Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Leandra

Leandra

22-02-2012 om 15:12

School is dicht door staking. moet zij voor opvang zorgen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

04-03-2012 om 18:54

Wilma, hier ook

Hier zag ik ook dat de lessen van een aantal docenten op het VO niet door zal gaan i.v.m. de staking. Wat de BO van jongste gaat doen is nog niet bekend, morgen pas weer de eerste dag na de vakantie.

Puck

Puck

04-03-2012 om 21:22

Dus wel p

Voor de vakantie al wel een briefje meegekregen dat een aantal leerkrachten stakingsbereid is maar dat men nog niet weet hoe of wat en dat men ook iets ludieks overweegt. We zien het wel. Gelukkig is een andere school helemaal dicht en is de BSO die dag de hele dag open dus als mijn kind onverwacht vrij heeft kan het naar de BSO (en stuur ik de rekening van die dag gewoon naar school)

Wilma

Wilma

05-03-2012 om 10:53

Nog een middelbare school die staakt

Vanmorgen nog een school gehoord die gaat staken morgen.

Benieuwd of 't allemaal helpt..

Evanlyn

Evanlyn

05-03-2012 om 12:10

Miriam

En wat vind je hiervan? Hopelijk kun je er in?

http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/3217538/2012/03/05/Geef-scholen-het-geld-waar-ze-recht-op-hebben.dhtml

De schooldirecteur beweert hier dat het geld bij de gemeente blijft hangen.

Welk geld?

Ik kan er niet in en ik weet niet over welk geld die directeur het heeft.
Groet,
Miriam Lavell

Fiorucci

Fiorucci

05-03-2012 om 12:51

En nog een school...

De vo school van mijn zoon geeft sinds een uur aan op de site dat een deel van de leraren zal staken morgen en dat de leerlingen dus goed de roosterwijzigingen in de gaten moeten houden. Voor mijn zoon betekent dat tot nu toe de helft van de lessen uitvalt.

Evanlyn

Evanlyn

05-03-2012 om 13:04

Het artikel

Geef scholen het geld waar ze recht op hebben
JELMER DE WAL | DIRECTEUR BASISONDERWIJS, NAMENS HET TEAM VAN DE SLUIS, EEN CHRISTELIJKE BASISSCHOOL UIT ZEIST. − 05/03/12, 00:00

Morgen wordt gestaakt vanwege de zoveelste bezuiniging op het onderwijs. Leraren zijn onbaatzuchtig, maar de rek raakt eruit.
Morgen staken duizenden leerkrachten tegen bezuinigingen op het passend onderwijs. Ons team zal wél gewoon aan het werk gaan, omdat wij een staking op dit moment een te zwaar middel vinden, en ouders en kinderen niet verder willen duperen. Maar ook wij vinden deze bezuinigingen funest, zeker tegen de achtergrond van de kaalslag die het primair onderwijs al jaren treft.

Leraren staken ook nu niet voor hun salaris. Ze zijn onbaatzuchtig - als de kinderen het maar goed hebben. De bezuinigingen sluipen vrijwel ongemerkt de school in; de effecten ervan worden pas later zichtbaar. Daarom zet ik ze nog even op een rij.

Het begon in 2006. De vergoedingen voor materiële uitgaven in het basisonderwijs werden bevroren. Ook zijn de salarissen niet meer geïndexeerd. Wel kregen we de Dag van de Leerkracht - al moesten we deze helemaal zelf betalen uit de lopende begroting.

Als directeur hoor ik me bezig te houden met onderwijs. De werkelijkheid is anders. Ik houd me bezig met geld. Volgens de minister heb ik een enorme reserve. Er schijnen namelijk miljoenen verstopt te zijn in mijn school. Alweer volgens de minister ben ik onwillig om mijn geld te besteden, daarom stookt u nu het bezuinigingsvuur verder onder ons op.

Mijn reserves zijn opgebouwd om het ouderdomsverlof (BAPO) te betalen. Ook heb ik reserves voor ouderschapsverlof en groot onderhoud aan de scholen. Ons weerstandsvermogen is in orde. Kortom, we zijn financieel gezond. Mijn miljoenen staan niet in een steunstichting verstopt. U mag de boeken komen inkijken.

De loonkosten zijn trouwens ook gestegen, van 148 naar 156 procent van het bruto salaris. Ook gaan leerkrachten versneld door hun loonschalen. Door de pensioenproblematiek moet er aangezuiverd worden. Al deze zaken moeten we bekostigen terwijl er geen cent extra financiering bijkomt.

