Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Scholen weer open na 6 april?

Ik ben wel erg benieuwd of de scholen 6 april open gaan, wat denken jullie? Ik maak me er namelijk best zorgen om, omdat ik het onderwijs werk.


zuster

zuster

28-03-2020 om 20:24

werkzaam in ziekenhuis

Ik werk in een perifeer algemeen ziekenhuis. Vandaag is de 4e "normale" afdeling gesloten en omgedoopt tot corona-afdeling. (De patiënten die eigenlijk op die afdeling horen te liggen worden onderverdeeld over andere afdelingen).
Waarom... omdat dus de bedden op de andere afdelingen die al omgedoopt waren tot corona-afdelingen vol zijn.
Dus NEE dis is geen "gewone" griep waarbij ook doden vallen. Dit is echt veel erger!
(En ... patiënten die nog in redelijke conditie binnenkomen, maar binnen mum van tijd (soms zelfs minuten) zo hard achteruit gaan dat ze aan de beademing komen te liggen.)

Zucht

Wat jammer toch dat er zo slecht gelezen wordt (al sla ik zelf natuurlijk ook wel eens aan op één woord of zinnetje).

Natuurlijk is corona niet hetzelfde als griep. En natuurlijk is elke zieke, laat staan elke dode er een teveel. Daar ging mijn vraag niet over.

Kinderen worden niet of nauwelijks ziek. Kinderen dragen het virus niet over. Daarom mogen kinderen wel buiten spelen. Maar waarom mogen ze dan niet naar school/de sportvereniging/oma en opa? Dát heeft nog niemand me kunnen uitleggen.

Een verwijzing naar de IC in Italië is geen antwoord op de vraag. Roepen dat ik dom of eigenwijs ben, ook niet. Verwijzen naar twee 50-ers die liggen te vechten voor hun leven (hoe triest ook) ook niet. Want mijn vraag gaat over kinderen.

Juffie

Juffie

29-03-2020 om 08:12

Sydney

“Kinderen dragen het virus niet over.”

Hier wordt dus onderzoek naar gedaan. Het is namelijk niet zeker dat dit het geval is.

Juffie

Maar dat is dus zo tegenstrijdig. Want bij RTL nieuws werd dit zeer stellig door een viroloog van een academische instelling beweerd.

Anemone

Anemone

29-03-2020 om 09:42

Tegenstrijdig

Daarom is het zo belangrijk om zelf na te blijven denken, kinderen mogen niet naar opa en oma omdat ze besmettelijk kunnen zijn. Dus mogen ze van mij ook niet buiten spelen. Jammer dat de overheid daar zo makkelijk over doet.

Triva

Triva

29-03-2020 om 09:46

Rivm

Waarom mogen kinderen wel buitenspelen met anderen?
Uit de gegevens die nu bekend zijn, lijken kinderen weinig klachten te krijgen van het coronavirus en weinig bij te dragen aan de verspreiding van het coronavirus.
Kinderen kunnen prima met andere kinderen spelen als ze géén klachten hebben zoals koorts, verkoudheid of hoest. Maar liever niet met een groep, maar met een paar andere kinderen. Bijvoorbeeld een partijtje voetballen met een grote groep kinderen is geen goed idee, maar met een paar kinderen op doel schieten of overschieten zou wel prima kunnen. Andere contactspelletjes doen zoals tikkertje is geen goed idee, maar spelen in een speeltuin met een paar kinderen kan wel. Belangrijk is dat ook kinderen zo veel mogelijk intensief lichamelijk contact proberen te vermijden en dat zij voor en na het spelen met speelgoed/toestellen hun handen wassen.

Zijn kinderen een speciale risicogroep voor het nieuwe coronavirus?
Op dit moment krijgen kinderen bijna nooit klachten van het nieuwe coronavirus. Kinderen zijn dus geen speciale risicogroep. Kinderen vormen ook geen grote besmettingshaard voor de ziekte.

--------
Geen grote besmettingshaard maar we nemen geen extra risico. Waarom zou dit op dit moment nav de huidige onderzoeken niet juist zijn?

