezier naar school gaat en op zijn niveau werkt, daar kon de reguliere school niks mee"
Waarom moet dat extra geld kosten? Wat is er duur aan werken op je eigen niveau?
Ishtar:"En ik vraag me af hoe je de handicap autisme met geld wil VERhelpen, of is gewoon helpen daar wel voldoende?"
Zie je wel, broodnijd. Gewoon helpen bij autisme is duur. Het impliceert een structuur en omgevingsfactoren die duur zijn.
Ishtar:"om dezelfde redenen dat er clusters zijn voor kinderen met een (andere )handicap: omdat het nodig is, omdat er ontoereikende kennis is op reguliere scholen, omdat er kinderen zijn die zo depressief worden van niet op eigen niveau kunnen functioneren dat zelfmoord plegen."
Je haalt middelen en doel door elkaar. Het middel, geld, lost bij gehandicapten een praktisch probleem op. Schone luiers, extra veilige omgeving. Het gaat nooit over geluk of welzijn. Zelfs maar matig over welbevinden.
Waarom zouden hb lln die voorziening wel krijgen terwijl niemand dat krijgt?
Ishtar:"ik heb ook, naast een hoogbegaafde zoon, een zoon met een erkende dubbele handicap. Dat is ook beperkend. Maar daarvoor is wel allerlei erkende hulp,"
Ga die hulp eens na en geef aan waar precies die hulp zich richt op het voorkomen van zelfmoord of depressie. Depressie komt veel voor bij gehandicapten. Ik heb er nog nooit een preventie budget voor gezien.
Bekijk hb op dezelfde pragmatische manier als een handicap en vraag je af welke noodzakelijke voorziening nou precies extra geld kost.
Ik kan het niet verzinnen. Werken op je eigen niveau is niet duurder.
Groet,
Miriam Lavell

Nor@
17-06-2010 om 15:22
Miriam Lavell
Je zegt;
"Waarom moet dat extra geld kosten? Wat is er duur aan werken op je eigen niveau? "
De kosten per leerling in het Leonardo-onderwijs zijn hoger dan in het reguliere onderwijs. De Leonardoschool wil passend onderwijs geven aan haar leerlingen waarbij een hoge kwaliteitsstandaard wordt nagestreefd en dit kost uiteindelijk meer geld. De operationele kosten van de Leonardoschool zijn hoger dan in het reguliere onderwijs. Dit heeft een aantal oorzaken:
Kleinere klassen
De vergoeding per kind vanuit het rijk is even hoog als in het reguliere onderwijs. Omdat de Leonardoschool met hooguit 16 kinderen per klas werkt, zijn de inkomsten per klas lager. Leonardo-onderwijs heeft (nog) geen erkenning als speciaal onderwijs waarmee het kan rekenen op een hogere rijksbijdrage per leerling.
Extra leerkrachten
Voor speciale vakken, die voor de verrijking van het lesaanbod zorgen, worden vakleerkrachten aangetrokken die naast de groepsleerkrachten hun lessen verzorgen. Het gaat hierbij om vakken als Engels en Spaans door 'native speakers', muziek, schaken en ICT. Hierdoor is het aantal leerkrachten per leerling verhoudingsgewijs nog iets groter dan bij regulier onderwijs.
Excursies en materialen
In aanvulling op en ter verrijking van de klassikale lessen hebben de leerlingen vaker excursies en uitstapjes naar instanties, bedrijven of evenementen. Daarnaast maakt men gebruik van allerlei aanvullende materialen en hulpmiddelen, soms gesponsord, maar vaak ook niet.
Sorry maar jouw verhaal hier, komt mij echt zo arrogant over, alsof hb kinderen niet het recht hebben op passend onderwijs...pfff, IEDER kind heeft recht op passend onderwijs...en hb kinderen hebben nu eenmaal veeeel meer nodig om zich te kunnen ontwikkelen, en wellicht zijn dit wel de kinderen die we opleiden, die HET medicijn tegen kanker kunnen uitvinden....waarom moet in NL altijd alleen geld gestopt worden in de kinderen die er aan de "onderkant" uitvallen....?

ishtar
17-06-2010 om 15:51
Wat is er smakeloos
aan de constatering dat er kinderen vastlopen, door ondermeer hoogbegaafdheid, naast autisme, zwakbegaafdheid en de andere handicaps die ik opnoemde? Ik meldt niks anders dan jij, nl dat er meer redenen zijn om vast te lopen, nl:....
mijn vraag over het VERhelpen van autisme heeft niks met broodnijd te maken, maar was om duidelijk te maken dat je het een wil VERhelpen, en bij het andere helpen (wat broodnodig is) wel voldoende is. De autist wordt niet minder autistisch van hulp, maar het leren gaat wel beter. De hoobgegaafde wordt ook niet minder hoogbegaafd van hulp, maar het wordt wel in goede banen geleid (ook broodnodig)
Ishtar:"hoe doen die speciale scholen dat? Waar komt hun geld vandaan? Rugzakjes?"
Mirjam: Ik had het over speciale basisscholen. Die krijgen geen rugzakjes. Hun geld komt uit het zorgbudget van de scholen van het samenwerkingsverband.
Ik had het ook over speciale basisscholen En zolang een Leonardo niet als speciale basisschool wordt aangemerkt, krijgen ze dus ook geen extra geld uit dat zorgbudget. Zie verder de post van Nor@ wat er duurder is.
Mirjam: Je haalt middelen en doel door elkaar. Het middel, geld, lost bij gehandicapten een praktisch probleem op. Schone luiers, extra veilige omgeving. Het gaat nooit over geluk of welzijn. Zelfs maar matig over welbevinden.
Mijn zoon krijgt voor zijn (toekomstige)rugzakje geen luiers of extra veilige omgeving, maar extra begeleiding bij het leren. Deze school blijft voor hem geschikt zolang hij er met plezier naartoe gaat. Nou, voor mij gaat dat wel degelijk over welbevinden. En dat mijn andere zoon elke dag met buikpijn naar school ging, en autistisch gedrag liet zien, explosief en down was, gaat net zo goed over welzijn, naast dat hij nu ook een 'mag' werken.
Het punt is dat ik vanuit een ouder praat en jij vanuit 'algemeen'. Het zal best zijn zoals jij het beschrijft, ik zou het alleen anders willen (en er zijn berichten in de politiek dat er ook verandering mogelijk is, er is iig aandacht voor)! Ik ondervind aan den lijve hoe het is om een vastlopen kind te hebben, ik ben reuze blij met het Leo en draag met plezier de hoge kosten daarvan, plus het vervoer. Ik knijp in mijn beide handjes dat ik dat kan! Ik zou dat ook voor anderen, die dat niet financieel kunnen willen. Nu kan dat (bij ons)nog, maar als de Leo's niet extra geld krijgen zullen ze de boel moeten opheffen. En dan staat ook mijn kind weer te kijken.
Vergis je niet, het verschil in IQ tussen gemiddeld en hoogbegaafd is net zoveel als tussen gemiddeld en zwakbegaafd. Voor zwakbegaafden wordt dat wel als probleem gezien, voor (niet alle, maar wel een substantieel deel van de)hoogbegaafden is dat ook een probleem.

