Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Monika3

Monika3

11-04-2016 om 13:26

School geeft geen toestemming voor vakantie

Ik doe seizoensgebonden werk waardoor ik volgens de wettelijke regels mijn kind maximaal 10 dagen per jaar van school mee mag nemen op vakantie buiten de schoolvakanties.
Hier heb ik niet eerder gebruik van gemaakt. Komende vakantie echter wel omdat we zeer veel narigheid achter de rug hebben en ik jaren niet op vakantie heb kunnen gaan doe ik hier nu een beroep op. Dit kan alleen doorgaan als ik 8 dagen eerder dan de vakantie begint vertrek.
Mijn werkgever heeft een brief geschreven dat ik seizoensgebonden werk doe maar ook met de data er in dat ik vakantie heb en daarvan valt er een deel in de officiële zomervakantie, ik wil dus echter eerder weg om überhaupt vakantie te kunnen gaan genieten hetgeen anders niet kan. Vanaf de data die ik school vraag word er trouwens niets meer op school gedaan qua echte lessen of toetsen.
Nu weigert de school van mijn kind toestemming te geven, deze wil 5 dagen geven maar niet die 8 die juist zo essentieel zijn om de vakantie te kunnen doen. Wat zijn mijn rechten in deze, weet iemand dat precies? En als ik in het uiterste mijn kind gewoon toch meeneem hoeveel kan de boete dan maximaal bedragen voor de 3 ongeoorloofde/geen toestemming gegeven dagen?


Triva

Triva

11-04-2016 om 14:11

even googlen

Mag mijn kind op vakantie buiten de schoolvakanties?
Nee. De Leerplichtwet stelt heel duidelijk dat vakantie onder schooltijd vrijwel onmogelijk is. Alleen als voldaan wordt aan alle drie de volgende voorwaarden kan een schooldirecteur op verzoek extra vakantie toestaan:

1. Als ten minste een van de ouders een beroep heeft met seizoensgebonden werkzaamheden. Bijvoorbeeld in de agrarische sector of de horeca.

2. Als het gezin in geen van de schoolvakanties in één schooljaar met vakantie kan.

3. Als de extra vakantie niet in de eerste twee weken van het schooljaar valt.

De extra vakantie is nooit langer dan tien dagen. Alleen de directeur mag toestemming geven, de leerplichtambtenaar niet.

De rechter heeft inmiddels nog een vierde voorwaarde gesteld, namelijk dat op vakantie gaan tijdens een schoolvakantie leidt tot onoverkomelijke bedrijfseconomische risico’s.

http://leerplichtwegwijzer.nl/veelgestelde-vragen/

en: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht/vraag-en-antwoord/mag-ik-mijn-kind-buiten-de-schoolvakanties-mee-op-vakantie-nemen

en: http://www.lerenindekop.nl/index.php?naam=antwoord_ouders&vraagid=3&PHPSESSID=cca9fe4d52250515091f301c327abf82

het mag dus NIET in de eerste twee wk van een schooljaar maar verder sta je in je recht.

Christel

Christel

11-04-2016 om 14:18

Punt 2

Punt 2: als het gezin in geen van de schoolvakanties in één schooljaar met vakantie kan.

Je moet dus ook hard kunnen maken dat je niet in een andere vakantie kon gaan: herfst- kerst-, voorjaars-, meivakantie.

Dees

Dees

11-04-2016 om 14:19

hoeveel dagen?

Nou ik denk niet dat ze in haar recht staat, een deel van haar vakantie valt in de zomervakantie. Hoeveel dagen vallen er eigenlijk in de zomervakantie?

Want met 5 dagen extra vakantie en stel 2 dagen die in de zomervakantie vallen kun jij 11 dagen weg.

mieke

mieke

11-04-2016 om 14:19

behalve dan dit

2. Als het gezin in geen van de schoolvakanties in één schooljaar met vakantie kan.

Je geeft zelf aan dat je wel een deel van de vakantie in de zomervakantie valt.

