Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolfoto's en juridisering


Milcham

Milcham

13-07-2017 om 15:13

Kaaskopje, excuses

Ik ben te veel van mezelf uitgegaan. Ik heb dus echt helemaal niets met klassenfoto's. Ze zijn niet ingeplakt, ze liggen niet eens per kind in een doos maar zijn ergens in een boekenkast of zo tussen geprakt.
De portretfoto's vind ik helemaal een verschrikking, van die statieportretten.
In mijn omgeving denkt iedereen er zo over, heb er nooit bij stil gestaan dat anderen het anders kunnen zien.

M Lavell

M Lavell

13-07-2017 om 15:26 Topicstarter

Geen meerderheid

Kiana " ik vind het echt onnodig dat de school bij het plannen van activiteiten rekening houdt met feestdagen van verschillende gelovigen. Zeker als het om onnozele activiteiten zoals een schoolfoto gaat."
Tja, het hele schoolrooster richt zich op verschillende geloven.
Ik vrees dat je geen meerderheid krijgt voor afschaffing daarvan.

M Lavell

M Lavell

13-07-2017 om 15:27 Topicstarter

Nou moe!

Ik zie ineens dat de spellingscorrector geen y in je nick wil.
Sorry

Kyana

"Ik ben zelf gelovig en als mijn kinderen naar school zouden moeten op een religieuze dag dan zou ik ze vrij laten nemen. Als er die een schoolfotograaf op het programma stond dan is dat vervelend maar een gevolg van de keuzes die ik maak."

Maar gok ik goed als ik gok dat jij een geloof aanhangt dat je niet voor dergelijke problemen stelt, omdat de kinderen op jullie feestdagen sowieso altijd vrij hebben?

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

13-07-2017 om 16:29

Kyana

ik vind het echt onnodig dat de school bij het plannen van activiteiten rekening houdt met feestdagen van verschillende gelovigen.===

En dat vind je omdat?

Ik ben zelf gelovig en als mijn kinderen naar school zouden moeten op een religieuze dag dan zou ik ze vrij laten nemen. Als er die een schoolfotograaf op het programma stond dan is dat vervelend maar een gevolg van de keuzes die ik maak.===

Maar stel nou dat jouw geloof heel normaal is op een school? Dus geen uniek geval, maar in iedere klas zitten wel 10 kinderen met jouw geloof, vind je het dan vanzelfsprekend dat school daar geen rekening mee houdt? Jammer dan, dan staan er maar 10 minder op de klassenfoto, dan zitten er maar 10 per klas minder in de schoolreisbus... En wat ik ook wat minder sympathiek vind overkomen is dat je het alleen over jouw keuzes hebt. Jij zit de volgende dag niet in de klas als de rest nog na zit te genieten van een schoolreisje terwijl jouw kind niet meegeweest is vanwege een reli-feestdag. Het is toch fijn als een school zoveel mogelijk streeft naar volledige bezetting bij activiteiten?

Kaaskopje

Kaaskopje

13-07-2017 om 16:30

Stel verzenden vaak te lang uit

Ik had mijn reactie al een poosje staan voor ik op verzenden klikte .

Kaaskopje

Kaaskopje

13-07-2017 om 16:32

Milcham

Nou... dat had je ook kunnen weten aan de hand van de rechtszaak .

Milcham

Milcham

13-07-2017 om 16:42

Kaaskopje

Nou, ik was eerlijk gezegd helemaal verbaasd, juist omdat het voor mij helemaal geen issue is.
Ik denk echt dat iemand op school ontstellend lomp heeft gereageerd, dat het niet het eerste voorval was en er daarom een zaak van gemaakt is. Het kan er bij mij niet in dat het om een foto is, eerder om de achterliggende automatismen en niet nadenken cq geen rekening houden met mensen die verschillen van je.

Gezonde koppies

Hier werd de fotosessie ook tot na de zomer verschoven. Foto's met gebruinde gezonde koppies in vrolijke kleding verkochten beter dan de in truien gehulde bleke smoeltjes in maart.

Recht op

De discussie is steeds een herhaling van ' recht op...' en ' beter plannen' en ' in deze multiculturele samenleving kan dit niet genegeerd worden'. Maar ik wil even verder gaan. Wat zijn de gevolgen voor deze school? En voor de leerlingen op deze school?