cqcq
17-06-2010 om 16:10
Verschil tussen sbo en so
Er is verschil tussen het speciaal basisonderwijs en het speciaal onderwijs. Het speciaal onderwijs zijn de cluster scholen (dus grofweg voor blinden, doven, langdurig zieken, zwakbegaafden en gedragsstoornissen). Dit onderwijs kent nu nog een open einde financiering (een clusterschool krijgt financiering voor alle leerlingen met een indicatie). Het speciaal basisonderwijs (grofweg wat vroeger de LOM en MLK scholen waren) kent daarentegen geen open einde financiering. 'Gewone' basisscholen werken samen in 1 WSNS verband samen met normale scholen. Bij meer dan gemiddeld aantal doorverwijzigen naar de SBO school moet dit betaald worden uit het reguliere zorgbudget voor scholen.
Dit verschil tussen financiering heeft geleid tot een daling van het aantal leerlingen op het SBO (want dat kost school geld) en een stijging van het aantal leerlingen op het SO. OP dit moment wordt er dan ook een nieuwe koers ingeslagen, die ze passend onderwijs genoemd hebben. Grofweg betekent dit zo ongeveer dat voor beide systemen 1 soort financiering gaat gelden, en wel het systeem wat nu al gebruikt wordt voor het SBO. Straks gaat de minister er dus helemaal niet meer over welke kinderen een indicatie krijgen voor het speciaal onderwijs, maar is het het samenwerkingsverband wat voor iedere leerling passend onderwijs moet aanbieden.
Als we voor hoogbegaafde leerlingen iets willen bereiken zullen we moeten aanhaken bij dit beleid, niet bij het beleid wat al bijna verleden tijd is. Dus proberen HB erkent te krijgen als reden voor indicatie voor speciaal onderwijs is een doodlopende weg.
Maar passend onderwijs kan mijns inziens best openingen bieden voor speciale HB-klasjes, leerlingen op een SO zijn heel duur, dan is een speciaal HB klasje wellicht voor de school beter (goedkoper) dan vastgelopen HB leerlingen in een peperdure cluster 4 klas.

Maylise
17-06-2010 om 16:39
Eens met pelle
Alle kinderen moeten onderwijs op niveau krijgen aangeboden. Natuurlijk moeten kinderen die hb zijn op hun eigen niveau les krijgen. Dat dit deels in aparte groepen of zelfs op een aparte school gaat kan ik me voorstellen.
Ik vind het alleen vreemd dat op die scholen er extra vakken zijn, meer materiaal en kleinere klassen. Dat zijn dingen die voor gemiddelde kinderen ook bijzonder fijn zouden zijn. Gemiddelde kinderen zullen ook beter presteren in een kleinere meer geïndividualiseerde leeromgeving.
Ik vind niet dat de overheid de rekening hiervan hoeft te betalen. De vrije school bijvoorbeeld biedt ook extra vakken en materiaal aan en die kosten worden opgebracht door de ouders via een inkomst afhankelijke bijdrage.
Maylise

M Lavell
17-06-2010 om 16:40
Grom pruttel erger
"De kosten per leerling in het Leonardo-onderwijs zijn hoger dan in het reguliere onderwijs."
Ja. De kosten per leerling op een internationale school zijn ook hoger. Duh. De vraag is of dat nodig is en waarom daarvoor uit gehandicapten budget betaald zou moeten worden.
"Sorry maar jouw verhaal hier, komt mij echt zo arrogant over, alsof hb kinderen niet het recht hebben op passend onderwijs...pfff, "
Nou, dat hebben ze wel. Maar niet meer dan andere kinderen. En dat betekent feitelijk dat ze net als andere kinderen helemaal geen recht op onderwijs hebben. Dat kennen wij in Nederland namelijk niet.
Ik vind de prioriteit 'meer geld voor hoogbebaafden' in die context een beetje scheef.
"en wellicht zijn dit wel de kinderen die we opleiden, die HET medicijn tegen kanker kunnen uitvinden...."
Over arrogant gesproken.
Dit soort onderliggende emotie is trouwens wel wat mij extra irriteert. "Aan de kant, hier komt het volksdeel waar we wel wat aan hebben, de rest kan schadeloos in het moeras zakken"
"waarom moet in NL altijd alleen geld gestopt worden in de kinderen die er aan de "onderkant" uitvallen....?"
*Grrrr* wat een ontiegelijk nare uitspraak.
Ishtar:"En zolang een Leonardo niet als speciale basisschool wordt aangemerkt, krijgen ze dus ook geen extra geld uit dat zorgbudget."
Lieve Ishtar. Met een verzoek om geld uit het zorgbudget moet je bij je schoolbestuur of samenwerkingsverband zijn. Niet bij de staatssecretaris.
Zie verder cqcq.
Ishtar:"Het punt is dat ik vanuit een ouder praat en jij vanuit 'algemeen'. "
Pardon? Hoezo? Ik ben ook ouder hoor.
Zie Pelle. Zij wil ook voor haar kinderen. En terecht.
En als ouder, ook van een hoogbegaafd kind trouwens, had ik gewoon dolgraag goed onderwijs gehad. Voor alle kinderen. Ook die van Pelle.
Groet,
Miriam Lavell

