Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Scholen weer open na 6 april?

Ik ben wel erg benieuwd of de scholen 6 april open gaan, wat denken jullie? Ik maak me er namelijk best zorgen om, omdat ik het onderwijs werk.


Scholen dus langer

Scholen starten die week vaak met de meivakantie, dus die blijven in ieder geval langer dicht. Maar misschien kunnen de sportverenigingen wel in de week van 28 april open ...

Geen verrassing

Angela67, dank je wel voor het artikel! Vooral de eerste afweging is cruciaal: waar staan we? Ik heb de brief van het RIVM al binnen (random gekozen denk ik) met het verzoek om een aantal keer zelf bloed af te nemen met een vingerprik voor het immuniteitsonderzoek. Dat doen we dan maar.

De verlwnging zelf is geen verrassing en ik ben allang blij dat er geen nieuwe maatregelen bij komen.

Andrea

Andrea

31-03-2020 om 20:24

@Ad

#229, als ik het goed begrijp, is in het algemeen de regel dat de werkgever maximaal zes weken de vergoeding mag doorbetalen bij langdurige afwezigheid. Het is dus niet zo dat er een nieuwe regel is ingevoerd, maar dat de feiten mogelijk aanleiding geven om de doorbetaling stop te zetten. Ik vind dat logisch. Het gaat om een kostenvergoeding. Als je de kosten niet hebt, hoef je die niet vergoed te krijgen. Ik zie om die reden ook geen aanleiding nu een uitzondering te maken.

Ad Hombre

Ad Hombre

31-03-2020 om 20:57

Andrea

Het gaat niet zozeer om de werkgever, maar om de belastingdienst. De werkgever mag uitbetalen wat hij wil, maar de belastingdienst gaat daar nu dus belasting over heffen. Logisch natuurlijk, maar wat een kruideniersgeest....

Dat corona-pakket moet érgens van betaald worden 😈

Andrea

Andrea

31-03-2020 om 21:07

Maar

dat doet de belastingdienst dus altijd bij langdurige afwezigheid. Het is geen nieuwe regel die nu ingevoerd is. Ik zie ook geen reden om die bestaande regel nu niet te handhaven en een uitzondering te maken. Mensen hebben die kosten niet. Dus is er ook geen belastingvrije vergoeding nodig. En ja, dat coronapakket moet ergens van betaald worden. En de overheid heeft op dit moment wel wat anders te doen dan overbodige regels te maken.

De belastingdienst?

De belastingdienst houdt je aan- of afwezigheid op je werk niet bij hoor. Het is de werkgever die de vergoeding kan stopzetten, maar die hóéft dat natuurlijk niet te doen.

skik

Nu op1

Wordt gesproken over de corona generatie: bij deze groep kinderen ga je nog jaren zien hoe groot het effect is van deze periode "thuis onderwijs"

Nou

Ik weet niet of die belastingheffing ook geldt voor de OV-reisvergoeding, maar die kosten lopen gewoon door. Mensen hebben abonnementen die gewoon betaald moeten worden.

Andrea

Andrea

01-04-2020 om 07:39

Maar

na zes weken afwezigheid kan de vaste reiskostenvergoeding niet langer onbelast worden uitbetaald. En pas na een maand aanwezigheid weer.

Andrea

Wel lullig voor al die mensen met een treinabonnement. Er wordt ook al van ze gevraagd om de hulp en de sportschool door te betalen, om vouchers voor de afgezegde examentraining, vakanties en concerten te accepteren, om restaurants door de crisis te helpen door eten te bestellen.

Dees

Dees

01-04-2020 om 08:01

MarSy

En op basis van welke recente ervaringen baseren ze die conclusie?

Andrea

Andrea

01-04-2020 om 08:17

heb me niet verdiept in treinabonnementen. Dat voor het werk wordt door het werk betaald en mogen we niet privé gebruiken. Ook dat stopt als je er een tijd geen gebruik van maakt.

Ik weet niet wat NS met het privé-abonnement doet. Omzetten naar flex was het advies meen ik. Wij hebben nog niks gedaan.

Van de website

Van NS: 'Als je een maandabonnement hebt, kun je jouw abonnement niet tussentijds (gedurende de looptijd van het maandabonnement) opzeggen of wijzigen. Graag stellen wij je wel in staat je kosten zo veel mogelijk te beperken. Daarom bieden wij je graag een tegemoetkoming aan. Je kunt hiervoor contact opnemen met NS Klantenservice. Let op: op dit moment is de wachttijd bij NS Klantenservice langer dan je van ons gewend bent.'

Andrea

Andrea

01-04-2020 om 08:43

Maar

ik ken alleen werkgevers die zelf het abonnement verstrekken. En 1 vriendin die dat geweigerd heeft, omdat de vergoeding meer oplevert.

De looptijd van een maandabonnement is overigens korter dan de tijd dat de onbelaste vergoeding doorloopt. Als je niet naar je werk gaat, kun je dan dus besluiten geen nieuw abonnement te nemen. Als je wel nog naar je werk gaat, loopt de vergoeding door.

