Leandra
22-02-2012 om 15:12
School is dicht door staking. moet zij voor opvang zorgen?
Hallo,
Vandaag kreeg ik een brief dat de basisschool van mijn kinderen op 6 maart dicht is omdat men staakt. (Vast niet de enige school)Gewoon op een dinsdag. School zorgt verder niet voor vervangende opvang. Is school dat niet verplicht? Ik baal sowieso omdat school afgelopen maandag ook al een vrije dag was voor de onderbouw en zo blijf je van alles regelen buiten de reguliere vakanties om. Op de stakingsdag is de bso niet open als er niet een minumum aan kinderen is en bovendien valt dit uiteraard buiten het regulierre pakket en heb je dus extra kosten. Nou ja, dat zijn andere frustraties. Mijn vraag is eigelijk of school zomaar dicht mag om te staken zonde rouders een alternatief te bieden.
Groet Leandra

Henk 82
01-03-2012 om 17:22
Ach, okay
Ach, okay.
Ik zeg ook niet dat de markt alles maar moet of kan oplossen..
Ik heb gewoon het idee dat die massale zorgstructuur mensen onmondig en passief maakt.
Over 'expertise' gesproken.. al die zelfstandigen die vanuit het PGB betaald worden, hebben die geen verstand van zaken?

Leen13
01-03-2012 om 17:40
Pgb
De kwaliteit van mensen die betaald worden met een PGB kan zeer hoog zijn maar ook bedroevend en uiteraard heb je vast wel gehoord van frauderende pgb-bureautjes.
Zowel bij de ZIN als het PGB is het vinden van de juiste deskundigheid een grote puzzel die je eigenlijk alleen via via kunt oplossen, door lid te worden van ouderorganisaties, door van andere ouders te horen en door niet aflatend te speuren en je te informeren. Echt om deskundigheid te vinden heb je het toeval nodig of een enorme werklust.
En ik vind deze hele zorgstructuur in ons geval met name intimiderend en passief wordt ik er al helemaal niet van. Ik praat me inmiddels weer de blaren van mijn tong en heb grote zin om het bijltje er bij neer te leggen ware het niet dat mijn kinderen toch echt naar school moeten, je hebt geen keus. Jaartje vakantie voor ons alledrie zou ik eigenlijk best kunnen waarderen maar zit er niet in.

M Lavell
01-03-2012 om 17:40
Mag niet
Henk:"Dan zit die passiviteit niet in de cultuur, maar wordt die van hogerhand afgedwongen. "
Zo is dat.
Henk:"Je mag niet zelf meer zorg voor je kind inkopen? Niet zelf het lot in eigen handen nemen? "
Nee. Er is schoolplicht. Je kind moet naar een school en zelfs naar _die_ school de voor jou wordt aangewezen.
Henk:"Je mag toch zeker wel zelf medische zorg inkopen? Hele volksstammen gaan onder de total body scan, of naar de laserkliniek.. "
Ja, en hele volksstammen geven bakken geld uit aan de muziekschool of de sportschool. Maar op een school extra's inkopen kan niet, net zoals je in het ziekenhuis geen extra behandeling in kunt kopen (ach, dokter, voor een duizendje onder tafel doet u dat toch wel voor me?) Je krijgt waar je recht op hebt, meer niet.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
01-03-2012 om 17:44
Kletspraat
Blogger:"Dat is wel waar, meer kan ik er niet van maken. "
Bewijs het. Waar staat het?
Blogger:"Er komt geen acceptatieplicht, er komt een plicht om te kijken of een zorgleerling er nog bij kan. Zo niet zal het door moeten naar de volgende school."
Zie je wel dat je het niet begrijpt.
De school waar je je zorgkind aanmeldt moet accepteren, of een andere school bereid vinden. Vindt de school waar je aanmeldt geen andere school, dan moet die school het kind toelaten.
De wettekst is daar tamelijk helder in.
Blijft het probleem dat de school waar je aanmeldt ook glashard kan beweren dat je kind helemaal geen zorgkind is en dat ze ook geen plaats hebben. Dan kom je wel zonder onderwijs te zitten.
Ja, het aantal thuiszitters zal toenemen.
Groet,
Miriam lavell

Henk 82
01-03-2012 om 17:50
Wat de belastingbetaler voor je over heeft,
Je krijgt waar je recht op hebt, meer niet.
Je bedoelt zeker: Je krijgt wat de belastingbetaler voor je over heeft, meer niet.
(Cynische mode uit.)
Ik ben best wel kapitalistisch aan het worden. Het lijkt me vreselijk machteloos toe te moeten kijken hoe mijn kind kapot gaat door een een of ander uitgekleed systeem. Dan maar met een duizendje smijten.

