Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Monika3

Monika3

11-04-2016 om 13:26

School geeft geen toestemming voor vakantie


Imogen

Imogen

15-04-2016 om 16:47

welnee

'Als basisscholen zich nu allemaal ook eens druk gaan maken om het leren leren van VWO'ers maakt het niet uit en is het ook voor die VWO'ers lastig om een dagje uitleg te missen'

Welnee, dat leren die VWO-ers snel genoeg als ze het nodig hebben.

Triva

Triva

15-04-2016 om 17:12

Imogen

Wat is dan het nut van een VWO'er acht jaar op de basisschool houden en waarom lees ik hier dan zo vaak dat het mis gaat? Dat ze niet begrijpen dat lezen geen leren is? Dat ze niet weten wat ze met een lijst woordjes aan moeten? Dat ze niet weten hoe ze met een aardrijkskundige tekst om moeten gaan? Dat ze niet weten dat je wiskundesommen helemaal moet uitschrijven en daar zorgvuldig mee moet zijn? Of is het zo leuk om je VWO'er helemaal de mist in te zien gaan?

mieke

mieke

15-04-2016 om 17:24

Triva

Mijn VWO' er heeft een prima tijd gehad op school. Leren leren heeft hij niet. NIet dat hij dat gemist heeft. Maar dat heeft mijn man ook nooit geleerd op de basisschool. Niks mis mee. Hij leert dat later wel.

mijn zoon heeft gezien hoe hard zijn dyslectische broer met alles moet ploeteren om de basisvaardigheden onder de knie te krijgen. Hij is heel blij en dankbaar dat hij dat niet hoeft.

Ik heb er alle vertrouwen in dat het met Mijn VWO' er straks prima gaat op de middelbare school. Alle kinderen moeten in de brugklas nieuwe vaardigheden leren. Wij helpen hem als dat nodig is. Net zoals wij zijn oudere broer helpen. En net zoals wij straks zijn jongere zus en broer zullen helpen. Niet alle VWO'ers komen in de problemen. Vervelend dat jouw kinderen problemen hebben gekregen maar dat is zeker niet standaard. Ik hoor niet nooit verhalen over problemen bij VWO'ers en ik ken er toch een heleboel.

En on topic. Ik zie het probleem niet zo met het aanvragen van vrije dagen. Wij doen het zelf niet want zoveel vakantiedagen hebben wij niet. Als wij ook nog eens buiten de vakanties om op vakantie moeten gaan dan redden wij het helemaal niet meer qua opvang en dagen . Gemiste lessen thuis inhalen of tijdens de vakantie maken dan lijkt het mij geen enkel probleem. Dagje Efteling zonder wachtrijen. heerlijk maar je zal zien dat als ik zoiets regel. Kinderen vrij van school. Kaarten gekocht dat het de hele dag plenst van de regen en het stormt dan vast ook nog zodat alle achtbanen gesloten zijn. Zoiets. Gaat je goed geplande dag.

Triva

Triva

15-04-2016 om 18:12

mieke

Ik was blijkbaar niet duidelijk: mijn kinderen hebben helemaal geen problemen gekregen met huiswerk op het VO. Ik lees hier op OO vaak over problemen van kinderen op het VWO doordat ze nooit wat hebben hoeven doen op de basisschool, of in ieder geval niet op hun niveau.

leren leren

Leer je pas als het betekenisvol is, sommige dus op de basisschool andere op vo en weer anderen pas op de uni

Moni

Moni

15-04-2016 om 20:38

En sommige VWO-ers stromen af omdat ....

ze het leren niet snel genoeg oppakken.
In de brugklas hebben ze maar een jaar om het leren op te pakken. En dat is niet genoeg voor iedereen. Ik vind het jammer als een kind met een hoog IQ moet afstromen omdat school en/of ouders niet voldoende begeleiding kunnen bieden om het leren op te pakken of omdat een kind de begeleiding niet accepteert.
Triva heeft gelijk dat die problemen er zijn. Mijn jongste is er één van.

