Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Willemijn

Willemijn

13-09-2011 om 21:16

Ouderbijdrage weer..

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Dieuwke

Dieuwke

22-09-2011 om 18:01

Persoonlijk

Persoonlijk vind ik een voorbeeld van een rechtszaak bijvoegen nogal dreigend overkomen, maar goed ik zou dat nooit doen.

Lol!

Dieuwke, dit schoolhoofd dreigt de kinderen van lesonderdelen uit te sluiten. Is dat niet dreigend dan? En dan nog: Willemijn dreigt niet met het aangaan van een rechtszaak. Dat hebben die ouders uit die rechtszaak zelfs niet gedaan.
Ook daar was de school de dader van het gedreig.
Maar goed: het is niet dreigend bedoeld. Het is alleen maar informatief.
Groet,
Miriam Lavell

Tirza G.

Tirza G.

22-09-2011 om 20:19

Niet dreigen

Ik heb in mijn gesprekken met rectoren altijd voorgesteld het te laten toetsen (mijn visie, hun visie) door een onafhankelijke instantie. De rechtbank. Dat is geen dreigen, dat is werken naar een oplossing die het algemeen belang dient. Ik denk dat ik gelijk heb. School denkt dat zij gelijk hebben. Daar kom je nooit uit als het even tegenzit. Voorleggen aan een onafhankelijke buitenstaander kan je dan helpen. En dat is de rechtbank, die kijken domweg of school de wet overtreedt (zoals ik zo bout durf te beweren). Er was maar één rector die het zag zitten, die wilde een werkgroepje oprichten en een proefproces gaan voeren. Raar toch, als je zo ontzettend gelijk hebt?

Tirza

Willemijn

Willemijn

22-09-2011 om 23:30

Nog niet...

....gereageerd -hier niet maar ook nog niet aan directeur-, maar al wel erg dankbaar voor de bijdragen hier. De brief van Miriam vind ik weer erg goed ('ijskoud de beste zijn'!) - bijvoeging van de uitspraak van de rechtbank zeer informatief. Zou nuttig zijn voir hem, maar misschien komt het inderdaad wel dreigend over. En misschien is dat ook niet zo erg, inderdaad dreigt hij zelf ook.
Vind je het ook niet wat extreem, directeur zijn van een in verhouding vrij grote basisschool en dan- als de ouders 'maar' 450 euro per kind willen betalen- dreigen met uitsluiting van de lessen?
Ik blijf wel bezig met de vraag of hij ons nu echt puur zand in de ogen wil strooien of dat hij echt lang niet genoeg hierover weet (Tirza 's suggestie). Ik denk iets er tussenin.
Ik merkte al wel dat ik het heel vervelend vind om hem in de drukke schoolgangen tegen te komen. Jammer voor mij dat ik wel principes heb maar niet tegen ruzie kan... (maar dat is meer voor een ander draadje).
Ik neem aan dat we zondag reageren (eerder hebben we een volkomen vol programma) en tegen die tijd moeten we dus besloten hebben hoe de toon van de mail is. Ik ben wel volkomen overtuigd dat hij geen geld mag vragen voor het onderwijs en dat wij dus in ons recht staan. Nu hij nog, en liefst met een normale verstandhouding na afloop....
Ik zal het weer laten weten. Hoewel overigens mijn man wel vindt dat ik misschien te gedetailleerd heb geschreven en het natuurlijk wel een openbaar forum is. Er moeten toch wel ouders zijn die weten om welke school dit gaat en er misschien zelf kinderen hebben (er zitten er zo'n 550). Hartelijke groeten, Willemijn