M Lavell
01-03-2012 om 19:11
Maar dat gebeurt
Particulier onderwijs groeit. Ik heb me er ook aan bezondigd voor mijn kinderen.
Maar een particuliere zmlk of zmok school ben ik nog niet tegengekomen. Die andere particuliere scholen zitten ook niet zo op deze leerlingen te wachten.
Nou ja, internationale scholen doen vaak niet zo moeilijk. In het buitenland is inclusief-onderwijs heel gebruikelijk.
De vergelijking die jij maakte over dat uurtje en zelf je portemonnee trekken, gaat mank omdat dat uurtje op school plaats heeft juist om dat kind op die school goed te laten functioneren.
Je kunt niet uit eigen zak personeel op school rond laten lopen.
Wat er in de praktijk zal gebeuren is dat de ambulant begeleider niet meer naar de leerlingen komt, maar dat de leerlingen verzameld worden in een klas per regio. Autistenklasjes, hb klasjes, adhd klasjes, allemaal op soort gesorteerd.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
01-03-2012 om 19:22
Nog een dingetje
Henk:"Je bedoelt zeker: Je krijgt wat de belastingbetaler voor je over heeft, meer niet. "
Nee. In het onderwijs is het niet de belastingbetaler die het voor het zeggen heeft, maar het schoolbestuur. Dat is het bevoegd gezag. Meestal een privaatrechtelijk bestuur dus zonder openbaarheid van bestuur.
Je krijgt wat schoolbesturen je gunnen. Maakt niet uit wat de belastingbetaler bereid is te betalen.
Die besturen moeten wel weer voldoen aan de regelen van fatsoenlijk bestuur en daar hoort bij dat gelijke gevallen gelijk behandeld moeten worden. Geen vriendjespolitiek of voortrekkerij in ruil voor geld.
Daarom kun je er op school niks bij kopen voor jouw kind. Dat mag niet, is fraude, omkoperij, etc.
Groet,
Miriam Lavell

Rafelkap
01-03-2012 om 19:25
Annej
"En ja, op de zmlk-scholen zitten mogelijk meer allochtone kinderen omdat het toch ook vaak met onbegrip van de leerkrachten te maken heeft voor verschillen tussen kinderen en daar zullen meer verklaringen mogelijk zijn."
Ik ben me momenteel aan het orienteren op zmlk-scholen, en daar kom je niet zomaar op. Je moet een iq tot zo'n 56 hebben, daarboven moet je goede papieren hebben (zeer geringe zelfredzaamheid) om in aanmerking te komen voor het zml-onderwijs. Dit heeft dus niets maar dan ook niets met autochtonen of allochtonen te maken. Wat ik zag was ook heel gemengd.

Jip
01-03-2012 om 20:13
Bezuinigingen
Ongeveer 80% van de uitgaven van een school of schoolbestuur gaan naar salarissen. 20% blijft over voor materialen, nascholing, gebouwen ed. Als je dus moet bezuinigen als schoolbestuur valt er helemaal niet zoveel te kiezen. Het moet van het potje salarissen af, dus ontslaan. En dan komt Miriam met 1 voorbeeld van een schoolbestuur met wangedrag. Met dat argument kan ik niks.
Verder is er dit en afgelopen schooljaar flink bezuinigd door gemeentes. Vakleerkrachten gym, subsidies voor cultuuronderwijs, natuuronderwijs, gemeentelijke sportdagen, bijdragen voor onderwijsbegeleiding etc. zijn wegbezuinigd. Dit waren leuke extraatjes in goede tijden. Probleem met bijvoorbeeld de vakleerkrachten gym is dat die wel vaste contracten hebben bij de besturen. Bij een gemeentelijke bezuiniging moet het schoolbestuur deze kosten dus voortaan zelf gaan betalen.
Ik geloof er geen bal van dat scholen veel keuzes hebben in minder geld uitgeven. Er zit nog een klein randje "leuke dingen" en verder moet het gewoon van de salarissen af.