Nor@
17-06-2010 om 16:56
Nou nou
poe poe de gemoederen lopen idd hoog op hier
"waarom moet in NL altijd alleen geld gestopt worden in de kinderen die er aan de "onderkant" uitvallen....?"
*Grrrr* wat een ontiegelijk nare uitspraak. "
Hoezo? Is het niet waar wat ik schrijf?
Een veel voorkomende mening over hoogbegaafde kinderen is, dat deze kinderen het toch wel treffen. Ze hoeven zich nooit in te spannen, halen altijd hoge punten en gaan dus met veel plezier naar school.
Niets is echter minder waar. Wetenschappelijk onderzoek en ervaringsgegevens van orthopedagogische bureaus die kinderen en scholen begeleiden wijzen uit, dat 50 tot 80 procent van deze kinderen problemen krijgt op school. Hoe kan dat nou?
Op de eerste plaats scheppen de kinderen zelf al een probleem. Als ze met vier jaar in groep 1 instromen, is hun emotionele leeftijd wel vier jaar, maar intellectueel gezien denken en leren ze al op het niveau van een zes tot achtjarige. Dit blijkt vaak uit hun grote woordenschat, vroegtijdige leesontwikkeling, behoorlijk getalbegrip en hun zeer ruime algemene kennis. Het zal duidelijk zijn, dat de werkjes die de klas krijgt ver onder het niveau liggen van hoogbegaafde kinderen en dat de vragen die deze kinderen stellen door de rest van de klas vaker als "raar" worden ervaren. Hoe nu deze kinderen op hun niveau aan te spreken?
Dit is een probleem in de schoolorganisatie. Een leerkracht zal zich in zijn/haar wijze van les geven voornamelijk laten leiden door wat het grootste gedeelte van de klas kan behappen. Kinderen die wat meer aankunnen, krijgen soms wat moeilijker werkjes, kinderen die ergens moeite mee hebben krijgen wat extra uitleg. Door het op integratie gerichte project "Weer Samen Naar School" zijn er ook nog kinderen bijgekomen, die vroeger in het speciaal onderwijs zouden zitten en meer begeleiding behoeven.
De didactische hulpvraag van een hoogbegaafd kind wordt nu wel een erg lastige. Hoe kan deze leerkracht, die toch ook maar twee handen heeft, naast al die andere kinderen een enkel kind les gaan geven op een niveau dat twee tot vier groepen hoger ligt? De praktijk wijst uit, dat dit heel moeilijk is, reden waarom er vaak voor twee oplossingen wordt gekozen: versnellen of verrijken.
Bij versnellen slaan hoogbegaafde kinderen één of meerdere keren een klas over, omdat de school voor het betreffende lesjaar geen adequaat antwoord heeft op de hulpvraag van het kind. Dit heeft tot nadeel dat kinderen in leeftijdsgroepen terechtkomen, waar ze emotioneel eigenlijk niet in thuis horen. Aangezien deze kinderen de potentie hebben om met 8 jaar de stof van de basisschool en met 12 jaar de stof van de middelbare school te hebben doorgewerkt, geeft dit aan hoe sterk er versneld kan worden. Het komt echter slechts incidenteel voor, dat kinderen op deze leeftijd naar de universiteit gaan. Wel komt het vaker voor, dat kinderen van 9 of 10 jaar naar de brugklas van het voortgezet onderwijs gaan.
Bij verrijken wordt het hoogbegaafde kind gekoppeld aan het ontwikkelingsniveau van de klas en krijgt het al dan niet regelmatig extra werkjes. Veel scholen werken al met plusgroepen of plusklassen, waarbij kinderen tijdens bepaalde lessen of dagdelen moeilijker werk voorgeschoteld krijgen. Kern hiervan blijft echter de koppeling aan het groepsgebeuren. Van een doorgaande ontwikkeling passend bij de capaciteiten van het kind is geen sprake. In dit proces zal het hoogbegaafde kind zich in sterke mate moeten aanpassen aan de methodiek en de manier van leren van de grote groep.
Beide "oplossingen" hebben vaak een funeste uitwerking op het zelfbeeld en het zelfvertrouwen van deze kinderen, reden waarom veel hoogbegaafde kinderen gaan onderpresteren (zich aan de groep aanpassen), niet meer naar school willen, alle interesse in leren verliezen of de kont tegen de krib gooien en rebels worden.
Als je de cijfers over heel Nederland vertaalt, krijg je een moedeloos makend beeld. In Nederland zijn 30.000 tot 45.000 hoogbegaafde kinderen op de basisschool (2 à 3 procent van de totale bevolking van 1.500.000 basisschoolleerlingen) en 20.000 tot 30.000 hoogbegaafde leerlingen in het middelbaar onderwijs (in totaal circa 1.000.000 leerlingen).
Als 50 tot 80 procent van deze kinderen en leerlingen problemen hebben met school, heb je het dus over zeer grote aantallen. Dan is het ook niet verwonderlijk, dat slechts 16 procent van de hoogbegaafde mensen in Nederland een universitaire studie afmaakt!!
Wat een verdriet bij veel kinderen en hun ouders. Maar ook: wat een verlies voor onze maatschappij. De Nederlandse kenniseconomie moet het in toenemende mate hebben van hoogopgeleide mensen, die creatieve ideeën en oplossingen aandragen. Dit is precies de sterke kant van hoogbegaafden! Maar binnen het huidige onderwijssysteem kunnen zij zich niet naar behoren ontwikkelen en zijn er alleen maar verliezers: niet alleen de kinderen, hun ouders en de maatschappij, maar ook alle goedwillende leerkrachten die de capaciteiten van deze kinderen wel onderkennen, maar steeds het gevoel hebben tekort te schieten.
Dat is de reden waarom er nu Leonardo scholen en Leonardo colleges worden opgericht. Zij bieden deze kinderen de mogelijkheid met leeftijdgenoten op te trekken die tevens ontwikkelingsgelijken zijn ("peers"), hetgeen binnen het reguliere onderwijs niet mogelijk is.
Miriam:
Dit soort onderliggende emotie is trouwens wel wat mij extra irriteert. "Aan de kant, hier komt het volksdeel waar we wel wat aan hebben, de rest kan schadeloos in het moeras zakken"
Dat zijn JOUW woorden, niet de mijne...over NARE opmerkingen gesproken!

