Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Scholen weer open na 6 april?

Ik ben wel erg benieuwd of de scholen 6 april open gaan, wat denken jullie? Ik maak me er namelijk best zorgen om, omdat ik het onderwijs werk.


Tegen

Klonk niet zo positief hoe scholen daarin meedenken. De wil zou er zijn, ze zijn creatief, maar toch blijft het vaag of men wil dat het RIVM de kaders stelt of wil weten hoe je dat rijmt dat jongeren binnen bij elkaar mogen zitten en buiten een boete krijgen? Terwijl het gesprek eigenlijk nog over de basisschool ging.

Nou, dat klinkt nog niet al te best.

Desgevraagd is er toch wel nagedacht dat je kwetsbare kinderen eerst toe kunt laten, of/en eindexamenkandidaten.

"Allerlei oplossingen, maar die hoor ik niet zo terug" is dan ook het commentaar van de interviewer. "Het was toch al de taak om daar over na te denken?"

Ad Hombre

Inderdaad lastig dat het niet voldoende is om te anticiperen op "een" virusuitbraak, maar dat je er ook nog eens rekening mee moet houden dat virussen zich ook niet allemaal hetzelfde gedragen. Ebola (zwaar dodelijk, mensen direct heel ziek, niet supermakkelijk overdraagbaar) vereist een heel andere aanpak dan dit virus (niet vreselijk dodelijk, asymptomatische besmetting, makkelijk overdraagbaar) Ik ben wel bang dat dit virus zich zo makkelijk onder de bevolking (heeft) verspreid dat je het niet zomaar onder de duim krijgt. Als het al lukt is de impact van de maatregelen te groot (als je ze jarenlang moet houden) ten opzichte van de mogelijke winst.
Indertijd voor de Mexicaanse griep was precies dezelfde angst, hoewel minder in Nederland maar ik woonde toen in het buitenland waar wel degelijk heel veel angst was. Ook dat was een virus waar toen weinig tot geen immuniteit voor was. Mexicaanse griep was al uitgewoed voordat het vaccin er was. Maar dat weet je niet van tevoren. Nu al zeggen dat dat bij dit virus ook wel zal gebeuren is levensgevaarlijk en daar kun je niet op sturen. Maar ik mis wel een beetje gematigdheid in de discussie: er wordt met grote stelligheid van alles over dit virus beweerd (we moeten deze maatregelen nog minstens anderhalf jaar hebben, de anderhalvemetereconomie wordt het nieuwe normaal) terwijl er gewoon nog niet genoeg bekend is voor dit soort stelligheid. Zolang er te weinig bekend is moet je uitgaan van het worst case scenario. Maar er mag van mij best wat vaker worden gezegd dat dit een worst case scenario is en geen zekerheid. Collega's van mij hebben het er al over dat de scholen misschien in september ook nog dicht zullen blijven. Dan laat je je veel te veel door angst regeren. Zover kunnen we helemaal niet vooruit kijken.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-04-2020 om 09:43

Alison

De bronnen die ik erover lees gaan er meestal vanuit dat er geen keus is. Dat als je de teugels laat vieren en het virus last woeden de economische gevolgen minstens even ernstig zullen zijn en dat nog eens bovenop de grote aantallen doden en ernstig zieken.

Dat betekent dat we toch zullen moeten leren leven met iets wat lijkt op de huidige status quo, mogelijk aangevuld met massale testen en app gebaseerde contact tracing.

Gezellige samenkomsten zitten er voorlopig niet in.

We weten nog steeds te weinig over hoe het covid slachtoffers na genezing vergaat, dat alleen zou ons uiterst voorzichtig moeten stemmen.