M Lavell
01-03-2012 om 20:26
De cijfers
Rafelkap:"Je moet een iq tot zo\'n 56 hebben, daarboven moet je goede papieren hebben (zeer geringe zelfredzaamheid) om in aanmerking te komen voor het zml-onderwijs. "
Welnee. Als ik aan een dergelijk onderzoek wordt onderworpen in het Spaans, dan voldoe ik ook aan de criteria.
Dat jij je niet kan voorstellen dat er gerommeld wordt met indicatiecriteria, kan best kloppen. Met jou en jouw kind kan dat ook niet. Je bent zelf te goed toegerust om gerommel ongezien voorbij te laten gaan.
"Dit heeft dus niets maar dan ook niets met autochtonen of allochtonen te maken. Wat ik zag was ook heel gemengd. "
Dat heeft er alles mee te maken. Van allochtone kinderen wordt nu eenmaal vaker gevonden dat ze niet zelfredzaam zijn, dat ze een ontwikkelingsachterstand hebben en op de nl iq test laten ze niet zien wat ze kunnen.
Maar bovendien: de cijfers spreken voor zich.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
01-03-2012 om 20:38
Welnee
Jip:"Ongeveer 80% van de uitgaven van een school of schoolbestuur gaan naar salarissen. 20% blijft over voor materialen, nascholing, gebouwen ed. "
Nu doe je net alsof al het geld op gaat. Dat is helemaal niet zo. Zoek het maar na op http://www.hoerijkismijnschoolbestuur.nl Er blijft geld in de pot zitten. Er is nog geld uit het verleden.
Het is wel waar dat de laatste jaren (niet toevallig vanaf 2008) meer scholen vaker iets tekort komen op de begroting. Dat heeft alles te maken met wat ik eerder schreef over de crisis en het gokken op groei.
Scholen hebben op te grote voet geleefd: bijvoorbeeld ook meer leerkrachten gehad dan het aantal leerlingen rechtvaardigde.
Dat daar gesneden moet worden is helder, maar het heeft niks met de invoering van passend onderwijs te maken.
De bezuiniging die met passend onderwijs gepaard gaat, kan zelfs gewoon uit de reservepot betaald worden. Dit nog los van het feit dat de invoering van die wet ook voor scholen een bezuiniging betekent (minder bureaucratie, grotere invloed op het aantal leerlingen).
"Ik geloof er geen bal van dat scholen veel keuzes hebben in minder geld uitgeven. "
Als het om de bezuiniging gaat die met passend onderwijs te maken heeft, wel. Dat is peanuts in vergelijking met al die andere dingen op de begroting.
Groet,
Miriam Lavell

Petra vanB
01-03-2012 om 22:15
De eerste digitale demonstratie in ons land
Heel graag zou ik jullie willen vragen om mee te doen met de eerste digitale demonstratie die in ons land wordt gehouden.
We zijn vóór Passend Onderwijs maar tégen de bezuinigingen.
Bij mijn oudste zoon Robert betekent dat concreet dat zijn klas volgend schooljaar met 37,5% groeit van 8 naar 11 kinderen, dat zijn klas hun klassenassistent niet meer terug zal zien en de juf het alleen moet doen ; 10 van de 60 arbeidsplaatsen op school worden wegbezuinigd!
Robert heeft concentratie en geheugenproblemen, heeft al veel moeite om in zijn huidige klas te werken, laat staan als daar straks nog meer kinderen bij komen en er minder gelegenheid voor hem zal zijn om (z)onder begeleiding even apart te gaan werken. Eén vleugel van een JSF vliegtuig kost méér dan deze 300 mln.
Ik hoop dat jullie ook een protest bord willen invullen bij een van de plaatjes van een playmobiel poppetje in een rolstoel, die onze kinderen moeten voorstellen.
“Laat de eerste digitale demonstratie in ons land ook meteen de grootste zijn. Meedoen is maar een kleine moeite en hoe meer mensen hun stem laten horen, hoe meer we kunnen bereiken in Den Haag. U kunt meedoen door vóór 29 februari digitaal de tekst (max. 80 tekens), naam en woonplaats voor uw spandoek aan te leveren."
Ga naar deze site en vul uw leus in :
http://www.surveymonkey.com/s/Demonstratie
Héél veel dank! Mede namens Robert en zijn klas- en schoolgenoten en alle leerkrachten en klassenassistenten.