De winkel school

Willemijn:"Ik blijf wel bezig met de vraag of hij ons nu echt puur zand in de ogen wil strooien of dat hij echt lang niet genoeg hierover weet (Tirza \'s suggestie). Ik denk iets er tussenin. "
Ik ga voor de uitleg van Tirza. Het is geen slimmigheid of leep bedrog. Het is werkelijk onwetendheid en een stampvoetend gevoeld gelijk. Daarom wordt ie ook zo boos. Hij vindt werkelijk dat jullie moeten betalen of je kinderen uit de lessen moeten houden. Hij vindt dat jullie dat zouden moeten weten en vermoedt leep bedrog nu jullie (doen alsof) jullie dat niet weten.
Kijk eens hier http://www.voo.nl/Nieuws/Inspectie_corrigeert_zienswijze_ouderbijdragen
Onderaan zie je twee links. Een over vo (die heb je al) en een over primair onderwijs.
In de samenvatting van die laatste kom je dit tegen "Op de eerste onderzoeksvraag - of basisscholen voldoen aan de wettelijke voorschriften rond de ouderbijdrage - luidt het antwoord dat dit maar in beperkte mate het geval is. Slechts één van de honderdvijftig scholen blijkt aan alle wettelijke voorschriften te voldoen. "
Belangrijker: Er zit een bijlage bij waarvan de Inspectie doet alsof dat het type overeenkomst is dat aan de wet voldoet. En dat is niet waar (er zit geen reductieregeling in)en voor de rest maar voor een deel. Het is wellicht als voorbeeld in de schoolgids voldoende, maar het is volstrekt onvoldoende om een keus op te baseren.
Zo meldt punt c uit die overeenkomst bijvoorbeeld "Extra materialen voor tekenen, techniek en handenarbeid, aanschaf van tijdschriften, dagbladen en boeken e.d., extra reprokosten voor schoolgids, schoolkrant, extra lesmateriaal, vervroegde vervanging van onderwijsmethoden. e.d."
En daaronder de tekst:"Indien geen ouderbijdrage zal worden betaald voor één of meer van deze voorzieningen heb ik dat duidelijk aangegeven op de achterkant van dit formulier. (Dit kan helaas betekenen dat uw kind/kinderen niet kan/kunnen deelnemen aan activiteiten of gebruik kan/kunnen maken van voorzieningen die uit ouderbijdragen worden betaald)."
De achterkant wordt niet weergegeven, dus ik kan niet zien welke bedragen er precies horen bij schoolkrant of lesmethode en of die überhaupt genoemd worden. Maar het is evident dat de school niet kan beslissen dat je kind geen gebruik mag maken van de lesmethode. Ook al heb je niet betaald.
Vooral: een school die op die manier overeenkomsten maakt, kan van jou niet vragen te kiezen wat je dan niet wil. Je kunt uit die totale opsomming niet weten wat de werkelijke kosten per onderdeel zijn.
Wat zou kunnen is dat je aangeeft dat wat je betaalt hebt, wat jou betreft niet mag worden opgenomen in het budget voor bijvoorbeeld lesmethoden. Maar als je dat verder niet uitmaakt, dan betaal je bij zo'n samenraapsel van bestedingsdoelen voor alles een beetje.
De kernvraag blijft in deze kwestie of de school je kind inderdaad van iets zou kunnen uitsluiten en of de school binnen deze vage constructie mag kiezen wat dat dan is.
En die kwestie is een kwestie tussen ouders en school. De regels daarvoor zijn hetzelfde als die tussen een aanbieder van een vakantiehuisje en klanten. Stel je huurt een huisje en met extra bijbetaling krijg je ook: lakens, dekens, vervroegd vervangen van meubilair en dakpannen... e.d. Niet betalen van dat extra maakt dat je zelf je lakens en dekens mee moet nemen (dat is gebruikelijk bij huisjes), maar het is geen excuus voor de verhuurder om je een huisje zonder bed of met lekkend dak te leveren.
Men kan ook niet aan jou vragen wat je dan wil (wilt u een dak of een bed). De aanbieder bepaalt het aanbod en de prijs en mag niet in het vage blijven.
"Ik ben wel volkomen overtuigd dat hij geen geld mag vragen voor het onderwijs en dat wij dus in ons recht staan. "
Ik weet zeker dat niet betalen geen invloed kan hebben op het onderwijs. Ik betwijfel bovendien of een school op deze manier kinderen in de handenarbeidklas mag verbieden om met waskrijt te tekenen (pak jij de potloden maar, je ouders hebben niet betaald).
Als de opdracht in waskrijt is, dan moet dat het zijn. Vooral: Ik weet zeker dat de school duidelijk moet zijn in wat er dan afvalt en wat er voor in de plaats komt. Het uitsluiten van onderdelen kan niet als willekeur boven de lesdag hangen en in ieder geval niet meer besparen dan je betaald hebt.
Alleen bij die zaken waar overduidelijk sprake is van koop, het schoolkamp bijvoorbeeld, kan de school bij niet betalen stellen dat je dan ook niet mee kan.
Product, prijs, overeenkomst.
Het is ondertussen mogelijk dat er ergens verstopt in de schoolgids, of regels, of MR besluiten, iets genoemd staat dat betrekking heeft op een deel van die ouderbijdrage en dat wel duidelijkheid geeft.
Dat weet ik niet. Dat weet jij ook niet. Kern is dat de school daar duidelijk over moet zijn.
Het is dus vooral een communicatieprobleem. Je kunt daarbij open houden dat je alsnog voor iets wel zou willen betalen. Wat je nu doet is afgaan op wat je wel weet. Op basis daarvan betaal je wat je wilt betalen in de veronderstelling dat je een vrijwillige bijdrage doet in alle kosten die genoemd worden.
Als dat anders is, dan moet de school uitleggen hoe dan.
Willemijn:"Hoewel overigens mijn man wel vindt dat ik misschien te gedetailleerd heb geschreven en het natuurlijk wel een openbaar forum is. "
Laat je man zich vooral niet druk maken: je hebt het over een firma. Niet over een prive-persoon. Dat mag. Net als mensen hun ervaringen over de Hema delen.
Groet,
Miriam Lavell

Tirza G.

Tirza G.

23-09-2011 om 15:50

Ruzie

Willemijn, je hoeft niet bang te zijn voor ruzie. Echt, je kunt vriendelijk knikken en glimlachen. Je bent volwassen, je hebt een zakelijk conflict. That's it. Je twijfelt niet aan de man's directeurschap, kennis (nou ja, een beetje dan) en kunde. Je hebt een meningsverschil.
De eerste jaren dat ik weigerde te betalen voor de schoolboeken (VO) stond ik met het zweet in m'n bilnaad bij de afhaalbalie. Waar dan onveranderd een administratieve hulp de aantekening had staan dat De Factuur Nog Niet was Voldaan en mij het pinapparaat toeschoof. Ik schoof dan op mijn beurt een kopietje van mijn weiger-brief haar kant op en dan werd het stil. Die mevrouw/meneer kon daar namelijk helemaal niks mee en als ze al wat sputterde, dan zei ik iets van: ik begrijp dat dit lastig is, dit gaan we hier en nu niet oplossen. Ik stel voor dat u iemand voor me belt met beslissingsbevoegdheid óf mij gewoon de boeken meegeeft. Het laatste gebeurde altijd. In de latere jaren kenden ze me gewoon al Echt, je kunt dit. Het is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk

Tirza

Dieuwke

Dieuwke

25-09-2011 om 22:03

Als je niet betaalt voor kamp

....dan zit je dus wel 4 dagen op school in een andere klas. Bij groep 7 of zo. Lekker leuk voor je kind.

