Erna
25-11-2017 om 10:24
Met mijn handen in het haar! Dochter doodongelukkig op school (2 havo).
Mijn dochter is dit schooljaar begonnen op een nieuwe school in 2 havo.
Vorig jaar zat ze in 1 havo/vwo op een andere school, ze had daar vriendinnen en ook betreffende het niveau ging het redelijk goed. Ze stond een 6,5 gemiddeld voor de belangrijke vakken (op VWO niveau). Ze had het alleen niet naar haar zin op die school, de school was voor haar te groot en te vol, leraren die hun leerlingen niet herkennen buiten de klas, eten op de grond in de gangen omdat er geen plaats meer is om te zitten etc. Mijn dochter wilde op eigen initiatief naar een kleinere school.
Omdat ze ook altijd op haar tenen liep We hebben er toen voor gekozen haar over te plaatsen naar een kleinere school in een 2 havo klas.
Ze is daar eind augustus gestart, maar vanaf de eerste week ging het eigenlijk al mis. Ze haalt voornamelijk onvoldoendes, vooral voor de talen, en ontdekte al binnen enkele weken dat ze geen aansluiting heeft in de klas.
Omdat het niet goed ging met de cijfers, begon ze steeds harder te werken. Soms zit ze dagen (met tussenpozen) uren en uren te leren voor een toets en haalt ze nog een 2 of een 3. In de klas is een oneven aantal meisjes, en vaak zit ze alleen aan een tafeltje, als ze naast iemand anders zit, is het vaak zo dat de hele les het andere kind niet tegen haar praat. Ze probeert wel contact te maken en te leggen, maar kinderen hebben volgens haar geen interesse in haar. In de pauzes loopt ze achter een grotere groep aan waar ze ook bij staat, maar kinderen praten niet met haar. BIj de gym is ze vaak de laatste die het kleedlokaal verlaat en de rest zegt geen gedag. Als ze zelf iets zegt wordt ze veelal genegeerd (niet bewust). De situatie werd erger toen een van de meiden uit haar klas haar ook nog eens begon te treiteren. Een aantal meiden volgden haar waardoor de situatie nog slechter werd, en ze inmiddels doodongelukkig naar school gaat. Deze week zei ze zelfs: Mama als ik morgen dood ga, is er op school niemand die er iets om geeft of mij mist.
Om de boel te stimuleren heb ik voorgesteld dat ze een aantal meiden uit haar klas uitnodigt om bij ons film te komen kijken. Toen ze dat via de app deed (ik zat er naast) kreeg ze veel indirecte reacties waaruit bleek dat de meiden geen interesse hadden. Bijvoorbeeld da de komende tijd bij hen alle weekenden vol zitten e.d. Het grijpt mijn dochter enorm aan. Hartverscheurend voor mij om te zien!
Ik heb in september al een mail gestuurd naar de mentor over het sociale aspect en vanaf oktober zijn we meerdere malen ook in gesprek geweest over de slechte school prestaties. De mentor gaf aan dat ze dacht dat mijn dochter op de verkeerde manier leert en heeft een boekje gegeven met andere leermethoden. Thuis zijn we daarmee veelvuldig aan de slag gegaan, ze heeft nu een methode gevonden die wat beter werkt, maar ook daar is ze uren en uren mee bezig en dan vind ze het nog lastig. Ze heeft vooral moeite met dingen uit haar hoofd leren. De laatste weken groeit het opnieuw boven haar hoofd. Afgelopen week is ze van 's middags 15.00 tot in de avond 20.00 bezig geweest met haar huis en leerwerk en had het nog niet af. Ze was heel erg gespannen, en was eerder die middag al huilend weg gelopen, in de hoop dat ik het niet zou zien. Wij hebben toen als ouders ingegrepen en gezegd dat ze moest stoppen om ook nog wat vrije tijd te hebben. Ze begon toen te huilen en raakte in paniek. De volgende dag hebben wij een briefje meegegeven naar school dat ze niet al het huiswerk af had.
Ze klaagt de laatste tijd veel over hoofdpijn en buikpijn, dit komt veelal voor op schooldagen en lijken op stress klachten. Ze is al een paar keer met deze klachten ziek naar huis gekomen.
De vrolijke meid die wij kennen is inmiddels langzaam verdwenen. Ze maakt een overspannen en zeer ongelukkige indruk. Thuis gaat het gelukkig goed, we praten veel en ze hangt momenteel ook veel aan mij. Ik wil haar dolgraag helpen, en vind het heel lastig om te zien hoe het steeds lastiger wordt.