Dit is een reden waarom ik voor uniforme brugklassen ben. Ik ben blij dat wij niet voor een havo/vwo klas gekozen hebben. Dan is de kans op afstromen nog groter. En dan was jongste misschien afgestroomd na de brugklas. Terwijl het nu in 3 VWO prima gaat.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-04-2016 om 22:31

De eerste Triva

Het is al een beetje achterhaalt, maar had het inderdaad over je bericht van 21.10

En verder tja, dat leren leren. Ik denk dat dat op de basisschool niks gaat worden voor de goeie vwo leerling. Het gaat gewoon niet diep genoeg. Als je bij alles in instructiegroep 1 zit, zoals mijn oudste, alle toetsen nagenoeg foutloos maakt met slechts een half uurtje leren dan is er niet veel meer dat een leerkracht kan bieden om dat leren leren erin te krijgen.
Ik denk eigenlijk dat ie dat alleen geleerd zou hebben als ie toen ook al 2 uur per dag aan huiswerk mee zou krijgen, maar wat is daar het nut van? Ze krijgen op vwo of later nog kans genoeg om te leren. Alleen dan komt de puberteit inderdaad om de hoek kijken.
Mijn oudste is in 4 vwo bijna onderuit gegaan. Met huiswerkbegeleiding heeft ie het toch gehaald. Maar of het op de lange termijn iets uithaalt?
Mijn dochter bakt er nu in de 2e al amper wat van. Die zie ik nog afstromen naar vmbo-t. Tja het is niet anders.

Triva

Triva

16-04-2016 om 09:01

Ginny

Leren leren hoeft niet perse thuis maar ik zou het fijn vinden als potentiële VWO'ers zich net zo in de stof moeten vastbijten als ze op school moeten werken als ieder ander. Dus geen gedoe met werkstukken maken, spellen maken en weet ik veel wat scholen verzinnen en extra stof noemen. Dat is op een leuke manier bezig houden, niet vastbijten in rijtjes sommen op je eigen niveau. Ik vind dus dat ze sneller door de stof moeten, verticaal dus, en niet horizontaal moeten werken. Dus op een hoger niveau rekenen etc desnoods in een hogere klas en als ze klaar zijn met de basisschoolstof gewoon verder gaan met wiskunde. Voortgezet onderwijs zou daar dan ook weer op in moeten springen en sneller door de stof moeten als het kan, dus ook extra werk geven. Dat is daar dan weer eenvoudiger want het gaat veel verder op het VWO. Als je daar klaar bent met wiskunde zijn er nog tig andere vakken die je kunt volgen voor je diploma.

Imogen

Imogen

16-04-2016 om 09:30

Trivia

'Of is het zo leuk om je VWO'er helemaal de mist in te zien gaan?'

Ik weet niet waar jij al die struikelende VWO-ers vandaan haalt. Maar van de 32 kinderen die hier in de gymnasiumbrugklas waren gestart, zijn er 30 doorgegaan naar 2 gymnasium. Welke VWO-ers gaan er de mist in dan?

Het moeten wennen aan 'leren' is in de eerste drie maanden echt wel opgelost hoor.

pakje drinken

pakje drinken

16-04-2016 om 09:50

hier hoor

Hier 2 struikelende VWO'ers, als je het zo zou willen noemen. Alle 2 met niets doen de onderbouw doorgerold. Nummer 1 struikelde in VWO4, mede door niet weten hoe je moet leren, en heeft na het pakket iets gewijzigd te hebben VWO4 opnieuw op een andere school gedaan en werkt nog niet hard maar voldoende om met prima cijfers de examens in te gaan. Nummer 2 dreigt nu in VWO5 te struikelen. Overgaan kan nog maar of het lukt, weet ik niet. Dan wordt het wel doubleren, niet afstromen.
En ook van vrienden om mij heen hoor ik dergelijke verhalen. De meesten gaan in die gevallen net over.
Ook hoor ik het tegenovergestelde: kinderen die zich juist kapot leren en prima punten halen maar dat vinden mijn kinderen dan weer uitslovers en mensen met geen leven. Als ik dan zeg dat die wel veel minder in de piepzak zitten, halen ze hun schouders op.