De school had een waarschuwing van de inspectie kunnen krijgen als de ouders met hun klacht naar de mnisterie vn onderwijs waren gegaan. Maar men koos voor een agressieve methode, een rechtzaak.

Ja, het is fijn dat de moeder het bedrag heeft gedoneerd aan een school in het moederland. Maar daar het de oude school en de kinderen op die school bar weinig aan.

De agreasieve aanpak lijkt mij niet bevorderlijk voor de tolerantie binnen die school. Maar daar heeft de moeder en haar kinderen zelf geen last meer van. Eigenlijk best sneu, alleen maar verliezers.

Li

Li

13-07-2017 om 17:12

het recht op een schoolfoto staat niet in de wet. Scholen mogen zelfs op onderwijsgebied vrijwel volledig doen wat ze wilen, dus ik vind het verbazend dat juist dit dan niet zou mogen. Ik denk niet dat de uitspraak overeind blijft als het tot hoger beroep komt, want het is geen discriminatie als een eigen keuze consequenties heeft. Zelfs niet als de school inderdaad niets heeft gedaan om de (vreselijke?) gevolgen hiervan te verzachten.Dat het beter is dat scholen hier rekening mee houden staat buiten kijf, maar ja, foutje bedankt.

Maar goed, misschien kan dit een nieuwe route worden? Mijn kind wordt gediscrimneerd, want hij heeft autiosme en de school wil hem eruit hebben alleen vanwege zijn neurotype? Ik heb zo'n vermoeden dat dat niet gaat werken, helaas.

M Lavell

M Lavell

13-07-2017 om 17:18 Topicstarter

Horkerig gedrag van de school

Flanagan, deze ouders hebben keurig de route gevolgd die ervoor is. Klacht ingediend bij het schoolbestuur en gelijk gekregen van dat schoolbestuur. Maar geen oplossing.
Voordat het vervolgens tot een rechtszaak kwam is er een zitting geweest om tot een vergelijk te komen. Maar ook daar is de school niet overstag gegaan.

Uiteindelijk komt het dan voor de rechter en daar verdedigt de school zich met halve waarheden, onwaarschijnlijkheden en niet onderbouwde verhalen.

Kennelijk denk jij dat je als ouders kunt klagen bij de Inspectie.
Dat kan niet. Kon dat maar, maar dat kan niet.

"De agreasieve aanpak lijkt mij niet bevorderlijk voor de tolerantie binnen die school. "
Ik blijf het bijzonder vinden hoe deze moeder keer op keer op keer de schuld krijgt van het horkerige gedrag van die school.
Die school heeft ruim 1,5 jaar gehad om de kwestie goed te maken.
Dat is niet gebeurd
Het is eigenlijk van kwaad tot erger gegaan:

Ruzie hebben en dan toch die klassenfoto's ophangen.
Iemand alsnog foto's laten nemen, maar die niet de vervanging van de klassenfoto's laten zijn en bovendien die foto's niet ter beschikking stellen.

Nou ja, lees het vonnis.
Het komt werkelijk als pesterij over. En dat is gelukt. Die kinderen zitten niet meer op die school.

M Lavell

M Lavell

13-07-2017 om 17:25 Topicstarter

Lees het vonnis

Li, je moet het vonnis lezen. Dan lezen waarom discriminatie niet mag op school.
Uit het AD nog: Directeur Cyriel Triesscheijn van antidiscriminatiebureau Radar/Art.1 zegt dat er toch ‘niets anders op zit’. ,,De Nederlandse samenleving is nou eenmaal een diverse samenleving. De schoolfotograaf uitnodigen op de dag van het Offerfeest is voor christenen hetzelfde als de fotograaf op Eerste Kerstdag laten komen. Dat doe je gewoon niet.”

Triesscheijn kent een vergelijkbare zaak van een Joodse leerling die een belangrijke training van zijn topsportklasje miste vanwege de bar mitswa van een familielid. In die zaak kwam het uiteindelijk niet tot een rechtszaak: er werd geschikt.