Of misschien denken ze nergens aan maar zijn ze alle verzoeken om buiten de vakantie om weg te gaan zat.

Ik denk dat je met school moet gaan praten. Natuurlijk is het onzin om geen vrij te krijgen. Ze doen niks meer in zo'n laatste week. Behalve het klaslokaal schoonmaken, spelletjes, extra veel buiten spelen, watergevecht, ruilbeurs, filmmiddag etc. Maar dat moet je niet zeggen natuurlijk.

Monika3

Monika3

11-04-2016 om 14:32

Reactie

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ken de regels. Met school gaan praten zal waarschijnlijk niet bijdragen, zo heb ik ook verteld waar ik werk en dat dit seizoensgebonden werk is hetgeen mijn werkgever beaamt maar school doodleuk tegenspreekt. Feitelijk kom ik nu 3 dagen tekort en neig naar mijn kind gewoon ziek te melden. Zoals gezegd is deze vakantie zeer belangrijk voor ons gezin.
Echter kan ik alsnog een boete oid krijgen als ik mijn kind die 2 of 3 dagen noodgedwongen ziek meld?

mieke

mieke

11-04-2016 om 14:42

boete

Ja, als de school het niet vertrouwt en een melding doet aan de leerplichtambtenaar dan kunnen jullie een boete krijgen. Ik heb wel eens gehoord dat ambtenaren langs de deuren gaan om te controleren of het zieke kind wel echt thuis is.

En recent stond een stukje in de krant waarbij een gezin een kind ziek gemeld had maar wel foto's op Facebook had gezet van de vakantie. Dat gezin kreeg vervolgens ook een boete omdat mede ouders het gezin had aangegeven bij de leerplichtambtenaar.

kijk even in ouders en school

Als je het volgens de regels wilt doen moet je volgens mij een verzoek indienen en dan tegen de afwijziging bezwaar instellen.
Kijk even in de rubriek 'ouders en school' waar dit onderwerp vaker langskomt. Volgens mij is in het laatste draadje over dit onderwerp ook nog de hoogte van de boete aan de orde geweest.

groeten,

Temet

Dees

Dees

11-04-2016 om 14:49

Monika3

Ik begrijp dat je gezin de vakantie nodig heeft, maar waarom kun je niet af met die 5 dagen extra en die paar dagen in de echte zomervakantie, want bij elkaar zit je dan ook al op ruim een week vakantie?

Of wil je soms 4 weken op vakantie?

Boetes

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht/inhoud/geoorloofd-schoolverzuim-en-spijbelen
" Ook ouders of verzorgers kunnen een geldboete krijgen. Die kan oplopen tot €3.900."

Vaag ja. Misschien zijn er wel bedragen van boetes per dag maar de overheidssite laat zich daar niet over uit. Het lijkt alsof het door de rechter beslit wordt.

http://www.ouders.nl/artikelen/hoe-strafbaar-is-schoolverzuim
Hier krijgt een ouder een boete van 107 euro voor een dagje Efteling.

Ik zou kind, of kinderen gewoon ziekmelden. En het voor laten komen mocht de school toch tot melding overgaan. Misschien laten ze het er wel bij zitten. En het volgende schooljaar beginnen ze er vast niet meer over.
Voor de rechter de situatie concreet op papier zetten. Al jaren geen vakantie gehad, nu deze vakantie mogelijk maar met een paar dagen extra vanwege (wat eigenlijk?).
School geeft geen toestemming ondanks een vlekkeloos blazoen.
Als gezin heb je die vakantie als nodig beoordeeld.

Imogen

Imogen

11-04-2016 om 16:48

welnee AnneJ

'Als gezin heb je die vakantie als nodig beoordeeld.'

Helaas heb je je, als gezin, ook gewoon aan de wet te houden. Bovendien is vakantie geen eerste levensbehoefte, en zeker niet minimaal 8 dagen. Je kunt prima met 5 dagen volstaan.

