Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Mijn kind zit op vmbo

Peiling

Op welk niveau moet ik mijn zoon plaatsen?
54 stemmen
72%
4%
24%

Moxxie schreef op 24-06-2023 om 11:53:

[..]

Oké, wat wil je nu van mij? Uitleg? Komt ie: Van wie ik likes krijg weet ik niet, maar ik heb alleen de nick Moxxie en het bijbehorende alias op dit forum. Richt je tot het beheer met je beschuldigingen en die mogen mij publiekelijk aan de schandpaal nagelen als ik lieg.

Op deze post heb ik zojuist een like gegeven. (Voor degenen die het belangrijk vinden om te weten wie de likes geeft.)

Lady_Violet

Forum Moderator

Moderator

24-06-2023 om 12:11

Infobericht: nu graag weer ontopic. De discussie over de 'likes' kan inmiddels elders plaatsvinden. 

Poezie schreef op 24-06-2023 om 12:02:

[..]

Grappig dat jij dat een probleem vindt.

Ik vind niet snel iets een probleem.

Dit is overigens wel wat er gebeurd, op een informatieavond over groep 7 van de school van mijn zoon was iemand die suggestieve vragen stelde als "wat als een kind nou geen hoge cijfers haalt maar je weet wel dat het erin zit?' "wat als een kind nu zegt ik ga voor die 6 en dan lekker voetballen ipv leren". 

Ik had op dat moment al medelijden met de juf want ik wist dat de ouder van het betreffende kind het echt wel over haar kind had dat al had door laten schemeren naar het gymnasium te willen en mijn zoon had al laten weten dat hij dat vreemd vond want ze had nooit zulke hoge cijfers.

Blijkbaar bespreken die kinderen onderling ook het advies en werd ik door de betreffende moeder aangesproken dat ze mijn zoons advies niet begreep, ik heb gereageerd met "zolang de juf en wij als ouders het advies begrijpen is dat voldoende".  

Zucht.... ik denk dat ik dit forum maar een tijdje verlaat. Als er zoveel gereageerd wordt op een trol die een topic start en Forumbeheer dit laat staan, daalt het niveau wel erg. 

Decembermamma schreef op 24-06-2023 om 12:28:

Dit is overigens wel wat er gebeurd, op een informatieavond over groep 7 van de school van mijn zoon was iemand die suggestieve vragen stelde als "wat als een kind nou geen hoge cijfers haalt maar je weet wel dat het erin zit?' "wat als een kind nu zegt ik ga voor die 6 en dan lekker voetballen ipv leren".

Ik had op dat moment al medelijden met de juf want ik wist dat de ouder van het betreffende kind het echt wel over haar kind had dat al had door laten schemeren naar het gymnasium te willen en mijn zoon had al laten weten dat hij dat vreemd vond want ze had nooit zulke hoge cijfers.

Blijkbaar bespreken die kinderen onderling ook het advies en werd ik door de betreffende moeder aangesproken dat ze mijn zoons advies niet begreep, ik heb gereageerd met "zolang de juf en wij als ouders het advies begrijpen is dat voldoende".

Het is echt heel lastig als je weet van je kind dat het ‘erin zit’ maar de leerkracht ziet het niet omdat het niet uit cijfers blijkt. Mijn jongste was echt heel slecht in Cito’s, met begrijpend lezen scoorde ze soms onder niveau V. We hadden echter wel al eens een iq-test laten doen waaruit bleek dat ze heus wel slimmer was dan dat. Er was een hoge eindcito voor nodig om er uiteindelijk een mavo-advies uit te slepen. Toen we na het voorlopig advies (kader) in gesprek gingen, kind erbij, voelde het echt niet goed om daar zo hard tegenin te gaan. Je wilt voor je kind niet doen of je het erg vindt, maar ik stond er zo niet achter. Door de leerkracht en de directeur werden we wel soort van weg gezet als pusherige ouders, niet OK.

Inmiddels heb ik ook op het vo al meerdere van dat soort gesprekken gehad. Ik vind nog steeds dat ze veel in haar mars heeft, maar haar beste prestaties vinden niet binnen de vier muren van een klas plaats

troelahoep schreef op 24-06-2023 om 12:40:

Zucht.... ik denk dat ik dit forum maar een tijdje verlaat. Als er zoveel gereageerd wordt op een trol die een topic start en Forumbeheer dit laat staan, daalt het niveau wel erg.

Hier ben ik het best wel mee eens eerlijk gezegd. Zo’n trolltopic laten staan vind ik nogal een belediging/trap na naar/aan ouders van vmbo-kinderen.

