Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolfoto's en juridisering


M Lavell

M Lavell

12-07-2017 om 22:51 Topicstarter

Ook een slecht verhaal

Li, jij hebt ook een slecht verhaal.

Alsof 'schoolfotograaf' een buitenschoolse activiteit is.

Ja, er zijn serieuze dingen mis.
Het is jammer dat juist jij niet ziet welke overeenkomst dat allemaal heeft met deze zaak.
Nee, ouders zijn niet de hoofd verantwoordelijken voor de juiste informatiestromen op een school.
Ja, een school dient zelf pro actief informatie in te winnen over die zaken die de eigen leerlingen aangaan.

Dat gaat op voor onderwijsbehoeften en voor religieuze data.

Fouten maken of iets vergeten is daarbij helemaal niet erg.
Fouten niet willen herstellen wel.

V@@s

V@@s

12-07-2017 om 22:53

nee

Artikel 11e is bedoeld voor alle religieuze verplichtingen. Dus suikerfeest, Jom Kippoer, Bid- en Dankdag en wat je verder kunt verzinnen.

M Lavell

M Lavell

12-07-2017 om 23:07 Topicstarter

Touwtrekken

V@@s ik ga niet met je touwtrekken, maar ik ben wel benieuwd.
Baseer je dit op het woordgebruik in de wet (religieuze verplichtingen) of heb je ergens een stokoud stuk memorie van toelichting gevonden?

Nogmaals: In dit geval (en dat is staande praktijk) is er verlof aangevraagd (11.g)

Jaren geleden alweer heb ik eens iemand de tip gegeven om 11e als grond te kiezen om op wereldreis te gaan. Juist omdat dit artikel uitgaat van de kennisgeving/melding, zoals dat bij ziekte ook gebeurt.
Ik heb me er toen in verdiept, toegegeven, binnen de beperking van een stokoude wet waarvan de oorsprong (toen nog) niet digitaal is.

Li

Li

12-07-2017 om 23:12

Overeenkomst?

De enige reden dat de ouders zich dit konden veroorloven, was het feit dat de kinderen toch al naar een andere (islamitische) school gingen. Tja, zo kan ik ook rechtszaken aanspannen. In mijn geval kon dat niet omdat geen andere school hem wilde hebben. Dus dit gaat niet helpen bij serieuzere zaken. Integendeel, het geeft scholen de kans te gaan lopen mekkeren dat die ouders toch zo veeleisend zijn. Juridisering, consumentengedrag, ik zag het de laatste dagen allemaal voorbijkomen. Koren op hun molen.

V@@s

V@@s

12-07-2017 om 23:14

verdiept

Ik heb me er even in verdiept. O.a. in ambtsinstructies van leerplichtambtenaren wordt duidelijk hoe artikel 11e geïnterpreteerd wordt, en er is ook jurisprudentie. Waaruit wel duidelijk wordt dat een vakantie met religieuze verplichtingen niet gezien wordt als terecht beroep op artikel 11e. http://www.wetboek-online.nl/jurisprudentie/ljnBI3644.html

Hier wordt ook geciteerd uit de oorspronkelijk memorie van toelichting.

Bitterkoekje

Bitterkoekje

12-07-2017 om 23:24

M Lavell

"Bitterkoekje, ik weet niet hoe het jou vergaat. Maar ik kan me voorstellen dat als je verlof aanvraagt en dan stuit op een verbaasde school die ook nog weigert de eigen vergissing in te zien en de schuld op jouw nek schuift, dat je dan je hakken in het zand zet en principieel gaat doen."

Ik zou dus vooral proberen in de samenwerking te blijven. Dus nee die hakken in het zand snap ik niet. Ik zou zelf overleggen of de fotograaf op een andere dag kan, zo niet of hij op een ander tijdstip kan zodat ik bijvoorbeeld na het gebed de kinderen toch even langs school kan brengen voor de foto (als het goed is zien ze er dan toch al mooi uit in hun feestkleren ) en mocht dat ook niet lukken zou ik willen overleggen over fotoshop.

