Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

09-01-2020 om 20:25

Ouders van VMBO kader/basis en PRO-leerlingen

Een nieuw draadje als vervolg op het draadje over VMBO kader/basis leerlingen. Omdat mijn zoon inmiddels is overgestapt naar PRO (praktijkonderwijs) en omdat het fijn is om ervaringen uit te wisselen over kinderen die wat meer moeite hebben op school.


Elsemiek

Elsemiek

30-01-2020 om 10:23

Tango

Je geeft aan dat het in het geval van jouw zoon echt misgegaan is doordat, in de derde klas, qua begeleiding niet dezelfde lijn is doorgetrokken als in de eerste twee leerjaren. Verder zeg je dat hij op het praktijkonderwijs niet genoeg uitdaging krijgt en dat het te saai wordt.

Ik vraag me af of dat echt zo is. Ook op het vmbo gaf je zoon wel aan dat hij het saai vond. Ook was hij zo'n beetje vanaf het begin regelmatig (bijna) niet naar school te krijgen. Kan het zijn dat er andere dingen spelen? Faalangst, depressief, pesten, voelt hij teveel druk, ik noem maar wat dingen.

Verschuilt je zoon zich met het saai vinden niet achter iets anders? Zou het niet logischer zijn als hij nu wat tot rust kwam, omdat de druk wat van de ketel is. Kan het zijn dat het, door alle nieuwe dingen die nu op hem af komen, op dit moment ook op deze school nog best pittig voor hem is? Ik lees bijvoorbeeld over een spreekbeurt en een stageverslag. Best veel voor een kind, als je net nieuw bent en niet zoals je klasgenoten vanaf dag 1 weet wat de bedoeling precies is. Daar zouden mijn kinderen ook van in de stress schieten. En ik als ouder misschien ook wel. En dan is het aan mij de moeilijke taak om dat niet aan mijn kinderen te laten merken en erop te vertrouwen dat dat op school wordt opgepakt, ook als ze dat allemaal op hun tijd en manier doen en niet op die van mij.

En (en dit vraag ik heel voorzichtig) zou het niet beter zijn als je de boel iets meer op zijn beloop zou laten? Even zoon en school elkaar wat af laten tasten, elkaar leren kennen? Je zegt dat je wilt dat er snel meer uitdaging komt en dat je dat bij de school aan gaat geven. Laat ze even. Je zoon heeft uitdaging genoeg in het leren kennen van zijn klasgenoten en het ontdekken van het reilen en zeilen van zijn nieuwe dagelijkse omgeving.

Het kan best zijn dat ik er helemaal naast zit hoor, maar ik heb het gevoel dat er meer achter zit dan 'saai'.

Tango

Tango

30-01-2020 om 13:25

Zwanske

Zoon is indertijd inderdaad met een PRO-indicatie aangenomen op het VMBO. Ook op een school die dit wilde bespreken. Was voor ons ook de enige school. Overige VMBO-scholen waren al afgehaakt.
Ik denk dat het zeker meerwaarde heeft gehad dat hij de eerste 2 jaar hier gedaan heeft. Hij heeft er ook heel veel geleerd.
Spannend voor jullie hoe de laatste toetsresultaten zullen zijn! 50% leerachterstand is wel veel inderdaad. Hopelijk heeft hij het nu voor een deel ingelopen doordat hij meer rust krijgt op school.

Tango

Tango

30-01-2020 om 13:36

Elsemiek

Het klopt zeker dat zoon het op de vorige school ook saai vond. Maar dit saai benoemt hij echt weer anders dan daar eigenlijk. Ik denk dat saai op de vorige school meer was dat hij het eigenlijk allemaal te moeilijk vond en te snel vond gaan. En nu is het meer dat het makkelijk is en veel hetzelfde. Wij zeggen ook dat hij eerst moet wennen en dat ze juist als hij wel naar school gaat, gaan zien wat hij kan en dan evt. ook moeilijke dingen kunnen gaan aanbieden. Thuisblijven helpt hierin niet.
Vandaag had hij Engels en dat vond hij wel wat lastiger. Dat was op zijn vorige school echt zijn probleemvak, dus ben ik alleen maar blij dat hij daarin nu wat meer op niveau zit. Rekenen/wiskunde heeft hij echter altijd goed kunnen volgen. Ik denk dat ze hierin op dit moment nog te laat insteken.
We wachten wat dit betreft eerst het gesprek af wat er gepland is en gaan het dan noemen. Dus zoveel haast zet ik er ook weer niet achter.
Wennen is ook belangrijk natuurlijk, maar we willen zeker niet dat hij nu al afhaakt omdat hij het te makkelijk vindt. En dit is wel wat we nu al een paar dagen achter elkaar van hem horen.
Het klopt dat het op het vmbo ook al langere tijd mis ging. In de brugklas nog niet, wel halverwege de tweede, toen werd het moeilijker. Bij zoon speelt zeker teveel druk voelen mee. Depressie zie ik ook wel wat bij hem en het sociale stukje. Het niet aangaan van vriendschappen en dan zeggen dat hij er geen behoefte aan heeft. Of dat waar is vraag ik me af...Dat is een lastig stukje bij hem.

