Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Scholen weer open na 6 april?

Ik ben wel erg benieuwd of de scholen 6 april open gaan, wat denken jullie? Ik maak me er namelijk best zorgen om, omdat ik het onderwijs werk.


De oorlog inderdaad

https://www.tweedewereldoorlog.nl/kennis/themas/alomvattend-karakter-conflict/dagelijks-leven/educatie/

Mijn vader die op de basisschool zat in de oorlog, in Rotterdam, en naar de basisschool ging verplaatst naar Friesland in de hongerwinter, meldde alleen last van het missen van een doorgaande leerlijn toen zijn gezin binnen Rotterdam ging verhuizen naar een betere buurt. Die basisschool daar had blijkbaar een wat andere volgorde van aanbieden. Daar had hij het nog wel eens over. Wat dat precies was dat hij miste weet ik niet meer en ik kan het niet vragen.

Na de oorlog had iedereen achterstanden. Diploma's werden zo creatief mogelijk alsnog geregeld, examens afgenomen en diploma's uitgereikt.

Maar er was een groot tekort aan geschoolde mensen. Mijn vader deed zijn onderwijsakten in de avonduren maar hij werd al gerekruteerd door een school aan de andere kant van het land toen hij halverwege was.

Iedereen zit er mee. Wereldwijd. Die ratrace naar de beste resultaten heeft voor iedereen even een deuk.

Echter door de Marshallgelden hadden scholen mogelijk minder problemen met de uitoefening van hun werk.

We zijn nu gewend in strakke protocollen te denken en in prestaties en boetes. Dat wringt. Er zit geen enkele reserve in. De zaak is dichtgetimmerd. Dat lijkt me het grootste probleem om het soepel op te lossen.

En je verwacht van scholen dat ze er nu alles aan doen om kinderen onderwijs bij te brengen. Wat mij betreft gaat het erom dat het doorgaat en niet per se of er hier en daar wat mist. Dat zal bij iedereen missen en dat kun je nu al als huiswerkopdracht meegeven als je dat bespeurt. Of op alternatieve manieren. Benoem het en biedt boeken en films aan. Er zijn meer manieren om kennis te verwerven.

Alison

Ook als we na de meivakantie weer zouden opstarten voorzie ik geen reguliere overgangsvergaderingen eigenlijk. Dat wordt sowieso raar, incompleet, maatwerk, weet ik veel. Volgens de regulier planning van mijn school zou er na de meivakantie nog ongeveer 4 weken les zijn tot de laatste toetsweek, en in die 4 weken ook nog eens Hemelvaart , Pinksteren...dat is echt niet veel om weer helemaal in het gareel te komen en net te gaan doen of alles weer normaal is....
Bovendien heb ik uit betrouwbare bron gehoord dat ze op mijn school overwegen (uitgezonderd examenleerlingen natuurlijk) dit hele schooljaar geen cijfers meer te gaan geven. Het wordt wsch trimester 1 en 2 (helemaal afgerond) + wat formatieve toetsresultaten + inzet/ werkhouding tijdens deze laatste periode. Daarmee zullen we moeten bepalen wie volgend jaar waar zit...,. Dus dan wordt t sowieso Allemaal heel anders dan anders....

Ingrid

Specht

Specht

01-04-2020 om 14:31

Temet

Wat is last hebben van een achterstand.
Mijn vader zat in de oorlog ondergedoken, en heeft een paar jaar haast geen (hoger) onderwijs kunnen volgen. Zijn zus ging naar school, en deelde haar boeken met hem.
Dit heeft hem denk ik toch een jaar of drie achterstand opgeleverd, uiteindelijk via avondstudie wel gekomen waar hij wilde komen. Hij was wel een goede leerling.
De weg was langer en zwaarder.
Ik denk dat de geestelijke impact voor kinderen met moeilijke thuissituaties wel blijvende schade kan aanrichten.

