Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolsluiting dreigt in drie grote steden

Door het lerarentekort kunnen sommige scholen na de zomervakantie niet meer open

https://www.ad.nl/binnenland/schoolsluiting-dreigt-in-drie-grote-steden-lerarentekort-loopt-uit-de-hand~ae2ae3c7/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F


Gaat niet bepaald de goede kant op…


tsjor schreef op 17-07-2021 om 23:16:

'Maar om alle taken als fulltimer op te moeten pakken en maar 4 dagen betaald te krijgen. Ik zou wel gek zijn.'
Ik probeer het nog een keer uit te leggen. De lesuren van de kinderen worden verdeeld over 4 dagen (niet 5 dagen). De kinderren gaan elke dag dan iets langer naar school en ze hebben 1 dag per week vrij. Maar de leerkracht heeft een fulltime baan. die wordt betaald voor 42 uren per week. Ook op die 'vrije' woensdag, die dus niet echt vrij is, maar lesvrij. Je kunt extra werk dan plannen op die 'vrije' woensdag, of op de avonden of in het weekend, wat jou het beste uitkomt.
Maar je krijgt dus betaald als fulltimer, dat wil zeggen dat je 42 uur per week werkt, naast de 12 weken vakantie die je hebt. Je geeft alleen maar op 4 dagen les. Maar je krijgt 100% uitbetaald als fulltimer.

Tsjor

Dat is heel leuk maar niet aan de orde. Momenteel is school 5 dagen open en ga ik (en vele parttimers met mij) niet 4 dagen werken vanwege eerder genoemde redenen. 

tsjor schreef op 17-07-2021 om 23:19:

'Je kan iets noemen over tot in de avonduren nadenken over welke knutsel,
maar ik neem beeldende vorming serieus, vind dat een belangrijk vak en
wil dat goed neerzetten. Dat gaat verder dan uren op Pinterest hangen
voor een knutseltje.'
Elke docent heeft zo wel zijn/haar eigen hobby's. Maar dat wil niet zeggen dat dat allemaal betaald moet worden alsof het allemaal werk is. Het wil ook niet zeggen dat alles wat je erbij doet de norm moet zijn voor wat 'goed' is, want daarmee belast je je collega's.
Tsjor

Onze school heeft een leerlijn beeldende vorming. Dat is niet mijn persoonlijke hobby. Dat is gewoon onderdeel van mijn werk. Zoals ik ook rekenen en spelling dien te geven. 


'Dat is heel leuk maar niet aan de orde.'
Ik maak dan ook een sprongetje verder, op zoek naar een oplossing. Ik
zou denken dat als er zoveel problemen zijn, dat mensen dan ook graag
willen zoeken naar een oplossing. En die oplossing zal betekenen dat er
iets moet veranderen. De lesuren van de kinderen verdelen over 4 dagen
in plaats van 5 is een verandering. Of dat het gewenste resultaat zou
hebben (meer leerkrachten staan fulltime voor de klas) is nog maar de
vraag. Maar zo blijven doorgaan levert in elk geval niets op.
Skik gaf een goed overzicht van de stand van de 'problemen'. Maar het geklaag blijft en het lerarentekort ook.

Stel dat we het lerarentekort niet framen met 'meer geld en kleinere
klassen', maar met: leerkrachten willen niet fulltime werken. Dan zou je een
andere discussielijn krijgen. Dan zouden de verhalen over de leerlijnen
die veel te arbeidsintenstief zijn hout snijden. Of de verhalen over de
IB-er die groepsplannen gaat controleren. Of over de sociaal-emotionele lijsten die blijkbaar nu per kind moeten worden ingevuld. Dat zijn wel de dingen die het werk zwaar maken en ik kan me niet voorstellen dat je als leerkracht blij wordt, wanneer de oplossing is dat je meer tijd krijgt voor dit soort zaken: je wil ervan af. Maar dat gesprek zit op een of andere manier dichtgespijkerd, het blijft bij geklaag in de docentenkamer en op verjaardagsfeestjes.

Misschien moeten we af van het concept dat in het onderwijs het individuele kind centraal moet staan. Onderwijs gaat altijd over groepen. Ouders gaan over het individuele kind. Kan best zijn dat er dan ouders zijn die naar particulier onderwijs overstappen ('nu krijgt mijn zoon alle aandacht', uit de reclame), maar als dat ertoe bij kan dragen dat het concept 'onderwijs' ook weer iets wordt wat behapbaar is voor de mensen die het moeten uitvoeren, dan is dat een beperkte prijs die ik wel zou willen betalen.

Idem voor de vraag wat dan een 'moeilijke' school is. Ik kan me duizend sociologische beschrijvingen en verklaringen voorstellen. Maar de vraag wordt dan toch: hoe ga je als onderwijssysteem dat probleem tegemoet? Leerkrachten daarop laten afknappen is niet de beste oplossing. Ik betwijfel of dat opgelost wordt met meer geld.