Marjoleine64

Marjoleine64

11-04-2016 om 16:55

Even meedenken

De wet zegt volgens mij ook dat je (bij een voltijdsaanstelling) een minimum aantal vakantiedagen moet krijgen en opnemen. Wij krijgen bij ons op het werk meer dan het minimum, maar we worden heel erg gestimuleerd om in ieder geval dat minimum ieder jaar op te nemen. Ik meen ook dat er ergens staat dat je de gelegenheid moet krijgen om minimaal 2 weken aaneengesloten op vakantie te gaan met het gezin. Dat klopt dus met de clausule dat een school voor mensen die echt niet in de vakanties weg kunnen, 10 dagen vrij mogen (moeten) geven. Anders zouden deze mensen dus geen 2 weken op vakantie kunnen als gezin. Je hebt er als gezin nu eenmaal niet zoveel aan als de ouder vakantie heeft als de kinderen naar school moeten, en andersom.

Monika3

Monika3

11-04-2016 om 17:54

Reactie

Bedankt we voor jullie reacties. Ik kan niet ingaan op waarom ik perse die vertrekdatum wil en de duur van de vakantie. Het is dus echter wel zo dat we deze vakantie heel hard nodig hebben, die niet door kan gaan als school geen toestemming geeft, ik vorig jaar geen vakantie met mijn kinderen heb gehad en werk verricht wat seizoensgebonden is en voldoet aan de wettelijke regels om dan eenmaal per jaar maximaal 10 dagen per jaar buiten de schoolvakantie op vakantie te mogen waar ik er nu dus voor het eerst en eenmalig 8 verzocht heb.
Blijkbaar zijn de regels en vooral de sancties vaag. Ik ga het overdenken maar neig enorm naar mijn kind ziek te melden.

Angela67

Angela67

11-04-2016 om 17:57

heel hard nodig

dit soort argumenten zou ik niet hanteren in zakelijke omstandigheden bij leerplichtambtenaar of directeur.
Hou het bij de wettelijke regels en hang daar je verhaal aan op.
Het is duidelijk dat men op de school niet geneigd is naar de persoonlijke omstandigheden te kijken, dus ik zou die argumenten echt vermijden. Ze ondermijnen je zakelijke punten.
gr Angela

hard nodig

Wordt wel gehonoreerd door leerplicht, bijvoorbeeld bij ernstige ziekte.

Als je gaat kan je voor de rechter komen, die kan dan bepalen of je boete moet betalen of jiet, want je kan ook gewoon gelijk hebben

lieverdje

lieverdje

12-04-2016 om 08:53

afwegen

wat geeft jullie de kleinste hoeveelheid stress:
1) Een eventuele boete betalen (of een hoop gedoe om die boete niet te betalen)
2) Drie dagen later op vakantie zonder gezeur (wat moeilijk zal gaan als je vliegtickets hebt geboekt).

Moni

Moni

12-04-2016 om 09:29

Ik denk dat je aan de wet niet zoveel hebt

"Mijn werkgever heeft een brief geschreven dat ik seizoensgebonden werk doe maar ook met de data er in dat ik vakantie heb en daarvan valt er een deel in de officiële zomervakantie"

Als je deels wel in de zomervakantie weg kunt, heb je totaal recht op twee weken vakantie. Als je daar maar 5 extra vrije schooldagen voor nodig hebt, dan hoeft school alleen die vijf dagen te geven.

Ziek melden is dan het enige dat gaat helpen om weg te kunnen wanneer jij wilt.

kleine waarschuwing

Monika, een kleine waarschuwing. Ik denk dat de juridisch juiste weg is het indienen van een officieel verzoek, en het in bezwaar gaan tegen de afwijzing daarvan, met eventueel nog een spoedprocedure bij de rechtbank ernaast als je niet op de uitkomst van het bezwaar kan wachten, en tegen de beslissing op het bezwaar staat ook nog beroep open.