"Deze moeder heeft gelijk. Die school had op de kalender moeten kijken en op zijn minst bereid moeten zijn die fotograaf te verplaatsen. Dat kan best."

Ja klopt. Maar moeder had dit ook kunnen voorzien toch? Was de komst van de fotograaf ook niet al langer bekend?

Kaaskopje

Kaaskopje

13-07-2017 om 00:16

Miriam

Dit is een van de grootste misvattingen. Openbare scholen zijn niet zonder religie, maar gevuld met alle religies.===

Je hebt gelijk, ongelukkig uitgedrukt, maar zo bedoel ik het ook. Vandaar ook dat ik zei dat een atheïstische school ook een school met een overtuiging is, dus in feite hetzelfde als een katholieke of islamitische school (bijvoorbeeld). Verder zijn we het eens geloof ik.

M Lavell

M Lavell

13-07-2017 om 00:22 Topicstarter

Niet zo lang

Bitterkoekje
"Ja klopt. Maar moeder had dit ook kunnen voorzien toch? Was de komst van de fotograaf ook niet al langer bekend?"

Nou nee. Heel kort eigenlijk. Het schooljaar was nog maar net begonnen (24 augustus eerste schooldag, 24 september schoolfotograaf)

Bovendien vind ik dat een beetje dubbel.
De school was in een betere positie "het" te voorzien, vooral ook omdat het helemaal niet om maar één moeder of maar twee kinderen gaat. Het gaat om een aantal leerlingen, een aantal gezinnen, die dat offerfeest graag hebben willen vieren.
Je kunt moeilijk die ene moeder verantwoordelijk maken voor het geheel aan offerfeest vierende leerlingen binnen die school.

Juist om dat geheel is de school verantwoordelijk.

Moeder is bovendien niet verantwoordelijk voor de organisatie van de school. Zij hoeft niet paraat te hebben wanneer de schoolfotograaf komt.

"Ik zou dus vooral proberen in de samenwerking te blijven."
Ik krijg uit de uitspraak de indruk dat de school niet heeft willen samenwerken. Eén van de redenen die de school noemt waarom de fotograaf niet verplaatst kon worden, is dat de kinderen er zo vlak na de vakantie nog zo lekker gebruind en zomers uit zien.
Als je bij de rechter met zulke argumenten aan durft te komen, dan moet deze moeder nog idiotere dingen gehoord hebben.
De rechter heeft beleefd opgemerkt dat de leerlingen er een week later ook nog best aardig uit zien.

Bitterkoekje

Bitterkoekje

13-07-2017 om 00:25

Ik vind

eigenlijk ook dat kinderen het best aan kunnen om ergens een keer niet bij te zijn. Zo is het leven toch? Oke het is niet leuk dat je elke dag de klassenfoto ziet zonder jezelf, maar dat levert nou ook geen trauma op. Ja jammer, maargoed toen hadden wij offerfeest en dat was ook leuk. Je kunt je kinderen ook zó een boodschap geven ipv ze van school halen en bij de rechter gaan zitten huilen en een vergoeding van 10000 euro eisen. Ik zou het allemaal de moeite niet waard vinden. Zij blijkbaar wel.

M Lavell

M Lavell

13-07-2017 om 00:31 Topicstarter

Die kende ik

Inderdaad V@@s. Juist die zaak laat zien dat "Niet elke gewenste deelname aan bijeenkomsten of activiteiten op godsdienstige of levensbeschouwelijke grondslag is vanzelfsprekend aan te merken als een plicht als hiervoor bedoeld."

M Lavell

M Lavell

13-07-2017 om 00:39 Topicstarter

Dat is ook zo

Bitterkoekje "Ik vind eigenlijk ook dat kinderen het best aan kunnen om ergens een keer niet bij te zijn."
Dat vind ik ook hoor.
Maar daar gaat het dan ook niet werkelijk om.

