Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
lisbeth

lisbeth

04-03-2018 om 09:26

Regels mbt opbouw vakken vwo


Moedermavo

Lisbeth: “Mijn dochter zal straks gewoon examens moeten doen dus ook gewoon aan de eisen moeten voldoen.”

Je wekt de indruk dat je dochter een verlicht programma heeft, ze hoeft in de onderbouw niet alle vakken af te ronden. Nogmaals, heel veel meer kinderen kunnen een vwo diploma halen als je de eisen maar aan zou passen aan het kind. In jullie geval de exacte vakken nu al laten vallen, andere kinderen worstelen bijv. met Duits of Latijn. Als je die lastige vakken waar je kind tegenaan loopt maar mag laten vallen en alleen je vakkenpakket voor het eindexamen hoeft te doen, ligt het diploma voor veel meer kinderen in het verschiet.

Maar de volledige onderbouw doorlopen is gewoon onderdeel van het diploma aan het einde van de rit. Kinderen met vwo capaciteit moeten dat ook kunnen, zonder volledige onderbouw maak je het aanzienlijk makkelijker. De volgende stap zal zijn dat kinderen vanaf de eerste klas enkel het eindexamenpakket doen. Zo was het vroeger toch met de moedermavo, alleen de eindexamen vakken?

Dan zal het percentage vwo’ers fors toenemen.En vervolgens zullen universiteiten een vwo diploma niet meer voldoende vinden (ze klagen nu al steen en been) en terug willen naar toelatingsexamens.

Zelfs dat niet

"Zo was het vroeger toch met de moedermavo, alleen de eindexamen vakken?"
Zo is dat nog steeds, maar dat komt vooral omdat je geen onderbouw doet.
Alleen de laatste twee jaar.

lisbeth

lisbeth

16-03-2018 om 09:06

reactie

de school zal zijn redenen hebben om het toe te staan. dat zal in ons geval het mentaal welzijn van ons kind zijn. Het is uiteindelijk eieren kiezen voor je geld. school kon op zijn strepen staan maar dan zou kind misschien een thuiszitter zijn geworden. ze konden ook ervoor kiezen om ons nu te helpen.

en nogmaals. kind stond voor bijna alle vakken die ze nu laat vallen eigenlijk voldoende. alleen natuur niet. de rest gewoon zessen. het is dus niet zo dat ze ze onder druk van zware onvoldoendes laat vallen. het is echt lastenverlichting.

Had school aangegeven dat ze ze had moeten afronden dan had dat ook gekund en dat was misschien ook gelukt alleen ten koste van wat. Daar ging het ons om. We hadden allemaal zoiets er moet nu iets gebeuren.

De komende jaren zal ze gewoon naar de eindexamendoelen moeten toewerken. Ze zal ook gewoon alle vakken die in de bovenbouw zitten afronden.

bicyclette

bicyclette

16-03-2018 om 09:08

moedermavo = vavo

"Zo was het vroeger toch met de moedermavo, alleen de eindexamen vakken?"

En die route bestaat nog steeds, onder de naam vavo.
Waar overigens vrijwel geen herintredende moeders naar toe gaan, maar vooral 16-20 jarigen die ergens op de middelbare school zijn gestrand. Via de vavo-route halen ze alsnog hun diploma. Door alleen de eindexamenvakken te doen, desnoods uitgesmeerd over meerdere jaren.

Wat is je probleem hiermee?

En omdat er vavo is...

Omdat er vavo is kunnen (en moeten) scholen instemmen met beperkt trajecten. Er kan dan examen gedaan worden waarna deelcertificaten worden uitgereikt. De leerling kan het geheel eventueel via vavo completeren naar een diploma.

Marie

#164 "M Lavell, ik dacht dat al duidelijk was dat niveau voor dit moment los gelaten werd."
Nou nee. En nog steeds niet.
Lisbeth denkt nog steeds dat haar dochter een gewoon vwo programma doorloopt dat recht geeft op een vwo diploma.
Hoewel dat niet uitgesloten is (wie weet maakt dochter ineens een grote sprong voorwaarts) is de werkelijkheid dat er eigen eindtermen worden vastgesteld.
Lisbeth heeft er moeite mee om dat te accepteren.

Dat is op zich niet zo erg, maar als constante stroom van berichten op een openbaar forum als dit, wekt het werkelijk de suggestie dat diploma's voortaan met korting te halen zijn.

Dat is vervelend.

