Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolfoto's en juridisering

De uitspraak was me al ter ore gekomen, als een flard in het nieuws. Hé, opvallend, schadevergoeding voor missen schoolfoto. Ik had me er verder niet in verdiept. Dat schoolfoto-gedoe heeft nooit mijn belangstelling gehad.
Maar vandaag kopt de Telegraaf "’Onderwijs lijdt onder juristerij’ en nu.nl in navolging "'Ouders dreigen te snel met rechter bij conflict met school'"

Op radio 1 wordt het commentaar geleverd: 'ga toch in gesprek' zeggen de dames en heren uit het veld in commentaar op de schoolfoto-kwestie.

Wat een ontzettende labbekakken toch die Algemene Onderwijsbond (AOb) en de Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS). CDA-er Rog doet er nog een schepje op met "Ook politici uiten hun zorgen. CDA-Kamerlid Rog spreekt van „doorgeschoten consumentengedrag”.
Schaamteloos.

Juist dit geval laat zien hoe slecht er te praten is.
De kwestie schoolfoto stamt uit 2015. Er wordt al bijna 2 jaar gepraat, met een laatste poging om rechtsgang te vermijden op 29 mei j.l. Er is geen verzoening gekomen.
Wie kort door de bocht wil schrijft ook dat aan die ouders toe, maar ook in de uitspraak is te lezen dat de school gewoon een slecht verhaal heeft. Niet goed nagedacht. Niet toe willen geven dat, hoewel misschien niet zo bedoeld, de situatie wel degelijk een discriminerende is.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBDHA:2017:7416&showbutton=true

Belangrijker is het natuurlijk dat er helemaal geen andere weg is dan de rechter. Klachtencommissies geven niet bindende adviezen. De overheid zelf wijst steeds weer de rechter aan waar ouders en leerlingen hun recht kunnen halen.

Gelukkig zijn er ouders die al dat zalvende pappen en nat houden waar helemaal niks van blijft hangen, links laten liggen en die zich de moeite, tijd en het geld trotseren om wél naar die rechter te gaan.
Deze school én de Aob en AVS zouden zich diep moeten schamen.

Maar we kunnen elkaar wel tegemoet komen natuurlijk, de politiek, de bonden, de scholen en de onderwijsontvangers/ouders.
Pas art 23 van de grondwet aan en zet onderwijsontvangers er ook in (zie art. 24 gw Vlaanderen).
Formuleer het recht op onderwijs en bescherm het, zoals bijvoorbeeld het huurrecht beschermd is.
Formeer een onderwijscommissie naar het model van de huurcommissie waar vragen voorgelegd kunnen worden, die aan onafhankelijke toetsing doet en bindende uitspraken geeft.

Dan is iedereen blij.


Li

Li

11-07-2017 om 11:29

Nou

Helaas heeft dit geval nou net niks met onderwijs te maken, discriminerend of niet. Ik bedoel: een schoolfoto, gemaakt door een commerciële fotograaf? Serieus??? Dom is het natuurlijk wel, daar niet van, maar scholen doen wel meer en nog veel dommere dingen.

Ik had liever gezien dat er nu eens echt passend onderwijs was afgedwongen, of particulier (thuis)onderwijs voor een thuiszitter. Of dat er tegen te lage schooladviezen voor allochtone kinderen was opgekomen. Die gevallen, waar echt iets aan de hand is, zouden de Aob en AVS niet de kans hebben gegeven te roepen dat er sprake is van "juridisering" of "consumentengedrag". Dit geval is slecht voor de beeldvorming omtrent ouders die goed onderwijs eisen.

Helaas durven ouders vaak toch al niet, en met reden. Deze kinderen zullen het gedram van hun ouders ook nog wel terug gaan zien in gebrek aan hulp bij echte problemen, of in het schooladvies.

Maar aanpassing van art. 23 en onderwijscommissies: prima idee. Tenminste, zolang die laatste niet bestaan uit slagers die hun eigen vlees keuren.

Attentie

De zaak in het nieuws is een mooie attentie voor andere ouders en scholen om beter op de agenda te letten en ook rekening te houden met een groep met een andere religieuze achtergrond die met toestemming afwezig is op een te verwachten wijze.
Ik kan me overigens niet heugen dat bij mijn kinderen de groepsfoto in de klas opgehangen werd. Alles ging mee naar huis. Dat maakt het vooral schrijnend voor de kinderen die daarop dan permanent in de klas afwezig zijn op de foto.