Het gaat erover dat de school geen rekening heeft gehouden met deze kinderen, ze is vergeten, en dat de school dat ook niet goed heeft willen maken. Eigenlijk heeft de school een voorschot genomen op waar deze kinderen genoegen mee moeten nemen. "maar een keertje zonder" of "toch een beetje minder"

Als die omgang met deze leerlingen en hun geloof gangbaar is, dan word je dat toch een keertje zat.

Overigens heeft de school ruim 1,5 jaar de kans gehad om het goed te maken.
Dat is niet gelukt.
Dat is niet de schuld van deze moeder of haar kinderen.
Dat is de eigen schuld van de school.
En dat blijkt uit de manier waarop deze school de rechter te woord staat.

Als je als professionele organisatie voor een rechter met zo'n slecht verhaal komt, dan heb je een enorme plaat voor je hoofd. Dan is er niet met je te praten.
Daar gaat deze zaak eigenlijk over.

Bitterkoekje

Bitterkoekje

13-07-2017 om 00:40

M Lavell

Een maand vind ik zelf eigenlijk best lang. Dat de school het beter had kunnen voorzien vind ik niet, ik kan me voorstellen dat een openbare school het offerfeest niet op de kalender heeft staan en het niet 'leeft' onder het personeel. In een moslimgezin leeft het wel. Als het goed is leef je daar als gezin, net als kerst bij de meeste Nederlanders, ook naar toe. Ik vind dus juist dat de moeder het beter had kunnen voorzien. Maar daarmee wil ik niet zeggen dat school geen schuld heeft hoor. Ze hadden inderdaad wat scherper kunnen zijn en dat is jammer. En als jouw indruk klopt en ze helemaal niet hebben willen samenwerken is dat natuurlijk goed fout.
Ik vier ook de islamitische feestdagen en ik zou gewoon heel anders hebben gehandeld. In een worst case scenario had ik de juf gewoon om toestemming gevraagd om mijn kinderen zelf bij de foto te plakken. Zo,nu staan jullie er ook bij. Kunnen we gewoon allemaal verder met ons leven en de dingen die er echt toe doen. Maar er zijn dus mensen die er wat zwaarder aan tillen. Ja dat mogen ze ook vinden, everybody picks their own battles.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-07-2017 om 00:44

Om eerlijk te zijn heb ik het gevoel dat de moeder meer een statement wilde maken, dan een oplossing voor haar kind te zoeken, maar goed, ze heeft het gedaan en daar is een hele duidelijke uitspraak uit voortgekomen. De school zat fout. En ik ben het daar, na er goed over nagedacht te hebben, mee eens. Dat de inhoud van de aanklacht naar jouw gevoel niet serieus genoeg was, mag je vinden, maar het gaat nu niet om wat jij belangrijk genoeg vindt om voor de rechter te brengen. Je vult ook al in wat scholen nu van ouders zullen zeggen. Mekkerende, veeleisende ouders. Ik ben een beetje van de oude stempel misschien en om eerlijk te zijn vind ik ook wel eens dat ouders mekkeren, tja... Waar het om gaat is hoe scholen handelen en of ze de ouders en hun klachten serieus nemen. Of het nu over vastlopende toiletrol, een verkeerd ingeplande fotograaf, of over een verkeerde aanpak van een leerprobleem gaat, dan mag de school daarop aangesproken worden. Lukt dat niet binnenskamers, dan maar publiekelijk.

M Lavell

M Lavell

13-07-2017 om 00:50 Topicstarter

Niet teveel gevraagd

"Dat de school het beter had kunnen voorzien vind ik niet, ik kan me voorstellen dat een openbare school het offerfeest niet op de kalender heeft staan en het niet 'leeft' onder het personeel. "
School is niet een door vrijwilligers op basis van hun natte vinger gerunde gezelligheidsvereniging.
Het is een professionele organisatie met een belangrijke maatschappelijke functie, een voorbeeldfunctie ook, met belangrijke taken.