Egel
01-03-2012 om 23:52
Petra
En nu ben je toch ook een beetje boos op het schoolbestuur?
Je hebt de draad denk ik niet echt gelezen? Het is ook wel een flinke draad maar je kunt ook de laatste 2 Ã 3 dagen nemen.
Hoe dan ook sterkte voor je zoon.
Groeten, Egel

Rafelkap
02-03-2012 om 07:29
Mirjam
Heb jij wel eens op zo'n school rondgelopen. Ik zou, ga eens een poosje in die klassen kijken. Een iq van 56 heb je niet zomaar, kom mijn zoontje maar eens observeren.
Misschien ben je in de war met cluster 4 scholen, daar kan ik me je redenering beter bij voorstellen.
Ik denk dat ouders met een kind in het speciaal onderwijs zich meer (en terecht) zorgen maken dan kinderen in het regulier onderwijs.

Rafelkap
02-03-2012 om 07:33
Op slot
maar wat ik begrepen heb van een cluster 3 school (lzk), daar werd mij geadviseerd: nu zoeken, straks gaan alle scholen op slot en komt je kind er niet meer op. 'opstromen' kan dan niet meer. Klasgenootjes van mijn gezonde oudste kind kunnen dan geen passend onderwijs meer krijgen als ze het niet redden in een klas van 32.

M Lavell
02-03-2012 om 09:37
Criteria
Rafelkap:". Ik zou, ga eens een poosje in die klassen kijken. Een iq van 56 heb je niet zomaar, kom mijn zoontje maar eens observeren. "
Dat is helemaal waar, maar een iq van 70 heb je weer veel makkelijker. Die zijn ook toelaatbaar. Misschien niet op de school waar jouw kind zit, maar wel in cluster 3.
Je hebt wel gelijk dat 'zeer geringe sociale zelfredzaamheid' daar dan ook bij hoort, maar ik vrees dat jij van dat fenomeen vanwege jouw kind een preciezer beeld hebt dan dat wat ervan gemaakt kan worden.
Kinderen scoren makkelijk 10 tot 20 punten te laag op een IQ test, zeker als ze anderstalig zijn. Van kinderen wordt makkelijk gedacht dat ze niet goed bij hun hoofd zijn, zeker als ze een andere cultuur meenemen.
En ja, cluster 4 scholen worden ook overbevolkt door het oprekken van de indicatie. Maar cluster 3 scholen ook. De cijfers laten dat glashard zien.
Rafelkap:"maar wat ik begrepen heb van een cluster 3 school (lzk), daar werd mij geadviseerd: nu zoeken, straks gaan alle scholen op slot en komt je kind er niet meer op. 'opstromen' kan dan niet meer."
Ik weet niet wat je met 'opstromen' bedoelt, maar inderdaad. De scholen gaan op slot. Dat duurt niet heel erg lang trouwens. Er gaat precies hetzelfde gebeuren als er met het SBO gebeurd is. Er is budget voor een x percentage lln. Alle overtallige lln moeten uit het eigen budget van de scholen betaald worden. Dat levert in eerste instantie een rem op totdat het percentage binnen het budget is, vervolgens is er gewoon in- en uitstroom.
"Klasgenootjes van mijn gezonde oudste kind kunnen dan geen passend onderwijs meer krijgen als ze het niet redden in een klas van 32. "
De vraag is wat je met 'niet redden' bedoelt. Het lesniveau halen ze sowieso niet, maar dat hoeft ook helemaal niet. Er komt, net als nu al in het so, een eigen leerlijn met eigen leerdoelen.
Van de doelgroep cluster 3 bestaat een grensgroep die beter tot zijn recht komt in het reguliere onderwijs. Er komt meer uit (leerlijn) dan er uitkomt als de kinderen onder gelijken (zeg nog meer zwakbegaafden) verkeren.
Als je het hebt over ongelukkig zijn, niet kunnen aarden, als angstig musje achter de bouwhoek kruipen: Ja, dat is een probleem.
Maar dat is een probleem voor alle iq's. Niet alle kinderen vinden het fijn op school.
Blijft dat de samenwerkingsverbanden gewoon apart onderwijs voor deze kinderen mag blijven organiseren. Het probleem is niet dat het moet worden opgeheven of niet meer mag, maar dat je als ouders geen keuze meer hebt. Jij bepaalt niet meer waar je kind heen gaat. Als jij met angst en beven een reguliere klas tegemoet ziet, dan kun je dat wel inbrengen, maar je moet maar afwachten wat de school daarmee doet.
Maar we moeten niet overdrijven: voor jouw kind (iq 56, zeer beperkte zelfredzaamheid), zal het samenwerkingsverand wat verzinnen.
Juffen, meesters, schooldirecties en besturen, zijn het met je eens: zo'n kind hoort niet in een klas met 32. Al is het maar omdat die klas dan niet op gang komt.
Ik ken jouw kind verder niet, dus ik heb geen mening over dat kind. Ondertussen ben ik wel van mening dat de vanzelfsprekendheid die de indicatiecriteria nu hebben (bijvoorbeeld kind met down is per definitie toelaatbaar tot cluster 3), onterecht is.
Er zitten kinderen onder de doelgroep die het, al is het maar voor zichzelf, juist prima en veel beter zouden doen in een reguliere klas.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
02-03-2012 om 10:00
Petra, heb je het gevraagd?
Petra:"Bij mijn oudste zoon Robert betekent dat concreet dat zijn klas volgend schooljaar met 37,5% groeit van 8 naar 11 kinderen, dat zijn klas hun klassenassistent niet meer terug zal zien en de juf het alleen moet doen ; 10 van de 60 arbeidsplaatsen op school worden wegbezuinigd! "
Ik kan er niks van zeggen. Ik kan me alles voorstellen bij angst voor verandering. Maar of dit feitelijk slechter wordt, weet ik niet.
Ik kan alleen maar beoordelen aan de hand van de plannen die er feitelijk zijn. En die zijn anders dan jouw schoolbestuur nu uitvoert. De volgorde is niet eerst bezuinigen en dan pas passend onderwijs invoeren (samenvoegen in samenwerkingsverbanden). De voorgeschreven volgorde is eerst met dat samenwerkingsverband zorgplannen maken, zorgprofielen per school, dekkend aanbod in het swv, dan pas bezuinigen.
Heb je gevraagd aan je school bestuur waarom zij het nu zo doen?
http://www.cps.nl/nl/Documenten/Documenten-Passend_onderwijs/Samenvatting_plannen_passend_onderwijs.ppt
Het meest trieste van dit gesnij in levend vlees, vind ik eigenlijk dat we helemaal niet weten waarom dat is. Op 6 maart of bij een digitale demonstratie, gaan we dat ook niet horen.
Groet,
Miriam Lavell