Schnorretje.de.kat schreef op 24-06-2023 om 11:17:

Ik ben hoogbegaafd en ik kon al (alles wat een kind wil) schrijven voordat ik naar de kleuterschool ging (ik herinner me nog dat ik het woord 'bank' moest schrijven, ik schreef toen 'bangk'. Ik was toen 3). Cito gewoon 550 gehaald. Wees blij dat je kind niet hoogbegaafd is, dat is namelijk écht niet leuk. Ik was veel liever normaal geweest. Daarom vind ik deze post ook niet grappig. Er is niets leuks aan slimmer zijn dan de rest of anders zijn. Of aan ouders die hun kind pushen. Ook al is dit als grapje bedoeld, ik vind het niet grappig.

Ik ben ook HB, net als 2 van mijn 5 kinderen. Toch vind ik dit wel grappig. Het gaat namelijk niet om HB zijn maar om ouders die hun kind al snel als HB zien. 

SuzyQFive schreef op 24-06-2023 om 17:36:

[..]

Ik ben ook HB, net als 2 van mijn 5 kinderen. Toch vind ik dit wel grappig. Het gaat namelijk niet om HB zijn maar om ouders die hun kind al snel als HB zien.

Eigenlijk vind ik dat niet grappig, want die ouders verpesten het wel voor de ouders van echt hoogbegaafde kinderen. Die soms ook vastlopen en niet goed presteren. En dan word je mooi in het hokje 'wannabe hb-ouder' gestopt.

Ik had liever dat mijn kinderen gewóón slim waren, eigenlijk.

Peaches schreef op 24-06-2023 om 17:43:

[..]

Eigenlijk vind ik dat niet grappig, want die ouders verpesten het wel voor de ouders van echt hoogbegaafde kinderen. Die soms ook vastlopen en niet goed presteren. En dan word je mooi in het hokje 'wannabe hb-ouder' gestopt.

Ik had liever dat mijn kinderen gewóón slim waren, eigenlijk.

Daarom ook best storend dat dit topic niet wordt verwijderd lijkt mij.

Peaches schreef op 24-06-2023 om 17:43:

[..]

Eigenlijk vind ik dat niet grappig, want die ouders verpesten het wel voor de ouders van echt hoogbegaafde kinderen. Die soms ook vastlopen en niet goed presteren. En dan word je mooi in het hokje 'wannabe hb-ouder' gestopt.

Ik had liever dat mijn kinderen gewóón slim waren, eigenlijk.

Mwa, dat weet ik niet… Ik denk niet dat die ouders het verpesten. Dat zou suggereren dat het een bewuste handeling is, terwijl deze ouders ervan overtuigd zijn dat er meer in hun kind zit. 

SuzyQFive schreef op 24-06-2023 om 17:53:

[..]

Mwa, dat weet ik niet… Ik denk niet dat die ouders het verpesten. Dat zou suggereren dat het een bewuste handeling is, terwijl deze ouders ervan overtuigd zijn dat er meer in hun kind zit.

Ik denk ook niet dat ze het bewust doen. Maar het gebeurt wel. 

Kersje schreef op 24-06-2023 om 17:34:

[..]

Hier ben ik het best wel mee eens eerlijk gezegd. Zo’n trolltopic laten staan vind ik nogal een belediging/trap na naar/aan ouders van vmbo-kinderen.

Welnee, ik heb zelf mavo gedaan en mijn oudste vmbo-tl. Je wil niet weten hoeveel ouders denken zoals geschetst in de OP.

alleen op gelezen en nog nooit zo'n slecht verhaal gelezen. Soms twijfel ik of bepaalde topics echt zijn maar bij deze kan ik alleen maar hoofdschuddend lachen. 

Tenzij TO een verstandelijke/psychische achtergrond heeft. Dan gun ik haar de beste hulp.

Poezie schreef op 24-06-2023 om 18:43:

[..]

Welnee, ik heb zelf mavo gedaan en mijn oudste vmbo-tl. Je wil niet weten hoeveel ouders denken zoals geschetst in de OP.

Dat bedoel ik dan ook juist niet! 

Ik heb zelf helaas geen kinderen, maar lees soms best hele verdrietige topics over kinderen (en indirect ouders) die het heel erg vinden naar het vmbo te gaan. Dan vind ik zo’n trolltopic als dit met ‘we kleden hem in zeer dure merkkleding als havist’ echt ontzettend denigrerend overkomen. Waarom zo’n duidelijk nep-topic laten staan vraag ik me dan af, wat is de toegevoegde waarde hiervan voor dit forum?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.