Maar Ad

Dan ga je er nog steeds vanuit dat dit virus niet uit zichzelf gaat uitdoven. Terwijl we een enorm belangrijke variabele, namelijk de huidige besmettingsgraad, nog niet kennen.
Als het virus inderdaad weer opvlamt na het enigszins vieren van de teugels kun je ze dus niet verder laten vieren. Als het niet al grotendeels uitgewoed is zul je maatregelen moeten opschalen en afschalen tot er een vaccin is of een effectief geneesmiddel. Maar een opmerking als "gezellige samenkomsten zitten er voorlopig niet in" is lekker vaag en je kunt er niet mee mis gaan. Want wat is voorlopig? Deze maand niet? Niet in mei? Of de komende anderhalf jaar niet?

Ik ben ervan overtuigd dat het NIET gaat lukken om dit virus helemaal te laten verdwijnen. Daarvoor is het te "succesvol" met de asymptomatische verspreiding en het feit dat heel veel mensen er nauwelijks ziek van worden. Dat betekent dus helaas dat je zult moeten accepteren dat dit virus zich gaat voegen bij de rest van de virussen die ons (vooral in de winter) plagen.

Over hoe het Covid-slachtoffers na genezing vergaat is inderdaad nog weinig bekend. Dat kan ook niet, want de genezing van diegenen die genezen zijn (wat een lelijke zin) is te kort geleden. Je kunt iets een maand na genezing nog geen "restklachten" noemen. Na een virale longontsteking ben je sowieso 6 weken aan het herstellen, hoe hij ook veroorzaakt wordt. Ik heb een paar jaar geleden mijn schouder en bovenarm op meerdere plaatsen gebroken. Nadat het bot geheeld was heeft het me nog een jaar gekost om helemaal te revalideren. Maar nu is het wel helemaal goed. Er is dus geen restschade. Dat er nu restklachten zijn betekent niet dat die blijven. Mijn moeder heeft na een longontsteking na griep (in 2017) nog maanden last gehad van klachten, waarvan de vermoeidheid het ergste was. Bleek dat haar nieren een klap hadden gehad. Nu weer in orde gelukkig.

Ik word wat dwars van het enorme podium dat de ramp- en doemdenkers krijgen. Nee, je kunt niet alles loslaten in één klap. Maar het slechtste scenario hoeft niet per se uit te komen. Er werd ook met heel grote stelligheid beweert dat de maximale IC-capaciteit met Pasen al bereikt zou zijn. Is ook niet gebeurd. Gelukkig. Prepare for the worst, hope for the best. Het eerste doen we volop, het laatste mag van mij wat meer. Maar daar worden wij het nooit over eens Ik vind wel dat je best mag toegeven dat het jou beter uit zou komen om de maatregelen zo lang mogelijk in stand te houden, omdat je dan niet zelf de verantwoordelijkheid hoeft te nemen om jezelf nog langer aan het openbare leven te onttrekken: het is immers beleid. Ik heb er baat bij om de maatregelen af te schalen omdat iedereen in mijn gezin er enorm veel last van heeft. Dus mijn motieven zijn ook niet zuiver en ik zit er niet mee om dat toe te geven.

Anemone

Anemone

15-04-2020 om 10:50

Herbesmetting

https://www.welingelichtekringen.nl/wetenschap/1690428/kun-je-vaker-dan-een-keer-corona-krijgen.html

“ Wat vooral schrik heeft aangejaagd zijn bevindingen in Zuid Korea. Daar komen steeds nieuwe berichten van de hoogstaande virusbestrijders van het land dat er mensen voor een tweede keer besmet worden. Het zijn er nu al 116. Op honderdduizenden genezen patiënten wereldwijd is dat geen indrukwekkend aantal, maar er is dus wel iets aan de hand.“

Zowel doemdenken als maatregelen afbouwen omdat het zo’n impact op ons leven heeft zijn voorbarig, gezien bovenstaande verontrustende artikel. Er is nog zoveel dat we niet weten.

Anemone

Ik snap niks van die panische angst voor herbesmetting. Dat geldt toch voor heel veel ziekteverwekkers?