Afgaan op wat er leeft onder het personeel is echt niet genoeg.
Weten en pro-actief op zoek gaan naar wat er leeft onder de leerlingen, daar gaat het over.
Op de kalender kijken naar voor de eigen leerlingen relevante religieuze feestdagen, hoort daar bij.
Nee, dat is niet teveel gevraagd.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-07-2017 om 00:57

Bitterkoekje

Hoezo zou in 2015 het offerfeest mogelijk niet geleefd hebben bij onderwijzers op een openbare school? Sorry hoor, maar als bij leraren op een openbare school niet leeft dat er islamitische kinderen op zitten met hun gebruiken, dan moeten die misschien maar eens gaan nadenken of ze daar wel op hun plek zijn. Je zegt dat je zelf ook islamitische feestdagen viert. Dan weet je misschien ook hoe het er voor en na schooltijd bij de hekken van openbare scholen uitziet in vergelijking met bij de hekken van een gemiddelde christelijke school. Als bij jou het kwartje kan vallen, dan vast ook wel bij het personeel.

dat vind ik nou ook

Ik moest even kijken waar de bewuste school nou eigenlijk stond, maar kennelijk was het een school in Den Haag.
Den Haag! Een van de 4 grote steden. Sorry, maar ik vind dat van een team van een openbare school in een stad van een beetje formaat tegenwoordig toch echt wel verwacht mag worden dat bij het plannen van bijzondere toestanden ook even de kalender met Islamitische feestdagen erbij wordt gepakt.
Misschien niet op een openbare school op Ameland, ik vermoed dat de moslimkinderen daar bijzonder schaars zijn, maar kom op zeg, Den Haag...

Groeten,

Temet

terzijde

de planning voor volgend schooljaar op de basisschool van dochter is net rondgestuurd. De schoolfotograaf staat er al op. In maart. Dus zo lang van tevoren worden dat soort dingen kennelijk geregeld.
En hoewel het geen vrije dag is (althans niet voor wie het niet viert), is ook het Suikerfeest vermeld (Offerfeest valt nog net binnen de zomervakantie in deze regio)

Groeten,

Temet

Poppenkast

Eerst vermeed ik dit onderwerp omdat ik mij ook wel eens geërgerd hebt aan het fenomeen schoolfoto. Eerder een lucratief dingetje voor de fotograaf dan een groepsfoto waar zo veel waarde aan wordt gehecht.
Moet ik dan scholen gaan aanklagen voor al die keren dat de poppie jopies vooraan stonden en de minder populaire lln wat verscholen terwijl de fotograaf het erbij liet en die foto een jaar naast de deur van het klaslokaal hangt. Dat los je toch anders op dan door er een rechtzaak van te maken.

Het trieste vind ik dat de advocaten de schadevergoeding van wel €10.000 eisen. Het is een poppenkast want dat hoge bedrag heeft alleen als functie dat de zaak serieus genomen dient te worden. Een schadevergoeding van €500 zou geen mediaaandacht krijgen, lijkt mij.
Alleen doet zich nu een ander probleem voor waar die advocaten overheen walsen. De school moet dat van hun budget halen, zodat dit weer ten koste gaat van schoolse activiteiten en andere onderwijsgerichte kosten zoals mieuwe methode leerboeken.

In het programma van Jinek kwam dit ook aan het licht. Een deel steunde de actie want de Islamitische mensen durven nu mondiger te zijn en meer onderdeel voelen van de samenleving. Een Marokkaanse vader gaf juist aan dit te betreuren en hij hoorde juist hoe Islamitische ouders zich schaamden en bereid waren mee te betalen aan dat bedrag. Het is ook niet moeilijk voor te stellen dat het bedrag op de lange termijn ten koste zou gaan van de kwaliteit van onderwijs op de betreffende school door de aderlating van dat grote bedrag. Scholen hebben het financieel soms al zwaar genoeg om rond te komen met het budget.