M Lavell

M Lavell

11-07-2017 om 15:16 Topicstarter

Eindelijk

Ja Temet, goed stuk inderdaad.
Eindelijk een goed stuk.

Applaus voor Folkert Jansma

Ik vind trouwens de column van Özcan Akyol ook niet slecht, want hoewel ook hij het nog niet helemaal begrijpt, stipt hij wel de andere kant van de medaille aan waar je ook vraagtekens bij kunt zetten.
http://www.ad.nl/binnenland/is-de-leerplichtwet-nog-wel-van-deze-tijd~af6eea0e/

Het is juist de combinatie van vrij geven én fotograaf uitnodigen, beide in handen van de school, die er discriminatie van maakt. Alsof de school zelf een islamieten vrije dag organiseert voor 'schone' klassenfoto's.
Of zoals Jansma schrijft "De school bestelde in 2015 de fotograaf exact op de dag waarop de moslimleerlingen met toestemming van de school afwezig plegen te zijn, vanwege het islamitische Offerfeest, op 24 september."

En dan durf ik best te geloven dat men dat niet zo bedoeld heeft. Want laten we wel wezen, dat offerfeest is niet elk jaar op 24 september. Het zou wel interessant zijn om te weten te komen wat er eerder was: de verlofaanvraag door de ouders, of het bestellen van de fotograaf?

Misschien komen we dat allemaal nog wel te weten, want als de onderwijsbond Aob, de schoolleiders AVS en het CDA weten hoe het hoort, dan gaat deze school met hun steun in hoger beroep en komt alles alsnog boven water.

Maar ik denk dat de dames en heren het weer bij verdachtmakingen zullen houden, die eisende ouders ook, en zich verder laf zullen onthouden van enig vervolg.

Ik ben het wel eens met Özcan Akyol over die leerplichtwet. Onzinnig, dat godsdienstig verlof.

mirreke

mirreke

11-07-2017 om 15:37

Jawel hoor

Hier werd de klassenfoto gedurende het hele jaar naast de ingang van het schoollokaal opgehangen. Een leuke reminder voor wie die dag ziek was geweest.

En nog een leuke: de eindfoto van groep 8. Op onze school werd die gemaakt nadat groep 8 terugkwam van het groep8-kamp. Zoon kwam in verband met een defecte fiets later teruggefietst, samen met 1 ouder. Een dubbele deceptie dus: men heeft niet op hem gewacht tijdens het fietsen, en ook niet tijdens het maken van de schoolfoto.

Ik ben toen direct naar de juf geweest om hierover te praten. Dit heeft toen ook tot niets geleid.

miriam

" "De school bestelde in 2015 de fotograaf exact op de dag waarop de moslimleerlingen met toestemming van de school afwezig plegen te zijn, vanwege het islamitische Offerfeest, op 24 september."

Een probleem met Offer- en Suikerfeest is dat er altijd een dag speling in zit. Maar dat zou men inmiddels ook kunnen weten en daar kan men rekening mee houden, dan hou je gewoon een marge van een dag aan beide kanten op. Zeker met zoiets als de schoolfotograaf is dat allemaal zo ingewikkeld niet.

Het probleem is denk ik dat men op de gemiddelde openbare school gewoon die islamitische (en joodse, en hindoe- ) feestdagen niet in het systeem heeft zitten, en op de standaardkalender staan ze ook niet vermeld. Op scholen als die waar mijn kinderen op zitten houdt men met dit soort dingen wel rekening. Basisschool geeft gewoon vrij

Het is natuurlijk handiger als men standaard in elke directiekamer op elke school een kalender heeft hangen waar de belangrijke feestdagen van de meestvoorkomende religies op staan, en waar men voor iedere planningsbeslissing eerst even op kijkt. En dan maar hopen dat je niet per ongeluk die ene leerling schoffeert die Russisch-Orthodox is en voor wie Kerst op een hele andere dag valt...

