Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Monika3

Monika3

11-04-2016 om 13:26

School geeft geen toestemming voor vakantie


Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-04-2016 om 18:51

Das kul Triva

12,5 jaar is 12,5 jaar. Of verwacht je dan dat je je trouwboekje moet meenemen voor de aanvraag?

Als je aangeeft een 12,5 jarig jubileum te vieren voldoet dat op heel veel scholen wel.

Als ik niet beter wist zou ik denken dat je het Regenboog niet gunt. Als dit betekent dat je bepaalde rechten niet hebt omdat je niet getrouwd bent, is dat je eigen keuze. Iemand die na 12 jaar huwelijk gaat scheiden, gaat dat jubileum ook nooit halen. Dat is erg sneu, maar dat kan toch nooit betekenen dat andere mensen dan ook geen feestje meer mogen vieren....

Triva

Triva

14-04-2016 om 19:08

jaja

'Met een goede reden een dagje naar de efteling is mogelijk, (hebben wij zelf ook gedaan toen wij 12 en een half jaar getrouwd waren) maar als de reden alleen maar is dat je de lange wachtrijen wilt mislopen dan ben je fout bezig. Geef je wat mij betreft ook een verkeerd signaal af naar je kind.'

Het gaat er mij maar om waarom je opeens WEL naar de Efteling mag zonder rij omdat je ouders 12,5 jaar zijn getrouwd maar het NIET zou mogen als je kind er blijkbaar niet goed voor staat (wat is dat), als je het al vaker gevraagd hebt, als je het niet netjes genoeg vraagt en ga zo maar door. Wat bepaalt dat dit zo werkt? Waar slaat dat op? Waarom is het geen probleem als je vaak ziek bent en lessen mist maar is het wel opeens een probleem om, zoals in dit voorbeeld na acht jaar eens vakantie kan nemen, een keertje uit mag gaan en ga zo maar door?

Ik val dus vooral over al die voorwaarden waar je volgens Regenboog aan moet voldoen maar die opeens niet van belang zijn als er een bepaald getalletje op de kalender staat. Waarom is het dan niet belangrijk dat een kind voor of achterloopt, het netjes gevraagd wordt en ga zo maar door?

V@@s

V@@s

14-04-2016 om 19:11

nee hoor

De wet laat juist open wat precies gewichtige omstandigheden zijn. Dat mag de directeur van school helemaal zelf beslissen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-04-2016 om 19:48

Die voorwaarden zijn niet van Regenboog

Maar van de directeur van de school van Regenboog.
Althans zo lees ik het.

En nee het maakt ook geen reëel verschil. Het is hooguit een beetje vreemd dat een kind dat aan alle kanten getutord wordt, te pas en onpas verlof krijgt voor niet gewichtige zaken.

Triva

Triva

14-04-2016 om 21:10

Ginny

Getutord? Ik begrijp dat niet hoor, we hebben het over de basisschool. Daar zitten kinderen van alle niveau's. Juist de hoogste niveau's hebben vaak nooit geleerd echt te leren op de basisschool en die geef je dan zomaar nog een dagje vrij

Echt, ik kan niet geloven dat jullie mijn kind wat op de basisschool afstevende op basis met ernstige dyslexie minder een dagje vrij gunnen dan een potentieel VWO'ertje.

Half a twin

Half a twin

14-04-2016 om 21:13

Triva, stop eens

Stop eens met jouw sausje over mijn tekst te gieten. Ik heb nergens aangegeven dat het laagopgeleiden zijn die niet netjes de procedure volgen. Het zijn eerder de hoogopgeleiden die denken dat ze overal recht op hebben en roepen dat de directeur effe moet tekenen.
Twaalf en een half jaar is een geldige reden om een dagje met je kinderen weg te kunnen en als jij andere gewichtige omstandigheden hebt die je kunt uitleggen aan de directeur en hij verleent verlof dan kan je ook een dagje weg. Tenminste bij onze directeur.
Wat mams ook zegt, soms krijg je medewerking terwijl je het niet verwacht en soms geen toestemming als je het wel verwacht.

Anna G.

Anna G.