ishtar
17-06-2010 om 17:12
Goed onderwijs, graag!
Miriam: "En als ouder, ook van een hoogbegaafd kind trouwens, had ik gewoon dolgraag goed onderwijs gehad. Voor alle kinderen. Ook die van Pelle. "
Juist Miriam, ik ook! En aangezien een reguliere school dat niet kon leveren, zoek ik het ergens anders. En daar werkt het wel. Ik kan me niet voorstellen dat, als die mogelijkheid er 10-15 jaar geleden zou zijn geweest jij je daar ook niet hard voor gemaakt zou hebben.
Pelle, als het zo makkelijk zou zijn dat het met hup 25 leerlingen in een klas opgelost zou zijn, denk ik dat ze daar wel voor gekozen zouden hebben. liever dat, en voor het onderwijs kunnen blijven instaan, dan zoals bijvoorbeeld de Plusschool in Apeldoorn (die niet de contractuele verplichting van max 16 kinderen heeft, zoals de Leo's wel hebben) je deuren moeten sluiten. Ze hebben het iig nog 1 jaar kunnen rekken, maar of dat daarna nog verder gaat. Het punt is namelijk wel dat je goed onderwijs moet kunnen blijven garanderen. Anders is het lood om oud ijzer, de ene niet werkende leeromgeving voor de andere. En ik ben zo naief om aan te nemen dat daar onderzoek naar gedaan is, en dat die 16 niet uit de lucht geplukt is.
Het idee achter Leo's (en ander hoogebegaafdenonderwijs)is dat een hb-ll de basisschoolstof in ca 10% van de tijd zich eigen kan maken. En dan ben je er niet met een paar lesstofmethodes. Dan moet daar meer komen. Want die 90% overgebleven tijd moet wel worden ingevuld
En Miriam, fijn dat je me lief vindt, het samenwerkingsverband kampt ook met tekorten. De school waar mijn zoon op zit krijgt al extra budget voor DaVinciklassen (ook al broodnodig), helaas is er niets meer voor de Leo, die moet zichzelf bedruipen. De DaVinciklassen bestaan nl al (veel)langer.

M Lavell
17-06-2010 om 17:53
Er kan geld af
Nora:"Hoezo? Is het niet waar wat ik schrijf? "
Inderdaad. Het is niet waar.
Nora:"Een veel voorkomende mening over hoogbegaafde kinderen is, dat deze kinderen het toch wel treffen. Ze hoeven zich nooit in te spannen, halen altijd hoge punten en gaan dus met veel plezier naar school. "
Tegen dat waanidee hoef je je hier niet te verdedigen. Overigens staat wel als een paal boven water dat hoogbegaafden altijd nog, ook na het eindigen van hun leerplicht, kansen hebben in het tertiair onderwijs en op de arbeidsmarkt.
Zwakbegaafden hebben dat niet. In die zin is de positie van hoogbegaafden onmiskenbar beter.
Nora:"Wetenschappelijk onderzoek en ervaringsgegevens van orthopedagogische bureaus die kinderen en scholen begeleiden wijzen uit, dat 50 tot 80 procent van deze kinderen problemen krijgt op school. Hoe kan dat nou? "
Dat wijkt helemaal niet af van de rest van de leerlingen. Problemen zijn eerder regel dan uitzondering.
Nora:"Dan is het ook niet verwonderlijk, dat slechts 16 procent van de hoogbegaafde mensen in Nederland een universitaire studie afmaakt!! "
En waarom is dat erg? Waarom ga je ervan uit dat juist zij wel hun opleiding af zouden moeten maken?
Ik: "Dit soort onderliggende emotie is trouwens wel wat mij extra irriteert. "Aan de kant, hier komt het volksdeel waar we wel wat aan hebben, de rest kan schadeloos in het moeras zakken"
Nora:"Dat zijn JOUW woorden, niet de mijne...over NARE opmerkingen gesproken!"
Je zegt het niet maar impliceert het wel.
Ishtar:"En aangezien een reguliere school dat niet kon leveren, zoek ik het ergens anders."
Daar heb ik geen probleem mee. Dat heb ik uiteindelijk ook gedaan. Maar niet van het budget van gehandicapten.
Ishtar:"Het idee achter Leo's (en ander hoogebegaafdenonderwijs)is dat een hb-ll de basisschoolstof in ca 10% van de tijd zich eigen kan maken. "
Prima idee. Maar tegelijkertijd ook: onderwijs aan hoogbegaafden is niet duurder, maar goedkoper. Er hoeft geen geld bij, er kan geld af.
Groet,
Miriam Lavell

ishtar
17-06-2010 om 18:25
Pelle
pelle"Je hoeft geen 90% vol te maken, ze mogen nog steeds klassen overslaan en wie weet komen er wel Leonardo VWO's waardoor je op je 14/15de klaar bent met het gym en vervolgens alle tijd hebt voor twee universiare studies "
het idee van de Leo is ook dat je wel gewoon je tijd volmaakt, zodat je niet op je 10-11e naar het voortgezet onderwijs hoeft. Er zijn al Leo-colleges, en er komen er (als het goed is) nog meer. Maar met diezelfde bedoeling. Zie jij een 14/15jarige op een universiteit? Dat moet je niet willen, en dat gebeurt helaas teveel. Omdat er niks anders mogelijk is dan maar te (blijven) versnellen.