Niet helemaal

'De looptijd van een maandabonnement is overigens korter dan de tijd dat de onbelaste vergoeding doorloopt.'

Ik heb een trajectjaarabonnement dat ik per maand betaal. De looptijd is dus een jaar. De werkgever vergoedt het volledige bedrag omdat ik het alléén voor mijn werk gebruik. Op dit moment moeten wij met de auto naar kantoor, dus het abonnement wordt niet gebruikt.

Andrea

Andrea

01-04-2020 om 09:28

Dat

is dus een jaarabonnement. Ik weet niet wat de NS daarmee doet, want ze zeggen alleen iets over een jaarabonnement op saldo.

Maar ik zie het probleem niet, wat de onbelaste vergoeding betreft. Ik bedoel dit niet vervelend, trouwens, ik snap het oprecht niet. De werkgever betaalt het abonnement. Je gaat naar je werk, dus de onbelaste vergoeding loopt ook door. Als je extra kosten hebt, komt het doordat je nu als het ware niet alleen met de trein, maar tegelijk ook met de auto naar je werk gaat. Maar dat is iets dat tussen de werkgever en jou, dat ligt niet aan de belastingdienst. Of het komt doordat de werkgever niet twee vervoerswijzen wil vergoeden en je het abonnement niet kunt wijzigen.

Andrea

Dat geldt (volgens mij) alleen bij afwezigheid door ziekte. In de onbelaste reiskostenvergoeding is al meegenomen dat je er regelmatig niet bent vanwege vakantie, kortdurende ziekte e.d.

skik

Zeetakje

Zeetakje

01-04-2020 om 10:38

Controle

Beetje domme vraag misschien.
Hoe weet de belastingdienst of je nog op de zaak hebt gewerkt dan. Op het werk van mijn man moeten er een aantal mensen aan het werk blijven. Dat is de enige manier om een faillisement te voorkomen en het gebeurt volgens de voorschriften. Hoe gaat de belasting controleren wie waar was? De één zit thuis, de ander werkt (nog).

Ik denk dat mijn man, die nog iedere dag heen en weer rijdt, niet blij gaat zijn als de belastingdienst er vanuit gaat dat hij niet buitenshuis gewerkt heeft. Willen ze dat echt bij ieder bedrijf per persoon gaan controleren? Of gaan ze er vanuit dat iedereen die ten onrechte wordt belast wel bezwaar aantekent? Je zou denken dat zowel de werknemers als de belastingdienst wel meer te doen hebben.

Dees

Weet.ik.niet op basis waarvan. Het is natuurlijk wel bekend dat zwakke leerlingen na 6 weken zomervakantie achteruit gaan.

Gisteren werd trouwens over kwetsbare leerlingen gesproken, meer dan alleen de leerlingen die in een kwetsbare thuissituatie zitten, maar juist ook de leerlingen die normaal gesproken verlengde instructie krijgen va de juf omdat ze dat nodig hebben

Dees

De achterstand gaat met name oplopen voor kinderen die thuis niet de rust en ruimte hebben om hun werk te doen, die geen ouders hebben die ze kunnen ondersteunen, die in een onveilige situatie moeten proberen hun eigen onderwijs te sturen. Bovendien krijgen ze te weinig beweging en vertraagt hun sociale ontwikkeling. Mensen in het onderwijs weten dit, omdat ze hun leerlingen kennen en ervaring en kennis hebben. Een voorbeeld: in mijn mentorklas (VO) zitten leerlingen die thuis geen eigen kamer hebben maar wel vier broertjes en zusjes. Ze hebben geen laptop of PC en moeten dus al hun werk doen op een telefoon die vaak ook oud en traag is. Bovendien kan je op een telefoon niet bij alle bestanden. Deze zelfde kinderen hebben ouders die ik het hele jaar nog niet op school heb gezien en die zelf niet genoeg opleiding hebben om hun kind te steunen, noch inhoudelijk, noch op het gebied van motivatie. Deze kinderen hebben hier erg veel last van en hoe hard we ook ons best doen om ze overal bij te blijven betrekken, het blijft behelpen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

01-04-2020 om 11:32

Zeetakje

Als het bedrijf een controle op de Loonheffingen krijgt wordt er ook naar de reiskostenvergoedingen gekeken. Dan moet worden aangetoond dat die kilometers echt gemaakt zijn. De precieze regels ken ik niet maar ook in deze tijden moet belastingheffing en controle zoveel mogelijk doorgaan. Alle extra maatregelen moeten ook ergens van betaald worden.

Verschil in reiskostenvergoedingen

Er zijn verschillende soorten reiskostenvergoedingen. Dienstreizen, waarbij je van huis of werk naar een externe afspraak reist, moeten verantwoord worden. Voor onbelaste reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer die aangemerkt zijn als eindheffingsloon geldt dat niet.

skik

jarenlang, jawel

Kweenie hoor, maar als een kind een ongeluk krijgt of ziek wordt en daardoor twee maanden niet naar school kan dan hoor je toch ook niet dat dat nog jarenlang doorwerkt?

