Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Leandra

Leandra

22-02-2012 om 15:12

School is dicht door staking. moet zij voor opvang zorgen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Cynthia

Cynthia

23-02-2012 om 22:22

Ik ook!

Ik geloof niet dat leraren graag staken, maar ergens houdt het wel op. Dus ik sta vierkant achter de juffen/meesters van mijn kinderen.
Joyeux: als je een betere manier weet om de bezuinigingen en achteruitgang in het onderwijs tegen te gaan, ik lees het graag!

Fiorucci

Fiorucci

24-02-2012 om 07:06

Joyeux

Ik schreef al blij te zijn dat mijn jongste bijna klaar is op de basisschool, want ik zie het achteruit hollen, alle inspanningen van leerkrachten ten spijt. Dus ja, ik sta achter de staking.

Chippie

Chippie

24-02-2012 om 09:30

Joyeux

"Dus je mag alleen ergens tegen zijn als je meteen met een (andere) oplossing komt? Wat een onzin."

Dat vind ik geen onzin. Het is zo makkelijk om te klagen, om het ergens niet mee eens te zijn.

"Overigens is die oplossing er wel hoor: bereid zijn om meer belasting te betalen, zodat er meer geld naar onderwijs kan!"

Graag! Of bezuinigen op andere zaken of het hoger onderwijs anders inrichten, etc.

"Bovendien ga je er dus vanuit dat staken iets oplevert. Denk je dat nou echt?"

Ik ben bang van niet. En dan bedoel ik echt bang. Want een van de belangrijkste dingen voor mij, onderwijs aan mijn kinderen, komt in gevaar. Maar niets doen is al helemaal geen optie. Ik ben blij dat onderwijs een grens trekt, tot hier en niet verder. Alles klakkeloos accepteren levert je in ieder geval niets op. En het maakt heel NL duidelijk wat passend onderwijs is. Want ik durf te wedden dat jij geen idee hebt.

"Bovendien begreep ik uit de kranten dat het bedrag per kind, dat beschikbaar is voor onderwijs, nog steeds elk jaar stijgt. Dus waarom lukt het dan niet om het onderwijs beter te maken? Misschien moeten we daar eens naar kijken. Middelbare scholen die miljoenen (!) in kas hebben om een nieuw schoolgebouw neer te zetten. Basisscholen met dikbetaalde directeuren, soms zelfs twee per school."

Inderdaad je hebt geen idee. Zoek zelf nu eens even uit hoeveel een basisschooldirecteur verdient, dat is echt weinig voor een leidinggevende HBO functie. Bovendien is het al lang geen common sense meer om een adjunct-directeur te hebben, de meeste directeuren hebben meerdere schoollocaties onder zich. Middelbare scholen hebben geen miljoenen voor nieuwe gebouwen, de gemeente is verantwoordelijk voor huisvesting.

'Er zijn mensen die niet zomaar vrij kunnen nemen.'

Als we allemaal niet verder keken dan onze eigen neus lang is, dan komen we niet ver. Korte termijn is de 'last' van een dag vrij voor de kinderen, lange termijn is de last van slecht onderwijs waardoor zorgkinderen maar ook niet-zorgkinderen ernstig in de knel komen.
'Niet zomaar vrij kunnen nemen' -> hoezo niet? Jij bent nooit ziek, nooit een begrafenis? Je hebt twee weken om iets te regelen.

anderss

anderss

24-02-2012 om 09:53

Tjonge jonge

een beetje treurig wordt ik hier wel van: we hebben last want de scholen staken en nu moeten we zelf iets bedenken. Solidariteit met leerkrachten die opkomen voor goed onderwijs waar jou kind ook van profiteert?
Er wordt trouwens niet bezuinigd op passend onderwijs. Passend onderwijs is de werktitel waaronder het huidige kabinet het basisonderwijs om zeep helpt.

