Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Leandra

Leandra

22-02-2012 om 15:12

School is dicht door staking. moet zij voor opvang zorgen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Irene

Irene

27-02-2012 om 11:44

Eng?

Ik denk dat de essentie is van het hebben van een "stoornis" (of handicap o.i.d.) nou juist is dat je niet alles kunt wat een ander kan. Wat je daar ook aan begeleiding bij hebt (en Anna, ik heb mij daar helemaal niet over uitgesproken, over vorm, inhoud, kosten enz. dus je reactie vind ik op zijn zachtst gezegd nogal overtrokken) er komt een punt waar je ook bepaalde tekortkomingen of beperkingen zult moeten accepteren. (Trouwens, dat geldt toch eigenlijk universeel: ook zonder stoornis kun je niet alles bereiken wat een ander kan).
Zo'n houding: "jij moet en zal op je intellectuele niveau functioneren ondanks je stoornis", in plaats van te kijken naar wat een kind wel (zelf) kan bereiken, dat vind ik nou eng.

anna van noniemen

anna van noniemen

27-02-2012 om 11:58

Ik trek me hieruit terug

sorry, ik kan hier echt niet normaal op reageren, het maakt me woest! Over het algemeen kan ik best het onbegrip van anderen naast me neerleggen, maar wat hier nu staat raakt me te diep! Beste stuurlui aan wal.

Het zal komen door alles in het draadje ook over de stakingen zelf. Ons gezin blijft met alle bezuinigingen niks bespaard. Het onderwijs. Bezuiniging op het OV kan mijn man zijn baan kosten. Bezuininging bij mijn werkgever gaat mij mijn baan kosten. Het is teveel, en zeker als er dan ook nog even schamper wordt opgemerkt dat deze kinderen dan maar moeten leren leven met hun beperking en lager nivo....

Tineke

Tineke

27-02-2012 om 12:06

Waar gaat het nou over?

Het gaat niet om de hoogbegaafde autisten die met een beetje hulp het atheneum doen. Het gaat (ik bedoel dus die staking) over het onderwijs aan alle kinderen. Stel je de huidige klas voor van je kind (regulier), stop in die klas een stuk of tien zorgleerlingen erbij (van adhd tot slechtziend, etc.), ontsla vervolgens de RT-er en de IB-er, plus nog wat leerkrachten. En dat is het dan. Veel plezier allemaal.
Ik loop nu stage op een school waarbij ik een eigen klas heb waar geen leerkracht voor is. Geen geld. Gedwongen ontslagen. Als ik er niet ben, worden de kinderen verdeeld onder andere klassen. Is dat de situatie die de mensen die tegen staken zijn, wenselijk vinden?
Ik bedoel, ik ben absoluut voorstander van inclusief onderwijs, van mij mag al het speciaal onderwijs worden opgeheven, maar dan wel met kleine klassen en voldoende kennis en handen in de klas.

Tineke

Tineke

27-02-2012 om 12:20

Hulp aan zorgleerlingen

Ik vind dat zorgleerlingen alle recht hebben op alle mogelijke hulp. Hulp moet er echter op gericht zijn te ondersteunen én het aanleren het zelf te doen. Als je dat laatste vergeet, ben je als hulpverlener verkeerd bezig. En dat gaat nogal eens mis, ook omdat de hulpverlener het zo lekker vindt de hulp te kunnen geven.
Maar het 'help mij het zelf te doen' moet altijd geboden worden, in welke mate dan ook. Maar maak jezelf overbodig, als hulpverlener. Dat moet het doel zijn.

Rafelkap

Rafelkap

27-02-2012 om 12:56

Blij

Ik geloof dat dit een heftig draadje is en dat ga ik dus nu echt niet lezen.
Maar ik ben blij dat de (basis-)school van mijn oudste kind staakt! Want met deze bezuiningen kan zijn jongerere broertje straks niet naar school (zit nu op een kinderdagcentrum), omdat de groepen groter worden. Zonder school wordt er niet/nauwelijks aan zijn ontwikkeling gewerkt.
De school van mijn oudste staakt in het belang van alle kinderen, die denkt niet alleen aan zichzelf. Ik moet zo ook even wat regelen ivm belangrijke afspraak die ochtend op 6 mrt, maar ben verder bereid wat vriendjes op te vangen voor ouders die opvangproblemen hebben.

Wilma

Wilma

27-02-2012 om 13:22

Hier ook staken

Hier net vanmorgen gevraagd, wij hadden afgelopen week vakantie, en ja, hier wordt ook gestaakt. In welke vorm het gegoten wordt, is nog niet duidelijk, dus of de school dicht gaat of niet, maar dat er diverse leerkrachten gaan staken, is al zeker.