Voor computers en methoden is minder geld. Niemand merkt het nog, maar computers gaan een jaar-tje langer mee, en ook de schoolboeken. De kopieerapparaten zijn goedkoop en lopen daarom vaker vast. Op de schoonmaak wordt gekort. Alles moet zo goedkoop mogelijk. Over een paar jaar komen we erachter dat we met onze versleten spullen nog even door moeten gaan. De afschrijvingstermijnen rekken we op en we hopen dat die gok zich uitbetaalt. Alsof je een auto met roestplekken rijdt en weet dat je er nog jaren mee door moet. Je houdt je hart vast.

Oplossingen hebben we ook, we zijn niet zielig. We laten maximaal 30 kinderen toe per klas en we zijn driftig op zoek naar sponsors. Maar geleidelijk wordt de druk op leerkrachten opgevoerd om meer te doen met minder. Ook het toetreden van extra zorgleerlingen zal z'n effect hebben.

Onderwijs is werk met een hoge intensiteit. Onder bovenstaande condities moeten de komende generaties leerkrachten tot hun 67ste voor de klas staan. Wij leggen de lat hoog. Maar de rek raakt er langzaam uit.

De minister wil de kwaliteit van het onderwijs verhogen. Ik heb een idee. Per kind komt er nu in de gemeentekas een bedrag van 225 euro per jaar binnen. Van dat geld moet alles, van onderhoud tot nieuwbouw van een school, gefinancierd worden. Dat geld is niet geoormerkt. Dat mag een gemeente ook aan lantaarnpalen of aan een nieuw gemeentehuis besteden - en dat gebeurt ook. Er zijn maar enkele gemeenten die het ten volle aan de scholen toekennen. Dat geld moet geoormerkt worden; het is voor de scholen en nergens anders voor.

Ik realiseer me dat er bezuinigd moet worden. Daarom vraag ik ook niet om meer geld, alleen om dat deel waar we recht op hebben.

Geld voor gebouwen

Hij heeft het over geld voor gebouwen. Het klopt dat dat bij gemeenten ligt te sudderen, maar de kosten ervan staan ook niet op de begroting van de school.
Dat geld is geoormerkt, namelijk niet bedoeld om er les van te geven. De gemeente gaat erover. Er is inspraak via de gemeenteraad.
Nee, dat werkt niet altijd even lekker, maar dat geld naar onderwijs als in lesgeven schuiven, helpt ook niet. Misschien kan hij wel een beetje van zijn eigen reserve voor onderhoud aanspreken voor onderwijs. Laat hem dat eens aan de gemeenteraad voorleggen.
Het probleem van de geldstromen en het blijven liggen van geld, komt door het geknip in verantwoordelijkheden. Alle (deel)partijen houden een buffer aan voor kwade tijden. Dat lijkt verstandig, maar zo liggen er heel veel beetjes een heleboel niks te doen.
Groet,
Miriam Lavell

Foo

Foo

05-03-2012 om 14:52

Staking morgen

Hier staat ook net op de site dat een deel van de leraren zullen gaan staken. School en bestuur steunen de actie.
Dochter 1 heeft 1e en laatste 2 uur vrij, dochter 2 de laatste 2 uur en de klas van zoon heeft als enige van de hele school de hele dag vrij. Er zijn ook klassen waarbij niets uitvalt. Van de meeste klassen valt zoiets uit als bij dochters: een paar uur.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-03-2012 om 16:17

Hier ook

We kregen net een mailtje dat er morgen een aantal zoniet alle lessen zullen uitvalen vanwege de staking. Helaas is pas morgen bekend welke docenten allemaal zullen gaan staken en welke lessen zullen uitvallen dus in principe moet zoon gewoon naar school en dan maar afwachten... Vanavond dus wel even kijken op het online rooster om te zien of en welke wijzigingen bekend zijn.
Ik ben voor de staking dus mij maakt het niets uit. Zoon vindt het ook prima; geen les is geen les Hij zit trouwens in de brugklas van het VWO en hij heeft een rugzakje.

Annet

Annet

05-03-2012 om 16:37

Dochter is boos (vo)

Ook op haar school gaan leraren staken. De aankondiging kwam vrijdag per mail, zonder specificiatie welke uren zouden uitvallen.
Zij blijkt maar één uur uitval te hebben van de acht uren op haar rooster dus nu is ze boos. Gebeurt er eindelijk iets leuks, heeft zij er niets aan.