Paal

Paal

24-02-2012 om 10:19

Staken is niet leuk

Even voor de duidelijkheid: ik ken geen leerkrachten die het leuk vinden om te staken. Het is geen dag vrij! Er is een verplichting om naar Amsterdam te gaan, tenminste, als je uit de stakingskas je salaris wilt krijgen. Dat zal voor velen noodzakelijk zijn, aangezien er (terecht) salaris ingehouden gaat worden.
Het is dus niet een dag waarop we achterstallig werk kunnen doen. Of een cursus. Of ideeën brainstormen hoe we volgend jaar de groepen weer eens gaan indelen.
Heel vervelend voor ouders dus, maar niet minder voor leerkrachten.
Waarom we dan toch staken? Om onze stem te laten horen, voor de kinderen van nu, maar ook die van de toekomst. (jullie kleinkinderen? Doet me denken aan dat energie spotje van een paar jaar geleden. We willen de aarde bewaren voor onze kleinkinderen, ook het onderwijs?)

Chippie

Chippie

24-02-2012 om 10:42

Joyeux

"Grappig chippie, dat is precies wat ik de stakers verwijt. En veel andere mensen in deze saenleving. Klagen, mopperen, schelde, staken. Alles behalve zelf de handen uit de mouwen."

Nee, dit is niet zomaar even klagen, mopperen, schelden. Leerkrachten staken niet voor zichzelf maar voor ONZE kinderen. Ik ben er van overtuigd dat leerkrachten veel liever een dagje lesgeven dan dat ze naar de andere kant van het land reizen om te kunnen staken.

In de Trouw stond een mooi artikel wat het betekent voor een ZMLK school in Rotterdam. Die school moet 650.000 euro bezuinigen op een budget van 3,5 miljoen. Ze hebben 21 groepen. Op die 21 groepen moeten ze 6 FTE's leraren ontslaan en 9 fte's ondersteuning waaronder 8 fte's klassenassistenten. De zorgvuldig opgebouwde zorgstructuur gaat volledig naar de knoppen, klassen worden groter, etc.

Zie je het voor je een groep kleuters van 4 met luiers en een ontwikkelingsleeftijd van 8 maanden met 1 leerkracht, geen assistentie?
Een groep met 8 gedragsmoeilijke autisten met 1 leerkracht, geen assistentie?
Een groep ZMOLK leerlingen op speciale gesloten afdeling met ernstig, soms criminee, agressief en onvoorspelbaar gedrag, alleen met 1 leerkracht, geen assistentie?

Staken is een laatste redmiddel, en in dit geval bijzonder geoorloofd.

(Als je het hele artikel wilt lezen, google dan op St Mattheusschool Rotterdam).

Tijgeroog

Tijgeroog

24-02-2012 om 11:27

Joyeux

'Het is zo makkelijk om te klagen, om het ergens niet mee eens te zijn.'
"Grappig chippie, dat is precies wat ik de stakers verwijt. En veel andere mensen in deze saenleving. Klagen, mopperen, schelde, staken. Alles behalve zelf de handen uit de mouwen."

Hmm... dat strookt helemaal niet met het beeld dat ik van de leerkrachten van m'n kinderen hebben. Hardwerkende mensen die met hart, ziel en veel liefde voor de klas staan om mijn mooie kinderen tot nog mooiere mensen uit te laten groeien.

'Er zijn mensen die niet zomaar vrij kunnen nemen.
"Het ging niet om mijzelf. Ik denk ook aan andere mensen."
Klopt, daarom gaf ik meteen al aan dat ik die dag best wat andere kinderen op wil vangen, van ouders die anders wel een probleem hebben. In plaats van te mopperen en klagen over leerkrachten die gaan staken.

Vic

Vic

24-02-2012 om 14:44

Jaja

Ik ben tegen het hele stakingsrecht. Toen mijn collega's staakten ben ik ook gewoon gaan werken. Zottigheid. Je kiest toch voor een baan, dan moet je achteraf niet gaan zeuren dat het te zwaar is, slecht betaalt, o.i.d. Dus nee, ik ga niet naar de rechter om een eventuele staking te verhinderen. Bij ons is de BSO op dat soort dagen gewoon open (kost je wel om en nabij 70 euro per dag).

anna van noniemen

anna van noniemen

24-02-2012 om 15:34

Hier nog niks gehoord

dus het zal hier niet zijn denk ik. Ik ben voorstander van praten en met argumenten je standpunt kenbaar maken, maar als er dan niet geluisterd wordt, en gewoon klakkeloos over je heengewalst wordt, ja, dan vind ik een staking een prima middel om je punt te maken! De wijze waarop passend onderwijs en de bezuiniging over onderwijs heen gestort wordt vind ik ronduit schandalig, totaal geen oog voor de problemen van de kinderen, wel of geen stoornis of handicap!