Juffie

Juffie

29-03-2020 om 09:46

Nieuw

Het is een nieuw virus, dus is er nog veel onbekend. Een tijdje geleden was het de overtuiging van virologen dat het virus alleen kon worden overgedragen als er symptomen waren, dat blijkt nu toch niet het geval te zijn. Uit de data kun je inmiddels de conclusie trekken dat kinderen geen/milde symptomen hebben, niet dat ze geen drager kunnen zijn. Het is met het voortschrijdend inzicht van dit moment dus nog maar de vraag of kinderen het virus niet kunnen overdragen.

rode krullenbol

rode krullenbol

29-03-2020 om 09:49

Anders

Kinderen van alle leeftijden mogen niet naar opa en oma omdat mensen op hoge leeftijd het allerkwetsbaarste zijn gebleken.

Rode krullenbol

Juffie

Juffie

29-03-2020 om 09:54

Risico-afweging

Kinderen niet buiten laten spelen, brengt weer nieuwe risico’s met zich mee, denk bijvoorbeeld aan de extra toename van huiselijk geweld. Het is aan de overheid om een afweging te maken. Ik ben in ieder geval heel blij dat kinderen / jongeren nog een beetje ruimte hebben. Met 30+ in een lokaal zitten is natuurlijk van een andere orde dan in een klein groepje in de buitenlucht een balletje overtrappen.

Niki73

Niki73

29-03-2020 om 10:09

Sydney

Ooit van voortschrijdend inzicht gehoord?

Aanvankelijk werd gedacht dat besmette mensen zonder symptomen (en dus de meeste kinderen) het virus niet of nauwelijks konden overdragen. Bleek niet waar. Andere deskundigen noemen kinderen juist superverspreiders.

Kinderen mogen nog buiten spelen om het leven enigszins draaglijk te houden. Maar we moeten voorzichtig blijven. Snap je?

Triva

Triva

29-03-2020 om 10:18

"Kinderen van alle leeftijden mogen niet naar opa en oma omdat mensen op hoge leeftijd het allerkwetsbaarste zijn gebleken."

Hoezo zijn opa en oma altijd op hoge leeftijd? Er zijn ook mensen van in de 40 die opa of oma worden. Houd het gewoon op de groep die normaal ook uitgenodigd wordt voor de griepprik!

Triva

Inderdaad. Mijn moeder werd voor het eerst oma op haar 43e. Mijn eigen dochter was toen ik 43 was 10. Ik verwacht niet voor mijn 60e oma te worden en waarschijnlijk later. Scheelt nogal.

RK en Niki73

'Kinderen van alle leeftijden mogen niet naar opa en oma omdat mensen op hoge leeftijd het allerkwetsbaarste zijn gebleken.'

Als kinderen geen rol spelen in de verspreiding van het virus, slaat jouw conclusie nergens op.

'Ooit van voortschrijdend inzicht gehoord?'

Ja. De viroloog zei dit eergisteren. Welke nieuwe onderzoeken zijn er sindsdien?

Pluk

Pluk

29-03-2020 om 12:00

Compromis

Sydney dat lijkt mij een compromis tussen medische kennis en politieke druk. Dat levert dit soort diffuse boodschappen op.

Niki73

Niki73

29-03-2020 om 13:25

Sydney

Een viroloog die dat eergisteren nog zei, is niet goed op de hoogte. Ik vind het zogelijk dat die persoon op tv zijn verouderde kennis deelt en blijkbaar mag delen.

Blijven nog wel even dicht denk ik

De curve wil nog niet echt flatten. Het dodental dat gisteren en vandaag bekendgemaakt werd loopt alleen maar op. Het aantal geteste besmettingen loopt ook nog niet terug. Het zou op basis van deze cijfers heel vreemd zijn om volgende week de schooldeuren weer open te gooien.

skik

6 april

6 april heb ik nooit een seconde geloofd. Ik hoop op na de meivakantie, die eindigt hier op 4 mei.

Niet raar

Het is trouwens niet raar dat het aantal geteste besmettingen nog niet terugloopt. Punt een: dat gaat voorlopig nog niet gebeuren, we zitten nog op de stijgende lijn van de curve. Hij stijgt hooguit minder snel.
Punt twee: alleen mensen met ernstige klachten worden bijna nog getest. Tussen besmetting en ernstige klachten kan naar ik begrijp wel 3 weken zitten. Dan ga je de effecten van de maatregelen dus pas volgende week echt zien.

Zus

Zus

29-03-2020 om 15:56

precies

De platte curve is nog steeds een stijgende curve maar inderdaad, daar lijkt het op nu, een minder steil stijgende zoals je zou verwachten als je niks doet. (hoop dat mijn ei/ij klopppen

Goede ei hoor zus!

