Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Respecteer het schooladvies van de leerkracht? Standpunt.nl


Lampje

Lampje

29-03-2018 om 21:16

Inderdaad leuk om te lezen

Dat er meer kinderen zijn die het goed doen met niet-passende citoscore Vlinder72! Mooi om te zien dat jullie school met vertrouwen het VWO-advies heeft gegeven en dat het goed gaat.

Ook bij mij zoon gingen de citoscores alle kanten op. Maar eerlijk gezegd denk ik dat hij nooit vwo-advies had gekregen als ze vooraf de eindcitoscore hadden gezien. Het was nu al zoals gezegd met veel twijfel. Desalniettemin kan me wel vinden in een toetsscore gecombineerd met het advies van leerkracht/school, Bermbrand. Maar kern blijft toch het echt kunnen kijken naar het kind.
Want opstromen blijkt toch vaak lastig te zijn, zoals Jacobien beschrijft.

Lampje

Ja, want onderadvisering is juist door dat lastige opstromen een onderschat probleem. Het ontneemt kinderen kansen, en treft vaak de groep kinderen die al minder kansrijk is.

Nu meer kinderen vwo advies krijgen en ook allemaal toegang hebben tot categorale scholen moet het aanbod ook verruimd worden. Dat meer kinderen kansen krijgen is natuurlijk mooi maar als er te weinig plek is voor al die kinderen, dan is het gevolg dat een groep kinderen uitgeloot wordt.

Doordenkend heeft dit hele systeem in Nederland misschien wel zijn langste tijd gehad...

Advies

Wat ook helpt is als er meer brede brugklassen zijn (mavo/havo/vwo) en er pas na het 1e of 2e jaar (of zelfs 3e jaar) een beslissing gemaakt hoeft te worden. Deze scholen zijn er nu minder dan 20 jaar terug heb ik het idee. Meer brede brugklassen zorgt er voor dat het advies ook minder belangrijk wordt. Dan kan je gewoon naar de brugklas en neem je pas later een beslissing. En je hebt ook veel kinderen die zich wat langzamer ontwikkelen en daarvoor is een langere brugklas ook ideaal.

Brede brugklas niet voor iedereen het beste

Grote niveauverschillen tussen kinderen zijn minder profijtelijk voor de lagere niveaus. Kinderen met mavo advies hebben meer profijt van een gecombineerde mavo/havo brugklas dan een brede brugklas met alle niveaus. De vwo leerlingen met de allerhoogste Cito’s zijn beter af in een homogene klas. https://www.vosabb.nl/lange-brugklas-vermindert-kans-op-succes-vwoers/

Sinds het leidende basisschooladvies en het vervallen van de CET in 2015 zijn de niveauverschillen in de eerste klas gymnasium toegenomen. De onderbouw is minder homogeen dan voorheen. https://www.parool.nl/amsterdam/krijgen-kinderen-in-amsterdam-te-hoge-schooladviezen~a4567293/

Op Zweinstein bepaalt de sorteerhoed bij de start van het schooljaar naar welke klas je gaat en is iedereen blij. Was het maar zo simpel.

Link

Het Parool artikel is gratis te lezen via Twitter https://twitter.com/parool/status/961225428403916800?s=21

Berbrand

"De vwo leerlingen met de allerhoogste Cito’s zijn beter af in een homogene klas".
Ik denk dat je daar gelijk in hebt.
In het geval van onze dochter zit zij in een homogene klas zeker op haar plaats.

In sommige gevallen, zoals bij mijn dochter(1 gym),zie je kinderen die wel het vwo advies hadden maar zeer wisselend scoren, zelfs op zitten blijven staan.
Ik vraag mij af of die op een brede brugklas op het vwo waren uitgekomen.
Veel krijgen al vanaf de eerste periode bijles.
Mijn beeld klopte totaal niet bij de werkelijkheid als ik zie hoe moeilijk kinderen het nu al hebben, los van of ze wel hard werken maar het gewoon niet lukt.
Zegt dit ook iets over het basisschooladvies, wat nu leidend is?
In ons geval kwam de cito score overeen met het advies.