Willemijn

Willemijn

25-09-2011 om 23:05

Dieuwke

Hallo Dieuwke, inderdaad: we zouden het zielig vinden als de kinderen niet op kamp zouden kunnen. We hebben we dan ook nooit overwogen om dat niet te betalen. (Het gaat trouwens op deze school om een jaarlijks kamp van 2 dagen).
Ons punt is de ouderbijdrage die -zonder kampkosten, die komen er later nog bovenop!- zo'n 550 euro per kind kosten. Daarvan gaan ze dus niet op kamp (daar betaal je apart 50 euro voor). Groeten, Willemijn

Willemijn

Willemijn

25-09-2011 om 23:16

Tirza g. en miriam lavell

Beste Miriam en Tirza,
Gewoon even een bericht om jullie opnieuw heel hartelijk te bedanken voor het meedenken en de tips. Miriam nog extra voor de wetten, de links en de email-suggesties, Tirza voor 'de soft touch' (leuk gevonden!) en je persoonlijke ervaringen met de schoolbestuurders.
Eindelijk heb ik net een langere email gemaakt (en na lezing en correcties van mijn echtgenoot ook verstuurd..) op een toon die hopelijk zowel zakelijk, als best vriendelijk is - niet dreigend maar vooral uitleggend. En standvastig. Hopelijk. Ik heb daarbij dus heel veel gehad aan de suggesties. En ik hoop toch echt dat hij schoorvoetend ons gelijk moet toegeven en dat dit niet een eindeloos gevecht wordt.
Ik heb opnieuw veel zin om de gehele mail van de directeur te citeren en nu weer onze reactie, maar goed, dat laat ik maar. De laatste zin van onze reactie (die komt na alle uitleg, de link naar de rechtbank-uitspraak die Miriam citeerde, etc) is in ieder geval: "We bieden nogmaals aan om 900 euro bij te dragen en hopen dat u dat net als wij een forse bijdrage vindt".
We zullen het weer zien! Waarschijnlijk tot later dan...groeten, Willemijn

Willemijn

Willemijn

26-09-2011 om 14:43

Het wordt moeilijk

Precies een half uur na onze mail kregen we er al een terug met cc aan de adjunct. Hoewel ik toch mijn best had gedaan om een informatieve en toch best vriendelijke mail te sturen (en er daarom maar liefst zo'n 2 uur over gedaan had) kan hij de mail niet eens echt goed hebben gelezen in die korte tijd, ten minste niet inclusief de inhoud van de link en de bijlage.
De mail is bot en dreigend. We moeten nu snel 'een definitieve keuze maken' (huh? We hadden al 1 brief en 2 mails gestuurd!) en krijgen nu de laatste kans om alles te betalen ofwel om de tafel te gaan zitten om te vertellen waarvan we onze kinderen uitsluiten. Zo niet, dan heeft hij 'weinig andere keus' dan met een voorstel te komen 'van wel deel uit het onderwijsprogramma'(!) hij onze kinderen uit zal sluiten. Dit zegt hij onbeschaamd, alsof hij onze mail en de stukken niet heeft gelezen.
Hij gaat ook verder nergens in op een argument van ons. En die waren heel helder uitgelegd (met jullie hulp).
Ik vind dit echt niet handig van hem. Na al die dreigementen (o.a. dat de school bij soortgelijke zaken in het gelijk werd gesteld) en nu we dit soort onderwijs-uitsluitings-plannen van hem hebben vernomen, zijn we maar blij dat de school de rekeningen nog niet verstuurd heeft. Nu gaan we voorlopig nog niets betalen natuurlijk.
Wat jammer is dit! En onhandig van me dat ik 's avonds de mail nog checkte zodat ik nauwelijks geslapen heb. Wordt vervolgd, jammer genoeg.
Groeten, een moeie en verdrietige Willemijn

cqcq

cqcq

26-09-2011 om 15:48

Kapotte grammafoonplaat

Wat rest is de strategie van de kapotte grammafoonplaat. Keurig netjes je eigen standpunt blijven herhalen. Zij hebben het probleem, niet jullie.