Zwanske

Zwanske

31-01-2020 om 08:30

Hij heeft vooral op begrijpend lezen een achterstand van 50 % en dat is nou net het belangrijkste. Inderdaad spannend.

Had jouw zoon ook advies pro dan? Omdat de andere vmbo scholen al waren afgehaakt?

Deze school staat wel bekend om de goede begeleiding maar dat zegt natuurlijk niks over hoe het met mijn zoon zal gaan. Het is een gok en we willen hem nemen en hem de kans gunnen. Mocht het niet gaan dan is het niet leuk voor hem maar dan hebben we het iig geprobeerd. We zijn al die jaren een soort curlingouders geweest en nu hopen we dat hij redelijk normaal volwassen kan worden 🤣

Flavia

Flavia

31-01-2020 om 09:15

open dag en pakketkeuze

Wij zitten nu in de periode voor de pakketkeuze.
Ze gaan per volgend schooljaar een nieuw vak introduceren LO2, voor de kinderen die richting sport en bewegen willen.

Daar heeft dochter wel oren naar. Het wordt 1 klasje en je moet er zeer gemotiveerd voor zijn, want je moet een toelatingsgesprek voeren en laten zien wat je dan wel aan sport en sportgerelateerde activiteitn doet.

Vandaag gaan we bij het MBO kijken bij de opendag sport en bewegen, want als dit niet is wat ze wil moet ze echt over een vakkenpakket nadenken want voor sport en bewegen is de eis dat je een VMBO-t diploma hebt en de sporttest haalt.

We zijn ook bezig voor hulp bij begrijpend lezen. Komt de mentor er deze week achter dat ze vorig jaar inderdaad geconstateerd hadden dat begrijpend lezen zwak was maar dat ze haar bij de verkeerde workshop geplaatst hebben (spelling) daar is ze niet zwak in want voor de laatste toets had ze een 8,2. Alleen die workshops zijn voor de eerste en niet voor de 2e. De nieuwe docent Nederlands is ook al bezig voor haar, dus ik hoop dat dat goed gaat komen.

Komend weekend een eerste landelijk toernooi, in de topsporthal van Almere kunnen we gelijk wat mooie partijen van het NK meepakken.

Goed weekend allemaal

Zomer

Zomer

31-01-2020 om 16:09

Bijna weekend!

Tango, hadden jullie ook al uitslagen van de testen die je zoon heeft gemaakt? Of krijg je de uitslag hiervan bij het gesprek? Ik zou inderdaad even vinger aan de pols houden. Vooral met wiskunde/rekenen zou het fijn zijn voor hem als hij wat moeilijkere werk krijgt. Dat geeft hem wellicht ook wat zelfvertrouwen!

Hier gaat het met dochter ook wat minder. Ze was de laatste weken best moe, had veel pijn aan haar knie en ik heb haar regelmatig een dag ziek gemeld. Ze heeft ook veel geslapen. We zijn bij de dokter geweest en haar knie/pijn in de benen komt toch vooral omdat haar lichaam op dit moment nog zo in ontwikkeling is. Toch een soort van groeipijn. Ondanks dat ze al ruim een jaar menstrueert heeft. Daarna was ze ook nog ziek deze week. Maar goed, het lijkt weer de goede kant op te gaan. Ze moet wel een paar toetsen inhalen. Vandaag Engels en daar had ze een 9 op! Dat was heel fijn! Bio moet ze ook inhalen. Daar kan ze dit weekend nog mooi mee aan de slag. Dat zit er voor het eerst ook best goed in. Verder moet ze nog een praktijkopdracht inhalen en nog een andere toets en volgende week heeft ze ook nog 2 toetsen. Maar goed, we houden het hoofd koel!

