Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Monika3

Monika3

11-04-2016 om 13:26

School geeft geen toestemming voor vakantie


Monika3

Monika3

16-04-2016 om 15:31

Reactie

Bedankt voor jullie reacties.
Zoals gezegd heb ik tot op heden niets meer vernomen van de directeur na mijn geheel uiteenzetten van waarom zo belangrijk etc.
En ja, volledig mee eens dat vakantie om te ontspannen is wat iemand hier noemt, zijn we zeer hard aan toe als gezin maar maakt directeur dus onmogelijk.

En ook eens met dat je als ouder je kind het juiste voorbeeld dient te geven hetgeen ik ook doe en ook achter sta als ik mijn kind ziek zal gaan melden, kind dan uit zal leggen.
Andersom kun je ook stellen hoe een school zo star kan zijn, zoals ook al vaker genoemd is deze vakantie essentieel en niet zomaar om lekker goedkoop weg te kunnen.
En dus je kind het juiste voorbeeld geven dat degene die "de macht" heeft het niet altijd bij het juiste eind heeft en je dus maar klakkeloos moet volgen wat diegene je opdraagt of verbiedt.

de regels zijn niet van school

Deze regels staan in de wet op de leerplicht. Een wet waaraan niet alleen jij, maar ook de directeur zich moet houden

vlinder72

vlinder72

16-04-2016 om 16:05

alternatief

Je hebt nu de volgende mogelijkheden.

1 Je gaat inderdaad en je meldt je kind ziek. Ga er maar vanuit dat dat problemen gaat opleveren.
2. Je vertrekt 2 dagen later. Jammer maar dan maar een wat kortere vakantie
3. Je vertrekt op de originele datum. Je kind vliegt 2 dagen later naar je toe
4. Je gaat met je werkgever praten of je twee dagen langer vakantie kan krijgen en je schuift de hele vakantie 2 dagen op.

"De macht"

Tja ik moet ook aan mijn werkgever verlof vragen en die moet zich aan de cao houden.
Regeltjes, regeltjes.

Je hebt geen toestemming voor alle dagen gekregen, je hebt bezwaar ingediend maar je hoort niets. Of de directeur is onbeleefd of hij/zij vindt dat je doorzeurt en negeert je.

En natuurlijk maakt de directeur jullie het ontspannen niet onmogelijk.
Ontspannen kan op vele manieren, dat dat niet jou manier is, daar heeft de directeur geen boodschap aan.

Ik begrijp jou wel en gun jullie die vakantie, maar de directeur ziet het anders.

Imogen

Imogen

17-04-2016 om 19:16

Monica

'En ja, volledig mee eens dat vakantie om te ontspannen is wat iemand hier noemt, zijn we zeer hard aan toe als gezin maar maakt directeur dus onmogelijk'

Welnee, de directeur is toch niet verantwoordelijk voor jouw leven?

Schylger Famke

Schylger Famke

18-04-2016 om 07:28

Neem het de directeur niet kwalijk

Er staat voor een directeur een behoorlijke bestuurlijke boete van maximaal 1000 euro op handelen in strijd met de Leerplichtwet op dit punt. Heb je echt bezwaar gemaakt? Daarop moet binnen zes weken beslist worden.

mirreke

mirreke

18-04-2016 om 11:29

Heel apart vind ik

Dat de directeur voor 5 dagen wel toestemming heeft gegeven. Dat snap ik niet goed. HEt lijkt mij dat je of wel helemaal geen toestemming geeft, ofwel helemaal wel. Want blijkbaar is je verhaal valide genoeg om 5 dagen te geven.

Heb je normaal gesproken een goed contact met deze directeur?

Een directeur heeft mij wel eens gezegd dat hij in sommige gevallen mensen aanraadde om ziek te melden, als het verlenen van vrije dagen voor hem lastig of onmogelijk was.