Wilma

Wilma

24-02-2012 om 16:12

Hier ook nog niks gehoord

maar ik hoop toch dat ze niet gaan staken. Ik vind dat ze gewoon les moeten geven. Raar dat je wel gewoon mag zeggen als je het er wel mee eens bent dat ze staken, maar niet als je het er niet mee eens bent. Ik zou t wel eens willen zien als ze op een zaterdag zouden willen demonstreren tegen de bezuinigingen, dan gingen er lang niet zoveel denk ik.

Vic

Vic

24-02-2012 om 16:52

Daans

Waarom ben (lijk) jij zo voor het staken? En waarom stel je je zo formeel op? In de regel stappen individuele gedupeerden niet naar de rechter om een staking te verhinderen, en volgens mij is er geen belangenvereniging van ouders die gewoon willen dat hun kinderen les krijgen en leerkrachten hun energie steken in lesgeven.

Stakingsrecht

Als artsen of als de politie staken dan wordt er een zondagsdienst gedraaid. In die beroepsgroepen heb je nu eenmaal de plicht om voor mensen te zorgen.
Basisscholen hebben de wettelijke plicht voor opvang van de leerlingen te zorgen. Staken prima, maar dan wel zo dat kinderen waarvan de ouders opvang nodig hebben wel opgevangen kunnen worden. Niet alle leerkrachten van een school hoeven naar Den Haag.

mirreke

mirreke

24-02-2012 om 18:53

De bedoeling van staken

is ook dat men er last van heeft. Nu lijkt het alsof staken alleen is om naar Den Haag te gaan en te demonstreren. DAt is er een beetje van gemaakt, omdat je anders je geld niet krijgt. Maar officieel is staken niet werken, je werk neerleggen. Dan krijgt de maatschappij er last van en dan kun je je eisen kracht bij zetten. Ik vind prima dat men staakt, en ook prima dat men er last van heeft, dan ga je er misschien over denken waarom er wordt gestaakt. Sterker nog, ik vind dat iedereen moet staken, iedereen die kinderen heeft moet staken, want het hele onderwijs gaat eraan met deze ondoordachte bezuinigenen en (weer eens) veranderingen waar iedere kind en dus ook iedere ouder de gevolgen van zal gaan merken.

Vic

Vic

24-02-2012 om 19:50

Daans

Ik heb werkelijk waar geen idee wat jij nu precies wilt zeggen. Waarom wil je ons zo graag naar de rechter hebben? Heb je zelf geen mening?

anna van noniemen

anna van noniemen

24-02-2012 om 21:46

En waar ik dan benieuwd naar ben

hoe in jullie ogen dan geprotesteerd moet worden. Of zijn jullie het in zijn geheel eens met Passend Onderwijs EN de bezuiniging van 300 miljoen die daar bovenop komt?

Dat kan natuurlijk, dat het jullie verder niet uitmaakt, mag ook. Maar indien je het er niet mee eens bent, wat zien jullie dan nog voor opties, nu praten praten en nog eens praten niks heeft opgeleverd?

Chippie

Chippie

24-02-2012 om 22:03

Er lopen nu drie discussies door elkaar....

Stakingsrecht: goed of niet. Het lijkt me dat een dergelijke discussie niet in een draadje Ouders en School thuishoort.

Hoe moet men staken: daar hoef ik mij niet mee te bemoeien. Dat valt onder het stakingsrecht.

Hoe opvang regelen: een dergelijke discussie past meer in Kinderopvang

Passend onderwijs; verbetering of juist niet. Daar zou ik graag over discussiëren, daarom staat het ook in Ouders en School. Voor mij is Passend Onderwijs een enorme bezuinigingsmaatregel verpakt in een leuker papiertje (maar zo gek zijn we natuurlijk ook niet met z'n allen). Ik ben voor elke actie die dit aan de kaak stelt en ik hoop zo dat het wetsvoorstel (voor de tigste keer) wordt herschreven/uitgesteld/afgeserveerd.