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

11-07-2017 om 16:19

De eis

Ik vond de aanvankelijke geld-eis echt buien proportie. De hoogte van het bedrag wat nu betaald moet worden schijnt van rechtswege bepaald te worden, maar eigenlijk vind ik dit ook flauwekul. Alsof 250 euro per kind compenseert dat de kinderen niet op een foto staan. Maar goed, ik vind het wel netjes dat ze het aan een goed doel schenken, hoewel de kinderen, waar het eigenlijk om draait, er niets mee opgeschoten zijn. Maar dat het zover moest komen is van de zotte natuurlijk. Ik zag op Facebook commentaar als 'ja je kunt aan de gang blijven als je met iedere religieuze feestdag rekening moet houden', maar hoe veel zijn dat in de praktijk? Het lijkt mij stug dat er niet een reliloze dag te vinden is voor de klasse-foto's. Dus gewoon dom gepland.

Op de basisschool van mijn dochters hangen klassefoto's in de gang.

Akyol

Leuk bedacht van hem, die verdere scheiding van kerk en staat, maar dat gaat voorbij aan de praktijk van de vaste vrije dagen op de belangrijkste Christelijke feestdagen. De Christenen - althans de varianten die hier de meerderheid hebben - krijgen vrije dagen op hun hoogtijdagen in de schoot geworpen, en dan zou de rest geen enkele ruimte krijgen? Dat wringt toch ook wel, moet ik zeggen.
Akyol noemt trouwens de bepaling over het tijdig vrij vragen. Ook zoiets. Op 'onze' basisschool gaan er briefjes in de tas met de strekking: Suiker/Offerfeest valt dit jaar op x-dag of y-dag. Als u het ... feest viert mag u uw kind op een van deze dagen thuishouden.

Niks aanvraag en verlof vooraf. Niet conform de wet, maar anders wordt de directeur ook gillend gek, vermoed ik, en anders de leerplichtambtenaar wel.

groeten,

Temet

V@@s

V@@s

11-07-2017 om 16:34

speling

De dag speling gaat maar 1 kant op. Een maanmaand is minimaal 29 dagen. Op de 29ste dag wordt dan door de belangrijkste iman gekeken of de maan opgekomen is. Wordt de maan niet gezien, dan duurt de maand 30 dagen, wordt hij wel gezien dan begint de nieuwe maanmaand.

Het verschil ik datum hangt dus af van welke religieus leider aangehangen wordt. Je hebt ook nog stromingen die vinden dat het oké is om het gewoon uit te rekenen. (anders duurt een maand die eindigt met een bewolkte nacht sowieso 30 dagen).

M Lavell

M Lavell

11-07-2017 om 16:41 Topicstarter

Vormeloos verlof

Temet "Het probleem is denk ik dat men op de gemiddelde openbare school gewoon die islamitische (en joodse, en hindoe- ) feestdagen niet in het systeem heeft zitten,"
Dat geloof ik ook.
Maar deze ouders hebben ook verlof aangevraagd. Toen wist de school het wel.
Dat de schoolfotograaf niet meer te verzetten was, geloof ik niet.

Temet:" En dan maar hopen dat je niet per ongeluk die ene leerling schoffeert die Russisch-Orthodox is en voor wie Kerst op een hele andere dag valt..."
Ik geloof dat je best doen genoeg is. Ik krijg van de uitspraak de indruk dat de school wel heeft beweerd zijn best te doen, maar dat niet heeft kunnen bewijzen. Als men het wel had kunnen bewijzen was de uitspraak wellicht anders geweest.

Temet:"maar dat gaat voorbij aan de praktijk van de vaste vrije dagen op de belangrijkste Christelijke feestdagen. De Christenen - althans de varianten die hier de meerderheid hebben - krijgen vrije dagen op hun hoogtijdagen in de schoot geworpen, en dan zou de rest geen enkele ruimte krijgen? "
Eens. Ook mee stoppen.

10 verlofdagen voor iedereen ongeacht wat.
Maar dan gaat het CDA ook weer huilen natuurlijk.