Dat is alles bij elkaar een ontzettende hoop gedoe en dat doet dus ook geen mens, vermoed ik zo. Iedereen kiest voor een van de twee andere opties: gewoon gaan en we zien wel, of ziekmelden en we zien wel.

Nu is de kans groot dat die ziekmelding niet wordt geaccepteerd en er toch een actie van de leerplichtambtenaar uitrolt. Ik vermoed dat een betoog 'ja, maar we hebben toch gewoon gelijk en die afwijzing was niet terecht' niet gehonoreerd zal worden, omdat de redenering zal zijn dat die discussie thuishoort in de bezwaarprocedure, die daarvoor in het leven is geroepen en die je niet hebt willen volgen.

Ik heb even gegoogled, en jawel: bezwaar staat open. Zie hier: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht/vraag-en-antwoord/mag-ik-mijn-kind-buiten-de-schoolvakanties-mee-op-vakantie-nemen

Je kan ook nog het volgende proberen: kijk de directeur lief aan, bepleit je verhaal nog een keer, en leg uit dat je tegen een afwijzing in bezwaar zult gaan. Misschien heb je geluk en heeft die directeur geen zin in alle gedoe van een bezwaarprocedure. Maar het is een gok.

Mocht je nou in een stad wonen waar iets is als een rechtswinkel die wordt gerund door studenten, dan kan je daar ook heen voor hulp bij de bezwaarprocedure. Dat vinden die jongens (m/v) leuk, en dat soort hulp kost niks. Maar goed, ik ben jurist en verdien mijn brood met bezwaarzaken, ik zie niet tegen zo'n procedure op. Ik kan me voorstellen dat jij geen trek hebt in die kermis en liever het risico op een boete loopt.

Groeten,

Temet

Mama

Mama

12-04-2016 om 12:39

Zielig doen

Heeft geen zin. Je kan blijkbaar best weg in de zomervakantie. En met 5 dagen extra vrij staat de school toe.
Dus houdt op met zeuren. Wil
Je langer dan heb je pech. Of boete betalen of dikke ruzie op school, eigen keus.
Er zijn genoeg gezinnen die helemaal nooit op vakantie gaan. Daar heeft de school meer begrip voor denk ik.
Of jouw reden moet wel een hele bijzondere zijn. Maar dat moet je dan maar met school communiceren
En dan bedoel ik niet goedkope vlucht of aanbieding hotel
Ik vind dus dat je zeurt, sorry

Dendy Pearson

Dendy Pearson

12-04-2016 om 12:52

Schiphol

Ik heb begrepen dat er op Schiphol wel degelijk voor de schoolvakanties wordt gecontroleerd op spijbelaars.
Dat zou ik zelf spannender vinden dan een boete.
Mochten jullie gaan vliegen, dan zou ik toch proberen toestemming te krijgen.

Dendy

En wat dan? Dan wordt er gecontroleerd, uitreizen kunnen ze niet verbieden lijkt me. Dit soort overtredingen van de leerplichtwet leveren vziw een overtreding op en geen misdrijf, in hechtenis nemen zit er niet in. Dus het wordt een gesprekje, en een boete. Maar die boete komt er waarschijnlijk ook als je niet op Schiphol in de kraag wordt gevat.

Wel ruim op tijd vertrekken, het zou vervelend zijn als je je vliegtuig mist omdat je met Ambtenaar Dorknoper in gesprek bent.

