Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Profielwerkstuk, onderzoeksvraag

dochter moet dit jaar een profielwerkstuk maken. Ze dacht aan het onderwerp kindermishandeling. Maar we komen niet uit op een onderzoeksvraag. Iemand een idee?
(Mag ook nog ideeën voor een ander onderwerp)


Dierenwelzijn is vrij breed.
Voor welk vak is het?

Kikki39

Kikki39

19-09-2021 om 22:19 Topicstarter

het is geen vak, twee keer in de week profielwerkstuk.

misschien iets met de nieuwe dierenwet? Bijvoorbeeld 'wat betekent de nieuwe dierenwet voor de koeien in Nederland '. Of zoiets. Is wel lekker actueel.

Kikki39 schreef op 19-09-2021 om 22:19:

het is geen vak, twee keer in de week profielwerkstuk.

Welk profiel heeft ze dan gekozen?

de invloed van vleesch op vlees
Ganzenlever de verdwenen lekkernij 
De Corona hond 
Bonsaikittens
Dierenverzekeringen
Gevolgen van de nieuwe dierenwet
Ongedierte en verboden bestrijdingsmiddelen
De eekhoornsnelweg
Rol van huisdier vroeger en nu
Geldverslindende dierenprojecten

Doorgefokte honden.
De populatie van het dierenasiel.
Ziektekostenverzekeringen voor dieren.
Welke beroepen zijn er in het dierenwelzijn.
Het werk van de dierenambulance.
Wie betaalt de dierenambulance.

Kikki39 schreef op 19-09-2021 om 19:32:

helaas wil haar maatje dit onderwerp niet, ze had al de ideeën van jullie naar haar geappt.

Ze wil iets vrolijkers.
Jammer, iemand een idee?

Kan ze dat zelf niet bedenken met dat klasgenootje?

Ik vind dit eerlijk gezegd een beetje een gekke vraag voor dit forum. Volgens mij leert ze het meeste van dit zelf uitknobbelen met haar klasgenoot. En anders door zelf inspiratie te zoeken online.

dus misschien iets over ouders en opvoeding en hulp bij huiswerk en zelfstandigheid/succesvolle (school)carrières? Want misschien zit ik er wel helemaal naast.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

20-09-2021 om 07:22

Deel van het profielwerkstuk is het bedenken van het onderwerp. Dat het op vmbo niveua lastig is om een goede onderzoeksvrag te formuleren, dat snap ik. Maar het (globale) onderwerp zullen ze toch echt zelf moeten verzinnen.

Zijn ze het eens dat het "iets met dieren" moet zijn? Of is dat een eenzijdige eis van klasgenoot?

Laat beiden eens 5 dingen opschrijven die ze leuk of interessant vinden. Sport, hobby, schoolvak, welke richting ze hierna willen doen, bijbaan, werk van een ouder, een tv programma, een tiktok hype, iemand die ze op social media volgen. Is daar een overeenkomst? Dan start je daar.

Helpen als ouder is prima. Maar als ze zelfs niet de moeite willen doen om samen een paar onderwerpen te verzinnen, dan zit jij straks het hele werkstuk te schrijven.

Kikki39

Kikki39

20-09-2021 om 07:28 Topicstarter

hebben ze ook gedaan. Maar handje helpen mag toch best. Ze willen het over het welzijn hebben van dieren. Worden dieren in de dierenwinkels wel goed verzorgd? Dat hebben ze bedacht. Nu denk ik dat ze dat breder moeten pakken, anders is er niet zoveel over te vertellen. Ik vind het zelf al.lastig om te bedenken.

Aangezien ze gisteravond nog dacht dat ze het over kindermishandeling wilde houden moet je ze mss even tijd geven om over dit nieuwe onderwerp na te denken en er vragen bij te bedenken. Een goede onderzoeksvraag bedenken mag best wel wat tijd en energie kosten. Vam dochter en medeleerling dan.
En ik heb altijd geleerd vragen juist niet te breed te pakken. Denk dat hun vraag een prima basis is. Laat ze er zelf wat deelvragen bij bedenken. En die dan eens op school bespreken met mentor/leraar die profielwerkstuk begeleidt. Die weet wrs ook meer van de eisen dan jij...