14-04-2016 om 21:15

Triva

Eens hoor, die criteria zijn boterzacht maar leraren/directeuren zijn net mensen en die maken hun eigen afweging op basis van wat hun het beste lijkt. Zij kijken gewoon of iets wel of niet in het belang van het kind is en wegen allerlei aspecten mee.

Overigens zijn hoger opgeleiden hier in het nadeel hoor, zij zijn relatief gezien minder vaak getrouwd dan lager opgeleiden. Dus.. toch nog een voordeel als je 12,5 jaar getrouwd bent. Alhoewel, de ongetrouwde slimmeriken veinzen het wel. Niemand vraagt toch om een trouwboekje.

Regenboog

Regenboog

14-04-2016 om 21:24

oeps

Ging ik weer in de fout met mijn nick.
Ik gun jouw kind ook een dagje weg als dat naar oordeel van de directeur op zijn school mogelijk is.
Waar ik moeite mee heb zijn ouders die tig keer menen recht te hebben op een dagje, steeds kinderen die er niet zijn komt de continuïteit in de klas niet ten goede.
Volgens de wet heb je recht op bepaalde verlofdagen de vrasg is alleen of je alles waar je recht op hebt ook moet opeisen. Is dat in het belang van je kind?

Triva

Triva

14-04-2016 om 21:34

Regenboog

Ik heb er moeite mee dat jij je zo druk maakt om anderen, of het wel netjes wordt gevraagd, of ze het niet te vaak vragen, of hun kinderen het wel goed doen en och heden het is zo vervelend voor de klas als er weer eentje mist. Waarom meet jij met twee maten? Waarom houd jij dat dagje Efteling rond je 12,5 jarig jubileum dan ook niet op zaterdag?

Voor de duidelijkheid, ik heb niet veel vrij gevraagd maar alles gekregen wat ik vroeg. Eén keer heb ik kind ziek gemeld voor een dagje uit omdat ik vond dat hij daar psychisch aan toe was, dus ziek (in mijn ogen).

V@@s

V@@s

14-04-2016 om 21:39

nee dat heb je niet volgens de wet

De wet spreekt alleen over gewichtige omstandigheden te beoordeling van het schoolhoofd. Dus er is geen recht op een dagje vrij bij bijvoorbeeld een 12,5 jarig huwelijk.

Koperen bruiloft als aanleiding voor dag vrij

Dat vind ik ook merkwaardig. Een dag pretpark met het gezin hangt niet om een bepaalde datum. Ik dacht dat die dag vrijaf voor een huwelijksjubileum alleen werd verleend als je als familie opgedoft ergns diende te verschijnen in een zaaltje met koud en warm buffet midden in de week.

Maar had ik het geweten dat een koperen bruiloft sec - vieren mensen dat nog? - een reden is voor een dag vrijaf, dan hadden we die datum zeker aangegrepen om de rijen in de Efteling te omzeilen. Met in het achterhoofd dat mijn kinderen dat ook wel hadden kunnen missen.

Luxeverzuim voor een zwakke leerling pakt slecht uit. Door naar vmbo of havo zal er niet van afhangen, doubleren ook niet. Maar er is wel iemand die de gemiste stof moet uitleggen. En dat zijn meestal niet de ouders.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-04-2016 om 23:21

Dat doe ik niet hoor Triva

Ik maak me nooit zo druk om andere mensen. Als jij vindt dat jouw kind een dagje vrij moet hebben, moet je dat lekker zelf weten.

Ik zeg enkel dat een schooldirecteur wel zo zou kunnen denken.

En ja getutord, van tutorlezen enzo....

Triva

Triva

15-04-2016 om 09:07

Ginny

Waarom denk jij dat ik jou aanspreek als er boven mijn tekst duidelijk 'Regenboog' staat?

Triva

Triva

15-04-2016 om 09:09

.... jij reageerde op mijn bericht van 21:10, ik dacht dat je reageerde op mijn bericht van 21:34. Je antwoord leek een reactie op die tweede namelijk (druk maken).