Gelukkig zijn hier meer mensen die schrijven wat ik bedoel(de). Oa dat over die juf met een autistisch kind die heel veel 1op1-zorg kreeg, heb ik ook gezien op tv en ik dacht hetzelfde als Joyeux. En zoals Kaatje het nu op het eind verwoordt, beaam ik helemaal. Zorg om je uiteindelijk als zorgverlener onmisbaar te maken. In de gevallen waar dat kan in dit geval.

Over het staken zelf, denk ik ook dat die ene dag echt niet veel zal uitmaken. Dénk ik. Gister een oudleerkracht gesproken die vertelde dat ze ooit een week (!) hebben gestaakt (met alle gevolgen van dien) en dat dat toen ook weinig teweeg bracht.

Ik denk dat er gewoon ook mensen zijn die "lekker een dagje niet willen werken" en dan "gezellig een dagje Amsterdam" beleven. Oké, je moet je met je laten registreren dat je in Amsterdam was wil je doorbetaald krijgen, dus thuisblijven is geen optie.

Rafelkap

Rafelkap

27-02-2012 om 13:48

Effect

Of het staken nou effect heeft of niet, het is in ieder geval beter dan alles maar voor lief nemen. Het is toch een signaal. En de ouders die opvangproblemen hebben of het er niet mee eens zijn kunnen hun beklag bij de overheid doen, moet die er maar voor zorgen dat de scholen geen reden meer hebben om te staken
Verder: ja, deze bezuiningen raakt ons gezin rechtstreeks, meer dan bij kinderen in het reguliere basisonderwijs. Als ons jongste kind niet goed wordt begeleid in z'n communicatie, wordt het later een soort 'Brian', vastgebonden alleen maar schreeuwend. Ik hoop graag op veel 1 op 1 begeleiding om het niet zover te laten komen (en dat zou uiteindelijk de samenleving ook minder kosten om het zo ver te laten komen). Als ouder van een zorgintensief kind wil je er alles uit halen wat er in zit en denk je er niet zo gemakkelijk over, 'dat het toch geen zin heeft' als je het op tv ziet.

Tineke

Tineke

27-02-2012 om 14:06

Hmz p

P: "De regels over het aantal vierkante meters klaslokaal per kind zullen na de zomer niet opeens gehalveerd zijn ofzo."
Bedenk dat die regel niet zo duidelijk is. Er bestaat geen maximum aantal kinderen voor een klas. Ik weet al van een school waarbij komend schooljaar 39 leerlingen in groep 3 zitten. En dat in Groningen, waarbij er ook enorme krimp is in leerlingenaantallen.

anna van noniemen

anna van noniemen

27-02-2012 om 14:13

M2 per kind

http://www.nko-50tien.nl/ned/basisonderwijs/schoolorganisatie1/groepsindeling/groepsgrootte1/het-maximum-aantal-leerlingen-in-een-basisschoolklas-.aspx

Het maximum aantal leerlingen in een basisschoolgroep

Er is geen richtlijn voor de maximale groepsgrootte. Scholen mogen dat zelf bepalen. Niettemin kunnen ouders een (advies)stem laten horen via de ouderraad of de medezeggenschapsraad. Verder moeten de personeelsleden in de medezeggenschapsraad instemmen met de formatie en de taakbelasting van het personeel.

Er is wel een richtlijn voor de minimaal beschikbare ruimte voor basisschoolleerlingen. Voor het regulier basisonderwijs geldt een norm van 3,5 m2 per leerling.
Er zit echter wel een addertje onder het gras. De verplichte oppervlakte komt namelijk als volgt tot stand: 'Totale oppervlakte van alle ruimten van de school' gedeeld door het 'aantal leerlingen'. Dat is dus niet hetzelfde als 'de vloeroppervlakte per lokaal' gedeeld door 'het aantal aanwezige leerlingen per lokaal'. In de klas kan er daardoor toch minder ruimte dan 3,5 m2 per leerling aanwezig zijn.

En nu maar hopen dat alle scholen niet teveel "overbodige" ruimte hebben...

En nee, ik neem niks terug uit mijn posting aan Joyeux, inderdaad!

Tineke

Tineke

27-02-2012 om 14:14

Precies anna

Een school met eigen gymzaal kan wel vijftig kinderen in een klas proppen.

Tineke

Tineke

27-02-2012 om 16:35

Overtrokken

Kan. Maar het kan voor scholen, voor klassen wel de praktijk zijn. En ik ken ze.