Temet"Niks aanvraag en verlof vooraf. Niet conform de wet,"
Wel hoor. Het schoolhoofd mag op eigen titel 10 verlofdagen uit delen. Daar is geen vorm voor voorgeschreven.

mbo'er

mbo'er

11-07-2017 om 16:46

Ramadan en examens

Dit jaar vielen de examens gelijk met de Ramadan, een enorm protest op school van heel veel islamitische leerlingen. Ongehoord, want er werd geen rekening gehouden met de leerlingen die zich slecht konden concentreren door het gebrek aan voedsel en drinken.
Wat doe je dan als school? De examens eerder afnemen? Dat gaat niet: niet alle stof is dan behandeld, sommige opleidingen duren maar één jaar. Later? Dat gaat van de vakantie af, ook geen goed idee want iedereen wil minstens zes weken vakantie (ik ook trouwens), vakantie tijdens de Ramadan? Gaat ook niet goed, want dan protesteren alle niet-islamitische leerlingen (en hun ouders) en alle islamitische leerlingen die niet aan de Ramadan doen.
Standpunt van school? Bij de islam is het toegestaan de Ramadan op een later tijdstip te volgen, als je denkt dat het je examenprestaties verminderd, houd je je niet aan de Ramadan, maar dat doe je dan na de examens. Geldt ook voor bidden tijdens de Ramadan; het móet niet op exact het voorgeschreven tijdstip, dat mág. Het mag dus ook later op de dag.

School heeft een openbare signatuur en houdt zich aan de regels van de wet en ja, die schrijven de christelijke vrije dagen voor en geen islamitische. Er komt volgend jaar ook protest van een aantal streng christelijke leerlingen: Goede Vrijdag is niet meer vrij. Was nooit een verplichting volgens de wet, dus mag 't een gewone werk- of lesdag zijn. Geldt ook voor de vrijdag na Hemelvaart: voortaan ook werken of les krijgen.
Je mag vrij vragen voor een religieus feest en dat krijg je dan ook, geldt voor het Offerfeest, Suikerfeest, Goede Vrijdag etc. voor zowel leerlingen als leraren. Maar: wel op eigen gelegenheid lessen inhalen,ook gemiste toetsen, school houdt daar geen rekening mee, dus ook niet met de Ramadan, het kan ook niet want de examens Nederlands en Engels zijn landelijk vastgesteld,Ramadan of niet.
Trouwens: volgend jaar is de Ramadan in mei/juni, net vóór de examens, krijgen we waarschijnlijk te horen dat men zich niet goed heeft kunnen voorbereiden i.v.m. Ramadan.
Ik probeer er rekening mee te houden, maar dat lukt gewoon niet altijd.

Amsterdamse

Amsterdamse

11-07-2017 om 16:47

Geleden schade

Iedereen kan bij de rechter zijn gelijk proberen te halen, gelukkig maar. De vraag is alleen of je dat altijd moet doen, en ook, wat je dan eist. Dat zou redelijk moeten zijn, vind ik.
Deze moeder eiste een geldbedrag voor geleden schade. De geleden schade is niet op de klassefoto staan. De eis zou mi moeten zijn: een klassefoto mét het kind erop. Geen hysterisch hoog bedrag.

En opvoedkundig vind ik er ook iets van: als ouders maak je keuzes, deze moeder heeft gekozen om s morgens niet naar het fotomoment te gaan, maar naar de moskee. Dat was een keuze, andere moslimkinderen en ouders hebben gekozen voor het fotomoment en daarna de moskee. Leg dat maar uit aan je kind, waarom je deze keus maakt.

En wat ik ook nog vind, en dat is persoonlijk: het gaat om een klassefoto! My god, waar gáát het over. Er staan vrij vaak kinderen niet op. En ik kreeg vandaag toevallig de klassefoto van oudste binnen (VO), en daar was één leerling niet bij, en die is er in gefotoshopt.

M Lavell

M Lavell

11-07-2017 om 17:07 Topicstarter

Dat had waarschijnlijk geholpen

Niet de eigen rechter uit gaan hangen Amsterdamse.
Je kunt iemand die naar de rechter gaat en daar gelijk krijgt, geen verwijten maken.
Het was kennelijk terecht dat ze ging en bovendien heeft die rechter dat hysterisch hoge bedrag niet toegekend.

"En ik kreeg vandaag toevallig de klassefoto van oudste binnen (VO), en daar was één leerling niet bij, en die is er in gefotoshopte."
Had de school dat nu maar gedaan. Maar ook echt gedaan en aangetoond bij de rechter dat het ook echt was gebeurd. Dat was waarschijnlijk genoeg geweest.

Het is vooral opvallend dat de school in deze kwestie een zo ontzettend slecht en incompleet verhaal heeft opgehangen bij de rechter. Daaruit komt de indruk naar voren dat die school de kwestie helemaal niet serieus heeft genomen.