Grammofoonplaat

Het is niet uitgesloten dat er een onderdeel is van het week/jaarprogramma dat buiten de leerplicht valt en dat volledig uit de ouderbijdrage betaald wordt. Kern is dat jullie dat niet kunnen weten. School is de aanbieder en school zal uit moeten leggen aan welk aanbod precies een prijskaartje hangt. Afnemers laten kiezen wat ze precies willen hebben voor hun geld, is een rare constructie. Dat lukt bij de bakker ook niet (doet u mij maar 2 tijgerwit voor een euro).
Blijf rustig, ook als er op enig moment een brief komt die stelt dat je kinderen bepaalde dagdelen niet op school mogen zijn.
En voor de rest inderdaad de grammofoonplaat uithangen. Dus nog een mailtje en nu met een CC naar de leerplichtambtenaar en de Inspectie onderwijs. Niet verlegen zijn. IJskoud blijven.
Geacht schoolhoofd,
We hebben de indruk dat er niet meer tussen ons aan de hand is dan een communicatiestoornis. We vinden het jammer dat dat nu escaleert in dreigementen. Dat lijkt ons niet noodzakelijk.
De feiten: Op dd hebben wij een schrijven ontvangen met een verzoek om bijdrage in de kosten van de school via de vrijwillige bijdrage. De bijdrage is gesteld op 600 euro per kind.
In het schrijven staat niet vermeld welk bedrag voor welk onderdeel bestemd is, noch welke onderdelen buiten de leerplicht vallen en als zodanig uitsluitend tegen betaling gevolgd kunnen worden.
Afgaand op de lestijden en het lesrooster kunnen wij niet anders dan concluderen dat alle lessen onder het leerplichtig onderwijs vallen.
Wij hebben geen overeenkomst met de school voor betaling van de vrijwillige bijdrage.
Wij hebben besloten om dit jaar 450€ per kind vrijwillig bij te dragen. Wij doen dit in de veronderstelling dat dit bedrag een bijdrage in de kosten is van alle onderdelen die uit de vrijwillige bijdrage betaald worden. Er is naar ons idee niet een onderdeel waarin we niet bijdragen. Bovendien: een bijdrage is sowieso niet verplicht.
U stelt opnieuw dat wij zouden moeten kiezen van welke onderdelen wij onze kinderen zouden willen uitsluiten. Wij zijn daar niet toe bevoegd om twee redenen:
A: de lessen horen tot het leerplichtig onderwijs.
B: wij zijn niet de aanbieder van diensten en kunnen daarom niet zelf en met een natte vinger vaststellen welke deelverzameling van het totaal welke waarde vertegenwoordigt.
We zijn er bovendien niet toe verplicht: het gaat hier om een vrijwillige (niet verplichte) ouderbijdrage.
Nu dreigt u onze kinderen uit te sluiten van (delen van) het onderwijsprogramma. Wij menen dat dat in strijd is met de Wet Primair Onderwijs en met de leerplichtwet (m.n. art 27, strafbedreiging hoofd).
De gedachte dat het onderwijs aan onze kinderen onder druk staat baart ons zorgen.
We zullen onze vragen hierover voorleggen aan de leerplichtambtenaar en de Inspectie van het onderwijs samen met cc van dit schrijven en een kopie van uw verzoek aan ons.
Maar eigenlijk hopen we dat u per omgaande, zoals de vorige keer, in reactie alsnog inhoudelijk en duidelijk in kunt gaan op onze argumenten. Waarbij voorop staat dat onze kinderen niet zullen worden uitgesloten van het onderwijsprogramma. Dan hoeven wij onze zorgen niet aan de Inspectie en de leerplichtambtenaar voor te leggen.
In afwachting.
Groet,
X en Y
========
De verwijzing naar art 27 strafbedreiging hoofd, is een kwestie van terug intimideren. Hoewel: als deze meneer over gaat tot het uitsluiten van jullie kinderen van het lesprogramma, dan zou ik zeker de leerplichtambtenaar verzoeken vervolging in te stellen. Desnoods via bestuursdwang.
Groet,
Miriam Lavell

Tirza G.

Tirza G.

26-09-2011 om 21:59

Willemijn

Meid, ik snap dat je van slag bent. Houdt stand. Hou vooral je irritatie vast, dat heb je nodig. Istie nou helemaal.

Tirza

Jeetje willemijn

Wat een botte reactie zeg van die directie. Volgens mij weten ze prima hoe de vork in de steel zit, maar vrezen ze voor hun inkomsten als andere ouders jullie voorbeeld gaan volgen.

Een vrijwillige ouderbijdrage van 600 euro per kind is natuurlijk ook een beetje bizar. Krijgen jullie via de OR ook een specificatie van waar die giga vrijwillige bijdrage per jaar aan wordt uitgegeven? Heb je er überhaupt aan gedacht eens iemand van de OR aan te schieten?

Hier is de vrijwillige ouderbijdrage €45 per kind. Vijf euro lager dan vorig jaar. De OR kijkt elk jaar opnieuw of de extra activiteiten en Sinterklaas, Kerst, Pasen etc. daarmee kunnen worden bekostigd en leggen verantwoording af over het bestede geld richting ouders en de MR.

Hoe dan ook, de opstelling is verhard en dat zal je gevoel voor de school ongetwijfeld beïnvloeden. Op een forum weten dat je in je gelijk staat is niet hetzelfde als in het echt de confrontatie aangaan. Nou ja, volhouden dus en laat je niet intimideren. Heel veel sterkte ermee.

Chris

sinas

sinas

27-09-2011 om 09:24

Jemig

wat een bedrag. Ik zou het niet eens kúnnen betalen, maar dat terzijde. Ik hoop dat het goed wordt opgelost voor je.

Willemijn

Willemijn

27-09-2011 om 12:08

Lieve oo-mensen 1

Wat een lieve ouders-online-mensen, dat heb ik wel nodig! Ik heb namelijk gemerkt dat ik meer van de principes ben dan ik dacht (ik vind het echt on-ethisch dat de school dreigt met uitsluiting van een deel van het gesubsidieerde onderwijs en zich dus niet aan de wet wil houden), maar ook kan ik nog slechter tegen mensen-die-boos-op-me-zijn dan ik dacht. Een onhandige combinatie. En de meesten hier begrijpen dat! Wat heerlijk.