Let wel, de scholen zijn vooralsnog dicht van af 15 maart tot 28 april. Met aansluitend meivakantie. Als de scholen nadien weer opengaan dan is de totale periode van sluiting nauwelijks langer dan een zomervakantie, terwijl er in die tijd nog wel iets van onderwijs gegeven is. En dat zou dan een achterstand opleveren die jaren later nog zichtbaar is? Wat doet het onderwijs dan, dat ze niet in staat zijn die achterstand in de hierna volgende jaren in te lopen?

Achterstanden, vast. Maar dat ze die niet binnen een jaar (zo niet veel sneller) kunnen wegwerken wil er bij mij niet zo in.

Groeten,

Temet

Ook dan

Ook een achterstand door ziekte of ongeluk is niet zomaar ingelopen en dat gaat niet vanzelf. Daar moet tijd in en capaciteit en dat kan als het een enkele leerling is, niet als het er honderden zijn.

Overigens denk ik dat na de meivakantie de scholen gewoon weer open gaan en dan trek je het wel weer recht. Wordt het tot de zomervakantie, wat sommigen denken, dan wordt het een heel ander verhaal. Al is het alleen maar omdat VO-scholen dan moeilijke beslissingen moeten gaan nemen over wie er over gaat en wie niet.

Temet

Ik denk dat het verschil nu is dat het om hele grote groepen gaat en niet om een enkeling.

Daar bij, als je pech hè t moet je vanwege ziekte do8bleren, er zijn genoeg verhalen hierover bekend

Zeetakje

Zeetakje

01-04-2020 om 13:49

Reiskosten en verschuiven schooljaar

Ok. Bij mijn man gaat het om een onbelaste reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer.

Temet, datzelfde vroeg ik me ook af. Het zal inderdaad hier en daar bikkelen worden om de boel in te halen, maar jarenlange achterstand door 6 weken de scholen dicht?

Ik vraag me wel af of de scholen voor de zomervakantie nog opengaan. Het hbo van mijn zoon doet tot de zomervakantie niets meer op de locaties en veel stages liggen stil. De klas van mijn dochter, 4havo, heeft inmiddels gehoord dat ze er rekening mee houden dat de laatste PTA-week komt te vervallen en in het nieuwe schooljaar ingehaald moet gaan worden. Dat wordt echt wel een uitdaging.

Ik zag gisteren met een half oog ergens iemand, weet niet meer wie en waar, die opperde de mogelijkheid om schooljaren gelijk op te gaan laten lopen met kalenderjaren. Dus voor iedereen dit schooljaar door laten lopen tot 1 januari. Dan blijft iedereen in iedere vorm van onderwijs tot 1 januari waar hij nu is. Dan kan iedereen rustig dit jaar afmaken en hebben we vanaf dan schooljaren die gelijk lopen met kalenderjaren.

Er zullen ongetwijfeld heel veel haken en ogen aan dat plan zitten, maar dat zit er ook aan de situatie zoals die nu is. Met de examenkandidaten wordt dat wel een ding, omdat zij wel "op tijd" klaar zijn, tenzij je besluit de examens alsnog naar november te verplaatsen. Dat kun je ze niet aandoen lijkt mij, maar misschien is het wel een idee om dan de laatste schoolexamens naar september/oktober te verplaatsen. Ook op mbo/hbo/uni lopen studenten nu vast. Daar creëer je ook wat lucht als de nieuwe instroom een paar maanden later komt.

Waarschijnlijk zijn de nadelen van dat plan groter dan de nadelen van doorgaan naar het nieuwe schooljaar in aug/sept, maar toch zo op het eerste gehoor vind ik het best iets om over na te denken.

Mar Sy

Dat het om hele groepen gaat maakt het anderszins misschien ook wel weer makkelijker . Je kan een plan maken voor hele groepen tegelijk. Je hoeft je niet om éen achterblijver te bekommeren terwijl de rest gewoon moet doordenderen.

Volgend jaar de helft minder werkstukken en presentaties (scheelt docenten en leerlingen enorm veel tijd), een beetje snijden in de leukigheidjes (niet alles hoeft eruit, maar een beetje franje knippen kan vermoedelijk best), een gedegen plan maken voor het versneld inlopen van de achterstanden, en dan moet het toch werkelijk te doen zijn om die achterstanden, voor zover ze zijn ontstaan, binnen een schooljaar in te lopen.

Groeten,

Temet

waar ik benieuwd naar ben trouwens

Het grootste onderwijsachterstandexperiment in Nederland vond ruim 75 jaar geleden plaats. In de oorlog lag het onderwijs voor een deel stil. Is er onderzoek waaruit blijkt in hoeverre de generatie die daardoor werd getroffen ook daadwerkelijk last heeft gehad van de in die tijd opgelopen achterstanden?

Groeten,

Temet

Ad Hombre

Ad Hombre

01-04-2020 om 14:22

Temet

Ik vrees dat we er achter gaan komen dat onderwijs wel belangrijk is, maar lang niet zo belangrijk als sommige mensen graag doen voorkomen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.