Agnus dei

“Ik vraag mij af of die op een brede brugklas op het vwo waren uitgekomen.”

Juist daarom kiest men dan voor gymnasium. Op een categorale vwo heb je meer kans op vwo niveau te blijven, ook zwakke leerlingen hebben meer kans om binnenboord te blijven. Dit is een belangrijke reden voor ouders en kinderen om voor een categorale school te kiezen, zo bleek uit onderzoek naar schoolkeuze in Amsterdam. Dat heeft consequenties voor het niveau in de onderbouw, die is minder homogeen en is de facto meer een brugklas geworden. Zie de twitterlink over de onderbouw gymnasium in Amsterdam, die sinds 2015 door het vervallen van de Cito eis minimaal 545 en de centrale loting ingrijpend zijn veranderd.

Zonder dat 2e objectieve gegeven leidt alleen het basisschooladvies als bepalend tot hogere adviezen voor kinderen van hoogopgeleide ouders en tegelijk tot te behoudende adviezen voor kinderen van laagopgeleide ouders. Overall resultaat: meer kansenongelijkheid.

PS, off topic: wat een toepasselijke nickname op Goede Vrijdag!

Fransien

Fransien

30-03-2018 om 10:04

strebers versus luilakken versus conformeerders

Ik denk dat het zo enorm van het kind afhangt wat de beste brugklas is.
Voor de kinderen die graag hoge cijfers halen en daar eer in stellen en die ik hier even gechargeerd de strebers noem, is een gemengde brugklas prima, dan steken ze lekker boven de rest uit en dat vinden ze vaak prettig. Bovendien zijn er kinderen die zich dan aan die uitstekende presteerders kunnen optrekken.
De luilakken vinden een zesje, of liever nog een 5,5, helemaal prima. Minimale moeite maximaal resultaat. Ze gaan over en ze hebben het maximale aan vrije tijd. Los van dat dit niet zo'n goede strategie is omdat je dan de basis niet zo goed beheerst zijn dit de kinderen die in willekeurig welke brugklas op het laagste niveau eindigen en daardoor in een homogene brugklas beter op hun plek zijn.
De conformeerders zorgen dat ze in de middenmoot zitten, meestal wat hoger dan de luilakken maar lager dan de strebers. Ook deze kinderen zijn meestal beter op hun plek in een homogene brugklas.
En in alle gevallen geldt dat puberteit flink roet in het eten kan gooien, ik heb zoveel kinderen zien afstromen vanwege een periode huiswerk veel minder belangrijk vinden dan welke andere activiteit ook. Dus wat mij betreft moet opstromen een recht moet gaan worden. Een vmbo-diploma geeft in alle gevallen toegang tot de havo en een havo-diploma tot het vwo. Dat zou veel ellende, stress en gedoe schelen.

Triva

Triva

30-03-2018 om 10:23

fransien

Een vmbo-diploma geeft in alle gevallen toegang tot de havo en een havo-diploma tot het vwo. Dat zou veel ellende, stress en gedoe schelen.'

Blijft moeilijk dat vmbo... Je bedoelt vmbo-t.

Ik vind dat je altijd toegang moet hebben als je examen in 1 vak meer hebt gedaan. Een vak extra erbij wat je twee jaar niet gehad hebt en ook nog eens een jaar minder is geen goede basis.

Bermbrand

haha

Fransien

IK ben het met je eens dat de puberteit flink roet in het eten kan gooien.
Wat betreft het maken van huiswerk en leren voor een toets denk ik dat je als ouder wel de vinger aan de pols moet houden.
Als ik bemerk dat ze er niets voor wil doen, of de kantjes ervan van af zou lopen, zou het snel gedaan zijn met de 'leuke' activiteiten.