Cqcq: die kapotte grammofoonplaat, dat vind ik ook: we blijven hier echt bij. Maar ik kan niet zeggen dat het alleen het probleem van school is. Het kost nu al veel tijd en gedoe en stel dat de directie echt besluit: vanaf volgende week mogen ze niet meer mee naar muziek en niet meer naar dansles: ze moeten alleen in de klas blijven. Dan volgt natuurlijk nog meer trammelant en raakt het bovendien mijn twee lieve schatjes... die dol op school zijn.
De 'blijf rustig, al komt er een brief..'(etc) van Miriam vind ik wel een hart onder de riem, maar lukt toch niet in de praktijk.
Tirza: bedankt...dat had ik gisteravond echt nodig om even te lezen!

Willemijn

Willemijn

27-09-2011 om 12:20

Lieve oo-mensen 2

Flavel: daar zitten we ook mee, dat er zo bot wordt gedaan (bijvoorbeeld niet in gaan op onze argumenten, alleen: 'wij hebben nu allebei argumenten gegeven en we komen blijkbaar niet dichter bij elkaar'), dat we inmiddels helemaal geen zin meer hebben in die 450 per kind. Wat denkt hij wel. We hebben in ieder geval bedacht dat we niets betalen zolang niet volkomen duidelijk is dat onze kinderen van geen onderdeel worden uitgesloten. Maar als hij zo hoog van de toren blijft blazen als nu (en net blijft doen alsof dit een particuliere school is), dan wordt dit natuurlijk iets hoogoplopends en gaan we niets betalen. Dank je voor je sterkte!
Sinas: dank je. Als jij weinig inkomsten hebt, zou je in een lage categorie vallen en zou het bedrag veel minder hoog zijn. Zie http://www.wpkeesboeke.nl/basis/index.php?option=com_content&view=article&id=331&Itemid=100034
Chris: ja, elk jaar kwam tot nu toe een precieze specificatie. Ik heb me tot nu toe nog niet verdiept in wat OR doet, wat MR, wat een bestuur, enzovoort. Ik weet niet wat er gebeurt als ik iemand aan zou spreken (of dat dan vertrouwelijk gehouden wordt). Ik moet me er een dezer dagen in gaan verdiepen, maar ja, ik heb ook nog een baan en kinderen enzovoort.....
Natuurlijk is de directie bang veel inkomsten te verliezen, dat schreef ik hem ook - maar er wordt niet eens overwogen of we misschien gelijk hebben, of het wordt in ieder geval ontkend. Goed dat ze bij jullie zo goed naar de uitgaven kijken! Bedankt voor je aardige woorden.

Willemijn

Willemijn

27-09-2011 om 12:29

Lieve oo-mensen 3-miriam

Beste Miriam, ook deze mail vind ik weer erg mooi en to-the-point. Enerzijds zou ik hem min of meer letterlijk willen gebruiken. Anderzijds twijfel ik: het heeft toch eigenlijk geen zin meer om met argumenten te komen, als ik dat 3x eerder deed en hij alle keren niet inging op die argumenten? Dan krijg ik natuurlijk zoiets als reactie: 'u bent kennelijk nog steeds deze mening toegedaan en u weet dat wij een ander standpunt hebben, nu gesprek niet mogelijk is kom ik volgende week met een voorstel welk lesonderdeel voor uw kinderen komt te vervallen'.
Raad je aan om nu al cc aan de onderwijsinspectie en leerplichtambtenaar te doen, of alleen te benoemen dat we binnenkort contact op zullen nemen (tenzij hij vlug reageert dat het OK is)?
Nogmaals bedankt, hartelijke groeten, Willemijn (die zich regelmatig afvraagt hoe het komt dat je al jaren zoveel mensen helpt, terwijl je waarschijnlijk nog betaald werk hebt...nou ja, dat gaat me niets aan natuurlijk!)

Sturen en afwachten

"Dan krijg ik natuurlijk zoiets als reactie: \'u bent kennelijk nog steeds deze mening toegedaan en u weet dat wij een ander standpunt hebben, nu gesprek niet mogelijk is kom ik volgende week met een voorstel welk lesonderdeel voor uw kinderen komt te vervallen\'. "
Dat kun je je afvragen. Deze meneer weet van toeten noch blazen, of speelt blufpoker.
Ik denk dat hij zenuwachtig kan worden van jouw voornemen om contact op te nemen met de Inspectie en de leerplichtambtenaar en daarvan al in kan binden.
Stuur die mail en wacht af. Stuur wel ook een cc aan die adjunct. Die is al betrokken, dus doe daar gewoon in mee. Als hij inbindt, hoef je niet ook nog eens contact op te nemen met de Inspectie. Als hij toch nog terug komt met de mededeling dat jouw kinderen bepaalde lessen niet mogen volgen, dan kun je niet anders dan contact opnemen met de Inspectie en de LPA.
En dan voor jou: Natuurlijk word je zenuwachtig van de gedachte dat jouw kinderen straks misschien anders behandeld zullen worden. Maar loop er niet op vooruit. Wacht keurig af wat dat schoolhoofd nu werkelijk gaat doen.
Alle kans dat het veel gebrul en weinig wol is. Dat dit schoolhoofd pas gaat overleggen met anderen als hij werkelijk begrijpt dat jullie niet op deze manier over te halen zijn. Dat hij dan pas te horen krijgt dat hij geen poot heeft om op te staan en alsnog inbindt.
Het kan niet anders dan dat het schoolhoofd op termijn inbindt. Het effect daarvan is een effect voor alle kinderen op die school en voor jouw kinderen tot en met de laatste schooldag daar. Je wint veel.
Daarbij moet ik wel opmerken dat het in theorie wel mogelijk is dat een school twee programma's voert. Een voor leerlingen die betalen en eentje voor leerlingen die dat niet doen. Wat niet kan is dat leerlingen die niet betalen een soort van straf krijgen, of feitelijk voorgeschreven lesonderdelen niet krijgen. (bewegingsonderwijs, taalonderwijs, expressie, whatever). Het is aan de school om, zo nodig, een werkelijk alternatief te organiseren.
De school is aanbieder, dus de school moet bepalen hoe en wat. Jullie kunnen niet kiezen.
Bewaar wel alles. Hou een logboek bij. Noteer contacten, opmerkingen tussen neus en lippen, alles.
Groet,
Miriam Lavell