Wellicht kan deze directeur jou informeel wel adviseren wat te doen. Vooral als jullie dit nog niet eerder aan de hand hebben gehad, het is dus niet iets wat je elk jaar wilt laten gebeuren, of al hebt laten gebeuren.

mirreke

mirreke

18-04-2016 om 11:34

Regeltjes, regeltjes

en zo bouwt Nederland zich helemaal vast in de regeltjes. WAt vreemd toch, al die bureaucratie. Maar blijkbaar wil men het zelf. Kom nou toch, er zou eens een gezin zijn dat meer kan profiteren dan ik. OF een directeur op een andere school die kinderen meer vrijgeeft dan op mijn school...

Het gedoe over de leerplichtwet kan ik me al lang heugen.

Waarom nou toch de situatie niet aanpassen aan de realiteit: ik noemde Duitsland al:

Die geven op dagen voordat de vakantie begint 's ochtends vrij, dus vanaf vroeg kun je daarna al met de kinderen op vakantie. Bovendien beginnen de scholen na de grote vakantie en na de Kerstvakantie op woensdag. Scheelt ook in de reisplanning.

En per kind twee snipperdagen, zou ik willen voorstellen.

Moni

Moni

18-04-2016 om 11:57

Mirreke

"Dat de directeur voor 5 dagen wel toestemming heeft gegeven. Dat snap ik niet goed. "

Een deel van de reis valt wel in de reguliere schoolvakantie. Ik denk dat de directeur die week afgetrokken heeft van de twee weken die hij je buiten de schoolvakantie mag geven.

jee

ik moest net even aan dit draadje denken. Een collega heeft een reis van 8 dagen voor 4 personen naar Aruba gewonnen via een loterij. Hij belt de middelbare school op waar zijn kinderen op zitten, en krijgt zonder problemen een week vrij. Als hij het maar niet in de proefwerkweek plant.

wat een verschil is het per school, hoe ze met dit soort dingen omgaan!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-04-2016 om 13:55

Zwaarwegend

Nou, als het is gegaan zoals het behoort te gaan, heeft ze een officieel schriftelijk verzoek gedaan tot vrijstelling en heeft de directeur schriftelijk aangegeven waarom hij vijf dagen heeft gehonoreerd en niet die andere twee dagen. Ze heeft daartegen dus officieel schriftelijk bezwaar gemaakt en weer op papier de afwijzing tegen dit bezwaar en waarom. De directeur vond kennelijk dat de redenen om perse op die ene dag, 7 dagen eerder dan de zomervakantie begint, niet zwaarwegend genoeg waren. Als het gaat om een goedkope vlucht of hotel kan ik mij dat voorstellen.
Het gaat dus om die ene datum. Dan ben ik wel benieuwd wat die reden is en wat de directeur heeft aangegeven. De directeur heeft zich ook te houden aan de regels en ik vind dat hij toch al coulant is geweest.
Verder kan je er niets aan doen. Ziek melden zou ik nu echt niet meer doen. Een ziekmelding wordt nu stante pede doorgegeven aan de leerplichtambtenaar en die zal gaan controleren of je kind echt ziek is of toch op vakantie is gegaan. Dan krijg je een boete en heb je een signaal afgegeven naar school en je kind wat niet goed is.

Elisa

"Nou, als het is gegaan zoals het behoort te gaan, heeft ze een officieel schriftelijk verzoek gedaan tot vrijstelling en heeft de directeur schriftelijk aangegeven waarom hij vijf dagen heeft gehonoreerd en niet die andere twee dagen. Ze heeft daartegen dus officieel schriftelijk bezwaar gemaakt en weer op papier de afwijzing tegen dit bezwaar en waarom."

Ik krijg niet de indruk dat het zo is gegaan. Ik ben te lui om alle vorige postings te lezen, maar ik ben vziw nergens het woord schriftelijk tegengekomen. Krijg de indruk dat alles mondeling is gegaan.
Daarom ook mijn suggestie om wel gewoon de officiële procedure te volgen of daarmee te dreigen, in de hoop dat directeur geen zin heeft in de rompslomp die dat meebrengt. Maar hij heeft nu tweemaal nee gezegd, dat verkleint de kans dat hij alsnog ja schrijft.