Wij hebben (opnieuw) een gesprek maandag, deze keer met de teamleider Havo/vwo onderbouw. Mijn voorstel zal zijn dat ze haar zo snel mogelijk (liefst met kerst) overplaatsen naar een VMBO-t klas. Zelf wil ze dat niet en wil ze perse de HAVO afmaken, maar ik zie dat het niet lukt, en wil haar tegen haarzelf beschermen, wat ze wel snapt. Ik vraag me af of school hier wel aan mee wil werken, maar ik weet momenteel echt niet wat ik anders moet doen... Ik zie haar steeds verder weg glijden. Ik heb natuurlijk ook geen garanties dat het sociaal dan wel goed zal gaan, ik weet ook dat een aantal vriendinnen van het meisje dat pest in dergelijke klassen zitten, maar in deze situatie blijven zitten heeft het tot nu toe met de week erger gemaakt.
Bijles of extra begeleiding heeft ook weinig zin, gezien het met alle vakken slecht er voor staat, ze alle leermethodes al geprobeerd heeft, en ze uren bezig is.
Ik wilde even mijn verhaal kwijt, maar ik ben ook benieuwd of dit verhaal bij sommigen herkenbaar is, of dat iemand weet of afstromen tijdens een schooljaar wel kan en mag. Tips en advies zijn welkom!
Lynn
27-11-2017 om 10:24
Biebel
Zo met jou eens!
Ik hoop dat TS ervoor open staat.
@ TS: ik zou school echt nog eens vragen wat de reden is dat ze niet naar een parallelklas Havo mag. Als het enige argument is dat dit de meest sociale Havoklas is, dan vind ik dat heel zwak. Dit is nl. geen goede klas voor je dochter. En als de mentor de poot dwars zet, dan is er vast nog een afdelingsleider waar je misschien meer gehoor krijgt.
Maar sowieso zou ook ik je net als Biebel adviseren eerst naar de huisarts te gaan en het welzijn van je dochter voorop te stellen. Die zijn belangrijker dan de cijfers.
Probeer een beetje uit de stress te raken, die ik ook bij jou bespeur. En je zoekt hier bevestiging van je eigen ideeën. Dat kan goed zijn, maar soms zijn er nog andere opties.
Erna
27-11-2017 om 11:54
Gesprek en VMBO-t
Ik wil de hele discussie over wel/niet testen achter me laten. Ieder is vrij in om daar opnieuw over te beginnen of op te reageren, maar ik reageer er niet meer op, ik heb er al genoeg verduidelijking in gegeven waarom wij dat niet gaan doen.
Nu over het gesprek:
We hebben vanmorgen vroeg in de ochtend het gesprek gehad, en ik moet zeggen dat het tot mijn opluchting heel goed is verlopen.
De teamleider hoorde ons verhaal aan, waarin wij aangaven dat we denken dat HAVO gewoon te hoog gegrepen is, met onze argumenten erbij.
Hij gaf direct aan hier de laatste weken ook over na te hebben gedacht (hij geeft zelf wiskunde aan de klas van mijn dochter). Hij zei dat hij onze dochter een hele leuke meid vond, niet omdat hij dat over iedereen zegt, maar wist een aantal hele leuke dingen te vertellen die ze in de klas liet zien. Hij heeft met de andere vakdocenten de afgelopen week gesproken en allemaal kwamen ze tot dezelfde conclusie; ook zij vinden dat HAVO op dit moment te hoog gegrepen voor mijn dochter. Hij gaf aan dat we haar niet langer moeten kwellen en dat een lager niveau ook in zijn opinie de beste keuze is. Hij was zichtbaar blij dat wij hier ook zo over dachten en zelf al mee kwamen (de meeste ouders hier niet aan als deze conclusie getrokken wordt door het team). Hij gaf ook aan dat extra begeleiding inderdaad op de langere termijn niet zinvol is, omdat mijn dochter daar enkel nu tijdelijk mee geholpen is, maar dat de kans vrij zeker is dat ze daarna opnieuw vastloopt.
Ik vroeg hem duidelijk of of hij (en het team) misschien de mogelijkheid acht dat er nog andere dingen mee spelen waarom het niet lukt (faalangst, persoonlijkheid etc) en hij gaf dat hij mijn dochter inschat als een hele sociale meid, dat ze heel sterk is in veel punten, ze veel interesse en ambitie heeft maar, dat ze het tempo niet goed bij kan benen en dat er absoluut geen enkele reden is om aan te nemen dat er iets anders aan de hand is, ze zien dit soort gevallen vaker en ze willen binnen school maatwerk leveren, waarbij ze alle kanten op kunnen, zo is het ook mogelijk dat ze als het over een jaar beter gaat, dat ze dan ook dan zelfs nog tussentijds op kan stromen terug naar HAVO, maar dat het voor nu geen goede keuze is een andere weg in te slaan dan deze.