Nee chippie, beginvraag ging over opvang

Beginvraag was of een school verplicht is om bij een staking voor opvang te zorgen.
En ja, een basisschool is wettelijk verplicht om van 8.00 uur tot 18.30 uur voor opvang te zorgen. Een discussie over opvang hoort dus gewoon hier bij ouders en school thuis.

Evanlyn

Evanlyn

24-02-2012 om 22:48

Wij mogen ook!

Ouders mogen ook meedemonstreren.Dat lost dan meteen mijn opvang-probleem op, want de kids neem ik dan gewoon mee.

Opvangprobleem

Als je vrij kunt nemen om te demonstreren dan had je sowieso geen opvangprobleem.

Fiorucci

Fiorucci

25-02-2012 om 08:11

En hier....

Wij kregen vandaag een brief welke leraren gaan staken. Je wordt geacht zelf opvang te verzorgen. Hier begint nu de vakantie, als er toch nog andere leraren willen staken, moeten zij dat uiterlijk 5 mrt. om 8.00 'sochtends melden, zodat school als de wiedeweerga ouders kan informeren.

Fiorucci

Fiorucci

25-02-2012 om 10:27

Joyeux

Voor dergelijke omstandigheden heb je tegenwoordig de arbo..)

Maylise

Maylise

25-02-2012 om 16:38

Staken

Staken heeft weinig zin als er niet wat chaos mee wordt gecreerd. Immers je wilt een duidelijk teken geven naar de werkgever of de overheid toe dat deze te ver gaat. Als niemand er last van heeft dan heb je als staker minder 'macht'
Als de leerkrachten dan nu echt wat willen moeten ze niet maar 1 dag gaan staken maar veel langer. 1 dag is om mee te beginnen leuk maar de kans is niet groot dat er geluisterd zal worden en de negatieve effecten van de staking zijn niet groot genoeg.
Ik weet niet of deze zaak het echt waard is om voor te vechten want daarvoor heb ik me niet voldoende in de problematiek verdiept maar als dit wel zo is dan is de enige manier waarop je met een staking echt effect hebt door dit langdurig te gaan doen. Dus niet even een dag maar weken achter elkaar. Dan creer je aandacht voor je zaak en zet je de boel meer onder druk. Wil je echt wat bereiken moet je bereid zijn om tot het gevecht veel langer door te zetten.

anna van noniemen

anna van noniemen

26-02-2012 om 18:30

Ik mis nog steeds

reacties van de tegenstanders van staking wat het onderwijs dan WEL moet doen om hun ongenoegen kenbaar te maken....

Anna

Een school kan ervoor kiezen om een aantal leerkrachten op school te houden om de kinderen waarvoor het nodig is op te vangen. Gaat de rest naar Den Haag.
Maar had ik al gezegd. Ben niet tegen de staking, maar basisscholen hebben nu eenmaal een opvangplicht.

Tijgeroog

Tijgeroog

26-02-2012 om 20:00

Joyeux

Ik doe allebei de punten die jij noemt (terwijl ik voor de staking ben) Helaas lijkt dat tot nu toe niet erg te helpen..

anna van noniemen

anna van noniemen

26-02-2012 om 21:22

Precies

dat bedoel ik. tot nu toe zijn het vooral brave acties geweest, waar niemand last van had, en het heeft geen bal opgeleverd. Nu dus wel. En je kunt het flauw vinden dat ik er naar vraag, maar het is zoals zo vaak. Ja, dat staken, dat mag, maar ik moet er geen last van hebben! Ja duh, wat is dan het effect van staken????? Daarom was ik benieuwd, maar ik zie dat jullie liever doorgaan op de lijn die al liep, die dus geen enkel resultaat heeft opgeleverd....

anna van noniemen

anna van noniemen

26-02-2012 om 22:17

Dan snap je het echt niet

-Waar gaan we dus naar toe vraag ik me af en niet betalen voor het OV lijkt me een groter gevolg hebben omdat de benzine wel verbruikt wordt namelijk. Groter verlies dus voor de vervoersmaatschappijen.-