Als leerkrachten meer zouden werken zou het probleem van gebrek aan leerkrachten opgelost zijn. Hopelijk wordt het werk dan ook minder zwaar, leuker. Voor ouders zou het een zegen zijn (ik had echt altijd 2 leerkrachten tegenover me zitten), want nu is het onderwijs van de kinderen voor ouders ook zeer tijdsintensief en belastend. Voor kinderen geeft het wellicht ook meer rust, elke dag dezelfde juf/meester.

Met andere woorden: onderwijs moet een sector worden, waarin het personeel met plezier fulltime wil en kan werken. Is dat geen mooie doelstelling? Zou je daar niet over willen nadenken en aan willen werken? Kun je dan geen creatieve oplossingen bedenken?

Tsjor

tsjor schreef op 17-07-2021 om 23:19:

'Je kan iets noemen over tot in de avonduren nadenken over welke knutsel,
maar ik neem beeldende vorming serieus, vind dat een belangrijk vak en
wil dat goed neerzetten. Dat gaat verder dan uren op Pinterest hangen
voor een knutseltje.'
Elke docent heeft zo wel zijn/haar eigen hobby's. Maar dat wil niet zeggen dat dat allemaal betaald moet worden alsof het allemaal werk is. Het wil ook niet zeggen dat alles wat je erbij doet de norm moet zijn voor wat 'goed' is, want daarmee belast je je collega's.
Tsjor

Beeldende vorming is gewoon een serieus vak en onderdeel van je werk. Dat jij dat niet vindt doet daar weinig aan af. 

Ho wacht even, ik zeg helemaal niet dat ik het geen serieus vak vindt. Waar lees je dat dan?
Ik geef/gaf zelf les en ik weet dat de hoeveelheid tijd die je kunt besteden aan een lesvoorbereiding oneindig is. Mijn collega's (vrouwen) verbaasden zich altijd dat ik fulltime werkte. Een collega die 1/3 werktijd had gaf aan, dat zij nu al 60 uur per week werkte. Ik zei: 'ik ook, maar ik wil er wel voor betaald krijgen'.  Daar gaat het over.
Dan zijn er altijd dignen die jij als docent echt leuk vindt en die echt meer tijd kosten dan je eigenlijk beschikbaar hebt. Maar daarover maak je zelf een afweging: het kost extra tijd, wil ik dat erin investeren? Het argument zal altijd zijn: ja, want ik vind het belangrijk. Natuurlijk vind je het belangrijk. De vraag is alleen wel of het ook betaald moet worden.
Elke onderwijstaak heeft een component 'les geven' en 'voorbereiding'.  Als je in het onderwijs fulltime werkt word je betaald voor 42 uur. Daarvan is ongeveer 27 uur lestijd en de overige uren zijn voor voorbereiding. Als je ergens iets heel erg leuk vindt en daar extra tijd aan wil besteden, dan is dat prima, maar je kunt dan niet gaan klagen over werkdruk, want dat is tijd die je zelf erin wil investeren. Dat is dan 'hobby', die je toevallig kunt combineren met je werk.

Tsjor

tsjor schreef op 18-07-2021 om 08:55:

Ho wacht even, ik zeg helemaal niet dat ik het geen serieus vak vindt. Waar lees je dat dan?
Ik geef/gaf zelf les en ik weet dat de hoeveelheid tijd die je kunt besteden aan een lesvoorbereiding oneindig is. Mijn collega's (vrouwen) verbaasden zich altijd dat ik fulltime werkte. Een collega die 1/3 werktijd had gaf aan, dat zij nu al 60 uur per week werkte. Ik zei: 'ik ook, maar ik wil er wel voor betaald krijgen'. Daar gaat het over.
Dan zijn er altijd dignen die jij als docent echt leuk vindt en die echt meer tijd kosten dan je eigenlijk beschikbaar hebt. Maar daarover maak je zelf een afweging: het kost extra tijd, wil ik dat erin investeren? Het argument zal altijd zijn: ja, want ik vind het belangrijk. Natuurlijk vind je het belangrijk. De vraag is alleen wel of het ook betaald moet worden.
Elke onderwijstaak heeft een component 'les geven' en 'voorbereiding'. Als je in het onderwijs fulltime werkt word je betaald voor 42 uur. Daarvan is ongeveer 27 uur lestijd en de overige uren zijn voor voorbereiding. Als je ergens iets heel erg leuk vindt en daar extra tijd aan wil besteden, dan is dat prima, maar je kunt dan niet gaan klagen over werkdruk, want dat is tijd die je zelf erin wil investeren. Dat is dan 'hobby', die je toevallig kunt combineren met je werk.

Tsjor

De overige uren zijn helemaal niet alleen maar lesvoorbereiding. Er zijn ook andere taken die toch echt bij je baan horen. 

Je maakt trouwens alweer zo'n rare opmerking over je collega's die toevallig vrouw zijn. 

'De overige uren zijn helemaal niet alleen maar lesvoorbereiding. Er zijn ook andere taken die toch echt bij je baan horen.'Natuurlijk, dat is inclusief de andere taken. Moet ik dat helemaal uitschrijven?