Groeten,

Temet

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-04-2016 om 17:45

Procedure

Tja, ik zou dit soort zaken nooit mondeling doen. Mondelinge communicatie brengt te vaak miscommunicatie met zich mee, emoties die in je nadeel kunnen werken en je kan nergens op teruggrijpen en bewijzen.
Toen ik vrijstelling voor zoon aanvroeg heb ik dit ruim op tijd, keurig officieel en schriftelijk gedaan mbv een voorbeeldbrief. Een zakelijke aanvraag met puntsgewijs de redenen. Tevens geschreven dat zoon nog nooit onrechtmatig heeft verzuimd, dat dit de eerste keer is dat ik vrijstelling vroeg en dat zoon qua cijfers en schoolprestaties best een paar dagen/toetsen kon missen (het ging om een vrijdag en maandag dus een lang weekend maar deze viel binnen een toetsweek). Binnen twee weken honoreerde de directeur het verzoek; geen enkel probleem. Mits zoon de paar te missen toetsen nog voor die toetsweek zou maken of meteen na die toetsweek, als we terug waren. En zowel de directeur als de mentor wensten ons veel plezier dat (belangrijke) weekend
Ik denk dat het ook de toon is die de muziek maakt. Beleefd, vriendelijk, zakelijk, positief, eerlijk en niet zielig, verongelijkt, drammerig of te emotioneel. Ook in een eventueel bezwaarschrift. Schooldirecteuren zijn ook maar mensen die zich echter wel aan regels moeten houden.

Elisa

Misschien is het gesprek wel allerhartelijkst geweest maar is de directeur van mening dat het 'niet kan', om wat voor duistere reden ook.

Ik denk dat het gros van de mensen dit soort verzoeken mondeling doet. Maar schriftelijk is handiger, en als je in bezwaar wilt gaan zal je ook wel een schriftelijk besluit moeten hebben.

Groeten,

Temet

Schylger Famke

Schylger Famke

18-04-2016 om 20:02

Formulier

Ik vermoed dat de aanvraag wel schriftelijk is gedaan. De scholen van mijn kinderen hebben daarvoor een formulier op de website staan. Volgens mij moet dit ook schriftelijk, anders krijgt de directeur gedoe met de onderwijsinspectie. In dit geval had topic starter een brief bijgevoegd. Ik weet niet of het bezwaar ook schriftelijk is gedaan. Alhoewel werd opgemerkt dat ze nog geen reactie had gekregen, dus dat zal dan wel.

mirreke

mirreke

28-07-2016 om 12:34

Uit het AD van gisteren: geef ouders meer vrijheid bij

jawel: Schoolvakanties!

Hier de link:
http://www.ad.nl/binnenland/ministerie-geef-ouders-meer-vrijheid-bij-keuze-schoolvakanties~ace4e80c/

Wat er duidelijk in staat is: "Basisscholen kunnen nu al zeker drie vakantieweken aan ouders geven, maar maken daar nauwelijks gebruik van."

Ik weet niet hoe het is afgelopen, Monica, maar je zou toch kunnen overwegen om uit te zoeken of het mogelijk is om de Vereniging IkOok contact met je school te laten opnemen.

De tekst van het artikel gaat een stuk verder dan alleen een paar weken schoolvakantie:

Ministerie: Geef ouders meer vrijheid bij keuze schoolvakanties

Basisscholen moeten ouders meer keuzevrijheid geven over schoolvakanties. Daarvoor pleiten het ministerie van Onderwijs en de Vereniging Ikook.

De winkels zijn steeds vaker open om mensen tegemoet te komen, maar het leven van gezinnen moet helemaal rond de vakanties worden ingericht
Johan Gelderloos

Basisscholen kunnen nu al zeker drie vakantieweken aan ouders geven, maar maken daar nauwelijks gebruik van. Alleen de zomer- en kerstvakantie en één week van de meivakantie liggen wettelijk vast. ,,Veel scholen weten vaak niet dat ze nu al meer kunnen met de lestijden,'' zegt Johan Gelderloos, bestuurder van de Vereniging Ikook (Ieder kind optimale ontwikkelkansen).