Massi Nissa
17-06-2010 om 20:34
Nor@
Ik heb jouw posting "Nou nou" met uitpuilende ogen gelezen. Ik zal je iets zeggen: als elk kind in Nederland op zo'n school zou kunnen zitten, met maximaal 16 kinderen in de klas, specialistische vakleerkrachten, laptops en educatieve uitstapjes (en ga zo maar door), zou elk kind in Nederland daar gi-gan-tisch van profiteren. Wat jij beschrijft is gewoon de school die elke goedopgeleide middenklasse-ouder voor ogen staat bij 'ideale leeromgeving'. Of komt daar heel dicht in de buurt.
WQat ik niet begrijp, en hierin geef ik Miriam groot gelijk, is waarom dit soort uitzonderlijke faciliteiten wel beschikbaar moeten zijn voor kinderen die door hun hoogbegaafdheid al een duidelijk (aangeboren) voordeel genieten (een voordeel wat door het rijk gevarieerde aanbod in de thuisomgeving in veel gevallen ong zal worden versterkt), terwijl er zo ontzettend veel kinderen op een heel andere en veel definitievere manier buiten de boot vallen?
Let wel, mijn familie puilt uit van de hoogbegaafden. De bijbehorende problematiek op de basisschool is ons welbekend. Laat onverlet dat ik niet inzie waarom een hoog IQ (een waarlijk godsgeschenk, laten we even eerlijk zijn) tot handicap zou moeten worden verheven, of dat nu is om meer geld binnen te krijgen of niet. Het is een regelrechte gotspe.
Het kan best zijn dat ik me een beetje opwind omdat ik zo gigantisch veel kinderen voor mijn neus krijg die niet krijgen wat ze nodig hebben. "Het is er gewoon niet, leer er maar mee leven". En de kinderen die ik dagelijks zie, hebben niet bepaald last van een hoog IQ of eventuele toekomstmogelijkheden op het gebied van studie of werk.
Groetjes
Massi

Nor@
17-06-2010 om 21:07
Triest
wordt ik hier van de berichten...
als jullie eens wisten, dat het NIET alleen maar rozengeur en maneschijn is met een hb kind,...sommige ouders al jaren zoekende met hun kind, overspannen thuis, school niet meer weet wat te doen met je kind, behalve 2 of 3 klassen over te slaan....waar denken jullie hoe het met zo'n kind gaat? Niet hebbende over geen vriendjes te hebben, vreselijk gepest te worden, overal val je buiten de boot, en als klap op de vuurpijl zijn er ook nog eens volwassenen, die vinden, dat je eigenlijk niet moet zeuren, maar gewoon moet aanpassen...wat verdrietig...
Het is vechten tegen de bierkaai hier....

M Lavell
17-06-2010 om 21:16
Jullie krijgen je zin
Het allerdomste aan de vurige wens voor een indicatiestatus voor hoogbegaafden is de illusie dat dat zegeningen zou brengen.
Het gepruillip 'maar de onderkant krijgt het toch ook' geeft aan hoe weinig jullie weten van de enorme problemen en belemmeringen, het verlies van keuze, die indicaties aan gehandicapten opleveren.
Stel je voor dat je kind naar een hoogbegaafdenschool _moet_, ook al wil ie niet. Dat van jouw kind door iedereen verwacht wordt dat ie vwo met dubbelprofiel en een dubelle studie haalt, terwijl hij zeeman wil worden.
Vergis je niet, dit gaat er komen. Het onderwijs heeft een nogal totalitaire omgang met 'bijzondere kinderen' en de bezuinigerds hebben al een gat gevonden om jullie vurige wens te combineren met de hunne.
Dus gefeliciteerd met jullie bijzondere kind.
Ja, extra geld komt er. Versnellen gaat scholen een bonus opleveren. Voor elk jaar een half jaar extra subsidie. Dat wordt betaald (het lijkt wel hypotheekrenteaftrek) door de mindere goden uit de klas: voor elk jaar dat zij blijven zitten levert de school een half jaar subsidie in.
Het zal niet lang duren na de invoering van dit systeem of zittenblijven wordt net zo bijzonder als versnellen tien jaar geleden nog was. Versnellen wordt veel gewoner en jullie bijzondere kind, plus nog een hele horde minder bijzondere, zijn klaar met de bo stof aan het eind van het jaar dat ze 9 worden.
Je hoeft bepaald niet hoogbegaafd te zijn om dat te kunnen trouwens.
Gezellig met zijn allen naar het vo, laten we hopen dat de jonkies bij elkaar mogen zitten, daar ook weer versnellen (wat misschien toch vooral weggelegd zal zijn voor de meer bijzonderen) en huppeta: met 13 jaar zijn ze klaar, diploma op zak.
Ishtar:"Zie jij een 14/15jarige op een universiteit? Dat moet je niet willen"
Heb je wat te willen? Jouw versnelde kind is nog leerplichtig tot 16 jaar. De leerplichtambtenaar wil de universiteit graag aanmerken als een school in de zin van de lpw. Kind moet, zoals zwakbegaafden en gehandicapten op zeker moment niet meer mogen vanwege hun bijzondere status.
Gefeliciteerd met je status.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
17-06-2010 om 21:32
Drop out worden mag
Nora:"als jullie eens wisten, dat het NIET alleen maar rozengeur en maneschijn is met een hb kind,"
Ik weet er alles van, maar het is maar een tijdelijk mamaverdrietje in vergelijking met het hebben van een kind met niet functionerende nieren, bijvoorbeeld.
Nog een welgemeende tip van een ervaringsdeskundige: stop met het hebben van de verwachting dat iemand met een hoog iq vanzelfsprekend een glorieuze onderwijscarriere zal hebben. Dat is niet zo. Daar is meer dan iq voor nodig.
En dan ook nog: je ontneemt je kind de kans om zelf te kiezen of hij/zij dat wel wil. Terwijl een hb kind alle keus van de wereld heeft. Drop out worden is geen enkel risico en mag dus. Kind kan zich altijd nog op eigen termen herstellen.
Groet,
Miriam Lavell