Yta Chalne

Yta Chalne

27-09-2011 om 20:45

Kiezen

Als ik het lijstje zo eens bekijk zou ik kiezen voor minder onderhoud aan de terreinen en minder geld naar de extra schoonmaak. Gewoon driehonderd euro minderen op die dingen in een heel jaar, namens jouw kinderen. En, als je geen peuters hebt, dan kan dat bedrag ook nog af van het geld dat naar de extra peuterlokalen gaat. 't Is toch te bizar.

Willemijn

Willemijn

28-09-2011 om 11:18

Gesprek?

Dag allemaal, ik gooi het maar weer even op internet....
Gisteravond hebben we toch maar wel een mail teruggestuurd (leek opvallend veel op die van Miriam ) en drie kwartier later kwam de reactie, waarin hij weer niet ingaat op enig argument van ons, maar daarentegen de 'communicatiestoornis' die wij noemden met beide handen aangreep om nog een gesprek met ons te willen. En wel met een directielid van de afdeling Voortgezet Onderwijs erbij ("al zeer lang verbonden aan de school en bekend met deze materie"). Hij eindigt met: "Ik heb er alle vertrouwen in dat we de communicatiestoornis zoals u deze benoemt in een goed gesprek uit de wereld kunnen helpen."
Ik zit niet te wachten op een gesprek. Het voelt alsof hij iemand wil inschakelen die ons wel even komt vertellen dat wij fout zitten. Verder ben ik beslist niet goed in gesprekken. Ik kom over het algemeen druk, zenuwachtig en wat onderdanig over. Dus niet zelfverzekerd, zakelijk, rustig en standvastig zoals ik wel zou willen zijn.
Weliswaar is mijn man iemand zonder angst en zit hij helemaal niet met moeilijke gesprekken (deze reactie heeft hij nog niet gezien dus ik weet nog niet hoe hij over een nieuw gesprek denkt), maar ik wil dit dus veel liever schriftelijk afhandelen. Ik ben ook te boos voor een normaal gesprek. En ik heb binnen 2 weken ook al niet veel tijd voor alweer vrijnemen.
Ik heb nu via de website van de afdeling VO het volgende gevonden (een deel van wat zij zeggen over hun ouderbijdrage): "Ouders hebben wettelijk de mogelijkheid om een keuze te maken voor (betaling van) een deel van
de uit de ouderbijdrage betaalde activiteiten. Ouderraad en schoolleiding vinden het niet wenselijk dat dit gebeurt: het geeft extra administratieve lasten en het maakt een onwenselijk onderscheid tussen werkers. Als ouders hier toch voor kiezen, dan kunnen ze dit melden en zal in een gesprek met XXX (-zelfde persoon als die bij ons gesprek zou moeten zijn-), plv. rector worden vastgesteld aan welke activiteiten hun kinderen niet zullen meedoen". Zelfde standpunt dus als bij afdeling BO.
Ik denk dat wij moeten reageren dat wij geen gesprek wensen en dat wij hebben geconstateerd dat hij nog altijd niet ingaat op al onze punten. Zoiets. Iemand suggesties? Hartelijke groeten, Willemijn

Gesprek

"Ouderraad en schoolleiding vinden het niet wenselijk dat dit [gedeeltelijk betalen] gebeurt: het geeft extra administratieve lasten en het maakt een onwenselijk onderscheid tussen werkers."

Nou klaar ben je, betaal je toch lekker niks! Hebben zij geen administratieve lasten en jij ook niet

Nee hoor, alle gekheid op een stokje, ik snap dat je nu in een lastig parket zit. Ik ben het met je eens dat een gesprek volkomen overbodig is als het om de materie an sich gaat: zij zitten fout en jij hoeft helemaal niks te doen.

Maar om de verhoudingen weer een beetje te normaliseren kan het denk ik geen kwaad om het gesprek aan te gaan. Wat vindt je man? Als hij geen moeite heeft met dit soort gesprekken laat je hem toch het woord doen? Gewoon voet bij stuk houden dat ze toch echt fout zitten en laat ze eindelijk maar eens ingaan op de punten die je schriftelijk al hebt aangedragen.