Triva

Triva

16-04-2016 om 09:53

Imogen

Die drie maanden hebben MIJN kinderen niet meegemaakt hoor. Gewoon vanaf het begin de schouders er onder en met wat hulp van mij vanaf dag 1 goede cijfers gehaald. Drie maanden ploeteren en tranen over de eerste onvoldoendes die daarna weer opgehaald moeten worden daar waar de basis slecht is gun ik mijn kinderen niet. Verder: jij leest hier blijkbaar niet lang genoeg mee geloof ik of zeer selectief.

Afstromen.

Dat kan door zoveel oorzaken komen, zoonlief is ook afgestroomd. Ik źeg ook niet :"hij had best vwo gekund". Blijkbaar niet, anders had hij dat diploma gehaald.
Cognitief zeker wel, althans de eerste jaren, of hij ook de bovenbouw had aangekund?
Wat Ginny zegt:" het is niet anders".

Pubertijd, motivatie, doorzetten, desinteresse, moeite met plannen en automatiseren, gemakzuchtig, concentratieprobleem.

Leren leren moet het kind maar willen, je "stopt" het er maar niet zo even in als ontbrekende factor om dat diploma te halen wat verwacht wordt.

Vastbijten

Trivia, wat jij hierboven schrijft zou geweldig zijn voor mijn jongste. En dat het dan ook echt 'normaal' is en geen 'extra' werk. Nu lossen we het op om hem thuis te leren hoe hij moet doorzetten (en in sport natuurlijk).

Imogen, ik zie bij mijn oudste in 2 gym toch wel dat veel kinderen het lastig hebben met leren leren, maar vooral met doorzetten. Bikkelen. Het leren leren is inderdaad voor de Kerstvakantie in de brugklas wel op orde. Dan weten ze echt wel hoe je woordjes stampt en een uittreksel maakt. Maar dat jarenlange uit je neus eten op de basisschool gaat zich nu, in 2 gym, wreken. Vorig jaar is er 1 kind blijven zitten, maar nu staan er minimaal vier op afstromen (naar de Havo, sommigen van 2 gym naar 2 Havo) en een aantal erg wankel. Mijn oudste is een bijtertje van zichzelf, dus heeft daar gelukkig geen last van.

Triva

Triva

16-04-2016 om 10:12

Drietje

Nee, geen extra werk. Dat is ook helemaal fout. Moeten ze eerst laten zien dat ze de saaie sommen beheersen en dan mogen ze opeens een leuk werkstuk maken of verdiepen (die saaie sommen met moeilijkere getallen of weer spelsgewijs verdiepen).

Nee je maakt gewoon die sommen als je er aan toe bent, of dat nu groep 1 is of groep 6 en dan ga je gewoon verder met de stof. Ze moeten echt ophouden met verdiepen en verbreden. We vergooien al die kennis meteen al voor ze 13 zijn. Jammer. Haal ze zo snel mogelijk door de stof zodat ze hun hersens echt op iets vast kunnen bijten en we sneller een medicijn tegen kanker hebben

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-04-2016 om 10:20

Ja dat zou een optie kunnen Triva

De basisschool in de helft van de tijd ofzo.

Maar ik had hem ook niet graag op zn 10e al op het VO gehad. En ik weet ook niet of hij nou zo blij was geworden van zitten in een klein eliteculbje op het bo. Misschien wel op een Leonardoschool, maar dat is achteraf praten.

Oudste heb ik losgelaten. Hij wil graag in deze klas blijven, staat op net aan over en heeft zichzelf het meest ermee mocht ie blijven zitten. De tijd van samen plannen, overhoren en controleren is voorbij.

Middelste laat zich iets minder makkelijk aansturen. We doen ons best, zij ook op haar manier, maar of het ooit gaat lukken om nou ook echt eens te gaan voor dat schoolwerk, ik vraag het me af.

Volgens mij is het trouwens niet per se een hb probleem dat niet willen leren. Motivatie en inzet spelen ook een heel grote rol. Alleen is zo dat bij kinderen die op het vmbo zitten en vastlopen er andere verwachtingen zijn dan bij kinderen die op het vwo zitten en vastlopen.