Hier

gaf de school aan dat 30% van de leerkrachten/medewerkers wilde gaan staken.

Ik vind dat wel erg laag om dan de hele school maar te sluiten. Ik bedoel, zo wordt je als leerkracht die niet wil staken alsnog gedwongen dat wel te doen (ik bedoel dat het vast niet gewaardeerd zal worden als ze die dag gebruiken om in de tuin te gaan harken)....

Ik had het dan netter gevonden om de klassen met leerkracht gewoon naar school te laten gaan, ik bedoel als je wil werken dan moet je mogen werken.

Wilma

Wilma

27-02-2012 om 19:00

Manda rijn

De tuin van school harken zou nog wel kunnen . Met de leerlingen dan welteverstaan.

Ze hebben allemaal een nummer van de bond en moeten zich laten registreren in Amsterdam als ze gaan staken. Doen ze dat niet, staken dus, dan moeten ze gewoon gaan werken. Thuisblijven of niet werken, dan krijgen ze niet doorbetaald.

Wilma

Wilma

27-02-2012 om 19:01

En andersom, móet je je kind naar school/opvang sturen op zo'n

Is even een hypothetische vraag die hier opkwam (langzaam druppelt 't idee dat er mogelijk gestaakt wordt hier op 't schoolplein ook door). Stél de school zorgt voor opvang, een enkele leerkracht die de leerlingen begeleidt op zo'n dag. Moet je dan verplicht daarheen als kind? Het is een leerprichtdag, dat weet ik ook wel, maar als er geen lessen zijn die dag, moet je dan toch nog ?

Goeie vraag ja

"Stél de school zorgt voor opvang, een enkele leerkracht die de leerlingen begeleidt op zo'n dag. Moet je dan verplicht daarheen als kind? Het is een leerplichtdag, dat weet ik ook wel, maar als er geen lessen zijn die dag, moet je dan toch nog?"
Hier op school wordt ons verzocht onze kinderen uit solidariteit thuis te houden, maar voor degene die dat niet willen/wie het niet lukt voor opvang te zorgen, zijn er enkele leraren die op school toezicht houden. School vraagt dus om kinderen thuis te houden, maar ze _ kunnen_ wel naar school. Ben eigenlijk wel benieuwd: zijn ze dan toch officieel verplicht naar school te gaan?

Evanlyn

Evanlyn

27-02-2012 om 19:29

Anna en joyeux

Ik ben het helemaal eens met Anna. Er zijn twee punten die mensen steeds uit het oog verliezen als het om ondersteuning van zorgenkinderen gaat:

1. Het gaat er niet om of een kind "gewoon" naar de HAVO kan, of met hulp misschien naar het VWO. Het gaat erom of zo'n kind het überhaupt gaat redden op school. In zo'n geval maakt het schooltype niets uit. Het is dus niet zo dat een zorgenkind op een VMBO wel automatisch goed functioneert, terwijl het dat op een gymnasium niet zou doen. Dus als het dan toch hulp nodig heeft, kan je het maar beter naar het gymnasium doen, lijkt mij. Of vindt Joyeux het beter om zo'n kind dan maar aan de lopende band te zetten, omdat het haar anders wat duurbetaalde belastingcenten kost?

2. Het feit dat een kind op school begeleiding nodig heeft, betekent niet automatisch dat het ook in een werkomgeving begeleiding nodig heeft. Je hoeft nooit meer in zo'n snelkookpan te functioneren als op school. Als je deze kinderen eerst maar aan een diploma helpt en ze vinden de juiste werkomgeving, redden ze het echt wel. En stel dat ze het misschien niet redden op het niveau van hun diploma, is dat dan erg? Dat gebeurt met heel veel kinderen, en echt niet alleen met zorgenkinderen. Dus dat weet je ook niet van tevoren.

Ik kan me Anna's ergernis dus heel goed voorstellen.

Tijgeroog

Tijgeroog

27-02-2012 om 20:56

Bso hier is open

De BSO hier is open en wil, indien plek, ook kinderen opvangen die anders niet naar de BSO komen. Wat dat kost weet ik niet.
http://bd.nl/nieuws/tilburg-stad/kinderstad-biedt-extra-opvang-tijdens-staking-scholen-1.146605

anna van noniemen

anna van noniemen

27-02-2012 om 21:04

Maar p

dan hebben we het over 1 speciaal geval! Er zijn enkele duizenden waar helemaal niet zo'n intensieve begeleiding nodig is, moeten we dan die ook allemaal maar over 1 kam scheren met dit ene geval? Ik dacht dat jij toch wel beter wist dan dat?
Misschien denkt menigeen net als jij dat het zo'n vaart niet zal lopen, maar ik zie in mijn omgeving hoe het wel zo'n vaart loopt. En nee, niet eens zozeer bij mijn eigen kinderen. Juist bij de "normale" kinderen. Of de kinderen op het SBO, waar inmiddels al grotere klassen en nog maar 1 leerkracht is doorgevoerd.
Ik hou mijn hart vast, en nogmaals, niet eens zozeer voor mijn eigen kinderen....