Elisabeth B.
17-06-2010 om 21:53
Einstein
Volgens mij alle drie mijn schoolgaande kinderen slim, één van de drie is hoogbegaafd. Mijn ‘HB kind’ heeft gelukkig nooit problemen gehad, maar is een heerlijk onbevangen kind met veel vriendjes. Hij krijgt wel apart onderwijs anderhalve dag per week, en gaat daarnaast ook naar zijn eigen klas. Hij bloeit op dankzij zijn aparte onderwijsvormen, maar is ook blij in zijn ‘eigen’ klas met zij ‘oude vriendjes’. Hoogbegaafd zijn hoeft niet per se problemen en frustraties met zich mee te brengen.
Ik denk soms dat als mijn twee andere kinderen die slim zijn maar ‘normaal begaafd’ net wat meer aandacht zouden krijgen er veel meer rendement uit zou komen. Wist je dat Albert Einstein op de basisschool bepaalt niet als hoogbegaafd doorging? Toch heeft deze man hele belangrijke uitvindingen gedaan voor de mensheid.
Ik wil graag goed en passend onderwijs voor àl mijn kinderen, niet alleen voor mijn bolleboos.
Elisabeth.

anna van noniemen
17-06-2010 om 22:03
En bedankt...
**waarom moet in NL altijd alleen geld gestopt worden in de kinderen die er aan de "onderkant" uitvallen....?**
Omdat mijn kind er ook niks aan kan doen dat hij met ADHD is geboren? Daarnaast er ook niks aan kan doen dat de testen op een iq van 116 wezen? Dat hij er ook niks aan kan doen dat op cluster 4 toch veel meer op sociale dingen gelet wordt dan op zoveel mogelijk leren? Dat hij daardoor toch met een leerachterstand zit?
Bedankt voor het afschrijven van mijn kind en succes met je HB-er.....brrrr

Annet
17-06-2010 om 22:56
Eigenlijk ben ik het met beide kanten eens
Zoon is hb en is vandaag naar een kennismakingsmiddag geweest voor een Leonardoklas waar hij vanaf volgend schooljaar heen zal gaan, groep 5/6. Wij zijn daar erg blij mee want we verwachten dat hij daar krijgt wat hij nodig heeft. Bijkomend voordeel is dat zijn versnelling teruggedraaid wordt en dat hij (als alles loopt zoals we nu hopen) hij gewoon bijna 12 is als hij naar het VO gaat, eventeel 11 als de versnelling ook op het Leonardo noodzakelijk blijkt. Maar gelukkig niet nog jonger.
Deze Leonardoklas vraagt een normale ouderbijdrage dus iedereen (die hb is) kan hier naartoe.
Alternatief is blijven op de huidige school waar maar weinig extra mogelijkheden zijn voor extra slimme kinderen. Ik heb gelezen dat dit in andere plaatsen/scholen anders is. In dat geval hadden wij misschien anders gekozen.
'Onze' Leonardo is van 16 naar 18 kinderen gegaan omdat ze het anders niet redden. Er zijn wel vakleerkrachten voor een aantal vakken. Ik realiseer me dat een kleine klas en vakleerkrachten een enorme luxe is.
Als ik het vergelijk met de 'gewone' scholen, kan ik me voorstellen dat die luxe niet eerlijk voelt.
Mijn indruk is dat de grootste noodzaak voor hb-kinderen (in ieder geval voor een aantal) is dat ze in een soort plusklas komen voor elke dag. Eén dagdeel is echt niet voldoende. Oftewel een klas die ingericht is voor slimme kinderen. Dan kan uiteraard met het normale aantal leerlingen per klas en zonder vakleerkrachten. Dit zou al een enorme vooruitgang zijn ten opzichte van de huidige situatie op veel scholen.
Zo'n klas hoeft ook niet veel meer te kosten dan een gewone klas, hoewel het wel meer inzet kost van leerkrachten, extra opleidng en meer materialen. Maar die extra kosten zijn best te overzien. Het zou mooi zijn als schoolbesturen zulke klassen zouden starten in hun regio. Dan heb je Leonardo niet nodig. Maar deze klassen zijn er niet of nauwelijks. In onze omgeving in ieder geval niet.
Wij hebben nu geen ander alternatief. In onze omgeving zijn geen scholen die het aanmerkelijk beter doen dan de huidige school. En als ik dan toch verderop moet zoeken, dan ga ik liever gelijk naar het Leonardo.
Als zoon op de huidige school blijft, draait hij door. De beperkingen op school belemmeren hem zo veel dat hij steeds minder functioneert. En dan bedoel ik niet in zijn prestaties maar in zijn welbevinden. Hij wordt er ongelukkig van. Zijn hoofd maakt hem gek.
Wij grijpen de kans om zoon naar Leonardo te laten gaan.
Miriam heeft eerder al eens geschreven dat zij dat zeker ook gedaan had als het toen bestaan had.
Maar dit zijn individuele keuzes in het belang van individuele kinderen. Dat is wat anders dan beleidsmatige keuzes over onderwijs.