V@@s

V@@s

11-07-2017 om 17:12

inderdaad

Eigenlijk zegt de rechter van alles wat school beweert over wat ze gedaan hebben dat het niet aangetoond is.
Niet aangetoond is dat er met de fotograaf gezocht is naar een alternatieve datum.
Niet aangetoond is dat er alternatieve groepsfoto's gemaakt zijn en aangeboden zijn aan de ouders.
Niet aangetoond is dat andere islamitische kinderen die vrij gevraagd hadden wèl op de schoolfoto staan.
De ouders hebben hun zaak duidelijk een stuk beter bepleit dan de school.

Amsterdamse

Amsterdamse

11-07-2017 om 17:37

Raak

De Correspondent heeft een artikel geschreven, raakt behoorlijk de kern hoe ik erover denk:

https://decorrespondent.nl/4229/niemand-wordt-beter-van-de-uitspraak-in-de-haagse-fotokwestie/1574332468896-4dcb6b11

M Lavell

M Lavell

11-07-2017 om 19:09 Topicstarter

Zwarte pieten

Ik heb meneer Chavannes doorgaans hoog zitten, maar hij heeft het vonnis niet goed gelezen.
Of anders: hij neemt zonder onderbouwing aan dat wat de school zegt ook werkelijk zo gebeurd is en zegt vervolgens dat de school al genoeg gedaan heeft.

De rechter wil onderbouwing. Nu die er niet is volgens de rechter niet duidelijk dat school iets gedaan heeft, laat staan dat het genoeg was.

De conclusie van Chavannes "Voortaan moet iedere school in Nederland bij het opstellen van het jaarrooster rekening houden met alle wereldgodsdiensten. Dus niet alleen letten op Kerstmis, Pasen, Pinksteren en een rijtje nationale feestdagen, maar ook op het Offerfeest, het Suikerfeest, en eigenlijk de hele ramadan van de moslims, minstens op Holi en Divali van de Hindoes, op Pesach, Jom Kippoer en de overige joodse feestdagen, en op de feestkalender van boeddhisten, Chinezen en wie nog meer." is een hysterische overdrijving.

De juiste conclusie: Scholen moeten hun beweringen voor de rechter aannemelijk maken. Beweren alleen is niet genoeg.

Nogmaals: als waar is wat de school zegt, dan kunnen ze nog in beroep.

Dat er te twijfelen valt aan de beweringen, blijkt ook uit het verhaal van Chavannes.
Hij schrijft "De komst van de schoolfotograaf was al lang gepland, toen men erachter kwam dat de fotodag in september 2016 samenviel met het Offerfeest."
Wat is dat nou voor een excuus dan? Een dubbelboeking, dat komt in de beste families voor, toch?

Maar bovendien: was het wel een bezwaar? Het is niet aan de rechter om alternatieven te verzinnen.
Maar inderdaad, kind in de foto photoshoppen had ook gekund.

Dit is trouwens een gotspe "De mevrouw, en vele moslims met haar, moeten begrijpen dat hoewel dit ook ons land is, er altijd grenzen zijn waartegen we zullen aanlopen. Dan kun je twee dingen doen: je probeert in goed overleg tot een oplossing te komen die voor beide partijen bevredigend is. Of je accepteert dat je tot een minderheidsgroep behoort in een niet-islamitisch land en je probeert er daarbinnen het beste van te maken. Een andere weg is er niet.’'

Meneer Chavannes (en vele zich Nederlander voelenden met hem) moet begrijpen dat deze mevrouw het spel keurig binnen de lijntjes heeft gespeeld en dat hij daarvan de uitkomst, rechtspraak, dient te respecteren.

Ik vind het allemaal een beetje op de zwarte pieten discussie lijken.
Wild spartelen uit angst voor verandering.
En dat terwijl er niets staat te veranderen.
Nou ja, behalve als Özcan zijn zin krijgt.
Ik ben voor.

Li

Li

11-07-2017 om 20:04

Mbo er

Dat terwijl de examens in islamitische landen gewoon doorgaan. Niet zeuren, de leerkrachten vasten zelf ook. Dat werk.

bieb63

bieb63

11-07-2017 om 21:41

maar hoe zien jullie dat in de praktijk??