brugklas VWO

Mijn zoon kwam in een brugklas VWO met veel kinderen die uiteindelijk het VWO niet gehaald hebben. Het was een vreselijk drukke klas, na een jaar was al zo'n 20 % afgestroomd, zelfs iemand naar VMBO-T. Toen hij in de eindexamenklas zat was nog ongeveer de helft overgebleven van de kinderen waarmee hij in de brugklas begonnen was. Ik vraag me weleens af hoe dat geweest is voor alle kinderen die zijn afgestroomd. Denken ze: ik heb het geprobeerd dus dat is goed, of hebben ze het idee dat ze gefaald hebben? Dat laatste zou ik toch wel erg vinden.
Ik ken via mijn werk kinderen die op VMBO-B beginnen en het daar boven verwachting goed doen. Na een jaar mogen ze opstromen naar Kader. Ze voelen zich dan enorm trots en de ouders zijn blij. Deze kinderen zie je echt groeien in zelfvertrouwen en persoonlijkheid.
Hier zou eens onderzoek naar gedaan moeten worden.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

30-03-2018 om 11:02

Over dat recht op opstromen

hoe zien jullie dat?
Denken jullie dat een vmbo-t-er of een havist die met hard werken net aan slaagt daarna veel kans heeft om havo of vwo te halen?

Ik denk dat het mooi is als mensen op die manier kunnen opstromen, maar dat dat tegelijkertijd echt niet voor iedereen een reële optie is.
En dan is het vooral naar wanneer die jongelui gemotiveerd en wel beginnen aan zeg havo om dan enorm vast te lopen. En dat dat wel ongeveer voorspelbaar was.

Kansen om op te stromen vind ik belangrijk. Aan de andere kant: recht om op te stromen op basis van een diploma alleen, lijkt mij in naam prachtig, maar in werkelijkheid de kansen niet echt vergroten.

Aagje

Mavo-havo

Hier in de buurt is een school met een mavo-afdeling die helemaal gericht is op opstromen naar havo. Kinderen volgen allemaal een extra vak en de vakkenpakketten zijn er ook op afgestemd. Ze doen dat echt goed. 30 procent stroomt na het mavo-diploma door naar de havo. Dat is een relatief hoog percentage. Dan blijft er nog altijd 70 procent over die het niet redt of liever MBO gaat doen.

Fransien

Fransien

30-03-2018 om 11:15

gunst of recht

Op dit moment worden scholen afgerekend als kinderen die ze een kans geven op een hoger niveau dat niveau niet redden. Scholen zijn dus huiverig en proberen met lijstjes van eisen en zinssnedes als dat de school/lerarenvergadering het laatste woord heeft, alleen de zekerheden eruit te plukken.
Ik heb in mijn omgeving meerdere kinderen gezien die met minimale inspanning (dwz amper huiswerk maken, amper leren, gem < 5 uur per week) de hele school doorkwamen en die vanwege hun gebrek aan inzet en motivatie (het waren leerlingen die niet klakkeloos alles aannamen en deden wat de leerkracht zei) niet een niveau hoger mochten doen.
Het is een gunst als je mag opstromen, de school kan onafhankelijk van cijfers op boterzachte criteria wel of niet besluiten je die kans te gunnen, of niet.

Op het moment dat je van opstromen een recht maakt, is er geen gedoe meer met wel/niet opstromen. Eindexamen gehaald met het aantal vakken wat je op het niveau hoger moet hebben = toelating tot dat niveau.
Dit zijn hele logische eisen, glashelder, geen discussie, iedereen weet wat hij/zij moet doen om tot die opleiding toegelaten te worden.
Natuurlijk kan een school adviseren het niet te doen, een onderbouwd advies gaat zeker serieus genomen worden door leerling en ouders, maar het hoeft niet opgevolgd te worden. Als een leerling zich aanmeldt en aan de toelatingscriteria voldoet volgt toelating. Als de leerling het vervolgens niet kan, is toegang tot de beroepsopleiding altijd mogelijk.

Door toelating op heldere en logische eisen te baseren die wettelijk vastgelegd zijn, haal je een stuk ongelijkheid weg. Iedere leerling mag opstromen mits hij/zij het diploma met de juiste hoeveelheid vakken heeft, ongeacht afkomst of gunfactor.