Chippie

Chippie

27-02-2012 om 21:27

Geen 10 extra zorgleerlingen...

Nee, er zullen geen 10 extra zorgleerlingen bijkomen. Maar als ik naar de klas van mijn oudste kijk: 4 dyslectische kinderen, 3 HB'ers, 2 ADHD-ers, 1 cognitief zeer zwak kind, 1 PDD-NOS. Dit is een gewone klas op een school waar ze (ouders en school) graag kijken hoe ze een kind kunnen helpen als het niet zo soepel gaat. En dan zetten we er 3 zorgleerlingen bij en bezuinigen we de IB-er en ambulante begeleiding nagenoeg weg. Dat is Passend Onderwijs! En hier een school zonder taalachterstanden, maar er zijn genoeg scholen die kleuters krijgen aangeleverd die nauwelijks Nederlands kunnen.
Dat redt niemand. Zelfs geen superleerkracht. En er zijn veel superleerkrachten maar er zijn ook gewone leerkrachten, jonge leerkrachten die nog weinig leservaring hebben, etc.

Evanlyn

Evanlyn

27-02-2012 om 22:26

Nou p

lees zelf de eerdere posts van Joyeux maar even. Ze trekt uit dat ene geval wel conclusies over het hele beleid! Later krabbelt ze inderdaad een beetje terug.

Maar OK, als iedereen dat inderdaad al weet van die 2 punten, prima. Kunnen we het weer over andere zaken hebben. Ik wou maar dat de minister het ook wist...

Wilma

Wilma

28-02-2012 om 08:57

Hoe deden ze dat vroeger dan?

"Maar als ik naar de klas van mijn oudste kijk: 4 dyslectische kinderen, 3 HB'ers, 2 ADHD-ers, 1 cognitief zeer zwak kind, 1 PDD-NOS."

Hoe ging dat vroeger dan? Dyslectie en Hb en Adhd had toen nog geen naam zoals nu. Dus die telden al als "gewoon". Had je nog 1 cognitief zeer zwak kind en 1 PDD-NOS (alhoewel dat laatste toen nog niet zo heette, zal dat wel al als "anders" bestempeld zijn destijds denk ik). Toen lukte 't toch ook? Al die stempeltjes van nu maken ook dat het LIJKT alsof er héél veel in één klas zit, terwijl dat misschien vast wel mee valt. (maar die hele stempeltjes-maatschappij is een hele andere discussie).

Tineke

Tineke

28-02-2012 om 09:30

Vroeger

1. kregen veel meer kinderen vrijstelling van onderwijs (te zwak, te gek)
2. hoefden kinderen niet zo lang naar school, na de lagere school turf steken. Ofwel:het kind zelf werd minder belangrijk gevonden
3. hadden schoolmeesters en juffen absoluut gezag, met de dokter, pastoor, notaris en de burgemeester waren zij de hoogst-opgeleiden.
Met de huidige maatschappij kun je hier onmogelijk naar terug.

Wilma

Wilma

28-02-2012 om 09:56

Kaatje

Ik zat meer aan mijn eigen schooltijd te denken, zo'n dertig jaar terug ofzo. Turf steken zal dan toen wel niet , maar de rest wat je schrijft, zal inderdaad toen ook wel zo zijn gegaan.
Misschien gingen inderdaad sommigen gewoon niet (te gek of te zwak zoals jij schrijft) en zagen we die dus gewoon niet.

Tineke

Tineke

28-02-2012 om 10:28

P (o.t.) en ontopic

Waarom schreeuw je steeds zo, met al dat kapitaalbegruik? Ik merk dat ik geen zin heb om te antwoorden, krijg ik weer zo'n schreeuwerig verontwaardigd berichtje terug...
Maar toch, het valt niet te berekenen. Zo'n anderhalf miljoen kinderen bezoeken de basisschool. Zo'n 70 duizend een SO. SBO weet ik niet, dat is al niet zoveel meer als vroeger vanwege WSNS. SMV kunnen clusterscholen aanhouden, maar dat hoeft niet. Ik verwacht niet dat alle mytylscholen ophouden te bestaan. Maar rec 3? Of rec 1? En rec 4? Daar is nu al gigantische krimp.