Niki73

Niki73

01-04-2020 om 14:48

Temet

Ja, daar is onderzoek naar gedaan. Het bleek vrijwel geen verschil te hebben gemaakt. Kinderen die jaren in een jappenkamp hadden gezeten, stroomden gewoon weer in bij hun leeftijdsgenoten. In het hoger onderwijs was er niets meer van hun achterstand te merken, terwijl deze kinderen jaren les hadden gemist.
Ik zal even navragen waar de bron hiervan te vinden is. Ik weet nog wie me dit verteld heeft (historicus), maar niet waar hij het vandaan had.

1945

'Diploma's werden zo creatief mogelijk alsnog geregeld, examens afgenomen en diploma's uitgereikt.'

Klopt. In 1945 was er, net als dit jaar, zelfs helemaal geen eindexamen en kreeg iedereen in het eindexamenjaar zijn diploma. Mijn schoonvader heeft daarna (na de oorlog) gestudeerd.

Teme, achterstanden

"Kweenie hoor, maar als een kind een ongeluk krijgt of ziek wordt en daardoor twee maanden niet naar school kan dan hoor je toch ook niet dat dat nog jarenlang doorwerkt? --- Achterstanden, vast. Maar dat ze die niet binnen een jaar (zo niet veel sneller) kunnen wegwerken wil er bij mij niet zo in."

Kinderen die gewoon prima leren en functioneren kunnen twee maanden gemiste school inderdaad wel inhalen. Maar ik denk dat de kwetsbare groep waar nu over gesproken wordt waarbij het op één of meer gebieden niet goed gaat die achterstand niet inloopt waardoor de relatieve achterstand alleen maar groter wordt.

skik

Achterstanden

Gaat om Meer dan alleen de cognitieve.

De kinderen die al moeilijk leren, of die thuis weinig sociale en emotionele steun krijgen om allerlei redenen hebben al een achterstanden kunnen helemaal niet zo lang zonder onderwijs.

Ze zeggen niet voor niets dat onderwijs de sleutel tot succes is. Wat ik sneu vind is dat de kinderen die sowieso al een achterstand hebben (al is het maar een andere huidskleur waardoor juffen een lager advies geven) het nu nog moeilijker gaan krijgen.

Zoals specht aangeeft komen die kinderen er ook, maar ze moeten er zoveel extra voordoen wat mijns inziens niet nodig zou hoeven zijn als.het.ondereijs beter was.

Zonder corona is het voor heel veel kinderen al moeilijk op school o dat ze slecht onderwijs krijgen en vechten tegen vooroordelen, deze crisis gaat hen niet helpen

IngridT

Die discussie wordt hier natuurlijk ook al gevoerd. Wij hebben wel nog 8 lesweken na de meivakantie, maar dan nog: je kunt leerlingen niet een halve periode zelfstandig laten werken en dan dezelfde toetsen geven als altijd. We zullen dus inderdaad onze overgang moeten baseren op wat we nu al weten, wat reparatiemogelijkheden bieden aan kinderen om dingen op te halen, te kijken naar werkhouding en inzet en hoe die enkele inleveropdracht is gedaan tijdens deze periode. En dan zullen er waarschijnlijk leerlingen overgaan die anders zijn zouden blijven zitten. Jammer dan, dat is beter dan leerlingen laten doubleren die het anders nog opgehaald zouden hebben. Het is niet hun schuld dat dit er tussendoor komt. Kinderen kunnen je ook nog best verbazen, ook als ze met de hakken over de sloot over zijn, maar dat weet jij ook. Zo heel veel nut heeft dat zittenblijven helemaal niet, dus wie weet is dit een mooie gelegenheid om dat ook eens te heroverwegen.
In de tussentijd zit ik mijn eigen zoon achter de broek aan om in ieder geval zijn inleveropdrachten goed te maken; die gaan straks echt wel meewegen. Niet eens zozeer inhoudelijk, maar omdat het toont dat die leerlingen hun werk serieus hebben genomen. (of hun moeders )