Alleen blijken de advocaten daar niet mee zitten. Ik vind de actie van de advocaten daarom zo kortzichtig; zij hebben succes behaald maar dat is ook hun beroep.

De dagen van de schoolfotograaf zijn geteld: in vervolg maakt de directeur zelf wel een klassenfoto met hun mobieltje.

Anneke

Anneke

13-07-2017 om 10:28

2 keer op de basisschool

Ik heb twee klassefoto's van mijn lagere school, eentje uit de derde klas en eentje uit de 6e klas. In ieder geval niet ieder school jaar.
Van mij middelbare school ook maar 2. Voldoende eigenlijk. Vroeger was dat zeker niet ieder jaar in ieder geval. Toch vind ik het erg leuk dat ik ze heb als herinnering aan mijn schooltijd.
Maar even voor Flanagan; wat kan de fotograaf er aan doen dat de popiejopies vooraan staan op de foto? De fotograaf kent die kinderen toch helemaal niet, die moet er gewoon voor zorgen dat alle koppies zichbaar zijn en iedereen zijn/haar kant op kijkt. Wellicht kan een meester of juf even een juiste verdeling maken, mocht dat niet helemaal kloppen.
In dit geval had de school natuurlijk ook zelf nog een keer een extra klassefoto kunnen maken voor de kinderen die het gemist hadden, desnoods met een goed mobieltje. Is natuurlijk niet helemaal hetzelfde als een echte klassefoto, maar misschien ook oke.

Anneke,

Ik schetste de situatie om aan te geven dat er in een klas altijd wel iemand niet op zijn best voor de dag komt. Daar ga je toch geen advocaat bij halen. Wat als een kind ziek is en ook niet op de foto staat en als aparte foto naast de klassenfoto wordt opgehangen. Is dat kind dan meteen minder deelgenoot van de groep? De werkwijze van de moeder zet het kind juist buiten de groep, letterlijk zelfs want het kind kan nu gaan wennen op een andere school. Was dat alles waard?

M Lavell

M Lavell

13-07-2017 om 13:44 Topicstarter

Nog eens lezen

Flanagan, je voert nou niet bepaald nieuwe argumenten aan.
Misschien moet je eerst de discussie nog eens lezen.

Triva

Triva

13-07-2017 om 13:46

miriam

'Nou nee. Heel kort eigenlijk. Het schooljaar was nog maar net begonnen (24 augustus eerste schooldag, 24 september schoolfotograaf)'

Dat valt me echt tegen gezien wat je eerder zei. Een schoolfotograaf wordt wellicht een jaar vantevoren besproken en zeker niet pas na de zomervakantie als de foto in sept moet. Nogmaals: een échte schoolfotograaf zit helemaal vol, kan niet zomaar verzetten voor of na de zomervakantie (wellicht wel als je de foto in november, december of januari wil, minder populaire maanden). Op de basisschool van ons was de fotograaf zo drie dagen bezig, eerst twee of drie achter elkaar en dan een week of twee later nog voor een tweede ronde voor wie er ziek was (nee geen klassenfoto dan meer).

Milcham

Milcham

13-07-2017 om 13:49

Anneke

Er is door een leerkracht nog een foto gemaakt. School heeft het allemaal niet zo gedocumenteerd, dat is jammer.
Ik vind het niet de taak van een school om bij te houden wanneer er eventuele afwezigen zijn voor zoiets als een schoolfotograaf, de ouders hadden zelf ook direct aan de bel kunnen trekken toen ze de kalender kregen. Buiten dat is het mijn ervaring dat de OR het allemaal regelt. Ze zoeken een betaalbare schoolfotograaf, kijken of het bestellen een beetje makkelijk kan en boeken.
Laat school zich bezighouden met onderwijs!
Ik vind het stuitend hoeveel belang aan een foto wordt gehecht.
Wat ik vermoed is dat het de toon was waardoor moeder deze actie heeft ondernomen.