Massi Nissa
18-06-2010 om 07:26
Annet
Goeie posting, helemaal mee eens. Ik weet hoe graag mijn vader destijds in de jaren vijftig naar zo'n soort school zou zijn gegaan. Het probleem is niet dat ouders niet het beste zouden mogen willen voor hun kind, het probleem is dat dit niet ten koste mag gaan van andere kinderen die nog veel harder zorg nodig hebben (en minder toekomstperspectief).
Groetjes
Massi

ayla
18-06-2010 om 08:04
Helemaal eens met annet
zoals de meeste ondertussen nu wel weten zijn wij ook aan het soebatten Met de school van onze oudste. Op zich een hele goede school met een heleboel faciliteiten voor de kinderen, als die kinderen bij de middenmoot horen. Kinderen die er onder of er boven uitsteken hebben eigenlijk pech op deze school. Maar 1 plusklas met maar 5 kinderen. Plusmateriaal is nauwelijks aanwezig en de leerkrachten weten niet hoe het materiaal in elkaar zit. Ik zou heel wat geven voor een Leonardoschool of klas in onze woonplaats. Ik ben nu al dagen scholen met elkaar aan het vergelijken en het is gewoon echt heel moeilijk een school te vinden die de juiste begeleiding biedt. Er zijn scholen voor kinderen aan de onderkant, er zijn internationale scholen, vrije scholen maar geen scholen voor HB kinderen. Ik merk wel dat het langzaam begint te komen en scholen willen wel begeleiding bieden maar het gaat nog erg moeizaam. Terwijl ik wel het gevoel heb dat juist die begeleiding belangrijk is, weten wat die kinderen nodig hebben, hoe je met ze moet omgaan en werk aanbieden op hun niveau. Zo moeilijk lijkt me dat toch niet, dat moeten scholen toch gewoon kunnen?

M Lavell
18-06-2010 om 09:12
Ontiegelijk zielig
Annet:"Miriam heeft eerder al eens geschreven dat zij dat zeker ook gedaan had als het toen bestaan had. "
Ja. Maar weer niet als de school in kwestie er alles aan zou willen doen om versnellen te voorkomen. Het rekken van tijd tot het vo helpt namelijk helemaal niet bij het tegengaan van ontwikkeling. Hoe later ze gaan, hoe groter de voorsprong in het vo.
En daar is versnellen, compacten, verdiepen, verrijken, helemaal ingewikkeld.
Uit het feit dat de Leonardoscholen zich richten op basisonderwijs, blijkt eens te meer dat het probleem helemaal niet zit in het niet kunnen compacten of verrijken of verdiepen.
De markt voor Leonardo (en de uitstraling van die petitie) bestaat uit ouders die hun 'slimme kleintje' ontiegelijk zielig vinden. Maar dan, als het 12 is, is dat kleintje er af en dat zielige meteen ook. Dan is er vo, gymnasium, dan is onderscheid en dat moet genoeg zijn.
Ter voorbereiding: dat is het niet.
Versnellen is werkelijk de enige logische oplossing en er is ook helemaal niks tegen.
ayla"Er zijn scholen voor kinderen aan de onderkant, er zijn internationale scholen, vrije scholen maar geen scholen voor HB kinderen."
De vergelijking klopt niet. Vrije school is een reguliere school. Het onderscheid wordt door de school zelf gemaakt. Het is in die zin net zo'n soort school als een Leonardo.
Bovendien: die scholen voor de onderkant zijn er niet om de onderkant te pleasen, maar om de wens van reguliere scholen deze kinderen kwijt te mogen te honoreren. Om het dagelijkse werk makkelijk te houden.
En precies dat gebeurt nu al ook met hb lln door het bestaan van Leonardoscholen. "Wij kunnen er niks mee, ga maar naar een hb school"
ayla:"Zo moeilijk lijkt me dat toch niet, dat moeten scholen toch gewoon kunnen?"
Ja, dat moeten ze kunnen. En konden ze het maar want dat zou voor heel veel meer leerlingen een oplossing zijn.
Ondertussen: Ja, de combinatie begaafd en het rigide gewone schoolgaan levert onnodige problemen op. Overigens net zo voor de combinatie adhd, autisme, en nog meer van die dingen, zeker als het maar een beetje is (te goed voor so, te makkelijk geprikkeld voor regulier)
Ik teken een petitie voor het afschaffen van de schoolplicht onmiddellijk.
Groet,
Miriam Lavell

ayla
18-06-2010 om 09:15
Pelle
Extra geld, ik weet het niet, krijgen die internationale scholen extra subsidies, krijgen die scholen voor de andere zorgenkinderen extra geld. Ik weet dat een HB kind geen zorgenkind hoeft te zijn maar als ze niet de juiste begeleiding krijgen worden ze dat vaak wel, dat zie ik nu heel goed bij ons. Volgens mij zouden kleinere klassen niet echt nodig zijn maar wel het juiste materiaal en een leerkracht die weet hoe om te gaan met deze kinderen. Ik vraag me af in hoeverre dit kan in combinatie met een gewone school. Ik zie het nut wel van extra geld voor HB kinderen, om ze extra begeleiding en extra materiaal te geven. Maar als dat op een gewone school zou kunnen graag. Helaas kosten alle extra dingen geld en dan zul je denk ik bijna niet er onderuit komen dat HB kinderen gewoon meer geld kosten. En versnellen, ik denk dat versnellen geen oplossing is, tenminste niet op de lange termijn. Wat als je ene kind hebt dat in groep 1 al klaar is voor groep 4, moet die 2 klassen overslaan? 1 jaar gaat nog maar 2. en wat als die 2 jaar later alweer klaar is voor groep 8, maar weer een jaartje overslaan? Die extreme gevallen zijn er. Die kinderen moeten gewoon bezig gehouden worden. Maar ik ben het helemaal met je eens als je zegt dat dat niet veel duurder hoeft te zijn. Laat de muziekleerkracht op een hoger niveau les geven, geef ze kunstonderwijs door de tekenleerkracht, laat ze filosoferen, godsdiensten met elkaar vergelijken door de godsdienstleerkracht, werkstukken in het engels maken. Laat ze websites bouwen en bijhouden. Dat zijn lijkt mij dingen die geschikt zijn voor HB kinderen en die niet heel duur hoeven te zijn.