Jouw kind mag bovendien ook niet gediscrimineerd worden vanwege zijn autisme.
Als je meent dat dat aan de hand is, dan kun je daarover een klacht indienen.
Kijk voor uitleg en hulp bij www.mensenrechten.nl

Li

Li

13-07-2017 om 17:26

Tja

pesterij is op scholen aan de orde van de dag, dat boeit echt helemaal niemand (behalve ouders en kinderen).

Li

Li

13-07-2017 om 17:30

discriminatie wegens autisme

Het zou echt fantastisch zijn als een rechter dat zo zou zien, maar volgens mij gebeurt dat niet. School roept "handelingsverlegen!!" en komt overal mee weg, terwijl het recht op passend onderwijs gewoon in de wet staat. Of heb ik iets gemist?

M Lavell

M Lavell

13-07-2017 om 17:37 Topicstarter

Je moet het wel laten zien

Tja, de rechter komt niet zelf kijken.
Je moet het voorbrengen langs een geduldige en consistente weg.
Zoals deze moeder dat heeft gedaan.
Ruim 1,5 jaar geduld.
Applaus.

Ik weet niet precies wat je klacht is, maar je kunt je informeren bij mensenrechten.nl

Triva

Triva

13-07-2017 om 17:42

tweede keer geloof ik

Het lijkt nog steeds of de meesten hier niet doorhebben dat er een uitspraak is gedaan door een rechter. Wat heeft de rechter nu volgens jullie fout gedaan want blijkbaar zijn jullie het niet eens met de uitspraak

M Lavell

M Lavell

13-07-2017 om 17:53 Topicstarter

Hoger beroep

Ja er is uitspraak gedaan door een rechter, maar er is wel hoger beroep mogelijk.
In theorie, als de school alsnog alle geponeerde stellingen bewijst, zou de uitspraak alsnog in het voordeel van de school uit kunnen vallen.
Dat betekent niet dat er dan ineens geen sprake meer is van discriminatie.
Juist op dat punt is de school het eens met de klagers en de rechter.
De school meent slechts de nadelen van die discriminatie al weggenomen te hebben.

Onzichtbaarheidsmantel

Onzichtbaarheidsmantel

13-07-2017 om 17:58

Niet bij vastgestelde feiten

Volgens mij staat ook niet vast dat de foto's niet ter beschikking zijn gesteld en niet zijn opgehangen. Dit is door het schoolbestuur gesteld en door de ouders weersproken.

M Lavell

M Lavell

13-07-2017 om 18:35 Topicstarter

Bijna wel

Uit het vonnis " De Stichting heeft haar stellingen ook op dit punt niet onderbouwd; integendeel, desgevraagd heeft de Stichting ter comparitie niet kunnen toelichten wanneer en hoe die foto’s aan de leerlingen ter beschikking zijn gesteld en evenmin wanneer of in welke periode de klassenfoto’s van de professionele fotograaf door de klassenfoto’s van de amateurfotograaf in de klas zijn vervangen."
Het zou gek zijn als de stichting ineens wel met die foto's en de nodige onderbouwing op de proppen komt. Als dat er geweest was, waarom zou men dat dan niet hebben laten zien aan de rechter?
Maar inderdaad: in theorie kan dit in hoger beroep nog tevoorschijn komen.
Dan kunnen e.e.a. toch nog meegewogen worden.
Het staat niet vast dat het voldoende tegenwicht biedt.

Mocht het van een hoger beroep komen, dan verwacht ik trouwens wel dat een advocaat van de kinderen ook dat hele ritueel met die klassenfoto in de klas nog eens extra aandacht geeft.
Dat vind ik van een zuigende treiterij. Zo systematisch ook: alle juffen doen mee.
Getsie.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-07-2017 om 20:34

Milcham

Ik vermoed ook dat het een het ander versterkt heeft, waardoor het uit de hand gelopen is. Een gemiste foto kan vervelend gevonden worden, maar een rechtszaak...dan moet je flink nijdig zijn

M Lavell

M Lavell

13-07-2017 om 21:43 Topicstarter

Explosieve mix

Ik denk dat het allemaal draait om de vraag waarom de school die fotograaf niet verzet heeft. Dat had gewoon gekund.
Afshin Ellian vat in Elsevier in korte bewoordingen een mogelijk explosieve weerstand daar tegen samen "Stel dat de school de afspraak voor de groepsfoto wel had kunnen verplaatsen, is dat dan niet schadelijk (belediging) voor andere kinderen die niet in de islam geloven of de islam een gevaarlijke religie vinden? Gaat de rechter straks zelf de agenda van de rechtbank continu aanpassen aan individuele heilige overtuigingen? Wanneer kan dan recht worden gesproken? Op een dag dat er niets meer heilig is!?"