Ze heeft overigens een stageplek gevonden bij de kinderopvang. Helemaal zelf geregeld! En ze vindt het best leuk! Ze heeft hier vroeger zelf ook gezeten

Hebben jullie kinderen ook vanaf de 17e voorjaarsvakantie?

Zomer

Zomer

31-01-2020 om 16:16

Zwanske

Spannend voor je zoon! Ik zou i.i.g. inzetten op Basis. Wie weet bloeit hij op en als ik zo om mij heen kijk is er van dochter haar klas niemand naar PRO gegaan. Ik zou er in ieder geval op inzetten. Dochter is uiteindelijk toegelaten met PRO indicatie. Dan is ze makkelijker te plaatsen op PRO. Het was gelukkig al snel duidelijk dat dit niet nodig was. We zijn daar verder ook niet tegenin gegaan. Ik was allang blij dat ze er kon komen. Dochter had de laatste begrijpend lezen toets heel goed gemaakt en daardoor mocht ze het proberen.

Zwanske

Zwanske

31-01-2020 om 22:04

Zomer

Wat fijn dat het zo goed gaat ondanks die pro indicatie met jouw dochter. Welke klas zit ze?
Alleen nu met al die mankementen dat is ook niet prettig. Eerst maar de "winter" doorkomen vind ik altijd.

Als mijn zoon naar het vmbo mag met pro indicatie dan ben ik al tevreden. Als het niet lukt dan tuurlijk wil ik hem naar pro hebben.

Hier hebben ze een week later vakantie. Altijd met de carnaval.

Fijn weekend allemaal

Zomer

Zomer

03-02-2020 om 13:54

Zwanske

Dochter zit in de derde. De zonen van Tango en @nnemoon en mijn dochter zijn tegelijk begonnen op VMBO Basis en Tango is destijds dit draadje gestart! Superleuk dat je mee gaat schrijven! We kunnen elkaar vast helpen en voorzien van tips!

Zomer

Zomer

03-02-2020 om 14:03

Dochter

Dochter voelt zich al wat beter. Ik probeer zoveel mogelijk gezonde voeding aan te bieden. Nu eten we verder best wel gezond maar het gaat vooral om de tussendoortjes. Ik geef haar ook wat extra vitaminepilletjes. Ze weet ook steeds meer wat ze graag wil. Ze is wat in de richting van Horeca aan het kijken. Evenementen organiseren/meehelpen spreekt haar ook erg aan. Ik had al even gekeken naar opleidingen in die richting en op niveau 2 heb ik al een leuke gezien. Ook op niveau 3. Dat zal wel niet kunnen maar wie weet. Anders is dit nog iets om na niveau 2 te doen. Nu kan dit allemaal nog veranderen maar ik vind het al fijn dat ze er mee bezig is. Misschien dat ze ook nog wel iets wil in de kinderopvang. Ik heb er alle vertrouwen in dat dit goed komt! Ik vind het ook echt bij dochter passen. Verder gaat het leren ook goed. Het kan altijd beter Soms zou iets meer motivatie wel leuk zijn maar goed, ze wil wel.

Hoe is het met jullie? Flavia, klinkt heel erg leuk die opleiding! Vooral met zo'n sportieve dochter sluit dat mooi aan bij haar!

Zwanske

Zwanske

04-02-2020 om 09:35

Zomer

Wat leuk dat ik mee mag schrijven, ik hou jullie op de hoogte.
Wat leuk dat je dochter al een beetje een idee gaat krijgen wat ze wil en leuk vind.
Dat lijkt hier nog zo ver weg maar dat is dan al over 2 a 3 jaar dat gaat ook wel weer snel!

Zomer

Zomer

04-02-2020 om 10:19

Zwanske

Ja de tijd vliegt voorbij! Ik kan mij ook niet goed voorstellen dat ze volgend jaar het examenjaar in gaat. Ik had een leuke opleiding gezien die ik wel bij dochter vond passen. Ik dacht, ik noem het toch even bij haar en zowaar was ze enthousiast. Ik had eerder verwacht dat ze zou zeggen 'mam, dat kan volgende jaar wel' Ik had nog een leuke gezien maar dat was niveau 3. Nou ja, als het volgend jaar nog speelt gaan we daar ook kijken. Wie weet, mag ze het proberen en anders zou dit een leuke vervolg zijn op de eerste die wel niveau 2 heeft. Beide opleidingen duren namelijk 2 jaar.