Rafelkap
02-03-2012 om 13:14
Therapie
"Er zitten kinderen onder de doelgroep die het, al is het maar voor zichzelf, juist prima en veel beter zouden doen in een reguliere klas."
Ja, dat denk ik ook, immers als je een kind tussen de apen laat opgroeien leert het ook niet te praten. Mijn kind gaat ook meer gillen als ze zijn groep samenvoegen met de oudere kinderen.
Alleen zijn de groepen in het reguliere onderwijs nu zo groot dat het niet echt wenselijk is. Het fijne van cluster 3 scholen is ook dat er meer wordt geboden dan onderwijs, nl. therapieen onder schooltijd, op maat. Als je kind moe thuis komt van school heeft een ingehuurde logopediste thuis ook niet veel zin, dus erg fijn dat dat op school gebeurt.
Afijn, ik vrees ook dat de staking de overheid niet op andere gedachten brengt, we kunnen beter hopen dat het kabinet valt en mensen kunnen beter op andere partijen stemmen.

Rafelkap
02-03-2012 om 13:23
Afstromen
nog heel even, want eigenlijk heb ik geen zin in een discussie:
"Maar dat is de kwestie dus: Nergens staat dat dit type onderwijs moet worden opgeheven. Nergens staat dat al deze kinderen voortaan naar het regulier onderwijs moeten. Dat is ook helemaal het plan niet, zelfs niet van die school in Rotterdam. Er wordt gesneden, dat wel (dat kan ook, want er zitten kinderen die er niet thuis horen), maar het onderwijs en die school blijft."
Dit bedoel ik dus: er wordt binnen het zmlk onderwijs al besproken met de kinderdagcentra: er gaat een groep kinderen straks jullie kant op. Afstromen noem ik dat dan maar, een niveau lager, richting een ander, veel duurder potje zorg (kinderdagcentra). En andersom, kinderen die leerplichtig zijn en richting zmlk willen vanuit de kinderdagcentra worden nu al zeer kritisch onder de loep genomen en straks zijn die al niet meer welkom op de zmlk scholen. En dan ontneem je die kinderen heel wat, want aan ontwikkelen doet ons kinderdagcentrum niet zo veel, ondanks alle handelingsplanverslagen (meer om zich voor het ciz te verantwoorden vrees ik).

