Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Monika3

Monika3

11-04-2016 om 13:26

School geeft geen toestemming voor vakantie


Hanne.

Hanne.

12-04-2016 om 16:42

artikel 14 lid 1

Maar, en help me hier want ik ben juridisch niet heel goed onderlegd.

Artikel 11 van de leerplichtwet van 1969 geeft onder g aan dat vrijstelling gegeven kan worden als het door het beroep van de ouders alleen mogelijk is om buiten de schoolvakanties op vakantie te gaan.

Maar...onder h wordt gesproken dat dat ook kan bij 'andere gewichtige omstandigheden'. Vrij krijgen is dus ook op andere gronden mogelijk.

Wat als gewichtige omstandigheid kwalificeert staat er niet bij. Dat lijkt ter interpretatie van de directie.

Dus op zich kan je een nieuw verzoek indienen waarbij je aangeeft dat je wegens gewichtige omstandigheden verzoekt om je kind die extra paar dagen vrij te geven (niet toevallig ouders/schoonouders die hun 40 jarig huwelijk vieren. Of jijzelf je 12,5 jarig huwelijk).

Al geef ik je weinig hoop dat het dan wel gaat lukken. Ik heb om (vond ik) zwaarwegende gronden ook vrij gevraagd voor een van mijn kinderen. Kreeg ik niet. School vond het geen zwaarwegende redenen.

Kind had overigens wel een oplossing bedacht. Als hij zich zou misdragen zou hij van school gestuurd worden. En dát staat nu net heel specifiek vermeld als reden om geoorloofd afwezig te zijn

mirreke

mirreke

12-04-2016 om 17:01

Meerdere Dorknopers in omgeving Nijmegen

twee jaar geleden, toen 1 van mijn kinderen inderdaad ziek thuis was op een dag voor een vakantieweek, ben ik door de toenmalige schooldirecteur ervoor gewaarschuwd dat het controleren op dagen voor vakantiebegin speerpunt (nota bene!!) was van beleid voor de lpa's van Nijmegen en omgeving.

mirreke

Ik vraag me af hoe dat er in de praktijk uitziet. Als de lpa aanbelt om na te gaan of Pietje wel ziek op de bank ligt, en er wordt niet opengedaan, dan kan dat betekenen dat het hele gezin in het vliegtuig zit, maar het kan evenzogoed betekenen dat ouder niet tijdig bij de deur kon zijn omdat hij/zij naast het zieke kind zat om er voor te zorgen dat deze in, en niet naast, de toiletpot zou kotsen.

Groeten,

Temet

Christel

Christel

12-04-2016 om 18:54

Bijna 19

"Nou het is vrij simpel, alle mensen die met een vliegtuig meegaan zijn geregistreerd, en van al deze mensen weten ze precies waar ze wonen. Zoekprogramma eroverheen geboortedatum tussen 12-4-1997 en 12-4-2011 en je hebt dat handjevol mensen die buiten de schoolvakanties op stap gaan."

Leg eens uit? Zoon is van juni 1997, studerend en gaat buiten de schoolvakantie naar Australië. Waarom zou dat niet mogen?

Hortensia

Hortensia

12-04-2016 om 19:07

Temet

Ik zou verwachten dat zo'n LPA dan een briefje in de brievenbus doet waar je dan snel op kunt reageren.

Ik denk wel dat het tamelijk willekeurig is, allemaal. Mijn kind heeft ooit, eveneens na een heel vervelende tijd, uit coulance een vrije dag gekregen voor een bepaald evenement en ook heeft school ons eens de vrijdag en maandag vrij gegeven om het volledige lange weekend mee te kunnen met een familie-uitje wegens een gouden huwelijk (vrijdagmiddag tot maandagmorgen ipv vrijdagavond tot zondagavond).
Toen ik dat eens vertelde aan iemand, reageerde die iemand nogal verbolgen. Zij had net een vette boete gekregen omdat ze na een kerstvakantie wegens problemen (staking?) strandde op een vliegveld ergens op de Antillen, waardoor haar kind de eerste schooldagen na de vakantie moest missen. Niemand kon haar vertellen hoe ze dan wel tijdig in Nederland had kunnen komen, maar ze was wel de pineut.

bloemetje

bloemetje

12-04-2016 om 20:15

als een school iets wil doen...