groeten,

Temet

bloemetje

bloemetje

12-04-2016 om 14:30

controleren op Schiphol

Ik heb dat wel vaker gehoord: controles op Schiphol. Ik kom nog wel eens op Schiphol en ik vraag mij dan af: hoe kunnen ze in vredesnaam controleren? Duizenden mensen die daar tegelijkertijd zijn in de zomerperiode. Nederlanders, toeristen, zakenreizigers. Kinderen, altijd heel veel kinderen. De meesten hebben gewoon vakantie. Omdat ze niet onder de Nederlandse leerplicht vallen of omdat in hun regio de vakantie gewoon al is begonnen. Gaan ze alle gezinnen met kinderen tegenhouden en controleren? En waar dan? En moet je - als je kind in een regio woont waar de vakantie al is begonnen - dat dan ter plekke aantonen? En als je gewoon toestemming hebt gekregen om je kind eerder mee te nemen op vakantie, moet je daar dan bewijs voor kunnen leveren? Je hebt wel een enorme batterij aan leerplichtambtenaren nodig om dat te doen.
Ik ben dus geneigd te zeggen: zo'n vaart zal het niet lopen. Het kan toch gewoonweg niet?

Dees

Dees

12-04-2016 om 14:39

Bloemetje

Nou het is vrij simpel, alle mensen die met een vliegtuig meegaan zijn geregistreerd, en van al deze mensen weten ze precies waar ze wonen. Zoekprogramma eroverheen geboortedatum tussen 12-4-1997 en 12-4-2011 en je hebt dat handjevol mensen die buiten de schoolvakanties op stap gaan.

Hanne.

Hanne.

12-04-2016 om 14:58

zelfs als het technisch kan

Zelfs als het technisch kan en mag (krijgt de inspectie gegevens over woonplaats?) betwijfel ik of dat zo werkt.

Want woonplaats is natuurlijk niet per definitie het zelfde als de plaats waar je naar school gaat. Of misschien heb je wel versneld en heb je je eindexamen al gedaan of misschien heeft school margedagen voor de vakantie of misschien heeft school wel gewoon vrij gekregen.

Zou denk ik vooral hele grote discussies opleveren. En er hoeft maar 1x iemand zijn vliegtuig te missen omdat Ambtenaar Dorknoper (dank je Temet) vond dat je kind naar school moest en het staat op de voorpagina van de Telegraaf.

Nee ik betwijfel of er echt op grote schaal gecontroleerd wordt.

Debbie

Debbie

12-04-2016 om 15:32

Risico

Het is nu natuurlijk een risico je kind ziek te melden ze weten immers dat je met vakantie gaat.

Heb je een directeur die je echt dwars wilt bomen zal die het gaan melden en zal je een boete krijgen.

Ik weet even niet precies de hoogte heb weleens gelezen 100 euro per dag.

Zoals ik het nu lees komt het een beetje over dat je eerder weg wilt omdat het dan goedkoper is dat is in veel gevallen geen reden om 8 dagen verlof te krijgen.

Triva

Triva

12-04-2016 om 15:34

bloemetje

Ze checken de dagen voor de voorjaarsvakantie, herfstvakantie en kerstvakantie en de dagen voor het eerste deel van Nederland vakantie heeft. Je kunt het bijna elk jaar wel op het jeugdjournaal zien. Ze bellen dus ook thuis aan bij zieke kinderen, die dus soms inderdaad echt ziek thuis zijn, voornamelijk op die dagen dus voor een vakantie.

hanne

Nou, daar hoef je niet aan te twijfelen hoor, het gebeurt daadwerkelijk. Althans, het gebeurde een tijd geleden nog (google op spijbelen vakantie schiphol). Maar hoe precies, dat wilden ze dan weer niet uit de doeken doen. Ik denk dat het inderdaad uiteindelijk vrij beperkte controles zijn, het doel is natuurlijk vooral om iedereen schrik aan te jagen en zo in het gareel te dwingen.

Ik heb een paar van die google-resultaten even nagelezen en las ook iets over 'terugsturen naar school indien mogelijk', maar dat lijkt mij eerlijk gezegd pure bluf. Ze kunnen je niet fysiek dwingen namelijk als jij besluit om toch gewoon met kinderen het vliegtuig te pakken.

In die googleresultaten kwam ik ook een link tegen naar een ouder draadje hier op OOL en daarin bleek ik destijds de boetebedragen te hebben gevonden. Als ik nu diezelfde link volgt, loopt-ie dood. Maar in 2014 was het inderdaad 100 euro per dag.

