Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Profielwerkstuk, onderzoeksvraag

dochter moet dit jaar een profielwerkstuk maken. Ze dacht aan het onderwerp kindermishandeling. Maar we komen niet uit op een onderzoeksvraag. Iemand een idee?
(Mag ook nog ideeën voor een ander onderwerp)


UniqueRhinoceros91

UniqueRhinoceros91

21-09-2021 om 00:10

Kikki39 schreef op 20-09-2021 om 07:28:

hebben ze ook gedaan. Maar handje helpen mag toch best. Ze willen het over het welzijn hebben van dieren. Worden dieren in de dierenwinkels wel goed verzorgd? Dat hebben ze bedacht. Nu denk ik dat ze dat breder moeten pakken, anders is er niet zoveel over te vertellen. Ik vind het zelf al.lastig om te bedenken.

Zouden er überhaupt dieren verkocht moeten worden in een dierenwinkel of bouwmarkt?

Welke barre wereld schuilt er achter de knuffelige diertjes in een dergelijke winkel?

Over dit onderwerp is juist wel breed en veel te vertellen.

Kikki39

Kikki39

04-11-2021 om 17:57 Topicstarter

vraagje; het is geworden, hoe is het dierenwelzijn in dierenwinkels?

Bij de enquête zijn we vragen aan het bedenken voor het hoofdkantoor van een dierenwinkel. Ze heeft er al een aantal, maar er moeten nog 10  erbij. Iemand die nog wat vragen zo weet?

Ik zou zeggen, ga diverse dierenfora langs en vraag hoe de forumleden denken over dierverkoop in dierenwinkels. Uit de reacties daarop kan je vast wel geschikte vragen halen.

---

---

05-11-2021 om 07:28

Kikki39 schreef op 04-11-2021 om 17:57:

vraagje; het is geworden, hoe is het dierenwelzijn in dierenwinkels?

Bij de enquête zijn we vragen aan het bedenken voor het hoofdkantoor van een dierenwinkel. Ze heeft er al een aantal, maar er moeten nog 10 erbij. Iemand die nog wat vragen zo weet?

Dat moet je nu juist zelf bedenken. Ga op bezoek bij dierenwinkels met dieren (ranzijn bijv) en loop daar rond en kijk goed. Kijk ook op de website wat er staat over dierverkoop, stel vragen in de winkel over het welzijn van de dieren. Als je niet in staat bent om voldoende vragen te bedenken dan is het geen goed onderwerp geweest. Ik zou de vragen overigens niet naar één hoofdkantoor sturen maar naar zoveel mogelijk. Anders heb je geen vergelijkingsmateriaal. 

een enquête is toch sowieso een vragenlijst die je je naar veel verschillende personen of in dit gevak winkels uitzet? Als je je vragen aan één persoon/hoofdkantoor stelt is het eerder een interview.

"Een enquête of bevraging is een manier van onderzoek doen, waarbij gebruik wordt gemaakt van een vragenlijst, die aan meerdere personen wordt voorgelegd. Deze personen kunnen de hele doelgroep vormen, of zijn gehaald uit een representatieve steekproef."

Om de vaardigheid kritisch denken te oefenen zou ik ze wel even laten nadenken of je het antwoord op die vraag het beste gaat vinden bij het hoofdkantoor van een dierenwinkel. 

Een beetje zoiets als wc-eend bellen of wc-eend wel goed werkt. De dierenwinkels informeren naar hun welzijnsprotocol hoort natuurlijk wel bij het stukje informatie inwinnen. 

laat dochter 'dierenwelzijn' definiëren. Laat haar dan bedenken welke aspecten zij van belang vindt om te spreken van dierenwelzijn (bijv: voeding  ruimte van hokken, aandacht, gezondheid ed). Laat haar dan over ieder aspect een aantal vragen op papier zetten. Dan kan dat naar verschillende dierenwinkels. De antwoorden geven dan een beeld over hoe het in de winkels gesteld is met dierenwelzijn. Bijv: overal genoeg te eten, bij winkel a en b te kleine hokken, bij winkel c is alles perfect enz. Dan kam ze vervolgens zelf haar onderzoeksvraag beantwoorden nav de uitkomsten van de enquête. Het is niet de bedoeling dat het hoofdkantoor die voor haar beantwoord.

Meesje schreef op 05-11-2021 om 12:05:

laat dochter 'dierenwelzijn' definiëren. Laat haar dan bedenken welke aspecten zij van belang vindt om te spreken van dierenwelzijn (bijv: voeding ruimte van hokken, aandacht, gezondheid ed). Laat haar dan over ieder aspect een aantal vragen op papier zetten. Dan kan dat naar verschillende dierenwinkels. De antwoorden geven dan een beeld over hoe het in de winkels gesteld is met dierenwelzijn. Bijv: overal genoeg te eten, bij winkel a en b te kleine hokken, bij winkel c is alles perfect enz. Dan kam ze vervolgens zelf haar onderzoeksvraag beantwoorden nav de uitkomsten van de enquête. Het is niet de bedoeling dat het hoofdkantoor die voor haar beantwoord.

Met het risico om door te draven omdat het mijn tak van sport is, dit zou ik dan weer niet doet. Het ingewikkelde van dierenwelzijn zit hem juist in dat mensen (leken iig) vaak niet kunnen beoordelen wat goed dierenwelzijn is en dat subjectief beoordelen vanuit menselijk perspectief. IN dit voorbeeld zou je bijvoorbeeld aandacht als criterium nemen, dus winkel A is geweldig want daar krijgen de konijntjes 25x per dag een aai over de bol terwijl die dieren daar juist in de stress zitten omdat dit bedreigend gedrag is voor ze. 