Triva

Triva

16-04-2016 om 10:30

Ginny

Er zijn twee opties als ze door de basisschoolstof zijn: haal de VO stof naar de basisschool of maak aparte klassen op het VWO van deze leerlingen. Het is niet zo'n probleem als je met alleen maar 9-10 jarigen in 1 klas zit, het is dan net speciaal onderwijs. Ik heb nooit begrepen waarom we zo moeilijk doen met onze talenten. Alsof we potentiële Ajaxspelertjes eerst ook goed leren worden in Honkbal, Judo, Schaken etc voor we ze naar Ajax sturen.

pakje drinke

pakje drinke

16-04-2016 om 11:06

nadeel

Ik zie absoluut wel voordelen in dat systeem, Triva. Maar een groot nadeel is dat die kinderen wel gedurende basisschool en middelbare school tot elkaar veroordeeld zijn. Oudste werkte op de basischool steeds met dezelfde 3 "wijsneusjes" aan andere stof vanaf groep 5. Op het laatst waren ze zo op elkaar uitgekeken dat er ruzies en fricties ontstonden. Ze hebben ook alle 4 aangegeven dat ze absoluut niet bij elkaar in de klas wilden op de middelbare school. Nu is het wel weer ok, dochter gaat zelfs met het andere meisje stappen. Maar toen dus helemaal niet. Het wereldje is wel beperkt als je al die types bij elkaar zet. Voor mijn oudste zou het in de pubertet averechts werken want zij wilde bij de andere kinderen zijn, wilde een gewone puber zijn en niet zo een uit dat speciale klasje.
Voor de statistieken: alle 4 op gym begonnen, eentje heeft regulier en goed zijn gymdiploma gehaald, 2 zijn naar het atheneum gegaan en eentje heeft gedoubleerd en eentje is "dropout"

Soort bij soort.

Dan ontstaat er dus op de basisschool een selectie, "soort bij soort". Dat is al een beetje zo, de groene groepjes of de zonnetjes, ik heb me nooit zo verdiept in al die groepjes, maar ze waren er.

Maar zelfs aparte klassen, selectie op leervaardigheden, iq en prestaties.

Hmmm, dan ook graag bijpassende leerkrachten. Met pabo zonder hogere graad gaat het geen succes worden. En dan ook kleine klassen met meer tijd voor de zwakkere leerling. Ook zij willen "speciaal onderwijs".

Mijn wijsneus gratis privéleges, dan voor iedereen. Waarom zou mijn toekomstige arts meer rechten hebben? ( niet dat hij arts wil worden )

Stenna

Stenna

16-04-2016 om 12:15

soort bij soort

Ik zal wel een zeventiger jaren relikwie zijn, maar vind een ontwikkeling van soort bij soort niet zo goed. Wel voor een paar uur per week ofzo,maar niet standaard in aparte groepen, klassen of zelfs scholen. Alles bij elkaar heeft ook een functie: je leert elkaar kennen en accepteren met verschillende vaardigheden, de "slechte" leerlingen kunnen zich optrekken aan de "goede", de "goede" leerlingen leren geduld en begrip voor de "slechte", en de "slechte" leerlingen zijn misschien weer goed in andere dingen. Van jongsaf aan segregeren draagt m.i. niet bij aan meer inzicht en begrip voor elkaar, noch aan de sociale ontwikkeling. In het echte leven, later, heb je ook met mensen van allerlei niveau te maken.

Stenna

Stenna

16-04-2016 om 12:18

en verder

vind ik het nogal ver gaan om van schooldirecteuren en onderwijsinspectie te verwachten het hele beleid op de schop te nemen en te compliceren voor individuele dagjes uit naar de Efteling zonder wachtrij. Waar hebben we het over?! Schooltijden zijn schooltijden, klaar uit.

Niet in apart klasje

Een apart klasje of aparte school zie ik niet zitten. Ik vind het juist zo leuk dat iedereen door elkaar zit en dat mijn best wel slimme kinderen spelen met kinderen die echt niet zo slim zijn. Leren ze van.

Met 10 naar het VO vind ik ook niks... Ik ben dus niet tevreden te stellen binnen het huidige systeem Wij kozen ervoor geen klas over te slaan, wel op eigen niveau werken, extra werk zo lang kind het oké vindt (not) en verder thuis maar een beetje uitdagen. Niet eens altijd bewust, maar wij vinden musea en lezen gewoon leuk. Vanaf groep 7 vragen we huiswerk en geven we een online cursus kado, zodat de hersentjes af en toe nog even moeten kraken.