Sociaal zag het team aan mijn dochter dat ze inderdaad geen aansluiting vond in de klas, maar dat kwam volgens hem omdat mijn dochter zich wat vastklampt aan andere kinderen waardoor deze kinderen juist afstand nemen. Hier kunnen we wel aan werken en daar gaan we dan ook mee aan de slag. De teamleider gaat kijken hoe en of dit binnen school mogelijk is en gaat ons anders extern een adres geven om haar daarin te begeleiden en zelfverzekerder te maken. Verder hoefden we ons geen zorgen te maken en de verwachting is dat het over een tijd een stuk beter zal gaan wanneer ze op ander niveau zit (mijn gevoel bevestigend). Hij zei ook dat de lesmethode in deze school op HAVO niveau erg grenst aan VWO, omdat bijna alle boeken HAVO-VWO zijn en niet HAVO en dat sommige kinderen dat inderdaad niet aankunnen, dat ze dat vaker zien. Toch maken ze deze keuze (om bepaalde redenen) wel, omdat kinderen anders vaak vast lopen in de 3e, 4e en 5e en dan hun examen niet halen.
Ze hebben binnen school 2 VMBO-t klassen en de ene klas zit op dezelfde afdeling als waar mijn dochter nu zit, en de andere klas zit op een hele andere afdeling met andere docenten. Ook hebben beide klassen op andere momenten pauzes etc. Onze voorkeur (ook omdat het meisje dat treitert vriendinnen heeft in de klas op dezelfde afdeling) is dat ze helemaal een nieuwe start maakt op de andere afdeling. Die klas zat bij navraag waarschijnlijk vol, maar vandaag gaat de teamleider kijken of daa niets in te schuiven valt. Daar krijg ik vandaag bericht over. Zo niet dan gaat ze waarschijnlijk toch de andere VMBO-t klas proberen.
Ze mag sowieso eerst een week proefdraaien en als dat goed gaat, mag ze per direct overstappen.
Ik vond het heel fijn dat hij zo meedacht en belangrijker nog, dat hij mijn dochter echt ziet, zoals ze is en ook voorbeelden wist te benoemen die wij ook zien en herkennen.
Toen we thuis kwamen en onze dochter het nieuws vertelden was ze enorm opgelucht. We hebben er momenteel veel vertrouwen in dat dit goed gaat komen.
Ik blijf jullie (zolang er interesse voor is) op de hoogte houden.
Flanagan
27-11-2017 om 12:16
Opgelucht
Als je dochter aangeeft opgelucht te zijn, dan staat zij ook achter jullie besluit. Dat is wat telt.
rutiel
27-11-2017 om 12:36
Fijn!
Klinkt als een oplossing die weer lucht geeft. Hopelijk geeft dit je dochter weer zelfvertrouwen en dat is volgens mij op dit moment het belangrijkste: dat ze weer naar school gaat én dat ze zich daarbij prettig voelt.
Laat je nog even weten hoe het over een paar maanden is?
Tango
27-11-2017 om 12:43
Fijn!
Wat fijn dat er zo goed gesproken is en dat jij je vragen kwijt kon. Dit lijkt voor nu inderdaad de beste beslissing. Zeker ook omdat je dochter zo opgelucht was. Fijn ook dat ze daarnaast nog begeleiding gaat krijgen voor het sociale stukje. De afgelopen periode zal haar onzekerder hebben gemaakt hierin en daarom is het goed dat ze daar wat hulp bij krijgt.
Hopelijk kan ze toch nog in die klas starten die eigenlijk vol zit zodat ze echt een hele nieuwe start kan maken. Ik hoor ook heel graag nog een keertje van je terug hoe het gegaan is.
wil40
27-11-2017 om 13:53
Ik ook.
Ik ben ook benieuwd hoe het je dochter verder zal vergaan de komende tijd. Fijn dat je dochter en school achter je keuze staan.
De opluchting van je dochter is al goud waard.
Erna
28-11-2017 om 13:28
Stapje verder
Bedankt voor de reacties.
Ik heb gisteren via de telefoon te horen gekregen dat mijn dochter op korte termijn kan starten in de VMBO-t klas op de andere afdeling, er is onlangs iemand verhuisd, dus er is een plaatsje vrijgekomen. Ze hoeft dus niet naar een VMBO-t klas op dezelfde afdeling, en kan een hele nieuwe start maken. Dat is goed nieuws!