M Lavell
02-03-2012 om 13:49
Geld en praktijk
Rafekap:"Alleen zijn de groepen in het reguliere onderwijs nu zo groot dat het niet echt wenselijk is. "
Ik weet niet wat je te groot vindt en ik weet ook niet hoe groot een probleem is. De 32 waar je het over had komt wel voor, maar is in die gevallen ook een bestuursbeslissing. Financiering is er voor 25 lln.
Over de hele linie, so en ro, wordt er door schoolbesturen op leerkrachten bezuinigd door het aantal lln in de klas hoger in te stellen dan op grond van de financiering gerechtvaardigd kan worden.
Mijn vraag is: waarom? De minister kan daar geen antwoord op geven, want die beslist dat niet.
Zo weet de minister ook helemaal niks van hoe schoolbesturen straks een mogelijke mix van regulier en speciaal gaan organiseren. Dat blijft een groot geheim dat er bij ieder samenwerkingsverband en daarbinnen bij ieder schoolbestuur en daar weer binnen bij elke school, anders uit kan zien.
Dat die mix wel degelijk kan blijkt uit hoe het in het buitenland gaat.
"Als je kind moe thuis komt van school heeft een ingehuurde logopediste thuis ook niet veel zin, dus erg fijn dat dat op school gebeurt."
Er is wettelijke ruimte om kinderen vrij te stellen van lesuren. Dan is het bovendien mogelijk om ism jeugdzorg de therapiën naar school te laten komen, of de kinderen naar het cjg te laten gaan. Of dat ook werkelijk gaat gebeuren, weten we niet. De minister kan daar ook niks van zeggen. De vrijheid is aan scholen.
Hoe dan ook: je veronderstelling dat die samensmelting van therapie en onderwijs in het regulier onderwijs niet kan, klopt niet. Het kan, maar het moet georganiseerd worden.
"Afijn, ik vrees ook dat de staking de overheid niet op andere gedachten brengt"
Vooral niet omdat de overheid er niet over gaat en makkelijk met de vinger kan wijzen naar de schoolbesturen en swv's. En die worden niet ter verantwoording geroepen, ook niet door de stakers.
Rafelkap:"er wordt binnen het zmlk onderwijs al besproken met de kinderdagcentra: er gaat een groep kinderen straks jullie kant op. "
Dat is terug naar af. Dat helpt overigen niet, want de financiering gaat op basis van een percentage van de populatie. Laat je leerlingen uit het leerplichtig onderwijs naar niet leerplichtig onderwijs stromen, dan daalt de totaalpopulatie en dus ook de financiering.
Het kan ook niet. Ook gehandicapten hebben recht op onderwijs. Het is de leerplichtambtenaar die, op advies van een onafhankelijk arts, moet bepalen of een leerling ontheven kan worden van de leerplicht. Dat kan niet met leerlingen die al leerplichtig geweest zijn. Het kan ook niet op aanwijzing van een schoolbestuur en al helemaal niet zonder toestemming van de ouders.
"kinderen die leerplichtig zijn en richting zmlk willen vanuit de kinderdagcentra worden nu al zeer kritisch onder de loep genomen en straks zijn die al niet meer welkom op de zmlk scholen."
En ook dat is een stuk ingewikkelder dan 10 jaar geleden, toen het nog met de natte vinger ging. Werkelijk waar, in die tussentijd zijn de rechten van gehandicapten op onderwijs beter verankerd.
Maar inderdaad: er blijven natuurlijk altijd kinderen die wel ontheven worden van leerplicht. Verder neem ik aan dat de vso scholen hun doelgroep zullen moeten gaan beperken tot leerlingen tot 18 jaar. Dat is de meest logische besparing die recht doet aan gelijkheid en rechten van alle betrokkenen. Hoe jammer je die 2 jaar extra ervaring met vakken vullen ook kunt vinden.
Vanaf 18 jaar is het dagcentrum weer aan de beurt.
Maar goed, het blijft raden.
Hoewel het stappenplan voor de invoering van passend onderwijs voorschrijft dat er eerst een zorgplan per samenwerkingsverband moet zijn en bovendien een zorgprofiel per school, heb ik zoiets nog niet gezien.
De schoolbesturen en swv's verantwoorden zich onvoldoende, terwijl zij de praktijk bepalen. Ze roepen wel op tot staking. Dat gaat alleen maar over geld. Niet over de praktijk.
Groet,
Miriam Lavell