Lisbeth

“en nogmaals. kind stond voor bijna alle vakken die ze nu laat vallen eigenlijk voldoende. alleen natuur niet. de rest gewoon zessen.“

Nu bagatelliseer je weer wat je eerder in deze draad schreef over onvoldoendes en bijna onvoldoendes waardoor ze zou ze op die vakken zou blijven zitten, in paniek zou raken en thuiszitter zou worden. Als het allemaal meevalt dan moet ze toch net als alle kinderen een vwo diploma halen? Ik begin te twijfelen aan alles wat je gier schrijft over je dochter. Dat ze gymnasium doet klopt dat wel? Of hoeft ze deze lessen ook niet meer te volgen:

Urentabel Grieks en Latijn

Lessen per week

Klas 1: 2 uur Latijn en Grieks (combinatievak)

Klas 2: 2 uur Latijn en 2 uur Grieks

Klas 3: 3 uur Latijn en 3 uur Grieks

Lisbeth

“het is echt lastenverlichting.”

Aha. Maar dan is het vwo dus echt te zwaar voor haar?

M. Lavell

“Ik vrees dat de Chenaya's van deze wereld niet zullen opvallen als hoogbegaafd.
Verkeerde naam, verkeerde kleur, verkeerde sekse, verkeerde sociale klasse.”

Het zou grappig zijn als het niet zo treurig is, want het is de spijker op z’n kop. Wat dat betreft is er misschien ook sprake van deflatie van het etiket ‘hoogbegaafd’. Want exclusief voor de juiste sociale klasse.

MoederVan3

MoederVan3

16-03-2018 om 09:55

Ik heb niets tegen de constructie, wel tegen de procedure

In het NRC stond deze week een stukje over contractjes tussen ouders en school om (dreigend) thuis zitten te voorkomen. Ik heb op zich niets tegen zo'n constructie, ook als dat betekent dat zo'n kind niet aan alle eisen hoeft te voldoen. Echter moet de toegang wel bewaakt worden. Logisch zou zijn dat alleen kinderen met een SO-indicatie in aanmerking komen. Bij elke aantrekkelijke regeling (grote voorbeelden: wao, pgb) zie je dat mensen toegang proberen te krijgen waarvoor de regeling eigenlijk niet bedoeld is. En vervolgens wordt zo'n regeling dan weer strenger gemaakt waar dan weer mensen slachtoffer van worden waar de regeling wel voor bedoeld was. Dat moet je voorkomen.

lisbeth

lisbeth

16-03-2018 om 10:13

Bermbrand

je wilt perse het meest slechte erin zien. ik kan nog wel 20 posts blijven zaken herhalen maar dat heeft geen zin.

Miriam, ik heb al meerdere keren aangegeven dat kind nu de vwo lijn blijft volgen maar dat niks is uitgesloten. we zien wel hoe komende jaren gaan.

Nee Lisbeth

Ik gun jou en je dochter het allerbeste. Maar je schrijft steeds weer iets anders. Je bent niet helder over de feiten.

Dora

Dora

16-03-2018 om 11:00

staatsexamen

Iedereen kan staatsexamen doen. Daarmee heb je net zo goed een VWO diploma zonder ooit naar school te zijn geweest, laat staan dat je aan bepaalde eisen voldoet in de onderbouw. Die onderbouw heeft dus niets te maken met het diploma. Het kan zijn dat de Inspectie er wat van vindt, maar ook dat kun je als school naast je neerleggen.

Op onze school is het op het moment zo dat je in de 2e klas moet afstromen met teveel onvoldoendes, maar dat er in de 3e wel rekening wordt gehouden met je pakket. Je moet wel alles maken en goed meedoen in de klas, maar dat is alles.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-03-2018 om 11:15

Afspraken

Ik heb zelf in het stenen tijdperk al afspraken gemaakt met een wiskundeleraar. Als ik me netjes zou gedragen en naar de lessen zou komen, zou hij me een 4 op mijn rapport geven zodat ik over kon naar 5 vwo. Hoogste cijfer dat jaar was een 2,7 en op mijn rapport prijkte een 4. De leraar in kwestie was achteraf bezien overigens helemaal niet zo'n goede, hij vond wiskunde niets voor meisjes dus als het je niet lag hoefde je er echt geen moeite voor te doen.