Ad Hombre

Ad Hombre

15-04-2020 om 11:04

Anemone

"Zowel doemdenken als maatregelen afbouwen omdat het zo’n impact op ons leven heeft zijn voorbarig, gezien bovenstaande verontrustende artikel. Er is nog zoveel dat we niet weten."

De meeste deskundigen denken dat het niet om herbesmetting gaat maar over een besmetting die weer de kop opsteekt. Helaas kennen we daar ook de nodige voorbeelden van zoals herpes, hepatitis en waterpokken/gordelroos. Zeker weten ze dat nog niet en dat op zich is een veeg teken.

We kunnen ons volgens mij niet veroorloven om, met zoveel onzekerheid over herbesmetting of onder-water-voortdurende besmettingen en andere gevolgen op lange termijn, een groot deel van de bevolking besmet te laten raken. Maatregelen verslappen kan, mits de besmettingen op een acceptabel laag niveau worden gehouden.

Niki73

Niki73

15-04-2020 om 11:06

Heropleving, waarschuwing

Er werd al gezegd dat het waarschijnlijk om een nieuwe opleving van het virus in die patiënten ging, niet om een herbesmetting.

Ik ondervind het nu aan den lijve, ik zit nu in de tweede heropleving: ik heb weer pijn in mijn longen bij inspanning (de trap op lopen is genoeg) en dan kuch ik ook weer, maar verder ben ik niet ziek. Bij mij was de eerste ziekteperiode (eind februari al!) duidelijk de ergste.

Ik wil iedereen die ziek is of is geweest op het hart drukken naderhand heel goed uit te rusten en zeker niet te stevig te gaan sporten in de eerste weken of zelfs maanden. Ik heb na beide ziekteperiodes tot ruim een week na de laatste klachten gewacht totdat ik weer licht ging sporten (rustig aan joggen, klein stukje), maar beide keren kreeg ik daarna weer last. Ik durf het voorlopig echt niet meer.

Doe hier je voordeel mee, een gewaarschuwd mensen telt voor twee.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-04-2020 om 11:15

Alison

"Maar het slechtste scenario hoeft niet per se uit te komen. Er werd ook met heel grote stelligheid beweert dat de maximale IC-capaciteit met Pasen al bereikt zou zijn."

Dat was altijd "als we niet ingrijpen". Overigens hebben we die capaciteitsgrens wel degelijk bereikt maar zijn we er o.a. met exporteren van gevallen naar Duitsland en het ontmoedigen van ouderen om gebrukk te maken van de IC naar het zich laat aanzien redelijk doorheen geglipt, maar dat was zonder 'intelligente lockdown' echt niet gelukt.

"Prepare for the worst, hope for the best. Het eerste doen we volop, het laatste mag van mij wat meer. Maar daar worden wij het nooit over eens "

Integendeel, ik plaats hier regelmatig hoopvolle berichten over vaccins. Dus dat is PRECIES wat ik doe. Hope for the best, prepare for the worst. Hoe kun je dat over het hoofd zien?

"Ik vind wel dat je best mag toegeven dat het jou beter uit zou komen om de maatregelen zo lang mogelijk in stand te houden, omdat je dan niet zelf de verantwoordelijkheid hoeft te nemen om jezelf nog langer aan het openbare leven te onttrekken: het is immers beleid."

Mijn doel is niet om mij te onttrekken aan het openbare leven. Mijn doel is om te vermijden dat ik en mijn gezin besmet worden voordat we voldoende weten van de echte risico's van dit virus. Dat is een universeel doel. Niemand met enig verstand wil dat zijn familie besmet wordt.

Dat is een volstrekt rationeel standpunt.
Ik ben daar misschien iets doortastender in dan de meesten.

Dat jij de maatregelen wilt versoepelen omdat JOUW "gezin er enorm veel last van heeft." dat is pas subjectief.