Milcham

"Buiten dat is het mijn ervaring dat de OR het allemaal regelt. Ze zoeken een betaalbare schoolfotograaf, kijken of het bestellen een beetje makkelijk kan en boeken.
Laat school zich bezighouden met onderwijs!"

Dat zou mooi makkelijk worden. Tijdens schooltijd zijn er diverse leukigheidjes waar de school goede sier mee kan maken en waarvan velen vinden dat dat erbij hoort, maar de organisatie wordt uitbesteed aan goedwillende amateurs en als er klachten komen roept de school 'moet je niet bij mij zijn, wij houden ons alleen bezig met onderwijs'.

Dit gebeurt in het kader van de schooldag en de school is verantwoordelijk. En aansprakelijk voor eventuele schade als die veroorzaakt wordt door hulppersonen die de school zelf heeft ingeschakeld.

Maar goed, dat is een reactie op jouw posting. Niet op het standpunt van de school, die heeft niet geprobeerd verantwoordelijkheid af te schuiven op de ouderraad (gelukkig niet zeg!)

Met jouw laatste zin ben ik het trouwens wel weer helemaal eens.

Groeten,

Temet

Milcham

Milcham

13-07-2017 om 14:18

Temet

Ik vind het logisch dat school het op zich heeft genomen, in de OR zitten ook leerkrachten en uiteindelijk heeft iemand van school zijn fiat moeten geven aan het inhuren van die fotograaf. Neem ik aan. Hoeft niet, omdat het zeer waarschijnlijk uit de pot van de ouderbijdrage betaald wordt. Maar iemand van school had kunnen opmerken dat het niet zo'n handige dag is voor een school in Den Haag. En school is verantwoordelijk,niet de OR.
Ik bedoel met 'onderwijs geven' dat er imo veel tijd verloren gaat aan leukigheid, dingen die moeten, dingen waarvan school denkt dat het moet of die inmiddels traditie zijn geworden maar die niets te maken hebben met hun kerntaak: lesgeven.

M Lavell

M Lavell

13-07-2017 om 14:18 Topicstarter

Je vergist je Triva

Triva:"Dat valt me echt tegen gezien wat je eerder zei."
Ik weet niet waar je op doelt, maar ik denk dat het gaat over mijn ervaring met het bestellen en annuleren van fotografen??
" Een schoolfotograaf wordt wellicht een jaar vantevoren besproken en zeker niet pas na de zomervakantie als de foto in sept moet. "

Dat mag zo zijn (gekke gewoonte) maar daar hebben ouders geen zicht op.
Moeder wist het maar heel kort, als ze het al wist.

Bitterkoekje stelt in #67"Maar moeder had dit ook kunnen voorzien toch? Was de komst van de fotograaf ook niet al langer bekend?"
Mijn reactie in # 69 "Nou nee. Heel kort eigenlijk."

De school had overigens wel al een jaren van te voren kunnen weten wanneer het offerfeest valt. Zoek het voor de grap eens op: offerfeest 2020.
Laten we het er vooral ook over eens zijn dat als er iemand is die iets moet weten in deze, dat het de school is. De school is het bevoegd gezag, de verantwoordelijke, de organisator.
En dan nog is fouten maken bij de school ook niet verboden.

Vraag blijft waarom die fotograaf niet gewoon verzet is.