Mijn oudste zit trouwens op een school met begaafdheidsprofiel en daar kun je VWO in minder jaar doen. Moet je wel een beetje kunnen organiseren en dat kan hij niet

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-04-2016 om 12:57

Elite ach ja

Het vwo en gym onderwijs is niet anders toch?

Mijn oudste was denk ik wel beter afgeweest op een school waar hij geen uitzondering was. Hij zat inderdaad ook vaak met dezelfde 3 kinderen opgescheept en dat is geen garantie voor succes. Echt een klik was er niet.

Hij ziit nu ook op een begaafdheidsprofiel school en daar zit hij met veel meer kinderen in een klas die een speciaal programma volgen en sinds hij op die school zit, voelt hij zich geen buitenbeentje meer en heeft hij aansluiting bij de rest. Eindelijk.

Dat had ik hem al veel eerder gegund.

Schooltijden zijn schooltijden.

Eens met Stenna. Je kan extra verlof aanvragen, nee heb je, ja kan je krijgen.
Eerder op vakantie zonder toestemming of dagje thuis omdat je kind het nodig heeft, keuzes van ouders, met bijbehorend risico.
Of je dat doet met een ziekmelding, kan, maar het blijft spijbelen.

Mag van mij maar niet van de leerplichtambtenaar. In onze regio zijn ze streng. Te vaak ziek, de school belt en stuurt mails. Reactie niet naar hun zin, melding. Twee meldingen zijn voldoende voorgesprek en extra toezicht.

Monika3

Monika3

16-04-2016 om 13:45

Er is afgedwaald in mijn draad

Dus even terug naar het door mij gestartte graag

Concreet: ik verricht werk wat seizoensgebonden is, ik vraag school voor het eerst in "schoolcarrière" om 7 vd 10 dagen (die je dus op mag nemen per schooljaar als je bv seizoensgebonden arbeid verricht) mijn kind vrij te geven hetgeen dagen zijn waarop er niets meer op school wordt gedaan behalve zaken als rapport ophalen.
Ik heb directeur uitgelegd waarom dit zo enorm belangrijk is voor mijn kinderen als voor ons gezin en dus niet zomaar om lekker goedkoop op vakantie kunnen gaan draait.
Directeur blijft poot stijf houden en geeft geen toestemming, wel voor 5 niet voor 7 dagen, waarom weet niemand maar door niet de volle 7 dagen te krijgen kan hele vakantie niet doorgaan.
Heb directeur uiteraard terug bericht maar die reageert geheel niet meer.

Ik neig zeer sterk naar kind ziek melden en wil graag weten of een van jullie weet hoeveel geld precies een eventuele boete van 2 dagen ongeoorloofd van school mij kan gaan kosten, dat kan ik namelijk nergens vinden en moet toch bekend zijn cq vaste wettelijke regels voor zijn?! Wie weet dit?

V@@s

V@@s

16-04-2016 om 13:58

Concreet antwoord

http://wetten.overheid.nl/BWBR0034613/2014-01-01

Dit is de "Richtlijn voor strafvordering strafrechtelijke aanpak schoolverzuim".

Link

http://www.ouders.nl/artikelen/hoe-strafbaar-is-schoolverzuim

In een van de reacties onder het artikel schrijft een ouder in december 2015 dat het bedrag €100 +€15 dam bedroeg.

Als je schriftelijke toestemming heb voor 5 dagen, loop je het risico voor 2 of 3 dagen een boete te krijgen.
Kan je echt niet een andere vakantiebestemming vinden?
Vakantie dient om te ontspannen, waar je ook naar toe gaat.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-04-2016 om 14:33

Ongeoorloofd schoolverzuim

Je hebt bijzonder verlof aangevraagd voor 7 dagen maar school heeft "slechts" 5 dagen toegekend (= dus een hele schoolweek). Daar ben je het niet mee eens. Als eerste moet je dan officieel schriftelijk bezwaar maken bij de directeur. Dit moet ivm de afhandelingstermijn minstens 8 weken voor de datum van het aangevraagde verlof.