Als een school of een LPA iets wil ondernemen, dan zullen ze dat natuurlijk zo specifiek mogelijk doen. Dus inderdaad even op bezoek bij dat ene gezin waarvan ze vermoeden dat ze op vakantie gaan (omdat het wel heel toevallig is dat alle kinderen zich opeens hebben ziekgemeld). Maar dan gaan ze natuurlijk niet op Schiphol staan. Dat is schieten met hagel.

Stenna

Stenna

12-04-2016 om 21:20

controle vliegveld

Maar zou het niet kunnen dat scholen zo'n "spijbelaar" (eigenlijk geen passende term, aangezien niet het kind zelf spijbelt maar de ouder hem doet spijbelen) melden en het daardoor in "het systeem" komt (wat dat dan ook is)?
Ik maak nl al een paar jaar mee, als regelmatige vlieger, dat er op schiphol mensen voor me uit de rij worden gehaald die nog boetes langdurig open hebben staan. Die moeten dan eerst betalen, bij de marechaussee, om alsnog te mogen vliegen.
Dus ergens is een systeem met meldingen/registraties, dat men op schiphol gebruikt en blijkbaar ook mag gebruiken.

Boetes

Mensen met boetes staan geregistreerd in het politiesysteem en dat wordt gedeeld met de marechaussee. Dus dat is makkelijk. Maar een kind staat daar echt niet in. Wel bv na een melding tot ontvoering. Ik geloof totaal niet in controle van scholieren op Schiphol.

mirreke

mirreke

13-04-2016 om 12:30

Temet en boetes

Ik denk dat het beleid gericht is op het intimideren van ouders (en schooldirecteuren? die vaak veel te weinig weten welke bevoegdheden ze precies hebben). Ja, volgens mij wordt er een briefje in de bus gedaan.

Maar het fijne weet ik er niet van, want wij zijn toen niet gecontroleerd, woonden te ver weg...

Verder: over boetes door vertragingen in het openbaar vervoer/stakingen/vulkaanuitbarstingen/aanslagen. Het lijkt me dat je die eenvoudig kunt weerleggen bij de rechter.

Het allereenvoudigst zou het nog zijn als er nu echt eens een begin wordt gemaakt met wat al zo lang wordt besproken: snipperdagen per leerling, meer maatwerk enz.

De leerplichtwet is ooit opgezet als bescherming voor kinderen die bij de seizoensarbeid werden ingezet, en is helaas verworden tot een doel op zich: kinderen moeten en zullen dan en dan naar school... bijvoorbeel.d

IN onze regio nu de volgende fijne (zou je denken) situatie: alle scholen (dus PO en VO) hebben met ingang van dit jaar besloten dat zij een tweeweekse meivakantie hanteren, op dezelfde data. Fijn, dan kun je buiten de schoolvakantie weg, zou je denken of= met zn allen wat doen... Alle scholen? Nou nee, toch weer niet. Want de enige VO school die dit ondanks advies v/h ministerie niet doet, daarop zit 1 van onze kinderen. Hij heeft een week gezamenlijk met de rest, de week ervoor niet vrij, en de week daarvoor ene paar dagen weer wel vrij.

EN in het licht van dat soort situaties vind ik het logisch dat ouders dan gewoon wel op vakantie gaan, en het kind fijn meenemen.

Doe nou gewoon alle scholen op dezelfde dagen vrij, zo moeilijk kan dat toch niet zijn.

Kijk naar DE: twee weken in de herfst, twee weken met kerst, twee weken met Pasen en bijna 7 weken zomervakantie (en dan nog heeel veel vrije feestdagen). Gewoon per Bundesland, en daarbinnen hanteren alle onderwijsinstellingen dezelfde vrije dagen...