Annet

Annet

05-03-2012 om 16:49

Gespot door nu.nl (negatieve reacties op ool)

''Maar voor het overgrote deel zijn de reacties positief. De ouders weten dat de reden van de staking beter onderwijs voor hun kind is.'' Op het forum van de site ouders.nl van de organisatie Ouders Online zijn de reacties echter minder positief. Diverse ouders vrezen voor overlast omdat ze bijvoorbeeld een dag vrij moeten nemen."

Hele artikel: http://www.nu.nl/binnenland/2756203/ruim-1700-scholen-dinsdag-dicht.html

Blogger

Blogger

05-03-2012 om 19:02

Boris v/d ham over passend onderwijs

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3218584/2012/03/05/Hoe-geef-je-les-aan-een-klas-van-30-leerlingen-met-daarin-6-zorgleerlingen.dhtml

----------------------------------------------

Zij die staken gaan; zet hem op; laat massaal weten dat jullie het zo niet zien zitten!

Slecht artikel

Er is nogal wat af te dingen op de taal- en rekenkundige kwaliteiten van Boris van der Ham. Zie dat artikel. Bovendien kan ik mij niet herinneren dat D66 zich tegen passend onderwijs heeft gekeerd (ja, dat hadden ze wel en krachtig moeten doen, niet om de bezuinigingen maar om het verlies van zeggenschap bij ouders).
Deze vraag "Hoe-geef-je-les-aan-een-klas-van-30-leerlingen-met-daarin-6-zorgleerlingen" is een bijzonder academische.
Als het al waar zou zijn dat alle zorgleerlingen inclusief zwaar gehandicapten, zieken, doven en blinden, voortaan naar het regulier onderwijs zouden moeten, dan gaat het over 3 van de 30 lln (ca 10%).
Maar dat is niet waar. Voor de grootste bubs blijft, als de scholen dat zelf willen, het speciaal onderwijs bestaan. Het budget blijft voor ruim 80% overeind.
In de praktijk is de vraag dus: Hoe geef je les aan een klas van 25 tot 30 kinderen met geen of één zorgleerling? Vooruit, heb je een keer pech, tref je er 2. Ach, t'is even wennen.
Groet,
Miriam Lavell

Ook bij dochterlief staken ze op school

Bij onze dochter op school (zmlk) wordt ook gestaakt. Er werd vriendelijk verzocht of we onze kinderen thuis kunnen houden. Mocht dit niet lukken dan kunnen ze wel gewoon opgevangen worden op school. Wel moeten ze zelf het vervoer van en naar school regelen. Van de 131 kinderen komen er 15 naar school. Dit omdat ouders geen andere mogelijkheid hebben. Er gaan 22 leerkrachten naar de Arena.

Ik wens ze sterkte en hoop dat het wat uithaalt.

kastanjet

kastanjet

05-03-2012 om 20:51

Bij ons ook staken

De leerkrachten van de school van onze dochter (cluster-3 lzk) gaan ook staken. Ik sta 1000% achter hen.

jeltje

jeltje

05-03-2012 om 20:54

Miriam

Dank voor je verhelderende bijdragen. Als ik het dus goed begrijp gebeuren er 2 dingen: 1. De wet passend onderwijs gaat regelen dat er meer kinderen naar ro gaan, waar dat nu niet het geval is, maar haalt hierin keuzevrijheid bij ouders weg, en geeft veel macht aan de swv's. 2. Daarnaast speelt een bezuiniging van 300 mln, die vormvrij is. Scholen kiezen er veelal voor om die bezuiniging in te vullen door het lerarencorps in te krimpen en/of de klassen uit te breiden. Dat is hun keuze, maar ze doen nu net alsof dit een gevolg is van passend onderwijs. Met als gevolg dat zelfs het NOS-journaal zojuist beweert dat er '300 mln wordt bezuinigd wordt op passend onderwijs' en we met zijn allen weer een rondje 'den haag'-bashing tegemoet kunnen zien. Terwijl het voor een groot deel aan de schoolbesturen ligt.
Klopt dit nou, of zit ik ernaast?
Wat ik me dan blijf afvragen is: waarom blijven de schoolbesturen buiten schot, waarom legt niemand dit goed uit?
Ach, ik weet het antwoord ook wel, werk zelf bij de rijksoverheid (ander terrein), en de media blijft ook graag hangen in een paar makkelijke beelden.
Maar wat ik me ook afvraag: wat is nu het echte doel met passend onderwijs? Uit ervaring weet ik dat er meestal echt wel een soort logica ten grondslag ligt aan dit soort ideeën, maar dat het vaak overhaast en slecht doordacht wordt ingevoerd. En onherkenbaar door politieke compromissen. Maar weet jij dat? Wat was het idee? En weet jij hoe de RvS heeft geadviseerd op dit wetsvoorstel?