Ja gezellig dat je mee gaat schrijven. Geldt voor iedereen trouwens! We kunnen vast van elkaar leren en ervaringen delen!

Tango

Tango

04-02-2020 om 20:41

Natuurlijk welkom, Zwanske

Leuk dat je mee wil schrijven! Iedereen is welkom in dit draadje hoor.
Zoon hier had inderdaad ook een PRO advies. Was dus een heel verhaal aan vooraf gegaan. Hij is met PRO indicatie aangenomen op vmbo basis.
Als zoon door was blijven gaan met hoe hij het in de brugklas deed, was hij denk ik verder gekomen. Bij hem is, door onvoorziene omstandigheden de motivatie echt volkomen weg. Niet alleen voor school, maar voor zo'n beetje alles. Erg lastig.

Flavia, wat leuk die MBO sportopleiding. Dat is echt iets voor jouw dochter!
Zomer, jouw dochter gaat ook lekker zo te horen! Wat leuk dat ze al ideeën heeft voor de toekomst.

Hier is het echt nog aanmodderen hoor. Vorige week ging zoon redelijk naar school. Alleen dinsdag heeft hij de eerste 4 uur sport en beweging overgeslagen. Ik begrijp hem daarin echt niet. Hij vond het stom dat zijn vorige school zo weinig met sport en beweging deed, maar nu wil hij ook weer niet. Hij weet in middag wat ze elke les gaan doen, maar veel dingen vindt hij dan toch nog stom: boksen, judo, klimmen. De leuke dingen zoals atletiek, softbal, golfen (lol) wegen daar niet tegenop blijkbaar. Dus ook deze week haakte hij weer af. Ze gingen vandaag spinning doen, leek me ook best leuk voor hem.
Deze week is hij helemaal nog niet naar school geweest en gisteren wilde hij zelfs niet naar de psychologe. Zij heeft ook meteen weer aan de bel getrokken bij school, nadat ik haar telefonisch had gesproken.
Ik hoop heel erg dat hij morgen gaat. Hij heeft dan een groepsstage bij een supermarkt. Lijkt me heel leuk voor hem. Maar nadeel is nu weer dat hij maar met enkele of geen leerlingen uit zijn eigen klas gaat, omdat de meeste die stage het eerste deel van het schooljaar al hebben gehad. Vond hij ook weer lastig.
Wij proberen echt alles om hem te motiveren, maar niets helpt momenteel. Worden er wel een beetje moedeloos van hoor.

Zwanske

Zwanske

04-02-2020 om 21:52

Tango

Wat vervelend zeg dat hij nergens voor te motiveren is! Wat moet je dan nog he?
Ik had gehoopt voor jullie dat de overstap naar pro hem wel zou helpen. Misschien moet hij nog wennen en als hij wat vrienden heeft en zich meer op zn gemak voelt dat het beter gaat?
Kan je hem niet verplichten om naar (alle vakken op) school te gaan? Hij is immers leerplichtig. Als hij niet altijd gaat dan hoort hij er ook niet helemaal bij.
Ik heb ook geen idee.
Hebben ze op school geen oplossing bijv. Een sova- training?

Echt vervelend ik zou er ook moedeloos van worden.

Tango

Tango

04-02-2020 om 23:02

Verplichten

Ja, dat proberen we wel. Maar een puber die groter is dan jezelf til je ook niet meer in de auto om hem naar school te brengen. Die strijd win je gewoon niet meer en willen we ook niet eindeloos aan gaan. En als we zelf aan het werk zijn zien we helemaal niet wat hij doet natuurlijk. Vanmiddag dacht ik dat hij weg was gegaan, maar zat hij gewoon beneden (onder ons huis zit een garage met een chillruimte voor de pubers) en had zijn schoenen, jas en tas meegenomen zodat het leek of hij weg was.