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

20-09-2021 om 07:34

Kikki39 schreef op 20-09-2021 om 07:28:

hebben ze ook gedaan. Maar handje helpen mag toch best. Ze willen het over het welzijn hebben van dieren. Worden dieren in de dierenwinkels wel goed verzorgd? Dat hebben ze bedacht. Nu denk ik dat ze dat breder moeten pakken, anders is er niet zoveel over te vertellen. Ik vind het zelf al.lastig om te bedenken.

Pak en groot vel papier. Zet het woord "dierenwinkel" in het midden, en laat hen alles wat in hen opkomt er omheen schrijven (vrij associëren, geen discussie of het er wel of niet bijhoort). Dan proberen of je die associaties in groepen kunt clusteren. Daar kun je dan deelonderwerpen van maken. Als je de onderwerpen weet kun je de vragen gaan bedenken. (En dan zou ik de hoofdvraag misschien algemener houden).

Wat ik weet van de profielwerkstukken van mijn kinderen is dat je het juist niet te breed moet maken. Want dan blijft het bij algemeenheden, terwijl je juist echt moet uitzoeken. (Of artikelen moet samenvatten).
Om je even helpen te helpen, een voorbeeld op ongeveer vwo/havo/mavo niveau; op het vwo van kind een moest het dan iets worden als ‘in hoeverre dragen dierenwinkels van keten x bii aan het welzijn van konijnen’, met als subvragen a. Hoe meet je welzijn van konijnen b. Zijn er wettelijke regels in het houden van konijnen c. Welke afspraken heeft dieren keten x gemaakt. D. Welke maatregelen zijn zichtbaar in de winkels en dan het liefst nog een enquête. 
Havo van ander kind zou dan liever iets gezien hebben als ‘hoe kunnen dierenwinkels bijdragen aan het welzijn van konijnen’. Met als vragen a. Hoe meet je welzijn van konijnen, b. Welke regels en maatregelen zijn er al, c. Wat vinden dierenartsen goede maatregelen (enquête daar is hij weer) d. Wat is het verschil tussen a, b en c en e. Hoe kunnen de verschillen met maatregelen in de winkel worden opgelost. Op de havo zagen ze graag maquettes, tekeningen enz.  
Mavo was dan op de school van kind heel praktisch. ‘Wat doet dierenwinkel y2 aan dierenwelzijn en (hoe) kan dit beter’. Met als vragen a. Welke maatregelen hebben ze al genomen. B. Wat is er wettelijk geregeld. C. Wat vindt de dierenarts. D. Wat is het verschil en dan e. Hoe verwerk je de tips in maatregelen in de winkel.

Belangrijk was hier altijd om af te bakenen en te zorgen dat je niets aanneemt maar alles opzoekt. Dus niet denken dat een konijn in een hok zielig is, maar opzoeken in wetenschappelijke of gevalideerde bronnen. (In het voorbeeld; de dierenarts is betrouwbaarder dan tante Yanke die ook 3 konijnen heeft)

Kikki39

Kikki39

20-09-2021 om 07:54 Topicstarter

ja bedankt, hier kunnen de meiden wel wat mee! Zal ze straks ook een woorden latenmaken.

Een profielwerkstuk moet passen binnen je gekozen profiel. Als je dus geen Frans en geschiedenis in je profiel hebt past een werkstuk over grote Franse literaire werken gekoppeld aan historische feiten zoals de Franse revolutie, 100 jarige oorlog en centralisatie van de macht niet binnen je profiel.
Een profielwerkstuk moet op de een of andere manier gekoppeld kunnen worden aan de vakken die voorkomen in je profiel, liefst meerdere vakken.
Mijn oudste heeft iets gedaan over DNA onderzoek. Dat kan gekoppeld worden aan biologie en scheikunde. Mijn jongste deed iets met grote bouwwerken. Dat kan gekoppeld worden aan natuurkunde, wiskunde en economie. Het kostenplaatje van het bouwwerk valt is te koppelen aan economie, het ontwerp van een groot viaduct moet rekening houden met de gesteldheid van de bodem en wat daar voor nodig is om het stevig te maken dat past in het vak natuurkunde. De berekeningen die daarvoor nodig zijn horen bij wiskunde.

Dat zijn dus wel dingen waar je dochter rekening mee moet houden. Bij de keuze van het onderwerp al bepalen aan welke vakken ze het kan koppelen en ook met de deelvragen rekening houden dat ze die vragen verspreid over verschillende vakken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.