Triva

Triva

13-04-2016 om 12:58

mirreke

nee geen twee weken met pasen! De ene keer is dat eind maart en de andere keer eind april. Ik vind de meivakantie veel beter. Een vaste tijd in het jaar tussen voorjaarsvakantie en zomervakantie in. Dat daar scholen zijn die er 1 of 2 weken van maken vind ik nou niet het ergste probleem. Er is een tijd geweest dat er scholen waren die 1 week met mei gaven en 1 week begin juni, kijk dán wordt het ingewikkeld. Van mij mag het wel hoor maar ga alsjeblieft niet naar de paasvakantie toe, is ook heel ingewikkeld omdat carnaval ook al verschilt in weken (al is dat daar aan gerelateerd). Dan moeten er weer vrije dagen zijn met koningsdag en 5 mei. Veel te ingewikkeld en wat heb je aan twee weken vrij eind maart? Skieën kan niet meer en voor de zon is het te vroeg (of te ver weg en duur).

Anna G.

Anna G.

13-04-2016 om 13:34

lpa controle

Volgens mij loopt het wel los met die controle hoor. Toevallig kregen wij voor afgelopen voorjaarsvakantie een brief vanuit school waarin melding werd gedaan dat er controle door een LPA zou plaatsvinden op de donderdag en vrijdag voor de vakantie.

Zo lijkt het net alsof er de andere vakanties geen controles plaatsvinden en het altijd vooraf wordt aangekondigd.

Als die vakantie zo belangrijk is en niet anders kan, dan kan je een eventuele boete ook wel accepteren. Want dat is het, niet meer en niet minder. Voor sommige ouders gewoon een rekensommetje: wat is goedkoper, eerder vertrekken en de boete of later vertrekken.

Wij vliegen veel, nooit buiten de vakanties om hoor, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat er gezinnen hierover werden ondervraagd. Soms was het bij ons wel vakantie maar in andere regio's niet.

mirreke

mirreke

13-04-2016 om 17:53

nou ja

het gaat niet zozeer om Pasen, jeetje, dan noem je het voortaan 2 weken meivakantie. Het gaat om het principe.

Hortensia

De directeur mag vrij geven, en als dat gebeurt heeft de LPA er niks meer mee te maken. In die situatie zat jij. Geeft de directeur geen vrij en wordt het verzuim aan de LPA doorgegeven dan zal die in actie komen, en dat is kennelijk waar die kennis van jou mee te maken had. Ik zou in dat geval inderdaad de zaak bij de rechter laten komen als de LPA het concept 'overmacht' niet wil begrijpen.

Maar het is in feite geen willekeur. In het ene geval was er toestemming, in het andere niet. Daar is niks geks aan.

Groeten,

Temet

Regenboog

Regenboog

14-04-2016 om 08:53

Samenspel van veel factoren

In de 10 jaar dat ik nu met een basisschool te maken heb en verhalen van andere ouders hoor en meebeleef heb ik het idee dat veel factoren medebepalend zijn voor een directeur om toestemming te geven voor vrijaf buiten de vakanties om.
Ik heb zelf 2 keer toetemming gevraagd en gekregen. 1Keer betrof het een huwelijksjubileum van opa en oma, geen probleem. 1 keer was het een vrijdagmiddag en hele maandag ivm een weekendje weg na een goed gesprek met de directeur is toestemming verleend.
In dat gesprek kwamen de volgende punten aan de orde:
-Hoe vaak heb je tot nu toe geprobeerd extra vrij te krijgen
-Hoe staan je kinderen ervoor, kunnen ze de lestijd missen
-Hoe is de geschiedenis van te laat komen en ander wel of niet geoorloofd schoolverzuim

Als die punten op orde zijn is onze directeur redelijk coulant en krijgt een kind 3 dagdelen voor een weekendje weg. In die periode hoorde ik van een andere ouder dat zij een heel gesprek had gehad over of het wel verstandig was om haar kinderen 2 dagdelen te laten missen. Een van haar kinderen stond er niet zo goed voor, beide kinderen vaak te laat en altijd naar de tandarts of dokter onder schooltijd. Bovendien was het ook nog eens het zoveelste weekendje weg. Zij kreeg dus geen verlof voor haar kinderen.