Triva

Triva

30-03-2018 om 11:31

recht op opstromen

Prima hoor dat recht op opstromen maar ik ben bang dat teveel ouders hun kinderen dan gaan pushen, die stranden in havo4 en alle motivatie is weg. Wat is er toch zo vreselijk mis met een goede beroepsopleiding na vmboT? Daarna kun je altijd nog HBO doen? Veel leerlingen die op mavo zijn begonnen zijn de algemene vakken wel een beetje zat en dan moeten ze nog twee jaar op een hoger niveau met een vak extra waar de basis slecht van is en wat ze al twee jaar niet hebben gehad.

Je ziet aan het verhaal van Drietje, een mavo die helemaal gericht is op opstromen scoort ook maar 30%. Dat vind ik echt laag als je je er helemaal op richt.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

30-03-2018 om 11:42

Waarom zou examen doen in het juiste aantal vakken

maar dat examen krap aan halen een betere voorspelling geven op succes bij opstromen dan bv gemiddeld een 7 op je eindlijst? Echt een open en oprechte vraag.

Ik ben voor zo veel mogelijk mogelijkheden voor opstromen. Maar ik vraag me oprecht af of het zo simpel is als hier beschreven wordt.

Aagje

30% vind ik niet laag

Ik vind 30% helemaal niet laag. Op de mavo / havo van mjin zoon stroomt maar 8% op naar havo 3. Ik vraag mij weleens aaf waarom het nog mavo / havo brugklas heet, als bijna iedereen naar de mavo gaat.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

30-03-2018 om 11:57

Triva

Eens met jou. Opstromen is prima waar dat kan, maar er wordt ook heel wat af gepusht door ouders die vinden dat vmbo-t niet goed genoeg is. En volgens mij moeten we ook niet de kant op dat we alleen uitgaan van hoger=beter voor iedereen.

Mijn man is jaren schoolleider in bovenbouw havo en heeft heel wat pubers in 4 havo binnen zien komen, waarvan hij op voorhand wist dat havo zo’n beetje een kansloze missie was: vmbo-tl krap gehaald, soms na 5 jaar. Leerlingen wilden vaak echt wel (ouders soms nog meer) en deden hun best maar dan lukte het idd toch al te vaak niet. Erg naar en demotiverend voor die leerlingen. Terwijl ze ook naar het mbo hadden kunnen gaan.

Er zijn natuurlijk ook veel leerlingen bij wie de overstap wel goed gaat. En voor die leerlingen is iedere opstroommogelijkheid een groot goed. Daarom moet het zeker een mogelijkheid blijven.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

30-03-2018 om 11:58

Zoethoudertje

In de mavo/havo brugklassen op mijn dochters school zijn het gemiddeld drie van de 25 leerlingen die naar havo gaan, ook maar iets meer dan 10% dus. Ik heb het idee dat die brugklas dus vooral in het leven is geroepen om leerlingen te trekken, 'kijk eens, wij hebben een kansklas'. Als je echt een streber bent en het hele jaar door consciëntieus doorwerkt lukt het misschien wel om al je cijfers boven de 7,5 te houden, maar dan moet er ook niets tegenzitten. Zoals bijv een leerkracht die een 7 voor een werkstuk geeft vanwege het ontbreken van een inhoudsopgave of zoiets flauws.

Meerdere jaren

Een brede brugklas van 1 jaar voegt waarschijnlijk minder toe omdat kinderen ook de tijd moeten hebben om te wennen aan een nieuwe school. Een brugklas van 2 of 3 jaar geeft die tijd. Je hebt dan natuurlijk alsnog de splitsing tussen vmbo scholen en mavo/havo/vwo scholen. Ik weet niet of je alles samen kan voegen. In veel landen heb je wel een soort middenschool idee waar iedereen naar toe gaat. Wat ideaal zou zijn is als je vakken dan op verschillende niveaus kan volgen al naar gelang waar je goed in bent. Het zou een flexibelere systeem zijn en het makkelijker maken voor leerlingen om op te stromen.

Zelf heb ik ook op een school gezeten waar je pas na enkele jaren een keuze hoefde te maken. Mijn man komt uit een land waar je een soort middenschool hebt. Zoiets had ik ook wel gewild voor de kinderen.
Hier in de buurt heb je eigenlijk geen echt brede brugklassen waar ze open en eerlijk naar de kinderen kijken en pas na enkele jaren een keuze maken. Wel mavo/havo en havo/vwo brugklassen maar die duren maar 1 jaar. Er is wel een school wat verder weg met een brede brugklas waar ik hele goede verhalen over hoor.