Haar nieuwe mentor (Ik weet nog niet wie dat is) , wil vandaag/morgen eerst even de tijd nemen om de nieuwe klas op de hoogte te stellen dat er een nieuwe leerling bij komt. Daarna zal mijn dochter, ik verwacht eind deze week nog, of anders volgende week, beginnen met de proefweek in die klas. Na een week gaan we met allen samen om de tafel (mijn dochter, wij als ouders, de nieuwe mentor en de teamleider) om te overstap en bevindingen te evalueren. Als het goed verlopen is, start ze daarna direct in deze nieuwe klas.
Het is nog even spannend hoe het gaat verlopen. Wij zijn op dit moment blij dat ze deze nieuwe start kan maken. Met mijn dochter gaat het ook weer wat beter, ze lacht weer.
Ik hou jullie nog even op de hoogte.
Zomer
28-11-2017 om 15:04
Wat fijn! Hopelijk een leuke week tegemoet en daarna een frisse nieuwe start! En deze duidelijkheid is ook fijn!
Kaaskopje
28-11-2017 om 15:49
Dit klinkt positief
Fijn dat iedereen zich goed lijkt te voelen bij deze beslissing.
wil40
28-11-2017 om 21:54
Klinkt zeker goed.
Ook hoe school dit aanpakt klinkt goed. Spannend, maar ook weer positief door andere vooruitzichten.
@nnemoon
29-11-2017 om 09:12
Goed gesprek
Wat fijn dat het zo'n goed gesprek is geweest. Fijn dat er nu een oplossing ligt die voor alle partijen positief zijn. Ik wens je dochter een goede nieuwe start en hoop dat ze het plezier in school terug mag vinden.
Erna
01-12-2017 om 18:52
Compliment voor de teamleider
De teamleider heeft vandaag gebeld dat onze dochter maandag kan starten. Alles is inmiddels geregeld, alle (nieuwe en vorige) docenten zijn op de hoogte gesteld van de leerling wisseling en ook de gegevens zijn allemaal overgedragen naar de nieuwe mentor.
In de nieuwe klas is bekend dat ze maandag komt, en er zijn zelfs 2 bereidwillige meiden naar voren getreden die haar de hele week op sleeptouw gaan nemen, zowel in de lessen als in de pauzes.
Ook vandaag is als het goed is, in haar huidige klas verteld dat ze niet meer terug komt.
Maandag mag ze zich eerst bij de teamleider gaan melden en hij zal haar verder begeleiden naar de klas.
Waarschijnlijk hebben we dinsdag een gesprek met de nieuwe mentor, en een week later het evaluatiegesprek.
Het is dus heel goed opgepakt. Spannend, mijn dochter heeft er in elk geval zin in!
Ook heb ik inmiddels contact opgenomen met scouting, en ook daar start ze binnenkort om te kijken hoe dat haar bevalt.
We hebben haar inmiddels duidelijk kunnen maken dat hobby's naast school ook belangrijk zijn. Ze heeft daar ook zin in.
Zo lang er interesse is hou ik jullie verder op de hoogte.
02-12-2017 om 19:14
Wat een ontwikkelingen!
Wat kan het dan opeens snel gaan! Je kunt voorzichtig constateren, dat de school, in de persoon van de mentor, zeer van goede wil is. Fijn ook dat de meisjes haar onder haar hoede gaan nemen. Dat zorgt voor een begin van een band.
Scouting is, naar mijn mening, echt een goed idee. Het zal heus wel wat spannend zijn, omdat alles nieuw is, maar men is daar wel wat gewend dus als ze moeite heeft met bepaalde opdrachten of onderdelen, moet ze daar echt niet mee rond gaan lopen.
Ik hoop dat jullie de stress nu een beetje van de schouders af kunt laten glijden. Morgen lekker niets doen, of alleen leuke dingen .