Dat examen rond ramadan, vond ik wel een goed voorbeeld. Als ramadan voor of tijdens het examen valt is dat voor de betreffende kinderen lastig. Dat snap ik. Maar hoe dan? Eerder examen, zoals gezegd is niet mogelijk ivm te weinig tijd / nog niet alle lesstof gehad. Later kan natuurlijk ook niet (niet alleen ivm vakantie), maar simpel omdat iedereen tegelijk examen doet, want anders zou je nog een ander examen moeten maken.

Maar los daarvan: Wat als kind ziek is tijdens schoolfotograafdag? En verder: er is niet alléén de schoolfotograaf. Elke week is er wel 'iets' waar het fijn zou zijn als ieder kind daarbij was: schoolreisje, juffendag, toetsen, bezoek museum, bezoek aan weet ik wat, verkeersexamen (de lessen), verkeersexamen (het praktijkexamen), feesten als sinterklaas, kerst, pasen, het maandelijkse toneeluitvoeringsmiddagje, enz enz enz enz. HOE wil je daar rekening mee houden als naast de reguliere vakantie, de reguliere feestdagen (dat school dicht is), er kinderen zijn die hun eigen feestdagen hebben. Niet alleen de moslims, maar ook de Hindoes, de Joden enz.
Of moet juffedag ook 2x gevierd worden omdat dat net gepland is tijdens het offerfeest. Of mss wel 3x want er is ook nog een Hindoe feest. En een week later kan niet want dan druk met toetsen, een week eerder ook niet, want dan is er al een ander uitje, en er moet natuurlijk ook nog gewoon school zijn.

Li

Li

11-07-2017 om 21:54

Joden

Daar is nou werkelijk nog nooit rekening mee gehouden (en ik neem aan ook niet met hindoes of boeddhisten).Mis je een examen/tentamen door een belangrijke feestdag? Jammer dan, doe maar herexamen. Een kans minder dan alle anderen dus. Daar heeft geen enkele jood ooit een rechtszaak over aangespannen. Men is al blij dat men vrij krijgt. En je werkt gewoon extra hard zodat je het toch haalt.

Sorry, maar een rechtszaak over een foto vind ik echt bespottelijk. En jammer, vanwege de beeldvorming over klagende ouders.

Zon

Zon

11-07-2017 om 21:57

ach

Ik kwam deze briljante opmerking op Twitter tegen:

"Als ik sommige schoolfoto's van mezelf terugzie verdien ik ook best schadevergoeding voor het feit dat ze me er wel op hebben gezet."

Amen.

Maar serieus, m.i. hebben ze een keuze gemaakt. Als de schoolfoto zo belangrijk was, hadden ze hun kinderen best 's ochtends even naar school kunnen sturen. Zij maken zelf de keuze voor wat zij belangrijker vinden.

Dat geklaag en je rechten opeisen altijd.. uiteindelijk zijn er alleen maar verliezers.

Triva

Triva

11-07-2017 om 22:17

ramadan tijdens examen

De problemen rond ramadan tijdens de examens duren nog vier jaar;https://www.kalender-365.nl/feestdagen/ramadan.html met in 2020 vermoedelijk de vraag of we koningsdag niet kunnen verschuiven

Tango

Tango

11-07-2017 om 23:14

Klassenfoto

Ik heb het hele gebeuren maar half gevolgd maar vraag me echt af hoe ouders in hemelsnaam een rechtszaak kunnen aanspannen i.v.m. een klassenfoto. Waar gaat het over zeg! En dan vervolgens wordt er gezegd dat ouders zo vaak naar de rechter stappen met dingen die beter op school besproken kunnen worden. Dat zal dan w.s. gaan om hele andere zaken dan schoolfoto's en daar kan ik me dan nog wel iets bij voorstellen. Kom je er met school niet uit, bijv. over een vervolgadvies, bepaalde begeleiding die nodig is voor je kind etc. Dan kan ik me indenken dat je het hogerop zoekt.
Maar niet vanwege een klassenfoto. Bij ons stonden de kinderen altijd wel op de klassenfoto. Dochter hechtte er nog enige waarde aan om zo'n foto dan een tijdje in haar kamer te zetten en dan ergens in een kast te laten belanden. Zoon deed er werkelijk niets mee en de laatste heb ik dus niet eens besteld voor hem. Toevallig kreeg hij nog wel een groep 8 foto, die zit netjes in het boekje dat hij bij het afscheid na de musical kreeg. Maar ik denk dat beide kinderen het hier geen ramp hadden gevonden als ze een keer niet op de foto stonden. De foto's hingen hier alleen een tijdje op het raam, nadat de fotograaf was geweest. Zodat de ouders hem konden zien en wisten of ze hem wilden bestellen. Verder werden ze daarna met z'n allen in een lijst gedaan en ergens op school opgehangen. Af en toe werd er eens naar gekeken, maar als je dan eens een jaar ergens niet op stond was dat geen ramp, want op heel veel andere foto's stond je dan wel. Ze hingen er van ieder schooljaar.
Zelf bestelde ik de klassenfoto dus altijd vooral voor de kinderen en vond ik de andere foto's waar ze alleen of met z'n tweeën op stonden veel belangrijker. 1 keer had ik het fotomoment gemist en stond zoon erop met een broek met vlekken en een oud shirt aan. Was ook de slechtste foto van allemaal, want van veel verderaf genomen. Ik heb hem wel genomen maar was blij dat ik hem na een jaar weer kon vervangen.