J

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Rode haring (lang)

Jeltje:"De wet passend onderwijs gaat regelen dat er meer kinderen naar ro gaan, waar dat nu niet het geval is, maar haalt hierin keuzevrijheid bij ouders weg, en geeft veel macht aan de swv\'s. "
Precies. Swv's mogen (naast het bestaande speciaal onderwijs) zoveel aparte klassen/scholen maken als ze willen, maar daarvoor komt geen extra bekostiging. Er komt ook geen zeggenschap over bij de ouders.
Jeltje:"2. Daarnaast speelt een bezuiniging van 300 mln, die vormvrij is."
Technisch is die vormvrij. Maar in de bedoeling niet helemaal. Sinds de invoering van het rugzakje is het aantal zorgleerlingen met 65% toegenomen. De bezuiniging heeft wel de bedoeling een deel (niet alles) van die toename af te romen. Maar als het onderwijsveld dat echt niet zou willen, dan kunnen se swv's zelf besluiten dat niet te doen. Er is wel minder geld (10% op het SO budget).
"Scholen kiezen er veelal voor om die bezuiniging in te vullen door het lerarencorps in te krimpen en/of de klassen uit te breiden."
Er wordt veeeeeel meer bezuinigd dan die 300 miljoen op dit ogenblik. Vergeet niet dat die wet passend onderwijs en dus de bezuiniging er nog niet is. Het bezuinigen dat wel gebeurt, heeft een andere oorzaak. Welke precies verschilt per schoolbestuur. We hebben daar geen inzicht in.
Die 300 miljoen gaat er in stapjes van 100 miljoen vanaf 2013 pas vanaf.
"Wat ik me dan blijf afvragen is: waarom blijven de schoolbesturen buiten schot, waarom legt niemand dit goed uit? "
Omdat mensen dat niet weten. Schoolbesturen gebruiken dit protest als afleiding van wat ze zelf nu aan het doen zijn (enorm bezuinigen) Ze zitten morgen met zijn allen eensgezind in de Arena, zonder minister. Die zit in de kamer over dat wetsvoorstel te praten op dat moment. Dat zou ook geen zin hebben, want de minister zegt direct dat het niet aan haar ligt.
Passend onderwijs als demonstratiedoel is een rode haring waar alle bestuurspartijen, ook de minister, belang bij hebben.
"Maar wat ik me ook afvraag: wat is nu het echte doel met passend onderwijs? "
Feitelijk moet het een blunder uit de wet LGF (rugzakje, een Pvda product) repareren. Die wet is destijds in de tweede kamer aangenomen met een acceptatieplicht. Maar toen viel het kabinet Kok en heeft de Christelijke scholenlobby ervoor gezorgd dat de eerste kamer het wetsvoorstel liet liggen als controversieel.
Tijdens Balkenende I is het wetsvoorstel aangepast en alsnog door de 1e kamer gejaagd. De aanpassing: de acceptatieplicht verdween eruit.
Het resultaat daarvan was dat de wet LGF een omgekeerde werking kreeg. Waar het de bedoeling had aan een gedefinieerde groep lln recht op onderwijs te bieden (indicatiecriteria, acceptatieplicht), werd het een selectiemechanisme. Dat leidde ertoe dat kinderen voortaan niet meer alleen op religie geweigerd konden worden aan de poort, maar ook op handicap. Het begrip 'handelingsverlegenheid' werd er voor uitgevonden.
Het resulteerde in een explosie van zorgleerlingen, maar vooral ook in een dramatische toename van het aantal lln dat thuis zat, zonder onderwijs (geen school wil het kind hebben).
Angeline Eijsink (Pvda) wilde dat goed maken maar dan nu vooral de oren laten hangen naar het onderwijsveld. Pim Fortuyn had met succes de Pvda tot onderwijsbashers benoemd, dat moest anders.
Ik in het gastenboek van Eijsink in 2004 al een commentaar geschreven. http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?template=4&actueel=0&archief=1&zoek=Eijsink&thread=69091&forumsel=23&forum=23&post=1056464
Daar ligt de kiem voor onderwijs aan zorgleerlingen zonder bureaucratische romplomp en met de macht bij de scholen (ouders uitgeschakeld).
Van der Hoeven wilde er om die reden niet aan.
Maar ze draaide snel bij. Kennelijk had iemand uit het ambtenarenveld uitgelegd hoe ze dit nadeel in een voordeel om kon draaien, namelijk de explosieve groei van het aantal zorgleerlingen terug brengen.
Dat is overigens ook de reden dat Bijsterveld nu staat op een leerlingzorgbudget zoals dat was in 2005. Toen al was besloten en afgesproken met het veld dat het aantal zorgleerlingen niet meer mocht stijgen.
Het is dus geen nieuws.
Die wet passend onderwijs heeft nog steeds geen acceptatieplicht trouwens. Er is zorgplicht, het vinden van een school, voor zorgleerlingen. De kwestie is dat scholen (het swv) zelf beslissen of een leerlingen een zorglln is. Dat mag niet meer over medische dingen gaan. Het moet gaan over onderwijs.
Het gevolg kun je dus raden: het aantal zorgleerlingen neemt drastisch af. Kinderen die nu nog vanzelfsprekend tot de zorglln gerekend worden, zullen daar straks niet meer onder vallen. Niet omdat ze geen zorg nodig hebben, maar omdat de school geen zorgplicht voor ze wil.
Voor die kinderen is er geen acceptatieplicht en kan elke school zeggen dat ie 'vol' is.
Het aantal thuiszitters zal verder toenemen.
"En weet jij hoe de RvS heeft geadviseerd op dit wetsvoorstel?"
Niet in detail, al zal er wel iets gezegd zijn over art. 23 (dat is altijd zo namelijk). Maar excuseer me, onderwijscommentaar van de RvS gaat zelden ergers anders over dan over de rechten van schoolbesturen.
En die interesseren me niet zo.
Het gaat nooit over ouders over leerlingen.
Groet,
Miriam Lavell