Ik snap dat het op vmbo niet de bedoeling is de wetenschappelijke literatuur in te duiken maar ik zou het wel bij objectieve definitief houden om het geheel leerzaam te houden. 

Patatje15 schreef op 05-11-2021 om 12:15:

[..]

Met het risico om door te draven omdat het mijn tak van sport is, dit zou ik dan weer niet doet. Het ingewikkelde van dierenwelzijn zit hem juist in dat mensen (leken iig) vaak niet kunnen beoordelen wat goed dierenwelzijn is en dat subjectief beoordelen vanuit menselijk perspectief. IN dit voorbeeld zou je bijvoorbeeld aandacht als criterium nemen, dus winkel A is geweldig want daar krijgen de konijntjes 25x per dag een aai over de bol terwijl die dieren daar juist in de stress zitten omdat dit bedreigend gedrag is voor ze.

Ik snap dat het op vmbo niet de bedoeling is de wetenschappelijke literatuur in te duiken maar ik zou het wel bij objectieve definitief houden om het geheel leerzaam te houden.

Maar het hoofdkantoor vragen hoe het met dierenwelzijn gesteld is kan neem ik aan niet doorgaan voor onderzoek. Dus je zult iets van vragen op papier moetem zetten. Ik zeg ook dat ze eerst dierenwelzijn moet definiëren. En dan bedoel ik natuurlijk niet dat ze zelf een definitie moet verzinnen Aan de hand van de definitie kun je dan deelgebieden kiezen en daar vragen bij bedenken. Ik zeg dus niet dat mijn onderwerpen 'kloppen', maar probeer TO op gang te helpen. 

En laten we eerlijk zijn, er zitten geen consequenties aan dit onderzoek. Dus de risico's bij subjectief beoordelen zijn ook minimaal. De kwaliteit van het onderzoek zal sowieso maar zozo zijn. Onderzoeksvraag is vaag en breed en ze weet niet wat een enquête is. De vragen voor het interview moeten vervolgens bedacht worden door een forum waar de moeder van leerling op zit... 

Meesje schreef op 05-11-2021 om 13:01:

[..]

Maar het hoofdkantoor vragen hoe het met dierenwelzijn gesteld is kan neem ik aan niet doorgaan voor onderzoek. Dus je zult iets van vragen op papier moetem zetten. Ik zeg ook dat ze eerst dierenwelzijn moet definiëren. En dan bedoel ik natuurlijk niet dat ze zelf een definitie moet verzinnen Aan de hand van de definitie kun je dan deelgebieden kiezen en daar vragen bij bedenken. Ik zeg dus niet dat mijn onderwerpen 'kloppen', maar probeer TO op gang te helpen.

En laten we eerlijk zijn, er zitten geen consequenties aan dit onderzoek. Dus de risico's bij subjectief beoordelen zijn ook minimaal. De kwaliteit van het onderzoek zal sowieso maar zozo zijn. Onderzoeksvraag is vaag en breed en ze weet niet wat een enquête is. De vragen voor het interview moeten vervolgens bedacht worden door een forum waar de moeder van leerling op zit...

Ik denk dat we het eens zijn

Kikki39

Kikki39

05-11-2021 om 14:50 Topicstarter

sorry, het is een interview

Kikki39

Kikki39

05-11-2021 om 14:53 Topicstarter

ze heeft nu: zijn er regels voor het dierenwelzijn in een winkel, welke regels, komt een inspectie dit controleren.
Wat gebeurt er met dieren die ziek zijn, waar gaan de dieren naartoe als ze niet verkocht worden. Wat is de voorgeschiedenis van de dieren die in een dierenwinkel terecht komen.

Kikki39

Kikki39

05-11-2021 om 15:14 Topicstarter

watvdoet de dierenwinkel aan het welzijn vd dieren.
De Dierenbescherming is fel tegen de verkoop van dieren in winkels, wat vindt u daarvan?
Zou een verbod op verkoop in winkels bijdrage aan het algemeen welzijn v dieren?
Geven jullie genoeg voorlichting met de verkoop v dieren?

Zoiets is dat prima?

Kikki39 schreef op 05-11-2021 om 14:53:

ze heeft nu: zijn er regels voor het dierenwelzijn in een winkel, welke regels, komt een inspectie dit controleren.
Wat gebeurt er met dieren die ziek zijn, waar gaan de dieren naartoe als ze niet verkocht worden. Wat is de voorgeschiedenis van de dieren die in een dierenwinkel terecht komen.

Ik zou na de vraag over 'welke regels', ook willen weten wie er dan in een winkel verantwoordelijk is voor dat welzijn of wie daar vanuit de winkel toezicht op houdt (bv. en afdelingsmanager dieren die regelmatig een ronde loopt om te zien of de konijnen/cavia's niet worden opgepakt) en daarna pas de vraag of er een externe club komt controleren. 

En aanvullend op de vraag over voorgeschiedenis, zou je ook kunnen vragen naar een eventuele controle na verkoop (zoals dat steekproefsgewijs gebeurt als je een dier uit een asiel haalt).

Kikki39 schreef op 05-11-2021 om 15:14:

watvdoet de dierenwinkel aan het welzijn vd dieren.
De Dierenbescherming is fel tegen de verkoop van dieren in winkels, wat vindt u daarvan?
Zou een verbod op verkoop in winkels bijdrage aan het algemeen welzijn v dieren?
Geven jullie genoeg voorlichting met de verkoop v dieren?

Zoiets is dat prima?

Voor vmbo-t is dit echt helemaal prima hoor! De meesten hebben dan een bij elkaar gegoogeld werkstuk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.