bieb63

bieb63

11-07-2017 om 23:34

Eigenlijk heel simpel: altijd je zgn 'recht' willen halen...

Masr zelf niet meebewegen.....
Wat is nou belangrijker: het recht op onderwijs, of het 'recht' ( overigens mega commercieel......) op een schoolfoto. Of het 'recht' op het bijwonenen van juffendag.....Kom op zeg: als ik met jong kind naar turkije verhuus, heb ik ook geen ' recht' op een schoolfoto, omdat wij xo graag twede paasdag vieren terwijl er dasr gewoon school is, en toevallig op fie dag de schoolfotograaf. Jammer dan. Of mask een andere keuze.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-07-2017 om 00:52

Tango

"Zelf bestelde ik de klassenfoto dus altijd vooral voor de kinderen en vond ik de andere foto's waar ze alleen of met z'n tweeën op stonden veel belangrijker. "

Ik bestelde de foto's alleen maar voor de kinderen. Voor later. Dat is het punt ook denk ik bij deze situatie. Als je er waarde aan hecht dat de kinderen een herinnering in de vorm van foto's van een schooljaar krijgen, dan is het best sip als dat niet lukt. Ziekte is overmacht. Dat zullen kinderen zelf ook begrijpen, zeker als de ouders hier goed mee omgaan. Maar Suikerfeest is geen overmacht, het overkomt je niet, het is al een flinke tijd bekend dat dat een dag is die komen gaat. In die zin vind ik dat de moeder een punt had. De woordvoerder van de moeder en Eus waren te gast bij Jinek, ook over dit onderwerp en Eus zei dat als ze vond dat er rekening met islamitische feestdagen gehouden moest worden, ze de kinderen beter op een islamitische school kon doen. Dat schijnt ze ook gedaan te hebben als ik het goed heb gehoord. De woordvoerder reageerde daarop met (vrij geciteerd) dat dat natuurlijk wel krom is. Je doet je kind op een gewone openbare school, een bewuste keus en dan wordt je naar een islamitische school verwezen. Om eerlijk te zijn gaf ik de woordvoerder hierin wel gelijk. De eis van 10.000 schijnt niet van de moeder af te komen, maar zoals terecht werd opgemerkt... ze ging daar wel in mee. Een beetje jammer. Dat heeft in mijn ogen wel afbreuk aan de zaak gedaan. Maar goed, ze heeft gewonnen, dat lijkt me een waarschuwing voor de komende jaren. Geen klassenfoto op Suikerfeest.

Triva

Triva

12-07-2017 om 03:22

kaaskopje

Ging het niet om offerfeest?

Algemeen: volgens mij ging het niet puur om de foto maar om discriminatie.

Voormalig OR lid

Voormalig OR lid

12-07-2017 om 07:15

ik snap het echt niet

In het verleden heb ik als OR lid regelmatig de schoolfotograaf en het hele gebeuren daar omheen georganiseerd, foto's maken, foto's bekijken, foto's betaald krijgen.
Er was een vast groepje moslimouders dat de foto's nooit afnam, want jezelf afbeelden zou niet passen binnen hun geloof. Later hadden we een ouder die van tevoren al kwam zeggen dat M en F niet op de foto mochten. Ook niet op de klassenfoto, wat wij en de leerkrachten dan weer jammer vonden, omdat er dan een heel jaar een foto op de muur van groep 6 hing waar niet de hele klas op stond.
Moet ik nu alsnog naar de rechter, omdat mijn kind een foto van groep 6 heeft waar niet de hele klas op staat? Is hij achtergesteld, omdat zijn klasgenoot niet op de foto mocht?

