Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Lunchtijd op school


ik zou bij juf navragen wat er precies aan de hand was (kinderen vertellen iets vanuit hun eigen belevenis). Het niet mogen verder eten zou ik zeker met de juf bespreken. Even apart van de groep eten (natuurlijk niet alleen in een ander lokaal) vind ik geen probleem.

Andere situatie: mijn kleuter had geen tijd om te lunchen en at dus bijna niks. Wel wist ze precies wat alle andere kleuters op hun brood hadden en wie met wie ruilde.  Teveel afgeleid dus. Mijn dochter at aan apart tafeltje, zodat ze rustig kon eten en daarna lekker kon spelen. 

Ik zou dit lekker bij de juffen laten joh! Een hele klas managen is toch anders dan thuis, en reken maar dat je kind het snel door heeft als jij verhaal gaat halen bij juf als hij zich niet gedraagt! En dat hij die tomaatjes en bessen niet op kon eten daar wordt hij echt niet slechter van. Tussen de lunchpauze en einde van de schooldag zit maar een paar uurtjes, dan kan hij het alsnog eten. Waardevolle les; als je geschoren wordt moet je stil zitten. 

Ieder zn opvoedstijl natuurlijk hoor, maar mijn stijl zou zijn om dit gewoon bij juf te laten.

ik zou me als ouder meer druk maken over dat je kind uit boosheid een beker water omgooit dan over de consequentie die een juf verbindt aan gedrag.

wat een micromanagement. Van jou. 

Je zegt dat je snapt dat dit gedrag niet kan en dat er consequenties aan vast horen te zitten. Ik vraag me dan af; welke consequenties had jij wel goedgekeurd of zelf gekozen? 

Ik persoonlijk snap de keuze wel; hij ziet dat de andere kinderen wel gezellig bij elkaar zitten omdat ze niet lopen te spelen met eten.. Hoe 'hard' dit ook overkomt, hij moet dit (nog) leren en ik denk dat hij het op deze manier snel genoeg doorheeft..

Mendy88 schreef op 20-09-2022 om 22:04:

Hij vond het grappig toen hij erin kneep. Dat was het eigenlijk. Hij eet altijd alles op gewoon
Ik snap dat het niet kan en mag en dat daar consequenties aan verbonden zitten als je niet luistert. Waar ik moeite mee heb is het apart zetten. Ze moeten van de juf eerst hun brood opeten en daarna pas de rest. Andere twee juffen hebben deze regel niet. Hij had zijn brood op maar hij had zijn blauwe bessen en cherry tomaatjes niet op. Hij heeft een bentobox. Normaal is alles altijd op. Hij mocht dat niet verder opeten. Vanwege het knijpen in.de tomaat

Lijkt me wel logisch hoor, weet je hoe tomatenspul bijt? Je zal het maar in je oog krijgen.

Dorestad schreef op 20-09-2022 om 23:58:

ik zou me als ouder meer druk maken over dat je kind uit boosheid een beker water omgooit dan over de consequentie die een juf verbindt aan gedrag.

Precies

Lisabette schreef op 20-09-2022 om 22:19:

Eerlijk? Ik vind dat je je aanstelt. Je kind moet leren dat spelen met eten niet mag. Even apart zetten is dan een prima consequentie. Thuis grijp je toch ook in op dit gedrag? Hier mogen mijn kinderen in ieder geval niet met eten aan tafel spelen. Het draait in een klas niet enkel om jouw kind. De juf moet nog 28 andere kinderen in de gaten houden. Stop met hem zo te pamperen. Even apart zitten krijgt hij niets van.

Volledig mee eens.

En leren je aan te passen in andere situaties, en dat niet alles kan zoals jij het wil op dat moment, is ook een heel wijze les waar je je hele leven wat aan hebt. 

Kindje mag zijn boterhammen wel opeten, dus verhongert niet, alleen datgene waarmee hij kliert (en ik denk dat hier dan meerdere waarschuwingen aan vooraf zijn gegaan eigenlijk- maar ik was er niet bij) moet hij laten staan. Prima compromis lijkt me.

Nou nou als je hier al over valt. Ik zat eens in de auto en mijn man beet op een tomaatje en ik kreeg serieus de spatten in mijn gezicht, ik schrok me rot. 