Een zorgvuldige afweging dus. Begrafenissen, religieuze verplichtingen, huwelijksjubilea krijg je altijd vrij voor. Extra vakantie dagen hangt af van veel factoren.

vlinder72

vlinder72

14-04-2016 om 09:16

Grrrr. die meivakantie

Vorig jaar had mijn oudste 1 week vrij en de jongste drie 2 weken. Dit jaar heeft de oudste 2 weken en de jongste 3 1,5 week. Bij mijn zus hebben ze allebei twee weken vrij maar helaas niet dezelfde twee weken. En dan die scholen maar verbaasd zijn over de verzoeken om buiten de vakantie om op vakantie te gaan.

Op onze basisschool krijgen kinderen 1 facultatieve vrije dag per jaar. Ideaal vind ik dat. Er is daardoor nooit gezeur over een keer een dagje eerder op vakantie gaan of een dagje door de week naar een pretpark.

Triva

Triva

14-04-2016 om 09:35

Regenboog

Vind jij werkelijk dat je op de basisschool moet meewegen hoe een kind 'ervoor' staat? Dus alles wat afstevent op VWO heeft dan een streepje voor? Waar slaat dat op? Het is de básisschool maar hoor!

Noet

Noet

14-04-2016 om 09:38

Eens met Regenboog

ja, ik vind dat hoe een kind er voor staat van belang is.

Het is niet de basisschool MAAR, het is de BASIS die heel belangrijk is voor de middelbare school. Zonder basis kom je er niet.

Wat dat betreft is school net sport: pas als de basis door veel trainen goed is gelegd kun je gaan freewheelen.

mirreke

mirreke

14-04-2016 om 09:40

Regenboog

Eens met Triva. Dus het wordt een soort subjectief oordeel over de leerkwaliteiten van het betreffende kind en de opvoedkwaliteiten (te laat, altijd op tijd) vd betreffende ouder dat bepaalt of de directeur vrij verleent of niet?

Dat kan toch niet waar zijn...!?

Triva

Triva

14-04-2016 om 09:58

ach Noet

Als jij denkt dat een kind een heel niveau hoger gaat halen als het niet een paar daagjes van school is: droom lekker verder en denk aan al die kindjes die vier keer per jaar ziek thuis zijn.

Grappig overigens dat dát geen puntje is voor Regenboog. Mijn kinderen zijn haast nooit ziek en zouden dan niet eens met papa een dagje naar de Efteling mogen?

Triva

Triva

14-04-2016 om 10:00

overigens

dan mag een school wel eerst een betere oplossing verzinnen voor al dat verzuim en die ziektes en zwangerschappen van de leerkrachten. Dát heeft de lagere schooladviezen voor mijn zonen eerder veroorzaakt dat eens een dagje weg! Elke keer weer een nieuwe leerkracht in groep 7 was funest voor mijn kinderen!

Hortensia

Hortensia

14-04-2016 om 10:02

coulance, mei-, herfst-, voorjaarsvakantie

Ik heb meegemaakt dat ik kinderen in verschillende provincies op school had (we leven op een soort drieprovinciegrens dus dit is vrij bekend hier). Persoonlijk had ik er nooit last van, maar ik ken meerdere gezinnen waarbij de zomervakantie echt spitsuur was qua werk (in de recreatie/horeca) waardoor ze op de andere vakanties waren aangewezen - en dat kon niet, omdat de data niet gelijk liepen in de verschillende gebieden.

Dat lijkt me knap zuur.

Hierboven schreef ik al dat mijn kinderen meer dan eens (ik denk twee, drie keer in een paar jaar tijd) te maken hadden met een coulante directeur. Eén van die kinderen was toch echt geen VWO-klant met topcijfers. En ik was soms best een lastige ouder, bijvoorbeeld als er weer onverwacht een vrije dag op school was wegens zieke leerkracht en ik geen opvang kon krijgen (autistisch kind dat niet op de BSO kon) of als er iets niet lekker ging met één van de kinderen.

En toch, die paar keer dat er sprake was van verlof werd er heel royaal mee omgegaan: niks vrijdagmiddag wat eerder weg, ga jij maar gewoon vrijdagochtend en we zien hem dinsdag wel weer terug.
En toen een kind een gewonnen meet-and-greet met een idool dreigde te missen wegens doordeweekse dag, en de leerkracht dat van dat kind hoorde, was het ook helemaal geen probleem, ik hoefde er niet eens om te vragen!