Chris

sinas

sinas

28-09-2011 om 12:55

Tjee

ik zou er geloof ik wel klaar mee zijn, met die school. Ik weet zelfs niet of ik mijn kinderen wel in zo'nomgeving zou willen hebben. Sterkte Willemijn, ik snap heel goed hoe moeilijk het moet zijn, ik zou ook niet zo sterk in een gesprek kunnen zijn.

Grappig

Wat aardig dat die school zelf erkent zich niet aan de wet te willen houden. Ook wel aardig dat de school zo consequent is in het niet zelf willen kiezen. Met het verzoek tot dat gesprek is men al half door de knieën. Jullie hoeven niet te kiezen, school wil ook niet kiezen, dus is het resultaat 0,niks.
Jullie hebben daar geen probleem mee.
Van een gesprek hoeft het nog niet te komen. De voorwaarden vo, waar je dat citaat gevonden hebt, wordt afgesloten met een belangrijk detail.
"Als de ouderbijdrage geheel of gedeeltelijk niet betaald wordt, zullen de betreffende werkers geen gebruik kunnen maken van de uit de ouderbijdrage
betaalde activiteiten. Zo zullen zij de schoolfoto’s en het examenjaarboek niet “gratis” meekrijgen en kunnen zij niet deelnemen aan alle extra naschoolse activiteiten, zoals WP-Extra, musicals, dansvoorstellingen. Extra begeleiding, bijv. door de schoolpsycholoog, kan niet worden gegeven. Alle excursies en de verzekering daarvoor kunnen niet “gratis” worden aangeboden."
Feitelijk is dat de opsomming die bij het bo ontbreekt. Merk op dat het allemaal dingen zijn waarvan beweerd wordt dat ze buiten het gewone onderwijsprogramma (buiten de leerplicht dus) vallen.
Voordat er te praten is, zal er eerst zo'n soort opsomming moeten komen van zaken die betrekking hebben op dit schooljaar van jullie kinderen. En wie weet is er dan helemaal geen man overboord. Gaan ze niet naar de dansvoorstelling buiten lestijd. Ook goed.
Overigens vind ik in de begroting helemaal geen excursies of extra verzekeringen. "U kindje mag niet meedoen" is hier dus een loos dreigement.
Bovendien blijft natuurlijk gelden dat dat kiezen niet eens meer kan voor dit jaar. Het kan niet waar zijn dat alle ouders een soort algemene solidariteitsheffing betalen en dat sommige ouders ineens een doelheffing betalen. Als de school doelheffingen wil, dan zal dat aan iedereen op dezelfde manier moeten worden aangeboden.
Wat ik niet helemaal begrijp is dat je eerder vertelde dat jullie ook nog 50 euro voor het kamp moeten betalen. Klopt dat, of heb ik dat verzonnen? Ik kan daar niks over vinden.
Zou je even door de begroting kunnen gaan en aan kunnen geven welke posten mogelijk betrekking hebben op het bo en met name op dit schooljaar voor jouw kinderen?
Ik krijg van zowel de schoolgids als de begroting, het idee dat het vo in alles centraal staat.
Ander dingetje. Hier www.hoerijkismijnschoolbestuur.nl kun je vinden hoeveel geld de school heeft. Dat is geen kattenpis kan ik je zeggen.
Doe rustig aan, word niet zenuwachtig. De school heeft een probleem, jullie niet.
Groet,
Miriam Lavell

mijk

mijk

28-09-2011 om 13:47

Zet hem op

ik vind die 900 van jou heel schappelijk! Ik betaal hier 25 euro per kind en daarvoor is er met enige regelmaat kookles (door ouders maar toch) was er vorige jaar gewoon een muziekleerkracht, is er een schaakcursus en een schoolschaakteam en een schoolorkest... Gitaar, dans, piano drums en koor wordt voor de bovenbouw tegen extra (heel schappelijke) betaling aangeboden. de onderbouw kan algemene muziekles afnemen. De natuurlessen worden hier door de gemeente aangeboden op een eigen terein door vakleerkrachten. OOk zijn er schooltuinen.

In die 35 euro zitten ook nog sint en kerst en zo. Ik zit me af te vragen wat jouw school doet van dat geld.

Ik begrijp dat dat niet de discussie is hoor maar vanuit, mijn eigen situatie vind ik het wel bijzonder...

Het klint inderdaad gewoon als gesubsidieerd [particulieronderwijs. Vind ik wel slecht eigenlijk...

Mijk

Snuggle's

Snuggle's

28-09-2011 om 14:53

Jemig

Ik volg dit draadje meelezend met veel interesse en heb bewondering voor jullie doorzettingsvermogen. Maar ben je er niet een beetje klaar mee ondertussen? Is het niet een optie om het geld wat jullie wel willen betalen gewoon over te maken en te zien wat er gebeurt? (waarschijnlijk niks dus)
Snuggle's