Biebel

Biebel

16-03-2018 om 11:23

Moeten

Even los van de discussie over de waarde van het VWO diploma, valt me iets anders op. Lisbeth, je dochter moet nog steeds van alles. Compacten, einddoelen ophalen, in overleg met docenten.... Dat vraagt nogal wat van haar vaardigheden en energie. En dat terwijl ze eigenlijk helemaal niet lekker is.
Heb je je wel eens verdiept in wat er gebeurd met een medewerker in het bedrijfsleven die het niet redt? DIe met angst- en paniekklachten en/of overspannen uitvalt? Bij fatsoenlijke werkgevers en bedrijfsartsen is het éerste wat er gebeurt: de druk eraf. Niets meer moeten, stoppen zijn met presteren, maar herstellen en dan kijken wat er gaat.

En dat zie ik je hier weer niet doen. Niks niet accepteren dat het even niet gaat nee... alle toeters en bellen uit de kast om maar wel het vwo diploma te halen. Dat is dus niet de druk eraf halen, maar hem nog steeds bij haar neerleggen. Dat is dus niet haar accepteren zoals ze is, maar haar nog steeds langs de lat leggen die je ooit voor haar bedacht hebt. Ik hoop oprecht dat je ergens een therapeut vindt die wel naar je dochter kijkt, en die echt naar haar luistert.

Mocht je denken: biebel heeft makkelijk praten - inderdaad. En het is toevallig ook nog mijn stokpaardje, dat ik graag weer van stal haal, dus bij deze: Zoonlief is nu bijna 19. En toen hij in de derde brugklas (school had drie jaar brugklas voor kunstzinnige leerlingen) zat met vergelijkbare klachten (zijn iq is niet getest maar vermoedelijk heel hoog en hij is in dezelfde periode gecertificeerd als ADD-er) hebben we ook geworsteld. De weg naar herstel begon pas bij hem toen wij, samen met de topmentor en de afdelingsdirecteur, duidelijk hebben gemaakt dat we dat jaar zijn schoolresultaten totaal niet belangrijk vonden. Schoolgaan wel: want dat gaf ritme, afleiding en regelmaat. Maar zijn punten: Ons belang was dat hij herstelde. En of dat dan zou betekenen dat hij zou afstromen/blijven zitten of wat dan ook... daarover zouden we besluiten als het beter met hem ging. En dat zijn CITO ooit zei dat hij VWO kon - dat hebben we toen nogmaals volhartig en volledig aan de kant gelegd.

Je zag hem groeien in dat gesprek. Het was daarna nog steeds niet makkelijk of eenvoudig, maar dit hielp hem wel. Uiteindelijk hebben we in mei advies gevraagd aan de behandelaren wat bij hem zou passen. Dat bleek (als het kon op basis van kennis) toch gewoon doorgaan naar 4 HAVO te zijn. Long story short: met aanpassing van vakken en dankzij een muziekdocent heeft de jongeman in kwestie zijn HAVO in een ruk afgerond. En nee, het is nog steeds niet rozengeur en maneschijn (hij is net gestopt met zijn studie omdat hij toch echt een opleiding in de kunst wil - dat hadden we hem twee jaar geleden al geadviseerd, maar toen wilde hij niet) en zijn ADD blijft hem tegenwerken. Maar hee... hij komt er wel. Ooit.

En dát gun ik je meisje ook. Dat ze zichzelf weer terugvindt, inclusief het vertrouwen dat ze het op haar eigen manier wel gaat redden.

Henrieke

Henrieke

16-03-2018 om 11:54

Pryne (off topic)

Ha ha ha, heel herkenbaar.

Bij mij was het zelfs andersom: bij de eerste les wiskunde in VWO 4 liet de docent me even nablijven en zei toen letterlijk: ik heb over je gehoord (dat was mijn faam mbt zijn vak) en ik spreek het volgende met je af: jij doet voor het oog van de klas je best, maar je besteedt uiteindelijk je tijd aan de andere vakken. En dan krijg je van mij op het eindrapport een 4 en dan kun je over.

Ik hoefde daar zelf niet eens achteraan.

Amsterdamse

Amsterdamse

16-03-2018 om 12:01

Eens met Biebel

Biebel, dit is al heel vaak, door veel verschillende mensen en in verschillende bewoordingen tegen Lisbeth gezegd.

Volgens Lisbeth heeft dochter echter een heel hoog iq, dus dat vwo diploma zal en moet er komen, want ook daarna moet er een ‘passende opleiding’ komen.
Het feit dat dochter in paniek raakt van de havo, zegt mij genoeg. Er is tegen dochter al haar hele leven gezegd dat ze heel slim is, veel te slim voor het huidige onderwijs en veel slimmer dan haar klasgenoten. Ja, dan wordt de prestatiedruk wel enorm. En als de torenhoge verwachtingen dan niet uitkomen, ondanks alle aanpassingen die speciaal voor dochter worden gedaan, is stress het treurige gevolg.