Groeten,

Temet
ps: Dorknoper is een schepping van Marten Toonder

Hanne.

Hanne.

12-04-2016 om 15:55

mijn google werkt blijkbaar anders dan de jouwe

Mijn google werkt dan blijkbaar anders dan de jouwe. Ik zie alleen een aantal berichten dat de gemeente Amsterdam in 2008 op schiphol ging controleren (alleen Amsterdamse scholieren) en dat de gemeente Alblasserdam in 2014 voor de voorjaarsvakantie op scholen langs ging.

Na pagina 3 ben ik gestopt met zoeken maar ik zie nog geen enkele aanleiding om te denken dat er echt structureel en massaal wordt gecontroleerd. En al helemaal niet op basis van een uitdraai van leeftijden/woonplaatsen van passagiers.

bloemetje

bloemetje

12-04-2016 om 16:09

Dees

"Nou het is vrij simpel, alle mensen die met een vliegtuig meegaan zijn geregistreerd, en van al deze mensen weten ze precies waar ze wonen. Zoekprogramma eroverheen geboortedatum tussen 12-4-1997 en 12-4-2011 en je hebt dat handjevol mensen die buiten de schoolvakanties op stap gaan."

Technisch zal het misschien niet zo ingewikkeld zijn. Maar wie geeft die informatie vrij? Ik kan mij eerlijk gezegd absoluut niet voorstellen dat die data zomaar beschikbaar worden gesteld aan leerplichtambtenaren. Ik mag hopen dat dit soort gegevens goed beschermd zijn en alleen bij hoge uitzondering beschikbaar worden gesteld aan bijvoorbeeld politie en recherche. Controleren op 'luxe verzuim' kan zo'n privacyschending (want dat is het) vast niet legitimeren.

Ja, je ziet ieder jaar op TV wel items over het opsporen van 'spijbelaars'. Maar ik denk eigenlijk dat het pure bluf is. Ik denk dat leerplichtambtenaren in werkelijkheid weinig mogelijkheden hebben om kinderen op school te houden. En dat er daarom gekozen wordt voor een 'communicatie-aanpak'. Een indrukwekkend item in het Jeugdjournaal met een afschrikwekkend effect. En waarschijnlijk werkt het ook.

Hanne

Je hebt gelijk, ook ik vond alleen maar een bericht van jaren geleden. Dus het gebeurde toen wel, of het nu nog gebeurt is inderdaad de vraag. En op wat voor schaal het in dat geval gebeurt is inderdaad de andere vraag.

Het maakt uiteindelijk denk ik niet zo bar veel uit, behalve dan dat een confrontatie op Schiphol vervelend is. Monika heeft de keuze: boete riskeren of niet. Als er verzuimd wordt gaat die boete er denk ik wel komen, want ze heeft al toestemming gevraagd en dat is geweigerd. Dus neem ik aan dat de schoolleiding verzuim direct doorbrieft aan de LPA.

groeten,

Temet

Monika3

Monika3

12-04-2016 om 16:30

Reactie en "mamma"

Allemaal weer bedankt voor jullie reacties. Temet voor de moeite voor het juridische verhaal en links, veel dank.
Ik neig naar 2 dagen eerder gaan dan waar toestemming voor is gegeven nadat ik persoonlijk ben gaan praten met de directeur en als hij dan nog geen toestemming geeft. Ik zal mijn kind dan ziek melden.

Beste "mamma", jij weet totaal niets van mij en niets van mijn situatie, dat je jezelf eens af gaat vragen wie jij wel niet denkt te zijn om mij dan van van alles te beschuldigen, ook nog eens geheel onjuist en op zo'n negatieve wijze. Waarschijnlijk dat je zelf verre van gelukkig bent anders doe je dit soort dingen niet. Ik wens je het beste waarbij andere mensen net zo'n naar gevoel proberen te geven als je zelf wellicht hebt je niet zal helpen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.