Triva

Triva

15-04-2016 om 09:11

Kenfan

Als basisscholen zich nu allemaal ook eens druk gaan maken om het leren leren van VWO'ers maakt het niet uit en is het ook voor die VWO'ers lastig om een dagje uitleg te missen. Het grote voordeel is dan ook dat ze beter worden klaargestoomd voor het VWO en niet in de brugklas (of nog later) er achter komen dat ze eens wat moeten gaan doen voor hun cijfers.

pakje drinken

pakje drinken

15-04-2016 om 09:33

basisschool

Maar als het gaat om een dagje efteling zonder wachtrijen (daar gaat het geloof ik inmiddels om, geen wachtrijen) en je kinderen zitten nog op de basisschool, dan kan je toch op een studiedag gaan? Dan heb je ook een doordeweekse dag, doorgaans buiten de vakanties. Dat deden wij toen de kinderen nog op de basisschool zaten. Tegenwoordig kunnen we alleen nog in de vakanties ivm sport- en werkverplichtingen, dus ja, helaas, dan maar in de wachtrij.

Triva

Triva

15-04-2016 om 09:40

pakje drinken

Onze basisschool had eigenlijk amper studiedagen en in die tijd was de Efteling ook niet het hele jaar open. Verder is een studiedag niet handig als die in april/mei/juni valt want dan zijn er de schoolreisjes.

Half september is het het beste: nog een beetje goed weer en geen schoolreisjes maar dan zijn er geen studiedagen.

pakje drinken

pakje drinken

15-04-2016 om 10:22

dan

Dan houdt het op, he. Dan blijft over gaan op een dag met slecht weer. Wij zijn een jaar of 2 geleden in de Efteling geweest op een dag met steeds kort buien. We hebben bijna nergens hoeven te wachten. Wel moesten we af en toe even de paraplu erbij pakken of even schuilen.

Schylger Famke

Schylger Famke

15-04-2016 om 11:06

We zullen het zien

Ik was ongeveer een week geleden in de Efteling op een studiedag, toen was het, ondanks dat het in België paasvakantie was, goed te doen. Volgende week ga ik weer, dan het andere kind dat op een andere school zit en op een andere dag studiedag heeft.

Overigens is er wel een beleidsregel waarin staat wat onder 'andere gewichtige omstandigheden' wordt verstaan. Daarin staat dat er bewijs moet worden overgelegd, bij een huwelijk een trouwkaart en bij een overlijden een rouwkaart. Indien twijfelachtig moet een kopie van de trouwakte of de akte van overlijden worden overgelegd.

Triva

Globaal zit het rekenonderwijs zo in elkaar dat op de meeste scholen twee instructiedagen en drie verwerkingsdagen zijn. Op die instructiedagen wordt er zo'n twintig minuten nieuwe stof aangeboden, of moeilijke onderdelen nog een keer herhaald.

Dan zijn er kinderen die aan een paar woorden genoeg hebben om aan de slag te gaan en kinderen die nog extra uitleg nodig hebben en misschien een volgende keer weer.

Als je als ouder weet dat je kind tot die tweede categorie behoort, dan vind ik het op zo'n instructiedag een snipperdagje te nemen niet zo slim of veeleisend. Want de consequentie is dan dat je verwacht de leerkracht het kind bijspijkert of dat het kind er voor spek en bonen bij zit een aantal lessen.

Dat kun je oneerlijk vinden - het leven is oneerlijk. Ergens heb ik het idee dat jou iets vreselijk dwars zit. Laat ik je dan een hart onder de riem steken dat twee van mijn potentiele vwo'ers 6, resp 7 jaar over de havo hebben gedaan. Of leren leren op de basisschool veel soelaas had geboden betwijfel ik, of de puberteit een kind in de weg gaat zitten is niet te voorspellen.

bloemetje

bloemetje

15-04-2016 om 12:19

Triva

Triva, gaat het allemaal goed met je? Jeetje, wat een felheid. De frustratie druipt er vanaf.

Noet

Noet

15-04-2016 om 12:38

Triva

of een school een studiedag in September heeft bepaald de school natuurlijk zelf.