En ik begrijp ook de wisselende berichten van Lisbeth niet helemaal. De ene keer zijn het vier vakken die onvoldoende zijn, en de andere keer geen?

Henrieke

Henrieke

16-03-2018 om 12:04

Ook voor mij geldt

dat ik enerzijds echt bij voor je dochter ben dat ze een aangepast programma krijgt.

Maar aan de andere kant blijf ook ik het gevoel houden dat je voorbij ziet aan het meest fundamentele: het echte welbevinden van je dochter. Je blijft haar het gevoel geven dat voortgang op school het meest belangrijke is in het (jouw en haar) leven. Zou je echt druk weg willen nemen dan zou de boodschap moeten zijn dat het belangrijker is dat ze geen paniekaanvallen meer heeft, minder stress krijgt en dat ze daar aan werkt. Desnoods in plaats van werken aan schoolvakken.

Als moeder (vader?) en als school blijven jullie haar de boodschap geven dat school Het AllerBelangRijkste is. Belangrijker dan zijzelf. Ik hoor je het antwoord al geven: ja maar, dat is wat ze zelf ook wil.
Nogal wiedes, ze heeft volgens mij nog nooit een andere boodschap gekregen dan dat school het allerbelangrijkste is.

Sterkte.

Niet iedereen

Dora "Iedereen kan staatsexamen doen. "
Nee.
Je moet daar op zijn minst 16 voor zijn (en toestemming hebben van je school) of 18 voor zijn.
De "onderbouw" zit dan in de leeftijd. Het leven zelf geeft je ook wat mee namelijk.
"Het kan zijn dat de Inspectie er wat van vindt, maar ook dat kun je als school naast je neerleggen"
Nee.
Althans, je kunt daar als school schijt aan hebben, maar een ongeldig diploma is een ongeldig diploma en moet weer worden ingeleverd. Dus als leerling heb je helemaal niks aan een frauderende school.

*ik zeg niet dat er hier sprake is van een frauderende school. Er lijkt vooral sprake van een lisbeth, of een Dora, met acceptatieproblemen*

"maar dat er in de 3e wel rekening wordt gehouden met je pakket. Je moet wel alles maken en goed meedoen in de klas, maar dat is alles."
Dit klinkt me te vaag. Kun je de doorstroomregels uit je schoolgids kopiëren? Staat daar iets in over door mogen stromen met onvoldoendes in de niet profiel vakken?

Even vasthouden

'gecertificeerd als ADD-er' Mooie omschrijving. Een gecertificeerde ADD-er.

Tsjor

Komt wel goed

"Maar aan de andere kant blijf ook ik het gevoel houden dat je voorbij ziet aan het meest fundamentele: het echte welbevinden van je dochter. "
Ik denk dat de begeleiding wel degelijk goed zal werken en dat deze leerling langzaam op haar eigen benen zal komen te staan.
Ik krijg ondertussen wel de indruk dat lisbeth haar eigen vooringenomen plannen niet kan loslaten. Dat zou tussen moeder en kind nog wel problemen op kunnen leveren.

Nee, ik ben niet tegen het aanpassen van programma's.
Maar een onsje minder is echt een onsje minder.

Dora

Dora

16-03-2018 om 16:10

Nou

Dan wacht je toch tot je 18 bent? Waar staat dat zo'n dioma ongeldig zou zijn? En dan is er ook nog het recht op passend onderwijs. Nergens staat dat passend onderwijs geen recht geeft op een diploma. Je moet wel aaan alle examen-onderdelen meedoen. Maar dat gebbeurt pas na de onderbouw.

Henrieke

Henrieke

16-03-2018 om 16:10

M Lavell

Ik heb ook niets tegen aanpassen, onsje meer van dit, onsje minder van dat. Prima.

Maar ik heb helemaal niet het gevoel dat het nu wel goed zal komen. Al hoop ik met oog op het meisje oprecht van wel.
Maar juist omdat Lisbeth haar eigen vooringenomen ideeën en plannen met betrekking tot haar dochter niet kan loslaten, blijft het focus op school en de begeleiding naar het halen/afsluiten van vakken en het halen van het diploma. Dochter blijft de boodschap krijgen dat ze moet presteren naar iq en dat dat belangrijker is dan al het andere. Begeleiding door een hb-coach op school redt je meestal niet van paniekaanvallen, stress en depressieve gevoelens.
Er zijn bij dochter van ts naast de hb al eens ADD en een dysthyme stoornis vastgesteld. Nu komen daar stress- en paniekaanvallen bij. Maar het focus blijft liggen op de vraag “hoe krijgen we haar naar een (het) diploma”.