overgangsnormen

Ik ben ook benieuwd hoe het gaat lopen. Ik kan mij voorstellen dat er grote individuele verschillen zijn tussen leerlingen en scholen. Er zijn scholen die vanaf dag 1 digitaal lesgeven en scholen waarbij de digitale lessen nu een beetje gaan starten. De ene leerling wordt meer gestuurd of pakt het zelf beter op. De ander doet van alles wat zinvol is (in wiens ogen laten we buiten beschouwing) maar richt zich onvoldoende op school. En dan zijn er een paar leerlingen waarbij er persoonlijk verschillende problemen spelen die de situatie moeilijk maken.
Erg ingewikkeld om hier dan soep van te maken die voor ieder goed smaakt. Ik denk dat scholen er goed aan doen om maatwerk te leveren. Die ruimte hebben ze natuurlijk voor leerlingen die in de bespreekzone terecht komen. Als je het hele jaar al onvoldoende staan, is het natuurlijk een ander verhaal.

Ik denk dat scholen en dan met name zorgteams en mentoren wel een taak hebben om in kaart te brengen hoe het komt dat een kind zich niet meldt, hetzij in de les, hetzij met het inleveren van opdrachten. In eerste instantie natuurlijk met de leerling, maar in tweede instantie ook met de ouders als blijkt dat aanspreken niet werkt.

Juffie

Juffie

02-04-2020 om 17:33

Aanname

Hoewel alle communicatie van het bestuur hierover ontbreekt, ga ik er toch vanuit dat alle leerlingen een overgangsbewijs krijgen en dat alleen gedoubleerd wordt als er tussen school, ouders en/of leerlingen overeenstemming is.

Deze periode laat zien dat de tweedeling in het onderwijs niet (helemaal) te overbruggen valt. Een vergelijking met de oorlogsjaren gaat mank: van sociale mobiliteit via het onderwijs was nog nauwelijks sprake. De jongen uit de volksbuurt, die misschien fysiek wel een vervolgopleiding kon doen, stopte na de basisschool en jongens van hoogopgeleide ouders gingen na de oorlog “gewoon” studeren, ook als ze ondergedoken hadden gezeten.

Juffie

'Een vergelijking met de oorlogsjaren gaat mank: van sociale mobiliteit via het onderwijs was nog nauwelijks sprake. De jongen uit de volksbuurt, die misschien fysiek wel een vervolgopleiding kon doen, stopte na de basisschool en jongens van hoogopgeleide ouders gingen na de oorlog “gewoon” studeren, ook als ze ondergedoken hadden gezeten.'

Maar dat kwam niet dóór (het gebrek aan onderwijs in) de oorlog. Dat was daarvoor ook al zo.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

02-04-2020 om 18:45

Hier

Hier kregen we net de mail van school met het hele programma voor de eindexamenklanten.
Natuurlijk de data en tijden van de se’s, maar ook 5 juni. Dan worden ze gebeld met de laatste cijfers en horen ze of ze geslaagd zijn.
Vind ik leuk. Toch even spanning en het ‘ belmoment’ en dan hopelijk de vlag buiten.
Dochter vindt het ook fijn, toch een beetje speciaal.

Ad Hombre

Ad Hombre

04-04-2020 om 09:06

Kinderen en Corona

Artikel over Corona en kinderen:

https://www.bbc.com/future/article/20200330-coronavirus-are-children-immune-to-covid-19

Conclusies:
- Kinderen kunnen net zo goed besmet worden als volwassenen
- Kinderen kunnen volwassenen en kwetsbare ouderen besmetten
- Kinderen hebben minder last van matige of ernstige symptomen

Het waanidee dat kinderen geen rol spelen in de verspreiding komt waarschijnlijk doordat besmetting van kinderen vaak niet wordt opgemerkt (getest). Daar zou een incompetente wetenschappelijke instelling (bijv. het RIVM) wel eens de verkeerde conclusie uit kunnen trekken.