'Je maakt trouwens alweer zo'n rare opmerking over je collega's die toevallig vrouw zijn.' Toevallig is het me nog nooit gebeurd dat een mannelijke collega mij aansprak over het feit dat ik fulltime werkte. Vrouwelijke collega's des te meer. Ook bij krimp, vrouwelijke collega's die elkaar aanspraken op de suggestie dat zij dan wel minder kunnen werken. Of die ene mannelijke collega in een basisschoolteam die door collega's erop werd aangesproken dat hij minder moest gaan werken.

Ik wil best een politiek correcte bril opzetten, maar daarmee mis je een bepaald perspectief. Dat is dan alleen maar omdat je dan iets niet wil zien.

Tsjor

Ik ken een paar mannen die met volle moed begonnen met een fulltime aanstelling in het onderwijs, want ze dachten dat ze dit prima aan zouden kunnen. 

Bijna allemaal zijn ze inmiddels naar 0,7-0,8 fte gegaan. Een enkeling werkt nog steeds 1 fte, maar dat is puur uit noodzaak, omdat ze alleenstaand zijn, of de enige kostwinner en ze anders niet voldoende binnen brengen. Dit geven ze zelf ruiterlijk toe. 

Zelf heb ik een aantal jaren in het onderwijs gewerkt, maar ben teruggekeerd naar het bedrijfsleven. Daar verdien ik 2x zoveel, terwijl er 10x zo weinig werkdruk en gedoe is. In het bedrijfsleven kan ik makkelijk ft werken. In het onderwijs max 0.8, maar dan zit ik volledig stuk, dus beter is 0,6.

tsjor schreef op 18-07-2021 om 12:59:

'De overige uren zijn helemaal niet alleen maar lesvoorbereiding. Er zijn ook andere taken die toch echt bij je baan horen.'Natuurlijk, dat is inclusief de andere taken. Moet ik dat helemaal uitschrijven?

'Je maakt trouwens alweer zo'n rare opmerking over je collega's die toevallig vrouw zijn.' Toevallig is het me nog nooit gebeurd dat een mannelijke collega mij aansprak over het feit dat ik fulltime werkte. Vrouwelijke collega's des te meer. Ook bij krimp, vrouwelijke collega's die elkaar aanspraken op de suggestie dat zij dan wel minder kunnen werken. Of die ene mannelijke collega in een basisschoolteam die door collega's erop werd aangesproken dat hij minder moest gaan werken.

Ik wil best een politiek correcte bril opzetten, maar daarmee mis je een bepaald perspectief. Dat is dan alleen maar omdat je dan iets niet wil zien.

Tsjor

Heel toevallig zijn de collega's die met verve 'hobby'en' nou net allemaal man. 

Het gaat mij erom dat je met een behoorlijk nauwe visier kijkt. 

Mevrouw75 schreef op 18-07-2021 om 13:27:

[..]

Heel toevallig zijn de collega's die met verve 'hobby'en' nou net allemaal man.

Het gaat mij erom dat je met een behoorlijk nauwe visier kijkt.

Als iemand hier 'iets niet wil zien'...

Ergens mis ik bij docenten tegenwoordig wel heel erg de drive om dit vak te willen uitoefenen.  Het moet allemaal niet te ingewikkeld worden en teveel moeite kosten. 

Poezie schreef op 18-07-2021 om 13:40:

Ergens mis ik bij docenten tegenwoordig wel heel erg de drive om dit vak te willen uitoefenen. Het moet allemaal niet te ingewikkeld worden en teveel moeite kosten.

Dus toch wél 'hobby'en'?

Mevrouw75 schreef op 18-07-2021 om 13:41:

[..]

Dus toch wél 'hobby'en'?

Nee, zo wil ik het ook niet zien. Het is meer de 9 tot 5 mentaliteit die ik bedoel. 

De vader van mijn beste vriendin is altijd onderwijzer geweest, die man was non-stop met zijn vak bezig. Het ging hem ook echt aan het hart, wat er met zijn leerlingen gebeurde.

Poezie schreef op 18-07-2021 om 13:40:

Ergens mis ik bij docenten tegenwoordig wel heel erg de drive om dit vak te willen uitoefenen. Het moet allemaal niet te ingewikkeld worden en teveel moeite kosten.

Nou ja, er komen nu 2 hele tegenstrijdige signalen binnen. Tsjor die vindt dat je niet zo moet hobby'en en gewoon 'tot hier en niet verder' roept jij vindt dat het juist teveel 'tot hier en niet verder' is. 

wat ik wel merk, mijn vader kon ook gemakkelijk non-stop docent zijn, want buiten zijn werk om werd hij gepamperd tot en met. Ik kon het ook toen ik alleen woonde, want wat leidde me nou af? Dat gaat tegenwoordig toch een stuk anders, mijn leven is een aaneenschakeling van alles dat ik maar een beetje half-half moet doen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.