Ik denk eigenlijk dat een dergelijke redenatie de school heeft weerhouden van het zelfs maar proberen om de fotograaf te verzetten.
En dan gaat het hart tegen hart. Heilige plichten ter verdediging van goede rechten.
Een alternatief is er dan niet eens meer.

Ik zei het al eerder: zie de zwarte piet discussie.

Voor de goede orde: ik ben het niet eens met Ellian.
Hij kletst een beetje uit zijn nek.

Kowalski

Kowalski

14-07-2017 om 11:36

moreel versus juridsch oordelen

Het is heel erg simpel: de dag waarop de schoolfoto is genomen was een gewone schooldag, een dag waarop alle leerlingen op school dienden te zijn tenzij ziek. Vanuit het oogpunt van religie kregen een aantal leerlingen toestemming om niet naar school te gaan. Hierover kun je discussiëren, of dit wenselijk is of niet, maar dat doet er niet toe, in de wet staat dat hiervoor vrij gegeven dient te worden, dus dat deed de school netjes.
Leerlingen die op zo'n gewone schooldag niet naar school komen vanwege religieuze zaken, zullen dingen missen. Dat is onvermijdelijk. Ze kunnen de schoolfoto missen, een belangrijke rekenles, een leuk uitje, of een saaie schooldag met niets bijzonders. Het kan niet de verantwoordelijkheid van een school zijn om ervoor te zorgen dat leerlingen die erg zelf voor kiezen (althans de ouders) om niet te komen omdat iets anders belangrijker is, dat die leerlingen niets belangrijks missen. Omdat, als dit wél de verantwoordelijkheid is van de school, dit betekent dat op de dagen dat bepaalde leerlingen niet op komen dagen, er dus niets 'essentieels' mag gebeuren. Geen schoolfoto, geen uitje, geen belangrijke uitleg. Dus op alle dagen dat er 1 of meerdere leerlingen uit EIGEN KEUZE niet komen, moeten de andere leerlingen maar een beetje knutselen, boekjes lezen, of voor zich uit staren, want stél je toch voor dat de niet aanwezige leerlingen iets missen, dan had de school dat moeten verplaatsen, want anders: discriminatie!
Nee nee. Je kiest zelf religie boven school? Dan zelf de consequenties dragen. You can't have your cake and eat it too.

Zou het aardig en sympathiek zijn van een school om met dit soort dingen rekening te houden? Best wel, in sommige gevallen. Moreel gezien kun je hierover oordelen, kun je zeggen de school zat 'fout'.
Zou je dit juridisch moeten kunnen afdwingen? Absoluut niet. Anders kan, zoals gezegd, 1 afwezige leerling de agenda bepalen van een hele school.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-07-2017 om 13:14

Nee Kowalsky

Gewone serieuze lessen moeten natuurlijk gewoon doorgaan, dus hoeft een onderwijzer niet uit pure wanhoop over 'wat dan te doen zonder Omar achter te stellen' normale lessen te laten schieten als Omar vanwege religie een vrije dag krijgt.

Dat een hele school zijn programma moet aanpassen op 1 leerling, dat vind ik zelf ook niet nodig, maar mijn vermoeden... ja wilde gok..., is dat een openbare school in Den Haag niet 1 islamitische leerling telt, maar een heleboel.

Nederlandse scholen stellen religie ook boven school. Dat is het duidelijkst te zien aan Hemelvaartsdag en kerst. Tweede kerst, paas- en pinksterdag zijn gewoon 'cadeautjes'. Maar dat ben je gewend. Andersgelovigen moeten vrij vragen, omdat ze niet automatisch vrij krijgen, maar dat zegt niet dat we daarom ook geen rekening met ze kunnen houden.