Chippie

Chippie

05-03-2012 om 22:37

Jeltje

"1. De wet passend onderwijs gaat regelen dat er meer kinderen naar ro gaan, waar dat nu niet het geval is, maar haalt hierin keuzevrijheid bij ouders weg, en geeft veel macht aan de swv\'s."

De Wet Passend Onderwijs regelt nie tdat er meer kinderen naar ro gaan. De samenwerkingsverbanden moeten zelf regelen hoe ze met minder geld etc de zaken gaan regelen. Dit kan betekenen dat in Groningen alle kinderen met een etiketje naar speciaal onderwijs gaan en in Utrecht dat alle kinderen met een etiketje inclusief onderwijs gaan krijgen. Voor een indicatie/etiketje krijg je geen (extra) geld. Je krijgt per kind (wel of geen etiketje) en daar moet het samenwerkingsverband het mee doen. Er moet passend onderwijs worden geboden, hoe dat mogen swvb zelf uitzoeken. Scholen stellen ondersteuningsprofielen op; he tis mij nu nog volkomen onduidelijk wat de voorwaarden zijn die aan zo'n profiel worden gesteld.

Die 300 miljoen is mij niet helemaal duidelijk. Ik ga er vanuit dat dat de alvast ingecalculeerde 'winst' is die passend onderwijs op moet gaan leveren. Linksom of rechtsom, wel of niet gelinkt aan passend onderwijs, het is een forse bezuiniging.

Ik ben niet tegen passend onderwijs, mogelijk kan het goedkoper. Waar ik wel tegenop zie is de praktijk. Is de gemiddelde leerkracht toegerust om verschillende zorgleerlingen op te vangen? In mijn ogen niet. Ik zie juist gebeuren dat de ondersteuning aan die leerkracht (ambulante begeleiding) in onze regio om zeep wordt geholpen.

Logica achter passend onderwijs is dat er steeds meer kinderen richting speciale vormen van onderwijs stroomden. Dat moest een halt worden toegeroepen (daar heeft men wel een punt).