Erna
08-12-2017 om 20:42
Update
Dochter is afgelopen maandag in haar nieuwe klas gestart. Dit is een VMBOKT klas, De eerste indrukken zijn heel positief, ze heeft al vriendschappen gesloten, en vindt haar klas leuk. Ze had deze week meteen 2 proefwerken, voor 2 vakken waar ze niet voor heeft kunnen leren. Toch voor beide een ruime 6 gehaald. Ze mocht de proefwerken wel maken, maar de punten tellen tot kerst niet mee (Zou ook niet eerlijk zijn, ze heeft nog niet eens boeken). Ze vindt de stof heel makkelijk zegt ze. Als ik in de boeken kijk dan snap ik dat ook wel, het is echt heel anders dan op de HAVO. Ze heeft geen Frans meer en Geschiedenis en Aardrijkskunde zijn ingeruild tegen Mens en Maatschappij. Ze vindt alles leuk en kinderen doen zichtbaar hun best haar op te nemen in de groep. Erg leuk om te zien, en te lezen in de appjes die ze krijgt. Van haar oude klasgenoten heeft ze helemaal niet meer gehoord, helemaal niets.. In het voorbij lopen op de gang zeiden ze ook niets, geen gedag, geen enkele vraag.. Hoe anders is dat nu, waarbij vandaag 4 meiden uit weer een andere klas zich uit het niets bij de wc aan haar voor kwamen stellen. Het is hoe dan ook een goede beslissing om haar daar weg te halen. Dochter lacht weer, is weer vrolijk en vandaag kreeg ik weer een flinke snauw.. Ik ervaar dit positief, want maandenlang heeft ze heel erg aan mij gehangen. Dat is nu minder nodig, ze zit beter in haar vel. De nieuwe klassenmentor heeft vandaag met haar een gesprek gehad waarin hij nog eens aangaf dat ze het verleden los mag laten en zich mag richten op de toekomst. Dat gaan we doen. Ik heb er vertrouwen in.
Mocht er nog belangstelling voor zijn, dan zal ik over een paar maanden nog eens laten weten hoe het gaat.
wil40
08-12-2017 om 21:16
Wat fijn!
Leuk om te horen en...het wordt vanzelf weer wat moeilijker.
Het lijkt nu een enorm verschil, maar dat ebt toch wat weg en dan moet er in de loop der tijd toch weer gewerkt worden.
Geeft niets, dat lukt ook stukken beter als ze vrolijk en ontspannen is.
Amsterdamse
08-12-2017 om 21:24
Fijn!
Wat fijn voor je dochter! Het klinkt als een hele sociale klas. Wat moet dat een opluchting voor haar zijn. Nog twee weken school, en dan lekker de kerstvakantie in met een gerust gevoel.
Tango
09-12-2017 om 14:04
Wat fijn!
Wat een goed bericht! Mooi dat je dochter zo goed is opgenomen in de nieuwe klas. En mooi om te lezen dat ze al proefwerken heeft gemaakt en zonder te leren voldoendes heeft gescoord. Dat heeft ze nu even nodig. Begrijpelijk dat het nu nog makkelijk is voor haar. Het is een VMBOK/T klas schrijf je. Geleidelijk aan zal dit zich meer gaan opsplitsen en zal ze de stof meer op VMBO-T niveau krijgen. W.s. vanaf volgend schooljaar. Dan krijgt ze ook apart aardrijkskunde en geschiedenis.
Hoe lost ze het nu op met de boeken? Krijgt ze kopieën o.i.d.?
En mooi dat je schrijft dat die snauw positief is. Dat is het ook. Het is een puber die zich mag afzetten. Dat dit een tijd niet gebeurde was inderdaad geen goed teken.
Guppie
07-01-2018 om 21:37
Wat gedachten.
Kinderen, volwassenen trouwens ook, pikken er vaak wat gevoelige, onzekere types, die een beetje uit de toon vallen uit om te treiteren, te negeren. Dus dan zal ze hulp nodig hebben om beter in haar vel te zitten. Sommige kinderen zitten ook meer op een eilandje, en zeker in de schoolleeftijd kan dat vervelend zijn maar soms kan het niet anders. En sowieso wat begeleiding om beter bij zichzelf te blijven.
De ene of de andere school kan nogal uitmaken. Het type ook. zelf ging ik van brugklas mavo-advies, naar twee atheneum naar drie mavo. In de mavo-brugklas ging het er toch socialer aan toe. Op het atheneum heerste er een heel andere sfeer.
Ik zou eens wat rondkijken naar andere scholen. En heeft ze in gedachten wat ze voor beroep zou willen uitoefenen en heeft ze dan havo of vmbo nodig? Is ze meer praktisch ingesteld of is ze meer van de boeken? Op een vmbo-school kan ze ook problemen tegenkomen. Zelf vraag ik soms advies aan een medium. Nooit blindelings op afgaan trouwens.
Tango
07-01-2018 om 23:25
Pffff, Guppie
Lees je ook? Er staat toch dat ze goed is opgenomen in de nieuwe klas op het VMBO en dat het nu goed gaat. Wat moet ze nu dan nog met een medium???
Ik vind je reacties werkelijk irritant worden.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.