Nee Ad

Jouw motieven om je gezin te isoleren zijn PRECIES even subjectief als mijn motieven om te willen dat de maatregelen worden afgeschaald. Jij wil niet dat ze besmet raken, ik wil niet dat de psychische nood te hoog wordt. Zonder al te veel in details te willen treden heb ik volop reden om me daar zorgen over te maken.
Dat "iedereen met gezond verstand" besmetting tot elke prijs zou willen voorkomen is ook al niet waar. Jij staat niet in andermans schoenen. De keuzes die jij maakt zijn niet universeel, ze zijn individueel. Andere mensen maken andere afwegingen.
Overigens woon ik in een dusdanige brandhaard en hebben wij hier een zo typische opeenvolging van zieken in de familie gehad (ik eerst, relatief mild, man ernstig met longontsteking, kinderen paar dagen koorts) dat we het best al gehad kunnen hebben. Is er dan overblijvende schade? Geen idee, ik merk er niks van.
Ik ken de nodige mensen persoonlijk die positief zijn getest, ziek zijn geweest en weinig tot geen klachten hebben gehad en nu ook geen last meer hebben. Dat tekent mijn beeld net zo sterk als dat jouw beeld wordt getekend door de griezelverhalen. Hoeveel mensen ken jij persoonlijk die het virus aantoonbaar hebben gehad? En die daarmee niet in het ziekenhuis zijn beland, laat staan op de intensive care?

Ad Hombre

Ad Hombre

15-04-2020 om 11:36

Alison

"Dat "iedereen met gezond verstand" besmetting tot elke prijs zou willen voorkomen is ook al niet waar."

Het is nou jammer dat je dat "tot elke prijs" in die zin opneemt, want dat zeg ik dus helemaal niet. Je doet dat om de onredelijkheid van mijn standpunt te verhogen en dat is niet OK.

"Hoeveel mensen ken jij persoonlijk die het virus aantoonbaar hebben gehad? En die daarmee niet in het ziekenhuis zijn beland, laat staan op de intensive care?"

Ik denk twee persoonlijk en een stuk of vier op afstand. Het is m.i. veel te vroeg om te concluderen hoe ze er vanaf zijn gekomen, maar ze leven gelukkig allemaal nog. Ook niemand op de IC.

Klopt sorry

Je hebt gelijk, dat “tot elke prijs” heb ik er zelf van gemaakt.
Mijn punt was vooral dat er niet zoiets is als universeel gezond verstand. Je maakt je afwegingen op basis van je eigen situatie en je eigen ervaringen. Daarin speelt zoveel mee: hoe schat je zelf de risico’s in, hoe groot zijn de negatieve effecten van de maatregelen voor jou persoonlijk, welke ervaring heb je al met de ziekte, welke bronnen neem je serieus etc. Op basis daarvan vormen mensen hun standpunt. En omdat die standpunten per definitie niet universeel zijn heb je beleid nodig waarin alle afwegingen meegenomen worden. Daarin heeft de bevolking zich dan te schikken, ook als het voor jou persoonlijk een beleid is waar je niet helemaal achter staat. Als de huidige maatregelen nog heel lang in stand blijven zal ik me daaraan houden, al pakt het voor mij misschien ongunstig uit. Als ze eerder afgeschaald worden (wel langzaam en voorzichtig) zal ik daar blij om zijn. Jij misschien minder, maar ik ken je helemaal niet natuurlijk.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-04-2020 om 13:01

Alison

Er blijft altijd natuurlijk nog een zekere mate van vrijheid voor het individu om zich meer of minder risicomijdend te gedragen. Ik hoop dat dat mij in ieder geval voorlopig voldoende mogelijkheden geeft om besmetting te vermijden, maar ook ik zal moeten accepteren dat er grenzen zijn. Op een gegeven moment zul je bepaalde risico's gaan nemen. Ik hoop wel dat we tegen die tijd beter weten wat die risico's precies zijn.