De behoefte aan meer flexibiliteit is groot, merkt de Vereniging Ikook. Op negen scholen loopt een proef met volledige flexibilisering van de vakanties. Zij mogen vijftig weken per jaar open zijn en kunnen de overige vakantieweken aan de ouders geven. Voor ouders is het een voordeel dat ze niet meer in het dure en drukke hoogseizoen op vakantie hoeven. De vereniging begeleidt een aantal proefscholen.

Te laat
,,We kregen van meer scholen het verzoek binnen om aan het experiment mee te doen, maar die waren te laat,'' aldus Gelderloos. Tientallen scholen kunnen binnenkort een telefoontje van Ikook verwachten, waarin ze worden aangespoord de wet te benutten. Gelderloos: ,,De winkels zijn steeds vaker open om mensen tegemoet te komen, maar het leven van gezinnen moet helemaal rond de vakanties worden ingericht. Wij willen dat ze meer hun eigen tijd kunnen indelen.''

Hoewel scholen bezig zijn met ge­per­so­na­li­seerd leren, is dat op veel plekken nog niet op deze manier uitgewerkt
Petra van Haren

Het ministerie van Onderwijs ondersteunt die gedachte. ,,Er is binnen de huidige regels al heel veel mogelijk. Tegen de scholen die iets willen met de onderwijstijd zeg ik: benut die ruimte om maatwerk te leveren,'' aldus staatssecretaris Dekker. Om basisscholen een handje te helpen maakt Ikook een handreiking met alles wat ze moeten doen om de traditionele lestijden los te kunnen laten.

Eigen programma
Het is namelijk geen kwestie van alleen de schooltijden veranderen. De hele manier van lesgeven moet worden aangepast. Alle leerlingen doorlopen een eigen lesprogramma, zodat het niet uitmaakt wanneer ze vrij zijn. Voor scholen kan dat juist een drempel zijn. ,,Dat heeft een enorme impact. Hoewel scholen bezig zijn met gepersonaliseerd leren, is dat op veel plekken nog niet op deze manier uitgewerkt,'' constateert Petra van Haren, voorzitter van de Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS).

Bovendien kleven er financiële nadelen aan. Er moeten vaker leraren aanwezig zijn en waar gaan scholen die van betalen? Overigens mogen scholen de kinderen nu ook al hun eigen begin- en eindtijd laten kiezen

jaja

De school kan wel drie weken vakantie geven buiten de wettelijk vastgestelde vakanties, maar zal die niet-vastgestelde vakantie dan wel zelf willen vaststellen en aan de hele school tegelijk willen geven. Anders zitten ze met een roostertechnische nachtmerrie. Ze kijken wel link uit. Als je de niet-vastgestelde vakantie door de ouders naar eigen inzicht laat opnemen moet je als school wel je hele team in touw houden (en de vrije dagen waarop het personeel recht heeft moeten dan ergens anders weer worden opgenomen), en moet je maar afwachten wanneer Jantje en wanneer Pietje in de schoolbanken zit.

Voor ouders reuze leuk, voor leerkrachten onhandig en voor de schoolorganisatie hoofdpijnverwekkend. Geen wonder dat ze er niet aan beginnen.

Scholen profileren zich ook helemaal niet op het 'ouders tegemoet komen' (ouders selecteren daar iha ook de school niet op), dus er is ook geen enkele stimulans voor scholen om dit soort experimenten aan de hand te halen.

Groeten,

Temet

Gepersonaliseerd onderwijs met willekeurige vakanties

Hoe gaan we dat realiseren?

Ideetje: Alle jaarklassen, ook fysiek: de muren weg. Kinderen in een soort kantoortuin achter de tablet met ieder afgstemd programma. Een leraar die achter een bureau individuele leerplannen opstelt, met een oog het moederbord waarop in de gaten wordt gehouden of antwoorden vlekkeloos invult of met bepaalde opdrachten worstelt. Leraar stuurt onderwijsassisten aan om die kinderen bij te staan of start een uitlegvideo. En om het half uur een energizer, 5 minuutjes hopsen en springen om de spieren los te maken en weer fris aan de slag te gaan.