M Lavell

M Lavell

14-07-2017 om 13:53 Topicstarter

Tussen wensdroom en realiteit

Kowalski dat mag je zo vinden, ik ben het zelfs in hoge mate met je eens, maar zo is het leerplichtig onderwijs nog niet geregeld. Dat leunt nog steeds op een grote mate van dienstbaarheid aan geloven. Dat betekent dat met geloven extra verlof te halen is met daarbij de garantie dat er tijdens die afwezigheid niks onmisbaar gebeurt, of als dat wel zo is dat je dat kunt inhalen.
Bijna alle katholieke basisscholen, maar ook sommige openbare, hebben elk jaar te maken met lln die communie doen. Dat is geen officiële feestdag, je krijgt er wel vrij voor.
Ik vind al jaren dat leerplichtwet moet worden aangepast. Deze zaak kan daartoe een aanleiding zijn.
Zolang de omgang met religie in het onderwijs niet wettelijk wordt aangepast, moeten we het doen met wat er is en dat werkelijk in gelijke mate voor alle gelovigen.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-07-2017 om 15:30

Katholiek

Mijn dochters hebben op een katholieke school gezeten. De communie gaat volledig buiten school om. Ik heb hun regels er op na geslagen en ik zie bij de verlofmogelijkheden geen communie staan. Man is van huis uit katholiek en zegt dat communie in 99 procent op zondag wordt gedaan.

Ik weet dat jij inderdaad zolang ik hier rondloop pleit voor openbaar religievrij onderwijs. Aanvankelijk was ik nog niet zover, maar ik ben overstag. Ik vind op zich wel dat de garantie van verlof ivm religieuze zaken moet blijven bestaan. Alleen vraag ik me wel af hoe dat gaat als je álles in de vorm van verlofdagen giet in plaats van de school tijdens christelijke feestdagen te sluiten. Het moet wel rendabel zijn om een school open te gooien. Net als dat het onhandig kan zijn om bedrijven open te houden voor de anderhalve kip die met bijvoorbeeld Hemelvaart wil werken.

M Lavell

M Lavell

14-07-2017 om 15:31 Topicstarter

Voor een leerling

Kaaskopje: "Dat een hele school zijn programma moet aanpassen op 1 leerling, dat vind ik zelf ook niet nodig"
Maar dat moet wel, al blijft het binnen de marges van redelijkheid. Gangbare geloven hebben in die zin een streepje voor. Met curieuze uitzonderingen kan de school zich makkelijker een vergissing veroorloven. Dat is overigens weer zo'n struikelpunt waar het vermoedelijk op deze school mis is gegaan. Er zijn nogal wat mensen namelijk die weigeren het Islamitisch geloof als een gangbaar geloof aan te merken.
Ik vind dat de rechter heel vriendelijk is geweest door het te houden bij indirecte discriminatie. Ik denk dat een hoger beroep zal laten zien dat er sprake is geweest van directe discriminatie. Ik denk daarom dat de school niet in hoger beroep zal gaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-07-2017 om 15:37

Miriam

Nadat ik het had verstuurd zat ik nog wel met twijfels. Ik denk dat ik bij één leerling toch zou kijken of ik er met de ouders van die ene leerling uit zou kunnen komen. Maar verder is het inderdaad wel waar... wat je voor 100 leerlingen over moet hebben, moet je ook voor eentje over hebben.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-07-2017 om 15:44

Gangbaar geloof

Er zijn nogal wat mensen namelijk die weigeren het Islamitisch geloof als een gangbaar geloof aan te merken.===

Oh zeker! 't Land is Joods Christelijk en Joods Christelijk is het. Maar ik vind dat je inmiddels moet spreken van multireligieuze/multiculturele samenleving.

communie

De eerste communie is volgens mij altijd op een zondag, en daar hoeft dus helemaal niet apart vrij voor te worden gegeven. Wel liep er hier ooit een draadje over een Limburgse school die de communicantjes vrij gaf op de dag na hun eerste communie, vanwege feest tot laat op de zondag zelf. Geen idee of dat vaker voorkomt.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.