Er hangt nu gewoon veel van het advies af. Als je kinderen hebt die heel duidelijk in een bepaalde categorie vallen (zoals mijn oudste 2) is dat niet zo'n punt. Maar als je zoals mijn pleegzoon een veel minder duidelijk profiel hebt dan hangt er heel veel van het advies af. Ik zou er een voorstander van zijn om die spanning van een enkel keuze moment weg te nemen.

Scholengemeenschappen met vakken op verschillende niveaus, makkelijk doorstromen (ook tussendoor), en duidelijkheid aan welke eisen je moet voldoen zouden heel goed werken. 11/12 is heel jong om een leerling al definitief in een richting te zetten.

Opstromen

' Wat is er toch zo vreselijk mis met een goede beroepsopleiding na vmboT? Daarna kun je altijd nog HBO doen?'
Of na HAVO kun je HBO doen, en met een propedeuse HBO kun je aan de universiteit beginnen. HAVO plus propedeuse is ook 6 jaar, net als VWO.
Kinderen kansen geven is ook kansen geven om zich te ontwikkelen; en niet alleen om op 13/14-jarige leeftijd een maximale prestatie neer te zetten.

Tsjor

Triva

Triva

30-03-2018 om 15:17

jacobien

Het ging niet over tussentijds opstromen maar naar de havo ná je examen vmbot

Fransien

Fransien

30-03-2018 om 15:47

vrijblijvend of dwingend advies

Het is een feit dat een heel aantal kinderen die met vmbo-tl diploma instromen in 4 havo het niet red. Meestal kun je wel voorspellen wie het zeker wel gaat redden en wie het zeker niet gaat redden, en soms kan iemand je verbazen.

Je kunt als school advies geven, maar houd het bij advies en dwing het niet af. Een kind kan verschillende redenen hebben om na een vmbo-tl diploma de havo te willen doen, maar een die ik heel veel hoor is dat ze eigenlijk nog niet weten wat ze later willen worden. Het is niet voor niets dat Elke vd Hout het M-jaar wil gaan aanbieden. Ook als je als school bijna zeker weet dat een kind het tempo en/of niveau van de havo niet aankan en het advies geeft om het niet te doen, kan het kind redenen hebben om het toch te willen.
Waar ik voor pleit is om het kind de keuze te geven, ook als het de keuze voor de neus stoten of falen is. Een kind kan en mag het een keer mis hebben en er achter komen dat dat zo is kan een hele waardevolle (soms pijnlijke) les zijn.

Een school probeert een zo goed mogelijke inschatting te maken, maar kan het mis hebben. Scholen bestaan uit mensen en mensen maken fouten. Maar een kind een kans niet gunnen die het misschien had kunnen waarmaken is wat mij betreft een brug verder dan een kind een foute keus laten maken en zelf laten ervaren wat het wel of niet kan.

4 havo

4 havo was altijd al berucht voor zittenblijven. Ik heb 2 broers en 1 zus die HAVO hebben gedaan, al dan niet via MAVO (toen nog) en ze zijn alledrie blijven zitten in 4 HAVO. Om uiteindelijk wel te slagen. Dus inderdaad, proberen zou altijd moeten kunnen, zelfs twee keer 4 HAVO.

Ik vind wel een groot verschil tussen vroeger en nu, dat de wereld zo snel verandert: als je nu een diploma haalt is dat over een paar jaar alweer achterhaald. In mijn sector is besloten dat iedereen die voor 2005 diploma's haalde geen geldige papieren meer heeft. Mensen moeten opnieuw een papiertje halen, ook al doen ze jarenlang het werk en zijn de 60 al gepasseerd. Bovendien moeten mensen veel langer werken. Dus 'levenslang leren' is steeds noodzakelijker.
Het middelbareschooldiploma is slechts een startpositie. Geen eindstation. En op een dag zal een kind het toch alleen en zelfstandig moeten doen. Dus de beste uitgangspositie is volgens mij niet zozeer de hoogste, maar vooral die positie, waarin een kind in staat zal zijn om zich zelfstandig verder te ontwikkelen.