En uitleggen doen we ook eindeloos, dat hij pas goed gaat wennen als hij regelmatig gaat. En dat hij dingen die hem dwars zitten altijd kan bespreken op school, met de coach, met de zorgcoordinator etc. Dat gaat op deze school juist heel makkelijk allemaal. Maar het helpt niet. En de leerplicht loopt blijkbaar ook niet heel hard, want met alle opgespaarde verzuim-uren zouden die toch inmiddels ook wel iets moeten gaan doen.

@nnemoon

@nnemoon

05-02-2020 om 10:47

Tango

Wat een lastige situatie met je zoon. Ik had gehoopt dat hij op deze school helemaal op zou bloeien. Zeker omdat er zo veel aan sport wordt gedaan op deze nieuwe school en je zoon dat bij die eerste school heel erg vond dat dat toen niet doorging. Bang voor het onbekende herken ik ook heel erg bij zoon hier. Maar meestal gaat hij dan toch ook al is het met lood in zijn schoenen. Verplichten is moeilijk, zeker met een puber. Wat jammer dat hij het niet bespreekbaar kan maken, met jullie of met iemand van school of met die psycholoog.

@nnemoon

@nnemoon

05-02-2020 om 10:54

Zwanske

Ook namens mij, van harte welkom om mee te lezen en te schrijven! Hier een zoon in de derde van het VMBO. Wat fijn dat jouw zoon een kans krijgt op die VMBO school. Met twee handen aanpakken, hij kan het in ieder geval proberen. Als tip wil ik je meegeven, jij kent hem het best. Probeer hem zoveel mogelijk te begeleiden met zijn huiswerk en de overstap op zijn nieuwe school.

@nnemoon

@nnemoon

05-02-2020 om 10:57

Flavia

Wat leuk dat je dochter aan sport en bewegen denkt als vervolg opleiding. Is natuurlijk wel helemaal haar ding. Hoe hebben jullie de open dag ervaren?

@nnemoon

@nnemoon

05-02-2020 om 11:00

Zomer

Wat knap een 9 voor Engels, super! Heeft ze nog steeds zoveel proefwerken als vorig jaar? Ik vind bij zoon dat het beter verdeeld is ten opzichte van vorig jaar.

Hier is trouwens de voorjaarsvakantie vanaf 24 februari, meestal na het carnavals weekend. Ik als nuchtere Zeeuw doe daar niet aan mee hoor.

Gaat het al iets beter met je dochter?

@nnemoon

@nnemoon

05-02-2020 om 11:16

Vervolg opleiding

Zoon weet absoluut niet wat hij na het VMBO wil gaan doen. Ja een MBO opleiding, maar welke?

Ik las van Flavia en Zomer dat hun dochters al een idee hebben voor een eventuele vervolg opleiding maar zoon weet het echt nog niet.

Hij doet examen in techniek, maar techniek is heel breed.

Afgelopen vrijdag zijn we naar een open dag geweest. Hij wilde graag bij de zeevaartschool gaan kijken. Hij ziet zichzelf nog niet echt de zee op gaan en de opleiding manager havenlogistiek lijkt hem een stapje te hoog. Daarna naar een andere locatie van het MBO geweest. Hij wilde graag bij autotechniek kijken. Dat viel erg tegen. Opleiding is erg toegespitst op elektrische auto's en daar heeft hij niets mee.

Ach hij denkt er nog maar eens goed over na.

Flavia

Flavia

05-02-2020 om 11:29

@annemoon

Al vroeg weten wat je wil is een voordeel, maar kan ook een nadeel zijn want je sluit al heel vroeg zoveel andere ook leuke dingen uit die je op dat moment nog helemaal niet kent.

Dochter weet al vanaf groep 6 dat ze gym juf wil worden. Ze heeft toen ook al haar gymdocent geinterviewed en heeft toen ook besloten om toch weer zwemles te willen om extra punten bij de toelating te halen.

Maar wat nu als ze bijvoorbeeld geen staand beroep zou kunnen doen wegens een blessure of wat anders.

Voor Sport en bewegen zijn bijvoorbeeld geen eisen aan het vakken pakket voor de meeste andere opleidingen wel.