Een positief punt vond ik dat er één indicatiepunt zou komen (zodat ouders niet langs tig bureaus moeten voor WMO, PGB, onderwijs, zorg, etc). Maar daar hoor ik bedroevend weinig over.

Miriam stelt dat er 0, 1 en heel soms 2 zorgleerlingen in een groep bij komen. In onze regio wordt er aangegeven dat er gemiddeld 5% zorgleerlingen in de klas bij komen.

Dat zijn er nog minder

Chippie:"In onze regio wordt er aangegeven dat er gemiddeld 5% zorgleerlingen in de klas bij komen."
Dus op elke 20 zorglln, komt er eentje bij. Dat kan kloppen. Maar dat betekent niet dat er in elke klas eentje bij komt. Het is zelfs maar de vraag of dat gemiddeld per school er eentje extra oplevert.
Overigens gaan er ook een heleboel zorglln af. Daarvoor ook zijn die referentieniveaus ingevoerd. Het gewone niveau (1f) beslaat ook een deel van de C scores, die op veel scholen al als 'zorg' in de boeken gingen.
Geen zorg, gewone score.
Groet,
Miriam Lavell

Chippie

Er zitten in Nederland 2.500.000 leerlingen in het regulier onderwijs (bo en vo). En 70.000 op het speciaal onderwijs. De gemiddelde klasgroote is 25 leerlingen. Er zijn dus 100.000 klassen. Als het hele so opgeheven zo worden, dan komen er 0,7 leerling per klas bij. Maar het so wordt niet opgeheven, er blijven 70.000 plekken beschikbaar. Het worden er alleen niet meer. Dus hoe er dan 5% (1,25 leerling per klas) bij zou moeten komen?

skik

Chippie

Chippie

05-03-2012 om 23:00

Miriam

"Overigens gaan er ook een heleboel zorglln af. Daarvoor ook zijn die referentieniveaus ingevoerd. Het gewone niveau (1f) beslaat ook een deel van de C scores, die op veel scholen al als \'zorg\' in de boeken gingen.Geen zorg, gewone score."

Ik begrijp niet wat je hier bedoelt. Bedoel je dat een kind met (bv PDD-nos) én een C-score geen extra ondersteuning nodig heeft? Of dat er kinderen met C-scores afstroomden naar SBO?

jeltje

jeltje

05-03-2012 om 23:02

Dank

Dank Miriam en chippie, heel verhelderend. En het blijft dus verbazingwekkend dat er heel veel mensen in ieder geval deels gaan staken tegen iets dat mogelijk helemaal niet te gebeuren staat. Mijn vingers kriebelen om eens te vragen aan de stakers op de school van mijn kinderen of ze weten waartegen ze staken!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Chippie

Chippie

05-03-2012 om 23:08

Skik

Dit getal is bij mij blijven hangen en het komt overeen met het getal wat Miriam noemt.

Jij hebt het over speciaal onderwijs. Er is ook nog speciaal basisonderwijs. Zitten die kinderen ook bij jouw 70.000?

Een ander getal wat bij mij is blijven hangen is 2,4%. Met verwacht dat scholen 2,4% zorgleerling opnemen. Neem je minder zorgleerlingen op dan wordt je gekort, bij meer dan 2,4% krijg je wat extra?

Maar ik vraag me ook af hoe die zorgleerlingen straks worden 'geregistreerd'. Want indicaties komen feitelijk te vervallen. Ik snap de redenatie dat de huidige structuur 'indicatie = geld' tot een groei van het aantal rugzakjes en indicaties heeft geleid. Maar hoe gaat dat straks dan?