Ik onderken het belang van een diploma niet. Ik onderken zelfs dat belang met het oog op het zelfvertrouwen als belangrijke stap in een psychologisch proces. Maar de inzet blijft nu alleen of op z’n minst vooral liggen bij het schoolse deel terwijl er volgens mij veel werk aan de winkel is op dat andere vlak.

Staat nergens inderdaad

Dora "Dan wacht je toch tot je 18 bent?"
Ja. Dat kan heel goed.
"Waar staat dat zo'n dioma ongeldig zou zijn?"
Ik weet niet wat je met 'zo'n diploma bedoelt.

Dora "En dan is er ook nog het recht op passend onderwijs."
Nou nee. Er is de plicht en het recht van scholen om het onderwijs aan te passen naar de noden van de leerling. Dat is niet een recht van leerlingen.

Dora "Nergens staat dat passend onderwijs geen recht geeft op een diploma."
Precies. Nergens staat bovendien dat passend onderwijs recht geeft op een diploma. En dat telt.

Passend onderwijs biedt de mogelijkheid om leerlingen met down op het vwo te plaatsen. Stel je voor, een broertje bij twee slimme zussen in de klas. Zou leuk zijn. Het mag. Hij kan een aangepast programma krijgen. Maar hij krijgt geen vwo diploma.

Komt wel

"Er zijn bij dochter van ts naast de hb al eens ADD en een dysthyme stoornis vastgesteld. Nu komen daar stress- en paniekaanvallen bij."
Mij interesseert dat allemaal niet zo.
Ik denk dat die leerling op school goed begeleid wordt.
Dat moeder een beetje plakkerig is, valt mij ook wel op. Maar als kind eenmaal los komt van al dat, dan kan ze zich ook wel aan moeder ontworstelen.

Puberteit

“Maar als kind eenmaal los komt van al dat, dan kan ze zich ook wel aan moeder ontworstelen.”

Ik gun dochter van Lisbeth een pittige puberteit want dat ontworstelen aan haar moeder is misschien wel het beste wat haar kan gebeuren om haar eigen weg te vinden

Henrieke

Henrieke

16-03-2018 om 18:14

Dat staat er fout.

“Ik onderken het belang van een diploma niet” moet zijn dat ik het belang van dat diploma echt wel onderken, zeker ook omdat het een gunstig effect kan hebben op het zelfvertrouwen. Maar tegelijk vind ik dat er wel een heel eenzijdige focus ligt op school en de voortgang daarin.

Henrieke

Henrieke

16-03-2018 om 18:15

M Lavell

Jij hebt er meer vertrouwen in dat het goed komt dan ik. Ik hoop oprecht dat je gelijk krijgt.

opvoeden is mensenwerk

Ja, dat vertrouwen heb ik. Omdat kinderen flexibel zijn en kleine of zelfs grotere rampen met gemak overleven en overgroeien. Maar vooral ook omdat ik zelfs nu nog niet weet waar ik zelf in het verleden als opvoeder geblunderd heb. Wat de afrekening betreft moet het ergste nog komen vrees ik.
Opvoeden is mensenwerk en waar gehakt wordt vallen spaanders.

Ondertussen is het wel interessant om in bespiegelingen over nieuwe mogelijkheden in het onderwijs, de voeten op de grond te houden.

In dit draadje is het niet alleen Lisbeth die denkt dat diploma's met korting te krijgen zijn.
Dat er "recht" op is zelfs en dat ihkv passend onderwijs.

Ik vind het belangrijk, voor het behoud van de aanpassingsmogelijkheden, om al te overspannen wensen een beetje in te dammen.

Lisbeth in #61

“Als ze blijft zitten dan is dat puur vanwege vier vakken . Natuur scheikunde, duits en aardrijkskunde. De rest gaat voldoende tot goed en kan ze prima mee over. (...) Ze laat deze 4 vakken dadelijk vallen. (...) We gaan nu als laatste poging proberen het onderwijs aan haar aan te passen i.p.v. haar aan het onderwijs.“

Die ‘laatste poging’ het onderwijs aan haar dochters capaciteit aan te passen is dus binnen. Halverwege de derde klas vwo zijn 4 zwakke vakken geschrapt. Dat zou inderdaad een forse korting zijn, als ze hiermee werkelijk een vwo diploma krijgt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.