Chrono

Chrono

04-04-2020 om 09:43

Kon me al niets anders voorstellen

Klinkt me nogal logisch in de oren. Daarom ben ik er zo een die de kinderen al (deels) thuis had voor de schoolsluiting.
Een mens is tenslotte een mens, al zijn sommige wat jonger.

Geen nieuws van de BBC

Daarom was toch ook het advies van het 'incompentente' RIVM om kinderen weg te houden bij opa en oma?
Schoolsluiting had en heeft heel veel andere maatschappelijke effecten., zoals we nu ook merken. Dan is het een politieke afweging wat je gaat doen, welke risico's je neemt, welke effecten je aanvaardbaar vindt.

Tsjor

Precies

Er is niet zoiets als een risicoloos leven.

Ad Hombre

Ad Hombre

04-04-2020 om 10:28

tsjor

"Daarom was toch ook het advies van het 'incompentente' RIVM om kinderen weg te houden bij opa en oma?"

Maar niet bij papa en mama als vijftigers. Laat die maar lekker ziek worden vond het RIVM blijkbaar, die kindertjes daar zoeken we wel adoptieouders voor. Kunnen ze die ook nog eens besmetten.

"Schoolsluiting had en heeft heel veel andere maatschappelijke effecten., zoals we nu ook merken. Dan is het een politieke afweging wat je gaat doen, welke risico's je neemt, welke effecten je aanvaardbaar vindt."

De leraren begonnen ook vrij massaal in opstand te komen, die vonden het blijkbaar ook niet zo'n fijn idee om met honderden potentiele infectiehaardjes om zich heen rond te lopen terwijl er al wel een samen-scholing-s verbod van >50 mensen was.

Criminele incompetentie.

PS: Als je mijn tekst quote, met aanhalingstekens nog wel, voeg dan a.j.b. geen extra spelfouten toe: incompentente!

'Criminele incompetentie.'

Google even op smaad.

spelfouten

Schrijf dan 'typefouten'. Maar goed dat je gezien hebt dat het een citaat van jou was.

Tot nu toe ligt de zwaarte van het aantal sterfgevallen nog steeds bij de oudere mensen, tussen 70 en 90, zeg maar de generatie van opa en oma. Niet bij de 50-ers.

https://www.rivm.nl/documenten/epidemiologische-situatie-covid-19-in-nederland-3-april-2020

Voor zover ik het kan begrijpen heeft de ziekte een verloop, waarin je enerzijds ziet dat er wel besmetting is maar geen of nauwelijks symptomen (kinderen), griepachtige verschijnselen (volwassenen) tot een zeer ernstig, acuut, levensbedreigend stadium, waarvan je inmiddels zelfs moet afvragen of de behandeling (slaap brengen, intensive care) adequaat is, niet teveel gezondheidsschade met zich meebrengt als iemand daar doorheen komt, en of het wel houdbaar is voor het zorgstelsel.
Inmiddels, voortschrijdend inzicht, is ook duidelijk dat jongere mensen (40-50) en zelf een enkel heel jong kind ziek kan worden en zelfs kan overlijden. .
Voor die groep van 40-50 is volgens mij nog niet bekend of zij besmet zijn door kinderen. Volgens mij loopt dat onderzoek nog.

De bovenaangehaalde link geeft mij nog een andere nieuwsgierigwekkende vraag: waarom is de sterfte bij mannen zoveel hoger dan bij vrouwen? Geen idee. Antwoord op zulke vragen, als dat al mogelijk is, kan straks zomaar vanwege voortschrijdend inzicht nieuwe maatregelen opleveren: vrouwen mogen eerder naar buiten dan mannen! Feestje!

Tsjor

Zo is dat Sydney

Ik moest wel even glimlachen, dat 'smaad" is goed gevonden. Je weet op een gegeven moment niet meer wat je kunt zeggen.