Ik moest er dit jaar erg aan wennen dat we niet de 1e dag na de zomervakantie een studiedag hadden, dat hadden we op de vorige school wel, net als de laatste dag voor de zomervakantie.

Triva

Triva

15-04-2016 om 13:10

bedankt

bloemetje, nooit te beroerd voor een niet-inhoudelijke reactie naar mij hè?

Kenfan: eindelijk eens iemand die kan uitleggen wat er bedoelt wordt met kinderen die 'achterlopen'. Prima. Daar kan dan ook best een mouw aan worden gepast: Nee, als directeur wil ik geen toestemming geven voor de maandag of dinsdag voor jullie 12,5 jarige bruiloft maar wel voor een andere dag van de week, gezien ons schoolsysteem.

---

Voor de rest wordt mijn 'felheid' een beetje overdreven, ik vind soms dat de OOkliek zoveel allemaal op hetzelfde eilandje zit dat ik daar een beetje moe van begin te worden. Allemaal dezelfde problemen vooral in deze rubriek lijkt het wel en weinig kennis van andere problemen. Het lijkt al snel dat je fel bent als je de enige hebt met een bepaalde mening.

Wat ik wel van OO geleerd heb is dat de basisscholen in Nederland enorm tekort schieten in voornamelijk lesgeven aan potentiële VWO'ers. Dat ik daarboven daar iets over zei was dus gewoon serieus bedoelt. Waarom men denkt dat ik wat tegen die groep heb is mij echt een raadsel. Alleen omdat ik geen voorstander ben van aparte gymnasia zou een reden kunnen zijn, maar dat wordt weer vertaald in dat ik tegen het gymnasium zou zijn. Ach...

pakje drinken

pakje drinken

15-04-2016 om 13:19

triva

"Het lijkt al snel dat je fel bent als je de enige hebt met een bepaalde mening."
Ik denk dat dit niet het geval is maar dat het de manier is waarop bepaalde dingen gezegd worden. En als vlgs jou de rest gebrek heeft aan kennis over bepaalde problemen dan bereik je meer door dingen uit te leggen dan om op een bepaalde manier iets te zeggen. Zo heb ik bijvoorbeeld heel veel gehad aan jouw uitleg over geen vreemde taal buiten Engels in de bovenbouw VWO indien het moeite hebben met een taal het slagen in de weg kan staan. Ik ben nog steeds blij met de info die je toen gaf. Probeer dan zoiets in je achterhoofd te houden voordat je wat gaat typen.

Soorten verlof door elkaar

Er is bijzonder verlof en er is vakantieverlof buiten de normale vakanties.

Bijzonder verlof is gewoon een lijstje met aanleiding en aantal dagen als richtlijn. Het is ook wat gek dat als een moeder op sterven ligt, daar een termijn van 10 dagen aan te hangen. En ook die situaties komen voor en vallen onder extra verlof waar toestemming voor moet worden gevraagd.

Dat de directeur een heel gesprek aan gaat over verlof onder 'andere dan gewichtige omstandigheden' is naar mijn mening vooral belangrijk doen.

Even met de leerkracht praten en het dossier openen en je hebt dezelfde informatie. Kan dit verlof worden verleend, ja of nee of misschien als er extra huiswerk mee gaat?

Als hij de ouders aan gaat spreken over gedrag of de leerproblemen, mag ik hopen dat dit al veel eerder is gebeurd.

Toon en kliek, toon en muziek

Die felheid wordt niet overdreven, Triva. Jij en ik lopen hier al zolang rond dat we zelf hard core kliek zijn.Trouwens ik ben nooit de beroerdste om eens een tegendraadse mening te spuien.Daarom ben ik ook van mijn schreden teruggekeerd van Facebook naar OOL, teveel eensgezinheid.

Ik vind nl helemaal niet dat het basisonderwijs tekortschiet aan potentiele vwo'ers. Ik vind dat veel mensen onrealistische verwachtingen hebben tav scholen als hun eigen kroost.