Ise
02-03-2012 om 13:55
Even terug naar de draadstarter
Leandra vroeg zich af op de school voor opvang moet zorgen als ze dicht gaan. Hier is het precies andersom. In de informatiebrief die we vandaag kregen staat:
De school blijft op 6 maart open en de groepen van de afwezige leerkrachten worden opgevangen.
School laat in deze brief niet weten om welke of hoeveel leerkrachten het gaat. Stel dat de leerkracht van mijn kind gaat staken en mijn kind dus 'opgevangen' wordt, ben ik dan verplicht mijn kind naar school te laten gaan? Ik loop straks nog wel even naar binnen bij school, maar ben benieuwd naar jullie idee hierover.

M Lavell
02-03-2012 om 14:46
In principe wel
Waar er wettelijk geen leverplichten zijn van de school aan de ouders/leerlingen, is er wel een wettelijke verschijningsplicht bij leerlingen op elke dag dat de school open is. Dat heeft geen samenhang met les krijgen.
Dus ja, in beginsel is je kind verplicht om naar school te gaan. Maar vraag even aan de school wat zij ervan vinden. De school kan en mag ook op verzoek verlof geven.
Groet,
Miriam Lavell

Leandra
02-03-2012 om 19:17
Reactie
Mijn vraag is uitgemond in een discussie over het nut van de staking en de gevolgen van de bezuinigingen. Ik ben niet tegen de staking, maar ik erger mij aan het gebrek aan meedenken met werkende ouders van mijn school. Er wordt in onze brief nergens gerept over opvang op school of dat men even overleg heeft gehad met de bso's over mogelijke extra opvang voor kinderen. Mijn school lijkt altijd uit te gaan van de thuisblijfmoeder en dat ergert mij. De week ervoor was er ook al een schoolvrije dag en nu deze brief zonder dus een woord over opvang en dat schoot mij in het verkeerde keelgat. Eigenlijk is dat een andere discussie; het gemak waarmee sommige scholen ervan uitgaan dat ouders thuis zijn of vrij kunnen nemen door allerlei vrije dagen, hulpouders onde schooltijd en activiteiten om te bezoeken onder schooltijd (had ik vorige week ook nog ). Dat liep mij dus over de schoenen.
Van mij mogen de leerkrachten best staken. En de opvang is geregeld. Oma blijft slapen en past op tot de jongens om 15 uur naar de bso kunnen.
Nu maar hopen dat de staking zin heeft !
Groetjes Leandra

T&T
02-03-2012 om 20:54
Eens met de staking
Doorvoeren van het passend onderwijs, EN deze bezuinigingen daarbovenop zorgt voor veel meer overlast dan een dagje staken.
Er moeten ook mensen wakker worden!
groetjes, Tess

Jesse_1
02-03-2012 om 23:07
Vervelend leandrea
Als werkende ouder is zo'n situatie niet fijn. Hier wordt gevraagd je kinderen indien mogelijk thuis te houden, de andere kinderen worden op school opgevangen maar krijgen geen (regulier) lesprogramma.
Verder zal de bso anders extra open zijn, maar ja, dat kost je als ouder natuurlijk geld.
Dinsdag is mijn vrije dag, dus wij gaan er een leuke dag van maken!

Dendy Pearson
03-03-2012 om 13:45
Hier
Wordt ook gestaakt. Er is opvang op school, maar waarom zou je je kind daarheen willen sturen. Volgens mij hebben vrijwel alle ouderz het hier ondeling geregeld en wordt het gewoon een leuke extra vrije dag. Wij gaan ook een dagje uit. Heb er zin in.

Wilma
03-03-2012 om 16:56
Middelbaar onderwijs ook?
hier kreeg zoon gister een brief mee dat er dinsdag veel uitval zal zijn, omdat leerkrachten op zijn school ook gaan staken. Dat had ik nog niet gehoord, zijn er meer die dat op een middelbareschool hebben?

Fiorucci
03-03-2012 om 17:21
Wilma
Daar heb ik nog niks van gehoord, maar dat zal dan wel op het rooster staan als lesuitval.