Ad, het is even weggeweest, kan dat aub zo blijven, dit soort denigrerend commentaar is ongegrond en stuitend. Deze mensen heb je te respecteren in de zware taak die ze nu hebben. Het constant afzeiken van mensen die naar eer en geweten hun werk doen, reflecteert slecht op jezelf en leidt alleen maar af van de inhoud.

Ad Hombre

Ad Hombre

04-04-2020 om 10:54

AnneJ

"Ik moest wel even glimlachen, dat 'smaad" is goed gevonden."

Ik begrijp dat jullie dat soort kwalificaties liever reserveren voor de Trumps en de Wilders' van deze wereld. Wedden dat je collectief staat te juichen als iemand dan zoiets zegt?

Selectieve verontwaardiging dus.

Nee Ad

Als Trump zich misdraagt dan benoem je het wangedrag je noemt ook die man geen incompetente crimineel.

Ad Hombre

Ad Hombre

04-04-2020 om 11:06

AnneJ

Al die aantijgingen van fascisme, racisme en moord van ons geachte linkse volksdeel (johnson moordenaar) was jij destijds ook erg tegen, zeker? Dan hoorde je wel tot een kleine minderheid van de vreedzame hippies.

Te jong Ad

Daar was ik destijds net te jong voor. Ik had wel klasgenoten die naar die demonstraties gingen en bij terugkomst strafwerk moesten maken: honderd keer 'Nederland en Amerika zijn bondgenoten'.

Bovendien is het nog wat anders om in een demonstraties een keer een 'pamfletuitstpraak' te doen. In een gemiddelde uitwisseling is het alleen maar storend en afleidend. En het stompt af als dat de vorm van conversatie is. Gebrek aan respect voor anderen is uiteindeijk gebrek aan respect voor jezelf.

Nixon

Ik heb het even nagekeken, maar tijdens Johnson en de demonstraties tegen dit Amerikaanse beleid was ik nog niet in beeld. Pas bij Nixon werd het wat.

Juffie

Juffie

04-04-2020 om 12:41

???

Hoe Wilders en Trump opeens relevant geworden zijn in deze discussie is me een raadsel. De enige overeenkomst wat betreft de coronacrisis is dat ze allebei weer wat bij zinnen gekomen (lijken te) zijn (en nu maar hopen dat dit blijvend is).

Kikki39

Kikki39

04-04-2020 om 23:03 Topicstarter

Maar

Wat zou er nu dan gebeuren met de scholen na 28 april? Gaan massaal de scholen weer open, krijgen we volop besmettingen toch?

Sabrina

Sabrina

04-04-2020 om 23:28

1 juni

Ik denk niet dat de scholen na 28 april open gaan. Er was toch een verbod tot 1 juni?

Kikki39 en Sabrina

'Wat zou er nu dan gebeuren met de scholen na 28 april? Gaan massaal de scholen weer open, krijgen we volop besmettingen toch?'

Op enig moment zullen de scholen toch weer open gaan. Niet op 28 april, maar misschien wel na de meivakantie en anders na de zomervakantie. Je kunt kinderen niet eeuwig thuisonderwijs geven. En ja, dan zullen er weer nieuwe besmettingen komen. Hopelijk kunnen de IC's het dan aan, want dat is de reden dat we nu de mini-lockdown hebben.

Wachten op een vaccin duurt veel te lang.

En Sabrina, dat verbod geldt alleen voor evenementen, niet voor scholen (en bedrijven).

1 juni

Ik hoop en denk dat na de meivakantie in ieder geval de basisscholen en de onderbouw van het VO weer zullen starten. Op onze school zouden we dan zo’n 900 leerlingen hebben ipv de 1600 die we anders hebben. Ik zou liever de hele school weer open zien. Niet per se voor mezelf, maar leerlingen en hun ouders hebben het nodig.
We hebben straks een exitstrategie nodig uit de maatregelen. Scholen zijn een prima plek om te starten. En dan zeg je desnoods dat je de leerplicht nog even niet streng handhaaft voor ouders die het echt niet aandurven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.