En ja, het lijkt wel of elk kind op OOL op het gym zit. Mwaoh, hier in de straat gingen er zes kinderen in hetzelfde jaar naar de gymbrugklas.Na de tweede was er nog 1 over. Niet de mijne. Spiegel je daar niet aan, laat je er vooral niet door opnaaien. Die felle toon had je altijd al, maar ik vind 'm steeds verongelijkter worden, op 't verbitterde af.Die uhm opvallende toon gaat een obstakel vormen om je nog serieus te nemen, je krijgt rotopmerkingen. Zonde

Lucht anders eerst je hart tegen het scherm, voordat je begint te tikken of besluit het niet te doen (soms nog beter) Want net wat Pakje Drinken zegt, je hebt veel didactische kennis waarmee je hier anderen helpt. Kijk naar wat je bereikt hebt met je jongens, de kennis die je daarbij hebt opgedaan waar je anderen mee van dienst kunt zijn.

*stopt preek/coaching modus *

bloemetje

bloemetje

15-04-2016 om 14:06

eens met pakje drinken

Ik ben het eens met pakje drinken. Een andere mening hebben is anders dan fel overkomen. Wellicht bedoel je het helemaal niet fel, maar zo kom je wel over. Op mij in ieder geval, en blijkbaar op meer mensen. Dat kan in de woordkeuze zitten, of in de keuze van argumenten, of het steeds doorgaan op een bepaald detail. Ik vind je daardoor soms drammerig, verongelijkt of ongenuanceerd overkomen. Dat vind ik jammer, want je zegt ook heel zinvolle dingen.

pakje drinken

pakje drinken

15-04-2016 om 14:10

helemaal eens

Ik ben het helemaal eens met Kenfan en bloemetje. Zij leggen het weer op een andere manier uit maar we bedoelen alle 3 hetzelfde.

Triva

Triva

15-04-2016 om 14:19

misschien helpt het

door eens te 'belonen' als het wel goed gaat Zo werkt het ook bij kinderen en honden. In mijn beleving heb ik mij weken goed gedragen maar daar hoor ik nooit wat over. Dit soort reacties van Bloemetje (niks inhoudelijks erbij) werkt bij mij als een rode lap op de stier.

Ik ga wéér proberen het vol te houden maar het is net nagelbijten

Triva

Triva

15-04-2016 om 14:29

oja

en nogmaals: ik heb helemaal niets tegen vwo'ers en gymnasiasten maar wel tegen VWO-ouders die dingen roepen over VMBO'ers of het MBO zonder zich daar eerst eens in te verdiepen. Zoals laatst bijv over MBO1 en 2 opleidingen, er wordt dan bijv meteen geroepen dat die vmbo-ouders ook niets weten over decentrale selectie of iets dergelijks. Pleit dat je vrij? Je hoeft toch niets te roepen over een onderwerp waar je niets over weet? Ik vind dan dat je met jouw niveau je makkelijker kunt verdiepen in het onderwijssysteem dan die vmbo-ouders maar ook dit weer wordt vertaald in dat ik een hekel heb aan VWO. Waarom toch? Ook jij weer Kenfan, waarom denk je dat? Ja mijn oudste had VWO-advies kunnen krijgen en ook minstens aan VWO kunnen beginnen maar hij vindt dat nu geen enkel probleem omdat hij sociaal en psychisch heel ver is gekomen en een ontzettend leuk leven heeft en goede vrienden op de havo na zijn minder leuke basisschooltijd. Hij weet niet of dat op het VWO ook wel zo zou zijn afgelopen. Aan de andere kant met mijn andere kind boks ik op tegen ouders die neer kijken op het VMBO. Ook geen makkelijke positie, deze week ook weer veel in het nieuws. Dan steekt het wel eens als er gezegd wordt dat bepaalde kinderen makkelijker vrij zouden moeten krijgen op de basisschool dan anderen. Zo'n uitleg van Kenfan verduidelijkt weer heel wat, iets wat ik ook wel wist en waar ik gebruik van heb gemaakt door op de juiste dagen een dagje vrij te vragen/nemen voor mijn jongste.

Nogmaals: ik tik te snel waarschijnlijk en door mijn schrijfstijl wat teveel spreekstijl is komt het altijd feller over dan wat ik bedoel maar dat zien jullie niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.