Heb je het beroep op vrijstelling schriftelijk en officieel aangevraagd? Documenten meegestuurd waaruit blijkt waarom en hoe? Duidelijk gemaakt waarom je perse alleen op die datum weg kan gaan en niet later? Ik vermoed dat het vooral gaat om het feit dat je wel degelijk in de zomervakantie weg kan gaan maar toch anderhalve schoolweek eerder weg wil (*moet* volgens jou maar dat is kennelijk niet hard te maken).
Iedere school/directeur mag zelf bepalen of deze vrijstelling verleend wordt en in welke mate. Bijvoorbeeld maximaal 2 of vier dagen aansluitend oid.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht/vraag-en-antwoord/mag-ik-mijn-kind-buiten-de-schoolvakanties-mee-op-vakantie-nemen
Leerplichtwet artikel 13a
http://wetten.overheid.nl/BWBR0002628/2015-01-01#i3_Artikel13a

Boetes bij niet geoorloofd schoolverzuim:
Richtlijn voor strafvordering strafrechtelijke aanpak schoolverzuim
http://wetten.overheid.nl/BWBR0034613/2014-01-01
Hieruit maak ik op dat bij luxeverzuim de geldboete €100 per kind per dag is; maximaal €600 voor een week en €900 voor twee weken.

Dat is dus een fors bedrag. Ik zou het niet zover laten komen. Als je je kind ziek meldt weet school donders goed dat je je kind toch hebt meegenomen op vakantie en zullen ze dit ook laten controleren. Je staat dan te boek als een ouder die willens en wetens de leerplichtwet heeft overtreden en dit zal de verhouding met school/directeur ook geen goed doen.

Imogen

Imogen

16-04-2016 om 14:35

Trivia

'Drie maanden ploeteren en tranen over de eerste onvoldoendes die daarna weer opgehaald moeten worden daar waar de basis slecht is gun ik mijn kinderen niet'

He? ik weet echt niet waar je het over hebt. En jij ook niet, volgens mij. Wat een raar beeld heb jij van pubers op het VWO. Niks tranen, niks ploeteren, en een enkele onvoldoende is echt geen ramp. Die haal je makkelijk op.

hoeveel weken?

Hoeveel weken van jouw zomervakantie vallen in de zomervakantie van de kinderen? Hoeveel overlap is er? Uit mijn hoofd is het criterium voor verlof voor vakantie onder schooltijd dat het anders niet mogelijk moet zijn om met het hele gezin 14 dagen op vakantie te gaan (10 schooldagen). Als met de overlap die tijd wel te halen is, is er, althans volgens de leerplichtambtenaar , geen reden voor verlof onder schooltijd. Het klopt dat de directeur uiteindelijk binnen de 10 schooldagen moet beslissen. Maar deze wordt weer gecontroleerd door de leerplichtambtenaar. En als hij, in de ogen van de LPA teveel of te makkelijk verlof geeft, levert dat de directeur een hoop gedoe op.
Tot een aantal jaar terug was verlof wegens "andere zwaarwegende redenen" soepeler. Er stond nergens vastgesteld wat zwaarwegend was. Dat was ter beoordeling van de directeur. Daar hebben ze een tijdje terug verandering in gebracht en aangegeven wat zeker geen zwaarwegende redenen zijn. Maar goed dat gaat hier niet op omdat je wegens seizoensarbeid als reden geeft.

Begrijp ik uit jouw woorden dat je het idee hebt dat omdat je seizoensarbeid doet, recht hebt op 10 dagen verlof? Want dat denk ik namelijk niet. Als je dat recht had, dan was er geen toestemming van de directeur vereist.

Stenna

Stenna

16-04-2016 om 15:23

voorbeeld geven

"Je staat dan te boek als een ouder die willens en wetens de leerplichtwet heeft overtreden en dit zal de verhouding met school/directeur ook geen goed doen."

Ik zou me daarnaast zorgen maken over het voorbeeld dat ik mijn kind geef. Ziek melden terwijl je het niet bent is "liegen" en "spijbelen" in kinderogen (in volwassen ogen eigenlijk ook). Wat zeg je als hij/zij dat over een aantal jaren op de middelbare school zelf ook doet? Ik mag dat wel maar jij niet?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.