Dees

Dees

15-04-2020 om 14:49

Prioriteit

Bij de start van de scholen zullen ze neem ik aan de klassen voorrang geven die nog niet door hun lesstof heen zijn maar voor het jaar daarna wel belangrijk zijn dat ze op schema zitten. Dus de groepen 7 (bijna geen tijd om lesstof in te halen meer) en voorlaatste leerjaren voor examens, de oudste groepen kleuters zie ik hier ook in. Voor de groepen 8 is de lesstof allang afgerond (was in feb al) en de examenjaren zijn ook alleen aan het herhalen geweest en die zijn inmiddels aan het afronden.

Voor de andere klassen en groepen is mijn inziens genoeg ruimte om gemiste stof in te halen.

Op dit moment is iedere leerling kwetsbaar en daar zou mijn inziens minder belang aan gehecht moeten worden. Want een leerling met een veilige thuissituatie en ouders die ze kunnen steunen kunnen het ook erg zwaar hebben zonder school.

Dat hoop ik met je mee!

Dees

Ik vermoed op het VO inderdaad, als er wordt gekozen voor geleidelijk open gaan, een focus op de voorexamenklassen. Daar heb je nog vanaf september nog maar een maand of 7 om de dingen recht te breien die mis zijn gelopen. Derdeklassers hebben nog bijna drie jaar.
Het kan natuurlijk ook nog dat ze zeggen "Gooi alles volle bak open want het is aangetoond dat het effect op de verspreiding van het virus minimaal is." Maar ik betwijfel het. Al betwijfel ik ook dat anderhalve meter afstand in het onderwijs haalbaar is. Dan moet je al met één klas over vier lokalen gaan verspreiden. Wel goed voor mijn lijn als ik dan steeds heen en weer moet rennen.
Met je laatste alinea ben ik het 100% eens.

Duitsland

Vanaf 3 mei moeten de scholen in Duitsland stapsgewijs weer gaan lesgeven, wat begint bij de hoogste klassen van het basisonderwijs, evenals eindexamenklassen.

Jesse_1

Jesse_1

15-04-2020 om 19:38

Scandinavië

In Scandinavië gaan juist de jongere kinderen weer naar school en de oudere nog niet.

Klopt

En maximaal 10 kinderen per klas. Dat zou wel eindelijk het einde betekenen van de overvolle klassen in Nederland!

Sydney

Lijkt me heerlijk
Maar er was al zo’n lerarentekort....

Dees

Dees

15-04-2020 om 21:10

Nee

Met 10 kids in de klas is dat lerarentekort er niet meer hoor, dan ineens willen er heel veel leraar worden. Zeker met het hoge salaris wat ze zullen blijven behouden.

Maar goed betekend voor de klas van mijn zoon dat er 3 docenten nodig zijn.

Dees

Duurt toch nog effe 4 jaar voor ze opgeleid zijn maar inderdaad, met 10 kinderen per klas denk ik dat het beroep een stuk aantrekkelijker is!

Dees

'Zeker met het hoge salaris wat ze zullen blijven behouden.'

Dat hoge salaris vind ik nog wel mee vallen (ik zou er flink op achteruit gaan als ik zou overstappen), maar het beroep wordt er zeker aantrekkelijker van.

Klassen van 10 leerlingen

Ik denk niet dat de werkdrukbeleving naar beneden gaat met klassen van 10 leerlingen omdat je dan onbewust de lat hoger legt. Met zo weinig leerlingen kan je ze allemaal heel veel aandacht geven, onderwijs op maat, altijd bij zijn met je planning, nakijken en innoveren, samenwerken met je vakgroep, leg je jezelf op. En dan heb je het weer heel druk.

skik

Skik

Serieus? Ik denk dat veel leerkrachten zichzelf nu al al die dingen opleggen voor 30 leerlingen, en gefrustreerd raken omdat dat niet kan. Die lat ligt al hoog. Met 10 kinderen wordt de lat niet hoger, de kans op voldoening wordt groter. En dat levert juist energie op.