Positief einde

Ik zie dat niet iedereen direct in jubelstemming is van de reactie van het hoofd. Ik wel.
Volgens mij kan de discussie gesloten worden met het volgende positieve bericht.
Geacht schoolhoofd,
Wat fijn dat u bent terug gekomen op uw voornemen om onze kinderen van (delen van) het onderwijsprogramma uit te sluiten. Dat had de zaken nodeloos grimmig gemaakt.
Hoewel u verder niet inhoudelijk ingaat op onze argumenten, is uw suggestie voor een gesprek met dhr ... toch zeer informatief gebleken.
Wij vonden een dergelijk gesprek als standaard procedure terug in de 'Toelichting bij de ouderbijdrage Voortgezet Onderwijs 2011/2012' in het zesde punt.
Dat punt bevestigt wat wij al eerder beweerden. Het verzoek om een ouderbijdrage wordt (op zijn minst in vo, maar in de praktijk ook in het bo) kennelijk bewust aangeboden zonder keuzemogelijkheid.
Dat is een opluchting. We hebben het niet verkeerd gezien.
U wijst op bekendheid met de materie.
Dat blijkt ook uit het voorlaatste punt van genoemde toelichting, waarin toch wel degelijk een opsomming wordt gedaan van die diensten die buiten het leerplichtig programma vallen en die, bij het niet volledig voldoen van de ouderbijdrage, niet langer gratis kunnen zijn.
Feitelijk: Ouders uit het vo die niet de volledige vrijwillige ouderbijdrage betalen, hebben wat om over te praten. Ze hebben wat te kiezen.
Voor het bo ontbreekt zo'n document.
Nu vast staat dat de school niet van plan is leerlingen uit te sluiten van het onderwijsprogramma, zijn wij voldoende gerustgesteld.
We danken u hartelijk voor uw tijd en beschouwen de discussie verder als gesloten.
Groet,
X en Y
=====
Je maakt over wat je had voorgenomen en daarmee is het klaar.
Groet,
Miriam Lavell

Tirza G.

Tirza G.

28-09-2011 om 22:12

Willemijn

Het vergt even wat inzinken en doordenken, maar eigenlijk is het net zo simpel als Miriam hierboven beschrijft. Meneer de directeur heeft met zijn hoog van de toren supersnelle reacties zonder goed naar jullie argumenten te kijken, zijn eigen glazen ingegooid.

Wat jammer nou dat hij ook tov dhr. ..... met zijn billen bloot moet. Hier rest slechts een minzaam glimlachje.

Tirza

Wiebe Nik

Wiebe Nik

28-09-2011 om 22:14

Overblijven

Via die link naar de school lees ik dat die 600 Euro per kind incl. overblijven is. Nu kost overblijven op de scholen hier in de buurt 2 Euro per kind per dag of 312 Euro voor het hele jaar. (Dat is exclusief de gewone ouderbijdrage van 55 Euro per jaar excl. schoolreis.) Met overblijven doen ze hetzelfde als op jullie school: zelf meegebracht boterhammetje eten en drinken in de klas en buitenspelen (alleen heeft onze school geen mooie tuinen en terreinen). Feitelijk maakt het in deze buurt niet uit of een school wel of geen continurooster heeft, behalve dan (theoretisch niet onbelangrijk!) of je kind wel of niet verplicht is om over te blijven. Ook zonder continurooster is de middagpauze zo kort dat het praktisch onmogelijk is om naar huis te gaan, en blijven alle kinderen over. En in beide gevallen wordt er gebruik gemaakt van betaalde vrijwilligers om op de kinderen te passen, en houdt de juf bij het begin en einde van de lunchpauze ook nog een oogje in het zeil (bij de kleuters tenminste).

Als je dit verrekent, dan is jullie ouderbijdrage eigenlijk ca. 600 - 312 = ca. 288 Euro per kind. Tja dan moet je maar bekijken of je het redelijk vindt wat je voor dat bedrag krijgt: vakleerkrachten, kinderboerderij, remedial teaching, extra schoonmaak, extra lokalen, extra leermiddelen, tuinen en terreinen, feesten, theaterbezoek, etc. Waarbij je wel moet bedenken dat door de inkomsnsafhankelijke verdeling, de hogere inkomens een soort solidariteitsheffing krijgen ten bate van de lagere inkomens. Als de ouders op jullie school onder modaal verdienen, zijn ze zelfs goedkoper uit dan op onze gewone-openbare-school-met-weinig-franje, maar hun kinderen kunnen wel van alle extra's gebruik maken!

Je hebt geen antwoord gegeven op mijn vraag waarom jullie opeens niet de volledige ouderbijdrage willen betalen. Ik vind het merkwaardig dat je voor deze school kiest, waarbij vooraf bekend is dat je kinderen daar veel extra's krijgen en er een heel hoge ouderbijdrage is, dat je daarvoor kiest en je dan een paar jaar later zulke problemen op de hals gaat halen. Of zijn jullie veel meer gaan verdienen en was jullie ouderbijdrage in het begin niet zo hoog?

Ik vind het wel terecht dat je een goed financieel overzicht wil van wat er met de ouderbijdrage gedaan wordt, maar dat zal toch wel via de medezeggenschapsraad of ouderraad te krijgen zijn? Ik denk dat het verstandiger was geweest om eerst contact op te nemen met MR of OR in plaats van zo'n solo-actie, zeker als je niet een persoon bent die goed en graag met dit soort conflicten omgaat. Is dit het je nou waard?

http://www.wpkeesboeke.nl/basis/index.php?option=com_content&view=article&id=331&Itemid=100034

"Vanuit de ouderbijdragen wordt alles betaald. U heeft dus geen kosten voor overblijven, feesten, theaterbezoek en dergelijke. Alleen in de midden- en bovenbouw betalen de ouders voor het jaarlijkse kamp."

Wiebe: continurooster

Als een school een continurooster hanteert mag het geen overblijfvergoeding vragen. Dus ook niet verdisconteerd in een ouderbijdrage. Jouw berekening gaat dus niet op.

skik

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.