Ze vond de open dag erg leuk, maar dat komt er dan pas dagen later uit want op het moment zelf is ze heel verlegen en durft eigenlijk niets te vragen. Als je haar in haar eigen omgeving ziet gelooft niemand dat dochter zo verlegen is. Dan is ze echt haantje de voorste en regelt het allemaal wel even voor iedereen. Ze was heel erg onder de indruk van het gebouw: zo enorm groot. Niet heel gek als je beseft dat ze nu op een heel kleine middelbare school zit (± 500 leerlingen, alleen VMBO-t en Havo) Daar zou ze dan het eerste jaar zitten, is gunstig is 10 minuten fietsen van ons huis, het 2e en 3e jaar is op een andere locatie maar die is goed te bereiken met ov en ook met de fiets.

Kortere route qua jaren is via de Havo en ze is er nog niet uit wat ze dan wil, wil ze via de Havo dan moeten de cijfers echt omhoog en examen in 7 vakken. We zijn er nog niet helemaal uit dus.

@nnemoon

@nnemoon

05-02-2020 om 11:31

Zonder krukken

Vandaag is zoon voor het eerst zonder krukken naar school. Het is vandaag precies 20 weken geleden dat hij zijn been gebroken heeft, dus dat mag ook wel.

Maandag heeft hij ontslag genomen van zijn bijbaantje als vakkenvuller. Beetje onenigheid, zoon moest iedere week zelf bellen hoe het met hem ging en vanuit het bedrijf hoorde hij nooit wat. Hij voelde zich niet prettig door deze houding.

Ik vind het prima. Hij is nog met zijn maatschappelijke stage bezig bij demente mensen en binnenkort moet hij ook nog een gewone stage van twee weken lopen bij een bedrijf. Hij focust zich maar even lekker op school.

Op school gaat het goed. Hij staat over voldoende voor. Zelfs voor gym een voldoende hoewel hij niet eens meegymt. Hij probeert zo veel en zo snel mogelijk zijn praktijk in te halen en dat lukt aardig. Hij staat wel een 3 gemiddeld voor rekenen maar dat telt gelukkig niet mee. Raar dat hij zo'n moeite blijft houden met rekenen en dat wiskunde wel gewoon gaat.

Zwanske

Zwanske

05-02-2020 om 15:51

@nnemoon

Wat een lange periode heeft hij met zijn been gezeten dan zeg. Zal wel lastig zijn geweest met brengen/halen in het begin?
Wat is er eigenlijk gebeurd?

Even voor de duidelijkheid: zoon heeft nog geen plek op het vmbo maar dit willen we proberen. Wrs krijgt hij pro advies dus ik moet ervoor gaan vechten. Over 2 weken beginnen de gesprekken op school.

@nnemoon

@nnemoon

05-02-2020 om 16:59

Zwanske

Hij is van zijn fiets gevallen omdat zijn rem blokkeerde. Hij is gevallen en heeft zijn fiets op zijn been gekregen. Hij heeft zijn scheenbeen akelig gebroken net boven zijn enkel. Hij heeft vrij lang in het gips gezeten en later is zijn been nog een keer opnieuw gezet omdat het bot niet goed stond.
Man of ik waren zijn tourmanager naar school. Hij heeft van september tot en met december geen praktijk kunnen volgen omdat hij dan 4 uur achter elkaar moet kunnen staan. Hij heeft 12 uur in de week praktijk. Half januari is hij daar gelukkig weer mee begonnen. Hij moet wel heel veel inhalen maar hij krijgt veel begeleiding om snel weer bij te zijn.
Hij loopt nog een beetje houterig en hij mag nog niet mee doen met gym, maar voor de rest gaat het weer goed met zijn been.

Wat jouw zoon betreft. Ik hoop dat hij een kans krijgt om het op het VMBO te proberen. Met wat loopt hij een beetje achter. Zoon hIer had een rekenachterstand van 2 jaar toen hij naar het VMBO ging.

Zwanske

Leuk dat je mee komt schrijven. Welkom!

Ik zou ook inzetten op VMBO Basis. Proberen kan altijd, wie weet bloeit hij op de middelbare school helemaal op. Mocht het niet lukken kan hij altijd nog naar het PRO. Hier vond dochter de stof op de bassisschool allemaal erg lastig en was altijd heel zenuwachtig voor toetsen en twijfelde of ze het allemaal wel kon en begreep. Veel van de andere kinderen konden het allemaal beter volgens haar. Nu zit ze in een klas waarbij de stof op haar niveau is en waarbij ze niet bij de "slechtere" hoort. Ze heeft hierdoor meer vertrouwen in haar kunnen. De cijfers zijn hierdoor tot nu toe ook hoger dan verwacht.