Ad Hombre

Ad Hombre

16-04-2020 om 08:41

10 kinderen

Als dat de oplossing zou worden zul je zien dat het samengaat met deeltijdonderwijs. Zoveel onderwijzeres zijn er ehelmaal niet. Dus ‘s ochtends het ene deel van de klas en ‘s middags het andere o.i.d. En de rest thuis doen.

Dees

Dees

16-04-2020 om 08:59

Splitsen

En het derde deel van de klas dan? Ik denk inderdaad dat ze klassen gaan splitsen en wellicht bij grote groepen de klassen in groepen van 15 verdelen en dan de sportzaal.gebruiken ofzo.

Wat ik nu merk is dat docenten het zich erg makkelijk maken bij ons op school. Ze hebben een werkschema opgesteld, dat is letterlijk dagelijks een opvolgende opdracht in het boek doen, met andere woorden ze hoeven er niet echt iets voor te bedenken, schema van de week kan dus in een uurtje klaar zijn. Deze week zijn er 6 filmpjes geupload van uitleg door de docenten dat zijn 2 filmpjes per docent van onze groepen. En dan nog mailen ze de uitwerkingen van opdrachten naar de ouders om na te kijken.

Maar je snapt wel dat als ze de halve klas lesgeven dat ze er vanuit gaan dat ze helemaal niets meer hoeven met de andere helft van de klas dat moeten ouders thuis maar uitzoeken.

Klopt, daar hebben we de capaciteit niet voor, niet qua ruimte en niet qua personeel. Een mogelijk scenario is dat elke klas van elk vak een fysieke les per week krijgt in een kleine groep. Een docent geeft dus drie keer dezelfde les. De rest van het onderwijs blijft op afstand. Als je schuift met roosters kan dat. Leerlingen blijven in hetzelfde lokaal, leraren niet. Alle ramen open maar dat heb ik normaal ook, anders vallen we flauw van zuurstofgebrek.
“Mevrouw het is hier koud!”
Ik mis mijn leerlingen heel erg!

Basisschool

Over het vo heb ik geen mening. Maar wel over de basisscholen. Want wat is kwetsbaar of een leerling met extra zorg/eerbehoefte. Mijn dochter is enigkind, we wonen buiten het dorp en ze zit niet voor niets in de plusklas voor meer/hoogbegaafde. Qua reguliere stof zal een eventuele stilstand of zelfs achterstand geen groot probleem vormen tov de algemene leerdoelen. Ze loopt immers voor en heeft in theorie dus een marge. Maar voor haar sociaal-emotionele ontwikkeling en haar persoonlijke leerdoelen is het beter als ze zo snel mogelijk weer breder schoolwerk krijgt en klasgenootjes ziet.

Dees

Jouw kinderen zitten volgens mij op een slechte school - of in ieder geval op een school die dit niet goed doet. Ik herken wat je schrijft helemaal niet, niet van mijn eigen school en ook niet van andere scholen waar ik contact mee heb.
Heb je al eens een formele klacht ingediend over de kwaliteit van het afstandsonderwijs?
Bij ons hoeven de ouders niks te doen behalve zorgen dat het kind op tijd wakker is voor de online lessen. Mijn eigen zoon krijgt online onderwijs en huiswerk waarvan hij bewijs moet leveren. Het enige wat ik doe, omdat hij een chaoot is, is elke avond even met hem kijken of hij alles wat ingeleverd moest worden heeft ingeleverd.
Als we straks weer deels starten verwacht ik dat de niet-kwetsbare, niet-angstige docenten het onderwijs op school gaan verzorgen terwijl de andere helft het thuisonderwijs blijft doen. Wel een dingetje dat niet iedereen bevoegd is voor 4 havo en 4 en 5 Vwo maar daar vinden we ook wel wat op. Trouwens, omgekeerd geldt ook - de laatste keer dat ik Vmbo heb gedaan is ook 10 jaar geleden dus daar moet ik ook echt weer inkomen.
Komt goed maar is wel wennen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.