Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolsluiting dreigt in drie grote steden

Door het lerarentekort kunnen sommige scholen na de zomervakantie niet meer open

https://www.ad.nl/binnenland/schoolsluiting-dreigt-in-drie-grote-steden-lerarentekort-loopt-uit-de-hand~ae2ae3c7/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F


Gaat niet bepaald de goede kant op…


ik trouwens heel lang geleden 0,8 gaan werken, juist omdat ik verre van 9-5 deed. 

Ik heb veel bevlogen docenten gezien op de scholen van mijn kinderen, mijn dochter kwam vorige week nog een zeer gewaardeerde mentor tegen, maar ook veel docenten die een burnout kregen.
Je moet op sommige scholen ook wel erg goed je grenzen bewaken.

Mevrouw75 schreef op 18-07-2021 om 13:57:

ik trouwens heel lang geleden 0,8 gaan werken, juist omdat ik verre van 9-5 deed.

Ik ben nauw betrokken bij 3 basisscholen ik ken werkelijk niemand met een 9 tot 5 mentaliteit...

Werk begint trouwens al tussen half 8 en 8. Meeste mensen werken door tot 5 uur, tenzij we 's avonds nog iets hebben als MR, OR, oudergesprekken, sinterklaasoverleg enz. Ook veel mensen werken op hun vrije dag.

Mevrouw75 schreef op 18-07-2021 om 13:53:

wat ik wel merk, mijn vader kon ook gemakkelijk non-stop docent zijn, want buiten zijn werk om werd hij gepamperd tot en met. Ik kon het ook toen ik alleen woonde, want wat leidde me nou af? Dat gaat tegenwoordig toch een stuk anders, mijn leven is een aaneenschakeling van alles dat ik maar een beetje half-half moet doen.

Dat was in het geval van mijn vriendin haar vader beslist niet zo. Haar moeder werkte voltijd op kantoor, en de werkzaamheden thuis verdeelden ze evenredig. 

Poezie schreef op 18-07-2021 om 13:45:

[..]

Nee, zo wil ik het ook niet zien. Het is meer de 9 tot 5 mentaliteit die ik bedoel.

De vader van mijn beste vriendin is altijd onderwijzer geweest, die man was non-stop met zijn vak bezig. Het ging hem ook echt aan het hart, wat er met zijn leerlingen gebeurde.

Die vader had waarschijnlijk een vrouw thuiszitten die non stop alles in huis aanpakte en zijn kinderen verzorgde en vermaakte, waardoor deze man het privilege had zich 100% op zijn werk te kunnen focussen. 

Zo werkt het in 2021 toch echt niet meer. Zeker niet voor vrouwen, maar ook een heleboel mannen/vaders moeten toch echt thuis hun taken oppakken. 

Maar het enorme percentage burnoutgevallen in het onderwijs, die zijn dus allemaal aan onszelf te wijten begrijp ik? Omdat we te lui zijn en te weinig verantwoordelijk laten zien of juist omdat we alles te belangrijk maken en we zelfs van godbetert beeldende vorming nog een goede les willen maken?

Poezie schreef op 18-07-2021 om 14:15:

[..]

Dat was in het geval van mijn vriendin haar vader beslist niet zo. Haar moeder werkte voltijd op kantoor, en de werkzaamheden thuis verdeelden ze evenredig.

Als hij thuis het huishouden voor 50% deed en voor 50% voor zijn kinderen zorgde, dan kon hij dus niet non-stop met zijn werk bezig zijn. 

Kinderen moeten toch echt tussen 5 en 6 worden opgehaald en dan moet er toch echt eten op tafel komen en ze zullen toch ook sport, zwemmen, clubjes en verjaardagen hebben gehad. In die tijd kun je niet met je werk bezig zijn. 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

18-07-2021 om 14:24

Calliope schreef op 18-07-2021 om 14:19:

Maar het enorme percentage burnoutgevallen in het onderwijs, die zijn dus allemaal aan onszelf te wijten begrijp ik? Omdat we te lui zijn en te weinig verantwoordelijk laten zien of juist omdat we alles te belangrijk maken en we zelfs van godbetert beeldende vorming nog een goede les willen maken?


Beeldende vorming is hartstikke belangrijk. Goed juist als daar serieus aandacht aan wordt besteed.

Ik heb alleen maar goede ervaringen met de leerkrachten van mijn kinderen. Ze zaten ook op een hele goede basisschool met een betrokken directeur. Het personeelsverloop is ook heel laag. Ik denk dat mensen die zich negatief uiten over het onderwijs, vooral negatieve ervaringen hebben. Zelf vind ik dat er heel veel wordt gevraagd van leerkrachten basisonderwijs en snap ik niet hoe ze alle ballen in de lucht weten te houden. 

Calliope schreef op 18-07-2021 om 14:19:

Maar het enorme percentage burnoutgevallen in het onderwijs, die zijn dus allemaal aan onszelf te wijten begrijp ik? Omdat we te lui zijn en te weinig verantwoordelijk laten zien of juist omdat we alles te belangrijk maken en we zelfs van godbetert beeldende vorming nog een goede les willen maken?

Als het over vrouwen gaat, dan is het sowieso de eigen schuld. 

Bij mannen is een burn out het gevolg van een onmenselijk hoge werkdruk, of op een andere manier een hoge belasting. 

Bij een vrouw is het altijd de schuld van haar gebrekkige time management, of dat zij niet genoeg delegeert, of dat zij haar man niet goed genoeg heeft afgericht, of dat zij te perfectionistisch is. 

Julali schreef op 18-07-2021 om 14:23:

[..]