ayla
18-06-2010 om 09:25
Miriam
Miriam, Van mij hoeft een leonardoschool niet zo. Het liefste hield ik mijn dochter gewoon op onze buurtschool waar de rest van de kinderen in onze straat ook zit, waar ik lekker naar toe kan wandelen, waar broertje straks ook naar toe gaat. Ik zie het echter gebeuren dat school over 2 weken gaat zeggen dat ze vrij weinig voor onze dochter kunnen betekenen behalve versnellen naar groep 4. Ze weten niet wat ze er mee aan moeten. Leonardoschool is wat dat betreft een oplossing. Een dure oplossing, dat geef ik meteen toe. Jij zegt dat versnellen een oplossing is, ik ben juist bang dat het dat niet is. Ik lees overal dat HB kinderen binnen een half jaar weer voorlopen. Dat daarom versnellen geen oplossing is. Dat speciaal onderwijs nodig is of in ieder geval een aangepast programma maar daar komen we weer bij geld uit, speciale dingen kosten meer geld.
Je hebt trouwens gelijk als je zegt dat met 12 de problemen niet opgelost zijn. De zoon van vrienden van ons zit op het gym en loopt helemaal vast, moet dingen herhalen en verveelt zich stierlijk. En dan heb je het over een gymnasium. Hij zit nu op deze school in een speciale groep die nog eens extra uitdaging en verdieping krijgt. Maar dat kost uiteraard ook weer extra geld. Hij krijgt thuis extra dure begeleiding om hem met zijn huiswerk te helpen want hij komt er anders niet doorheen.

vlinder72
18-06-2010 om 09:39
Eens met miriam en pelle
Mijn drie niet HB kinderen willen ook wel kunstlessen, muziekles op school en kleine klassen en allerlei leuk plus materiaal. Wie zou dat nou niet willen? Ook zou ik graag willen dat mijn volkomen normale bijna 8 jarige zoon meer aandacht zou krijgen zodat hij eindelijk eens goed leert spellen. En waarom moest ik met hem naar fysiotherapie om te leren schrijven? Waarom leerde ze hem dat nou niet gewoon op school? Tja, ik heb heel veel wensen maar ik snap ook heel goed dat een school niet alles waar kan maken. Ik ben het een keer helemaal eens met Miriam en Pelle. Oja, mijn tweede zoon is hoogbegaafd maar wij zien dat thuis helemaal niet als een probleem. Vanaf groep 1 dagen wij hem thuis wel uit. School is voor hem niet vreselijk interessant maar ja, het leven is geen feestje. Wij nemen onze kinderen zelf mee naar musea, onze zoon van net zes jaar zit op muziekles, voetbal en zwemles. Verder lezen en rekenen wij thuis met hem. Spelen veel bordspelletjes. Soms lijkt het erop dat mensen altijd alleen maar problemen zien en dat school het dan maar moet oplossen. Natuurlijk kunnen kinderen die hoogbegaafd zijn allerlei problemen hebben maar dat hebben "normale" kinderen ook. Dat hoeft niet altijd met hoogbegaafd te maken hebben.

ayla
18-06-2010 om 09:45
Vlinder
Vlinder, niet alle kinderen hebben genoeg aan de uitdaging thuis. Als jouw zoontje dat wel heeft heel fijn maar een ander kind niet. Ik kan mijn kind thuis uitdagen dat ze er bij neervalt maar dat betekent nog steeds dat ze met buikpijn naar school gaat en dat ze ongelukkig is in de klas. Bij school ligt het probleem en niet thuis. Muzieklessen etc zijn uiteraard fijn voor alle kinderen en ik gun het alle kinderen van harte en ik vind ook zeker dat alle kinderen het moeten krijgen alleen moeten de lessen voor Hb kinderen dieper en verder gaan dan voor gewone kinderen

Anita
18-06-2010 om 10:43
Tjonge..
Wat een reacties hier.
Als moeder van een (bijna..IQ 129 met op vlakken uitschieters naar 150 punten) HB kind, met ADD én al sinds dat ze een half jaar is, bijzonder veel problemen met gezondheid, reeds 10 operaties achter de rug, wekelijkse ZH bezoeken... Ze is 7 jaar.
IK heb dit bovenstaande even opgesomd, omdat ik het gevoel krijg dat je alleen maar "meetelt"als kind, en mag vragen om extra begeleiding, en ja, zelfs durft te vragen om een rugzakje voor de HB kind, als er maar voldoende aan de hand is.
Volgens mij zijn we het er allemaal mee eens dat ieder kind recht heeft op passend onderwijs, al dan niet met begeleiding.
hb kinderen een rugzakjem, dus gehandicapte status geven? Nou.. dat laatste is natuurlijk onzin. Maar; tuurlijk is een hoog IQ een geschenk. Maar dat is het alleen als er zorgvuldig mee omgegaan wordt. Zie ook Dit stukje, door een ander alhier geschreven, kan me ff niet meer herinneren door wie:
Wat een verdriet bij veel kinderen en hun ouders. Maar ook: wat een verlies voor onze maatschappij. De Nederlandse kenniseconomie moet het in toenemende mate hebben van hoogopgeleide mensen, die creatieve ideeën en oplossingen aandragen. Dit is precies de sterke kant van hoogbegaafden! Maar binnen het huidige onderwijssysteem kunnen zij zich niet naar behoren ontwikkelen en zijn er alleen maar verliezers: niet alleen de kinderen, hun ouders en de maatschappij, maar ook alle goedwillende leerkrachten die de capaciteiten van deze kinderen wel onderkennen, maar steeds het gevoel hebben tekort te schieten.
Arrogant? Nee. Ieder kind verdient het om zijn sterke kanten te ontwikkelen.
Wij hebben met onze "hyperbegaafde"dochter best wel wat "probleempjes".. ook om er met school uit te komen. Dit is een heel gevecht. Ja, soms wenste ik wel eens dat zij gewoon een gemiddeld leerling was. En dat is niet eens omdat het lastig is om haar van onderpresteren te weerhouden (dat doet ze steeds, alleen nu niet meer met lichamelijke klachten, zoals vorig jaar) maar wel omdat ze, met haar snelle en diepgaande manier van denken het zichzelf erg moeilijk maakt.
IK realiseer me dat ik niet echt over het topic schrijf, de leonardo scholen, maar de toon alhier was inmiddels zo akelig dat ik toch even van me wilde laten horen.