Ontbrken op de foto was in deze volgens mij toch echt de schuld van de ouders, ze hadden kunnen zorgen dat de kinderen erop stonden door ze even op school te laten zijn tijdens het voor hun belangrijke feest.

Onzichtbaarheidsmantel

Onzichtbaarheidsmantel

12-07-2017 om 08:01

Hier was een keer een meisje ziek tijdens de schoolfoto en toen waren haar klasgenoten op de foto gegaan met een enorme knuffelbeer met een kaartje om met haar naam erop, zodat ze toch 'compleet' op de foto stonden, of zichtbaar incompleet, zodat dat meisje niet vergeten werd. Ik vond het wel mooi, maar als ze nu moslima was geweest had het misschien niet gemogen.

Overigens kan volgens de Leerplichtwet slechts beroep op de vrijstelling van de worden gedaan, indien het schoolhoofd op aanvraag verlof heeft verleend. Slechts indien geen verlof is aangevraagd, kan het schoolhoofd alsnog verlof verlenen, indien hem binnen twee dagen na het ontstaan van de verhindering de reden wordt meegedeeld.

De scholen van mijn kinderen willen deze aanvraag op schrift, omdat ze anders problemen krijgen met de onderwijsinspectie. Dan kunnen ze niet aantonen dat door het schoolhoofd op aanvraag verlof is verleend wegens gewichtige omstandigheden.

Krisje

Krisje

12-07-2017 om 08:34

Mijn dochter

werd geopereerd op de dag van de klassenfoto in groep 1. De fotograaf kwam twee weken later wel weer op school om portretfoto's te maken van de kinderen die er de eerste keer niet waren, maar geen klassenfoto. Ik heb de klassenfoto later gewoon besteld, het was haar klas, al stond ze er niet op.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-07-2017 om 08:50

Triva

Ben ik in de war? Oh (ik heb het even opgezocht) haha, ik zie dat je gelijk hebt. Ik wil Suikerfeest horen en lezen blijkbaar.

M Lavell

M Lavell

12-07-2017 om 09:04 Topicstarter

Jaaaa, daar gaat het over

"Overigens kan volgens de Leerplichtwet slechts beroep op de vrijstelling van de worden gedaan, indien het schoolhoofd op aanvraag verlof heeft verleend. Slechts indien geen verlof is aangevraagd, kan het schoolhoofd alsnog verlof verlenen, indien hem binnen twee dagen na het ontstaan van de verhindering de reden wordt meegedeeld."
Precies

En precies daar is er sprake van discriminatie: Het schoolhoofd verleent vrijstelling, kiest ervoor dat bepaalde leerlingen niet naar school hoeven, en organiseert tegelijkertijd voor de kinderen die overblijven een klassenfoto.

Het schoolhoofd kan hier betogen dat ie dat niet expres deed, maar dat is geen excuus. Per ongeluk discrimineren is ook discrimineren. Bovendien laat juist deze situatie zien hoe makkelijk de bevoegdheden die het schoolhoofd heeft, tot echt discrimineren kunnen leiden.

Het schoolhoofd had ook maar een halve dag verlof kunnen geven. Of zelfs helemaal geen verlof hoeven geven. Ik denk dat er hordes moslims, ook van dezelfde moskee, geen vrij hebben genomen of gekregen die dag. De ouders hadden daar een zaak over aan kunnen spannen. ik waag te betwijfelen dat ze die gewonnen hadden.

Maar nu schoolhoofd dat verlof wel verleend heeft, had hij/zij de schoolfotograaf moeten verplaatsen.
Gepiep daarover, damar dat kon niet meer, vind ik nergens op slaan. Natuurlijk kan dat wel.

Het is veel waarschijnlijker dat de discussies die er nu zijn, toen ook al in de lerarenkamer gevoerd zijn en dat de school het blanke vaandel met de meeuw heeft gehesen. Wij houden de poot stijf. Wij bijgen niet voor islamisme. Nou ja, vul maar aan...

Nogmaals: Ik ben voor het veranderen van de leerplichtwet. Weg met de religieuze vrije dagen en vooruit met die 10 verlofdagen per jaar zonder label.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.