Concept leent zich ook voor thuisonderwijs. En zijn er hier veel ouders die daar warm voor lopen? Kan ik de eerste aanmeldingen voor de Kenfan Junior Excellence Campus al inschrijven?

mirreke

mirreke

28-07-2016 om 15:19

Temet waarom nou altijd in onmogelijheden denken?

Ten eerste: kanniet zal toch echt in de richting van kanwel gaan, sterker nog, langzamerhand wordt het een moetwel!
Want het is juist de bedoeling, ook van het ministerie, dat er wel degelijk maatwerk gaat worden gegeven, dus idd ook vakanties op het moment dat jij als gezin het wil.

Ze zijn er wel degelijk, de scholen die zich wel profileren op het ouders tegemoet komen. Ik weet van een initiatief in de omgeving Nijmegen, waar men bezig is een school op te richten die een lesprogramma van 52 weken per jaar heeft (dus waar het artikel over spreekt), juist omdat er in die omgeving GEEN scholen zijn die dit aandurven.

Onze jongste gaat na de zomer naar een VO-school waarvan de directie streeft naar totaal maatwerk. Inderdaad zijn er hobbels, maar die zijn er om genomen te worden, aldus de directie. En het zal niet meteen volgend jaar allemaal in orde zijn. Maar misschien wel als hij in het eindexamenjaar zit...

Maar waar het vooral voor ts om gaat: het mag gewoon, sterker nog, als jij als ouder het wilt, vakantie op een ander moment, dan heb je gewoon een punt.

Een vakantieperiode plannen voor alle kinderen tegelijk (gebeurt trouwens vaak al, in de meivakantie), maar goed, als je dat doet, ga je weer ouders een keurslijf in dwingen wat nou juist niet meer van deze tijd is.

In Tilburg is er een initiatief gaande. Het gaat hier om basisscholen en kinderopvang in één.

https://www.palet013.nl/integrale-kindcentra/

Ach

Als de scholen willen, bijvoorbeeld om de concurrentiestrijd aan te gaan, dan kan het. Dat de minister zegt het te willen: het zal allemaal wel. Zolang hij geen concrete maatregelen neemt om de scholen te stimuleren, zullen scholen alleen tot dit soort ingewikkelde toestanden overgaan als ze er voordelen in zien voor zichzelf. Het is makkelijker om alles gewoon op de oude manier te blijven doen.

Dat 'men' vindt dat het 'niet meer van deze tijd is' om ouders in een keurslijf te dwingen is misschien wel waar, maar ik heb niet de indruk dat dat een reden is voor scholen om en masse de praktijk te wijzigen. Het uitgaan van de thuisblijfmoeder als standaard lijkt me ook al jaren niet meer van deze tijd, maar nu pas begint het continurooster schoorvoetend wat meer ingang te vinden, en over het forse beroep op hulpmoeders (m/v maar toch vooral heel erg vaak v) lopen op dit forum ook al jarenlang de nodige draadjes.

Dus ja, het kan. Maar daarmee is nog niet gezegd dat het gebeurt. Althans niet op aanzienlijke schaal. En ik gok erop dat tegen de tijd dat mijn nu 7-jarige dochter eindexamen doet er op dit vlak nog weinig zal zijn veranderd.

Groeten,

Temet

Anna G.

Anna G.

28-07-2016 om 19:58

duur!!

In ditzelfde artikel werd ook gerefereeerd aan een school die dit concept succesvol toepast. De Casaschool in Pijnacker. Wat er dan weer niet bij werd vermeld is dat dit een soort half-particuliere school betreft met een torenhoge ouderbijdrage. Dan zijn dit soort dingen blijkbaar te realiseren, maar niet realistisch voor veel ouders.