Tsjor

‘Te laag’ advies?

Kijk dit filmpje van Marianne Zwagermans, stop met mensen ‘laagopgeleid’ te noemen: https://www.facebook.com/straightlinebusinessschool/videos/1448320058629045/

De pot verwijt de ketel

Die Marianne Zwagermans zou zich dood moeten schamen.
Ze maakt de situatie erger dan die is. Ze valt het woord en de klank aan (laag, lager, dat mogen we nooit meer zeggen), zonder te benoemen hoe het naar haar idee wel zou moeten heten. Maar nog erger, zonder te benoemen hoe het werkelijk heet.

Laag of lager opgeleid zijn mensen die niet veel verder zijn gekomen dan de basisschool.

vmbo hoort tot de midden opleidingen. Het is geen eindonderwijs maar voorbereidend middelbaar onderwijs.

"Dat zeggen we dus tegen onze kinderen, jij bent laag" doet mevrouw Zwagermans nog.
Nee, dat zeggen we niet.
Of althans: er is helaas een flinke groep mensen die de term laag of lager opgeleid verkeerd gebruikt.

Mevrouw Zwagermans hoort daar ook toe.

Niks mis mee

Triva "Wat is er toch zo vreselijk mis met een goede beroepsopleiding na vmboT?"
Nou niks. Maar wat is er mis met havo?
Zelfs als dat maar een jaartje zou zijn. Zo'n jaartje is helemaal niet zinloos, zelfs als het geen overgangsbewijs mee verdient.

Je kan daarna ook nog naar een goede beroepsopleiding, toch?

Ik vind dat een diploma recht op toegang tot het aansluitend onderwijs zou moeten inhouden.
Dat is precies de essentie van het papiertje. Dat het je toegang verschaft tot een vervolg.
Dat heb je met je schoolwerk verdiend.

Helaas is dat nu niet het geval.
Niet bij de doorstroom van vmbo-t naar havo, maar ook niet naar mbo 4.
Van havo weigeren horen we vaker sinds de invoering van de 2e fase, maar mbo 4 weigeren gebeurt nu al en kan in de toekomst (mogelijk in bepaalde sectoren) ook nog zo vaak voorkomen dat het wel de krant haalt.

Er zijn namelijk altijd wel schoolleiders en leerkrachten die menen dat onderwijs aan dit of dat soort leerlingen een kansloze missie is.

Maar hé. We moeten het proberen. We zijn verplicht om het te proberen.
En als je het goed probeert, dan is een jaar onderwijs geen verloren jaar. Zelfs niet als de leerling er geen overgangsbewijs mee haalt.

bicyclette

bicyclette

31-03-2018 om 14:39

pushende ouders

"Prima hoor dat recht op opstromen maar ik ben bang dat teveel ouders hun kinderen dan gaan pushen, die stranden in havo4 en alle motivatie is weg."

In onze jeugd was het volstrekt normaal om na de mavo de havo te gaan doen. En nu zouden we al die zielige kindertjes moeten beschermen tegen hun over ambitieuze ouders?

Ik snap sowieso dat gezeur over de schijnbaar massaal pushende ouders niet. Nederland is zo ontzettend NIET ambitieus. De gemiddelde puber vindt een zesje echt genoeg - en veel ouders ook. In Nederland hebben we juist een enorme aversie tegen 'op de tenen moeten lopen'. School moet vooral leuk zijn, is de mening van velen.

Ja, er zijn ambitieuze ouders. En vast ook ouders die niet-realistische ambities voor hun kinderen hebben. Maar jemig, dat zijn uitzonderingen hoor. En met gezonde ambitie is echt helemaal niets mis. Integendeel, daar zouden we in Nederland wel wat meer van mogen hebben.

Radio 1

Kees van Amstel reageert op het startbericht dat basisschool leerkrachten druk van ouders ervaren een ‘hoog’ schooladvies te geven: https://twitter.com/nporadio1/status/979678534724567040?s=21

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.