Triva "Nogmaals: een échte schoolfotograaf zit helemaal vol, kan niet zomaar verzetten voor of na de zomervakantie "
Ik weet niet wat je echt noemt aan een schoolfotograaf, maar het is geen hersenchirurgie. Laten we zeggen dat de eerste de beste bruidsreportage fotograaf ook best een moppie portretjes kan maken. Dit nog helemaal los van de loslopende niet geoefenden met meer dan voldoende talent.
Of anders gezegd: fotografie is geen religie.

"wellicht wel als je de foto in november, december of januari wil, minder populaire maanden"
Nou, kijk aan. We hebben al een compromis

Kaaskopje

Kaaskopje

13-07-2017 om 14:55

Milcham

Ik vind het stuitend hoeveel belang aan een foto wordt gehecht.===

Mij stoort het dat dat stuitend gevonden wordt. Daar spreekt nu niet bepaald uit dat je de opvattingen van anderen respecteert. Hoe je het ook wendt of keert, schoolfoto's worden door veel mensen wél belangrijk gevonden. Ik heb sinds een tijdje weer contact met een leraar van mij. Hij heeft op zijn Facebookaccount alle klassenfoto's staan die hij blijkbaar in zijn bezit had. Op eentje sta ik en op een andere mijn zus. Dan zit ik toch de foto af te spitten met 'oh ja, dat was die en oh ja die... en hoe zou het met X gaan?'. Ik heb mijn klassenfoto's zelf ook nog, dus in principe heb ik de leraar niet nodig om de foto's te kunnen bekijken, maar ik vind het leuk dat hij ze geplaatst heeft. In dat opzicht hecht ik denk ik nog meer waarde aan de klassenfoto's dan de persoonlijke foto's. Mijn vader heeft ook nog schoolfoto's. Typisch voor die tijd, jongetje in pakje met matrozenkraag. Ik vind dat leuk om te zien.

Wat ik vermoed is dat het de toon was waardoor moeder deze actie heeft ondernomen.===

Ja, dat zou zomaar kunnen. Bokkigheid, die uitgegroeid is tot bokkigheid aan beide kanten.

even geheel off topic

Is het inderdaad zo dat schoolfoto's gewoonlijk aan het begin of aan het eind van het schooljaar worden genomen? En is dat inderdaad omdat de kinderen dan wat gebruinder op de foto staan?
Ik lees dat in dit draadje voor het eerst. Schoolfotograaf kwam in de brugklas inderdaad al in September, maar dat was omdat de brugpieperfoto's ook op een schoolpasje moesten. Op de basisschool komt de fotograaf meestal langs in maart ofzo.

Groeten,

Temet

wet

Ik vind het een vreemde uitspraak maar het zal natuurlijk wel conform de wet zijn. Misschien moeten we dan echter toch eens naar die wet kijken. ik vind het echt onnodig dat de school bij het plannen van activiteiten rekening houdt met feestdagen van verschillende gelovigen. Zeker als het om onnozele activiteiten zoals een schoolfoto gaat. Het lijkt me prima dat je vrij kan krijgen die dag vanwege religieuze verplichtingen maar de gevolgen zijn dan voor eigen rekening. Dan mis je dus de fotograaf of het schoolreisje. Jammer, maar helaas. Dat zijn de keuzes die je maakt als ouder en de opoffering die je dan vervolgens je zelf moet getroosten. Ik ben zelf gelovig en als mijn kinderen naar school zouden moeten op een religieuze dag dan zou ik ze vrij laten nemen. Als er die een schoolfotograaf op het programma stond dan is dat vervelend maar een gevolg van de keuzes die ik maak.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-07-2017 om 15:06

Flanagan

De dagen van de schoolfotograaf zijn geteld: in vervolg maakt de directeur zelf wel een klassenfoto met hun mobieltje.===

Welnee, dat blijft nog wel even. Alleen is men nu met de neus op een relatief nieuw fenomeen gedrukt (als je 40-50 jaar nog 'nieuw' kunt noemen), er is meer tussen hemel en aarde dan de christelijke feestdagen en daar hoor je gewoon rekening mee te houden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.