Ik probeer het er echt uit te rammen, maar het blijft hardnekkig,.....leerlingen die het over de stijlheid van een lijn hebben...

Steigend ipv stijgend zie ik zelden trouwens...dat gaat meestal wel goed!

( overigens, een beetje van hetzelfde genre.... vertelde een scheikunde collega laatst dat een leerling het over gedesillusioneerd water had, ipv over gedestilleerd water.... 😀😀😀😀..)

Zus

Zus

29-03-2020 om 18:09

😅

Gelukkig haha. De fout van die leerling is geweldig, hilarisch. Lijkt mij ook dat zo’n term in de scheikunde sectie een blijferdje is.

Wanneer

Wanneer ging iemand die er over gaat (Slob waarschijnlijk?) er ook al weer iets over zeggen?

skik

Dinsdag 31 maart

https://nos.nl/artikel/2328343-rutte-dinsdag-beslissen-we-hoe-het-na-6-april-verder-moet.html

"Het kabinet beslist volgende week dinsdag hoe Nederland verdergaat met de bestrijding van het corona-virus. Het gaat om de maatregelen die tot 6 april gelden, dus onder meer over het thuiswerken en de sluiting van scholen, restaurants en musea."

Ik kan alleen niet vinden of er plenaire bijeenkomsten aan vooraf gaan. Ik verwacht toch een briefing en een debat.

Ik zie alleen wel een debat gepland staan, maar voor de woensdag 1 april staat er wel een technische briefing gepland van 10-12.

Toch verwacht ik a.s. maandag weer betrokkenheid van de 2e kamer of berichtgeving daarover.

Pluk

Pluk

29-03-2020 om 19:00

Dinsdag

Dacht ik? Zowel over de normering van de examens als over de schoolsluiting. Maar ik gok dat het laatste al eerder komt, maandag is er weer crisisberaad. Daarna zal er wel weer een persconferentie komen, denk ik.

gedesillusioneerd water ha ha

Die is geweldig!!!

Toch

Ook vandaag weer : 'Uit eerdere studies blijkt volgens het RIVM dat kinderen geen speciale risicogroep zijn. "Op dit moment krijgen kinderen bijna nooit klachten", schrijft het instituut. "Kinderen vormen ook geen grote besmettingshaard."''

En vervolgens:
'Het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde schreef vorige week over een analyse van meerdere kleine studies naar de rol van kinderen. Daaruit bleek ook dat coronaklachten "zeldzaam zijn bij kinderen óf dat kinderen minder vaak de diagnose krijgen omdat ze veelal asymptomatisch zijn". Met andere woorden: het overgrote deel heeft een mild ziekteverloop of zelfs helemaal geen klachten.'

https://nos.nl/artikel/2328854-coronavragen-wie-belanden-op-de-ic-en-is-brabant-nog-het-epicentrum.html

Sydney

Ik geloof niet dat iemand betwist dat kinderen iha nauwelijks klachten hebben. De vraag is echter of ze desondanks serieus besmettelijk kunnen zijn. Maar goed, daar is het RIVM nu mee bezig. Ouders van schoolgaande kinderen houden de adem in.

Groeten,

Temet

Pluk

Pluk

30-03-2020 om 21:25

Onderzoek

Ze zullen sowieso het onderzoek afwachten naar de besmettelijkheid van kinderen voordat de scholen weer open gaan.

Overzicht

https://www.rivm.nl/documenten/epidemiologische-situatie-covid-19-in-nederland-30-maart-2020

Op deze pagina vind je een pdf met een volledig overzicht van de situatie, en bij alle cijfers wordt aangegeven dat er meer mensen zijn, maar dat niet iedereen getest wordt. mannen, vrouwen, kinderen.

Tsjor

Onderzoek

Zolang er onvoldoende gegevens zijn lijkt het me heel sterk dat na 6 april de scholen weer opengaan. Maar dat het tot de zomervakantie duurt geloof ik ook niet, dan worden de gevolgen te groot. Volksgezondheid is meer dan alleen corona en IC-bedden.
We zullen het zien.
In ieder geval vind ik de pers die steeds met grote koppen dingen beweert die officieel nog niet bevestigd zijn heel hinderlijk. Dat is geen nieuws, dat is goedkoop aandacht trekken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.