Vanuit de basisschool had dochter een Kader advies. Ze is toen op basis van de cito in een Kader/TL klas geplaatst (op school van dochter zijn er alleen Basis/Kader en Kader/TL brugklassen) waarin op TL niveau lesgegeven wordt. Dus ook niveau hoger dan de basisschool aangaf. Tot nu toe kan ze het TL niveau prima bijbenen. Al zijn de laatste cijfers wel wat minder dan aan het begin van het jaar. Dit kan natuurlijk bij jouw zoon ook gebeuren, dat eenmaal op het vmbo hij het niveau prima aan blijkt te kunnen.

Mocht dochter TL niet halen dan heeft ze het in ieder geval geprobeerd en kan ze altijd alsnog Kader doen. Natuurlijk is het bij jouw zoon wel iets anders. Hij zou van school moeten wisselen als hij Basis niet haalt. Dat hoeft dochter natuurlijk niet.

Flavia

Leuk dat Sport en Bewegen. Dat past wel echt bij jouw dochter.

Wat spreekt haar aan bij het sporten? Er zijn natuurlijk ook andere manieren om met sport bezig te zijn dan alleen sportleraar. Misschien helpt dat haar met het kiezen van vakken.
Op gebied van management: Denk aan evenementen organiseren, een webshop met sportkleding etc.
Teamwork: Politie, brandweer etc. (is wel weer lastig met blessures al zitten er genoeg agenten op kantoor)
Iets op medisch gebied: Misschien iets met voeding?

Een neefje van mij vond bijvoorbeeld de biologie rondom sport heel leuk. Hij heeft eerst de Opleiding voor leraar bewegingsonderwijs gedaan. Hij moest toen uiteindelijk stoppen door een blessure. Hij is nu sportfysio.

Zomer

Wat naar dat het even minder met je dochter gaat. Vervelend van die knie. Doordat het een soort groeipijn is, is er ook weinig aan te doen. Komt de vermoeidheid ook door het groeien? Of heeft dat een andere oorzaak?
Hier had dochter in januari echt een enorme dip en had helemaal nergens meer zin in. Uiteindelijk had ze een enorm Vitamine D tekort. Inmiddels is dit weer aangevuld en gaat het meteen beter. Ze moet wel elke dag even naar buiten een wandelingetje maken.

Wat een goed cijfer voor Engels! Wauw!
En wat een leuke stage.

Hier begint de vakantie op 22 februari. Maar wij zitten hier boven de rivieren dus ook geen carnaval o.i.d.

Zwanske

Zwanske

05-02-2020 om 22:10

Geen

@nnemoon: kwestie van vette pech dus met de fiets gevallen. Gelukkig gaat het de goede kant op al is dat inhalen nog wel even een dingetje lijkt me.

Zoon loopt vooral met begrijpend lezen achter zo rond de 50% achterstand en dat is nou net de grens pro of basis.

Zonnestraal: nee klopt. Als je eenmaal op vmbo zit en je zit tussen 2 niveaus dan kun je nog op of afstromen maar in dit geval is het een hele andere school.

Tango

Wat vervelend dat het even niet goed gaat met je zoon. Goed dat de psychologe en de school hier bovenop zitten. Is hij echt nergens voor te motiveren (uitjes, hobby’s, sport etc.)? Of is het alleen school?
Weet de psycholoog inmiddels wat de onderliggende oorzaak is? Misschien moet daar eerst aan gewerkt worden. Lastig hoor. Ik zou er ook moedeloos van worden.

@nnemoon

Fijn dat zoon weer zonder krukken kan lopen. Na 20 weken mag dat ook wel.

Wat raar dat dat bedrijf niets van zich liet horen. Een appje met de vraag hoe gaat het is immers snel verstuurd. Ik snap dat hij zich niet prettig voelt en weg gaat. Er zijn tenslotte nog genoeg andere leuke bijbaantjes, zeker voor 15/16 jarigen.

Bevalt de maatschappelijke stage hem? Weet hij al waar hij de stage van twee weken gaat lopen?

Netjes dat hij overal voldoende voor staat. Zelfs voor gym haha. Wat knap dat het hem lukt om zoveel praktijk in te halen. Dat zal inmiddels ook wel opgelopen zijn tot een paar weken achterstand. Dat lijkt mij een hele klus.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.