Tineke

Tineke

28-02-2012 om 10:34

Wilma, vroeger

Zo'n dertig jaar terug bestond het ook al allemaal. Juist toen. Internaten voor alles wat gehandicapt was. En een zeer bloeiend speciaal onderwijs, LOM en MLK en ZMLK. Heftige dyslecten gingen naat MLK, met een toch heel wat minder rooskleurig toekomstperpectief dan nu.
Voor het echte zogenaamde inclusief onderwijs, moet je echt terug naar de tijd van de turfstekers.

Typtip voor p

Je kan toch accent aigu gebruiken om woorden te benadrukken?

skik

Tineke

Tineke

28-02-2012 om 11:31

De praktijk

P: "En inderdaad dat valt niet te berekenen maar waarom roep je dan wel getallen?"
Ik roep niet. Ik geef alleen aan wat de praktijk kan worden. Jij ziet die praktijk misschien niet. Dat kan, is heel goed mogelijk. Ik zie die praktijk wel, en dat zal alleen maar erger worden. Ik bedoel maar, ik verzin het niet dat ze op mijn nieuwe stageplek, SO, dolblij met mijn sollicitatie waren. Er was namelijk een klas, zónder leerkracht. Kinderen met een iq tot 55 die na de zomer in elk geval naar een reguliere basisschool moeten. Zonder de expertise, zonder extra hulp. Ik vind die situatie om te huilen, en beslist een staking waard. En niet alleen voor die kinderen, ook voor 'jouw' kinderen. Valt het leesprobleem van een kind dat verder gewoon goed meekomt straks nog wel op? Wie heeft daar nog tijd voor? Ik zou de staking alleen willen volhouden tot de plannen wijzigen. Een dagje, ik weet het niet, maar dat lijkt me te weinig zeggend. Te weinig chaos.

Tijgeroog

Tijgeroog

28-02-2012 om 11:34

Nog een typetip voor p

Je kunt je tekst *vet* maken , je kunt iets _onderstrepen_ en je kunt zelfs /cursief/ schrijven.

anna van noniemen

anna van noniemen

28-02-2012 om 12:16

Nee p

het staat er niet met zoveel woorden, maar de teneur van Joyeux berichtje was me duidelijk. Mensen met een kind met een stoornis moeten vooral niet teveel willen voor hun kind, want tjee, wat is dat belachelijk dat die ene jongen (die dus kennelijk meteen voorbeeld staat voor ALLE kinderen met een stoornis) zoveel begeleiding nodig heeft. Dan maar genoegen nemen met een minder nivo. En ik zeg, dat dat voor kinderen vele malen erger en frustrerender is dan gewoon een goede begeleiding. En ik zeg, dat dit ene voorbeeld niet is waar het om gaat! Er zijn heel veel kinderen niet met wat minder begeleiding dan deze ene jongen ook op hun EIGEN nivo school kunnen volgen, en dat lijkt mij belangrijk. Maar dit gaat dus ook verdwijnen. Ook de wat mindere begeleiding is er straks niet meer. De ambulante begeleiding die oudste zoon nu heeft (en dan heb ik het over 1 keer per 2 maanden een gesprekje ofzo) gaat verdwijnen, het zal straks meer regie vanaf de zijlijn worden, voor de leerkrachten. Jij weet net zo goed als ik wat wij met onze zoon al meegemaakt hebben. En kijkend naar zijn iq zit hij nu ook al onder zijn nivo, maar het gaat goed. Moet ik dan maar accepteren dat hij weer afgleid naar de situatie van een paar jaar geleden? Ik wil gewoon er uit halen wat er inzit, is dat zo verkeerd? En dat geldt lijkt mij voor alle ouders....

anna van noniemen

anna van noniemen

28-02-2012 om 13:08

Nou cobi

zo heel vreemd vind ik dat niet, ik weet ook van diverse kinderen wat er speelt. Hier ook een aantal HB-ers, 1 gediagnosticeerde ASS-er, eigen zoon heeft PDD-NOs/ADHD. Dan is er nog een meisje met Dyslexie. Ik weet welke kinderen naar de plusgroep gaan omdat ze wat meer uitdaging nodig hebben. Ik weet dat 1 jongen al meerekent met groep 8. Ik weet dat 1 meisje AVI-uit is. En hoe ik dat weet? Gewoon, van mijn eigen kinderen. Of van een aantal ouders zelf, gewoon, omdat we daar weleens over praten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.