Dat is het antwoord op je vraag

Chippie:"Jij hebt het over speciaal onderwijs. Er is ook nog speciaal basisonderwijs. Zitten die kinderen ook bij jouw 70.000? "
Hier zit het antwoord in op de vraag die je aan mij stelde. Het SBO _is_ regulier onderwijs. Die kinderen zijn al geen zorgleerlingen. Dat scholen ze wel zo noemen is hun eigen dingetje. In die zin gaan er zorgleerlingen verdwijnen: scholen mogen niet meer zo ruim leerlingen tot zorgleerling benoemen (de gegevens die ze mogen beheren gaan over onderwijs, niet over zorg).
Chippie:"Een ander getal wat bij mij is blijven hangen is 2,4%. Met verwacht dat scholen 2,4% zorgleerling opnemen. "
Dit is een getal uit WSNS en dat gaat over het SBO. De omschakeling die gaat komen met het SO is precies dezelfde die al geweest is in het WSNS (lom school eigenlijk). Er is toen een vast budget aan het scholenbudget toegevoegd dat dekkend is voor 2,4% van de populatie regulier onderwijs. Dat betekent dat er in het SBO ruimte is voor 2,4% sbo lln. Alles wat swv's meer toelaten, moet uit het gewone schoolbudget komen.
Precies dat gaat ook met het SO gebeuren. Het budget dat in 2005 aan SO werd uitgegeven, wordt het uitgangspunt voor SO. Alles wat scholen meer aan SO lln willen, moeten ze zelf betalen uit het gewone budget.
"Maar ik vraag me ook af hoe die zorgleerlingen straks worden \'geregistreerd\'. Want indicaties komen feitelijk te vervallen. "
Nee. Net als er nu voor het SBO een PCL is (indicatiebureau van het swv) zal dat er ook komen voor het SO. Hoe en wat precies, dat mogen de scholen zelf met elkaar uitzoeken. De verandering zal niet minder bureaucratie opleveren, want de scholen moeten zich ten opzichte van elkaar verantwoorden.
"Ik snap de redenatie dat de huidige structuur \'indicatie = geld\' tot een groei van het aantal rugzakjes en indicaties heeft geleid. Maar hoe gaat dat straks dan? "
Waarschijnlijk wordt dat 'op is op' en wachtlijsten. Net zoals dat nu al voor het SBO geldt. Dat betekent dat in voorkomende gevallen een leerling in een reguliere klas moet, terwijl de school dat misschien graag anders zou willen.
Groet,
Miriam Lavell

Jeltje

"En het blijft dus verbazingwekkend dat er heel veel mensen in ieder geval deels gaan staken tegen iets dat mogelijk helemaal niet te gebeuren staat. "
De kwestie is dat er al heel veel gebeurt. Er wordt al bezuinigd in het SO. Er vallen al mega ontslagen in het RO. Dat wordt allemaal gedaan onder de noemer 'passend onderwijs'. Al die leerkrachten die morgen gaan staken, reageren hun verontwaardiging af over dat wat er al an de hand is, maar ze zijn bij de verkeerde.
Het is niet de wet, maar het beleid van de schoolbesturen die doet wat er nu aan de hand is.
Het is vreselijk jammer dat die schoolbesturen niet tot verantwoording geroepen worden.
Groet,
Miriam Lavell

Kleine correctie

Skik:"Maar het so wordt niet opgeheven, er blijven 70.000 plekken beschikbaar."
Dat is niet helemaal waar. Die 300.000 bezuinigen komt voort uit de politieke wens om dat aantal terug te brengen naar het niveau van 2005. Ik weet niet eens hoeveel dat er toen waren, maar al zouden dat er 15000 minder zijn, dan kom je nog niet aan 1 zorgleerling extra per klas.
Het wordt allemaal zo vreselijk overdreven.
Groet,
Miriam Lavell

Chippie

Chippie

06-03-2012 om 00:05

Miriam

Even een persoonlijke vraag. Jij vindt het overtrokken - 1 zorgleerling per klas erbij - maar zie jij passend onderwijs gebeuren? Zie je het vol vertrouwen tegemoet?
Ik zie best de kansen, ik zie ook wel dat er iets moet gebeuren om het aantal zorgleerlingen binnen de perken te houden, maar ik heb ook hele grote twijfels. Ik loop nu nog maar 5 jaar mee in onderwijsland. Ik heb fantastische leerkrachten gezien maar ook bar slechte leerkrachten die geen idee hebben als een kind net niet tot de mainstream behoort. Opleiding besteedt geen enkele aandacht aan de etiketjes. Ik zou als ouder van een zorgleerlingen echt heel huiverig zijn voor 'passend onderwijs'.

Je hebt al aangegeven dat je grote moeite hebt met de niet-acceptatieplicht. Eens. Heb jij info of scholen aan kwaliteitscriteria moeten voldoen als zij volgens een bepaald ondersteuningsprofiel willen functioneren? Of kun je - theoretisch - als ouders/kind pech hebben; geen school voor uw kind met X, daar doen we in deze regio niet aan, geen zin in, levert ons niet genoeg op, etc. Dan komt de acceptatieplicht om de hoek kijken (of wat daar dan nog van over is) maar schiet je daar als ouders iets mee op?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.