Even van de website gekopieerd:

Kinderen van 4 tot en met 12 jaar
Voor kinderen vanaf 4 jaar bestaat het tarief uit 2 componenten:
Vrijwillige ouderbijdrage à € 1054 per jaar
De tweede component is afhankelijk van het pakket dat u afneemt. Zie hiervoor de prijslijst onderaan de pagina. Let op: dit zijn bruto tarieven, zonder opvangtoeslag vanuit de overheid.
Alle tarieven kunnen over twaalf maanden gespreid betaald worden.

dc

dc

29-07-2016 om 01:55

alles kan

Maar we kunnen als maatschappij niet alles betalen.

En als er geld over is voor dit soort dingen, dan zou ik dat liever geinvesteerd zien in salarissen voor docenten en onderwijsmaterialen, dan om het mogelijk te maken dat pietje een week in februari gaat skieen, maar jantje liever een week aan de kerstvakantie plakt, maar de school wel moet zorgen voor een zomerschool, zodat jantje en pietje geen achterstand oplopen.

Het zijn allemaal keuzes, allemaal mogelijk, maar wat zijn de prioriteiten voor het geld dat je maar 1 keer uit kan geven?

Ik zie meer heil in het aan banden leggen van de prijzen voor vliegreizen en vakantieoorden aan banden te leggen tijdens schoolvakanties. Niet duurder dan 10% ofzo van de gewone prijs.

dc

dc

29-07-2016 om 02:03

5 dagen - Mirekke

Bij ons op school is het eerste wat we opzoeken bij dit soort verzoeken, het aantal dagen dat een kind afwezig is geweest.

In totaal mogen we nooit over de 10% gaan (in Engeland). Dus als iemand 10 dagen vraagt, maar na 5 dagen gaat die persoon die 10 procent heen, dan is de rest dus niet mogelijk.

Maar als we als school de reden verder wel begrijpen (familie huwelijk in het buitenland ofzo) dan zullen de ouders behalve een brief, verder geen problemen krjgen.

bieb63

bieb63

29-07-2016 om 10:40

De School (Zandvoort)

Is er ook zo 1.
Je kunt kiezen voor het basispakket (dat is in principe gelijk aan de normale bs gewoontes) en dan is de school gratis, met dien verstande dat de vrijwillige ouderbijdrage 500,- per jaar is en dat de overblijf (continu) incl. eten 565,- per jaar is.
Je kunt ook kiezen voor hun totaalpakket. Dat betekent dat je 50 weken per jaar gebruik kunt maken van de school en de faciliteiten (ook weekeinden). Kind zelf (in tijdsblokken) mag kiezen voor begintijd en eindtijd van de schooldag. En vrij is in het opnemen van (een vastgesteld aantal) vakantiedagen.
Echter: als je voor het totaalpakket kiest (en dat is natuurlijk wel hetgeen de school als doelstelling heeft en de kinderen die daar naar school gaan hebben), kost dat 5.636,-- per jaar (plus de vrijwillilge ouderbijdrage van 500 en de verplichte overblijf/eet kosten van 565).
Dus ja, héél democratisch, héél vooruitstrevend enz. Maar met een hele dure prijskaart. Dus niet weggelegd voor jan modaal en lager.

Anna G.

Anna G.

29-07-2016 om 13:36

Nou spreek je jezelf tegen; je wilt extra geld liever investeren in leerkrachten en onderwijsmaterialen, wat mij ook een verstandige keuze lijkt. Uiteindelijk is het een luxe probleem. Maar aan de andere kant moeten we volgens jou reisorganisaties gaan subsidiëren? Lijkt me niet, toch?

Dat zijn commerciële bedrijven die ook winst moeten maken. Verliezen maken ze soms in het laagseizoen (lege stoelen en bedden), maar dat wordt gecompenseerd in het hoogseizoen. Kwestie van vraag en aanbod. Dat de overheid dit moet gaan reguleren lijkt mij absurd. Waar houdt het dan op? Moet de prijs van een biertje ook gemaximeerd gaan worden?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.