Het kan inderdaad aan de ouders of het kind liggen, maar het kan ook aan de coulance van de school liggen. En ik moet zeggen dat ik daar, ook na al die jaren, nog steeds met een warm gevoel aan terug denk.

Net zoals ik met datzelfde warme gevoel terugdenk aan mijn eigen leraar, alweer dik 40 jaar geleden, die me op de dag dat mijn moeder terug kwam van een lang ziekenhuisverblijf terug naar huis stuurde om haar te begroeten.

Regenboog

Regenboog

14-04-2016 om 10:49

veel nuances grijs tussen zwart en wit

@Triva wat denk jij ontzettend zwart wit. Er is ook nog grijs in heel veel variëteiten,!
Ik heb nergens genoemd dat alleen potentiële VWO ers recht hebben op extra vrije dagen. Ook een potentiële VMBOer kan er goed voor staan. Noet verwoordde dat mooi.
Bij onze school volgt op een verlofaanvraag standaard een gesprek met de directeur waarin alerlei factoren aan de orde komen. Waar de reden van de verlofaanvraag er een is. Maar het hele plaatje van je kind komt aan de orde en jou rol als ouder daarin.
Voor wettelijk geregeld verlof zoals begrafenissen, huwelijksjubilea, religieuze verplichtingen krijgt je kind altijd verlof. Voor extra vakantiedagen ben je als ouder afhankelijk van het oordeel van de directeur. Een kloppend plaatje werkt dan in je voordeel evenals een correcte bejegening bij het aanvragen van het verlof. "He X de wil je effe tekenen mijn kinderen gaan vrijdag mee naar de bruiloft van tante Whatshername." doet de directeur zijn stekels reizen. Dan heb je echt een pittig gesprek en waarschijnlijk geen verlof. Zo'n opening is weinig fatsoenlijk, geeft aan dat je denkt het verlof wel te krijgen. Onze directeur laat zich daar niet door afschrikken en gaat het gesprek wel aan met een uitkomst die je niet had gehoopt.

En nee van niet verleend verlof haalt een kind echt geen hoger advies aan het eind van de basisschool. School is net als later je werk een verplichting van beide kanten. De school bied onderwijs, door de leerplicht ben je verplicht daar heen te gaan. Met een goede reden een dagje naar de efteling is mogelijk, (hebben wij zelf ook gedaan toen wij 12 en een half jaar getrouwd waren) maar als de reden alleen maar is dat je de lange wachtrijen wilt mislopen dan ben je fout bezig. Geef je wat mij betreft ook een verkeerd signaal af naar je kind.

Anna G.

Anna G.

14-04-2016 om 10:52

Triva

Ik snap je punt, maar zo werkt het wel in de praktijk. Bij mijn kinderen werd gezegd 'is goed, ze kunnen die dag makkelijk missen'. Klinkt oneerlijk, maar soms betekenen die leuke plannen van pa en ma wel dat een kind wat al moeite heeft te stof bij te benen, dat dit kind nog verder achter gaat lopen. Overigens hoeft dat privilege niet alleen voor VWO-ers te gelden hoor, er zijn zat potentiële Havisten die makkelijk meekomen.

Ik snap goed dat je denkt 'waar gaat het over, het is maar één dag', maar de realiteit is wel dat een school dit in haar overweging meeneemt.

Overigens kan ook de reden meespelen. Ik vind een weekendje weg heel wat anders dan een dagje Efteling. Dat kan ook op een margedag.

Lieverdje

Lieverdje

14-04-2016 om 10:57

een goede band met school maakt uit

Dat is het dus. Zoals overal, als je af en toe wat over hebt voor de ander, je gezicht laat zien en je altijd netjes opstelt, dan is er vast veel mogelijk. Met een stroeve verhouding tussen ouders en school doet de school eerder moeilijk over verlof, denk ik.

Ik kan me ook voorstellen dat wel uitmaakt voor een dag/een paar dagen vrij of je kind vaak ziek is geweest, op tijd komt of vaak te laat, dat soort dingen.