En die vervoersmaatschappijen kunnen er dus ook geen fluit aan doen, want die krijgen gewoon minder geld van de overheid en moeten aanbesteden, ook zo'n draak van een beslissing uit Europa! Dus het gratis maken van het vervoer heeft niet die maatschappelijke onrust tot gevolg die staken wel heeft. En die maatschappelijke onrust heb je nodig om Den Haag eventueel (ja eventueel) te overtuigen of in elk geval mensen te laten nadenken dat de partijen die er nu zitten niet het beste met je voor hebben.

En zo ook met het onderwijs. als niemand er last van heeft, dan heeft ook niemand het er over. En komt dus niet die maatschappelijke onrust op gang, die je nodig hebt om mensen na te laten denken. Hele groepen denken dat het alleen over het kneusjesonderwijs gaat (ja, ik mag dat zeggen vind ik, als moeder van 2 zorgenkinderen). Maar dat is niet zo, het gaat om het onderwijs voor ALLE kinderen. Dus die onrust mag van mij niet groot genoeg zijn! En al moet de school daarvoor weken plat!

anna van noniemen

anna van noniemen

27-02-2012 om 09:57

Ah, is dat het joyeux

we moeten vooral niet willen denken dat onze "kneusjes" op een hoger nivo mogen komen, nee, we moeten accepteren dat ze nu eenmaal door hun stoornis een lager nivo hebben.

Heb jij enig idee hoeveel frustratie dat bij mijn kinderen oplevert? Weten dat je veel meer kan, maar niet mag: omdat je nou eenmaal moet leren dat je niet hoger kan komen door je stoornis. Fijn, bedankt, het is me duidelijk...

Irene

Irene

27-02-2012 om 10:23

Anna van noniemen

Dat is toch helemaal niet wat joyeus zegt? Wat lees jij slecht! Het gaat er natuurlijk helemaal niet om dat een kind niet meer mag dan hij kan. Juist dat een kind mag wat het wel kan. En ja soms betekend dat accepteren dat een kind niet hoger kan komen door een stoornis, zoals iemand in een rolstoel zal moeten accepteren dat hij niet kan lopen. In sommige gevallen zal iemand misschien toch nog kunnen leren lopen. En als die mogelijkheid er is moet je natuurlijk begeleiden zoveel als mogelijk. Maar als iemand alleen kan lopen wanneer hij aan 2 kanten door iemand vast gehouden wordt, dan komt er een punt dat je moet zeggen: dit heeft geen zin, want als die begeleiding stopt val je toch weer om. In dat geval is accepteren dat dat lopen echt niet gaat een stuk zinvoller. En natuurlijk is het lastig om dat punt te herkennen (tot waar is begeleiding zinvol en vanwaar niet meer)

anna van noniemen

anna van noniemen

27-02-2012 om 10:33

Eng

vind ik deze redenatie want nogmaals, het levert enorm veel frustratie op bij deze kinderen, die een normale intelligentie hebben, sommigen zelfs tot begaafd en hoger. Maar door hun stoornis komen ze niet verder en dat moeten we dan maar accepteren? Enig idee wat frustratie met een mens doet? Juist, het wekt agressie op! Dus jullie zeggen eigenlijk, ja, dat moet je dan maar accepteren, dat je kind op een lager nivo moet functioneren, agressief naar de omgeving wordt en uiteindelijk door de hele maatschappij (dus ook jullie) wordt uitgekotst? Bah...Dit Nederland wordt hoe langer hoe enger, sorry dat ik het zeg. Not in my backyard is hier wel erg duidelijk aanwezig.

Realisser je echter dat passend onderwijs niet alleen om deze (en mijn) kinderen gaat, maar juist ook om de kinderen waar niks mee aan de hand is! Realisser je ook dat je straks als ouder niks meer te zeggen hebt over waar je kind op school komt. En dat geldt voor alle beperkingen, verlamd, dyslexie, ADHD, autisme, welke beperking dan ook, als de school vindt dat een andere school daar beter mee overweg kan, dan heb je dat als ouder maar te slikken!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.