1. Navragen bij juf wat er precies is gebeurd. Dan pas kun je er over nadenken. Dat was het eerste wat de eerste groep 1 juf tegen ons zei. Als je kind met een heel verhaal thuis komt waar je niet blij van wordt kom je eerst bij mij vragen hoe het zat. Ze had te vaak meegemaakt dat een kind de boel verdraaide. 
2. Hij had zijn brood op dus als hij dan echt nog honger had moet je meer brood geven. Dat fruit en die tomaatjes vullen amper wat. 
3. Hij moest apart zitten, dat is een prima regel als ze de boel in de war schoppen. Andere kinderen hebben ook rust nodig en als er eentje gek doet eet de rest niet. 
4. Hij mocht pas niet meer verder eten toen hij zijn beker omgooide. Dat vind ik echt erg en daar zou ik mij het meeste boos over maken. Dat kun je echt niet doen. 

zeg tegen je kind; volgende keer beter naar je juf luisteren en je houden aan de juffenregels hoors   
En autoriteit van de juf niet in twijfel trekken. Veel te verwarrend joh

Je kan natuurlijk wel besluiten geen tomaatjes meer mee te geven als hij daar graag in knijpt

Mischa83 schreef op 20-09-2022 om 23:04:

Ik zou dit lekker bij de juffen laten joh! Een hele klas managen is toch anders dan thuis, en reken maar dat je kind het snel door heeft als jij verhaal gaat halen bij juf als hij zich niet gedraagt! En dat hij die tomaatjes en bessen niet op kon eten daar wordt hij echt niet slechter van. Tussen de lunchpauze en einde van de schooldag zit maar een paar uurtjes, dan kan hij het alsnog eten. Waardevolle les; als je geschoren wordt moet je stil zitten.

Ieder zn opvoedstijl natuurlijk hoor, maar mijn stijl zou zijn om dit gewoon bij juf te laten.

Dit

School is school, thuis is thuis. In een andere omgeving moet je je aan de regels van die plek houden.
Hier weet kind dat wat op school gebeurt ook daar, met de meesters/juffen wordt opgelost en dat wij ons daar niet mee bemoeien. Hij weet ook dat hij thuis geen straf meer krijgt bijvoorbeeld als er iets op school is voorgevallen. 

In dit specifieke geval speelt waarschijnlijk ook mee dat de lunchpauze op school behoorlijk kort is. Kinderen hebben niet veel tijd om hun trommeltje leeg te eten, daar is ook gewoon geen ruimte voor dat soort afleiding.

Suusje. schreef op 21-09-2022 om 08:50:


2. Hij had zijn brood op dus als hij dan echt nog honger had moet je meer brood geven. Dat fruit en die tomaatjes vullen amper wat.

Tomaat vult toch gewoon helemaal niet? Dat is alleen om de bak te vullen, niet de buik. Als het kind nog honger heeft omdat hij 4 tomaatjes niet op heeft (echt veel zullen het er niet geweest zijn), dan moet er dus meer brood mee.

Bij mijn kinderen op de lagere school mochten ze trouwens ook niet verder eten als de tijd voorbij was. Dus als je zat te klieren en je had daardoor je 2e boterham niet op tijd op, dan was dat pech voor je. Het programma ging verder.

Valeria schreef op 21-09-2022 om 09:36:

[..]


Bij mijn kinderen op de lagere school mochten ze trouwens ook niet verder eten als de tijd voorbij was. Dus als je zat te klieren en je had daardoor je 2e boterham niet op tijd op, dan was dat pech voor je. Het programma ging verder.

Dit had dochter ook regelmatig in de kleuterklas. En nu in groep 3 ook nog. Tja we zeggen haar eigen schuld. Er is in principe tijd genoeg. Maar mevrouw is en dromerig en snel afgeleid en heel erg van de gezelligheid. Dus te druk bezig met wat ze niet moet doen. Tja helaas pindakaas na een paar keer eet ze wel sneller. Met soms een terug val en dan heft ze bij het ophalen dus honger. Kan ze dan thuis mooi haar trommel leeg eten. De juffen in groep 3 hebben nu de regel de eerste 5 minuten in stilte eten. 

Op school gaan dingen nu eenmaal anders dan thuis. Thuis kun je rekening houden met de behoeftes van jouw kind, op school zijn er nog 25 andere kinderen. Klieren met eten vind ik thuis trouwens ook niet goed. Eten is om op te eten, niet om mee te spelen. Doe je dat toch, dan pak ik het thuis ook af.
Hij is met zijn gedrag andere kinderen tot last. Dan gaat hij even apart zitten om te eten, zodat hij andere kinderen niet meer tot last is en zij ook rustig kunnen eten.
Helemaal niet mogen eten vind ik te ver gaan, maar dat was niet het geval. 
En inderdaad; school/juf heeft nu eenmaal andere regels en daar dient hij zich aan te houden. En een kind moet leren dat bepaald gedrag consequenties heeft. 

Een kind wat zijn broodjes al op heeft maar zijn tomaatjes nog niet heeft geen honger, hij zou hooguit nog iets lusten.
Laat dit op school gewoon gebeuren.
Ik begrijp heel goed dat tomaatjes afgepakt worden als hij ze stuk knijpt. Daar krijg je hopeloos troep van.  je hebt deze school gekozen, ga dan ook niet steeds overal in bemoeien maar geef ze je vertrouwen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.