Regenboog

Regenboog

14-04-2016 om 11:08

hele klas

Op school proberen ze ook zoveel mogelijk aan een hele klas les te geven, als iedereen voor allerlei redenen vrij krijgt zijn er steeds kinderen die iets gemist hebben en bijgewerkt moeten worden. Dat is voor een incidenteel iets nog wel te doen maar voor 2 vrije dagen per kind per jaar ontstaan er heel wat bijwerkmomenten. Neem daar nog eens de extra instructie bij wegens ziekte en er ontstaat een onwerkbare situatie.
Wegens gewichtige omstandigheden kan je verlof aanvragen maar de directeur bepaald of jou omstandigheden genoeg gewicht hebben om het verlof te verlenen. Soms moet je een uitnodiging overleggen als "bewijs". Een trouwerij faken op de vrijdag voor een vakantie kan verdacht zijn als je er pas op dinsdag mee komt. Over het algemeen zijn dat soort feesten toch eerder bekend.

Mams

Mams

14-04-2016 om 14:03

Eerder weg

Interessante discussie. Wij hadden vorig jaar ook een wonderlijk voorval dat hiermee te maken had. We gingen een weekendje weg met vrienden en zouden vrijdag na schooltijd vertrekken. Leerkracht van onze oudste hoorde dat en kwam naar ons toe om te zeggen dat zoonlief vrijdagmiddag niet perse op school hoefde te komen. Zoon is geen hoogvlieger, zeker geen vwo kind. Leerkracht noemde zijn inzet en het feit dat hij op vrijdagmiddag niet zo heel veel mist als overwegingen om dit aanbod te doen. Vervolgens vroegen we aan de leerkracht van onze jongste (groep 2, net 5 jaar geworden) of het oke was dat hij vrijdagmiddag niet op school kwam. Zij was het er eigenlijk niet mee eens, maar haalde bakzeil toen ze hoorde dat haar collega het wel goed vond. Dus ook binnen een school kan de visie verschillen. Wij hadden deze vrije middag dus niet aangevraagd bij de directeur (geen reden voor vonden wij), maar uiteindelijk zijn we met goedvinden van beide leerkrachten die dag wel om 12.00 uur in de auto gestapt richting limburg...

Noet

Noet

14-04-2016 om 14:44

Mams

die vijf jarige mag je gewoon volgens de wet nog 5 uur per week thuis houden en in overleg met de school zelfs 10 uur. Pas vanaf 6 zijn ze volledig leerplichtig.

Triva

Triva

14-04-2016 om 16:05

Regenboog

Ik snap heus wel wat je bedoelt maar ik vind dat je je op glad ijs begeeft. Het is de basisschool dus je kunt er niet goed of slecht voorstaan, je blijft niet zitten van een paar dagjes weg. Verder moet je het ook nog eens netjes vragen en kijk eens aan: de hoogopgeleide ouder heeft wéér voordeel hier.

Wie bepaalt er in hemelsnaam dat je wel met 12,5 jaar getrouwd zijn naar de Efteling mag zonder wachtrijen maar niet als je ziet dat je kind gewoon echt even een breakout nodig heeft van school (en ja zonder wachtrijen). Het is allang aangetoond dat mensen niet en masse allemaal vrij vragen voor hun kind zodat er elke dag wel een kind mist in de les.

Noet

Noet

14-04-2016 om 17:00

Triva

dat staat in de wet benoemd als reden om verlof te mogen verlenen, dus dat heeft de wetgever bepaald.

Triva

Triva

14-04-2016 om 17:19

Noet

Ja, ik weet dat je een dagje vrij mag als je 12,5 jaar getrouwd bent maar waarom zou jij dan wel niet in de rij hoeven staan terwijl ik dat soms ook gewoon eens wil (en bijv niet getrouwd ben, al overleden opa's oma's heb die de 40 jaar getrouwd zijn niet gehaald hebben en ga zo maar door), dat is waar Regenboog het over had. Ik moet maar gewoon in de rij... Waarom vindt Regenboog dat 12,5 jaar getrouwd zijn (overigens vinden ze dat maar een raar getal aan de andere kant van de Noordzee) wel een reden is om de wachtrijen te omzeilen maar is mijn reden dat niet, wat die reden dan ook is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.