Als hij thuis het huishouden voor 50% deed en voor 50% voor zijn kinderen zorgde, dan kon hij dus niet non-stop met zijn werk bezig zijn.

Kinderen moeten toch echt tussen 5 en 6 worden opgehaald en dan moet er toch echt eten op tafel komen en ze zullen toch ook sport, zwemmen, clubjes en verjaardagen hebben gehad. In die tijd kun je niet met je werk bezig zijn.

Dat zullen ze wel op een andere manier dan hebben geregeld hè!

Die man deed buiten werktijd (indien nodig) wat moest tbv de kinderen. Dat wil toch niet zeggen dat dat 24 uur per dag was? 

Poezie schreef op 18-07-2021 om 14:32:

[..]

Dat zullen ze wel op een andere manier dan hebben geregeld hè!

Die man deed buiten werktijd (indien nodig) wat moest tbv de kinderen. Dat wil toch niet zeggen dat dat 24 uur per dag was?

Ik weet het niet. Uit onderzoek blijkt keer op keer dat vrouwen veel en veel meer doen dan mannen. Natuurlijk geldt dat niet voor iedereen, maar toch zeker wel voor een heel groot deel van de stellen met kinderen. 

Zelfs als ze ervan overtuigd zijn dat het eerlijk verdeeld is, dan zie je toch dat de vrouw onder de streep meer doet en meer tijd kwijt is aan de kinderen en het huishouden.

Ik hoor zo vaak mannen roepen dat het eerlijk verdeeld is, want zij brengen hun kind vroeg naar het kdv (terwijl hun vrouw het andere kind een uur later wegbrengt naar school en het ontbijt maakt, nog even de ontbijtspullen opruimt, doekje over de tafel haalt, wasmachine instelt, vaatwasser uitruimt en de gymtas vult met schone kleren en de lunchtrommels vult). 

In het hoofd van die man is het 50/50, want hij brengt ene kind en zijn vrouw het andere kind. Alle 100 andere kleine taakjes zijn onzichtbaar. 

Julali schreef op 18-07-2021 om 14:40:

[..]

Ik weet het niet. Uit onderzoek blijkt keer op keer dat vrouwen veel en veel meer doen dan mannen. Natuurlijk geldt dat niet voor iedereen, maar toch zeker wel voor een heel groot deel van de stellen met kinderen.

Zelfs als ze ervan overtuigd zijn dat het eerlijk verdeeld is, dan zie je toch dat de vrouw onder de streep meer doet en meer tijd kwijt is aan de kinderen en het huishouden.

Ik hoor zo vaak mannen roepen dat het eerlijk verdeeld is, want zij brengen hun kind vroeg naar het kdv (terwijl hun vrouw het andere kind een uur later wegbrengt naar school en het ontbijt maakt, nog even de ontbijtspullen opruimt, doekje over de tafel haalt, wasmachine instelt, vaatwasser uitruimt en de gymtas vult met schone kleren en de lunchtrommels vult).

In het hoofd van die man is het 50/50, want hij brengt ene kind en zijn vrouw het andere kind. Alle 100 andere kleine taakjes zijn onzichtbaar.

Zou je hiermee op willen houden? Jij kent die man niet, ik wel.  Erg vervelend dat je hem op deze manier probeert zwart te maken. 

Poezie schreef op 18-07-2021 om 14:43:

[..]

Zou je hiermee op willen houden? Jij kent die man niet, ik wel. Erg vervelend dat je hem op deze manier probeert zwart te maken.

Ik zeg toch ook dat ik het van deze specifieke man niet weet. 

Wat ik wel weet is dat non-stop met je werk bezig zijn niet gaat als je kinderen hebt en een huishouden waarin je volwaardig je taken oppakt. Je kunt nu eenmaal niet non stop het ene doen, terwijl je ook nog zes uur per dag heel intensief met iets anders bezig bent. 

Julali schreef op 18-07-2021 om 14:45:

[..]

Ik zeg toch ook dat ik het van deze specifieke man niet weet.

Wat ik wel weet is dat non-stop met je werk bezig zijn niet gaat als je kinderen hebt en een huishouden waarin je volwaardig je taken oppakt. Je kunt nu eenmaal niet non stop het ene doet, terwijl je ook nog zes uur per dag met iets anders bezig bent.

Jij trekt de inzet van deze man in twijfel, dat vind ik erg naar. Daarnaast heb jij het steeds over non-stop, dat heb ik niet gezegd. Ik had het over een 9 tot 5 mentaliteit.  Dat wil zeggen dat je loopt te mopperen omdat je na schooltijd oudergesprekken moet voeren bijvoorbeeld. Deze man vond het juist fijn om de ouders erbij te betrekken in het belang van hun kind.

Poezie schreef op 18-07-2021 om 14:48:

[..]

Jij trekt de inzet van deze man in twijfel, dat vind ik erg naar. Daarnaast heb jij het steeds over non-stop, dat heb ik niet gezegd. Ik had het over een 9 tot 5 mentaliteit. Dat wil zeggen dat je loopt te mopperen omdat je na schooltijd oudergesprekken moet voeren bijvoorbeeld. Deze man vond het juist fijn om de ouders erbij te betrekken in het belang van hun kind.

Waar denk je dat zijn kinderen waren als hij die oudergesprekken voerde? Het is maar mooi dat zijn vrouw wel een 9 tot 5 kantoorbaan had, want anders was dat bijvoorbeeld al lastig geworden. 

Zo is het dus voor veel vrouwen met een man die geen 9 tot 5 mentaliteit heeft. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.